abonnement Unibet Coolblue
pi_168643071
Hallo r&p O+

Of dit hier hoort/mag weet ik niet, maar ik denk dat hier wel users zijn die het boeiend zullen vinden. Er worden hier de laatste tijd aardig wat topics over psychoses gemaakt, maar vaak blijkt dat er dat er nog veel onwetendheid is rondom psychoses. Er zijn wel steeds meer mensen die er (direct of indirect) mee te maken krijgen. Stress en aanleg spelen een rol. Ik ken zelf ook mensen die een psychose hebben doorgemaakt.

Waar gaat het om? Er is een initiatief voor het maken van een documentaire over psychoses. In het kort:

quote:
De 26-jarige Ivor uit Zwolle is een ‘normale jongen’: hij werkt bij een hip tech-bedrijf, heeft een vriendin, is een fervent hockeyer en gaat graag de stad in met zijn maten. Drukke Ivor lijkt in eerste instantie dus iemand die perfect past bij de huidige tijdgeest. Maar dat niet alleen, hij is ook de toekomstige koning van Indonesië, is paranormaal begaafd en vertegenwoordigde hij Nederland als boxer op de Spelen in Rio.

In de documentaire Alledaagse Waanzin volgen wij Ivor in zijn alledaagse strijd tegen de psychose (waanzin), als wel tegen het huidige beeld/ taboe dat heerst over deze psychiatrische aandoening (waanzin).
Meer informatie staat hier en hier.

Daar hebben ze, zoals je kunt lezen, geld voor nodig. Ik ben zelf op geen enkele manier verbonden met het project, maar ik zag het langskomen en ik vond het een mooi (en ook belangrijk) initiatief. Door de kracht van film kan in korte tijd veel kennis en begrip worden gecreëerd.

Dus, bij deze. :) Natuurlijk ook gewoon interessant om de website in de gaten te houden voor als de film er echt komt. En omdat het toch een forum blijft, een vraag voor jullie: wat zijn jullie ervaringen met psychoses? Zelf meegemaakt, of gaat het om iemand die je kent?

Persoonlijk heb ik het bij iemand gezien in mijn naaste omgeving. Hij werd erg paranoïde en wantrouwend, zelfs naar familie toe. Ik vond het best wel eng om te zien hoe iemand ineens compleet zijn grip op de realiteit kwijtraakte.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 03-02-2017 17:29:17 ]
pi_168643159
Moeders heeft een depressie met psychotische kenmerken gehad en een aantal jaar later een manische psychose (wat later overging in depressie) (bipolaire stoornis). Werd in het eerste geval vrijwillig en in het tweede geval gedwongen opgenomen en kreeg medicatie.
In de tweede situatie was de psychose heftig. Ze kreeg allerlei wanen en is onder politiebegeleiding gedwongen opgenomen. In beide gevallen uit haar (depressieve) dal gekomen d.m.v. ECT. Medicatie had niet genoeg effect om haar daaruit te halen. Ze zit nu voor de rest van haar leven aan de medicatie om haar stabiel te houden. Was emotioneel erg heftig allemaal, maar gelukkig leidt ze nu weer een gelukkig leven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pomtips op 03-02-2017 17:27:18 ]
  vrijdag 3 februari 2017 @ 21:18:23 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168648584
Ben benieuwd naar de documentaire. Ik heb ook in een documentaire meegedaan, bij www.goedgek.com

Zelf heb ik drie psychoses gehad. Twee keer gedwongen opname, derde psychose was vrijwillig. Ook een aantal keer in de isoleercel gezeten.

Eerste keer dacht ik dat ik een soort slavensoldaat was uit Curacao die geheimen can Nederland moest stelen, maar de Mederlanders hebben mij betrapt er waren van plan om mij te martelen. Ik ging half naakt op straat rennen en de politie heeft me meegenomen naar de politiecel, daarna psychiatrische inrichting.

Tweede keer dacht ik dat ik de opdracht kreeg om al de medepatienten te redden en de maatschappij te veranderen. Ik dacht dat ik deze opdracht kreeg van God, ik zag ook een engel die dit aan mij vertelde.

Derde keer was verwarrend, maar ik was wel bewust genoeg om mezelf te melden bij Altrecht.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_168649650
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 21:18 schreef Keep_Walking het volgende:
Ben benieuwd naar de documentaire. Ik heb ook in een documentaire meegedaan, bij www.goedgek.com

Zelf heb ik drie psychoses gehad. Twee keer gedwongen opname, derde psychose was vrijwillig. Ook een aantal keer in de isoleercel gezeten.

Eerste keer dacht ik dat ik een soort slavensoldaat was uit Curacao die geheimen can Nederland moest stelen, maar de Mederlanders hebben mij betrapt er waren van plan om mij te martelen. Ik ging half naakt op straat rennen en de politie heeft me meegenomen naar de politiecel, daarna psychiatrische inrichting.

Tweede keer dacht ik dat ik de opdracht kreeg om al de medepatienten te redden en de maatschappij te veranderen. Ik dacht dat ik deze opdracht kreeg van God, ik zag ook een engel die dit aan mij vertelde.

Derde keer was verwarrend, maar ik was wel bewust genoeg om mezelf te melden bij Altrecht.
Weet jij of het meestal zo is dat de omgeving zorgt dat iemand met een psychose hulp krijgt, of is het vaak wel dat iemand zelf doorheeft dat er iets mis is? Het lijkt mij erg lastig om het door te hebben, tenzij je het zoals jij idd al vaker mee hebt gemaakt. Dan leer je het misschien beter herkennen.
pi_168649718
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:19 schreef Pomtips het volgende:
Moeders heeft een depressie met psychotische kenmerken gehad en een aantal jaar later een manische psychose (wat later overging in depressie) (bipolaire stoornis). Werd in het eerste geval vrijwillig en in het tweede geval gedwongen opgenomen en kreeg medicatie.
In de tweede situatie was de psychose heftig. Ze kreeg allerlei wanen en is onder politiebegeleiding gedwongen opgenomen. In beide gevallen uit haar (depressieve) dal gekomen d.m.v. ECT. Medicatie had niet genoeg effect om haar daaruit te halen. Ze zit nu voor de rest van haar leven aan de medicatie om haar stabiel te houden. Was emotioneel erg heftig allemaal, maar gelukkig leidt ze nu weer een gelukkig leven.
Dat is niet niks. Fijn dat er medicatie is waardoor het weer goed gaat! :)
pi_168649858
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 21:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Weet jij of het meestal zo is dat de omgeving zorgt dat iemand met een psychose hulp krijgt, of is het vaak wel dat iemand zelf doorheeft dat er iets mis is? Het lijkt mij erg lastig om het door te hebben, tenzij je het zoals jij idd al vaker mee hebt gemaakt. Dan leer je het misschien beter herkennen.
Nee, vaak heeft diegene dat zelf niet door. Mijn broertje had een tijdje terug een psychose en dat was voor mij eerst ook niet meteen heel duidelijk. Achteraf vielen de puzzelstukjes op z'n plek omdat hij het in de aanloop naar zijn psychose ineens wat meer over god had en wat rare ideeën en gedachten had. Tijdens de psychose zelf zei die ineens wel dat-ie een psychose had, dus het kan wel gepaard gaan met (h)erkenning.
  zaterdag 4 februari 2017 @ 06:55:57 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168656333
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 21:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Weet jij of het meestal zo is dat de omgeving zorgt dat iemand met een psychose hulp krijgt, of is het vaak wel dat iemand zelf doorheeft dat er iets mis is? Het lijkt mij erg lastig om het door te hebben, tenzij je het zoals jij idd al vaker mee hebt gemaakt. Dan leer je het misschien beter herkennen.
Meestal is het de omgeving, als die persoon geluk heeft. Ik ken ook mensen die vijf jaar lang in een psychose hebben geleefd, omdat hun omgeving het niet boeien dat ze anders gedragen. Hoe langer iemand onbehandeld blijft, hoe moeilijker het is voor die persoon om te herstellen en terug te keren naar de maatschappij.

Maar als je een paar keer psychotisch wordt, dan leer je het wel te herkennen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_168657568
Hallo Strawberry O+ :+

Mooi initiatief! Misschien wil ik er wel financieel aan bijdragen, ik zal er nog even over nadenken.

Hier zelf nooit een psychose gehad, maar wel twee keer van heel dichtbij meegemaakt. Bij een naaste/dierbare. De 1e keer was toen ik nog een tiener was. De tweede keer was ik al een dertiger. Beide keren liep het zo uit de hand dat er politie moest komen, er een rechterlijke machtiging/gedwongen opname kwam en diegene met een ambulance moest worden 'afgevoerd'. Ik vond het beide keren heel heftig. Vooral achteraf (al viel er om sommige dingen later ook goed te lachen ;)), op het moment zelf word je geleefd en doe je gewoon wat je moet doen. Het zijn best wel 'cruciale' ervaringen geweest. Ervaringen die i.c.m. nog wat andere zaken, mijn kijk op de wereld en mijn kijk op mensen (en daarmee ook op mijzelf) best wel veranderd heeft...

Toevoeging: met (de juiste (hoeveelheid)) medicatie heeft de persoon in kwestie qua psychoses geen last meer. De eerste keer slikte hij/zij nog geen medicatie, de tweede keer was diegene -tegen waarschuwingen in- met de medicatie gestopt.

Daarnaast heb ik nog een oom die rond de scheiding van zijn eerste vrouw enigszins in de war raakte. Of dat echt een psychose was weet ik niet en het is zonder medicatie overgegaan.

Edit (2): ik heb ff de speculatieve opmerkingen verwijderd. Het is namelijk echt niet gezegd dat dat zo is, dus vond het bij nader inzien op een bepaalde manier niet zo netjes om dat hier dan toch te vermelden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Forbry op 05-02-2017 15:23:46 ]
Tails tell tales
pi_168657672
Als ik nadenk, denk ik dat een vriendin van mij ook een psychose heeft gehad. Maar ik weet niet of je tegelijkertijd ook nog naar je werk kunt gaan waar niemand iets doorheeft (of misschien ook wel) en dat het vanzelf kan overgaan. Iig, er was een periode dat ze heel erg bezig was met strepen in de lucht en dat het niet klopte enzo. Toen dacht ik: het zal wel, gek kind. Kwam ik op een avond bij haar, had ze helemaal grote ogen toen ze vertelde dat ze veel blikvoer had ingeslagen want je wist het maar nooit hoe het kon gaan. Dat alle regeringen corrupt zijn en alles voor geld doen, dat we worden afgeluisterd en weet ik wat nog meer. Ze was bloedserieus en ook best wel bang. Ik werd weer bang van haar. Dat was een hele rare periode. Maar nu heeft ze dat allemaal niet meer. Het kan niet opeens vanzelf overgaan lijkt me. Dussss geen idee wat het was, maar normaal was het iig niet. Misschien een soort van beginnetje en dat het niet is aangeslagen of zo..
pi_168659107
Goed topic.

Voor de mensen die het interesseert: er is trouwens een Nederlandse speelfilm gemaakt over het hebben van een psychose. De regisseur geeft zo zijn eigen psychose weer. Echt eng/heftig om te zien (bijv. op 3/4 uur):

http://www.verlorenjaren.(...)brvan-verloren-jaren
  zaterdag 4 februari 2017 @ 12:14:57 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168659530
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 10:18 schreef Status het volgende:
Als ik nadenk, denk ik dat een vriendin van mij ook een psychose heeft gehad. Maar ik weet niet of je tegelijkertijd ook nog naar je werk kunt gaan waar niemand iets doorheeft (of misschien ook wel) en dat het vanzelf kan overgaan. Iig, er was een periode dat ze heel erg bezig was met strepen in de lucht en dat het niet klopte enzo. Toen dacht ik: het zal wel, gek kind. Kwam ik op een avond bij haar, had ze helemaal grote ogen toen ze vertelde dat ze veel blikvoer had ingeslagen want je wist het maar nooit hoe het kon gaan. Dat alle regeringen corrupt zijn en alles voor geld doen, dat we worden afgeluisterd en weet ik wat nog meer. Ze was bloedserieus en ook best wel bang. Ik werd weer bang van haar. Dat was een hele rare periode. Maar nu heeft ze dat allemaal niet meer. Het kan niet opeens vanzelf overgaan lijkt me. Dussss geen idee wat het was, maar normaal was het iig niet. Misschien een soort van beginnetje en dat het niet is aangeslagen of zo..
Het is wel mogelijk dat een psychose soms vanzelf overgaat. Maar meestal niet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 4 februari 2017 @ 16:05:22 #12
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_168664130
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 12:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Het is wel mogelijk dat een psychose soms vanzelf overgaat. Maar meestal niet.
Maar hoe ging dat dan in de tijd dat er nog geen medicatie voor was?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  zaterdag 4 februari 2017 @ 16:23:45 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168664385
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 16:05 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Maar hoe ging dat dan in de tijd dat er nog geen medicatie voor was?
Verschrikkelijk. Die mensen stierven op straat of werden vastgehouden in barbaarse inrichtingen voor altijd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_168666541
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Hallo r&p O+
Hallo Aardbei O+

quote:
Maar dat niet alleen, hij is ook de toekomstige koning van Indonesië, is paranormaal begaafd en vertegenwoordigde hij Nederland als boxer op de Spelen in Rio.
VET!! Dat wil ik ook _O_
quote:
En omdat het toch een forum blijft, een vraag voor jullie: wat zijn jullie ervaringen met psychoses?
Als ik te lang op FOK! zit, vooral R&P, raak ik altijd een beetje in psychose ;(

Nou ja, eigenlijk meen ik het ergens wel. Als je te diep van die probleemtopics induikt raak je een beetje het contact met de werkelijkheid kwijkt. Zeker als het topic volstaat met allerlei idiote wereldbeelden en rare interpretaties van de werkelijkheid. Iets wat hier in R&P juist weer heel normaal is :{
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_168679592
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 10:18 schreef Status het volgende:
Als ik nadenk, denk ik dat een vriendin van mij ook een psychose heeft gehad. Maar ik weet niet of je tegelijkertijd ook nog naar je werk kunt gaan waar niemand iets doorheeft (of misschien ook wel) en dat het vanzelf kan overgaan. Iig, er was een periode dat ze heel erg bezig was met strepen in de lucht en dat het niet klopte enzo. Toen dacht ik: het zal wel, gek kind. Kwam ik op een avond bij haar, had ze helemaal grote ogen toen ze vertelde dat ze veel blikvoer had ingeslagen want je wist het maar nooit hoe het kon gaan. Dat alle regeringen corrupt zijn en alles voor geld doen, dat we worden afgeluisterd en weet ik wat nog meer. Ze was bloedserieus en ook best wel bang. Ik werd weer bang van haar. Dat was een hele rare periode. Maar nu heeft ze dat allemaal niet meer. Het kan niet opeens vanzelf overgaan lijkt me. Dussss geen idee wat het was, maar normaal was het iig niet. Misschien een soort van beginnetje en dat het niet is aangeslagen of zo..
Ehh het lijkt mij dat je vriendin gewoon zeer realistisch was. Maak je maar niet druk om haar.
pi_168679984
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 10:18 schreef Status het volgende:
Als ik nadenk, denk ik dat een vriendin van mij ook een psychose heeft gehad. Maar ik weet niet of je tegelijkertijd ook nog naar je werk kunt gaan waar niemand iets doorheeft (of misschien ook wel) en dat het vanzelf kan overgaan. Iig, er was een periode dat ze heel erg bezig was met strepen in de lucht en dat het niet klopte enzo. Toen dacht ik: het zal wel, gek kind. Kwam ik op een avond bij haar, had ze helemaal grote ogen toen ze vertelde dat ze veel blikvoer had ingeslagen want je wist het maar nooit hoe het kon gaan. Dat alle regeringen corrupt zijn en alles voor geld doen, dat we worden afgeluisterd en weet ik wat nog meer. Ze was bloedserieus en ook best wel bang. Ik werd weer bang van haar. Dat was een hele rare periode. Maar nu heeft ze dat allemaal niet meer. Het kan niet opeens vanzelf overgaan lijkt me. Dussss geen idee wat het was, maar normaal was het iig niet. Misschien een soort van beginnetje en dat het niet is aangeslagen of zo..
Klinkt als irrationele angst, maar hoeft niet direct een psychose te zijn geweest. Hoop voor haar van niet. :) Want de dingen die ze zei kloppen gewoon, alleen zal dat voor de meeste mensen geen reden zijn om blikvoer in te slaan (behalve doomsday preppers). In combinatie met strepen in de lucht etc klinkt het wel vreemd moet ik zeggen.
pi_168680010
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 18:02 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Hallo Aardbei O+

[..]

VET!! Dat wil ik ook _O_

[..]

Als ik te lang op FOK! zit, vooral R&P, raak ik altijd een beetje in psychose ;(

Nou ja, eigenlijk meen ik het ergens wel. Als je te diep van die probleemtopics induikt raak je een beetje het contact met de werkelijkheid kwijkt. Zeker als het topic volstaat met allerlei idiote wereldbeelden en rare interpretaties van de werkelijkheid. Iets wat hier in R&P juist weer heel normaal is :{
Dat heb ik wel als ik lees in TRU. Bepaalde subfora zitten natuurlijk wel vol met complotdenkers en complotten kunnen onderdeel van een psychose zijn.

Verder fok vooral niet te veel zien als een afspiegeling van de maatschappij. ;)
pi_168680020
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 11:51 schreef Biekuh het volgende:
Goed topic.

Voor de mensen die het interesseert: er is trouwens een Nederlandse speelfilm gemaakt over het hebben van een psychose. De regisseur geeft zo zijn eigen psychose weer. Echt eng/heftig om te zien (bijv. op 3/4 uur):

http://www.verlorenjaren.(...)brvan-verloren-jaren
Thanks voor de tip.
pi_168682014
Ik heb in 2004 mijn eerste psychose gehad. Eerst psychose was vanwege waanideeën. Ben er zelfs voor naar het ziekenhuis geweest, toen doorgestuurd naar de psychiatrie. Het heeft jaren geduurd voordat ik kon accepteren dat het waanideeën waren. Ik dacht letterlijk dat de hele wereld gek was geworden behalve ik.

Daarna nog meerdere psychoses gehad, voornamelijk paranoia en achterdocht/contact met de realiteit verliezen.
pi_168704074
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 10:18 schreef Status het volgende:
Als ik nadenk, denk ik dat een vriendin van mij ook een psychose heeft gehad. Maar ik weet niet of je tegelijkertijd ook nog naar je werk kunt gaan waar niemand iets doorheeft (of misschien ook wel) en dat het vanzelf kan overgaan. Iig, er was een periode dat ze heel erg bezig was met strepen in de lucht en dat het niet klopte enzo. Toen dacht ik: het zal wel, gek kind. Kwam ik op een avond bij haar, had ze helemaal grote ogen toen ze vertelde dat ze veel blikvoer had ingeslagen want je wist het maar nooit hoe het kon gaan. Dat alle regeringen corrupt zijn en alles voor geld doen, dat we worden afgeluisterd en weet ik wat nog meer. Ze was bloedserieus en ook best wel bang. Ik werd weer bang van haar. Dat was een hele rare periode. Maar nu heeft ze dat allemaal niet meer. Het kan niet opeens vanzelf overgaan lijkt me. Dussss geen idee wat het was, maar normaal was het iig niet. Misschien een soort van beginnetje en dat het niet is aangeslagen of zo..
Ik weet niet of dat echt een psychose is? meer teveel rond gehangen misschien op conspiracy sites?

Een goede voorraad eten hebben inhuis is verder geen slecht idee. Afluisteren, gegevens bewaren gebeurd ook op grote schaal. En regeringen zijn ook niet altijd even zuiver. Maar om er de hele dag bang over te zijn schiet weinig op.
pi_168704075
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klinkt als irrationele angst, maar hoeft niet direct een psychose te zijn geweest. Hoop voor haar van niet. :) Want de dingen die ze zei kloppen gewoon, alleen zal dat voor de meeste mensen geen reden zijn om blikvoer in te slaan (behalve doomsday preppers). In combinatie met strepen in de lucht etc klinkt het wel vreemd moet ik zeggen.
Strepen in de lucht bedoelde ze denk ik chemtrails mee.
pi_168719574
#psychosis en #schizophrenia tags leveren interessante plaatjes op, op Instagram.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_168875663
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:13 schreef -Strawberry- het volgende:

Dus, bij deze. :) Natuurlijk ook gewoon interessant om de website in de gaten te houden voor als de film er echt komt. En omdat het toch een forum blijft, een vraag voor jullie: wat zijn jullie ervaringen met psychoses? Zelf meegemaakt, of gaat het om iemand die je kent?

Ik heb het van dichtbij meegemaakt bij iemand die heel dichtbij me staat.
Ze was altijd een beetje somber en sliep erg veel, totdat ze op een gegeven moment merkbaar actiever en zelfverzekerder begon te worden, ineens had ze toekomstplannnen en liep ze over van ideeen en inspiratie.
In eerste instantie leek het positief maar het ging verder. Ze had in dit stadium wel met huisarts gepraat omdat ze bang was een psychose te krijgen, ze wist er wel vanaf maar had het zelf nooit gehad.

Ze ging veel te weinig slapen en was continu een het scrijven, enorme lappen tekst. De toekomstplannen begonnen onrealistisch te worden en ze begon ook angstig en achterdochtig te worden. Het ging van kwaad tot erger, op een gegeven moment dacht ze paranormale en goddelijke krachten te bezitten en ging ze geloven in allerlei conspiracy theorieen. (dit alles in een kleine twee weken) Uiteindelijk leidde deze manische episode tot een psychose waarin werkelijkheid en fantasie doorelkaar liepen en ze niet meer aanspreekbaar was, weigerde medicatie in te nemen omdat ze dacht dat de arts haar wilde vergiftigen en uiteindelijk werd ze agressief (wat nornmaal totaal niet in haar aard zat). Uiteindelijk heeft dit geleid tot een gedwongen opname met politie erbij.
Dit was voor mij als buitenstaander een vreselijke ervaring maar voor haar nog erger. Na een opname van weken was ze uiteindelijk weer stabiel, eerst behandeling van de acute psychose met o.a haldol en later Lithium. Diagnose was Bipolaire stoornis.

Dit is natuurlijk maar een hele summiere samenvatting want ik zou er wel een boek over kunnen schrijven.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:05:44 #24
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_168875791
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:58 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Ik heb het van dichtbij meegemaakt bij iemand die heel dichtbij me staat.
Ze was altijd een beetje somber en sliep erg veel, totdat ze op een gegeven moment merkbaar actiever en zelfverzekerder begon te worden, ineens had ze toekomstplannnen en liep ze over van ideeen en inspiratie.
In eerste instantie leek het positief maar het ging verder. Ze had in dit stadium wel met huisarts gepraat omdat ze bang was een psychose te krijgen, ze wist er wel vanaf maar had het zelf nooit gehad.

Ze ging veel te weinig slapen en was continu een het scrijven, enorme lappen tekst. De toekomstplannen begonnen onrealistisch te worden en ze begon ook angstig en achterdochtig te worden. Het ging van kwaad tot erger, op een gegeven moment dacht ze paranormale en goddelijke krachten te bezitten en ging ze geloven in allerlei conspiracy theorieen. (dit alles in een kleine twee weken) Uiteindelijk leidde deze manische episode tot een psychose waarin werkelijkheid en fantasie doorelkaar liepen en ze niet meer aanspreekbaar was, weigerde medicatie in te nemen omdat ze dacht dat de arts haar wilde vergiftigen en uiteindelijk werd ze agressief (wat nornmaal totaal niet in haar aard zat). Uiteindelijk heeft dit geleid tot een gedwongen opname met politie erbij.
Dit was voor mij als buitenstaander een vreselijke ervaring maar voor haar nog erger. Na een opname van weken was ze uiteindelijk weer stabiel, eerst behandeling van de acute psychose met o.a haldol en later Lithium. Diagnose was Bipolaire stoornis.

Dit is natuurlijk maar een hele summiere samenvatting want ik zou er wel een boek over kunnen schrijven.
Heb dit ook meegemaakt met mijn beste vriend alleen is die bijna 2 jaar opgenomen geweest.
Heeft veel indruk op mij gemaakt.

Bizar ook om te zien hoe weinig vrienden, na dat zoiets is gebeurd, zich nog laten zien.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_169100867
Update: er is genoeg geld ingezameld en de film gaat er komen! Tof. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')