Als dat van deze Volvo te vergelijken is met de kosten van een S60 dan is een Volvo in onderhoud bij de dealer alles behalve goedkoop.quote:Op maandag 30 januari 2017 11:10 schreef Jordy-B het volgende:
De prijs houdt verband met je angst.
Onderhoud van Saab is duur. Motoren zijn wel betrouwbaar, maar niet bijster zuinig (al ligt dat vooral aan rijstijl)
Die turbo reparatie valt nog best wel mee, Saab gebruikte niet echt exotische turbo's op zijn modellen. Vroeger vaak Garrett turbo's en in de latere generaties veel Mitsubishi T40 turbo's. Die zijn nieuw, afhankelijk van of het origineel of imitatie is, tussen de ¤300 en ¤600. Ook zijn er voor de T40 revisiekits, bestaande uit een gebalanceerde as met lagers en schoepen, waardoor iemand die een beetje kan sleutelen voor rond de ¤200 de turbo kan reviseren. Een grote kostenpost bij turbo-revisies of vervangingen is het aantal uren dat vaak nodig is om de turbo in en uit te bouwen. Dar verdienen garages ook het meeste aan.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:21 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb zelf een V50 2.4 (benzine, zonder turbo) uit 2006
Op zich een prima auto, goed onderstel (samen met Ford Focus en Mazda 3), interieur is degelijk en kraakvrij, eigenlijk niets op aan te merken.
Het model is redelijk tijdloos, verveelt niet snel.
Distributie hoeft bij de 2.4 slechts 1x per tien jaar of bij 180.000km.
Zie het niet teveel als een station, daar is hij te klein voor achterin.
Zoek je ruimte, ga dan voor een V70.
Maar een prima auto, de 2.4 is erg betrouwbaar (van Volvo zelf) en heeft een fijn roffeltje als je het gas intrapt.
Verbruik haal ik 1 op 11 tot 1 op 12. Als je wat meer van doortrappen houdt kom je op 1 op 10 uit.
De Diesels zijn van PSA, de kleinere benzine motoren van Ford.
Met de Saab heb ik geen ervaring, deelt dit model niet veel met Opel?
En tsja, een turbo reparatie is inderdaad duur maar ze gaan ook weer niet om de 50k stuk ofzo.
Rustig warmrijden, niet gelijk motor uitzetten, op tijd olie en filter vervangen en het gaat echt wel even mee.
Als ik op dit moment een "nieuwe" auto mocht kopen, zou ik voor een V70 of een Mazda 6 gaan.
het is gewoon een vectra waarbij misschien de turbo een probleem kan zijnquote:Op dinsdag 31 januari 2017 09:01 schreef Pandaplint het volgende:
Bedankt voor alle input. Maar nog geen sluitend antwoord. Zijn er wellicht monteurs aanwezig hier?
Dit. En van de onderdelen die niet gedeeld worden zijn er ook nog voldoende op voorraad.quote:Op maandag 30 januari 2017 19:57 schreef Meeuwenbaas het volgende:
Volgens mij deelt een Saab veel onderdelen met Opel en is daar geen tekort aan.
Die worden weer gemaakt door Caterpilar dacht ik.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:02 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dit. En van de onderdelen die niet gedeeld worden zijn er ook nog voldoende op voorraad.
Een 850 heeft een roffel en ook de eerste generatie V70, een V50 niet.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:21 schreef MaGNeT het volgende:
Maar een prima auto, de 2.4 is erg betrouwbaar (van Volvo zelf) en heeft een fijn roffeltje als je het gas intrapt.
Franse diesels? Hoe kom je aan die wijsheid? Ford gebruikte juist motoren van Volvo, niet andersom. Op dit moment ontwikkelt en bouwt Volvo alle motoren zelf.quote:De Diesels zijn van PSA, de kleinere benzine motoren van Ford.
De Saab 9-3 is leuker dan de V50. Meer karakter. De V50 is het meest kleurloze model binnen de Volvo-familie (vind ik). De nieuwprijs van de 9-3 ligt toch wel iets hoger dan die van een V50, dus zal het onderhoud daardoor ook wel iets duurder zijn. Onderdelen krijgen zal voorlopig nog geen probleem zijn.quote:Op maandag 30 januari 2017 10:58 schreef Pandaplint het volgende:
Hi,
Inmiddels zit ik enige tijd te kijken naar een nieuwe auto. Een compacte station waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Scandinavische auto's.
Ik zit nu te kijken naar de volgende modellen:
- Volvo V50
[ afbeelding ]
- Saab 93 combi
[ afbeelding ]
De Saab trekt mij ergens wel doordat het een auto is die je niet heel vaak ziet. Daarnaast zijn ze gunstig geprijsd.
Maar is het nog handig om een Saab 93 te kopen? Of loop ik het risico dat ik met onderhoud tegen problemen aan loop ivm faillissement? (Het is me bekend dat er veel Opel/GM onderdelen inzitten.)
Hoe is het daarnaast gesteld met de betrouwbaarheid van de motoren? (1.8/1.8t/2.0t/1.9TID)
Ik heb toch anders echt wel twee Volvo's (C30 & V40) gereden waarin het Ford/PSA 1.6l 115pk blok lag...quote:Op woensdag 1 februari 2017 01:08 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Een 850 heeft een roffel en ook de eerste generatie V70, een V50 niet.
[..]
Franse diesels? Hoe kom je aan die wijsheid? Ford gebruikte juist motoren van Volvo, niet andersom. Op dit moment ontwikkelt en bouwt Volvo alle motoren zelf.
Een Ford/PSA blok? Je weet dat dat 2 verschillende bedrijven zijn, he?quote:Op woensdag 1 februari 2017 01:31 schreef Randy_S het volgende:
Ik heb toch anders echt wel twee Volvo's (C30 & V40) gereden waarin het Ford/PSA 1.6l 115pk blok lag...
Dat is de natte droom van menig Opelrijder, waarschijnlijk. Maar niet meer dan dat.quote:Op woensdag 1 februari 2017 01:33 schreef Stien_Struis het volgende:
Een Saab uit die periode is een veredelde Opel.
Beide GM.quote:Op woensdag 1 februari 2017 01:35 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dat is de natte droom van menig Opelrijder, waarschijnlijk. Maar niet meer dan dat.
So?quote:
http://autovisie.nl/2016/(...)ikant-komt-de-motor/quote:Op woensdag 1 februari 2017 01:33 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Een Ford/PSA blok? Je weet dat dat 2 verschillende bedrijven zijn, he?
Maar hoe weet jij dat en waar kan ik die informatie vinden?
Dat weet ik 100% zeker, dat blok is in samenwerking ontwikkeld. Bij Volvo lag er natuurlijk de FoMoCo brommert in. Motoren worden wel vaker door fabrikanten samen ontwikkeld of afgenomen van één fabrikant. het bekende trio Citroen C1/Toyoto Aygo/Peugeot 107 hebben een Mitsubishi motor erin liggen. Mercedes werkt ook samen met Renault, onder meer in de nieuwe A serie kan je een Renault aandrijflijn krijgen (transmissie+motor). BMW werkt veel met PSA tegenwoordig.quote:Op woensdag 1 februari 2017 01:33 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Een Ford/PSA blok? Je weet dat dat 2 verschillende bedrijven zijn, he?
Maar hoe weet jij dat en waar kan ik die informatie vinden?
Daihatsu motor.quote:Op woensdag 1 februari 2017 16:50 schreef Randy_S het volgende:
[..]
Motoren worden wel vaker door fabrikanten samen ontwikkeld of afgenomen van één fabrikant. het bekende trio Citroen C1/Toyoto Aygo/Peugeot 107 hebben een Mitsubishi motor erin liggen.
http://www.markethings.ne(...)van-saab-automobile/quote:
quote:Het in 2011 gevallen Zweedse automerk SAAB heeft in de automotive-industrie destijds voor een ware soapstory gezorgd, het was immers een merk dat op een bijzondere wijze was opgericht en altijd een zeer eigenzinnige identiteit had. Het Zweedse merk dat in 1937 was opgericht in het plaatsje Trollhätan profileerde zich met haar activiteiten in de vliegtuigindustrie. Het merk werd door haar klanten bewonderd door de bijzondere stijlelementen van de auto’s die het merk produceerde en baanbrekende innovaties, Zo presenteerde SAAB zichzelf als een expert op het gebied van aerodynamica dankzij haar activiteiten in de vliegtuigindustrie, kwam de fabrikant als eerste met turbomotoren op de markt voor normale personenauto’s en werd er hevig in veiligheidsinnovaties geïnvesteerd. Het merk was in deze periode een schoolvoorbeeld voor Joseph Pine's theorie de ' Experience Economy' wat betreft de beantwoording op de vraag van authenticiteit waar de consument zo’n behoefte naar had. En dit was merkbaar, uit onderzoek was gebleken dat een SAAB-rijder een automobilist was die het meest trouw was aan zijn of haar automerk, en bij een vervangende aankoop zeer waarschijnlijk opnieuw voor het merk te kiezen.
Echter maakte het merk een fout in haar strategie: SAAB investeerde teveel in de ontwikkeling van haar modellen als niche-merk, hierdoor leed het merk verlies per verkochte auto. Het merk had een overkoepelend bedrijf nodig die de kosten van SAAB zou kunnen dekken door middel van volumemerken, dit gebeurde ook. In het jaar 2000 werd het merk overgenomen door GM. Echter droeg de Amerikaanse endorser op dat het automerk haar techniek en constructies bij andere merken binnen het portfolio van GM vandaan moest halen om de kosten te drukken. SAAB werd voor GM een ‘rebadging’ merk.
SAAB probeerde het onderscheidende vermogen te creëren dat het altijd uit wilde stralen met de techniek van haar zustermerken, maar de klant was op de hoogte van het gebruik van onder andere Opeltechniek, en ging het merk over de jaren als een ‘opgewaardeerde Opel of Chevrolet’ zien, wat op den duur ook daadwerkelijk zo was. Het Amerikaanse bedrijf GM (General Motors, maar na deze gebeurtenis ook wel ‘Grote Moordenaar’ genoemd op consumentenwebsites[3]) had een karakteristiek merk in handen maar wisten niet hoe er op de juiste manier gewerkt moest worden met de achtergrond van het merk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |