Bron?? En bedoel echt linkje posten.quote:Op zondag 26 februari 2017 08:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Groot licht om in te halen mag gewoon hoor. Verdrag inzake wegverkeer van Wenen artikel 28.
Zucht. Google stuk of zo?quote:Op zondag 26 februari 2017 08:25 schreef eRKa het volgende:
[..]
Bron?? En bedoel echt linkje posten.
Dit druist zó tegen alles in wat ik geleerd heb, dat ik graag bewijs wil zien.
Edit:quote:Article 28. Audible and luminous warnings
1 Audible warning devices may be used only:
(a) To give due warning with a view to avoiding an accident;
(b) Outside built-up areas when it is desirable to warn a driver that he is about to be overtaken.
The sounds emitted by audible warning devices shall not be prolonged more than necessary.
Motor-vehicle drivers may give the luminous warnings specified in Article 32, paragraph 3, of this Convention, instead of audible warnings, between nightfall and dawn. They may also do so in daylight hours for the purpose indicated in paragraph 1(b) of this Article, if to do so is more appropriate in the prevailing circumstances.
quote:“Motor vehicle” means any power-driven vehicle which is normally used for carrying persons or goods by road or for drawing, on the road, vehicles used for the carriage of persons or goods. This term embraces trolley-buses, that is to say, vehicles connected to an electric conductor and not rail-borne. It does not cover vehicles, such as agricultural tractors, which are only incidentally used for carrying persons or goods by road or for drawing, on the road, vehicles used for the carriage of persons or goods;
Ze snappen hier in dit topic echt niks van autorijden.quote:Op zondag 26 februari 2017 08:43 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zucht. Google stuk of zo?
http://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/2016-09-19
[..]
Volgens mij moet je het stuk lezen waar staat dat de geluidssignalen vervangen mogen worden voor lichtsignalen. En niet voor drukke gebieden, maar voor alles buiten de bebouwde kom (Outside built-up areas).quote:Op zondag 26 februari 2017 08:50 schreef eRKa het volgende:
Ik kan prima zelf zoeken, maar wil exact de quote die jij plaatst.
De bedoeling van deze regel is dat je de in te halen bestuurder helpt met opletten, precies wat de bestuurder van de elektrische fiets ook deed. Dat staat er namelijk "warn that he's about to be overtaken". (En ook alleen in drukke gebieden)
Er staat niet dat je mag knipperen om plaats te vrágen of af te dwingen. Sowieso gaat het over toeteren, maar laten we dat even in het midden.
Dus. Knipperen om inhaalruimte te vragen mag niet.
Gelukkig maar, mijn wereld stond ff op zijn kop. Maar gelukkig (alhoewel) ben jij degene die de regel fout interpreteert.
Luminuous devices had ik inderdaad gemist (vervangen van toeter door koplampen). En outside built-up area's ook even verkeerd geïnterpreteerd. Maar dat doet weinig af aan het feit van knipperen om plek te vragen.quote:Op zondag 26 februari 2017 08:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Volgens mij moet je het stuk lezen waar staat dat de geluidssignalen vervangen mogen worden voor lichtsignalen. En niet voor drukke gebieden, maar voor alles buiten de bebouwde kom (Outside built-up areas).
Maar goed. Begrijpend lezen blijft lastig. Daarom waarschijnlijk ook je eigen interpretatie van de wet.
En in dit stukje staat zoveel als dat je een bestuurder mag waarschuwen dát hij ingehaald gaat worden, niet dat je plaats moet vragen (cq afdwingen). Het moet dus al mogelijk zijn om in te halen, maar er kan bij het inhalen gevaar zijn zodra de in te halen bestuurder niet alert is(zie voorbeeldje met trekker+aanhanger onderaan). In dergelijke gevallen mag je dus wel degelijk waarschuwen (luminuous devices had ik inderdaad gemist). Er staat nog steeds niet dat je mag knipperen om anderen naar de rechterbaan te verwijzen.quote:Op zondag 26 februari 2017 08:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
when it is desirable to warn a driver that he is about to be overtaken.
Je zegt dat het je niet uit maakt. Ik zeg dat je doorrijden niet verkiest boven files.quote:Op zondag 26 februari 2017 04:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Bij welk deel van mijn post lees je dat ik files verkies boven doorrijden?
Hear hear. Maar je bent zelf het grootste voorbeeld hiervan.quote:Op zondag 26 februari 2017 08:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
Wat mooi toch dat mensen denken de regels te kennen, maar dat eigenlijk niet doen en dan onjuiste meningen vormen. Weer een paar mooie voorbeelden in het topic nu.
quote:Op zondag 26 februari 2017 11:41 schreef Sounddragon het volgende:
Knip
hoop ik dat je scheerspullen bij je hebt, want je zou best eens een baardje kunnen hebben voor ik je er dan langs ga laten.
http://wetten.overheid.nl(...)oofdstukII_Artikel32quote:3 Wanneer een voertuig vlak achter een ander voertuig rijdt, mag echter groot licht worden gebruikt als lichtsignaal om aan te geven dat de bestuurder van plan is in te halen, zoals bepaald in artikel 28, tweede lid.
Helaas. Niet wat betreft deze regel (er zijn dan ook al de nodige topics en discussies over geweest hier en altijd draaien ze op hetzelfde uit).quote:Op zondag 26 februari 2017 11:37 schreef OEM het volgende:
[..]
Hear hear. Maar je bent zelf het grootste voorbeeld hiervan.
Ja, juist deze regel. Je kent misschien de wettekst, maar je vormt je eigen mening. En ik kun je verklappen: jouw mening is niet per definitie de juiste.quote:Op zondag 26 februari 2017 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
Helaas. Niet wat betreft deze regel
Dus? Dus? Een kip is geen mus. Jouw mening. Anders had er dit in dat artikel gestaan:quote:Op zondag 26 februari 2017 12:07 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dat betekent dus ook dat als je achter iemand rijdt die geen plaats wil maken.
quote:Wanneer een voertuig vlak achter een ander voertuig rijdt die geen plaats wil maken, mag echter groot licht worden gebruikt
Snap ik niet. Als ik achter iemand rijd en ik ben van plan in te halen (om wat voor reden dan ook) dan mag ik toch seinen? En als ik niet wil inhalen dan ben ik het sowieso al niet van plan? Je uitleg maakt het er niet beter op zo.quote:Op zondag 26 februari 2017 12:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Ja, juist deze regel. Je kent misschien de wettekst, maar je vormt je eigen mening. En ik kun je verklappen: jouw mening is niet per definitie de juiste.
Aangezien je niet ingaat op de definitie van begrippen in de wettekst (bv. "van plan zijn om in te halen") en al helemaal vergeet dat regels toegepast worden op de situatie (je versimpelt de wet tot een algemeen "je mag seinen als je wil inhalen"), denk ik dat we jouw mening maar beter kunnen laten voor wat het is.
Ik krijg een beetje de indruk dat je wel meer dingen niet snaptquote:Op zondag 26 februari 2017 12:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Snap ik niet. Als ik achter iemand rijd en ik ben van plan in te halen (om wat voor reden dan ook) dan mag ik toch seinen? En als ik niet wil inhalen dan ben ik het sowieso al niet van plan? Je uitleg maakt het er niet beter op zo.
Aangezien je verder geen context geeft, concludeer ik dat jouw interpretatie van de wet (art 28 en 32.3) is: als je iemand wil inhalen, mag je seinen, ongeacht de situatiequote:Op zondag 26 februari 2017 12:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
Als ik achter iemand rijd en ik ben van plan in te halen (om wat voor reden dan ook) dan mag ik toch seinen?
Volgens mij was de context bij iemand die onnodig op de meest linker rijstrook bleef hangen. Dus dat is ook de situatie waar het bij mij al de hele tijd over gaat (situaties waarin iemand niet naar rechts kan gaan uiteraard niet, maar dat zijn dan ook geen omstandigheden waarin die wet op wat voor manier dan ook maar van toepassing zou kunnen zijn).quote:Op zondag 26 februari 2017 13:36 schreef OEM het volgende:
[..]
Aangezien je verder geen context geeft, concludeer ik dat jouw interpretatie van de wet (art 28 en 32.3) is: als je iemand wil inhalen, mag je seinen, ongeacht de situatie
Mijn interpretatie van art 28 en 32.3 is dat dat alleen maar mag als dat wenselijk is (art 28.1.b). Dan is de vraag natuurlijk wat wenselijk is en wat niet. Bij gebrek aan een definitie van het begrip 'wenselijk' is mijn interpretatie dat voorkomen van gevaar een voorbeeld van wenselijk is, maar bv. auto's opzij dwingen niet wenselijk is. In ieder geval: de betreffende situatie bepaalt of het wenselijk is of niet.
Twee interpretaties, twee meningen.
Je kunt natuurlijk stug volhouden dat jouw mening de waarheid is, want art 32.3 zegt dat je mag seinen, klaar uit, de rest van de wet kan de pot op, en de rest van de users hier op Fok zijn sukkels.... maar dat maakt je niet geloofwaardiger.
Heb je een bron voor jouw interpretatie van deze regels? Jurisprudentie of enige andere officiële uitspraak hierover? Als het echt is zoals jij beweert zou je toch denken dat iemand er ooit een zaak van heeft gemaakt.quote:Op zondag 26 februari 2017 13:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Volgens mij was de context bij iemand die onnodig op de meest linker rijstrook bleef hangen. Dus dat is ook de situatie waar het bij mij al de hele tijd over gaat (situaties waarin iemand niet naar rechts kan gaan uiteraard niet, maar dat zijn dan ook geen omstandigheden waarin die wet op wat voor manier dan ook maar van toepassing zou kunnen zijn).
Verder heeft seinen sowieso niets met dwingen te maken. Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar je seint om aan te geven dat je van plan bent in te halen (ongeacht om welke reden). Er staat nergens dat degene die het sein krijgt ook moet schuiven. Maar goed.
Goede vraag. Even snel gezicht en ik kan echter niet vinden dat iemand er voor beboet is, maar ook niet dat iemand er van is vrij gesproken. Dit zijn overigens boetes die via de kantonrechter gaan, dus ik heb geen idee of daarvan ook alle uitspraken op rechtspraak.nl komen.quote:Op zondag 26 februari 2017 14:04 schreef k_man het volgende:
[..]
Heb je een bron voor jouw interpretatie van deze regels? Jurisprudentie of enige andere officiële uitspraak hierover? Als het echt is zoals jij beweert zou je toch denken dat iemand er ooit een zaak van heeft gemaakt.
Je begrijpt wel meer niet....welk gevaar zit er dan in inhalen? Wegenverkeerswet zegt "alleen signalen om gevaar te voorkomen" en Wenen 1968 heeft het over "indien wenselijk"quote:Op zondag 26 februari 2017 12:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Snap ik niet. Als ik achter iemand rijd en ik ben van plan in te halen (om wat voor reden dan ook) dan mag ik toch seinen? En als ik niet wil inhalen dan ben ik het sowieso al niet van plan? Je uitleg maakt het er niet beter op zo.
Naar schatting 99,999% van alle NL automobilisten denken daar toch anders over....quote:Op zondag 26 februari 2017 13:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
....Verder heeft seinen sowieso niets met dwingen te maken. Geen idee waar je dat vandaan haalt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |