abonnement Unibet Coolblue
pi_168754847
Ben al een tijdje op zoek naar een andere auto... Ik wil een relatief zuinige diesel van 2010 of later. De modellen die me het meeste in het oog vielen waren:

Volvo V40
Opel Astra
VW Golf 7
Seat Leon
Ford Focus

Ik wil het liefst geen Franse auto.

Mijn oog valt de laatste met name op de SEAT Leon of de SEAT Leon Station uitvoering. Tevens kijk ik naar de Seat Ibiza ST variant die op het oog nog best ruim lijkt?

Maar nu zie ik dat de meeste diesel Ibiza's een 1.2 variant zijn terwijl ik zelf opzoek was naar minimaal een 1.6.

Het zou gaan om een auto van 2010 of later, een zuinige diesel dus, die gemiddeld zo'n 30000-35000 kilometer per jaar gaat rijden waar een groot deel dus snelweg van zal zijn.

Wat raden jullie dan aan? Een 1.2 of een 1.6? En waarom ? Maakt dat tegenwoordig nog veel uit? Ik ben nogal een leek op dat gebied. Ik zie dat er veel meer 1.2's te koop staan dan een 1.6. Dat zal een reden hebben?

Iemand advies?
  woensdag 8 februari 2017 @ 12:28:01 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168755031
omdat downsizing tegenwoordig helemaal in is, zul je idd een hoop van die prutteltjes vinden.. geen idee hoe dat rijdt, maar als je je auto volpropt met mensen en spullen kan ik me voorstellen dat dat niet vooruit te schoppen is.

Als je dus 90% van de tijd alleen in je auto zit, en er niet volgepakt mee op vakantie gaat kan dat ws best rendabel zijn. Als je wat meer belading hebt zou ik een zwaardere motor pakken om te voorkomen dat je ecotorretje niet continu vol aan de bak hoeft, wat levensduur en verbruik hoogstwaarschijnlijk niet ten goede gaat komen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168755508
Kijk ook eens naar een skoda octavia combi. Die zijn er wel in 1.6 diesel, zijn zeer degelijk gebouwd, betrouwbaar en zijn ook goed zuinig (We hebben er hier op de zaak 1 als leasebak hier en die rijdt makkelijk 1 op 20 en op lange afstanden hoef je echt je best niet te doen voor 1 op 22, de octavia daarvoor heeft dik 2 ton gelopen zonder enig probleem op standaard onderhoud na zoals remmen en banden)
En je hebt een enorme hoeveelheid ruimte in die auto.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_168755609
Die reden is simpel: bijtelling.

De meeste diesels dienen hun eerste jaren als leaseauto en komen dan na een paar jaar op de tweedehands markt. Met het 14%-20%-25% bijtelling regime was het financieel zeer onaantrekkelijk om een fatsoenlijk motorblok te kiezen. Die 1.6 Was zomaar 60 tot 100 euro NETTO duurder in de maand, met verder geheel dezelfde specificaties.

En in praktijk op de snelweg is de 1.6 waarschijnlijk niet tot nauwelijks minder zuinig met brandstof dan de 1.2
pi_168757453
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:28 schreef Sounddragon het volgende:
omdat downsizing tegenwoordig helemaal in is, zul je idd een hoop van die prutteltjes vinden.. geen idee hoe dat rijdt, maar als je je auto volpropt met mensen en spullen kan ik me voorstellen dat dat niet vooruit te schoppen is.

Als je dus 90% van de tijd alleen in je auto zit, en er niet volgepakt mee op vakantie gaat kan dat ws best rendabel zijn. Als je wat meer belading hebt zou ik een zwaardere motor pakken om te voorkomen dat je ecotorretje niet continu vol aan de bak hoeft, wat levensduur en verbruik hoogstwaarschijnlijk niet ten goede gaat komen.
Mjah, niet altijd maar het zal toch ook voorkomen dat hij zwaarder beladen is. Dat maakt het dus twijfelachtig.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:53 schreef Metro2005 het volgende:
Kijk ook eens naar een skoda octavia combi. Die zijn er wel in 1.6 diesel, zijn zeer degelijk gebouwd, betrouwbaar en zijn ook goed zuinig (We hebben er hier op de zaak 1 als leasebak hier en die rijdt makkelijk 1 op 20 en op lange afstanden hoef je echt je best niet te doen voor 1 op 22, de octavia daarvoor heeft dik 2 ton gelopen zonder enig probleem op standaard onderhoud na zoals remmen en banden)
En je hebt een enorme hoeveelheid ruimte in die auto.
Persoonlijk vind ik dat geen mooie auto's eigenlijk :@ Ik heb d'r ook over nagedacht in hoeverre me het aanzien tegen zou staan maar het oog wil ook wel wat. Ruimte heb je zeker. Ik had ook gekeken naar de Fabia, maar mwah.. Bedankt in elk geval voor deze tip, hou ik nog ff in me achterhoofd.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Die reden is simpel: bijtelling.

De meeste diesels dienen hun eerste jaren als leaseauto en komen dan na een paar jaar op de tweedehands markt. Met het 14%-20%-25% bijtelling regime was het financieel zeer onaantrekkelijk om een fatsoenlijk motorblok te kiezen. Die 1.6 Was zomaar 60 tot 100 euro NETTO duurder in de maand, met verder geheel dezelfde specificaties.

En in praktijk op de snelweg is de 1.6 waarschijnlijk niet tot nauwelijks minder zuinig met brandstof dan de 1.2
Dus jij zegt eigenlijk dat de 1.2 niet minder zuinig zal zijn dan de 1.6? Qua belading maakt dat denk ik dan wel uit zoals Sounddragon zegt?
pi_168759961
Koop een Renault Megane van na 2010 en steek de euro's die je overhoudt door niet een 'in het oog springende' auto te kopen in leuke vakantie ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator woensdag 8 februari 2017 @ 16:48:59 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168760109
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:41 schreef Frutsel het volgende:

[

Dus jij zegt eigenlijk dat de 1.2 niet minder zuinig zal zijn dan de 1.6? Qua belading maakt dat denk ik dan wel uit zoals Sounddragon zegt?
Uhm, snelheid maakt ook uit. Bij 50km/u is de 1.2 allicht zuiniger, bij 130 heeft de 1.6 het iets makkelijker.

Kijk anders es op Spritmonitor, dan kun je verbruik vergelijken.

Ik zou ook eens naar de Octavia kijken, die is best ruim. Ik zou niet voor een 1.2 geen overigens, vond een 105pk 1.6tdi al niet echt over hebben.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168761783
Ik zou absoluut niet voor de 1.2 gaan. dat is een luidruchtige 3 cilinder, die loopt als een brommobiel en amper vooruit komt. Houd er rekening mee, dat zo'n Ibiza door de eerste berijder dagelijks op zijn staart getrapt is en ook in die staat verkeert.

De 1.6 is een stuk soepeler en goed te rijden met matig gas en middellage toerentallen.

De V40 en Focus 1.6 is dezelfde motor als in de Peugeot/Citroen (1.6 HDiF). Opel 1.3 en 1.9 is een Fiat JTD en de 1.7 is een Opel/Isuzu motor.
.
pi_168762674
De 1.2TDI wil je absoluut niet. Zoals Fer aangeeft is de aandrijflijn een draak wat ernstig afbreuk doet aan het comfort. Voor het verbruik hoef je het niet te doen want heel zuinig is de 1.2TDI niet als je met het verkeer wilt mee komen.

De betrouwbaarheid van de 1.2TDI liet bij mijn toenmalige Ibiza ST ernstig te wensen over. Bijna alles wat kapot kon gaan ging kapot ( en dat binnen 120.000km :') )

Bij een kilometrage van 30.000km per jaar zou ik persoonlijk niet voor een diesel kiezen. Je zit dan niet rond het omslag punt en diesels zijn tegenwoordig erg onderhoudsgevoelig waarbij de reparatie kosten over de gebruiksduur heel snel je voordeel opslokken. Turbo's, SCR systemen, Roetfilters en Injectoren zijn dure onderdelen en ze gaan allemaal een keer kapot.

Ik zou eerder voor een hybride aandrijflijn van Toyota nemen (Prius/Auris/CT200h etc.) Erg zuinig, comfortabel en het meest betrouwbare wat je op dit moment kan kopen.

Houd bij de aanschaf van een diesel ook rekening met extra afschrijving door de dalende populariteit van diesel auto's


quote:
"Over 8 jaar rijdt niemand in Europa nog diesel"
Auteur: MauritsH, gepost 07-02-2017 om 12:20 134 Reacties

Momenteel rijdt ongeveer de helft van de auto's in Europa nog op diesel. Analisten van de Zwitserse UBS-bank verwachten echter dat dat rap afgelopen is.

Zij gaan er namelijk van uit dat het marktaandeel voor dieselauto's in Europa per 2025 nog maar 10 procent bedraagt. Let wel: da's nog een relatief hoge schatting, want de rekenaars van UBS denken dat het dieselaandeel wereldwijd zal teruglopen tot 4 procent in acht jaar tijd.

Diesel verkeert na Dieselgate in behoorlijk zwaar weer. Bovendien worden de kosten om zelfontbranders aan uitstooteisen te laten voldoen steeds hoger en zitten milieuvriendelijke alternatieven in de lift. Voor wie denkt dat het met dat elektrogeneuzel nog niet zo'n vaart zal lopen: zelfs Total en Shell zijn van plan om hun tankstations binnen afzienbare tijd van laadpalen te voorzien.

Consumenten zouden zich door deze ontwikkelingen zorgen maken over de restwaarde van hun dieselauto en daardoor zou het kunnen dat dergelijke auto's steeds vaker bij de dealer blijven staan. Aan de andere kant: wij kennen nauwelijks particulieren die zelf een nieuwe dieselauto kopen, dus in Nederland zal het mogelijk wel meevallen met de paniek. (via: KFZ-Betrieb)


[ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 08-02-2017 19:23:18 ]
  Moderator woensdag 8 februari 2017 @ 20:05:25 #10
8781 crew  Frutsel
pi_168763925
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:41 schreef GX3 het volgende:
Koop een Renault Megane van na 2010 en steek de euro's die je overhoudt door niet een 'in het oog springende' auto te kopen in leuke vakantie ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Megane estate was nog best een optie :@
  Moderator woensdag 8 februari 2017 @ 20:07:34 #11
8781 crew  Frutsel
pi_168763988
Lijkt me nu wel duidelijk dat de 1.2 geen voorkeur heeft maar dat had ie bij mezelf ook niet...

Bedankt allemaal... nu nog beslissen of ik er één uit Duitsland haal of niet...
gezien de prijsverschillen op auto's van 2013-2014 is dat zeker rendabel (na aftrek BPM scheelt het nog steeds 2500 tot 3000 euro) of dat ik voor een iets oudere ga... :')
  woensdag 8 februari 2017 @ 20:50:10 #12
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_168765327
Wat is je budget? Heb je nog eisen/wensen qua opties?
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_168765604
Ik zou ook naar BE kijken, liefst met een kleine schade erop, drukt de BPM.
.
pi_168766280
1.2 tdi van vag gaat heel vaak stuk, al in de kleinere auto's laat staan in de iets grotere modellen waar dat blokje zich helemaal de tandjes moet werken.
Megane diesel is behoorlijk betrouwbaar, rijdt prettig en is vrij luxe uitgevoerd.
De 1.6 diesel van volvo is ook geboren uit de vraag naar gunstige bijtelling en is in de basis hetzelfde blok als Ford, Peugeot en Mazda allemaal ook gebruiken. Is redelijk, maar kent ook zo zijn kwaaltjes.
Geen idee of de Ford Focus van die bouwjaren nog een dubbelmassa vliegwiel heeft, maar zo ja dan zul je die rond 150 duizend moeten laten vervangen, kost bij de dealer gauw rond de 1500 euro.

Auto's uit Duitsland zijn vaak luxer uitgerust dus meer auto voor minder geld. Gewoon doen als je een nette tegenkomt. En dan geldt dat vanwege de bpm een auto uit dec 2010 voordeliger kan zijn dan jan 2011, terwijl je dat straks als jij m verkoopt in restwaarde niet meer zo zult merken aangezien de neeste afschrijving dan al achter de rug is
  woensdag 8 februari 2017 @ 21:29:11 #15
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_168766648
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 21:17 schreef pwmh82 het volgende:
Geen idee of de Ford Focus van die bouwjaren nog een dubbelmassa vliegwiel heeft, maar zo ja dan zul je die rond 150 duizend moeten laten vervangen, kost bij de dealer gauw rond de 1500 euro.
Dat is alleen bij de 1.8 TDCI nodig. De 1.6 diesel (PSA-blok wat idd in volvo's,Ford's e.d. zit) heeft een ander soort vliegwiel die zelden tot nooit kapot gaat.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  Moderator donderdag 9 februari 2017 @ 00:22:12 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168770693
quote:
10s.gif Op woensdag 8 februari 2017 21:29 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Dat is alleen bij de 1.8 TDCI nodig. De 1.6 diesel (PSA-blok wat idd in volvo's,Ford's e.d. zit) heeft een ander soort vliegwiel die zelden tot nooit kapot gaat.
2.0tdci ook of is die niet in de Focus geleverd?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168771029
Hier een 1.2TDI Polo uit 2011. Ik rij jaarlijks 40.000-50.000 woon werkverkeer (privé), voornamelijk snelweg.

Ik haal met gemak 1:24 met 130 op de cruise.

Auto heeft nu 190.000 op de teller en naast het gebruikelijke onderhoud en slijtageonderdelen (remmen, olie en riemen) nergens last van. Auto rijdt als een zonnetje en tanken is een plezier zo.
pi_168771547
Als je al voor diesel kijkt zou ik het goed doen ook. Voor lange afstanden is zo'n "ecoblok" niks.

Ik zou voor minimaal 2.0 gaan, veel duurzamer ook en die paar tientjes MRB valt ook nog wel mee.
Baas van alle meeuwen
pi_168772253
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 20:50 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Wat is je budget? Heb je nog eisen/wensen qua opties?
12.500 is wel de max denk ik

Niet echt veel wensen... aansluiting voor MP3 en NAVI zou leuk zijn maar is geen must.
pi_168772288
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 01:00 schreef unlimitedzxr het volgende:
Hier een 1.2TDI Polo uit 2011. Ik rij jaarlijks 40.000-50.000 woon werkverkeer (privé), voornamelijk snelweg.

Ik haal met gemak 1:24 met 130 op de cruise.

Auto heeft nu 190.000 op de teller en naast het gebruikelijke onderhoud en slijtageonderdelen (remmen, olie en riemen) nergens last van. Auto rijdt als een zonnetje en tanken is een plezier zo.
Polo is dan ook erg zuinig.. had ik gezien dat die bouwjaren leuke polo's afleveren :Y
pi_168772309
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 21:17 schreef pwmh82 het volgende:

Auto's uit Duitsland zijn vaak luxer uitgerust dus meer auto voor minder geld. Gewoon doen als je een nette tegenkomt. En dan geldt dat vanwege de bpm een auto uit dec 2010 voordeliger kan zijn dan jan 2011, terwijl je dat straks als jij m verkoopt in restwaarde niet meer zo zult merken aangezien de neeste afschrijving dan al achter de rug is
ik zag dat de BPM voor het karretje dat ik het eerst op het oog had nog 1500-1600 euro is waarmee hij boven mijn budget komt. Maar dan nog betaalde ik in Nederland zon 16000 voor een soortgelijk exemplaar.
pi_168779358
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 00:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

2.0tdci ook of is die niet in de Focus geleverd?
Geen idee of die in de focus zat, maar bij die 2.0 komt dat kwaaltje met het vliegwiel idd voor
  donderdag 9 februari 2017 @ 16:02:57 #23
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_168780409
Golf VI met 2.0 TDI? Oersaai, maar genoeg keus in Duitsland ^O^
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  Moderator donderdag 9 februari 2017 @ 16:07:53 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168780517
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 15:16 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Geen idee of die in de focus zat, maar bij die 2.0 komt dat kwaaltje met het vliegwiel idd voor
Kameraad van me heeft eentje. Dat vliegwiel samen met hem vervangen, zit je best lang bij als je dat niet eerder hebt gedaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168780606
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 16:02 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Golf VI met 2.0 TDI? Oersaai, maar genoeg keus in Duitsland ^O^
Zo''n saaie bak is wel erg rustgevend. En de betrouwbaarheid ga je ook waarderen op termijn.

Massavliegwiel in de Volvo 2.0 kan wel stuk, de oude ford diesel dan. De nieuwe D2 Volvomotor is oerdegelijk.
.
pi_168785773
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:19 schreef Frutsel het volgende:
Ben al een tijdje op zoek naar een andere auto... Ik wil een relatief zuinige diesel van 2010 of later. De modellen die me het meeste in het oog vielen waren:

Volvo V40
Opel Astra
VW Golf 7
Seat Leon
Ford Focus

Ik wil het liefst geen Franse auto.

Mijn oog valt de laatste met name op de SEAT Leon of de SEAT Leon Station uitvoering. Tevens kijk ik naar de Seat Ibiza ST variant die op het oog nog best ruim lijkt?

Maar nu zie ik dat de meeste diesel Ibiza's een 1.2 variant zijn terwijl ik zelf opzoek was naar minimaal een 1.6.

Het zou gaan om een auto van 2010 of later, een zuinige diesel dus, die gemiddeld zo'n 30000-35000 kilometer per jaar gaat rijden waar een groot deel dus snelweg van zal zijn.

Wat raden jullie dan aan? Een 1.2 of een 1.6? En waarom ? Maakt dat tegenwoordig nog veel uit? Ik ben nogal een leek op dat gebied. Ik zie dat er veel meer 1.2's te koop staan dan een 1.6. Dat zal een reden hebben?

Iemand advies?
Easy. De V40. Niet verder nadenken. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168788449
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 19:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Easy. De V40. Niet verder nadenken. :)
Zodat je niet beseft, dat je een krappe stuiterbak met Peugeot diesel onder de kap koopt? Ok die D4 sjoemeldiesel met 190pk :9 is wel tof.
.
pi_168804665
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 21:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Zodat je niet beseft, dat je een krappe stuiterbak met Peugeot diesel onder de kap koopt? Ok die D4 sjoemeldiesel met 190pk :9 is wel tof.
Alleen is die D4 geen Peugeot diesel :'). Bovendien is er nog niet bewezen mee gesjoemeld. Ook niet met de D3 en D2 van diezelfde periode overigens
Vanaf 2015 zijn de diesels in V40's allemaal Volvo's eigen 2-liter.
D2, D3 en D4 pre-2015 zijn wel PSA.
De D4 PSA levert 'maar' 177pk
De D2 PSA is de 1.6 liter

[ Bericht 3% gewijzigd door Glijdt_licht op 10-02-2017 16:47:46 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_168807770
quote:
19s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 16:41 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Alleen is die D4 geen Peugeot diesel :'). Bovendien is er nog niet bewezen mee gesjoemeld. Ook niet met de D3 en D2 van diezelfde periode overigens
Vanaf 2015 zijn de diesels in V40's allemaal Volvo's eigen 2-liter.
D2, D3 en D4 pre-2015 zijn wel PSA.
De D4 PSA levert 'maar' 177pk
De D2 PSA is de 1.6 liter
Klopt niks van

Ik bedoelde de D2 115pk is een PSA 1.6 HDiF (DV6) veel te licht voor een Volvo en na 200000km versleten. Die is troep. De D3 en D4 zijn echt Volvo, de latere D2 (2.0 120pk) is ook een Volvo. Die zijn top.

Maar die D4 190pk, 85g CO2, 3,3l/100kg, 1400kg en EURO6 is vrijwel onmogelijk te combineren, to good to be true. Zal niet bewezen zijn, maar beetje gezond verstand zegt genoeg. Wel vet 190pk en 160¤ bijtelling...
.
  vrijdag 10 februari 2017 @ 19:52:16 #30
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_168808718
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 00:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

2.0tdci ook of is die niet in de Focus geleverd?
Is inderdaad een PSA unit. Deze is vrij betrouwbaar!
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_168808855
Yep de S40/V50 2.0d is wel een goede PSA motor.
.
  Moderator vrijdag 10 februari 2017 @ 20:36:25 #32
8781 crew  Frutsel
pi_168809988
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:41 schreef GX3 het volgende:
Koop een Renault Megane van na 2010 en steek de euro's die je overhoudt door niet een 'in het oog springende' auto te kopen in leuke vakantie ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O-)
Ok... nog altijd aan het twijfelen... nu viel mijn oog weer op een Renault Megane 1.5DCI Estate?
Ja het is een fransoos, daar gaat niet mijn voorkeur naar uit. ANWB of Wegenwacht zijn relatief positief. Qua prijs zijn er genoeg leuke auto's te vinden in de markt.

iemand nog iets op dit type aan te merken of aan te vullen ?
pi_168813682
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 19:17 schreef Fer het volgende:

[..]

Klopt niks van

Ik bedoelde de D2 115pk is een PSA 1.6 HDiF (DV6) veel te licht voor een Volvo en na 200000km versleten. Die is troep. De D3 en D4 zijn echt Volvo, de latere D2 (2.0 120pk) is ook een Volvo. Die zijn top.

Maar die D4 190pk, 85g CO2, 3,3l/100kg, 1400kg en EURO6 is vrijwel onmogelijk te combineren, to good to be true. Zal niet bewezen zijn, maar beetje gezond verstand zegt genoeg. Wel vet 190pk en 160¤ bijtelling...
Ach ja, ik was even in de war met de c30/S40/V50 die wel eerst de PSA 2 liter hadden. En later de nieuwere 5 cilinder 2 liters. (Die zijn er op zich wel heel erg snel uitgegaan.. want die 5 cilinders zijn vervangen door de VEA 4cil, die nu d2,d3 en D4 is.. tussen 2012 en 2014 was de d3 en d4 idd Volvo eigen 5cil 2liter. Vandaag 2015 allemaal Volvo eigen 4 cil 2liter.

En de oude D2 en daarvóór in de S40/V50 1.6d zijn gewoon niet best.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_168813865
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 20:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]

O-)
Ok... nog altijd aan het twijfelen... nu viel mijn oog weer op een Renault Megane 1.5DCI Estate?
Ja het is een fransoos, daar gaat niet mijn voorkeur naar uit. ANWB of Wegenwacht zijn relatief positief. Qua prijs zijn er genoeg leuke auto's te vinden in de markt.

iemand nog iets op dit type aan te merken of aan te vullen ?
Wat is precies het probleem met een Fransoos?
Of je nu een Citroën of Peugeot neemt, in principe rij je hetzelfde blok in een Ford of een Volvo (pre-2014).. ze liggen ook in Mini's
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  Moderator vrijdag 10 februari 2017 @ 22:24:53 #35
8781 crew  Frutsel
pi_168814042
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:19 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Wat is precies het probleem met een Fransoos?
Of je nu een Citroën of Peugeot neemt, in principe rij je hetzelfde blok in een Ford of een Volvo (pre-2014).. ze liggen ook in Mini's
heb een zeer slechte ervaring met een Laguna en een peugeot gehad...

voorkeur ging uit naar een Duitse auto... maar goed..
pi_168814889
Duits zou ik op zoek gaan naar een Golf Variant of Octavia 1.6 degelijk en rustgevend. De Megane 3 is al beter dan de vorige, maar kan nog niet tippen aan de Golf/Octavia. Deze is stiller, betere stoelen, stuurt wat steviger en je pook wiebelt niet bij gas loslaten. Die 1.5 uit die periode is wel verbeterd, geen kapotte krukassen meer ieder geval.

308, V50, Focus wegblijven wegens de 1.6d, is rotzooi. Opel heeft in die tijd de 1.9 JTd van Fiat, is ook wat dorstiger en had een service interval 50000km, waardoor ze soms teveel vervuilden.
.
pi_168815596
Grootste probleem bij de PSA 1.6d is ook vervuiling door te grote intervallen. Daarom houdt ook iedereen die een beetje nadenkt nu 15k aan IPV de originele 30k. Een te klein carter, waardoor olie snel vervuilt, wat voor een lockup in een zeefje kon zorgen waardoor de turbo geen olie kreeg. = Kapotte turbo.
Verder gezeik met brandplaatjes (hebben de Fiat 1.3jtd's ook).

Verder nog echt grote problemen met de 1.6? Interval van de distributie is ook verlaagd van 240k naar ik meen 160k.
Met goed, preventief onderhoud kun je er prima 350k mee neerzetten, maar qua ontwerp is het niet best.


Zoals hierboven al gezegd, de 1.3jtd heeft gezeur.
De 1.2tdi is ronduit stront
De 1.6hdi/tdci/d etc van PSA heeft zijn onderhoud nodig
De 1.6tdi van VW is lastiger te vinden

De 1.9jtd is prima
De 2.0hdi/tdci is prima

De Volvo D3en D4 zijn prima

[ Bericht 6% gewijzigd door Glijdt_licht op 10-02-2017 23:16:57 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_168815918
Volvo V50 2.0 D4 177PK MOMENTUM ECC,XENON (bj 2011)
¤ 14.940,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
Is alleen wel import, en de taal staat niet op Nederlands ;(
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_168816032
Het nadeel van dat slechte ontwerp is dat het kwaad, de vervuiling al deels is geschied tijdens de eerste jaren van het gebruik. De vervuiling heeft zich afgezet en zit al overal in het blok en beperkt misschien wel de optimale olierondloop. Zeker de leaserijders geven geen neuk, dus grote kans dat ie auto 30-40k tussen de beurtjes heeft gehad en de laatste wordt ook vaak niet meer gedaan, als de auto uit het contract gaat.
.
  zaterdag 11 februari 2017 @ 09:35:56 #40
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168820036
Iedere motor heeft zijn onderhoud nodig, ik rij met een 1.6 psa hdi en 't is een heerlijke motor. Ik had hiervoor ook een 1.6 JTD en die was ook prima.
pi_168820057
Ga voor de gein eens achterin zitten in een Ibiza ST. Dan kom je wel terug op het ruime.

Waarom geen Fabia combi (3) of Octavia?

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2017 09:38:26 ]
  zaterdag 11 februari 2017 @ 09:53:20 #42
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_168820246
Ik heb een focus 1.6 tdci ecohok uit 2013 met 180k op de teller en buiten regulier onderhoud (en ga er vanuit dat onderhoud centen kost als je 30-35k per jaar rijdt), een sensor van het roetfilter en een ruitenwisser die gereset moest worden heb ik er nog niks bijzonders mee gehad. Verder breng ik dat ding nooit naar de dealer. Als het aan hun had gelegen had ik waarschijnlijk een volledig nieuw roetfilter en 2 nieuwe ruitenwisser motoren gehad. Ik breng dat ding gewoon naar mijn lokale garage. Als die jongens denken van ik krijg het niet voor elkaar, gaan ze niet lopen klooien en rijden hun er voor mij mee naar de dealer. Ze leggen het probleem uit en geven er direct bij aan dat ze niet opgelicht willen worden. Op deze manier kan het zijn dat je de auto een dag langer kwijt bent, maar het scheelt wel behoorlijk in de kosten...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  zaterdag 11 februari 2017 @ 10:05:40 #43
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_168820401
Restwaarde boeit BTW ook niet zoveel... Bij dit soort kilometrages schrijf je in 6 jaar 80-90 van de aanschafprijs af...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 09:39:16 #44
8781 crew  Frutsel
pi_168869129
Afgelopen weekend toch de knoop doorgehakt en het wordt dus alsnog een Megane Estate uit 2012
Anders blijf ik maar twijfelen en twijfelen en met de Seat kom ik prijstechnisch gewoon niet weg en de nood wordt hoog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
pi_168869588
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 09:39 schreef Frutsel het volgende:
Afgelopen weekend toch de knoop doorgehakt en het wordt dus alsnog een Megane Estate uit 2012
Anders blijf ik maar twijfelen en twijfelen en met de Seat kom ik prijstechnisch gewoon niet weg en de nood wordt hoog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
Succes ermee..
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_168871466
Ach, slecht is ie niet. Renault heeft flink zijn best gedaan om het image wat op te poetsen na de dramatische betrouwbaarheid in de 00's. Daarnaast komen ze met bosjes uit de lease, dus keuze genoeg om een nette te vinden.
.
pi_168878431
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 09:39 schreef Frutsel het volgende:
Afgelopen weekend toch de knoop doorgehakt en het wordt dus alsnog een Megane Estate uit 2012
Anders blijf ik maar twijfelen en twijfelen en met de Seat kom ik prijstechnisch gewoon niet weg en de nood wordt hoog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
Gefeliciteerd! Goede keuze, de Megane 1.5DCI van de latere jaartallen staan bekend om hun betrouwbaarheid. In iedergeval velen malen beter dan een VAG sjoemeldiesel.

Na de vreselijke ervaringen met een Octavia Combi 1.2 TSI/DSG en de Ibiza ST 1.2TDI zal het vertrouwen in VAG producten bij mij niet snel meer terugkomen.
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 18:41:26 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168878539
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 18:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Goede keuze, de Megane 1.5DCI van de latere jaartallen staan bekend om hun betrouwbaarheid. In iedergeval velen malen beter dan een VAG sjoemeldiesel.

Na de vreselijke ervaringen met een Octavia Combi 1.2 TSI/DSG en de Ibiza ST 1.2TDI zal het vertrouwen in VAG producten bij mij niet snel meer terugkomen.
Met die diesels is behalve de uitstoot niet veel mis hoor
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168878592
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 18:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Met die diesels is behalve de uitstoot niet veel mis hoor
De 1.9TDI (Seat Leon 2006) heb ik vanaf nieuw naar 130.000km gereden zonder één probleem _O_ ^O^

De 1.2TDI daarentegen lag bij 60.000km al in puin door defecte injectoren. Daarna nog turbo problemen, 2x een kapotte EGR, problemen met de versnellingsbak enz enz enz enz enz.

De 1.2TSI Octavia met DSG was ook een rampenbak. Sinds ik geen VAG meer rij hou ik tijd over omdat ik tussen het onderhoud door nooit meer naar de garage hoef.

Misschien heb ik pech gehad maar ik ben voorlopig van VAG genezen :r
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 18:47:10 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168878637
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 18:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De 1.9TDI heb ik vanaf nieuw naar 130.000km gereden zonder één probleem. De 1.2TDI lag bij 60.000km al in puin door defect injectoren. Daarna nog turbo problemen, problemen met de versnellingsbak enz enz enz.

De 1.2TSI Octavia met DSG was ook een rampenbak. Sinds ik geen VAG meer rij hou ik tijd over omdat ik tussen het onderhoud door nooit meer naar de garage hoef.

Misschien heb ik pech gehad maar ik ben voorlopig genezen.
1.2TSI... Ik had het over diesels hè ;) Die 1.6tdi's, die de meerderheid vormen, en de 2.0's zijn geen slechte motoren hoor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168878696
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 18:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De 1.9TDI (Seat Leon 2006) heb ik vanaf nieuw naar 130.000km gereden zonder één probleem _O_ ^O^

De 1.2TDI daarentegen lag bij 60.000km al in puin door defecte injectoren. Daarna nog turbo problemen, 2x een kapotte EGR, problemen met de versnellingsbak enz enz enz enz enz.

De 1.2TSI Octavia met DSG was ook een rampenbak. Sinds ik geen VAG meer rij hou ik tijd over omdat ik tussen het onderhoud door nooit meer naar de garage hoef.

Misschien heb ik pech gehad maar ik ben voorlopig van VAG genezen :r
En ik heb zo'n 1.5 dci met 120000km in puin gereden, krukas kapoet. Mijn 1.4 Tsi/dsg had alleen een paar slechte bougies ooit. Mijn 1.6 tdi doet het ook vlekkeloos, gromt wel harder dan zo'n DCi.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')