abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 30 januari 2017 @ 10:58:13 #1
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168538344
Hi,

Inmiddels zit ik enige tijd te kijken naar een nieuwe auto. Een compacte station waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Scandinavische auto's.

Ik zit nu te kijken naar de volgende modellen:

- Volvo V50


- Saab 93 combi


De Saab trekt mij ergens wel doordat het een auto is die je niet heel vaak ziet. Daarnaast zijn ze gunstig geprijsd.

Maar is het nog handig om een Saab 93 te kopen? Of loop ik het risico dat ik met onderhoud tegen problemen aan loop ivm faillissement? (Het is me bekend dat er veel Opel/GM onderdelen inzitten.)

Hoe is het daarnaast gesteld met de betrouwbaarheid van de motoren? (1.8/1.8t/2.0t/1.9TID)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_168538630
De prijs houdt verband met je angst.

Onderhoud van Saab is duur. Motoren zijn wel betrouwbaar, maar niet bijster zuinig (al ligt dat vooral aan rijstijl)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 30 januari 2017 @ 11:37:26 #3
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168539312
Turbo reparatie/revisie is erg duur. Dus wel belangrijk dat die goed is. Verder idd geen zuinige auto, maar als je niet veel rijdt dan valt dat wel mee.
  maandag 30 januari 2017 @ 15:17:57 #4
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_168543754
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2017 11:10 schreef Jordy-B het volgende:
De prijs houdt verband met je angst.

Onderhoud van Saab is duur. Motoren zijn wel betrouwbaar, maar niet bijster zuinig (al ligt dat vooral aan rijstijl)
Als dat van deze Volvo te vergelijken is met de kosten van een S60 dan is een Volvo in onderhoud bij de dealer alles behalve goedkoop.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_168543856
Ik heb zelf een V50 2.4 (benzine, zonder turbo) uit 2006
Op zich een prima auto, goed onderstel (samen met Ford Focus en Mazda 3), interieur is degelijk en kraakvrij, eigenlijk niets op aan te merken.
Het model is redelijk tijdloos, verveelt niet snel.
Distributie hoeft bij de 2.4 slechts 1x per tien jaar of bij 180.000km.
Zie het niet teveel als een station, daar is hij te klein voor achterin.
Zoek je ruimte, ga dan voor een V70.

Maar een prima auto, de 2.4 is erg betrouwbaar (van Volvo zelf) en heeft een fijn roffeltje als je het gas intrapt.
Verbruik haal ik 1 op 11 tot 1 op 12. Als je wat meer van doortrappen houdt kom je op 1 op 10 uit.
De Diesels zijn van PSA, de kleinere benzine motoren van Ford.

Met de Saab heb ik geen ervaring, deelt dit model niet veel met Opel?
En tsja, een turbo reparatie is inderdaad duur maar ze gaan ook weer niet om de 50k stuk ofzo.
Rustig warmrijden, niet gelijk motor uitzetten, op tijd olie en filter vervangen en het gaat echt wel even mee.

Als ik op dit moment een "nieuwe" auto mocht kopen, zou ik voor een V70 of een Mazda 6 gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-01-2017 15:27:55 ]
pi_168550640
Volgens mij deelt een Saab veel onderdelen met Opel en is daar geen tekort aan.
Baas van alle meeuwen
pi_168556083
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:21 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb zelf een V50 2.4 (benzine, zonder turbo) uit 2006
Op zich een prima auto, goed onderstel (samen met Ford Focus en Mazda 3), interieur is degelijk en kraakvrij, eigenlijk niets op aan te merken.
Het model is redelijk tijdloos, verveelt niet snel.
Distributie hoeft bij de 2.4 slechts 1x per tien jaar of bij 180.000km.
Zie het niet teveel als een station, daar is hij te klein voor achterin.
Zoek je ruimte, ga dan voor een V70.

Maar een prima auto, de 2.4 is erg betrouwbaar (van Volvo zelf) en heeft een fijn roffeltje als je het gas intrapt.
Verbruik haal ik 1 op 11 tot 1 op 12. Als je wat meer van doortrappen houdt kom je op 1 op 10 uit.
De Diesels zijn van PSA, de kleinere benzine motoren van Ford.

Met de Saab heb ik geen ervaring, deelt dit model niet veel met Opel?
En tsja, een turbo reparatie is inderdaad duur maar ze gaan ook weer niet om de 50k stuk ofzo.
Rustig warmrijden, niet gelijk motor uitzetten, op tijd olie en filter vervangen en het gaat echt wel even mee.

Als ik op dit moment een "nieuwe" auto mocht kopen, zou ik voor een V70 of een Mazda 6 gaan.
Die turbo reparatie valt nog best wel mee, Saab gebruikte niet echt exotische turbo's op zijn modellen. Vroeger vaak Garrett turbo's en in de latere generaties veel Mitsubishi T40 turbo's. Die zijn nieuw, afhankelijk van of het origineel of imitatie is, tussen de ¤300 en ¤600. Ook zijn er voor de T40 revisiekits, bestaande uit een gebalanceerde as met lagers en schoepen, waardoor iemand die een beetje kan sleutelen voor rond de ¤200 de turbo kan reviseren. Een grote kostenpost bij turbo-revisies of vervangingen is het aantal uren dat vaak nodig is om de turbo in en uit te bouwen. Dar verdienen garages ook het meeste aan.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  dinsdag 31 januari 2017 @ 09:01:10 #8
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168560720
Bedankt voor alle input. Maar nog geen sluitend antwoord. Zijn er wellicht monteurs aanwezig hier? :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_168561013
www.polar-parts.de
www.skandix.de

alles wat technisch stuk kan is gewoon te koop.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 13:29:27 #10
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_168565198
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 09:01 schreef Pandaplint het volgende:
Bedankt voor alle input. Maar nog geen sluitend antwoord. Zijn er wellicht monteurs aanwezig hier? :)
het is gewoon een vectra waarbij misschien de turbo een probleem kan zijn
hier is uw antwoord
pi_168565941
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 19:57 schreef Meeuwenbaas het volgende:
Volgens mij deelt een Saab veel onderdelen met Opel en is daar geen tekort aan.
Dit. En van de onderdelen die niet gedeeld worden zijn er ook nog voldoende op voorraad.
pi_168571465
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 14:02 schreef vaduz het volgende:

[..]

Dit. En van de onderdelen die niet gedeeld worden zijn er ook nog voldoende op voorraad.
Die worden weer gemaakt door Caterpilar dacht ik.
Baas van alle meeuwen
pi_168575407
Ik heb een 9-3. Wel gekozen voor de 1.8t (2 liter) en rij daarmee 1 op 11 op gas met een rustige rijstijl. Heerlijke wagen, Wel met wat electrische nukken zoals ramen die een eigen wil hebben, maar ik ben redelijk handig en er zijn veel forums. Als je alles laat doen kan het natuurlijk wel in de papieren lopen.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_168582613
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:21 schreef MaGNeT het volgende:

Maar een prima auto, de 2.4 is erg betrouwbaar (van Volvo zelf) en heeft een fijn roffeltje als je het gas intrapt.
Een 850 heeft een roffel en ook de eerste generatie V70, een V50 niet. ;)

quote:
De Diesels zijn van PSA, de kleinere benzine motoren van Ford.
Franse diesels? Hoe kom je aan die wijsheid? Ford gebruikte juist motoren van Volvo, niet andersom. Op dit moment ontwikkelt en bouwt Volvo alle motoren zelf.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168582711
quote:
5s.gif Op maandag 30 januari 2017 10:58 schreef Pandaplint het volgende:
Hi,

Inmiddels zit ik enige tijd te kijken naar een nieuwe auto. Een compacte station waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Scandinavische auto's.

Ik zit nu te kijken naar de volgende modellen:

- Volvo V50
[ afbeelding ]

- Saab 93 combi
[ afbeelding ]

De Saab trekt mij ergens wel doordat het een auto is die je niet heel vaak ziet. Daarnaast zijn ze gunstig geprijsd.

Maar is het nog handig om een Saab 93 te kopen? Of loop ik het risico dat ik met onderhoud tegen problemen aan loop ivm faillissement? (Het is me bekend dat er veel Opel/GM onderdelen inzitten.)

Hoe is het daarnaast gesteld met de betrouwbaarheid van de motoren? (1.8/1.8t/2.0t/1.9TID)
De Saab 9-3 is leuker dan de V50. Meer karakter. De V50 is het meest kleurloze model binnen de Volvo-familie (vind ik). De nieuwprijs van de 9-3 ligt toch wel iets hoger dan die van een V50, dus zal het onderhoud daardoor ook wel iets duurder zijn. Onderdelen krijgen zal voorlopig nog geen probleem zijn.
Je krijgt met de Saab wel wat meer auto. Zowel qua interieur, uitrusting en motoren. De V50-motoren zijn een beetje saai. De enige turbo-uitvoering is de T5. Bij de 9-3 heb je keuze uit 4 turbo-motoren (5 als je de V6 meetelt): 2 met een low-pressure en twee met een full-pressure turbo. Je kunt een keurige 1.8t nemen met 150pk, waar je gewoon leuk mee onderweg bent, of de snelle 2.0T met 210pk voor het betere 'gummen. Turbo rijden is gewoon veel leuker dan atmosferisch en het verbruik heb je volledig in de 'hand' met je rechtervoet. De 1.8t met 150 pk heeft meer vermogen en is zuiniger dan de 2.4 atmosferisch uit de V50.

Als mijn keuze tussen die twee auto's zou gaan, zou het de 9-3 worden.
(of een V70....R....). :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168582712
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:08 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Een 850 heeft een roffel en ook de eerste generatie V70, een V50 niet. ;)

[..]

Franse diesels? Hoe kom je aan die wijsheid? Ford gebruikte juist motoren van Volvo, niet andersom. Op dit moment ontwikkelt en bouwt Volvo alle motoren zelf.
Ik heb toch anders echt wel twee Volvo's (C30 & V40) gereden waarin het Ford/PSA 1.6l 115pk blok lag...
pi_168582721
Een Saab uit die periode is een veredelde Opel.
pi_168582723
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:31 schreef Randy_S het volgende:

Ik heb toch anders echt wel twee Volvo's (C30 & V40) gereden waarin het Ford/PSA 1.6l 115pk blok lag...
Een Ford/PSA blok? Je weet dat dat 2 verschillende bedrijven zijn, he?

Maar hoe weet jij dat en waar kan ik die informatie vinden?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168582727
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:33 schreef Stien_Struis het volgende:
Een Saab uit die periode is een veredelde Opel.
Dat is de natte droom van menig Opelrijder, waarschijnlijk. Maar niet meer dan dat. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168582733
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:35 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dat is de natte droom van menig Opelrijder, waarschijnlijk. Maar niet meer dan dat. :)
Beide GM.
pi_168582932
quote:
3s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:38 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Beide GM.
So?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 1 februari 2017 @ 07:25:05 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168583240
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:33 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Een Ford/PSA blok? Je weet dat dat 2 verschillende bedrijven zijn, he?

Maar hoe weet jij dat en waar kan ik die informatie vinden?
http://autovisie.nl/2016/(...)ikant-komt-de-motor/
pi_168594145
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 01:33 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Een Ford/PSA blok? Je weet dat dat 2 verschillende bedrijven zijn, he?

Maar hoe weet jij dat en waar kan ik die informatie vinden?
Dat weet ik 100% zeker, dat blok is in samenwerking ontwikkeld. Bij Volvo lag er natuurlijk de FoMoCo brommert in. Motoren worden wel vaker door fabrikanten samen ontwikkeld of afgenomen van één fabrikant. het bekende trio Citroen C1/Toyoto Aygo/Peugeot 107 hebben een Mitsubishi motor erin liggen. Mercedes werkt ook samen met Renault, onder meer in de nieuwe A serie kan je een Renault aandrijflijn krijgen (transmissie+motor). BMW werkt veel met PSA tegenwoordig.

Deze informatie weet ik vooral door op te letten op nieuwsberichten en fora.
pi_168595513
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:50 schreef Randy_S het volgende:

[..]

Motoren worden wel vaker door fabrikanten samen ontwikkeld of afgenomen van één fabrikant. het bekende trio Citroen C1/Toyoto Aygo/Peugeot 107 hebben een Mitsubishi motor erin liggen.

Daihatsu motor. :)

Onderdeel van Toyota.

Maar verder klopt je verhaal.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_168595656
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 03:43 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

So?
http://www.markethings.ne(...)van-saab-automobile/

quote:
Het in 2011 gevallen Zweedse automerk SAAB heeft in de automotive-industrie destijds voor een ware soapstory gezorgd, het was immers een merk dat op een bijzondere wijze was opgericht en altijd een zeer eigenzinnige identiteit had. Het Zweedse merk dat in 1937 was opgericht in het plaatsje Trollhätan profileerde zich met haar activiteiten in de vliegtuigindustrie. Het merk werd door haar klanten bewonderd door de bijzondere stijlelementen van de auto’s die het merk produceerde en baanbrekende innovaties, Zo presenteerde SAAB zichzelf als een expert op het gebied van aerodynamica dankzij haar activiteiten in de vliegtuigindustrie, kwam de fabrikant als eerste met turbomotoren op de markt voor normale personenauto’s en werd er hevig in veiligheidsinnovaties geïnvesteerd. Het merk was in deze periode een schoolvoorbeeld voor Joseph Pine's theorie de ' Experience Economy' wat betreft de beantwoording op de vraag van authenticiteit waar de consument zo’n behoefte naar had. En dit was merkbaar, uit onderzoek was gebleken dat een SAAB-rijder een automobilist was die het meest trouw was aan zijn of haar automerk, en bij een vervangende aankoop zeer waarschijnlijk opnieuw voor het merk te kiezen.
Echter maakte het merk een fout in haar strategie: SAAB investeerde teveel in de ontwikkeling van haar modellen als niche-merk, hierdoor leed het merk verlies per verkochte auto. Het merk had een overkoepelend bedrijf nodig die de kosten van SAAB zou kunnen dekken door middel van volumemerken, dit gebeurde ook. In het jaar 2000 werd het merk overgenomen door GM. Echter droeg de Amerikaanse endorser op dat het automerk haar techniek en constructies bij andere merken binnen het portfolio van GM vandaan moest halen om de kosten te drukken. SAAB werd voor GM een ‘rebadging’ merk.

SAAB probeerde het onderscheidende vermogen te creëren dat het altijd uit wilde stralen met de techniek van haar zustermerken, maar de klant was op de hoogte van het gebruik van onder andere Opeltechniek, en ging het merk over de jaren als een ‘opgewaardeerde Opel of Chevrolet’ zien, wat op den duur ook daadwerkelijk zo was. Het Amerikaanse bedrijf GM (General Motors, maar na deze gebeurtenis ook wel ‘Grote Moordenaar’ genoemd op consumentenwebsites[3]) had een karakteristiek merk in handen maar wisten niet hoe er op de juiste manier gewerkt moest worden met de achtergrond van het merk.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2017 17:53:44 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')