abonnement Unibet Coolblue
pi_168604694
Het is weer tijd voor een leuk lijstje. Na de 60's top 100 van mij en alle andere top 100's van decennium x van ranja ( _O_ _O_ _O_ ) vond ik dit een mooi moment om zelf weer eens van stal te gaan.

Voor het komende lijstje was 2016 inspirerend. Laten we voorop stellen dat we dat allemaal niet hadden gewild, maar ergens was het wel te verwachten. Veel jeugdidolen uit de jaren 60 hebben een respectabele leeftijd bereikt en toch al een heftig leven gekend. Dus ja...

Voor diegenen die het nog niet door hadden (niemand dus) gaat het dus om overleden artiesten in deze top 100. Alleen overleden artiesten mogen meedoen. Veel meer valt er niet over te zeggen. Of je nu een artiest hebt die overleden is in 1938 omdat hij zijn ziel verkocht aan de duivel, hij ons in 1997 op een vliegtuig verliet of gewoon stierf aan een random overdosis, dat maakt niet uit.
Je mag 100 liedjes (dus geen albums, blablabla ditdat) van een bont gezelschap kiezen wat niet meer onder ons is.

Dan nu de regels, standaard zoals bij alle lijstjes zoals jullie ze kennen van ranja:
- Post een lijstje van minimaal 10 liedjes, maximaal 100 liedjes. Meer mag ook, alleen tel ik er dan maar 100 mee. Elk aantal tussen de 10 en 100 is in principe toegestaan, maar als je de aantallen een beetje rond houdt telt dat voor mij wel zo gemakkelijk. (Probeer bijvoorbeeld 10, 20, 25, 50 of 100)
- Er is, buiten het onderwerp, maar 1 restrictie: Er zit een beperking aan het aantal keren dezelfde artiest in een lijst. Bij 10 liedjes mag je maar 1x een verschillende artiest noemen. Bij minimaal 20 liedjes 2x, minimaal 50 liedjes 3x en in een top 100 5x.
- De puntentelling is als volgt: Bij een top 100 krijgt het eerste liedje 100 punten, de tweede 99, het laatste 1. Bij een ander aantal krijgt de nummer 1 ook 100 punten, maar lopen de aantallen harder af. Bij een top 10 krijgt bijv de nummer 2 90 punten en de nummer 10 10 punten.

Maar, maar, Mexi, wat is nu een dode artiest?
Ja, nouja, da's een artiest die in een kist ligt, of in een oven geschoven is, of, nouja, laten we er op houden dat die artiest niet meer leeft. Heel gemakkelijk.. totdat je bedenkt dat je ook met allerlei te gekke samenwerkingen en bands te maken kunt hebben, wat het begrip 'dood' wel enigszins vaag weet te maken. Om de restrictie niet te groot te laten worden wil ik toch dat bands met genoeg doden toch als 'dood' gezien kunnen worden. Zo zou het bijvoorbeeld raar zijn als Kurt Cobain er met zijn band helemaal niet in kan komen, terwijl Nirvana voor velen gevoelsmatig toch niet meer 'leeft'.

- Voor 1 uitvoerende artiest is het simpel, als die niet meer leeft, mag het liedje gekozen worden.
- Voor meerdere uitvoerende artiesten volstaat het als er 1 deelnemende artiest is overleden. Dit kan waarschijnlijk voor gekke situaties zorgen, bijvoorbeeld als iemand liedjes van het album Lulu van Metallica en Lou Reed zou toevoegen. Dit is toegestaan, want Lou Reed is overleden. Maar hier houd ik me aan vast.
- Voor bands is het criterium natuurlijk het moeilijkst, want hoe 'dood' een band aanvoelt is natuurlijk heel arbitrair. Over het algemeen houd ik de volgende 2 criteria aan:
1. De band in kwestie mag NIET meer bestaan. Zodoende valt bijvoorbeeld Queen af.
2. De frontman/vrouw moet zijn overleden (als er een duidelijke frontman/vrouw is), of meer dan de helft van alle actieve leden bij het uitbrengen van het gekozen lied moet zijn overleden.

Ja, dit blijft een vaag criterium dus ga vooral met mij in discussie over wat wel en niet mag. Ik kijk er nu al naar uit *O* Ik ben over het algemeen vrij coulant, behalve als puntje 1 duidelijk niet gehonoreerd wordt. Of als er een of andere saxofonist die toevallig ergens op de achtergrond meedoet is overleden ofzo _O-

____
Nouja, dat is dat. Er is nog ergens een deadline, vast ergens halverwege maart ofzo. Zodra het wat dichterbij komt gooi ik er wel een harde deadline uit.

En.... Los!

[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 02-02-2017 20:55:33 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 1 februari 2017 @ 22:53:23 #2
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_168604911
Mooi initiatief Mexicano, daar ga ik eens over nadenken.... maar eerst moet mijn andere lijstje af.
pi_168604990
Blues Brothers zijn dus toegestaan? Naast Belushi is volgens mij de halve band al onder de zoden ;(
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  ESF Reporter woensdag 1 februari 2017 @ 23:01:27 #4
87554 Cee
Welluk?
pi_168605111
Mag Milli Vanilli? Rob of Fab is dood maar ze zongen niet de nummers.
pi_168605332
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 23:01 schreef Cee het volgende:
Mag Milli Vanilli? Rob of Fab is dood maar ze zongen niet de nummers.
Als jij daarop wil stemmen mag dat.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 22:56 schreef robdriessen het volgende:
Blues Brothers zijn dus toegestaan? Naast Belushi is volgens mij de halve band al onder de zoden ;(
Da's wel eentje om over te denken inderdaad. ;) Zoveel zijn er niet overleden, maar wel de helft van het 'leidende' deel om het zo te zeggen. Hier kom ik morgen op terug, want ik twijfel nog een beetje. :D
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_168608047
Mooi idee! Ik ga nadenken!

Edit: ik heb net even mijn laatste top 100 erbij gepakt, daar staan er al een stuk of tien in, dus dat is al een mooi begin

[ Bericht 39% gewijzigd door cafca op 02-02-2017 07:56:22 ]
  Trouwste user 2022 donderdag 2 februari 2017 @ 07:40:58 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_168608200
Leuk :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_168609533
INXS, Motörhead en Joy Division lijken mij legitieme deelnemers?
pi_168609560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 09:42 schreef cafca het volgende:
INXS, Motörhead en Joy Division lijken mij legitieme deelnemers?
:Y
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_168614406
The Who is nog te actief begrijp ik?
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
pi_168614796
Wat als een artiest tijdens de stemperiode overlijdt, maar je hebt al een lijst gemaakt en ingeleverd?
pi_168614946
Kan me niet voorstellen dat er veel verandert aan mijn lijst wanneer die voorwaarde er niet zou zijn ;)
pi_168615065
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:06 schreef zorro28 het volgende:
Wat als een artiest tijdens de stemperiode overlijdt, maar je hebt al een lijst gemaakt en ingeleverd?
Ah ja dat had ik effe moeten zeggen, de "deadline" voor doodgaan ligt voor de artiesten op januari 2017. Dus alles wat gisteren is gestorven of nog gaat telt niet mee.

Anders wordt dat weer verwarrend met stemmen en aanpassen etc etc etc
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_168615078
Eerst maar ff een lijstje met opties samenstellen.
pi_168615098
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:19 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ah ja dat had ik effe moeten zeggen, de "deadline" voor doodgaan ligt voor de artiesten op januari 2017. Dus alles wat gisteren is gestorven of nog gaat telt niet mee.

Anders wordt dat weer verwarrend met stemmen en aanpassen etc etc etc
Thanks ^O^
pi_168615220
Telt de Eagles (Glenn Frey) ook mee?
  FOK!fotograaf donderdag 2 februari 2017 @ 14:37:17 #17
842 Zorro
Z
pi_168615405
Dus Led Zeppelin mag niet? Bestaat niet meer, gestopt wegens dood drummer John Bonham, maar geen frontman? Hmmm...
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_168615755
tvp
  Trouwste user 2022 donderdag 2 februari 2017 @ 15:23:43 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_168616388
1 - Motörhead-Ace of Space
2 - Joy Division-Love wil tear us apart
3 - Thin Lizzy-Whiskey in the Jar
4 - The Clash-London Calling
5 - The Gun Club-Sex Beat
6 - The Beatles-Here comes the sun
7 - Ramones-Blitzkrieg Bob
8 - Jimi Henrix-All along the watchtower
9 - Nick Drake-Black Eyed Dog
10 - Tim Buckley-Song to the siren
11 - Leonard Cohen-Marianne
12 - MC5-Kick out the Jam
13 - Joy Division-Atmoshere
14 - T Rex-Ride a Wide Swan
15 - Herman Brood-Saturday night
16 - Prince-The Cross
17 - David Bowie-Heroes
18 - The Clash-London's Burning
19 - Velvet Underground-Heroïn
20 - Eddy Wally - Ik spring uit m'n vliegmachine
21 - Thin Lizzy-The Boys are Back in town
22 - Lous Reed-Walk on the Wilde side
23 - Roy Orbison-Crying
24 - Elvis-Suspicious mind
25 - Nirvana-Love Buzz
26 - Dead or Alive - You Spin Me Round
27 - Frank Zappa-Dancing Fools
28 - Buddy Holly-Peggy Sue
29 - The Sound-Missiles
30 - Screaming Jay Hawkins-I Put a spell on you
31 - Ian Dury-Hit me with your Rythmstick
32 - Nirvana-Territorial Pissing
33 - Fad Gadget-Collepsing little people
34 - Roger Glover-Ronny James Dio-Love is all
35 - Ramses-Laat me
36 - The Cramps-Can your pussy do the dog ?
37 - Mink DeVille-Spanisch Stroll
38 - Box Tops-The Letter
39 - Captain Beefheart-Icecream for Crow
40 - The Ramones - Bonzo goes to Bidburg

:P

[ Bericht 1% gewijzigd door tong80 op 03-02-2017 12:06:21 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_168619858
Van CCR is alleen Tom Fogerty dood hoor, Tong
pi_168622868
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:28 schreef Ajacied422 het volgende:
Telt de Eagles (Glenn Frey) ook mee?
quote:
6s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:37 schreef Zorro het volgende:
Dus Led Zeppelin mag niet? Bestaat niet meer, gestopt wegens dood drummer John Bonham, maar geen frontman? Hmmm...
Allebei doen niet mee inderdaad.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_168623052
quote:
6s.gif Op donderdag 2 februari 2017 19:56 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

[..]

Allebei doen niet mee inderdaad.
Flopshow.
pi_168624270
Twijfelgeval: was Grant McLennan voldoende frontman om the Go-Betweens dood te verklaren?
pi_168624968
The Who mag niet heb ik besloten.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 20:36 schreef cafca het volgende:
Twijfelgeval: was Grant McLennan voldoende frontman om the Go-Betweens dood te verklaren?
Tsja ik zou Forster ook frontman kunnen noemen, ontloopt elkaar in ieder geval weinig.
Ik ga hiermee in ieder geval hetzelfde doen als met de Blues Brothers, en dat wordt denk ik toch een nee..
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_168626010
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 20:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
The Who mag niet heb ik besloten.

[..]

Tsja ik zou Forster ook frontman kunnen noemen, ontloopt elkaar in ieder geval weinig.
Ik ga hiermee in ieder geval hetzelfde doen als met de Blues Brothers, en dat wordt denk ik toch een nee..
Fair enough. En Moby Grape?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')