abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 9 februari 2017 @ 14:37:10 #51
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168778477
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Bull shit. De aarde is van iedereen. De vruchten van arbeid zijn voor zij die het produceren.
Ook al staan daar plaggenhutten op. Jaja.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_168778544
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Bull shit. De aarde is van iedereen. De vruchten van arbeid zijn voor zij die het produceren.
Je zou geen probleem hebben met een zooi Marokkanen in je tuin?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 9 februari 2017 @ 14:40:56 #53
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168778546
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ook al staan daar plaggenhutten op. Jaja.
Wat niet het geval was. Een oppervlak van twee keer Frankrijk met slechts duizenden inwoners.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 9 februari 2017 @ 14:42:38 #54
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168778580
quote:
2s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:40 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Je zou geen probleem hebben met een zooi Marokkanen in je tuin?
Project-X in Haren!!!
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 9 februari 2017 @ 14:43:02 #55
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168778588
quote:
2s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:40 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Je zou geen probleem hebben met een zooi Marokkanen in je tuin?
Ik zou daar grote problemen mee hebben. Die tuin is aangelegd door mij. Ik betaal aan de staat voor die tuin dus zolang ik leef bepaal ik wie er in die tuin komt.

Op straat mogen ze rondhangen wat ze willen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_168778600
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zou daar grote problemen mee hebben. Die tuin is aangelegd door mij. Ik betaal aan de staat voor die tuin dus zolang ik leef bepaal ik wie er in die tuin komt.

Op straat mogen ze rondhangen wat ze willen.
quote:
Bull shit. De aarde is van iedereen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 9 februari 2017 @ 14:44:50 #57
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168778617
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zou daar grote problemen mee hebben. Die tuin is aangelegd door mij. Ik betaal aan de staat voor die tuin dus zolang ik leef bepaal ik wie er in die tuin komt.

Op straat mogen ze rondhangen wat ze willen.
Dit soort gemier over definitiekwesties (wat is een product? waarom telt het jagen en verzamelen niet?) en misbruik is alweer een goed argument voor inclusieve democratie en egalitarisme.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_168778621
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zou daar grote problemen mee hebben. Die tuin is aangelegd door mij. Ik betaal aan de staat voor die tuin dus zolang ik leef bepaal ik wie er in die tuin komt.

Op straat mogen ze rondhangen wat ze willen.
Maar de aarde is van iedereen, toch? Dus jij zegt dat jouw aarde niet van iedereen is omdat je ervoor betaalt? Een van de twee is dan onwaar. Kies er maar een.
In the beginning there was nothing, which exploded.
pi_168778690
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit soort gemier over definitiekwesties (wat is een product? waarom telt het jagen en verzamelen niet?) en misbruik is alweer een goed argument voor inclusieve democratie en egalitarisme.
Bosjesmannen hadden niet voor dat gebied betaald dus mocht het worden afgenomen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_168782404
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zou daar grote problemen mee hebben. Die tuin is aangelegd door mij. Ik betaal aan de staat voor die tuin dus zolang ik leef bepaal ik wie er in die tuin komt.

Op straat mogen ze rondhangen wat ze willen.
Erken je hier nou mee dat jouw tuin ooit legitiem bezit was van de staat?
  donderdag 9 februari 2017 @ 18:17:04 #61
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168783196
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 14:45 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Maar de aarde is van iedereen, toch? Dus jij zegt dat jouw aarde niet van iedereen is omdat je ervoor betaalt? Een van de twee is dan onwaar. Kies er maar een.
De aarde is van iedereen maar onroerend goed is van de eigenaar.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 9 februari 2017 @ 18:18:27 #62
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168783218
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 17:34 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Erken je hier nou mee dat jouw tuin ooit legitiem bezit was van de staat?
De staat dat zijn wij met zijn allen en door voor die grond te betalen aan het collectief heb ik het recht verworven me als eigenaar te gedragen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_168783998
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 18:18 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De staat dat zijn wij met zijn allen en door voor die grond te betalen aan het collectief heb ik het recht verworven me als eigenaar te gedragen.
Ok, dus het collectief was ooit de legitieme eigenaar van jouw grond?
  donderdag 9 februari 2017 @ 20:45:58 #64
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168787207
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 18:48 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ok, dus het collectief was ooit de legitieme eigenaar van jouw grond?
Het collectief is iedereen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 9 februari 2017 @ 23:23:37 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168792897
Het zou idd goed zijn dat niet iedereen mag stemmen.

In principe zou je een systeem moeten hebben dat je alleen (over een onderwerp) mag stemmen wanneer je een bepaalde basiskennis omtrent de inhoud hebt.

Anders ga je al gauw een gedrag krijgen dat je stemt op basis van kleurtjes, fleurtjes en van retorische flauwekul. Helaas verdwijnt de werkelijk inhoud vanwege de kleur haar, een vermeend toepetje, poesjes grijpen, simpelweg (ver)draaien of het doen van mooi klinkende loze beloften.

Die basiskennis om te mogen is niets bijzonders en gewoon de kennis en inzicht die je opdoet tijdens een paar jaar maatschappij/leer met liefst nog een cursus dialectiek zodat je de onzin wat beter kan schiften.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168793281
quote:
7s.gif Op donderdag 9 februari 2017 23:23 schreef Vallon het volgende:
Het zou idd goed zijn dat niet iedereen mag stemmen.

In principe zou je een systeem moeten hebben dat je alleen (over een onderwerp) mag stemmen wanneer je een bepaalde basiskennis omtrent de inhoud hebt.

Anders ga je al gauw een gedrag krijgen dat je stemt op basis van kleurtjes, fleurtjes en van retorische flauwekul. Helaas verdwijnt de werkelijk inhoud vanwege de kleur haar, een vermeend toepetje, poesjes grijpen, simpelweg (ver)draaien of het doen van mooi klinkende loze beloften.

Die basiskennis om te mogen is niets bijzonders en gewoon de kennis en inzicht die je opdoet tijdens een paar jaar maatschappij/leer met liefst nog een cursus dialectiek zodat je de onzin wat beter kan schiften.
In theorie is dit leuk maar praktisch gezien ga je het nooit eens worden over wanneer iemand ''genoeg'' kennis heeft. En om voor elke keer stemmen een toets af te leggen...

Ik zou de leeftijdsgrens sterk verhogen naar een jaar of 25 en misschien zelfs 30. Daarnaast zouden nettobelastingbetalers 2 stemmen moeten kunnen uitbrengen. Om dan te voorkomen dat bepaalde zaken onderbelicht blijven bij jonge mensen zou je een bepaalde vorm van bindende referenda in kunnen voeren die gehouden worden nadat genoeg handtekeningen van het volk zijn verzameld.
  vrijdag 10 februari 2017 @ 00:13:54 #67
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168794168
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 23:35 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

In theorie is dit leuk maar praktisch gezien ga je het nooit eens worden over wanneer iemand ''genoeg'' kennis heeft. En om voor elke keer stemmen een toets af te leggen...

Ik zou de leeftijdsgrens sterk verhogen naar een jaar of 25 en misschien zelfs 30. Daarnaast zouden nettobelastingbetalers 2 stemmen moeten kunnen uitbrengen. Om dan te voorkomen dat bepaalde zaken onderbelicht blijven bij jonge mensen zou je een bepaalde vorm van bindende referenda in kunnen voeren die gehouden worden nadat genoeg handtekeningen van het volk zijn verzameld.
Nee niet eens theorie maar een concept wat onderdeel is van de meritocratie waarbij je zelf (ooit) hebt aangetoond dat je tenminste over wat basisvaardigheden beschikt.
Vind je dat allemaal boeie, geen probleem want dan heb je simpelweg geen kwalificatie om te stemmen.

Pas wanneer je daadwerkelijk een cursus hebt gevolgd met zeg ooit een verkregen kwalificatie, mag je voortaan stemmen. Nogmaals niets elitair maar gewoon een basis zodat je aantoont dat je over enige onderscheidenlijke vermogens omtrent een onderwerp. Desnoods herhaal je periodiek de toets.
Dat je vanwege je leeftijd geacht wordt over (politiek) inzicht is imho een misvatting. Stemmen op basis van vermogen(sbijdrage) is het negeren van hen die daarover niet kunnen beschikken.

Ik zou zelf groot voorstander zijn van gedifferentieerd stemmen waarbij iemand alleen op/over een onderwerp stemt wanneer die beschikt over enige basis(kennis). Dus doktoren en verpleegsters en andere geïnteresseerden stemmen over medische zaken en mogen pas stemmen over defensie indien ze het handboek soldaat hebben doorgelezen etc.etc.
Je hebt dan iig de zekerheid dat iemand met basiskennis stemt en wanneer die de basiskennis negeert, dat willens en wetens zal doen.

Ik heb bij stemmen liever te maken met mensen die opzettelijk een (onjuiste) keuze maken dan met mensen die niet beter wisten. Een boer zal imho beter weten wat goed is voor zijn bedrijfstak dan iemand die daar ooit eens een BBC-earth fragment over de opgeleukte natuur heeft gezien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168807045
quote:
2s.gif Op donderdag 9 februari 2017 11:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Dat komt door vrouwen? :D
Sowieso :B
pi_168807371
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 00:13 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nee niet eens theorie maar een concept wat onderdeel is van de meritocratie waarbij je zelf (ooit) hebt aangetoond dat je tenminste over wat basisvaardigheden beschikt.
Vind je dat allemaal boeie, geen probleem want dan heb je simpelweg geen kwalificatie om te stemmen.

Pas wanneer je daadwerkelijk een cursus hebt gevolgd met zeg ooit een verkregen kwalificatie, mag je voortaan stemmen. Nogmaals niets elitair maar gewoon een basis zodat je aantoont dat je over enige onderscheidenlijke vermogens omtrent een onderwerp. Desnoods herhaal je periodiek de toets.
Dat je vanwege je leeftijd geacht wordt over (politiek) inzicht is imho een misvatting. Stemmen op basis van vermogen(sbijdrage) is het negeren van hen die daarover niet kunnen beschikken.

Ik zou zelf groot voorstander zijn van gedifferentieerd stemmen waarbij iemand alleen op/over een onderwerp stemt wanneer die beschikt over enige basis(kennis). Dus doktoren en verpleegsters en andere geïnteresseerden stemmen over medische zaken en mogen pas stemmen over defensie indien ze het handboek soldaat hebben doorgelezen etc.etc.
Je hebt dan iig de zekerheid dat iemand met basiskennis stemt en wanneer die de basiskennis negeert, dat willens en wetens zal doen.

Ik heb bij stemmen liever te maken met mensen die opzettelijk een (onjuiste) keuze maken dan met mensen die niet beter wisten. Een boer zal imho beter weten wat goed is voor zijn bedrijfstak dan iemand die daar ooit eens een BBC-earth fragment over de opgeleukte natuur heeft gezien.
En wat zou het effect zijn?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 10 februari 2017 @ 20:07:44 #70
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168809076
Het vervelende van rechtse politici is dat ze altijd winnen.

Ze kunnen er een grote bende van maken, en het resultaat is dat het wantrouwen en anti overheidssentiment enkel toe neemt.

Ze kunnen het cynisme met loze beloftes voeden (die netjes zijn getest op focusgroepen), en het resultaat is een roep om censuskiesrecht. Daarom maakt Rutte ze zo graag, win-win. Trapt men er niet in dan win je alsnog.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_168813788
Sowieso hebben wij geen echte Democatie hier in Nederland maar "parlementaire Democratie".
pi_168813851
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 20:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het collectief is iedereen.
Ah ok. Maar niet iedereen in dit collectief mag van jou stemmen?
pi_168813985
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 23:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Het zoveelste topic over dit stupide idee, dat schijnbaar toch vrij populair is. :')

Wat is dat toch dat mensen anderen het stemrecht willen ontnemen?

Mogen alleen gelijkgestemden stemrecht hebben ofzo?
Al mijn hoogopgeleide vrienden en kennissen, checken hooguit twee dagen voor het stemmen even wat gelikte partijprogrammas. Die totaal niet overeenkomen met gevoerd beleid van respektievelijke partij en de realiteit. OP zou zich moeten schamen dat alleen hoogopgeleiden zouden mogen stemmen.
  zaterdag 11 februari 2017 @ 12:37:13 #74
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168822719
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:19 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Ah ok. Maar niet iedereen in dit collectief mag van jou stemmen?
Iedereen mag stemmen maar als je meer bijdraagt telt je stem ook zwaarder mee. De sterkste schouders de zwaarste stem.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 12 februari 2017 @ 15:36:37 #75
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168853637
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 18:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

En wat zou het effect zijn?
rephrase the question.........

Wanneer je stemt op basis van wat feitelijk nodig is, sluit je willekeur uit doordat iemand dat (de feiten) manipuleert. Wanneer je een beslissing moet nemen is het veelal nuttiger je te laten leiden door kennis en ervaring, dan door emotie en idealisme.

Helaas wordt de presentatie van een acteur veelal meer gewaardeerd dan dan de onderbouwde uitleg van een ter zake deskundige.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168853847
quote:
6s.gif Op zondag 12 februari 2017 15:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

rephrase the question.........

Wanneer je stemt op basis van wat feitelijk nodig is, sluit je willekeur uit doordat iemand dat (de feiten) manipuleert. Wanneer je een beslissing moet nemen is het veelal nuttiger je te laten leiden door kennis en ervaring, dan door emotie en idealisme.

Helaas wordt de presentatie van een acteur veelal meer gewaardeerd dan dan de onderbouwde uitleg van een ter zake deskundige.
Dat was de vraag niet. Kijkend naar het Nederlandse bestel, wat zou het electorale effect zijn?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 12 februari 2017 @ 15:48:16 #77
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168853924
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 12:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iedereen mag stemmen maar als je meer bijdraagt telt je stem ook zwaarder mee. De sterkste schouders de zwaarste stem.
Tot op zekere hoogte zou een sterk(st)e schouder, maar z'n invloed uit mogen oefenen.

Je loopt anders het risico dat degene die de meerderheid heeft (cq. dat verzamelt) , de minderheidsbelangen ter eigener belang - verder - uitholt.
De meerderheid moet tegen zichzelf worden beschermd. Daarbij, de meerderheid heeft imho t.a.v. feiten en oplossingen meestal ongelijk, tenzij je het recht van de sterkste aanhangt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 12 februari 2017 @ 16:02:49 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168854256
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 15:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat was de vraag niet. Kijkend naar het Nederlandse bestel, wat zou het electorale effect zijn?
Het electorale effect is dat (alleen) mensen die zich qua "deskundigheid" en/of maatschappelijke "betrokkenheid" hebben bewezen, zouden mogen stemmen. Er zal daardoor (impliciet) meer continuïteit ontstaan in het stemproces dan je op basis van een momentopname kunt verwachten.

Immers iemand die weloverwogen stemt zal zich niet direct laten (mis)leiden door sp(r)ookjes die veel partijen ten tijde van verkiezingen opdissen.

In Nederland zouden we dan minder sne
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 12 februari 2017 @ 16:05:51 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168854308
Wat mij betreft mag iedereen stemmen, mits:
- Nederlandse nationaliteit. Buitenlanders hebben niks over Nederland te zeggen: soeverein
- geen stemrecht in een ander land wegens bijvoorbeeld dubbele nationaliteit: je kunt geen twee heren dienen, onafhankelijkheid
- beslissingsbevoegd, dus volwassen (liefst optrekken naar 27+) en niet onder voogdij of bewindvoering of iets dergelijks. Wie nietzelfstandig kan wonen, mag niet stemmen.
- geletterd zijn. Wie zich niet voldoende kan laten informeren, kan niet bewust stemmen.
- vrije burger. Wie in de gevangenis zit, heeft zijn stemrecht (tijdelijk) verloren.

Daar moet tegenover staan:
- goed, onafhankelijk onderwijs. Politiek en maatschappijleer horen in de bovenbouw van het basisonderwijs verplicht te zijn, en herhaald te worden in het middelbaar onderwijs.
- onafhankelijke pers, persvrijheid. Alleen door goede (onderzoeks)journalistiek kan democratie bestaan. Nepnieuws moet daarom zwaar gestraft worden, het ondermijnt de democratie. Betere controle hierop door een onafhankelijke tuchtraad.
- politieke informatie toegankelijk maken (minder elitair taalgebruik). Te controleren door een onafhankelijk instituut.
pi_168854337
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het electorale effect is dat (alleen) mensen die zich qua "deskundigheid" en/of maatschappelijke "betrokkenheid" hebben bewezen, zouden mogen stemmen. Er zal daardoor (impliciet) meer continuïteit ontstaan in het stemproces dan je op basis van een momentopname kunt verwachten.

Immers iemand die weloverwogen stemt zal zich niet direct laten (mis)leiden door sp(r)ookjes die veel partijen ten tijde van verkiezingen opdissen.

In Nederland zouden we dan minder sne
Nog concreter. Welke partijen gaan profiteren / de nadelige effecten voelen en waarom zou dat wenselijk zijn?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 12 februari 2017 @ 16:10:02 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168854409
quote:
6s.gif Op zondag 12 februari 2017 15:36 schreef Vallon het volgende:

Wanneer je een beslissing moet nemen is het veelal nuttiger je te laten leiden door kennis en ervaring, dan door emotie en idealisme.
Wat is er mis met idealisme?
Zonder idealisme geen vooruitgang, leert de ervaring.
  zondag 12 februari 2017 @ 16:27:41 #82
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168854838
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nog concreter. Welke partijen gaan profiteren / de nadelige effecten voelen en waarom zou dat wenselijk zijn?
Hooguit partijen die een onderbouwd programma hebben, gebaseerd is op feiten en dan bedoel ik niet cijfertjes omdraaien of religie bedrijven.

Ik denk dat de linkervleugel het "voordeel" van gekwalificeerd stemmen zullen krijgen omdat de rechterzijde per definitie meer uit is op het bestuurbaar aanwakkeren van "eigen belang".

In Nederland wordt het trouwens allengs moeilijker om te bepalen wie er nog links of rechts zit. Partijen zwaaien net zo makkelijk met winderig flappentappen, als dat het ze uitkomt.

In mijn denkwijze van stemmen (meritocratie) kan je trouwens niet meer spreken over partijen..... hooguit stromingen die bepaalde aspecten van gemeenschappelijke belangen steunen. Concreet voorbeeld wanneer je moet stemmen over een aanpak, stop je geld in onderzoek ter voorkoming van "vul-in" of stop je de inspanning vooral in de zorg van datzelfde "vul-in".

Wanneer je stemt op basis van reële overwegingen, zal zelfs een gevoelsmatige tegenstander het met je eens (kunnen) zijn over het belang van een oplossing.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 12 februari 2017 @ 16:40:09 #83
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168855182
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is er mis met idealisme?
Zonder idealisme geen vooruitgang, leert de ervaring.
Van idealisme kan je niet eten..... hooguit om voor te gaan streven (waar je de "re" mag omdraaien tot "er").
Ik denk dat onze zg. vooruitgang vooral komt de behoefte te begrijpen of zo je wilt, te (be)heersen.

Idealisme is voor mij iets (veelal een gedachte, wens of mening) verheffen tot realiteit zonder dat daarvoor een onderbouwing is. Idealisme is absoluut een drijfveer om grote dingen tot stand te kunnen brengen waarbij je moet weten dat 99,99% sowieso gedoemd is daarin te mislukken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168857647
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

Hooguit partijen die een onderbouwd programma hebben, gebaseerd is op feiten en dan bedoel ik niet cijfertjes omdraaien of religie bedrijven.

Ik denk dat de linkervleugel het "voordeel" van gekwalificeerd stemmen zullen krijgen omdat de rechterzijde per definitie meer uit is op het bestuurbaar aanwakkeren van "eigen belang".

In Nederland wordt het trouwens allengs moeilijker om te bepalen wie er nog links of rechts zit. Partijen zwaaien net zo makkelijk met winderig flappentappen, als dat het ze uitkomt.

In mijn denkwijze van stemmen (meritocratie) kan je trouwens niet meer spreken over partijen..... hooguit stromingen die bepaalde aspecten van gemeenschappelijke belangen steunen. Concreet voorbeeld wanneer je moet stemmen over een aanpak, stop je geld in onderzoek ter voorkoming van "vul-in" of stop je de inspanning vooral in de zorg van datzelfde "vul-in".

Wanneer je stemt op basis van reële overwegingen, zal zelfs een gevoelsmatige tegenstander het met je eens (kunnen) zijn over het belang van een oplossing.
Hele verhalen, maar weinig concreets. Uiteindelijk kiezen we in Nederland direct en indirect partijen die de wetgevende macht vormen. Als er kennelijk maatregelen nodig zijn om eisen te stellen aan bijvoorbeeld de benodigde voorkennis, dan moet dat kennelijk een bepaalde uitwerking hebben. Bijvoorbeeld minder zetels voor SP, PvdA, VVD of PVV. Het impliceert dat de huidige uitkomst van het democratische proces niet wenselijk zou zijn en vooral dat een bepaalde eigen voorkeur doorgedrukt moet worden door middel van antidemocratische middelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_168857860
Het politiek spectrum zou duidelijker worden wanneer je salonsocialisme erin benoemt. PvdA en Groenslinks zijn duidelijk salonsocialisten. Links lullen maar rechts vullen via rechts wanbeleid.

Anders bestaat er verwarring voor de linkshatende burger waar hij/precies tegen ageert. Hij haat eigenlijk zijn eigen rechtse orientatie voor zakkenvullen en kartelmarkt. Zie bijv. Zorg.

Ik snap niet waarom SP altijd wordt genoemd en mede schuld krijgt van rechts wanbeleid. Wat is gesteund en ingevoerd door zogenaamde linkse (salonsocialisten) partijen als de PvdA en GroenSlinks. Maar nooit door de SP.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tamabralski op 12-02-2017 18:45:01 ]
  dinsdag 14 februari 2017 @ 22:35:53 #86
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168907102
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 18:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hele verhalen, maar weinig concreets. Uiteindelijk kiezen we in Nederland direct en indirect partijen die de wetgevende macht vormen. Als er kennelijk maatregelen nodig zijn om eisen te stellen aan bijvoorbeeld de benodigde voorkennis, dan moet dat kennelijk een bepaalde uitwerking hebben. Bijvoorbeeld minder zetels voor SP, PvdA, VVD of PVV. Het impliceert dat de huidige uitkomst van het democratische proces niet wenselijk zou zijn en vooral dat een bepaalde eigen voorkeur doorgedrukt moet worden door middel van antidemocratische middelen.
Ik begrijp niet goed wat je nu zegt....
Zeg je dat door met kennis en verplicht weloverwogen stemmen, dit antidemocratisch zo zijn ?
Zo ja, jegens wie dan ?

Je aanname kan ik net zo goed kan omdraaien..... door het zonder kennis (mogen) stemmen wordt een kwestie van willekeur waardoor mensen die het mooiste verhaal afsteken zonder dat dit hout snijdt, de macht hebben. De ondeskundige meerderheid heeft niet per definitie gelijk, ze kan het (helaas) wel afdwingen.

Het feit dat we indirect en nogś via-via de wetgevers kiezen is juist een antidemocratisch omdat veelal die wetgevers veelal ander belangen hebben dan hun kiezers voor ogen hadden (of werden voorgespiegeld). De enige straf die rust op het falen van "gekozenen" is dat zijn niet worden herkozen waarna andere door hen aangewezen stoethaspels de kansels kunnen bestijgen.

Een meritocratisch bestel waar je idd alleen met een bepaalde begrip mag stemmen, laat staan functies bekleedt, gaat niet over machtsgroepen maar over wat universeel voor het grote geheel de beste weg is.
Iemand die dan geen kennis heeft van wegen wordt dan idd uitgesloten om de dood simpele reden dat die anders maar naar de lucht gaat wijzen.
Iedereen kan stemmen mits die zich basaal verdiept heeft in de stellingen, ben je dan tegen of voor, kan je dat tenminste rationaliseren ipv overlaten aan de emotie of een sappige twitterflard.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168976708
Nop
pi_168979208
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 12:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iedereen mag stemmen maar als je meer bijdraagt telt je stem ook zwaarder mee. De sterkste schouders de zwaarste stem.
En je kan alleen bijdragen door belasting te betalen? Plat wereldbeeld.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 18 februari 2017 @ 12:51:51 #89
414785 sirdanilot
pi_168980494
Stemrecht voor alle toerekeningsvatbare Nederlandse staatburgers is één van de fundamentele pijlers van onze democratie. Haal dat weg en dan pak ik m'n biezen.

Hoe achterlijk en dom ook, iedereen heeft stemrecht, en dat is wat ons land tot een democratie maakt. Iedereen, van religieuze fanatiekelingen tot domme PVV tokkies, en van elitaire grachtengordelbewoners tot VVD corrupte diknekken, van verstokte socialisten tot extreem-rechtsen. Iedereen stemrecht. Jong of oud, hoogopgeleid of laagopgeleid, Zeeuw of Randstedeling. Dat is de basis van ons land.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_168986672
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:07 schreef Monolith het volgende:
Nog concreter. Welke partijen gaan profiteren / de nadelige effecten voelen en waarom zou dat wenselijk zijn?
Denk je niet dat alle partijen de nadelige effecten gaan ervaren. Alle partijen hebben immers stemvee.
pi_168986715
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 12:51 schreef sirdanilot het volgende:
Stemrecht voor alle toerekeningsvatbare Nederlandse staatburgers is één van de fundamentele pijlers van onze democratie. Haal dat weg en dan pak ik m'n biezen.

Hoe achterlijk en dom ook, iedereen heeft stemrecht, en dat is wat ons land tot een democratie maakt. Iedereen, van religieuze fanatiekelingen tot domme PVV tokkies, en van elitaire grachtengordelbewoners tot VVD corrupte diknekken, van verstokte socialisten tot extreem-rechtsen. Iedereen stemrecht. Jong of oud, hoogopgeleid of laagopgeleid, Zeeuw of Randstedeling. Dat is de basis van ons land.
Als het de basis zou zijn, zou de basis minstens paar honderden jaren oud moeten zijn. Dat is het niet, dus is het geen basis.
pi_168989001
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 19:32 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Als het de basis zou zijn, zou de basis minstens paar honderden jaren oud moeten zijn. Dat is het niet, dus is het geen basis.
Algemeen kiesrecht is reeds 100 jaar een fundament van de democratie.
En daarmee een norm voortkomend uit de waarde dat mensen gelijkwaardig zijn
Best wel een kernwaarde van dit land.
pi_168989144
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 22:45 schreef vigen98 het volgende:
Nu vind ik eigenlijk dit te belangrijk om iedereen hier voor te laten stemmen. Wat nou als gewoon de deskundigen en de mensen die er echt verstand hebben over de nadelen en voordelen van de EU en dan stemmen of het beter is om uit de EU of binnen de EU te blijven.
Ja tuurlijk, net alsof die geen verborgen agenda hebben :')
Jij denkt dat die "deskundigen" het beste voor hebben met de Nederlands bevolking ?
  zaterdag 18 februari 2017 @ 23:17:29 #94
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168992588
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 12:51 schreef sirdanilot het volgende:
Stemrecht voor alle toerekeningsvatbare Nederlandse staatburgers is één van de fundamentele pijlers van onze democratie. Haal dat weg en dan pak ik m'n biezen.

Hoe achterlijk en dom ook, iedereen heeft stemrecht, en dat is wat ons land tot een democratie maakt. Iedereen, van religieuze fanatiekelingen tot domme PVV tokkies, en van elitaire grachtengordelbewoners tot VVD corrupte diknekken, van verstokte socialisten tot extreem-rechtsen. Iedereen stemrecht. Jong of oud, hoogopgeleid of laagopgeleid, Zeeuw of Randstedeling. Dat is de basis van ons land.
Waar je heel wat op kunt afdingen. Het zit 'm vooral in het woord "toerekeningsvatbaar" waar we juist over spreken. Wat en wie is dat dan ?

Het bekt lekker, iedereen rijk stemmen en niemand verantwoordelijk. Dat het stemmen een fundament is, is ook je reinste quatsch en daarmee lust ik er nog wel één. Je kan ook zeggen dat het recht van de sterkste een wezenlijker fundament is van ons bestaan.

Een recht moet niet onvoorwaardelijk zijn. Een recht vraag ook om een bewustzijn om uitgeoefend te worden. Hebben (echte) gekken, stemrecht.... heeft de meerderheid per definitie gelijk .... heeft de enkeling die de ontdekking doet... ongelijk ?

Ik ga met je mee dat je recht op stemmen totaal los moet blijven staan van je achtergrond, afkomst, kleur, geur, rijkdom, armoe of opleiding, intelligentie etc.etc. . Kortom, de kwalificaties die iemand in het leven heeft (mee) gekregen of is misgelopen.

Wat ik wel zou willen zien dat mensen bewust gaan stemmen en niet achter iemand aanhollen met een veer in z'n kont en vies wegdraaien als die een scheet laat. Het gaat er mij niet omdat iemand z'n stem verantwoord (aan mij) maar wel dat die dat privilege zorgvuldig hanteert.

Wanneer iemand stemt omdat de verkozene tegemoet komt aan een verwachting of een twitterfarth , gaat bij mij het licht uit en verkwansel je je machtsmiddel als kiezer.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 18 februari 2017 @ 23:28:28 #95
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168992842
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 21:07 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ja tuurlijk, net alsof die geen verborgen agenda hebben :')
Jij denkt dat die "deskundigen" het beste voor hebben met de Nederlands bevolking ?
Het aantal mensen dat daadwerkelijk verstand heeft van werkelijke (beleids)oplossingen is tamelijk beperkt.
Wanneer iemand die er voor geleerd heeft, daar ook z'n sporen heeft verdiend, kan je op z'n minst zeggen dat die het gelijk voorlopig aan zijn/haar zijde heeft.
En nee, iemand die daadwerkelijk kennis & verstand heeft, heeft geen samenzwering nodig en hanteert geen verborgen agenda's (tenzij het gaat om het krijgen van onderzoeksbudget). Uitzonderingen die de boel belazeren zijn er zeker en die zullen (veelal snel) door de eigen beroepsgroep worden geroyeerd.

De kans dat een deskundig persoon compleet de plank misslaat, is vele malen kleiner dan iemand die zich niet eens oppervlakkig heeft verdiept of selchts uitoefenen van zijn/haar opgelegde gelijk. Ik heb liever een technocratisch gedreven bestel dan een regering die op basis van uiterlijk vertoon is gekozen en daarmee hun gelijk regeert.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168992939
Ah, hoe heerlijk naief O+
pi_168995030
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 21:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Algemeen kiesrecht is reeds 100 jaar een fundament van de democratie.
En daarmee een norm voortkomend uit de waarde dat mensen gelijkwaardig zijn
Best wel een kernwaarde van dit land.
100 jaar? Jeetje... Nederland is veel ouder !!!
En gelijkwaardigheid is verdwenen is al een aanzienlijk deel te lui is om op te dagen. En als er echt wat te kiezen is, wordt de keuze vermoord in 2002 en loopt de moordenaar van de democratie gewoon vrij rond. Dat is de werkelijke kernwaarde. Gewoon geen FOK waard dus.
pi_168995034
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:28 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het aantal mensen dat daadwerkelijk verstand heeft van werkelijke (beleids)oplossingen is tamelijk beperkt.
Wanneer iemand die er voor geleerd heeft, daar ook z'n sporen heeft verdiend, kan je op z'n minst zeggen dat die het gelijk voorlopig aan zijn/haar zijde heeft.
En nee, iemand die daadwerkelijk kennis & verstand heeft, heeft geen samenzwering nodig en hanteert geen verborgen agenda's (tenzij het gaat om het krijgen van onderzoeksbudget). Uitzonderingen die de boel belazeren zijn er zeker en die zullen (veelal snel) door de eigen beroepsgroep worden geroyeerd.

De kans dat een deskundig persoon compleet de plank misslaat, is vele malen kleiner dan iemand die zich niet eens oppervlakkig heeft verdiept of selchts uitoefenen van zijn/haar opgelegde gelijk. Ik heb liever een technocratisch gedreven bestel dan een regering die op basis van uiterlijk vertoon is gekozen en daarmee hun gelijk regeert.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:32 schreef bluemoon23 het volgende:
Ah, hoe heerlijk naief O+
Dat is niet heerlijk naïef, maar crimineel naïef. Of gewoon extreem dom.
pi_168995152
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 02:07 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

100 jaar? Jeetje... Nederland is veel ouder !!!
Methusalem ook. Dat is het punt niet.
Algemeen kiesrecht is een fundament van de democratie, een fundament van het politiek bestuur van deze samenleving.

quote:
En als er echt wat te kiezen is, wordt de keuze vermoord in 2002
ach.... het zielig gedoe begint weer. Wilders gaat de verkiezingen winnen in 2017 en dan nog suggereren dat die democratische keuze in 2002 vermoord werd.
Die vrijheid om een klootzak te kiezen is er nog volop. Ook in 2002, maar die mafketels van LPF gingen onderling ruzie maken.. en toen zeiden hun kiezers: tabeee... jullie vermoorden jezelf.
Vandaar dat Wilders een partijdictatortje is. Hij wilt iedereen in eigen club de mond snoeren . geen LPF-chaos en iedereen moet hem, de Leider , gehoorzamen Maar goed... veel mensen willen op die antidemocraat stemmen en hem belonen voor zijn destructief gedrag.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 19-02-2017 05:05:12 ]
  zondag 19 februari 2017 @ 05:23:08 #100
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168995382
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Waar je heel wat op kunt afdingen. Het zit 'm vooral in het woord "toerekeningsvatbaar" waar we juist over spreken. Wat en wie is dat dan ?
Misschien moet je de lat leggen bij "basisschool succesvol afgerond".
Sowieso zou je verwachten dat er in een democratie veel meer aandacht is voor politiek binnen het (basis)onderwijs, in elk geval door te benadrukken hoe belangrijk het stemrecht is en hoe je daarbij zelf een informatieplicht hebt. Dit uiteraard geheel neutraal en objectief.
Zeker in het middelbaar onderwijs (maar misschien ook daarvoor al) zou er meer aandacht moeten komen voor "mediaduiding", wat willen de media vertellen en wat is het doel daarvan? Met aandacht voor hoaxes, nepnieuws, propaganda en politiek gekleurde berichtgeving (maar ook breder: sluikreclames, clickbait, pseudowetenschap etc).

We zijn wat dat betreft helemaal geen democratisch land, want dat democratische besef zit niet in het onderwijs, noch in de media. Democratie is meer dan "hier is een rood potlood en zoek het maar uit".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')