abonnement Unibet Coolblue
pi_168620641
Hallo Fokkers!

Ik heb dus helaas meer verstand van andere dingen dan auto's, vandaar weer eens een vraagje.
Begin deze week is mijn distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen. Ook olie vervangen, olie filters, banden e.d. gecheckt, brandstoffilters, iets met ontsteking, en vast nog veel meer waar ik nooit van gehoord heb of ben vergeten.
Helemaal mooi hoor ik je denken?

Nou, nee. Toen ik hem weer meekreeg merkte ik dat de auto 'inhield'. Het koste de auto gewoon veel meer moeite op op snelheid te maken, in elke versnelling. Ook stotterde de auto erg, tijdens rijden maar ook stationair.
Vandaag dus natuurlijk even teruggeweest en toen heeft hij ergens aan zitten draaien naast de motor. Probleem inderdaad opgelost, onder het rijden. (Tot wat ik nu heb gemerkt dan)
Echter is het onder het stationair lopen nog steeds aanwezig. Zelfs eenmaal meegemaakt dat de auto uitviel. Het is te horen en ook te zien op het dashboard dat de motor schommelt in toeren. Net of ie aan het zoeken is naar de ideale frequente ofzo.

Betreft een Seat Ibiza uit 1999. (6k1 variant als ik me niet vergis, 1.6 16V blok).

Ik moest morgen of zaterdag maar terugkomen als het nog speelde. Toch wil ik graag wat adviezen horen zodat ik weet waar ik aan toe ben/kan zijn.

Ik hoop dat jullie er meer kaas van hebben gegeten dan ik!
pi_168621103
Wat zegt je vader ervan? Die weten dat soort dingen vaak wel.
pindazakje
pi_168621184
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2017 19:05 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat zegt je vader ervan? Die weten dat soort dingen vaak wel.
Helaas zie ik die niet zo gek veel én is het een timmerman die alleen een werkbus heeft omdat hij anders zijn gereedschap niet meekrijgt. 0,00 interesse in alles wat gemotoriseerd is.Niet echt een optie dus.
Toch bedankt :o
pi_168625752
driem niet op tijd, bobine kapot (VAG ^O^ ) of stationair regelelaar kaput. Krukas/nokkenas sensor?
.
  donderdag 2 februari 2017 @ 21:16:07 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168625820
Riem een tandje verkeerd idd.. Inkoppertje..
pi_168633984
Nee ik vertrouw er wel op dat de distributie riem goed zit, anders hoor je toch dat getik van die kleppen ofzo? (Ja, ik heb er echt geen verstand van)

Bovendien draaide hij aan de andere kant van de motor. Die riem zit dus ergens links, en hij draaide rechts aan een klein-achtig iets? Ik zou zeggen dat dat de ontsteking is maar zou dus ook zomaar iets anders kunnen zijn..
pi_168634260
Heeft ie aan de bobine gedraaid?

Ontsteking lijkt zo niet goed te staan. Vraag 'm desnoods na aanpassingen even een rondje ermee te doen.
  vrijdag 3 februari 2017 @ 10:14:22 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168635483
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 08:36 schreef Dezain het volgende:
Nee ik vertrouw er wel op dat de distributie riem goed zit, anders hoor je toch dat getik van die kleppen ofzo? (Ja, ik heb er echt geen verstand van)

Bovendien draaide hij aan de andere kant van de motor. Die riem zit dus ergens links, en hij draaide rechts aan een klein-achtig iets? Ik zou zeggen dat dat de ontsteking is maar zou dus ook zomaar iets anders kunnen zijn..
Je wil advies.. je hebt er geen verstand van.. maar weet het wel.. uhu..

Als de riem 1 tandje verkeerd staat, loopt de motor onregelmatig.. Dan kun je dat een beetje bij gaan stellen.. maar dat neemt het probleem niet weg..

Als je kleppen hoort tikken dan is er meer dan 1 tandje verschil..
  vrijdag 3 februari 2017 @ 17:03:56 #9
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_168642926
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 10:14 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je wil advies.. je hebt er geen verstand van.. maar weet het wel.. uhu..

Als de riem 1 tandje verkeerd staat, loopt de motor onregelmatig.. Dan kun je dat een beetje bij gaan stellen.. maar dat neemt het probleem niet weg..

Als je kleppen hoort tikken dan is er meer dan 1 tandje verschil..
En dat tikken doet ie niet lang :9
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_168653972
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 08:57 schreef Jism het volgende:
Heeft ie aan de bobine gedraaid?

Ontsteking lijkt zo niet goed te staan. Vraag 'm desnoods na aanpassingen even een rondje ermee te doen.
Denk eerder de stroomverdeler, aan een bobine valt niet veel te draaien.
Maar de timing van de stroomverdeler is af te stellen met een stroboscoop, vraag me af of die in dit verhaal wel gebruikt is.
pi_168654008
Tandje verkeerd en door aan de verdeler te draaien, loopt de omtsteking wel weer wat op tijd, maar de kleppen nog steeds niet.
.
pi_168656058
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 00:15 schreef Fer het volgende:
Tandje verkeerd en door aan de verdeler te draaien, loopt de omtsteking wel weer wat op tijd, maar de kleppen nog steeds niet.
Dat begrijp ik ook wel.
Maar er wordt "draaien aan de bobine" genoemd en dat is natuurlijk apart.
En idd, het was niet de ts die dat noemde maar ik reageerde op degene die het wél noemde.
pi_168656064
Aan een bobine kun je weinig verdraaien, is er al gemeld dat riem niet goed ligt?
pi_168656077
Riem ligt niet goed
pi_168656093
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 03:45 schreef Vliegbaard het volgende:
Riem ligt niet goed
Ik denk ook dat riem een tandje of meer verschil heeft.
pi_168656096
Garagehouder gaat daar niet blij met zijn, de hele boel moet weer open.
pi_168656112
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 03:56 schreef Stien_Struis het volgende:
Garagehouder gaat daar niet blij met zijn, de hele boel moet weer open.
Ken de auto van TS niet maar vaak is t ff 2 kapjes los en ff ontspannen.

Als de garage echter een dergelijk karweitje niet fatsoenlijk naloopt zou ik er niet meer langs gaan. Foutje kan gebeuren maar ze merken toch dat dat ding niet rijdt als ze hem de werkplaats uitrijden.
pi_168656113
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:04 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ken de auto van TS niet maar vaak is t ff 2 kapjes los en ff ontspannen.

Als de garage echter een dergelijk karweitje niet fatsoenlijk naloopt zou ik er niet meer langs gaan. Foutje kan gebeuren maar ze merken toch dat dat ding niet rijdt als ze hem de werkplaats uitrijden.
Distributieriem op tijd zetten is VMBO lesstof.
  zaterdag 4 februari 2017 @ 04:15:04 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168656122
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:04 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ken de auto van TS niet maar vaak is t ff 2 kapjes los en ff ontspannen.

Als de garage echter een dergelijk karweitje niet fatsoenlijk naloopt zou ik er niet meer langs gaan. Foutje kan gebeuren maar ze merken toch dat dat ding niet rijdt als ze hem de werkplaats uitrijden.
Bij welke Lancia zat de riem nou ook alweer midden tussen de cilinders? 8-) :7
pi_168656127
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Bij welke Lancia zat de riem nou ook alweer midden tussen de cilinders? 8-) :7
Italiaans is sowieso kut, dan ben je om de 3 jaar de lul.
  zaterdag 4 februari 2017 @ 04:19:27 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168656129
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:17 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Italiaans is sowieso kut, dan ben je om de 3 jaar de lul.
Italiaans is top.. rijd perfect.. *O*

Als het rijd.. :{

En het kost een vermogen om dat zo te houden... -O-

Maar wel karakterbakken.. :Y
pi_168656136
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Italiaans is top.. rijd perfect.. *O*

Als het rijd.. :{

En het kost een vermogen om dat zo te houden... -O-

Maar wel karakterbakken.. :Y
Beetje heimwee naar Alfa Giulietta heb ik nog steeds wel.
2.0 met 4 Webers.



[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2017 04:28:14 ]
  zaterdag 4 februari 2017 @ 04:35:27 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168656156
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:25 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Beetje heimwee naar Alfa Giulietta heb ik nog steeds wel.
2.0 met 4 Webers.

[ afbeelding ]
Dat zeg ik.. leuk spul... en veel leuker met heule ouderwetsche carburateurs... (die nooit goed stonden, of versleten waren :7 )

Maar waren dat niet gewoon 2 dubbele webers?
pi_168656159
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:35 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat zeg ik.. leuk spul... en veel leuker met heule ouderwetsche carburateurs... (die nooit goed stonden, of versleten waren :7 )

Maar waren dat niet gewoon 2 dubbele webers?
Ja 2 dubbele, dat ging als de brandweer, was zelfs sneller dan Ferrari op de 1e meters wanneer die nog op gang moest komen.
  zaterdag 4 februari 2017 @ 04:41:13 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168656164
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 04:37 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Ja 2 dubbele, dat ging als de brandweer, was zelfs sneller dan Ferrari op de 1e meters wanneer die nog op gang moest komen.
Ja maar die waren er wel meer... de 3 liter v6 had 3 dubbele... :P
Carburateurs lopen ook mooier mits ze goed zijn.. (de meeste zijn versleten)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')