quote:
De kisten van Cubana staan wel vaker stil her en der bij bevriende landen. De CU-T1250 staat momenteel in Moskou:
Ze hebben er 4 bij Cubana, waarvan alleen de CU-T1717 luchtwaardig is. De CU-T1250 staat dus in Moskou, in Madrid staat de CU-T1251 of CU-T1254. Geen idee welke van de twee het is, de transponders staan lang niet altijd (goed) aan op die toestellen en worden dus niet goed opgepikt door sites als flightradar24.com en flightaware.com.
De CU-T1717 is de enige met zilveren livery. Als je onderstaande foto ziet kan je wel raden wie de vorige eigenaar van het toestel was:
Zoals vaker in communistische landen is er vaak een gebrek aan harde valuta's om diensten en goederen in het buitenland in te kopen. Het komt nog wel eens voor dat er geen geld is voor een reserve onderdeel of een onderhoudsbeurt. Daar komt nog eens bij dat ze de enige ter wereld zijn die het toestel gebruiken voor civiele luchtvaart, dus als er al geld is voor een onderdeel moet dat ook nog uit Rusland getransporteerd worden vanaf de fabriek.
Op papier staat er nog een IL96-300 on order voor Cubana, maar ik vermoed zomaar dat door gebrek aan valuta dat toestel er nooit gaat komen. Het is ook maar de vraag of de in 2013 bestelde IL96-400's. Overigens moet je wel geduld hebben als je een IL-96 wil. Ze bouwen er gemiddeld 1,5 per jaar.
Veel keuze voor wide bodies heeft Cubana niet. Niet alleen door gebrek aan valuta, maar door de boycot van de VS zit de aanschaf van een zuinige Boeing 787 of Airbus A350 er niet in. Een tweede hands A340 zou nog een optie kunnen zijn, maar die zal dan gekocht moeten worden aangezien de kans klein is dat een westerse lease-maatschappij in zee zal willen gaan met de Cubaanse overheid.