Weet je dat dit echt één van de laatste dingen was die ik dacht?quote:Op woensdag 8 februari 2017 23:15 schreef TurkseMilitair het volgende:
Jullie zullen vast denken van: weer een nationalistisch testosteronbom afkomstig uit dat paradijs der geitenneukers dat hier zijn Turkse propaganda - goedgekeurd door de Turkse Consulaat - komt verkondigen op het o zo gezellige FOK!
Zonder de Nederlandse taal kundig te zijn heb je namelijk niks over de Turkse geschiedenis of cultuur te vertellen.quote:Op donderdag 9 februari 2017 00:03 schreef madam-april het volgende:
Leer eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands..
Waar zeg ik dat?quote:Op donderdag 9 februari 2017 00:08 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Zonder de Nederlandse taal kundig te zijn heb je namelijk niks over de Turkse geschiedenis of cultuur te vertellen.
Daar spreek ik me niet over uit.quote:Op donderdag 9 februari 2017 02:24 schreef TheThirdMark het volgende:
Knuppel+Hoenderhok
Wél of geen Genocide. Meer of Minder Armenen?
Tegen grondwetswijziging/referendum.quote:Op donderdag 9 februari 2017 01:53 schreef kmkmmr het volgende:
Baklava met pistache of baklava met walnoten?
Turkse thee of turkse koffie?
Turkey second of turkije altijd nummer een?
Jammer dat de coup is mislukt of een coup is onwenselijk?
Baris Manco is een held of Baris Manco is een held?
Yogurt er'day all'day of gedoseerde inname yoghurt?
Wachten voor roodlicht is gezond verstand of daar heeft niemand tijd voor?
Aanstaande referendum: evet of hayir?
Annen evde mi? Evdeyse bize gidelim
Er was al eerder sprake van Turken die zich in het Middenoosten vestigden. Turkse slaafsoldaten werden midden 9e eeuw uit Centraal-Azie gehaald door de Abbasdisiche kalief al-Mu'tasim vanwege een gebrek aan betrouwbare troepen in zijn gelederen. Veelal van deze Turken waren nog onvolwassen, en als puber werden ze getraind in oorlogsvoering om als de persoonlijke garde van de kalief te dienen. Dit ging overigens niet altijd gepaard met dwang; vaak werden ze vrijwillig aangeboden door Turkse ouders die voor hun zonen een betere toekomst in het kalifaat in ogen hadden.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 16:18 schreef TurkseMilitair het volgende:
Nadat de Rijk der Gokturken uit elkaar gevallen was, ontstonden er twee grote migratiegolven van Oghuz Turken richting het westen.
Nee, de bekende rivaliteit tussen de Ottomanen en Safaviden had al een sektarisch tintje, dus je claim dat sektarisch geweld weer opkwam na de val van het Ottomaanse Rijk is fout. Immers, sommige van de welbekende Ottomaanse kaliefen hebben verscheidene keren de sjiitische alevieten een kopje kleiner gemaakt.quote:Terwijl de neergang van de arabische kaliefen rond de 10eeuw steeds erger werd, de moslimwereld uiteen viel in lokale staten en sektarische geweld ontstond tussen soennieten en sjiieten (dat weer opkwam na de ondergang van de Ottomaanse rijk), veranderden de Turkse Oghuznomaden uit Centraal-Azie - dat rond de 9de eeuw overgingen tot de islam - het lot en de toekomst van de moslimlanden definitief met alle gevolgen van dien die vandaag de dag nog steeds voelbaar zijn.
De Turken hadden geen eeuwenoude politieke traditie, en wisten dan ook niet goed hoe je een dergelijk groot gebied moest besturen. Vandaar dat de Seltsjoeken de Perzische bureaucratie overnamen en de eerste vizieren in het Seltsjoekse Rijk Perzisch waren.quote:Onder Togrul en Cagri werd het rijk bestuurd volgens een eeuwenoude Turkse politieke traditie waarbij de veroverde gebieden evenredig onder elkaar werd verdeeld met een overkoepelende soeverein.
De architect van het Seltsjoekse staatsapparaat was inderdaad Nizam al-Mulk, en hij was een Pers.quote:Onder diens bevel werd het rijk sterk uitgebreid en verkreeg het de totale dominantie in de moslimwereld. Centralisatie, gepaard met de creatie van een staand leger en bureaucratie was kenmerkend voor dit immense rijk. De beroemde grootvizier, nizam al-Mulk, die diende onder Alp Arslan en diens zoon en latere opvolger Melik Sjah, was de architect van dit staatsapparaat.
Stil lan, dit gaat in tegen het officiële verhaal.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 11:48 schreef Stabiel het volgende:
Er was al eerder sprake van Turken die zich in het Middenoosten vestigden. Turkse slaafsoldaten werden midden 9e eeuw uit Centraal-Azie gehaald door de Abbasdisiche kalief al-Mu'tasim vanwege een gebrek aan betrouwbare troepen in zijn gelederen. Veelal van deze Turken waren nog onvolwassen, en als puber werden ze getraind in oorlogsvoering om als de persoonlijke garde van de kalief te dienen. Dit ging overigens niet altijd gepaard met dwang; vaak werden ze vrijwillig aangeboden door Turkse ouders die voor hun zonen een betere toekomst in het kalifaat in ogen hadden.
Dat sektarische geweld in het huidige middrn-oosten wordt niet in naam van landen uitgevochten. Dat jij nu de strijd tussen de osmanen en de safaviden erbij haalt, is appels met peren vergelijken aangezien dit om rivaliteit tussen twee rijken ging. Binnen de landsgrenzen van de Ottomaanse rijk kwam er inderdaad ook sektarische geweld voor (zoals je al inderdaad de voorbeeld aanhaalt van de alevieten),maar dit werd zoals je daarna mooi vermeld, altijd goed onderdrukt.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 11:48 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Er was al eerder sprake van Turken die zich in het Middenoosten vestigden. Turkse slaafsoldaten werden midden 9e eeuw uit Centraal-Azie gehaald door de Abbasdisiche kalief al-Mu'tasim vanwege een gebrek aan betrouwbare troepen in zijn gelederen. Veelal van deze Turken waren nog onvolwassen, en als puber werden ze getraind in oorlogsvoering om als de persoonlijke garde van de kalief te dienen. Dit ging overigens niet altijd gepaard met dwang; vaak werden ze vrijwillig aangeboden door Turkse ouders die voor hun zonen een betere toekomst in het kalifaat in ogen hadden.
[..]
Nee, de bekende rivaliteit tussen de Ottomanen en Safaviden had al een sektarisch tintje, dus je claim dat sektarisch geweld weer opkwam na de val van het Ottomaanse Rijk is fout. Immers, sommige van de welbekende Ottomaanse kaliefen hebben verscheidene keren de sjiitische alevieten een kopje kleiner gemaakt.
En voor de Ottomaanse-Safavidische rivaliteit in het Middenoosten streden verscheidene Turkse stammen al om macht, en waarbij deze strijd weer werd gekenmerkt door sektarische sentimenten: de sjiitische 'Kara Qoyunlu' versus de soennitische 'Ağ Qoyunlu'.
[..]
De Turken hadden geen eeuwenoude politieke traditie, en wisten dan ook niet goed hoe je een dergelijk groot gebied moest besturen. Vandaar dat de Seltsjoeken de Perzische bureaucratie overnamen en de eerste vizieren in het Seltsjoekse Rijk Perzisch waren.
[..]
De architect van het Seltsjoekse staatsapparaat was inderdaad Nizam al-Mulk, en hij was een Pers.
Oké.quote:Op donderdag 9 februari 2017 11:41 schreef TurkseMilitair het volgende:
[..]
Daar spreek ik me niet over uit.
Er heeft zich wel het een en ander afgespeeld wat niet netjes is. Zoals het deporteren van Armeniërs richting de Levant zonder eventuele ondersteuning die daarvoor nodig is zoals voedsel en water etc. Dat er koerdische moordploegen rondliepen ondertussen en alles afmaakte is ook niet te ontkennen. En dat de Turken dit allemaal slecht voorbereidden en een wegkeken is ook een feit. Maar om te spreken van een genocide lijkt mij te ver. Want als dit zo is, kan er ook vraagtekens gesteld worden achter de slachtpartijen die nog voor 1915 werden uitgevoerd op de balkan door slavische nationalisten - die trouwens net als de Armeniërs werden aangewakkerd tot hun daden door de Ruskies - waarbij er tussen de 500k a 1 miljoen turken zijn afgemaakt (voor, tijdens en na de balkanoorlogen). Daar hoor je geen kip over praten, laat staan dit bestempelen als genocide.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 00:02 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Oké.
Maar erken of ontken je die gebeurtenissen?
Goed en eerlijk antwoord.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 00:18 schreef TurkseMilitair het volgende:
[..]
Er heeft zich wel het een en ander afgespeeld wat niet netjes is. Zoals het deporteren van Armeniërs richting de Levant zonder eventuele ondersteuning die daarvoor nodig is zoals voedsel en water etc. Dat er koerdische moordploegen rondliepen ondertussen en alles afmaakte is ook niet te ontkennen. En dat de Turken dit allemaal slecht voorbereidden en een wegkeken is ook een feit. Maar om te spreken van een genocide lijkt mij te ver. Want als dit zo is, kan er ook vraagtekens gesteld worden achter de slachtpartijen die nog voor 1915 werden uitgevoerd op de balkan door slavische nationalisten - die trouwens net als de Armeniërs werden aangewakkerd tot hun daden - waarbij er tussen de 500k a 1 miljoen turken zijn afgemaakt (voor, tijdens en na de balkanoorlogen). Daar hoor je geen kip over praten, laat staan dit bestempelen als genocide.
Daarnaast wordt er ook niet gekenen naar het leed wat de Armeniërs hebben veroorzaakt in 1915 met hun terorriseerende rebellen (gesteund door de keizerlijke rusland). De aantallen gesneuvelde turken ligt tussen de 300k en 600k. Mijn eigen familieleden in Trabzon zijn zelfs vermoord destijds door Armeense gangs.
Dat is dus ook de reden waarom Atatürk alle minderheden uit Turkije heeft gekickt. Hij heeft met eigen ogen gezien hoe minderheden hoogverraad pleegden en hun land, waar ze meer dan 600 jaar in vrede hebben kunnen leven, een messteek in de rug gaven.
Als we het hebben over Nederland, dan moet ik je ook toegeven dat er inderdaad sprake is van mismanagement en laksheid waardoor problemen zoals dit ontstaan zijn. 400.000 turken en 400.000 marokkanen zijn voor zo'n guppieland gewoon te veel. Ik heb mezelf ook voorgenomen om na mijn masterstudie terug te gaan naar Turkije. Niet omdat ik het verschil ga maken in deze problematiek, maar omdat ik zie dat de samenleving hierzo steeds meer polariseert en ik wil nier in een samenleving leven waarop men (soms terecht maar vaak onterecht) mij scheef aankijkt waardoor ik mezelf dubbel zo hard moet bewijzen in vergelijking met een autochtone landgenoot.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 00:24 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Goed en eerlijk antwoord.
Maar als men tegenwoordig het niet eens is met minderheden in een land, dan is het discriminatie of racisme.
Natuurlijk kun je in zekere zin die tijd niet vergelijken met deze tijd.
Maar als er statistieken worden bij gehaald en men aangeeft dat er een minderheid is die problemen veroorzaken, dan mag daar bijna niet over gesproken worden.
Toch?
Geboren in Nederland?quote:Op dinsdag 21 februari 2017 00:31 schreef TurkseMilitair het volgende:
[..]
Als we het hebben over Nederland, dan moet ik je ook toegeven dat er inderdaad sprake is van mismanagement en laksheid waardoor problemen zoals dit ontstaan zijn. 400.000 turken en 400.000 marokkanen zijn voor zo'n guppieland gewoon te veel. Ik heb mezelf ook voorgenomen om na mijn masterstudie terug te gaan naar Turkije. Niet omdat ik het verschil ga maken maar omdat ik zie dat de samenleving hierzo steeds meer polariseert en ik wil nier in een samenleving leven waarop men (soms terecht maar vaak onterecht) mij scheef aankijkt en mezelf dubbel zo hard moet bewijzen in vergelijking met een autochtone landgenoot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |