abonnement Unibet Coolblue
pi_168522936
Ik heb nu een nog al simpele systeem camera de Nikon Coolpix P520, en ik ben nu opzoek naar een andere camera. Ik wil een digitale spiegelreflex gaan kopen, alleen heb ik niet veel verstand van een spiegelreflex. Dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Ik zou graag rond de 1000 euro willen blijven voor een camera. Veder weet ik niet helemaal wat het aantal megapixel nou inhoud, aangezien mensen zeggen dat de lens het belangrijkste is om mooie scherpe foto's te kunnen maken.
Ik zit zelf te denken aan de Nikon D5600 (is ongeveer 2 maand geleden uitgebracht). Maar ik weet veder niet welke nog beter zijn of even goed. Hopelijk kunnen jullie me helpen?
pi_168523057
Als je er zo weinig vanaf weet, waarom ga je dan 1000 euro uitgeven aan een camera?
Een eenvoudige SLR camera zal ook al voldoen.
pindazakje
pi_168523132
De Nikon Coolpix P520 is geen systeem camera maar een compact camera. (systeem heeft verwisselbare objectieven, compact niet).

Maar hoe staat het met je kennis van fotografie en de wil om dingen te leren? (sluitertijd, diafragma, iso, etc). Want als je alleen point en shoot gaat doen met een DSLR op auto, zal het resultaat je tegen gaan vallen en waarschijnlijk slechter zijn dan met een high-end compact cam. Een DSL heeft alleen zin als je gaat leren hoe alle functies werken (en hoe je ze gebruikt).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2017 18:31:39 ]
pi_168523197
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2017 18:30 schreef CrashO het volgende:
De Nikon Coolpix P520 is geen systeem camera maar een compact camera. (systeem heeft verwisselbare objectieven, compact niet).

Maar hoe staat het met je kennis van fotografie en de wil om dingen te leren? (sluitertijd, diafragma, iso, etc). Want als je alleen point en shoot gaat doen met een DSLR op auto, zal het resultaat je tegen gaan vallen en waarschijnlijk slechter zijn dan met een high-end compact cam.
Mijn kennis is aardig op pijl, ik weet veder wel aardig wat van fotografie af. Alleen loop ik vooral in de weg bij het kiezen van het aantal megapixel aangezien mensen zeggen een lens het belangrijkste is.
pi_168523331
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 18:32 schreef Muzje het volgende:

[..]

Mijn kennis is aardig op pijl, ik weet veder wel aardig wat van fotografie af. Alleen loop ik vooral in de weg bij het kiezen van het aantal megapixel aangezien mensen zeggen een lens het belangrijkste is.
Als je wat van fotografie weet, dan weet je dat megapixel alleen invloed geeft op je afdruk formaat en de DPI die je bij de afdruk daarvan gebruikt. Het verschil tussen 50 Megapixel of 10 megapixel ga je niet zien op een standaard maat foto. Wel op een bushokje. Of als je gaat croppen ipv een lens met voldoende milimeters gebruiken.

Megapixels zijn leuk voor de mediamarkt krantjes. De Dynamic Range van de sensor is voor mij belangrijker dan de megapixels.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2017 18:37:21 ]
pi_168525667
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2017 18:35 schreef CrashO het volgende:

[..]

Als je wat van fotografie weet, dan weet je dat megapixel alleen invloed geeft op je afdruk formaat en de DPI die je bij de afdruk daarvan gebruikt. Het verschil tussen 50 Megapixel of 10 megapixel ga je niet zien op een standaard maat foto. Wel op een bushokje. Of als je gaat croppen ipv een lens met voldoende milimeters gebruiken.

Megapixels zijn leuk voor de mediamarkt krantjes. De Dynamic Range van de sensor is voor mij belangrijker dan de megapixels.
Maar zou de Nikon D5600 een goeie camera zijn?
pi_168525752
Nikon D5600 is een prima camera, maar dat weet je zelf ook al. Maar als ik moest kiezen tussen 750 aan een body uitgeven en dan nog maar 250 over hebben voor een lens. Zou ik een goedkopere camera nemen en een beter stuk glas..
pi_168525851
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2017 19:42 schreef CrashO het volgende:
Nikon D5600 is een prima camera, maar dat weet je zelf ook al. Maar als ik moest kiezen tussen 750 aan een body uitgeven en dan nog maar 250 over hebben voor een lens. Zou ik een goedkopere camera nemen en een beter stuk glas..
Voor mij ging het er eigenlijk alleen om om tot ongeveer 1000 euro uit te geven aan een body
pi_168525889
Maar wat voor glas ben je van plan om er op te zetten dan? Want ik zie in dit hele topic niks staan over de objectieven die je wilt gebruiken. Als je er toch alleen maar een kitlensje op drukt kan je net zo goed een camera pakken die de helft kost.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2017 19:46:46 ]
pi_168526099
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2017 19:46 schreef CrashO het volgende:
Maar wat voor glas ben je van plan om er op te zetten dan? Want ik zie in dit hele topic niks staan over de objectieven die je wilt gebruiken. Als je er toch alleen maar een kitlensje op drukt kan je net zo goed een camera pakken die de helft kost.
Ik heb veder ook geen verstand van losse lenzen, ik weet dat je een heleboel lenzen hebt voor bepaalde dingen. Maar ik fotografeer voor namelijk in de natuur en de stad. Ook mensen fotograferen en macro fotografie vind ik interessant
pi_168526341
Maar je hebt dus nog geen lenzen op het oog? Wel een budget ervoor dan?

Want je wilt nu 1000 euro uitgeven aan alleen een body. Maar zonder de helft daarvan dan ook nog eens uit te geven aan een redelijk goed stuk glas ga je dat ding nooit goed kunnen benutten. Als je 1000 euro uitgeeft aan de body en dan voor 7 tientjes een mega turbozoom deluxe met macro functie erop schroeft, dan gaat de beeldkwaliteit niet veel beter zijn dan een compactcam van dezelfde prijs als die lens. (uitzondering voor de nifty fifty :+ ).

Ik heb zelf liever een instap-body met een goed stuk glas erop. Dan een high-end body met een instap-objectief.

Als ik jou was zou ik eens gaan evalueren waarom je per se een DSLR wilt en of dat wel verstandig is. Het is zonde om zoveel geld uit te geven maar er uiteindelijk weinig meerwaarde aan hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2017 20:04:08 ]
pi_168526634
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2017 19:58 schreef CrashO het volgende:
Maar je hebt dus nog geen lenzen op het oog? Wel een budget ervoor dan?

Want je wilt nu 1000 euro uitgeven aan alleen een body. Maar zonder de helft daarvan dan ook nog eens uit te geven aan een redelijk goed stuk glas ga je dat ding nooit goed kunnen benutten. Als je 1000 euro uitgeeft aan de body en dan voor 7 tientjes een mega turbozoom deluxe met macro functie erop schroeft, dan gaat de beeldkwaliteit niet veel beter zijn dan een compactcam van dezelfde prijs als die lens. (uitzondering voor de nifty fifty :+ ).

Ik heb zelf liever een instap-body met een goed stuk glas erop. Dan een high-end body met een instap-objectief.

Als ik jou was zou ik eens gaan evalueren waarom je per se een DSLR wilt en of dat wel verstandig is.
Het probleem is, ik wil een goeie body, maar mensen zeggen dat de lens het belangrijkste is. Dus ik vind het lastig kiezen voor een body. Maar het lijkt me toch ook dat hoe duurder een body is hoe beter de kwaliteit? (En ja, de lens bepaalt de meeste kwaliteit)
pi_168526869
Het is een balans.. duurdere body staat niet gelijk aan betere kwaliteit. Je krijgt vaak meer opties en mogelijkheden (meer focus points, hogere burstrate, minder ruis, etc). Maar ik kan met een goede lens op een instapper in de meeste gevallen dezelfde foto's maken als met een goede lens op een duurdere body. Behalve als ik bepaalde functies echt voor een bepaalde foto nodig heb (high iso, of snelle burst, veel focus points, etc).

Maar je zegt nog steeds niet wat je budget voor glas is. Dus laat ik het heel simpel voor je samenvatten. Als je niet van plan bent om minimaal hetzelfde bedrag wat je uit geeft aan je body, ook uit te geven aan je glas. Heeft het geen enkel nut om die body te kopen. Weggegooid geld.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2017 20:15:21 ]
pi_168527225
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:13 schreef CrashO het volgende:
Het is een balans.. duurdere body staat niet gelijk aan betere kwaliteit. Je krijgt vaak meer opties en mogelijkheden (meer focus points, hogere burstrate, minder ruis, etc). Maar ik kan met een goede lens op een instapper in de meeste gevallen dezelfde foto's maken als met een goede lens op een duurdere body. Behalve als ik bepaalde functies echt voor een bepaalde foto nodig heb (high iso, of snelle burst, veel focus points, etc).

Maar je zegt nog steeds niet wat je budget voor glas is. Dus laat ik het heel simpel voor je samenvatten. Als je niet van plan bent om minimaal hetzelfde bedrag wat je uit geeft aan je body, ook uit te geven aan je glas. Heeft het geen enkel nut om die body te kopen. Weggegooid geld.
Ik weet wel dat lenzen super duur kunnen zijn, maar ik wil denk ik ongeveer 500 euro max aan een lens uitgeven
pi_168582422
quote:
0s.gif [b]Op

[..]

Ik weet wel dat lenzen super duur kunnen zijn, maar ik wil denk ik ongeveer 500 euro max aan een lens uitgeven
de nikon d5300 is de zelfde camera als de d5500 of d5600

d5300 geen touch scherm maar wel wifi and gps
d5500 wel touch scherm wel wifi geen gps
d5600 zelf als d5500 maar nu ook blauwetand er op

zelf ben ik voor de d5500 gegaan wegens de touch scherm
maar ik heb ook al lenzen in bezit

maar je kan beter voor de d5300 gaan en een mooi lens kopen van de prijs verschil

vergeet niet de af-p 18-55 vr is een zeer goede lens stukken beter dan de ouwe af-s 18-55 vr2

een mooi lens is ook de nieuw af-p 70-300vr kost 350 (400) euro

bij sommige kits is er ook de af-s 18-105 vr
deze is slecht in de hoeken
je kan ook een losse body kopen en een
sigma 18-250mm f3.5-6.3 dc os hsm (ook een vr lens)
deze kost ook 300 euro en ook een mooi lens
het is een ouwe lens maar op de nieuwe body werk deze stukken beter (vernieuwt test op een d5300)

de vraag is wat ben je nu echt van plan ?
duren lenzen met een lage f- waarde zijn zeker mooi maar ook erg kostbare
een prime lens met een lage f- waarde is goedkoper .
de best zoom lens zijn je eigen voeten
een stap naar voren of naar achter zijn namelijk ook opties
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')