abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_168672878
Zo'n anderhalf jaar geleden hebben wij een huis gekocht waarvan de bovenverdieping aan renovatie toe was. Gezien er beneden een badkamer en slaapkamer is, was er geen haast bij, maar nu gaan we er stilaan toch aan beginnen. Het gaat om een oppervlakte van ongeveer 8,5m op 10m die we volledig gaan vernieuwen.
Het werk voor de komende weken is het volledig strippen van de ruimte, inclusief de bestaande dakisolatie uit de jaren '90 die we gaan vervangen door wat beters.
Ergens half maart start een aannemer met enkele werken die we liever uit handen geven. Een deel van de vloerbalken was enkel voorzien op het dragen van het plafond daaronder. Dit komt omdat het huis in feite een oud klein boerderijtje is (bouwjaar vermoedelijk tweede helft van de 19e eeuw), met een woongedeelte maar ook (ongeveer 4/10e) schuur, waar geen verdiepingsvloer was. Later is dat schuurgedeelte beneden bewoonbaar gemaakt maar de ruimte erboven was niet in gebruik.
Daarom gaat de aannemer voor ons nieuwe balken plaatsen boven de bestaande vloer over het gehele oppervlak zodat we een stevige en gelijke vloer krijgen. We verliezen daardoor wat hoogte maar dat is niet erg (het huidige valse plafond is 3m hoog, het schuine dak begint op 1m60). Leidingwerk (inclusief mechanische ventilatie) zullen we zoveel mogelijk tussen de nieuwe balken leggen.
Daarnaast worden er ook nieuwe ramen geplaatst (momenteel is er slechts één): zes dakramen en twee ramen in de linker zijmuur.

Nadat dat gebeurd is zullen we zelf voor de isolatie, nieuwe wanden en afwerking zorgen. Daarbij kunnen we dus een hele nieuwe indeling verzinnen, met uiteraard enkele beperkingen: de plaats van de badkamer, de plaats van de trap en natuurlijk het feit dat we met een schuin dak zitten (op de plannen aan de boven en onderkant, voor alle duidelijkheid), al is het ruimteverlies nog redelijk beperkt. Zie hier waar we momenteel op gekomen zijn:



met wat meer inkleding:



Een kleine impressie van het eerste afbraakwerk:
  zaterdag 4 februari 2017 @ 21:37:04 #2
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_168672956
ziet er mooi uit.
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_168673583
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 21:37 schreef Anthonie24 het volgende:
ziet er mooi uit.
Idd doet mij aan mijn huis denken, gaat vanzelf mooi worden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 4 februari 2017 @ 22:02:55 #4
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_168673667
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 21:59 schreef halfway het volgende:

[..]

Idd doet mij aan mijn huis denken, gaat vanzelf mooi worden.
tuurlijk.
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
  zaterdag 4 februari 2017 @ 23:16:33 #5
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_168676063
Waarom geen kleine en suite in het rechterdeel van je masterbedroom? Ruimte zat en erg fijn lijkt me.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_168679850
Hoop ruimte en potentie! Ik volg graag de voortgang ^O^
Laat die handjes wapperen!
pi_168680227
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 21:34 schreef NealMoonshine het volgende:
Zo'n anderhalf jaar geleden hebben wij een huis gekocht waarvan de bovenverdieping aan renovatie toe was.
Ik weet niet met hoeveel mensen je bent, maar als je de ruimte hebt voor een extra ruimte met wastafel, is dat wel zo fijn bij drukte 's morgens en anderen willen nog even tanden poetsen e.d.

Denk voor de vloer ook aan het aanleggen van extra PVC 3/4" buizen voor kabels (CAT5 CAI), 230 V en eet. ventilatie/rioolbuizen (keuken eronder). Altijd handig om te voorkomen dat je later de vloer moet opeenjagen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 5 februari 2017 @ 12:09:24 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168681775
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:11 schreef Gieliovd het volgende:
Hoop ruimte en potentie! Ik volg graag de voortgang ^O^
Daar is best wat van te maken ! En die schuine hoeken vallen eigenlijk ook nog wel weer mee als ik de foto zo zie. :)
pi_168687163
Een extra badkamer(tje) is momenteel niet aan de orde, we hebben ook nog een volwaardige badkamer beneden. Eventueel kan het later ooit nog wel relatief gemakkelijk gerealiseerd worden (gezien afvoer en waterleiding vlakbij liggen), mocht die nood of wens zich ontwikkelen. :)

De ruimtes beneden gaan we ook aansluiten op de ventilatie.
pi_169414385
De afgelopen weekends is de ruimte helemaal gestript van binnenmuren, voorzetwanden, oude isolatie:







Close up van de mooie dakconstructie: :)
pi_169415631
Steens muren en sporenkap. Traditionele bouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169418491
Zie ik het goed dat de vloer niet helemaal vlak is?
  Moderator vrijdag 10 maart 2017 @ 20:00:51 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169418576
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Zie ik het goed dat de vloer niet helemaal vlak is?
Lijkt mij behoorlijk gebruikelijk; dat niet alles even vlak is bij een wat ouder huis ;)
pi_169418823
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Zie ik het goed dat de vloer niet helemaal vlak is?
Dat is de charme van een oud huis, niets is vlak, haaks, waterpas of recht, als je daar niet tegen kunt moet je in een vinexhuis👎 gaan wonen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169418951
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Zie ik het goed dat de vloer niet helemaal vlak is?
De vloer is totaal niet vlak. ;-) En ook niet stabiel, daarom worden er dus boven deze oude vloer nieuwe vloerbalken geplaatst en krijgen we een nieuwe, stabiele en vlakke vloer.
De oude vloer en vloerbalken laten we zitten zodat we beneden gewoon kunnen blijven wonen de komende tijd. Als we later ooit de benedenverdieping aanpakken kunnen we de oude vloer(balken) weghalen en hebben we hogere plafonds beneden.
pi_169419282
Ah nu begrijp ik pas dat je echt onafhankelijk van de oude vloer een nieuwe verdiepingsvloer inclusief balklaag gaat opbouwen. De nieuwe vloer zal dus een cm of 20-25 boven deze vloer komen.
pi_169485076
Tof project!
  maandag 13 maart 2017 @ 18:31:17 #18
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169488222
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 20:18 schreef NealMoonshine het volgende:

[..]

De vloer is totaal niet vlak. ;-) En ook niet stabiel, daarom worden er dus boven deze oude vloer nieuwe vloerbalken geplaatst en krijgen we een nieuwe, stabiele en vlakke vloer.
De oude vloer en vloerbalken laten we zitten zodat we beneden gewoon kunnen blijven wonen de komende tijd. Als we later ooit de benedenverdieping aanpakken kunnen we de oude vloer(balken) weghalen en hebben we hogere plafonds beneden.
Slim. Goede keus.
Als je slim bent, zorg je dat al je installatiewerk tussen die 2 lagen ligt. Dan heb je niets in het zicht en hoef je wanden en plafonds niet lelijk af te werken.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169636468
Balken geplaatst (door aannemer):



Ben zeer tevreden, het ziet er netjes uit.
Volgende stap is inderdaad het leidingwerk zoveel mogelijk tussen de balken plaatsen. En dan allicht ook isolatie er tussen, al ben ik daar nog niet helemaal uit. Maar zeker vanuit akoestisch oogpunt is dat wel interessant. Thermisch daarentegen heb ik denk ik liever dat de warmte van beneden naar boven gaat dan door de muren naar buiten. Iemand een mening ;) over? En welk isolatiemateriaal gebruik ik dan best?
pi_169672163
Denk dat ik voor Rock Sono Base zal gaan, 10 cm tegen de osb vloerplaten aan. Allicht ook een goed materiaal voor de tussenwandisolatie later trouwens.
pi_169672209
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 20:29 schreef NealMoonshine het volgende:
Balken geplaatst (door aannemer):

[ afbeelding ]

Ben zeer tevreden, het ziet er netjes uit.
Volgende stap is inderdaad het leidingwerk zoveel mogelijk tussen de balken plaatsen. En dan allicht ook isolatie er tussen, al ben ik daar nog niet helemaal uit. Maar zeker vanuit akoestisch oogpunt is dat wel interessant. Thermisch daarentegen heb ik denk ik liever dat de warmte van beneden naar boven gaat dan door de muren naar buiten. Iemand een mening ;) over? En welk isolatiemateriaal gebruik ik dan best?
Fraai. Occasion balken zo te zien?
Ik zou steenwol tussen de balken plaatsen, kost amper tijd of geld en je hebt er altijd profijt van.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169699438
Ja rotswol dus, helemaal vullen of is 10 cm zoals gezegd wel voldoende? Zal me ook eens bij de isolatiewinkel laten adviseren.
pi_169699602
Wat een ultieme kluszolder :-) Gaaf project!
pi_169805551
De afgelopen dagen leidingwerk in ongeveer de helft van de ruimte geplaatst (cv en ventilatie door installateur, elektra zelf gedaan) en isolatie erover. Morgen kan de helft van de vloer dicht met osb platen en kan de aannemer aan de ramen beginnen.





Aan deze kant moeten de badkamerleidingen nog gelegd worden:


Hier zie je goed de oude balkjes onder de nieuwe (joekels van) balken:
pi_169805570
Heb je geen dakkapellen overwogen? Of kon je daar geen vergunning voor krijgen? :?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')