abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 februari 2017 @ 00:06:50 #1
452824 Keesmaf
Iterum ad bellandum ire debemu
pi_168749195
Hallo,

ik heb al een tijdje een De Buyer pan en ik heb laatst een country pan van De Buyer erbij gekocht. Het inbranden heb ik op de BBQ gedaan. Met hout een vuurtje gemaakt en de pan met zonnebloem olie ingebrand. 12 keer. Waarom heb ik dit op de BBQ gedaan? Met een inductieplaat krijg je de zijkant van de pan niet genoeg warm voor de olie. Met een flink vuurtje in de BBQ slaan de vlammen om de pan heen. Warm genoeg om de olie in te branden. Lijkt me.
Het bakken gaat echt zo goed in de nieuwe pan. Je waant jezelf net een chef kok! Alleen nu komt het. Na gebruik laat ik de pan afkoelen en was m alleen met wat warm water af en een afwasborstel. De aangebrachte patina laag is niet meer zo zwart als ie was na een keer of 12 inbranden. Na de tweede keer koken lijkt ie al haast verdwenen. Ik heb er geen zuren in gehad zoals tomaten, citroen of witte wijn.
Een tweede keer inbranden gaf hetzelfde resultaat. Met het afwassen verdwijnt de laag.

Mijn vraag is, weet iemand waaraan dit kan liggen?

Dank je wel alvast.

Groet,
Kees
pi_168750928
Volgens mij ging het fout bij de pan op een bbq zetten.
Dit het ik namelijk nog niet gehoord!!!!
5 Ferrari's op videoband!
pi_168991494
Kan je het niet bij iemand anders op hun gas kookplaat inbranden ?
pi_168992335
Je verhaalis niet geheel duidelijk maar je patina kan er om verschillende redenen afkomen:

1. Je hebt tussen elke laag de pan niet laten afkoelen, je maakt dan een dikke laag die er af valt. Je moet veel hele dunne laagjes maken en tussendoor laten afkoelen. Als je de boel heet laat krijg je een laag plastic, vergelijkbaar met de kleverige koek die je op een frituurmandje krijgt dat je neit netjes schoonmaakt.
2. Je wast af met sop, daar gaat de patina van slijten
3. Je hebt ingebrand op te hoge temperatuur op je bbq; bij te hoge warmte brand je de patina er weer af, als dat gebeurt dan verliest de onderste laag binding met de bovenste
4. Je hebt niet warm genoeg ingebrand en dan maak je een plastic ipv patina. Ee plastic valt er weer af.

Daarnaast, zolang de pan niet aanbrandt, maar er anders uitziet is dat neit zo erg. Gewoon af en toe tussendoor een extra laagje geven. Lijnzaadolie of hennepolie is lekker onverzadigd en kan daardoor een steviger netwerk opbouwen. maar zonnebloemolie moet ook werken.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')