abonnement Unibet Coolblue
pi_168848377
Wel herkenbaar ja. Gelegenheidsvrienden.
pi_168876501
Waarschijnlijk waren ze het spuugzat om steeds jouw zeikverhalen aan te moeten horen.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:54:37 #28
76108 bluuf
Powershell fan
pi_168876673
Eind 2012 bleek mijn toenmalige vrouw kanker te hebben (terminaal). Ik ben in die tijd genoeg "vrienden" verloren. Zelfs de persoon die een aantal jaar daarvoor nog mijn getuige was bij mijn bruiloft liet het ineens afweten (zijn excuus achteraf : "ik wist niet hoe ik ermee om moest gaan").
Zelfs met mijn zus heb ik al het contact verbroken aangezien zij de situatie wel gebruikte om vrij te krijgen van haar werk maar ondertussen te besodemieterd was om langs te komen, behalve wanneer zij mijn auto moest lenen.

Achteraf alleen maar goed dat ik in die periode geleerd heb op wie ik wel kan bouwen en op wie niet.
pi_168876850
Ik merk juist eigenlijk keer op keer als er iets (semi) heftigs gebeurt in m'n leven, dat ik meer echte vrienden heb dan ik dacht. O+
Your opinion of me is none of my business.
pi_168877755
Tsjah, je hebt hechte vriendschappen en gewone vriendschappen. Aantal jaar geleden zat ik ook niet zo lekker in mijn vel en begon te merken dat er wat vriendschappen aan het verwateren waren. Je merkt dat iedereen daar anders mee om gaat. Vrienden die je alleen kent van het stappen of andere leuke gelegenheden vallen best snel af. Ik kampte zelf met een burnout en had ook langdurige vriendschappen die opeens op een laag pitje kwamen te staan. Vriendschappen waarvan je altijd had gedacht dat ze voor eeuwig zouden zijn. Gelukkig ook nog een groepje die je wel blijven steunen, op hun eigen manier.

Vond het destijds vervelend, maar nu een aantal jaar later vind ik het wel logisch eigenlijk. Ik was in die periode gewoon geen leuk persoon en maakte niet echt spannende dingen mee. Daarnaast moet je onthouden dat een groot deel geen ervaring heeft met zaken als een burnout, depressie of schulden en zich niet zo goed een houding kunnen geven met dit soort negatieve zaken. Heeft niet zo heel erg met een vriendschap te maken.

Je moet je ook een beetje verplaatsen en bedenken wat jij in hun geval zou doen. Als een vriend plotseling kanker zou krijgen weet ik ook niet zo goed wat ik zou doen. Ik zou wel voor iemand klaar staan, maar ik ben ook niet iemand die hele dagen zou langs gaan.

Ik denk dat ook veel mensen de illusie hebben dat échte vrienden voor eeuwig zijn. Niks is voor eeuwig. Ik heb vrienden waarvan ik zeker weet dat ze mij zullen bezoeken wanneer ik lang in het ziekenhuis moet liggen. Maar je weet nooit of die vrienden er voor eeuwig zullen zijn. Genoeg zaken die er voor kunnen zorgen dat een vriendschap verwaterd.
  maandag 13 februari 2017 @ 21:03:00 #31
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_168881889
Misschien moet je niet alles op snapchat en dergelijken gooien dan heb je ook geen last van moeimakers die komen aasgieren.

En als je kloten hebt zeg je gewoon dat ze je met rust moeten laten. Eens opgedonderd altijd opgedonderd.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_168932105
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 13:50 schreef LittleLady het volgende:
Och dat is heel herkenbaar, je hebt ook nog het type dat een goede vriend/vriendin is zolang het slecht met jou gaat om zichzelf beter te voelen.

3 jaar lang schulden weg staan werken, 3 jaar lang een hele 'goede' vriendin gehad, kreeg een hele lieve vriend, kocht een huis en begon ze eerst op facebook te galbakken en vervolgens keek ze mij met de nek aan.
Dat lijkt me wel echt een vrouwending. :+
paypal.me/taaladvies
pi_168947627
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 01:01 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Iemand waar ik vroeger voor werkte zei ooit eens tegen mij:

"Als je het heel nuchter bekijkt zou je eigenlijk moeten spreken van "kennissen" aangezien de meeste mensen, als het erop aan komt eigenlijk geen of weinig échte vrienden hebben."

Ik heb die filosofie sindsdien altijd gehanteerd.

Ik heb heel wat kennissen in mijn omgeving, maar als het erop aan komt hooguit één echte vriend die ik al bijna 15 jaar ken.


Ik werk ook met "kringen";
Mensen die het verst van mij af staan, staan in de 3e kring. En daar zit helaas zélfs familie tussen. Mensen die mij wat beter kennen staan in de 2e kring. En de paar die het geluk hebben écht dichtbij te mogen komen, staan in de 1e kring.

Er zijn er ook die van de 3e naar de 2e kring zijn opgeschoven maar er zijn er ook zat die van 2 naar helemaal "out of the picture" zijn gegaan. Het betreft dan wel mensen die zich anders voor deden dan ze werkelijk waren en dachten een loopje met me te kunnen nemen of mensen die een pad verkozen waar ik zelf liever niet op wilde komen en niet achter stond.
Dit dus.
Goed verwoord btw 😊
  vrijdag 17 februari 2017 @ 11:16:06 #34
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_168957335
Herkenbaar wel. Aardig wat ''vrienden'' verloren die me bij het eerste het beste negatieve puntje lieten vallen. Geleerd dat dat je echte niet vrienden niet zijn. Echte vrienden zijn sowieso op een hand te tellen eigenlijk en ik gok dat dat voor een groot deel van de wereldbevolking geldt. Mensen houden ervan om te doen alsof ze honderden vrienden hebben, maar vrienden die je door alles heen steunen? Ook als ze er geen eigen gewin uit halen? Die zijn zeldzaam. Ik ga sowieso al voorzichtig vriendschappen aan en van mijn huidige vriendengroep weet ik uit ervaring dat ze er altijd zijn. Ik ben juist blij dat ik maar een kleine groep vrienden heb (bij wie ik altijd terecht kan), want dat geeft mij ook meer tijd om ook echt bezig te kunnen zijn met hun leven. Er voor hun zijn, etc.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_168958297
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 00:09 schreef Cici het volgende:
Dat soort mensen heb je toch helemaal niet nodig.
Je hebt je gered zonder hen. Gewoon lekker doorgaan zonder je zogenaamde vrienden :W

Kudos dat je je erdoorheen hebt geslagen *O*
Dit.

Tenzij je een vervelend mens was in die periode. Dan is het logisch dat ze afstand namen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 februari 2017 @ 11:30:44 #36
414785 sirdanilot
pi_168979351
Vrienden die je laten vallen als het slecht gaat zijn helemaal geen vrienden.

Ik heb gelukkig vrienden die bij me blijven, ook in deze periode van mn leven waarin het niet zo heel erg lekker loopt. Met sommige van hen gaat het ook niet goed en ik blijf hun ook steunen. En met veel anderen gaat het juist wel goed en dat is ook prima.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 18 februari 2017 @ 14:05:56 #37
365231 Fera
Fire & Blood
pi_168981686
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 00:49 schreef AnanYaw het volgende:
No offence, maar het klinkt alsof jouw slechte tijden vooral te maken hadden met het feit dat je een lamlendige lul was. Logisch dat mensen daarop afknappen. Naast dat het niet leuk is om daar mee om te gaan loop je ook het risico mee naar beneden gesleurd te worden.

Dat is heel wat anders dan wanneer je steun nodig hebt. Jij had eerder een schop onder je kont nodig. Ik vind het dus wel meevallen hoe erg ze je hebben benadeeld. Al zou ik inderdaad de mensen die wat van je nodig hebben lekker links laten liggen.
Dit inderdaad. Vroeger had ik ook een vriendin die alleen maar kon klagen, klagen, klagen. Kroop constant in de slachtofferrol en alles werd haar maar aangedaan. Het was nooit haar eigen schuld. Er zat geen greintje zelfreflectie in. In het begin vond ik het kut voor haar, maar na een tijdje ging ik me behoorlijk ergeren. Ik werd er zelf ook niet beter van. Zulke mensen zuigen je helemaal leeg. Dus op een gegeven moment heb ik er maar een punt achter gezet. Ik trok het gewoon niet meer.

Je stoot gewoon mensen af als het slecht met je gaat. Zeker als je er zelf niets aan doet en zwelgt in zelfmedelijden. Dat is niet altijd omdat ze geen moeite in je willen steken of alleen maar willen profiteren als het beter gaat. Soms is de koek gewoon op.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_168982804
Kan me voorstellen dat vrienden je laten vallen als je mentaliteit veranderd in "alles is en gaat kut maar het ligt niet aan mij".

Als ik elke keer negatief gezeik aan moet horen van vriend(en) en die vriend(en) niet open staan voor tips/adviezen dan zet ik de vriendschap op en lager pitje.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 20:58:25 #39
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168988918
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 15:16 schreef von_manstein het volgende:
Kan me voorstellen dat vrienden je laten vallen als je mentaliteit veranderd in "alles is en gaat kut maar het ligt niet aan mij".

Als ik elke keer negatief gezeik aan moet horen van vriend(en) en die vriend(en) niet open staan voor tips/adviezen dan zet ik de vriendschap op en lager pitje.
Precies. Ik snap de OP niet zo goed. TS heeft zichzelf wellicht misdragen ten opzichte van z'n vriendengroep, en plukt daar misschien nu de wrange vruchten van?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_169020559
Wel herkenbaar, maar niet zo vreemd toch? Het aantal echte vrienden is altijd op 1 hand te tellen; mensen die altijd voor je klaar staan. Met 15 vrienden (om maar even een getal te noemen) heb je er altijd wel een paar die slecht in hun vel zitten. Als je zelf ook in een dergelijke situatie zit, dan staat je eigen gezondheid even voorop en heb je minder tijd voor elkaar. Je kan het gelegenheidsvriendschap noemen, maar ook een stukje zelfbescherming. De kunst is er open en transparant met anderen over te kunnen communiceren en daarmee de vriendschap niet te laten verwateren. En laat dat nou net iets zijn waar veel mensen moeite mee hebben.

Het gaat dus om verwachtingspatronen creëren. Als dat niet helemaal voldoet bij jou (of juist je vrienden), dan krijg je topics zoals dit want ja je had meer verwacht van je 'vrienden'. Maar uiteindelijk tonen we dit gedrag allemaal wel eens naar een ander toe. Als je zegt 15 echte vrienden te hebben, kan je onmogelijk voor ze allemaal klaar staan zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat. Zeker als straks de leeftijd toe slaat, er kinderen komen en je ouders de pijp uit gaan, dan hebben mensen in één keer een stuk minder tijd voor je. Ik kan het ze moeilijk kwalijk nemen.

En eerlijk is eerlijk, gelegenheidsvrienden zijn op zn tijd ook wel fijn. Mensen die niet betrokken zijn bij ieder privé-aspect in je leven, maar waar je toch zonder drama gezellig pils kan drinken eens in de zoveel tijd (al is het maar om de afleiding). Als alles moet draaien om jouw problemen, wordt het leven ook een stuk saaier.

[ Bericht 3% gewijzigd door Justinn op 20-02-2017 11:02:07 ]
pi_169020962
Ik vind het toch echt een beetje te makkelijk om te stellen dat mensen geen echte vrienden zijn wanneer het contact doodbloedt.

Kijk, wanneer jij overduidelijk met een hulpvraag zit, die ook naar hun uit, zelf je best blijft doen voor die vriendschap, maar zij negeren dat volkomen. Ja, dan zijn het waardeloze vrienden.

Maar als jij zelf ook geen moeite doet om die vriendschappen te onderhouden, zelfs wanneer je daar een aardige reden voor hebt (bv depressie oid), dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze op een gegeven moment zoiets hebben van 'tsja, laat maar'. En ja, die goede reden zou je daarin wat meer speelruimte mogen geven, waarin je vrienden dan ook herkennen dat je ergens mee zit en je proberen te helpen. Maar op een gegeven moment krijg je een beetje een 'trekken aan een dood paard' idee, en kan ik me voorstellen dat ze er geen zin meer in hebben wanneer ook die moeite onbeantwoord blijft.

Want vriendschappen vergen inzet van beide deelnemers.
"Pools are perfect for holding water"
pi_169021112
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 10:55 schreef Justinn het volgende:
Wel herkenbaar, maar niet zo vreemd toch? Het aantal echte vrienden is altijd op 1 hand te tellen; mensen die altijd voor je klaar staan. Met 15 vrienden (om maar even een getal te noemen) heb je er altijd wel een paar die slecht in hun vel zitten. Als je zelf ook in een dergelijke situatie zit, dan staat je eigen gezondheid even voorop en heb je minder tijd voor elkaar. Je kan het gelegenheidsvriendschap noemen, maar ook een stukje zelfbescherming. De kunst is er open en transparant met anderen over te kunnen communiceren en daarmee de vriendschap niet te laten verwateren. En laat dat nou net iets zijn waar veel mensen moeite mee hebben.

Het gaat dus om verwachtingspatronen creëren. Als dat niet helemaal voldoet bij jou (of juist je vrienden), dan krijg je topics zoals dit want ja je had meer verwacht van je 'vrienden'.
Maar uiteindelijk tonen we dit gedrag allemaal wel eens naar een ander toe. Als je zegt 15 echte vrienden te hebben, kan je onmogelijk voor ze allemaal klaar staan zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat. Zeker als straks de leeftijd toe slaat, er kinderen komen en je ouders de pijp uit gaan, dan hebben mensen in één keer een stuk minder tijd voor je. Ik kan het ze moeilijk kwalijk nemen.

En eerlijk is eerlijk, gelegenheidsvrienden zijn op zn tijd ook wel fijn. Mensen die niet betrokken zijn bij ieder privé-aspect in je leven, maar waar je toch zonder drama gezellig pils kan drinken eens in de zoveel tijd (al is het maar om de afleiding). Als alles moet draaien om jouw problemen, wordt het leven ook een stuk saaier.
Goede post.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 3 januari 2019 @ 09:59:32 #43
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184175960
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 07:43 schreef Dorpspastoor het volgende:
In zekere zin is dit wel herkenbaar.

Mensen noemen elkaar ook véél te snel vrienden. Mensen waarmee je op de foto gaat in een hippe amsterdamse bar om op Facebook te plaatsen zodat je kunt laten zien dat je een vlot sociaal leven hebt met interessante mensen, zijn bijvoorbeeld niet direct vrienden, maar worden door 95% van de mensen wel als zodanig beschouwd.

Als ik er over nadenk, heb ik denk ik maar één echte vriend. Terwijl ik een ''vriendengroep'' heb van 7/8 personen. Een vriend die langs zou komen als je echt ziek bent en in het ziekenhuis komt te liggen bijvoorbeeld. Misschien twee, maar dan houdt het op.

Bij de rest is de ''vriendschap'' alleen maar een soort race : kijk mij eens, ik heb een lease auto, mijn baan als accountmanager is erg interessant. Of vrienden die je bellen, puur voor eigen gewin:

'' Hee man, kom je een biertje doen vanavond'' Ja maar ik kan niet, ik heb maandag een extreem belangrijke toets. En dan toch door blijven zeiken, omdat het ze geen reet interesseert of je die toets haalt ja of nee, ze hebben gewoon iemand nodig om mee uit te gaan en dat is hun belang.

Zie het zelf ook in mijn omgeving. Vriend van mij is een beetje aan lager wal geraakt (31, hbo opleiding nog niet af, woont weer bij z'n pa, geen vriendin, geen baan). Vorig jaar overleed zijn moeder, en van de ''vriendengroep' ' waar we jaren samen mee op vakantie etc. zijn geweest, waren er uiteindelijk maar drie aanwezig. Hij is namelijk een 'loser', iemand waar je geen tijd meer in moet investeren.
Dit lijkt mij dan ook echt typisch Hollands :r
En uiteindelijk word je geditcht omdat hij onder de plak zit :')

Gelukkig had ik dit op jonge leeftijd al door.
pi_184176000
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 10:31:39 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184176355
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:59 schreef dagobertE6 het volgende:

[..]

Dit lijkt mij dan ook echt typisch Hollands :r
En uiteindelijk word je geditcht omdat hij onder de plak zit :')

Gelukkig had ik dit op jonge leeftijd al door.
Stop eens met oude topics naar boven schoppen.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 3 januari 2019 @ 12:27:54 #46
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184178362
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Stop eens met oude topics naar boven schoppen.
Leek mij gewoon netter dan nieuwe topics maken :?
pi_184178655
3 jaar terug ook de keuze gemaakt te breken met m'n oude vriendengroep, alleen maar langskomen wanneer het hen uitkwam, niet voor mij, maar vooral zodat ze konden blowen met hun andere vrienden.

Als het goed met mij ging waren ze er altijd, als het slecht met mij ging zag ik 2 mensen van die groep, diezelfde mensen zie ik anno 2019 nog steeds.

Het is vaak zo dat je pas achteraf beseft hoe matig/kut de vriendengroep waar je toen mee omging eigenlijk was, ben blij dat ik de beslissing heb gemaakt. Ik ging van 7-8 "vrienden" naar 3 echte vrienden, en die keuze is een van de betere die ik ooit gemaakt heb.

Heb een poosje (vorig jaar) geprobeerd om met mensen om te gaan die ik niet beschouwde als vrienden maar meer als kennissen en dat trek ik dus gewoon echt niet :') Voelt dan niet oprecht, en het is dan in mijn ogen beter om te zeggen hoe je je voelt en dat het niets word dan dat je er krampachtig aan vasthoudt.
pi_184178995
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet verwijtbaar als vrienden je in de steek laten als het slecht gaat, althans : slecht op de manier waarop TS het beschrijft.

Kijk als je in een keer ziek wordt, of altijd zeer passievol bent geweest maar door een snel kerend economisch tij ineens je bedrijf over de kop gaat : dan vind ik het wat anders.

Maar ik snap best dat je afstand wilt nemen van passieloze mensen.

Ik heb zelf ook al jaren zo'n vriend : het leven loopt voor hem gewoon niet goed, hij heeft het niet makkelijk, maar hij doet het ook allemaal zelf. Altijd maar nors tegen mensen, onzeker gedoe, nooit eens ruggengraat tonen m.b.t. het afronden van een opleiding, verzanden in negativiteit over andere mensen, nooit buiten zijn comfort zone willen komen.

Nog steeds zoek ik hem wel eens op, omdat ik nog de enige persoon ben met wie hij privé omgaat. Maar de rest van onze vriendengroep heeft hem al lang laten vallen, en dat snap ik eigenlijk ook wel : het leven duurt niet eeuwig, dus waarom zou je omgaan met negatieve mensen die zich ver van de maatschappij houden. Ik trek liever op met mensen die positief in het leven staan en die proberen onderdeel te zijn van de maatschappij i.p.v. er vanaf een afstandje op te staan azijnpissen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 13:51:10 #49
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184179791
Vrienden die je geen energie geven maar juist nemen kun je beter dumpen. Maar was wellicht TS in zijn zwakke periode tijdelijk een heel naar persoon? Wat is nou de oorzaak en gevolg?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:46:51 #50
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184196596
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:59 schreef dagobertE6 het volgende:
Gelukkig had ik dit op jonge leeftijd al door.
En om dit te melden, dacht jij: ik trek even een topic van 2 jaar terug uit de sloot?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')