abonnement Unibet Coolblue
pi_168679786
Ik ga binnenkort verhuizen. Verhuizen is al duur genoeg, er moet veel gebeuren, dus voor de tuin heb ik momenteel niet al te veel budget.

De tuin is nu volledig bestraat, echt verschrikkelijk. Er liggen van die simpele stoeptegels in, geen enkel groen.

Ik wil juist een groene tuin. Ik vraag me af hoe moeilijk het is om alles zelf te doen. Dus terras aanleggen, pad met sierbestrating, wat gazon en vooral veel groen.

Ik heb 2 linkerhanden, daar staat tegenover dat ik niet superkritisch ben ten aanzien van hoe 'strak' alles is. Bovendien geeft zelf dingen aanpakken mij altijd wel een goed gevoel.

Ik wil de klus echter niet onderschatten. En hoewel het allemaal niet super strak hoeft te zijn, moet het ook niet zo zijn dat de boel gaat verzakken, of dat er na een fikse regenbui een probleem is met het afwateren en dat de boel blank staat.

Daarom dus mijn vraag, hoe lastig denken jullie dat bijvoorbeeld het bestraten is? De stoeptegels liggen er nu heel gaaf in. Is het dan gewoon een kwestie van de stoeptegels los halen en chiquere tegel terugleggen?
  zondag 5 februari 2017 @ 09:05:45 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168679820
Kan... maar als ik jou was, zou ik stoeptegels uit de stukken halen war je een border of gras wil. Daar zand afgraven en bemeste tuinaarde terug mikken, plantjes erin en dan gaan sparen voor nieuwe bestrating inclusief een mannetje die het er netjes in legt.
pi_168679869
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:05 schreef bleiblei het volgende:
oeptegels uit de stukken halen war je een border of gras wil. Daar zand afgraven en bemeste tuinaarde terug mikken, plantjes erin
Dat is ook nog wel een goede optie ja. Dan heb ik het eerste jaar toch groen, en het jaar daarop fatsoenlijke bestrating.

Probleem is echter dat die stoeptegels om en om gelegd zijn, dus je kan dan geen rechte gazonnen/borders aanleggen, zonder die tegels te gaan bewerken.
pi_168679886
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:05 schreef bleiblei het volgende:
Kan... maar als ik jou was, zou ik stoeptegels uit de stukken halen war je een border of gras wil. Daar zand afgraven en bemeste tuinaarde terug mikken, plantjes erin en dan gaan sparen voor nieuwe bestrating inclusief een mannetje die het er netjes in legt.
^O^

Inderdaad, wat tegels eruit, wat wit zand eruit, goeie tuingrond er weer in, gras er op/plantjes erin.. kun je vast allemaal zelf wel, maar tegels leggen zou ik (ook voor de afwatering en tegen het verzakken) aan de vakman over laten.
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_168679888
Het is goed te doen hoor, wij hebben onze tuin ook zelf gedaan en krijen vaak de vraag welke tuinarchitect het heeft ontworpen, omdat het zo strak eruit ziet.

Beter maak je wel eerst een schets van hoe je het wilt. Vervolgens haal je eerst alle tegels weg (stoeptegels is het lelijkste dat is). Dan ga je 10 cm grond weghalen, overal, want waar nieuwe tegels komen moet er zand onder, waar groen komt moet er vruchtbare grond onder. De grond die je overhebt kun je wel gebruiken indien je een border of andere verhoging maakt. Indien de oude grond erg slecht is, meng hem dan met nieuwe grond en een beetje zand.

Vervolgens gooi je zand neer waar tegels komen, en rij je deze waterpas af. Dan met een trilplaat even goed aanduwen.

Nu kunnen de tegels erop. Leg ze straks en gebruik een doorslijpschijf voor hoeken en vormen. Met een rubber hamer of klos klop je ze aan. Nogmaals nalopen met trilplaat over de tegels. En voegen vullen met zand.

Vervolgens gooi je grond neer waar je groen wilt hebben. Voor grasmatten zorg je ervoor dat de grond goed stevig is, met een waterwals erover en de matten nu erop, met een houtzaag of broodmes snij je de matten in vorm. Daarna nogmaals met wals erover.

Voor grotere planten en boompjes met flinke kluit graaf je een halve meter diep en doet hier nieuwe grond met beetje zand in en schept dit om en je kunt de kluit erin doen en vullen.

Voor een hoge border (hoger dan 30cm) maar je eronder een fundering met cement en kiezel. Dan stenen of blokken erop met lijm.
<hr>
pi_168679917
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:18 schreef Dawnbreaker het volgende:
Het is goed te doen hoor, wij hebben onze tuin ook zelf gedaan en krijen vaak de vraag welke tuinarchitect het heeft ontworpen, omdat het zo strak eruit ziet.

Beter maak je wel eerst een schets van hoe je het wilt. Vervolgens haal je eerst alle tegels weg (stoeptegels is het lelijkste dat is). Dan ga je 10 cm grond weghalen, overal, want waar nieuwe tegels komen moet er zand onder, waar groen komt moet er vruchtbare grond onder. De grond die je overhebt kun je wel gebruiken indien je een border of andere verhoging maakt. Indien de oude grond erg slecht is, meng hem dan met nieuwe grond en een beetje zand.

Vervolgens gooi je zand neer waar tegels komen, en rij je deze waterpas af. Dan met een trilplaat even goed aanduwen.

Nu kunnen de tegels erop. Leg ze straks en gebruik een doorslijpschijf voor hoeken en vormen. Met een rubber hamer of klos klop je ze aan. Nogmaals nalopen met trilplaat over de tegels. En voegen vullen met zand.

Vervolgens gooi je grond neer waar je groen wilt hebben. Voor grasmatten zorg je ervoor dat de grond goed stevig is, met een waterwals erover en de matten nu erop, met een houtzaag of broodmes snij je de matten in vorm. Daarna nogmaals met wals erover.

Voor grotere planten en boompjes met flinke kluit graaf je een halve meter diep en doet hier nieuwe grond met beetje zand in en schept dit om en je kunt de kluit erin doen en vullen.

Voor een hoge border (hoger dan 30cm) maar je eronder een fundering met cement en kiezel. Dan stenen of blokken erop met lijm.
Wat een boel fouten in een post...
pi_168679929
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:22 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat een boel fouten in een post...
U jelly
<hr>
pi_168679961
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:18 schreef Dawnbreaker het volgende:
Beter maak je wel eerst een schets van hoe je het wilt. Vervolgens haal je eerst alle tegels weg (stoeptegels is het lelijkste dat is). Dan ga je 10 cm grond weghalen, overal, want waar nieuwe tegels komen moet er zand onder, waar groen komt moet er vruchtbare grond onder. De grond die je overhebt kun je wel gebruiken indien je een border of andere verhoging maakt. Indien de oude grond erg slecht is, meng hem dan met nieuwe grond en een beetje zand.

Vervolgens gooi je zand neer waar tegels komen, en rij je deze waterpas af. Dan met een trilplaat even goed aanduwen.

Nu kunnen de tegels erop. Leg ze straks en gebruik een doorslijpschijf voor hoeken en vormen. Met een rubber hamer of klos klop je ze aan. Nogmaals nalopen met trilplaat over de tegels. En voegen vullen met zand.
Het zand nu onder de tegels is straatzand. Dus bruikbaar.
En eerst trillen, daarna afrijen
Slijpen van tegels met een diamandschijf
pi_168679976
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:18 schreef Dawnbreaker het volgende:
Het is goed te doen hoor, wij hebben onze tuin ook zelf gedaan en krijen vaak de vraag welke tuinarchitect het heeft ontworpen, omdat het zo strak eruit ziet.

Beter maak je wel eerst een schets van hoe je het wilt. Vervolgens haal je eerst alle tegels weg (stoeptegels is het lelijkste dat is). Dan ga je 10 cm grond weghalen, overal, want waar nieuwe tegels komen moet er zand onder, waar groen komt moet er vruchtbare grond onder. De grond die je overhebt kun je wel gebruiken indien je een border of andere verhoging maakt. Indien de oude grond erg slecht is, meng hem dan met nieuwe grond en een beetje zand.

Vervolgens gooi je zand neer waar tegels komen, en rij je deze waterpas af. Dan met een trilplaat even goed aanduwen.

Nu kunnen de tegels erop. Leg ze straks en gebruik een doorslijpschijf voor hoeken en vormen. Met een rubber hamer of klos klop je ze aan. Nogmaals nalopen met trilplaat over de tegels. En voegen vullen met zand.

Vervolgens gooi je grond neer waar je groen wilt hebben. Voor grasmatten zorg je ervoor dat de grond goed stevig is, met een waterwals erover en de matten nu erop, met een houtzaag of broodmes snij je de matten in vorm. Daarna nogmaals met wals erover.

Voor grotere planten en boompjes met flinke kluit graaf je een halve meter diep en doet hier nieuwe grond met beetje zand in en schept dit om en je kunt de kluit erin doen en vullen.

Voor een hoge border (hoger dan 30cm) maar je eronder een fundering met cement en kiezel. Dan stenen of blokken erop met lijm.
Jij hebt geen 2 linker handen :+
pi_168679994
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:29 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Het zand nu onder de tegels is straatzand. Dus bruikbaar.
En eerst trillen, daarna afrijen
Slijpen van tegels met een diamandschijf
Precies, maar hier zat onder de oude tegels geen Zand maar grond dus daarom, en ja inderdaad met diamantschijf. Ben daarmee begonnen die was helemaal op toen ik op 95% van het slijpwerk zat, en wilde niet weer 85 euro droppen dus de laatste paar tegels met betondootslijp gedaan. Ging verrassend goed alleen na 4 tegels was die ook op haha, dus inderdaad diamant is beter.
<hr>
pi_168680038
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:18 schreef Dawnbreaker het volgende:
hijf voor hoeken en vormen. Met een rubber hamer of klos klop je ze aan. Nogmaals nalopen met trilplaat over de tegels. En voegen vullen met zand.

Vervolgens gooi je grond neer waar je groen wilt hebben. Voor grasmatten zorg je ervoor dat de grond goed stevig is, met een waterwals erover en de matten nu erop, met een houtzaag of broodmes snij je de matten in vorm. Daarna nogmaals met wals erover.
Ik had eigenlijk gehoopt 4 30x30 tegels los te kunnen trekken en te vervangen door een 60x60 natuursteentegels. Dat zou een hoop werk besparen.

Je zou zeggen dat de ondergrond goed is, want de tegels liggen er nu ook goed in. Maar dat is dus een naïeve gedachte?

Hoe jij het omschrijft is vast beter, maar kan je dat ook met 2 linkerhanden?

quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:32 schreef Najieto het volgende:

[..]

Jij hebt geen 2 linker handen :+
Dit dus. :P
pi_168680040
Kan je eigenlijk niet gewoon tegels over de bestaande stoeptegels liggen, en deze invegen met zand?
pi_168680058
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:40 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik had eigenlijk gehoopt 4 30x30 tegels los te kunnen trekken en te vervangen door een 60x60 natuursteentegels. Dat zou een hoop werk besparen.

Je zou zeggen dat de ondergrond goed is, want de tegels liggen er nu ook goed in. Maar dat is dus een naïeve gedachte?

Hoe jij het omschrijft is vast beter, maar kan je dat ook met 2 linkerhanden?

[..]

Dit dus. :P
Ik heb geen idee wat nu onder je tegels zit, is dit zand die goed ligt, hoef je er weinig aan te doen.

Hoe ga je 4 30x30 vervangen voor 1 60x60 als die 30x30s nu halfsteens liggen? Denk dat je toch alles moet oppakken.
<hr>
pi_168680073
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:41 schreef Hamzoef het volgende:
Kan je eigenlijk niet gewoon tegels over de bestaande stoeptegels liggen, en deze invegen met zand?
Alles kan maar t zal er niet beter op worden. Gaat rammelen en kraken als de neten als je daarover loopt en zonder opsluitbandjes gaat het ook nog alle kanten op. Ik zou t niet doen.
<hr>
pi_168680091
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:44 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat nu onder je tegels zit, is dit zand die goed ligt, hoef je er weinig aan te doen.

Hoe ga je 4 30x30 vervangen voor 1 60x60 als die 30x30s nu halfsteens liggen? Denk dat je toch alles moet oppakken.
Simpele gedachte als ik nu 11 tegels van 30 breed heb, kan ik die vervangen door 5 tegels van 60. Die 30 cm die overblijft gaat dan bij het gezon/border.
pi_168680114
Maak eerst eens een schets van wat je wilt.
pi_168680117
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Simpele gedachte als ik nu 11 tegels van 30 breed heb, kan ik die vervangen door 5 tegels van 60. Die 30 cm die overblijft gaat dan bij het gezon/border.
Tuurlijk kan dat, ga er maar vanuit dat het zand goed ingezakt is. even met een lat op afschot leggen 1cm per m1 van het huis af en de tegels leggen.
De tegels gratis op marktplaats zetten er er uit laten halen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168680145
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:53 schreef halfway het volgende:
Tuurlijk kan dat, ga er maar vanuit dat het zand goed ingezakt is. even met een lat op afschot leggen 1cm per m1 van het huis af en de tegels leggen.
Kan je dit vertalen naar Jip en Janneke taal? :@
pi_168680178
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:57 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kan je dit vertalen naar Jip en Janneke taal? :@
Hij bedoelt het iets schuin laten lopen zodat regenwater makkelijk weg stroomt van je woning af.

Elke meter die je legt, zak je 1cm.
<hr>
pi_168680192
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 10:01 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Hij bedoelt het iets schuin laten lopen zodat regenwater makkelijk weg stroomt van je woning af.

Elke meter die je legt, zak je 1cm.
En hoe doe je dat, wanneer je de bestaande ondergrond in tact wil laten?
  zondag 5 februari 2017 @ 10:06:32 #21
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168680214
Hij wil dat je de tegels een beetje schuin legt, 1 cm lager na 1 meter.
Daardoor loopt het water beter weg.

Als de tegels goed liggen zou je denken dat die ook al schuin liggen
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168680232
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 10:06 schreef Tanin het volgende:
Hij wil dat je de tegels een beetje schuin legt, 1 cm lager na 1 meter.
Daardoor loopt het water beter weg.

Als de tegels goed liggen zou je denken dat die ook al schuin liggen
Makes sense ja.
pi_168680247
Met een lat afrijen..

Ik zou ook eens wat googlen op bestratingen leggen/vervangen/zelf doen etc etc.

Dan wordt de uitgelegd.

2 linkerhanden bestaat imo niet. Wel geen interesse en ervaring. Daar kan niemand je mee helpen, maar youtube kan je elke klus in en om het huis laten zien.
  Moderator zondag 5 februari 2017 @ 10:23:59 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_168680368
Neem je een koophuis? Je krijgt in dat geval een bak geld van de aanschafkosten terug van de belastingdienst. Gebruik dat geld. Krijg je geen spijt van ^O^
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_168680474
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 10:23 schreef Renesite het volgende:
Neem je een koophuis? Je krijgt in dat geval een bak geld van de aanschafkosten terug van de belastingdienst. Gebruik dat geld. Krijg je geen spijt van ^O^
Wat krijg je dan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')