abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 februari 2017 @ 13:58:16 #1
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168710160
Ik heb momenteel 2 koekenpannen van Fissler (https://www.pannenstore.n(...)koekenpan-28-cm.html), maar deze hebben beide helaast last van aanbakken na een tijdje.

Omdat ik steeds meer boter/olie moet gebruiken ben ik op zoek naar goede alternatieven.

Wensenlijstje (voorlopig in elk geval)
- niet schadelijk voor gezondheid (geen schadelijke coating etc.)
- geschikt voor eten klaarmaken (van pannenkoeken, ei bakken, tot aardappelen/groente/vlees)
- nooit aanbakken :+

Met de hand afwassen is geen probleem.

Is gietijzer een geschikt alternatief voor de ceramische die ik nu heb? En zo ja: wat is dan een goede pan/goed merk? Ik wil best wat meer betalen als de pan bij wijze van een levenlang mee kan.
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168710441
RVS. Je wil nooit meer anders.
Ik heb ooit een paar RVS pannen bij de IKEA gekocht, echt ideaal. Zeer sterk, makkelijk schoon te houden, ze bakken niet aan, en je hebt geen last van schadelijke shit die je wel met anti-aanbaklagen kan hebben.
  maandag 6 februari 2017 @ 14:17:35 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168710579
In elk geval eentje waar het handvat met klinknagels vast zit... de geschroefde gaan altijd loszitten
Ook wel goede ervaringen met ikea hier.. alleen ik weiger om daar een voet binnen te zetten, dus ik vraag altijd een ander..
pi_168710754
Ik heb lichtgewicht gietijzeren koekenpannen van ronneby bruk en ze bevallen me prima, soms bakken ze aan maar 10 minuten in heet water en het laat zo los.
RVS heb ik geen ervaring mee maar hoor ik ook goede berichten over.
pi_168710785
Zware geklonken stalen pan. Zelf inbrandrn/seasonen en met de hand afdoen. Een betere anti aaanbaklaag heb je nooit gehad.
Whatever...
  maandag 6 februari 2017 @ 14:28:11 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168710814
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 14:26 schreef Spanky78 het volgende:
Zware geklonken stalen pan. Zelf inbrandrn/seasonen en met de hand afdoen. Een betere anti aaanbaklaag heb je nooit gehad.
Dit dus.
And so is the past
  maandag 6 februari 2017 @ 15:02:50 #7
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168711524
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 14:26 schreef Spanky78 het volgende:
geklonken stalen pan
Dit soort pannen bedoel je? https://www.pannenexpert.(...)s-gemaakt-van-staal/
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  maandag 6 februari 2017 @ 15:13:57 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168711743
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 15:02 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Dit soort pannen bedoel je? https://www.pannenexpert.(...)s-gemaakt-van-staal/
Die inderdaad. Op dezelfde site staat ook beschreven hoe je de pan kan inbranden.
And so is the past
pi_168711852
Zoals men hierboven al zegt. En dan een goedkope anti-aanbak-laag-pan voor de gebakken eitjes en pannenkoeken.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 6 februari 2017 @ 15:25:40 #10
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168712002
Laat maar, verkeerd gelezen :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168717003
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 15:02 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Dit soort pannen bedoel je? https://www.pannenexpert.(...)s-gemaakt-van-staal/
Ze hebben wel beperkingen, ze zijn uitstekend om aardappelen of vlees te bakken, maar als je er dingen bij gaat mikken moet je uitkijken want ze kunnen slecht tegen zuren.

Verder zou ik niet voor de DeBuyer mineral B gaan. Volgens mij is dat de consumentvariant van professionele pannen die daarom veel duurder is, terwijl ik niet heb kunnen ontdekken wat nou het technisch verschil zou zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_168717118
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 15:19 schreef probeer het volgende:
Zoals men hierboven al zegt. En dan een goedkope anti-aanbak-laag-pan voor de gebakken eitjes en pannenkoeken.
Juist eitjes gaan perfect in mijn rvs pan.

Alleen zure dingen slijten de kaag af. Tomaten, rode wijn. Kan wel hoor, maar daarna even opnieuw een laagje geven.
Whatever...
  dinsdag 7 februari 2017 @ 09:44:08 #13
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168728855
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 19:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ze hebben wel beperkingen, ze zijn uitstekend om aardappelen of vlees te bakken, maar als je er dingen bij gaat mikken moet je uitkijken want ze kunnen slecht tegen zuren.

Verder zou ik niet voor de DeBuyer mineral B gaan. Volgens mij is dat de consumentvariant van professionele pannen die daarom veel duurder is, terwijl ik niet heb kunnen ontdekken wat nou het technisch verschil zou zijn.
Ok, goed om te weten :)

quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 19:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Juist eitjes gaan perfect in mijn rvs pan.

Alleen zure dingen slijten de kaag af. Tomaten, rode wijn. Kan wel hoor, maar daarna even opnieuw een laagje geven.
Ik denk dat ik m'n RVS pan maar eens wat allrounder ga testen en kijken wat het doet bij mij!
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168728897
Even goed opzoeken hoe je kunt seasonen. Een goed ingebrande pan bakt spiegeleitjes net zo goed als een gloednieuwe anti-aanbakdinges.

Voordeel is dat je er met een mes of vork in kunt. De laag hernieuwd kan worden en het stukken goedkoper is. In principe is een goedkope horeca koekenpan van de sligro prima.
Whatever...
  dinsdag 7 februari 2017 @ 11:03:31 #15
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168730103
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 09:47 schreef Spanky78 het volgende:
Even goed opzoeken hoe je kunt seasonen. Een goed ingebrande pan bakt spiegeleitjes net zo goed als een gloednieuwe anti-aanbakdinges.

Voordeel is dat je er met een mes of vork in kunt. De laag hernieuwd kan worden en het stukken goedkoper is. In principe is een goedkope horeca koekenpan van de sligro prima.
Ja het belang van goed seasonen was me inmiddels duidelijk, ga ik uitzoeken
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  dinsdag 7 februari 2017 @ 15:41:31 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_168735397
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 13:58 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb momenteel 2 koekenpannen van Fissler (https://www.pannenstore.n(...)koekenpan-28-cm.html), maar deze hebben beide helaast last van aanbakken na een tijdje.

Omdat ik steeds meer boter/olie moet gebruiken ben ik op zoek naar goede alternatieven.

Wensenlijstje (voorlopig in elk geval)
- niet schadelijk voor gezondheid (geen schadelijke coating etc.)
- geschikt voor eten klaarmaken (van pannenkoeken, ei bakken, tot aardappelen/groente/vlees)
- nooit aanbakken :+

Met de hand afwassen is geen probleem.

Is gietijzer een geschikt alternatief voor de ceramische die ik nu heb? En zo ja: wat is dan een goede pan/goed merk? Ik wil best wat meer betalen als de pan bij wijze van een levenlang mee kan.
Neem een fijne teflonpan. ^O^
Die zijn niet schadelijk voor gezondheid, geschikt voor eten klaarmaken en bakken nooit aan.
pi_168736716
Ik heb staal geprobeerd (een wok), maar ik vond het niks. Gedoe met inbranden (moest m'n rookmelder afschermen), het bakt aan, en hij begon te roesten. Ik zal vast iets verkeerds hebben gedaan. Heb hem na vijf keer proberen naar de kringloopwinkel gebracht. Hopelijk kan iemand anders er iets mee.

Ik had deze: https://www.kookwinkel.nl(...)ok31cmplaatstaal.asp

Heb nu een gewone anti-aanbakpan van de AH en die werkt prima genoeg voor mij. Dan maar wat vaker een nieuwe pan.
Somebody that I used to know
  dinsdag 7 februari 2017 @ 17:25:23 #18
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_168737373
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 13:58 schreef Inbox4me het volgende:

Is gietijzer een geschikt alternatief voor de ceramische die ik nu heb? En zo ja: wat is dan een goede pan/goed merk? Ik wil best wat meer betalen als de pan bij wijze van een levenlang mee kan.
Ik heb een gietijzeren. Ooit gekocht voor 2 euro(gulden?) bij de kringloop. Doet het prima. Ik gebruik hem alleen voor vlees/vis/ei. Eigenlijk is het puur voor het leuke. Mijn vrouw vind 'm lastig en gebruik een teflon pan, wel met een dikke bodem. Die doen het ook prima en zijn eigenlijk handiger. Als ik nu een nieuwe moest kopen zou ik voor de plaatstalen pan gaan. Die zijn iets praktischer dan gietijzer.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 7 februari 2017 @ 17:38:00 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_168737583
Wat voor een pan je ook kiest, neem een zware. Duurt langer voor ze heet worden maar hebben dan veel warmte in volume in de pan, als je er dan den stuk vlees in gooit blijft ie warm, een dunne lichte pan koelt snel af.
Een anti aanbakpan keramisch of telfon is handig in laag onderhoud, een plaatstalen of gietijzeren pan is meestal de keuze van de expert of pro, maar deze vereisen meer aandacht.
RVS Heb ik geen fijne ervaring mee, maar begrijp dat daar ook niet plakkende varianten van zijn, heb ze nooit gehad.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_168744281
Je hoeft er ook niet moeilijk over te doen. Een grote plaatstalen koekenpan van DeBuyer van een kilo of 3 heb je voor iets van 3 tientjes. Van het inbranden kun je een wetenschap maken, maar er zijn ook mensen die er even wat plakken spek in laten aanbakken vlak voordat ze er voor het eerst in gaan bakken. En daarna wordt die met het gebruik vanzelf beter. Als je hem per ongeluk in het sop doet, er zuren in doet of laat roesten dan is dat allemaal wel weer te herstellen.

Bevalt het niet zo dan hou je hem voor als een extra pan nodig hebt of specifiek doeleinden. Bevalt het wel dan kun je er later meer van kopen. Het hoeft geen grote beslissing te zijn in de categorie 'vanaf nu ga ik alleen nog maar met professionele pannenset koken'.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 22:04:34 #21
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168745623
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 21:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Je hoeft er ook niet moeilijk over te doen. Een grote plaatstalen koekenpan van DeBuyer van een kilo of 3 heb je voor iets van 3 tientjes. Van het inbranden kun je een wetenschap maken, maar er zijn ook mensen die er even wat plakken spek in laten aanbakken vlak voordat ze er voor het eerst in gaan bakken. En daarna wordt die met het gebruik vanzelf beter. Als je hem per ongeluk in het sop doet, er zuren in doet of laat roesten dan is dat allemaal wel weer te herstellen.

Bevalt het niet zo dan hou je hem voor als een extra pan nodig hebt of specifiek doeleinden. Bevalt het wel dan kun je er later meer van kopen. Het hoeft geen grote beslissing te zijn in de categorie 'vanaf nu ga ik alleen nog maar met professionele pannenset koken'.
Precies wat ik ook van plan ben: 1 pan kopen en dan kijken of het bevalt. Na alle verhalen ben ik gewoon nieuwsgierig en ga ik een plaatstalen pan proberen.

Dan kom ik er vanzelf wel achter of het me bevalt of niet :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168880337
Ik heb nu koekenpannen van de ikea. Zo'n 365+ koekenpan:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10329898/

Niet super duur dus als de teflon laag er weer af gaat was ik van plan weer een nieuwe te kopen. Maar nu kwam ik deze:
Sensuell koekenpan
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

Ietsje duurder. Maar kan ik hier ook veel langer mee doen? En heeft dit nog nadelen tijdens het koken of werkt dit hetzelfde als een teflon koekenpan?
pi_168881290
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 20:00 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb nu koekenpannen van de ikea. Zo'n 365+ koekenpan:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10329898/

Niet super duur dus als de teflon laag er weer af gaat was ik van plan weer een nieuwe te kopen. Maar nu kwam ik deze:
Sensuell koekenpan
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

Ietsje duurder. Maar kan ik hier ook veel langer mee doen? En heeft dit nog nadelen tijdens het koken of werkt dit hetzelfde als een teflon koekenpan?
Ik heb twee sensuell pannen en ben er zeer tevreden mee. Heb ze al twee jaar en ze doen het nog minstens even goed als in het begin. Even goed inbranden en altijd alleen met water afwassen. Laat de pan goed op temperatuur komen en bedwing je neiging om de boel meteen los te bikken met je spatel. Het eten komt vanzelf los als je het eventjes laat bakken. Of het nu vlees, groente, aardappel of ei is. Ik vind de pannen fijner dan alle teflon die ik hiervoor heb gehad en ze gaan zeker langer mee want rvs is veel slijtvaster.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')