abonnement Unibet Coolblue
pi_168588047
quote:
De rechtbank in Den Haag heeft woensdag bepaald dat mariniers die betrokken waren bij de bestorming van de gekaapte trein bij De Punt in 1977 gehoord moeten worden als getuigen.
De rechtbank zegt op dit moment onvoldoende gegevens te hebben om een oordeel te vellen over de vraag of twee treinkapers opzettelijk zijn gedood door mariniers. Daarvoor moeten onder meer betrokken mariniers worden gehoord, concludeert de rechtbank.

"De resultaten uit de autopsierapporten en het rapport van deskundigen zijn hiervoor ontoereikend. Het wreekt zich dat de Staat de mariniers nooit eerder een officiële verklaring heeft laten afleggen", aldus de rechtbank. "Dit had volgens de rechtbank direct na de beëindiging van de kaping moeten gebeuren."

De rechtbank wil in ieder geval de mariniers uit de zogenoemde aanvalsgroepen 2 en 5 als getuigen horen. Dat gebeurt anoniem.

Het beroep van de Staat op verjaring noemt de rechtbank "onaanvaardbaar, omdat de Staat er zelf aan heeft bijgedragen dat eisers binnen de verjaringstermijn geen enkele aanwijzing hadden dat de Staat mogelijk aansprakelijk gehouden zou kunnen worden voor de dood van de twee kapers."

Rechtbank wil dat mariniers getuigen in zaak De Punt Rechtbank wil dat mariniers getuigen in zaak De Punt
Geëxecuteerd
Nederland was in 1977 bijna drie weken in de ban van de kaping van de trein van Assen naar Groningen. Na vruchteloze onderhandelingen eindigde de kaping met een grote bevrijdingsactie. Zes daders en twee gegijzelden kwamen om.

De Molukse treinkaping kwam voort uit onvrede over het uitblijven van een onafhankelijke Molukse staat, zoals de Nederlandse staat in 1952 beloofde toen een groot deel van de inwoners van de Zuid-Molukken naar Nederland kwam.

Toen de kaping na negentien dagen werd beëindigd, werden de twee kapers door mariniers gedood. Volgens nabestaanden zijn Max Papilaja en Hansina Uktolseja geëxecuteerd.

Overzicht: Treinkaping De Punt

1 / 9
Weerloos
Volgens de advocaat van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld, zijn de mannen van dichtbij doodgeschoten, terwijl ze zwaargewond en weerloos waren. Volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie, dat eerder uitgebreid onderzoek deed, is er geen overmatig geweld gebruikt en was de operatie volkomen rechtmatig.

Maar volgens Zegveld zou vooraf de wens zijn uitgesproken dat de kapers de bevrijdingsoperatie niet zouden overleven. Een betrokken marinier heeft onlangs via zijn advocaat verklaard dat een functionaris speciaal vanuit Den Haag was gekomen met die boodschap.

Zitting treinkaping De Punt

1 / 3
Schadevergoeding
Nabestaanden van de twee eisen een schadevergoeding van enkele duizenden euro's van de Staat.

Zegveld zegt dat nabestaanden van de Molukse kapers een compensatie willen voor de inkomsten die ze zijn misgelopen.

De moeder van kaper Papilaja eist 20.000 euro, de broers van Uktolseja 17.500 euro. Beiden droegen vóór hun dood volgens Moluks gebruik een deel van hun salaris af aan het gezin.

Achtergronden bij het nieuwsZie ook: Overzicht: De treinkaping bij De Punt
http://www.nu.nl/binnenla(...)reinkaping-punt.html

Eigenlijk vind ik het bezopen dat zoveel gemeenschapsgeld naar deze rechtbankvertoning moet worden gespendeerd.
Hoe kan er nu sprake zijn van executie als er nog 3 kapers ongedeerd zijn gearresteerd in De Punt, en nota bene alle kapers in Bovensmilde het er levend van af hebben gebracht.
Er is altijd zo'n naief beeld bij die policor advocaten (Liesbeth Zegveld) dat in het heetst van de strijd je nog wel een vergadering kunt houden over de mogelijke gevaarlijke inzetbaarheid van een willekeurige kaper. En wat er mee moet worden gedaan.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 1 februari 2017 @ 12:49:31 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_168588166
Ik spuug op die geldeisers. Tfoe, hier. Lik dat maar op. Eerloze hond.
pi_168588173
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Maar volgens Zegveld zou vooraf de wens zijn uitgesproken dat de kapers de bevrijdingsoperatie niet zouden overleven. Een betrokken marinier heeft onlangs via zijn advocaat verklaard dat een functionaris speciaal vanuit Den Haag was gekomen met die boodschap.
Als dat bewezen wordt; draait dan de staat op of die mariniers die slechts een bevel uitvoerden?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_168588214
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:49 schreef Geralt het volgende:

[..]

Als dat bewezen wordt; draait dan de staat op of die mariniers die slechts een bevel uitvoerden?
De staat natuurlijk. Dat is de werkgever. Bovendien hebben die ex-militairen lang die poen niet die de nabestaanden eisen. En daar gaat het natuurlijk om.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168588238
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De staat natuurlijk. Dat is de werkgever. Bovendien hebben die ex-militairen lang die poen niet die de nabestaanden eisen. En daar gaat het natuurlijk om.
Jamaar na WO2 zijn er toch ook veel Duitsers vervolgd die slechts bevelen opvolgden? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_168588312
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:52 schreef Geralt het volgende:

[..]

Jamaar na WO2 zijn er toch ook veel Duitsers vervolgd die slechts bevelen opvolgden? :@
De NL mariniers kregen instructies binnen een democratische rechtstaat.
Bovendien zijn de Duitse soldaten (het voetvolk) ook niet berecht.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 1 februari 2017 @ 12:57:27 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168588368
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:49 schreef Geralt het volgende:

[..]

Als dat bewezen wordt; draait dan de staat op of die mariniers die slechts een bevel uitvoerden?
Is dat die functionaris die zich tweeën had gesplitst om tegelijkertijd twee briefings te geven?
And so is the past
pi_168588435
quote:
Zegveld zegt dat nabestaanden van de Molukse kapers een compensatie willen voor de inkomsten die ze zijn misgelopen.
Gaan die nabestaanden dan ook alle families die mensen in die trein hadden compenseren voor misgelopen salaris van de dagen dat ze niet konden werken omdat een stel hufters ze 3 weken gijzelden. En dan nog extra compensatie voor alle trauma's erna die zorden voor inkomstenderving?

Walgelijk tuig. :r

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2017 13:01:19 ]
pi_168588526
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De moeder van kaper Papilaja eist 20.000 euro, de broers van Uktolseja 17.500 euro. Beiden droegen vóór hun dood volgens Moluks gebruik een deel van hun salaris af aan het gezin.
Vanuit de gevangenis zou die bijdrage ook niet meer betaald zijn.
  woensdag 1 februari 2017 @ 13:05:32 #10
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_168588569
Begin een beetje moe te worden van elke keer die kansloze zaken van Zegveld. Wat lijkt me dat vermoeiend om zo'n hekel aan je eigen land te hebben.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_168588759
Is het normaal dat bij een dergelijke militaire operatie er zo'n nauwkeurige briefing moet zijn.
Cq geweldsinstructies. Die liggen toch voorhand al vast bij een bestorming.
In militaire dienst was de instructie altijd "gepast geweld". In geval van nood mag je schieten.
Wie bepaalt wanneer je nog een gevaar vormt. Je kunt wel onder het bloed zitten, maar dan kun je nog wel een gevaar vormen.
Stel dat er nog een verdwaalde Duitse familie is die pretendeert dat hun oud-oom Günther Schnitzelhofer op 6 juni 1944 vanuit zijn bunker met een witte zakdoek heeft staan wapperen. Desondanks is er toch vanuit een geallieerd schip een voltreffer afgevuurd op de bewuste bunker. Moet dat dan ook nog uitgezocht worden.
Ik vind dat de NL mariniers het heel netjes hebben gedaan.
"Slechts" 2 gijzelaars dood. 6 van de 9 kapers dood (jammer dan). En in Bovensmilde iedereen ongedeerd. Correct, doortastend en niet nodeloos agressief. Dat was mijn mening destijds als kind ook al.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168591328
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 13:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Is het normaal dat bij een dergelijke militaire operatie er zo'n nauwkeurige briefing moet zijn.
Cq geweldsinstructies. Die liggen toch voorhand al vast bij een bestorming.
Ja. De ROE of geweldsinstructies verschillen per opdracht.
pi_168591627
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 14:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja. De ROE of geweldsinstructies verschillen per opdracht.
ROE is Rules Of Engagement. Even ter verduidelijking.
Nu is er dus 1 marinier volgens wie de mariniers de opdracht hadden om iedereen te executeren.
De vraag die zich dan opwerpt is hoe het dan mogelijk is dat er 3 kapers ongedeerd bleven bij de trein en in de school in Bovensmilde alle kapers overleefden.
Welnu luidt het altijd creatieve antwoord van Liesbeth Zegveld. Op een gegeven moment was er geen mogelijkheid meer dat bevel uit te voeren.
Ik vraag me af: heb je dan geen kogels meer, of zijn er dan te veel getuigen die nadien kunnen bevestigen dat je een onschadelijk slachtoffer hebt geëxecuteerd. Ik ben erg benieuwd in welke kronkels zich een rechter moet dwingen om hier serieus op in te gaan.

Overigens: Deze Liesbeth Zegveld... Ik heb even wat gelezen. Zij had de staat aangeklaagd voor onze verantwoordelijkheid mbt "Srebrenica". Ze had dat dus gewonnen en de NL staat mocht de weduwen betalen.
Op kantoor werd dit gevierd met knallende champagnekurken. Ik heb altijd mijn twijfels over de werkelijke betrokkenheid van deze raadslieden.
Ze bezorgen de maatschappij veel vertraging en onbegrepen en onlogische theorieën. En dat je daar dan lol in hebt. Nu ja, ieder haar vak.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 1 februari 2017 @ 15:10:08 #14
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_168591675
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 12:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De staat natuurlijk. Dat is de werkgever. Bovendien hebben die ex-militairen lang die poen niet die de nabestaanden eisen. En daar gaat het natuurlijk om.
Nee. Al sinds de jaren 50 dient een bevel die oneerbaar is niet opgevolgd te worden én gemeld te worden. Voer je het bevel uit zijn de consequenties voor jezelf.

Maar daarbuiten. Sta je dan voor de rechter.
''Wat was het eerste dat je deed 40 jaar geleden?''
''Geen idee, wat deed jij?
pi_168592070
Tijd om die terroristen en/of hun families aan te klagen voor schadevergoedingen. Bij de Molukse acties worden 8 Nederlanders vermoord en lopen dik 400 mensen trauma's op door de gijzelingen. Kaalplukken die terror families
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_168592376
quote:
Maar volgens Zegveld zou vooraf de wens zijn uitgesproken dat de kapers de bevrijdingsoperatie niet zouden overleven. Een betrokken marinier heeft onlangs via zijn advocaat verklaard dat een functionaris speciaal vanuit Den Haag was gekomen met die boodschap.
Dus er komt een functionaris uit Den Haag voor de geweldsinstructie, zoiets in de trant van "Schakel iedere kaper uit tot dat de situatie onder controle is. Wij zullen er geen traan om laten als die kl***z***** dood zijn".

Mijn vermoeden is dat de vermeende uitgesproken wens tot executie er niet was, blijft over of er sprake was van een suggestie/mening die wel degelijk als een dergelijk bevel kan worden opgevat...
  woensdag 1 februari 2017 @ 15:47:30 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_168592530
quote:
Het beroep van de Staat op verjaring noemt de rechtbank "onaanvaardbaar, omdat de Staat er zelf aan heeft bijgedragen dat eisers binnen de verjaringstermijn geen enkele aanwijzing hadden dat de Staat mogelijk aansprakelijk gehouden zou kunnen worden voor de dood van de twee kapers."
Wat is dat nou weer voor argument tegen verjaring? :')
  † In Memoriam † woensdag 1 februari 2017 @ 15:58:27 #18
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_168592845
quote:
99s.gif Op woensdag 1 februari 2017 13:00 schreef CrashO het volgende:

[..]

Gaan die nabestaanden dan ook alle families die mensen in die trein hadden compenseren voor misgelopen salaris van de dagen dat ze niet konden werken omdat een stel hufters ze 3 weken gijzelden. En dan nog extra compensatie voor alle trauma's erna die zorden voor inkomstenderving?

Walgelijk tuig. :r
Dit dus!
Waar halen ze het lef vandaan... :r
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_168593190
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:40 schreef madeleine-b het volgende:

[..]

Dus er komt een functionaris uit Den Haag voor de geweldsinstructie, zoiets in de trant van "Schakel iedere kaper uit tot dat de situatie onder controle is. Wij zullen er geen traan om laten als die kl***z***** dood zijn".

Mijn vermoeden is dat de vermeende uitgesproken wens tot executie er niet was, blijft over of er sprake was van een suggestie/mening die wel degelijk als een dergelijk bevel kan worden opgevat...
Als een dergelijke uitspraak niet officieel is vastgelegd staat die Zegveld toch wel zwak. Het woord van de ene marinier tegen vele andere. Binnen de krijgsmacht zal wel vaker een krachtterm worden gebruikt in de trend van "we maken ze in", "we lusten ze rauw". Maar dat heb je bij voetbal ook. Dat staat los van de officiële UEFA regels.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 1 februari 2017 @ 16:12:28 #20
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_168593220
Gerechtigheid kent geen tijd natuurlijk.

En de beweegredenen kunnen we alleen maar over speculeren. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 1 februari 2017 @ 16:23:14 #21
186611 Haags
pi_168593485
Pleur toch een eind op joh, stelletje debielen.
Zonder wrijving geen glans
pi_168594091
Die Molukkers hebben wel een punt.
Xd
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 1 februari 2017 @ 17:17:38 #23
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_168594825
Zal 40 jaar na dato ongetwijfeld nog nuttige informatie opleveren.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 1 februari 2017 @ 17:24:26 #24
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_168594966
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:11 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Als een dergelijke uitspraak niet officieel is vastgelegd staat die Zegveld toch wel zwak. Het woord van de ene marinier tegen vele andere. Binnen de krijgsmacht zal wel vaker een krachtterm worden gebruikt in de trend van "we maken ze in", "we lusten ze rauw". Maar dat heb je bij voetbal ook. Dat staat los van de officiële UEFA regels.
Het woord van een "marinier", voorlopig is er alleen nog maar wat anoniem gelafbek.
pi_168609257
Vergis ik me nu of heeft de toenmalige minister van justitie ergens begin deze eeuw alsnog een keer verklaard dat het doodschieten van de kapers wenselijk was.
Maar dan met wat bloemrijke, onbegrijpelijke woorden en zinsconstructies hetgeen die hij over het algemeen pleegt te bezigen als de opportuniteit zich voordoet.
pi_168610356
En hoe zit het met de slachtoffers en families van de slachtoffers die gegijzeld waren?

Je weet wel die zonder enige vorm van genade voor de camera's geëxecuteerd werden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_168610508
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 09:22 schreef nanuk het volgende:
Vergis ik me nu of heeft de toenmalige minister van justitie ergens begin deze eeuw alsnog een keer verklaard dat het doodschieten van de kapers wenselijk was.
Maar dan met wat bloemrijke, onbegrijpelijke woorden en zinsconstructies hetgeen die hij over het algemeen pleegt te bezigen als de opportuniteit zich voordoet.
Heb je daar een bron van.
En hoe verklaar je het sparen van 3 van de 9 treinkapers en nota bene alle Bovensmilde-kapers.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168610893
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 10:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van.
En hoe verklaar je het sparen van 3 van de 9 treinkapers en nota bene alle Bovensmilde-kapers.
Als ik een bron had dan had ik het niet als vraag gesteld. Van Agt was nog wel MvJ toen
quote:
Na de val van het kabinet-Den Uyl speelde Van Agt nog een belangrijke rol als demissionair minister in de treinkaping bij De Punt en schoolgijzeling in Bovensmilde, mei 1977. Na weken van onderhandelingen gaf zijn voorkeur voor een harde lijn uiteindelijk de doorslag binnen het crisisteam. wikpedia
Een aantal jaren terug zal het wel bij een programma als Andere tijden zijn geweest. Ik meen me dus een uitspraak van hem te herinneren waarbij hij zeer omwonden doch duidelijk toegaf dat doden gewenst was. Ik kan hier op het werk er niet uitgebreid naar zoeken helaas.
pi_168611042
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2017 17:24 schreef Nobu het volgende:

[..]

Het woord van een "marinier", voorlopig is er alleen nog maar wat anoniem gelafbek.
Het schijnt een marinier te zijn. En hij wordt vertegenwoorigd via een advocaat.

http://nos.nl/artikel/213(...)-niet-overleven.html

Ik geef toe: Dat zegt natuurlijk geen lor.
Advocaten vinden het alleen maar leuk dat er zo veel mogelijk onenigheid en strubbelingen zijn in de maatschappij. Dus welke marinier deze raadsman vertegenwoordigt is ook niet geheel duidelijk.

Ik vind het niet echt "des mariniers" om je te laten vertegenwoordigen door zo'n burgerlijke pennelikker. Een beetje marinier "stands a post", en is niet te beroerd om persoonlijk in de linie te treden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168611108
quote:
Toen de kaping na negentien dagen werd beëindigd, werden de twee kapers door mariniers gedood. Volgens nabestaanden zijn Max Papilaja en Hansina Uktolseja geëxecuteerd.
...
Volgens de advocaat van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld, zijn de mannen van dichtbij doodgeschoten, terwijl ze zwaargewond en weerloos waren.
De mannen?
pi_168611134
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 11:08 schreef Physsic het volgende:

[..]

De mannen?
waren het vrouwen?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_168611145
Het meest krankzinnige nieuws van de laatste tijd. Kapers hadden allemaal overhoop geschoten moeten worden. Soft gezeik. Die kapers en nabestaanden hebben geen enkel recht van spreken. De familie had het land uitgezet moeten worden.

In Nederland loop je een risico als je je werk doet. Politieagenten en andere handhavers durven niets meer te ondernemen tegen allochtonen.
pi_168611231
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 10:31 schreef HSG het volgende:
En hoe zit het met de slachtoffers en families van de slachtoffers die gegijzeld waren?

Je weet wel die zonder enige vorm van genade voor de camera's geëxecuteerd werden.
Rechten gelden maar een kant uit. Niet-westers tuig is zielig, de slachtoffers hadden maar geen Nederlander moeten zijn.
pi_168611262
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 11:15 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Rechten gelden maar een kant uit. Niet-westers tuig is zielig, de slachtoffers hadden maar geen Nederlander moeten zijn.
Oh ja zo werkt het wel in een weg-met-ons-maatschappij.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_168611389
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 11:10 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

waren het vrouwen?
Die Hansina was een vrouw ja.
pi_168611455
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 11:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het schijnt een marinier te zijn. En hij wordt vertegenwoorigd via een advocaat.

http://nos.nl/artikel/213(...)-niet-overleven.html

Ik geef toe: Dat zegt natuurlijk geen lor.
Advocaten vinden het alleen maar leuk dat er zo veel mogelijk onenigheid en strubbelingen zijn in de maatschappij. Dus welke marinier deze raadsman vertegenwoordigt is ook niet geheel duidelijk.

Ik vind het niet echt "des mariniers" om je te laten vertegenwoordigen door zo'n burgerlijke pennelikker. Een beetje marinier "stands a post", en is niet te beroerd om persoonlijk in de linie te treden.
Zou dat bericht gaan over deze "marinier"?

NWS / Anonieme ’getuigen’ ontmaskerd. ’Bizarre leugens De Punt’
pi_168612306
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 11:29 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zou dat bericht gaan over deze "marinier"?

NWS / Anonieme ’getuigen’ ontmaskerd. ’Bizarre leugens De Punt’
Zou maar zo kunnen.
Ik hoop dat zsm die bewuste mariniers van groep 2 en 5 worden geïnterviewd.
Dan kan het boek dicht.
Bah, wat een vak: advocaat.
Een beetje jennen in de maatschappij, en hopen dat de verschillende partijen zolang mogelijk met elkaar in de clinch liggen.
Ik hoop dat de Zegveldjes tevreden met zichzelf zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 02-02-2017 13:28:13 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168614001
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 12:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Zou maar zo kunnen.
Ik hoop dat zsm die bewuste mariniers van groep 2 en 5 worden geïntervieuwd.
Dat kan het boek dicht.
Bah, wat een vak: advocaat.
Een beetje jennen in de maatschappij, en hopen dat de verschillende partijen zolang mogelijk met elkaar in de clinch liggen.
Ik hoop dat de Zegveldjes tevreden met zichzelf zijn.
Ik begrijp ook echt niet waarom ze die mariniers telkens moeten hebben.
Bij het beëindigen van de treinkaping zijn zes van de negen gijzelnemers omgekomen: niet allemaal dus. Bij de beëindiging van de gijzeling van de school zijn geen gijzelnemers omgekomen.
Dan lijkt het me dat óf ze niet de opdracht hebben gekregen om alle gijzelnemers "hoe dan ook dood te schieten", óf die opdracht wel hebben gekregen maar niet (volledig) hebben uitgevoerd.

Een aantal van de gijzelnemers (minstens twee) was zeer waarschijnlijk al overleden toen de mariniers de trein binnen gingen, namelijk door kogels van de precisieschutters die vanaf buiten de trein beschoten voordat de mariniers naar binnen gingen. In de dagen daarvoor was geprobeerd om met behulp van afluisterapparatuur te bepalen waar de gijzelaars en de gijzelnemers zich tijdens de nacht bevonden, in de hoop geen gijzelaars te raken bij beschieten van buiten. Dat laatste is helaas niet helemaal gelukt.

Van die actie door precisieschutters lijkt me wel duidelijk wat het doel was: zoveel mogelijk gijzelnemers uitschakelen. Waarom wordt die actie niet gebruikt als argument?
pi_168614031
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 10:31 schreef HSG het volgende:
En hoe zit het met de slachtoffers en families van de slachtoffers die gegijzeld waren?

Je weet wel die zonder enige vorm van genade voor de camera's geëxecuteerd werden.
Wie is er voor de camera's geëxecuteerd? :{
pi_168614109
Kan deze zaak niet gewoon ophouden en die huilende nabestaanden even de mond gesnoerd worden? Als je burgers gaat gijzelen dan is dit je verdiende loon.
pi_168614216
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 13:35 schreef kurk_droog het volgende:
Kan deze zaak niet gewoon ophouden en die huilende nabestaanden even de mond gesnoerd worden? Als je burgers gaat gijzelen dan is dit je verdiende loon.
Maar de nabestaanden zijn nu inkomsten misgelopen, omdat dochter en broer altijd een deel van hun salaris afstonden. Dat moet gecompenseerd worden. ;)
pi_168614382
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 13:29 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik begrijp ook echt niet waarom ze die mariniers telkens moeten hebben.
Bij het beëindigen van de treinkaping zijn zes van de negen gijzelnemers omgekomen: niet allemaal dus. Bij de beëindiging van de gijzeling van de school zijn geen gijzelnemers omgekomen.
Zei ik ook steeds al. Het tegenargument is dat de omstandigheden er op een gegeven moment er niet meer naar waren deze opdracht uit te voeren, cq de executie.
Hoe dan ook: We leven in een rechtstaat en de rechter is gemachtigd dit nog verder te onderzoeken. En deze rechters en advocaten willen natuurlijk ook graag werk houden, dus dit verdere onderzoek is natuurlijk heeel belangrijk. Ik vraag me wel af of die nabestaanden telkens hun knip trekken voor de declaraties van mevrouw mr. Zegveld, of dat dit moreel weer de plicht dient te zijn van de Staat Der Nederlanden (de burger dus).
Iig komt het gage voor de rechters wel van Henk en Ingrid. Hopelijk geven de mariniers van groep 2 en 5 snel duidelijkheid. Ik blijf mijn waardering uitspreken over de mariniers. Slechts 2 passagiers dood, 3 van de 9 kapers nog in leven (sjappoo), en in Bovensmilde niemand dood. Klasse. En dan proffessioneel gehandeld met afluisterapparatuur etc. Robuust optreden met die F'16's. En binnen een paar minuten de boel overmeesterd. *O*
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168616051
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 13:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Zei ik ook steeds al. Het tegenargument is dat de omstandigheden er op een gegeven moment er niet meer naar waren deze opdracht uit te voeren, cq de executie.
Hoe dan ook: We leven in een rechtstaat en de rechter is gemachtigd dit nog verder te onderzoeken. En deze rechters en advocaten willen natuurlijk ook graag werk houden, dus dit verdere onderzoek is natuurlijk heeel belangrijk. Ik vraag me wel af of die nabestaanden telkens hun knip trekken voor de declaraties van mevrouw mr. Zegveld, of dat dit moreel weer de plicht dient te zijn van de Staat Der Nederlanden (de burger dus).
Iig komt het gage voor de rechters wel van Henk en Ingrid. Hopelijk geven de mariniers van groep 2 en 5 snel duidelijkheid. Ik blijf mijn waardering uitspreken over de mariniers. Slechts 2 passagiers dood, 3 van de 9 kapers nog in leven (sjappoo), en in Bovensmilde niemand dood. Klasse. En dan proffessioneel gehandeld met afluisterapparatuur etc. Robuust optreden met die F'16's. En binnen een paar minuten de boel overmeesterd. *O*
De opdracht zou in ieder geval bij deze mariniers dan niet helemaal goed zijn doorgekomen.
quote:
In de eerste verduisterde coupé (24) troffen de mariniers twee gijzelnemers aan: één gijzelnemer was overleden, de andere gijzelnemer lag gewond op de bank in de coupé:
Ik werd toen geraakt door een aantal kogels in armen, benen en borst. Mathius was toen al doodgeschoten. Ik heb toen ik geraakt werd om hulp geroepen en vrij kort daarna kwamen er mensen van het Rode Kruis in de trein. Die hebben mij geholpen en ik ben daarna afgevoerd.”

In deze coupé bevonden zich twee wapens: een ‘JGL Landmann’ geweer en een ‘FN’ geweer. Ook werd een neppistool en een klewang aangetroffen.

In de tweede verduisterde coupé (23) troffen de mariniers ook twee gijzelnemers aan: één gijzelnemer was overleden, de andere gijzelnemer was ongedeerd en gaf zich over. In deze coupé bevond zich één wapen: een ‘CZ’ pistool.

In de laatste coupé (21) troffen de mariniers twee gegijzelden aan. Een derde gegijzelde die in deze coupé lag, sprong tijdens de actie door het raam naar buiten en raakte daardoor gewond.
quote:
Toen de eerste marinier vanuit portaal 15 de coupé van de vrouwelijke gegijzelden binnenkwam, schoot een gijzelnemer die zich in deze coupé tussen de gegijzelden bevond, met zijn uzi op de marinier. Deze marinier raakte daarbij gewond. De mariniers beantwoordden het vuur van de gijzelnemer en vuurden de coupé in. In de chaos stonden enkele gegijzelden op en begonnen te lopen. Twee staande gegijzelden werden getroffen door kogels van de mariniers: een mannelijke gegijzelde werd dodelijk getroffen en een vrouwelijke gegijzelde raakte gewond.

Op aanwijzing van de commandant van het marinierspeloton gooide een marinier een aanvalshandgranaat naar binnen: drie vrouwelijke gegijzelden raakten gewond door de explosie van deze granaat. De gijzelnemer had inmiddels een vrouwelijke gegijzelde omhoog getrokken en hield haar voor zich vast. Bij de explosie van de granaat haalde de gijzelnemer de trekker van zijn uzi over waardoor zij gewond raakte. Direct na de explosie van de granaat stormden de mariniers naar voren en kon de gijzelnemer onder schot worden genomen. De gijzelnemer gaf zich duidelijk waarneembaar over.
Dat soort geweld zou ik niet bij elke gijzeling meteen geoorloofd vinden, maar als ik daar zelf als gijzelaar al bijna drie weken vast zat, zou ik er ook wel klaar mee zijn.
pi_168617949
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 15:07 schreef Physsic het volgende:

Dat soort geweld zou ik niet bij elke gijzeling meteen geoorloofd vinden, maar als ik daar zelf als gijzelaar al bijna drie weken vast zat, zou ik er ook wel klaar mee zijn.
Dit is echt een heel behouden optreden, in Rusland rijden ze gewoon met een tank of BMP naar binnen zo over de gijzelnemers en gijzelaars heen.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_168618269
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 16:30 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Dit is echt een heel behouden optreden, in Rusland rijden ze gewoon met een tank of BMP naar binnen zo over de gijzelnemers en gijzelaars heen.
Ik wou de vergelijking Bovensmilde Beslan niet meteen maken. Maar als je toch een beeld wil krijgen. Google maar eens "Beslan" bij Google afbeeldingen. Waarschuwing vooraf. Het zijn geen prettige beelden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_168618520
quote:
9s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor argument tegen verjaring? :')
Die vind ik dan wel weer logisch als de dader zo machtig is als de overheid dan is verjaring ook een beetje raar.

Voor de rest hadden ze allemaal afgeschoten mogen worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_168618693
Om de identiteit van de mariniers geheim te kunnen houden is ervoor gekozen om de overlevende gijzelnemers alleen te vervolgen voor vrijheidsberoving en overtreding van de vuurwapenwet, en dus niet voor de dodelijke gevolgen van de beëindiging.
pi_168618816
Terroristen mogen wat mij betreft gewoon uitgeschakeld worden. Het is altijd makkelijk lullen achteraf, maar ben je een commando die tegenover een terrorist staat moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen en zo snel het gevaar elimineren als maar kan.

Stel dat een commando denkt, ik schiet deze arme gozer wel in de benen, en die arme knaap pakt dan opeens toch nog een wapen en jaagt een kogel door een gijzelaar zijn/haar kop, tja, dan is het ook weer niet goed he?

Ik vind het eigenlijk ontzettend respectloos naar de echte slachtoffers dat die terroristen nu als slachtoffer worden gezien :)
Why stay small, if you can grow big..
pi_168620495
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 16:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik wou de vergelijking Bovensmilde Beslan niet meteen maken. Maar als je toch een beeld wil krijgen. Google maar eens "Beslan" bij Google afbeeldingen. Waarschuwing vooraf. Het zijn geen prettige beelden.
Ik ben bekend met Beslan, ook met het theater in Moskou, de werkwijze was in beide gevallen waarschijnlijk toch wel de beste optie met 40+ gijzelnemers, ~900 gegijzelde en overal explosieven met dodemansschakelaars.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_168627633
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 17:15 schreef D.D.W. het volgende:
Terroristen mogen wat mij betreft gewoon uitgeschakeld worden. Het is altijd makkelijk lullen achteraf, maar ben je een commando die tegenover een terrorist staat moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen en zo snel het gevaar elimineren als maar kan.

Stel dat een commando denkt, ik schiet deze arme gozer wel in de benen, en die arme knaap pakt dan opeens toch nog een wapen en jaagt een kogel door een gijzelaar zijn/haar kop, tja, dan is het ook weer niet goed he?

Ik vind het eigenlijk ontzettend respectloos naar de echte slachtoffers dat die terroristen nu als slachtoffer worden gezien :)
Dat inderdaad. Wat hadden die Molukkers dan verwacht? Een lintje?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_168628118
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 22:08 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dat inderdaad. Wat hadden die Molukkers dan verwacht? Een lintje?
Een vliegtuig naar een door hen gekozen bestemming. :P
pi_168629638
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 22:21 schreef Physsic het volgende:

[..]

Een vliegtuig naar een door hen gekozen bestemming. :P
Ik opteer voor halverwege de Atlantische Oceaan en dat dan de kerosine op is. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_168630924
Mijn buurman is hierbij betrokken geweest. De arme man heeft er nog steeds trauma's van. Van wat ik van hem begreep was er geen andere keuze dan actie ondernemen om de gegijzelden te redden.

Hij is/was zelfs overigens ook immigrant, waardoor ik het moderne media verhaal die toch een soort van racistisch motief proberen te framen nooit serieus heb genomen.
pi_168631835
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 23:49 schreef Nintex het volgende:
Mijn buurman is hierbij betrokken geweest. De arme man heeft er nog steeds trauma's van. Van wat ik van hem begreep was er geen andere keuze dan actie ondernemen om de gegijzelden te redden.

Hij is/was zelfs overigens ook immigrant, waardoor ik het moderne media verhaal die toch een soort van racistisch motief proberen te framen nooit serieus heb genomen.
Wat erg. Ik vroeg me vanmiddag nog af of die mensen (als ze nog leven) daar nog veel last van zouden ondervinden. In het onderzoeksrapport staat dat er opvallend veel gijzelaars met psychische problemen (ook bijvoorbeeld depressie oid) in de trein zaten. De kaping zal op die mensen misschien wel nóg meer sporen hebben achtergelaten.

Over een eventueel racistisch motief heb ik nooit iets gehoord, maar ik leefde op het moment van de treinkaping ook nog (lang) niet.
Aan de andere kant heb ik wel gelezen dat Molukkers kort na de twee treinkapingen soms last hadden van discriminatie, omdat buschauffeurs/machinisten niet wilden vertrekken als er een groep Molukkers in de bus/trein zat, uit angst dat er weer een kaping zou volgen.

In het rapport kwam ik ook de volgende zin tegen:
quote:
Er werd nog een achtste persoon gedagvaard. Dit was M.J. Patty, de zogenaamde ‘achtste kaper’, die volgens het plan wel mee zou doen aan de gijzelingen maar die op 23 mei 1977 in zijn bed was blijven liggen. Hem werd medeplichtigheid aan de bovengenoemde zaken tenlastegelegd.
Te lam om een trein te gaan kapen. _O- Als dat nou voor de andere zeven kapers ook het geval was, dan was er geen kaping geweest. ;(
  vrijdag 3 februari 2017 @ 01:02:07 #55
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_168632201
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 00:36 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat erg. Ik vroeg me vanmiddag nog af of die mensen (als ze nog leven) daar nog veel last van zouden ondervinden. In het onderzoeksrapport staat dat er opvallend veel gijzelaars met psychische problemen (ook bijvoorbeeld depressie oid) in de trein zaten. De kaping zal op die mensen misschien wel nóg meer sporen hebben achtergelaten.

Over een eventueel racistisch motief heb ik nooit iets gehoord, maar ik leefde op het moment van de treinkaping ook nog (lang) niet.
Aan de andere kant heb ik wel gelezen dat Molukkers kort na de twee treinkapingen soms last hadden van discriminatie, omdat buschauffeurs/machinisten niet wilden vertrekken als er een groep Molukkers in de bus/trein zat, uit angst dat er weer een kaping zou volgen.

In het rapport kwam ik ook de volgende zin tegen:

[..]

Te lam om een trein te gaan kapen. _O- Als dat nou voor de andere zeven kapers ook het geval was, dan was er geen kaping geweest. ;(
Voormalig collega was een van de mariniers die de toilet doorzeefde. Enige trauma die hij heeft zijn de gijzelaars die omgekomen zijn. De gijzelnemers heeft hij nooit last van gehad (zijn zeggen dan).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')