abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 15 februari 2017 @ 13:34:29 #51
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168917066
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168917559
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:34 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
http://factuur.tips/nl/zz(...)oforma-factuur-maken
Je had de pro forma factuur al niet eens mogen meenemen in je BTW.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168917697
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:34 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
Gaat de vraag over de BTW alleen? Dan maakt het toch niet uit, wat je dan terug moet betalen over het vierde kwartaal krijg je dan toch weer terug over het eerste kwartaal. Of heeft het ook invloed op de kleine ondernemersregeling?
pi_168917784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:05 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Gaat de vraag over de BTW alleen? Dan maakt het toch niet uit, wat je dan terug moet betalen over het vierde kwartaal krijg je dan toch weer terug over het eerste kwartaal. Of heeft het ook invloed op de kleine ondernemersregeling?
Hij wil de factuur bij levering anti-gedateerd hebben, zodat hij hem voor zijn aangifte 2016 kan gebruiken voor de aftrek er van.

Alleen hij krijgt nu dus de factuur met 2017 er op. Dan kan hij hem niet voor zijn jaar aangifte 2016 gebruiken.

Zoals in mijn link staat, mogen pro-forma facturen niet meegenomen worden in je BTW aangifte. Dus dat zal hij, als hij geen anti-gedateerde factuur krijgt, sowieso ook moeten corrigeren. Is voor zijn kwartaal aangifte aanpassing ook niet zo heel spannend inderdaad.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168917799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:10 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Hij wil de factuur bij levering anti-gedateerd hebben, zodat hij hem voor zijn aangifte 2016 kan gebruiken voor de aftrek er van.

Alleen hij krijgt nu dus de factuur met 2017 er op. Dan kan hij hem niet voor zijn jaar aangifte 2016 gebruiken.

Zoals in mijn link staat, mogen pro-forma facturen niet meegenomen worden in je BTW aangifte. Dus dat zal hij, als hij geen anti-gedateerde factuur krijgt, sowieso ook moeten corrigeren.
Dat snap ik, maar dat is mijn vraag en opmerking aan hem niet.
pi_168917824
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:10 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dat is mijn vraag en opmerking aan hem niet.
Zie edit.
En ik denk niet dat de kleine ondernemingsregeling daar bij komt kijken.
Tis puur een bedrijfsuitgave. Die hij dus blijkbaar liever wil gebruiken als aftrekpost voor zijn 2016 aangifte.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168917860
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:12 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Zie edit.
En ik denk niet dat de kleine ondernemingsregeling daar bij komt kijken.
Tis puur een bedrijfsuitgave. Die hij dus blijkbaar liever wil gebruiken als aftrekpost voor zijn 2016 aangifte.
Als het om de afschrijving voor de inkomstenbelasting maakt het ook niet uit. Want voor een bestelling in december heeft hij dan ook maar 1/60 aftrek in het jaar 2016.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:19:10 #58
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918006
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:10 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Hij wil de factuur bij levering anti-gedateerd hebben, zodat hij hem voor zijn aangifte 2016 kan gebruiken voor de aftrek er van.
'ge-anti-dateerd' klinkt alsof ik iets frauduleus aan het doen ben, terwijl ik geheel te goeder trouw ben. Ik zie het meer als een correctie ivm een lopende afspraak.

Ik had die afspraak met een leverancier over een bestelling, gedaan in 2016 en betaald in 2016. Over die uitgave, gedaan in Q4/2016, heb ik idd btw ingehouden. Ok, mag dus blijkbaar niet. Als het moet, wil ik nog wel eea corrigeren, maar liever niet, want als ook de btw gecorrigeerd moet worden, hebben we het over pakweg 800 euro die ik extra kwijt ben bij deze belastingaangifte. Dat vind ik nogal een hap :(

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:20:22 #59
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918031
Misschien bestel ik dan de hele boel wel gewoon af. Zoeken ze het maar uit met hun stoel.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918053
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

'ge-anti-dateerd' klinkt alsof ik iets frauduleus aan het doen ben, terwijl ik geheel te goeder trouw ben. Ik zie het meer als een correctie ivm een lopende afspraak.

Ik had die afspraak met een leverancier over een bestelling, gedaan in 2016 en betaald in 2016. Over die uitgave, gedaan in Q4/2016, heb ik idd btw ingehouden. Ok, mag dus blijkbaar niet. Als het moet, wil ik nog wel eea corrigeren, maar liever niet, want als ook de btw gecorrigeerd moet worden, hebben we het over pakweg 800 euro die ik extra kwijt ben bij deze belastingaangifte. Dat vind ik nogal een hap :(

V.
Maar waar bestaat dat grote verschil dan uit? Dat is me nog niet duidelijk in jouw vraagstelling. Als het om de BTW gaat, dan krijg je die toch gewoon in het volgende kwartaal terug. En waarom het bij de inkomstenbelasting zoveel scheelt is me ook niet duidelijk vanwege het feit dat je de stoel moet afschrijven (als de aanschafwaarde meer dan ¤ 450 is).
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:23:41 #61
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918087
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar waar bestaat dat grote verschil dan uit? Dat is me nog niet duidelijk in jouw vraagstelling. Als het om de BTW gaat, dan krijg je die toch gewoon in het volgende kwartaal terug.
Moet ik dit kwartaal wel inkomsten hebben, en voorlopig ligt het bij mij even stil.
quote:
En waarom het bij de inkomstenbelasting zoveel scheelt is me ook niet duidelijk vanwege het feit dat je de stoel moet afschrijven (als de aanschafwaarde meer dan ¤ 450 is).
Niet met de willekeurige aftrek, toch?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918139
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Moet ik dit kwartaal wel inkomsten hebben, en voorlopig ligt het bij mij even stil.

[..]

Niet met de willekeurige aftrek, toch?

V.
Ah, oke, ik wist niet dat je starter was. Overigens pas ik die meestal niet toe bij startende ondernemers. Omdat de startjaren meestal niet de hoogste winst genereren, dan is het gunstiger om normaal af te schrijven zodat je in latere jaren als de winst hoger is ook nog aftrek hebt van de afschrijving op die bedrijfsmiddelen.
pi_168918266
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

'ge-anti-dateerd' klinkt alsof ik iets frauduleus aan het doen ben, terwijl ik geheel te goeder trouw ben. Ik zie het meer als een correctie ivm een lopende afspraak.

Ik had die afspraak met een leverancier over een bestelling, gedaan in 2016 en betaald in 2016. Over die uitgave, gedaan in Q4/2016, heb ik idd btw ingehouden. Ok, mag dus blijkbaar niet. Als het moet, wil ik nog wel eea corrigeren, maar liever niet, want als ook de btw gecorrigeerd moet worden, hebben we het over pakweg 800 euro die ik extra kwijt ben bij deze belastingaangifte. Dat vind ik nogal een hap :(

V.
Nou ja, ergens is het ook niet de bedoeling nee. Maar goed, dat is nu het punt niet.
Waarom kon dat bedrijf eigenlijk geen normale factuur uitschrijven toen? Ik betaal voor maatwerk producten ook vooraf en die goederen worden dan pas na 3-4 maanden geleverd.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:33:22 #64
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918271
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ah, oke, ik wist niet dat je starter was. Overigens pas ik die meestal niet toe bij startende ondernemers. Omdat de startjaren meestal niet de hoogste winst genereren, dan is het gunstiger om normaal af te schrijven zodat je in latere jaren als de winst hoger is ook nog aftrek hebt van de afschrijving op die bedrijfsmiddelen.
Nou, ik had toevallig vorig jaar (mijn eerste jaar als parttime-ondernemer) een opvallend goed en retedruk jaar. Vandaar dat ik toch maar besloot mij die stoel te gunnen, omdat ik niet wist hoe het komend jaar gaat lopen (ik verwacht op termijn dat het wel goed komt, in mijn branche is het nu gewoon rustig deze maanden). Maar dat betekent dus dat ik die stoel van bijna 1600 euro niet van de belastingen kan afschrijven en dat is wel een hap uit mijn buffertje...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918284
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Moet ik dit kwartaal wel inkomsten hebben, en voorlopig ligt het bij mij even stil.

[..]

Niet met de willekeurige aftrek, toch?

V.
Als het stil ligt, kan je voor je uitgaven gewoon BTW aangifte doen hoor. Mijn doorlopende lasten genieten ook gewoon aftrek in de periode dat ik geen projecten heb.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:34:43 #66
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918297
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:33 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Nou ja, ergens is het ook niet de bedoeling nee. Maar goed, dat is nu het punt niet.
Waarom kon dat bedrijf eigenlijk geen normale factuur uitschrijven toen? Ik betaal voor maatwerk producten ook vooraf en die goederen worden dan pas na 3-4 maanden geleverd.
Daarom vind ik ook dat zij het gewoon moeten oplossen. Het wordt nu mijn probleem, maar het is hun probleem.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918343
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:34 schreef Verbal het volgende:

[..]

Daarom vind ik ook dat zij het gewoon moeten oplossen. Het wordt nu mijn probleem, maar het is hun probleem.

V.
Dat is iets te kort door de bocht. Je hebt als ondernemer ook gewoon je plichten om te kijken wat wel en niet kan. Desnoods overleggen met een boekhouder.
Je had je bijvoorbeeld al in kunnen lezen in wat een pro forma factuur inhoudt en op basis daarvan al actie kunnen ondernemen om aan het bedrijf gewoon een factuur te vragen.
Lijkt me raar als ze daar een probleem van zouden maken. Vooraf je geld op een bestelling, altijd beter voor iets maatwerk.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:38:45 #68
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918371
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:37 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Dat is iets te kort door de bocht. Je hebt als ondernemer ook gewoon je plichten om te kijken wat wel en niet kan. Desnoods overleggen met een boekhouder.
Je had je bijvoorbeeld al in kunnen lezen in wat een pro forma factuur inhoudt en op basis daarvan al actie kunnen ondernemen om aan het bedrijf gewoon een factuur te vragen.
Lijkt me raar als ze daar een probleem van zouden maken. Vooraf je geld op een bestelling, altijd beter voor iets maatwerk.
Ja, maar dat is het dus: ik heb speciaal een telefoontje gewijd aan een factuur op 2016 toen ik die stoel had besteld, en toen hebben ze mij gezegd dat dat in orde zou komen. Wat moet ik dan nog meer doen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918390
Gewoon inboeken die pro forma factuur in 2016, met daarachter de originele factuur. Betaald in 2016, BTW afgetrokken in 2016... niemand die daar naar kraait. Als dat het ergste is wat je bij een boekenonderzoek aan de belastingdienst moet gaan uitleggen is dat echt geen ramp. Die hebben echt wel wat beters te doen tegenwoordig ;)
Facts don't care about your feelings
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:40:50 #70
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918417
Nou ja, ik ga het wel overleven, maar het levert wel na drie maanden wachten op een mooie stoel een ellendig kuttige nasmaak op.

Nu ga ik helemaal zorgen dat ik dit jaar ook mijn urencriterium haal en dan vul ik de boel aan tot boven de 2301 euro voor het maximale voordeel :(

Goddomme, denk ik dingen goed te doen, klopt er weer eens geen hol van.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918429
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon inboeken die pro forma factuur in 2016, met daarachter de originele factuur. Betaald in 2016, BTW afgetrokken in 2016... niemand die daar naar kraait. Als dat het ergste is wat je bij een boekenonderzoek aan de belastingdienst moet gaan uitleggen is dat echt geen ramp. Die hebben echt wel wat beters te doen tegenwoordig ;)
Daar ben ik het wel mee eens. Alleen dan zou ik die originele factuur er niet bij doen. Laatst had ik dat ook bij een klant. Het ging om een computer en het verschil was dat de kleine ondernemersregeling anders niet van toepassing zou zijn. Gewoon de proformafactuur in de boekhouding gedaan en aangehouden. De kans op controle is al klein en waarschijnlijk zal dit niet eens opvallen als er wel een plaats vindt.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:41:44 #72
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918434
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon inboeken die pro forma factuur in 2016, met daarachter de originele factuur. Betaald in 2016, BTW afgetrokken in 2016... niemand die daar naar kraait. Als dat het ergste is wat je bij een boekenonderzoek aan de belastingdienst moet gaan uitleggen is dat echt geen ramp. Die hebben echt wel wat beters te doen tegenwoordig ;)
Misschien doe ik dat wel gewoon. Zien wel waar het schip strandt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918456
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:41 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. Alleen dan zou ik die originele factuur er niet bij doen. Laatst had ik dat ook bij een klant. Het ging om een computer en het verschil was dat de kleine ondernemersregeling anders niet van toepassing zou zijn. Gewoon de proformafactuur in de boekhouding gedaan en aangehouden. De kans op controle is al klein en waarschijnlijk zal dit niet eens opvallen als er wel een plaats vindt.
True, gewoon alleen de pro forma idd.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 15 februari 2017 @ 15:00:42 #74
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918787
Kijk, dat zijn de opbeurende woorden waar ik op hoopte ;)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168934223
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:34 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
Ik zie in alle reacties op jouw originele post nergens de vraag of je vanuit een kantoor werkt of een ruimte met eigen opgang en sanitair indien je vanuit huis werkt. Voor zover ik weet is inrichting van een thuiswerkplek namelijk sowieso niet aftrekbaar, tenzij je dus aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet.

Wellicht is dit informatie die bij anderen al bekend is, maar toch voor de zekerheid de vraag :)
  donderdag 16 februari 2017 @ 10:20:04 #76
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_168934757
Hier toevallig ook mensen die een webshop hebben en actief zijn in Frankrijk?
pi_168935230
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 09:44 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik zie in alle reacties op jouw originele post nergens de vraag of je vanuit een kantoor werkt of een ruimte met eigen opgang en sanitair indien je vanuit huis werkt. Voor zover ik weet is inrichting van een thuiswerkplek namelijk sowieso niet aftrekbaar, tenzij je dus aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet.

Wellicht is dit informatie die bij anderen al bekend is, maar toch voor de zekerheid de vraag :)
Nee, het doet er niet toe of je werkplek aan de voorwaarde voldoet. De kosten van beroepsinventaris, die verbonden zijn aan je feitelijke beroepsuitoefening, zijn altijd aftrekbaar. Nou zou je over een stoel misschien kunnen discussiëren, maar heb daar nooit problemen mee gehad bij de BD.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 16 februari 2017 @ 11:07:34 #78
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168935513
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee, het doet er niet toe of je werkplek aan de voorwaarde voldoet. De kosten van beroepsinventaris, die verbonden zijn aan je feitelijke beroepsuitoefening, zijn altijd aftrekbaar. Nou zou je over een stoel misschien kunnen discussiëren, maar heb daar nooit problemen mee gehad bij de BD.
Nou, ik doe zittend werk, achter een computer, met een hernia en verzakte rugwervel. Medunkt dat een ergonomische stoel dan wel moet kunnen. Magoed, ik probeer het gewoon, en zo niet, dan niet.

V.

[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 16-02-2017 11:17:06 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168935918
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 11:07 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nou, ik doe zittend werk, achter een computer, met een hernia en verzakte rugwervel. Medunkt dat een ergonomische stoel dan wel moet kunnen. Magoed, ik probeer het gewoon, en zo niet, dan niet.

V.
Zo doe ik het ook altijd, nee heb je, ja kun je krijgen ;)

(wat voor stoel is het, als ik vragen mag?)
Tap tap tap
  donderdag 16 februari 2017 @ 11:31:46 #80
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168935958
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 11:29 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zo doe ik het ook altijd, nee heb je, ja kun je krijgen ;)

(wat voor stoel is het, als ik vragen mag?)
Een hele toffe (als het goed is): de Herman Miller Embody

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168936585
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee, het doet er niet toe of je werkplek aan de voorwaarde voldoet. De kosten van beroepsinventaris, die verbonden zijn aan je feitelijke beroepsuitoefening, zijn altijd aftrekbaar. Nou zou je over een stoel misschien kunnen discussiëren, maar heb daar nooit problemen mee gehad bij de BD.
Bijzonder... Want ik heb mijn bureau net zo hard nodig als een stoel voor mijn beroepsuitoefening, en een kast om mijn ordners in te zetten. Dit terwijl de BD zegt:

quote:
U rekent uw pand tot uw privévermogen. Dat betekent voor u:

• Uw hele pand hoort tot uw eigen woning (box1).

• U kunt de rente van leningen voor het hele pand aftrekken volgens de regels van de eigen woning (box 1).

• U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).
edit: Ik gun 'm zijn stoel hoor, en ik zoek ook altijd het grensgebied op, maar mijn accountant was vrij stellig dat ik mijn 13 jaar oude bureau en kast niet mocht vervangen op kosten van de zaak ondanks dat ik deze alleen zakelijk gebruik en voor zeker 80% van mijn uren en inkomsten vanuit huis werk.
  donderdag 16 februari 2017 @ 12:34:58 #82
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168937005
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:11 schreef Coelho het volgende:

[..]

Bijzonder... Want ik heb mijn bureau net zo hard nodig als een stoel voor mijn beroepsuitoefening, en een kast om mijn ordners in te zetten. Dit terwijl de BD zegt:

[..]

edit: Ik gun 'm zijn stoel hoor, en ik zoek ook altijd het grensgebied op, maar mijn accountant was vrij stellig dat ik mijn 13 jaar oude bureau en kast niet mocht vervangen op kosten van de zaak ondanks dat ik deze alleen zakelijk gebruik en voor zeker 80% van mijn uren en inkomsten vanuit huis werk.
Scheelt het misschien dat ik geen eigen pand heb? :@

Hoe dan ook, kan ik het niet aftrekken, dan niet. Kut, maar die stoel (en een nieuw bureau) heb ik nodig en dus aangeschaft. Ik zie het allemaal wel.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 14:09:07 #83
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168981740
Ja, hoe zit het daar eigenlijk mee? Vorig jaar was er sprake van de mogelijkheid om je werkruimte in je huurwoning mee te nemen als post. Dat kwam door een uitspraak bij de Raad van State meen ik. Wiebes was snel om te roepen dat dat in de regelgeving zou worden teruggedraaid. Is dat terugdraaien al gebeurd?

[edit] Met ingang van 2017 dus.

Maar hier staat inderdaad ook dat je kosten voor een werkruimte in een huurhuis wél mag aftrekken, ook al is hij niet zelfstandig.

O, en ik heb een gecorrigeerde factuur ontvangen voor mijn bureaustoel, die overigens heerlijk zit.

V.

[ Bericht 41% gewijzigd door V. op 18-02-2017 14:14:52 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168988920
De btw is overigens wél aftrekbaar.

quote:
Het onderscheid tussen een kwalificerende of niet-kwalificerende werkruimte is voor de btw niet van belang. Voor de btw is van belang of de zaken zijn gebruikt ten behoeve van uw onderneming en of u hiermee btw-belaste omzet behaalt. Als dat het geval is, kunt u deze zaken voor de btw zakelijk etiketteren en de voorbelasting met betrekking tot het zakelijke gebruik in aftrek brengen. U kunt hierbij denken aan de btw op energie, onderhoud en inrichting.

Advieswijzer Kantoor aan huis 2015 SRA
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 16 maart 2017 @ 10:38:56 #85
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169565395
Maakt hier iemand gebruik van Yuki? Bevalt dat? Ervaringen? Etc.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169565543
Nee. Heb eens met ze gepraat en dat systeem bekeken (als boekhouder zijnde) maar werd er toch niet zo heel vrolijk van. Misschien werkt het wel goed hoor met scan en herken als je gewoon ondernemer bent, maar ze zijn niet de enige met dat systeem.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:08:38 #87
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169565940
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee. Heb eens met ze gepraat en dat systeem bekeken (als boekhouder zijnde) maar werd er toch niet zo heel vrolijk van. Misschien werkt het wel goed hoor met scan en herken als je gewoon ondernemer bent, maar ze zijn niet de enige met dat systeem.
tijdje terug met reeleezee gewerkt maar zo easy vond kindster niet. Boekhouder werkt ook met yuki vandaar. Welkenzijjnee nog meer? Moet boekhouding doen, jaarrekening en liefst ook salarisadministratie.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169566172
Reeleezee werk ik ook al jaren mee, zeker verre van perfect. Maar heb ook een hekel aan Exactonline dus ja ik denk dat een perfect pakket niet te vinden. Wil je per se scan en herken gebruiken dan? Je kan toch ook zelf inboeken?
Facts don't care about your feelings
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:25:14 #89
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169566328
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Reeleezee werk ik ook al jaren mee, zeker verre van perfect. Maar heb ook een hekel aan Exactonline dus ja ik denk dat een perfect pakket niet te vinden. Wil je per se scan en herken gebruiken dan? Je kan toch ook zelf inboeken?
scan is verre van een vereiste maar als het er toch bij zit....

Het is overigens geen punt waarop ik een pakket zal afwijzen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169566620
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:08 schreef stinkie het volgende:

[..]

tijdje terug met reeleezee gewerkt maar zo easy vond kindster niet. Boekhouder werkt ook met yuki vandaar. Welkenzijjnee nog meer? Moet boekhouding doen, jaarrekening en liefst ook salarisadministratie.
Vorig jaar ben ik overgestapt van Exact naar Minox. Ben daar heel tevreden over. Het is ook online en betaalbaar als je meerdere boekhoudingen doet (heb er iets van 50 in zitten nu). Je kunt er geen loonadministraties mee doen, maar dat doe ik met LoonPro. Ook een heel prettig gebruiksvriendelijk programma met veel mogelijkheden en zeker niet te duur.
pi_169833254
Vandaag afspraak bij de KvK. Hopelijk verloopt alles goed en kan ik eindelijk aan de slag met mijn eenmanszaak.
pi_169834618
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 12:07 schreef Zlatan51 het volgende:
Vandaag afspraak bij de KvK. Hopelijk verloopt alles goed en kan ik eindelijk aan de slag met mijn eenmanszaak.
40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 28 maart 2017 @ 13:43:16 #93
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169834888
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Zoveel?
pi_169835088
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:43 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Zoveel?
Yep, maar verschilt uiteraard per sector. Financiële sector 25% terwijl bij detailhandel wel meer dan 50%.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:11 #95
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169835157
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
100% procent van de mensen overlijd. Geen enkele reden om nu toch niet te leven.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169835196
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Zo, party pooper :D
Tap tap tap
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:30:34 #97
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_169835675
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:03 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zo, party pooper :D
Behoorlijk ja :D _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:31:06 #98
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_169835687
Net de belastingen betaald. 5% korting gekregen omdat het voor 31 maart is _O_

Note : Nee, uiteraard niet in Nederland.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:37:47 #99
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169835778
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:55 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Yep, maar verschilt uiteraard per sector. Financiële sector 25% terwijl bij detailhandel wel meer dan 50%.
Tsja, de detailhandel snap ik wel. Ik zie soms mensen uit het niets iets starten omdat ze denken dat ze het wel even gaan doen. Die bedenken uit het niets dat ze bijvoorbeeld vanuit hun hobby een viswinkel gaan starten.
pi_169843950
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Bedankt! Heb bijna geen kosten en ben minderjarig (dus privé ook geen kosten). Dus dat zit wel goed. ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')