abonnement Unibet Coolblue
pi_168778627
quote:
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs wil dat universiteiten en hogescholen onmiddellijk een einde maken aan de onrechtmatige bijdrages die ze naast het collegegeld van studenten vragen. Ze gaat de instellingen erop aanspreken, zo maakte de minister vandaag bekend.

Studentenorganisaties het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR) trekken gezamenlijk ten strijde tegen onrechtmatige eigen bijdrages die hogescholen en universiteiten studenten opleggen naast het collegegeld.

Zij hebben bij verschillende instellingen reeds aan de bel getrokken. "Sommige opleidingen reageren niet meer", zegt ISO-voorzitter Jan Sinnige. "Mocht dat zo blijven, dan rest ons niets anders dan een rechtszaak."

In het jaarlijkse overleg met de minister droeg het ISO talloze voorbeelden aan van instellingen die zich niet aan het verbod op verplichte eigen bijdragen zouden houden. De afgelopen vier weken ontvingen de studentenbonden zeker honderd klachten van studenten.

Uiteenlopende kosten

Zo moet de één een managementgame van 35 euro aanschaffen, terwijl de ander in het eerste jaar 200 euro moet neertellen voor een verplicht kamp en studiematerialen. Minister Jet Bussemaker bepaalde in 2015 dat het collegegeld voldoende moet zijn voor een volledige kostendekking.

Bussemaker is 'het roerend eens' met de protesterende studenten dat er geen verplichte eigen bijdrage mag worden gevraagd van studenten. "Willen opleidingen toch een eigen bijdrage vragen, dan moet er altijd een oplossing geboden worden voor die studenten die dit niet kunnen betalen", zo stelde Bussemaker.

"Die honderd klachten lijken niet veel", zegt ISO-voorzitter Jan Sinnige. "Maar in vergelijking met de maanden ervoor is het een duidelijke piek. En waarschijnlijk het topje van de ijsberg, want er zijn vast meer studenten de dupe geworden." De SP opende vorige maand een meldpunt waar studenten met klachten over opleidingskosten terechtkunnen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ages-studenten.dhtml

Haha lol, belachelijk dat je naast je collegegeld ook nog veel andere bijdrages moet leveren. Een game van 35 euro? _O- thefuck
Hebben jullie ook van die onrechtmatige bijdrages ofzo? Ik ben nog geen student dus ik sws niet.
(she/her)
pi_168778642
Campagnetijd zeker?
pi_168778731
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:45 schreef Vliegbaard het volgende:
Campagnetijd zeker?
hm ja, maybe. maar ze zegt dit nadat die organisaties reeds aan de bel trokken.
(she/her)
pi_168781151
Vallen boeken ook onder "studiemateriaal"? ;)
Protège moi de mes désirs.
  PR en moderator donderdag 9 februari 2017 @ 18:50:50 #5
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_168784050
Wanneer ging dat verbod in?
Ik heb in mei 2016 nog 500 ekkies moeten dokken voor een verplichte werkweek in Italië :') En zo ook jaarlijks tientallen/honderden extra euro's aan studiekosten voor boeken en materialen.
Kreeg daarvoor 18 euro van de belasting terug afgelopen jaar, hoera :')
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:37 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Vallen boeken ook onder "studiemateriaal"? ;)
:Y
Mag je iig als zodanig bij je belastingaangifte vermelden. Tot 250¤ krijg je alleen niks terug ofzo :') Ik weet niet hoe het allemaal precies zit, maar ik kreeg van de 600¤ die ik aangaf dus maar 18¤ terug :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 10 februari 2017 @ 21:18:30 #6
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_168811556
Onder het vroegere leenstelsel moest je ook gewoon je studieboeken en uitstapjes uit eigen zak betalen. Wel kun je nog in het geval van een uitwisseling Erasmusgeld vragen, maar dat is ook niet zo veel.
pi_168847070
Ik vind dit nogal onzin, als je wilt studeren horen daar ook kosten bij voor software, boeken etc.
pi_168903143
Ik moest vorig jaar ook een "game" spelen, kostte godverdomme 50 euro :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')