abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 27 januari 2017 @ 14:40:23 #1
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168467189


Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Handboek startende ondernemer
Kamer van Koophandel
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentinië)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 14:41:42 #2
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168467223
De laatst gestelde vraag was:

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:46 schreef stinkie het volgende:

[..]

ik niet, maar de klant werkt nu alleen met uniforce of payroll. In die zin beschouw ik het ook niet meer als een manier om een project op te pakken.

Optie is natuurlijk ander project kiezen bij andere opdrachtgever, maar deze opdrachtgever heeft vooralsnog mijn voorkeur. Ik heb op dit moment gelukkig de keuze, dus nu de tijd maar gebruiken om te informeren en ervaringen te achterhalen :)
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 15:15:33 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168467874
Iemand van hier toevallig interesse in de overname van een kleine webwinkel? :P
Het lukt me niet echt een koper te vinden... voor de echte verkoopsites is de shop te klein. Ik vind het echt zonde om de deuren te sluiten, maar neig daar nu toch wel naar. Wat zouden jullie doen?
KuikenGuppy
pi_168468579
Welke branche?
Facts don't care about your feelings
pi_168503227
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 15:15 schreef Burdie het volgende:
Iemand van hier toevallig interesse in de overname van een kleine webwinkel? :P
Het lukt me niet echt een koper te vinden... voor de echte verkoopsites is de shop te klein. Ik vind het echt zonde om de deuren te sluiten, maar neig daar nu toch wel naar. Wat zouden jullie doen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 15:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Welke branche?
Dit. :Y
Verder ook wel belangrijk; omzet, winst marge, tot nu toe behaalde cijfers, vraagprijs
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168560887
Ook wel benieuwd ja
  dinsdag 31 januari 2017 @ 11:37:23 #7
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168563019
Beautybranche. Meer info per DM :)
KuikenGuppy
  dinsdag 31 januari 2017 @ 12:21:39 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_168563810
Ik wil graag in het lijstje :)

We hebben een contact center in Bulgarije, net als een aantal souvenir-/kunstwinkels waar we nu een webshop bij gaan nemen om naar het buitenland te exporteren. En tussendoor ook nog bezig om in Belgie en de UK producten in de cannabisbranche op de markt te gaan zetten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_168563875
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 11:37 schreef Burdie het volgende:
Beautybranche. Meer info per DM :)
Interessant wel :)

Wat is beter; zelf iets starten of iets overnemen als je geen ervaring hebt?
  dinsdag 31 januari 2017 @ 14:46:01 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168566848
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 12:24 schreef Elvi het volgende:

[..]

Interessant wel :)

Wat is beter; zelf iets starten of iets overnemen als je geen ervaring hebt?
Iets overnemen natuurlijk :P.

Ik vind het twee verschillende dingen; als je zelf met iets begint, dan kan je het van het begin af aan helemaal 'eigen' maken, bij overname zit je toch met de voorgeschiedenis van het bedrijf van een ander. Maar dat kan ook weer heel gemakkelijk zijn, bijvoorbeeld voor naamsbekendheid etc.
KuikenGuppy
  dinsdag 31 januari 2017 @ 20:52:32 #11
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_168575947
Het kriebelt bij mij momenteel enorm om voor mezelf te beginnen. Ik werk in een klein bedrijf en ik trek momenteel naar mijn eigen idee de kar in het bedrijf. Dat kan ik natuurlijk ook ook gewoon voor mijzelf. Doordat mijn eerste jaarcontract geen concurrentiebeding bevat (dat mocht 2 jaar geleden niet meer bij tijdelijke contracten) en mijn jaarcontract gewoon is verlopen en daardoor vast is geworden kan ik gewoon gaan en staan waar ik wil.

Ik heb het op dit moment best goed voor elkaar. Mijn salaris is 3800,- euro bruto per maand. iPhone van de zaak en leaseauto van de zaak zonder eigen bijdrage. Als ik voor mezelf wil beginnen in dezelfde sector dan is er geen mogelijkheid om er rustig aan in te groeien. Ik zal mijn huidige baan volledig op moeten zeggen.

Mijn huidige vaste lasten zijn maandelijks zo'n 1000,- euro. Ik heb samen met mijn vriendin een koophuis en zij legt ook elke maand 1000,- euro in voor vaste lasten.

Nu ben ik erg benieuwd hoeveel spaargeld ik nou eigenlijk achter de hand moet hebben in deze situatie als ik voor mezelf wil beginnen. Mensen tips en ervaringen?
pi_168576487
Binnenkort een gesprek om een plan uit te stippelen om binnen 5-10 jaar de supermarkt van mijn vader over te nemen. Althans, de interesse is er nu al geruime tijd en we gaan nu eens actie ondernemen.
- Met zuidelijke groet -
  dinsdag 31 januari 2017 @ 21:08:17 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_168576532
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 21:07 schreef Schnitzels het volgende:
Binnenkort een gesprek om een plan uit te stippelen om binnen 5-10 jaar de supermarkt van mijn vader over te nemen. Althans, de interesse is er nu al geruime tijd en we gaan nu eens actie ondernemen.
Een gesprek met je vader? :X
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_168576595
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 21:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een gesprek met je vader? :X
Nou, meer in de vorm van een opleidingsplan bij de franchiseorganisatie en leerplekken bij andere vestigingen.
- Met zuidelijke groet -
  dinsdag 31 januari 2017 @ 21:16:59 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_168576846
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 21:10 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Nou, meer in de vorm van een opleidingsplan bij de franchiseorganisatie en leerplekken bij andere vestigingen.
Klinkt als serieuze voorbereiding. ^O^
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 22:15:53 #16
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_168578822
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:52 schreef Sunri5e het volgende:
Het kriebelt bij mij momenteel enorm om voor mezelf te beginnen. Ik werk in een klein bedrijf en ik trek momenteel naar mijn eigen idee de kar in het bedrijf. Dat kan ik natuurlijk ook ook gewoon voor mijzelf. Doordat mijn eerste jaarcontract geen concurrentiebeding bevat (dat mocht 2 jaar geleden niet meer bij tijdelijke contracten) en mijn jaarcontract gewoon is verlopen en daardoor vast is geworden kan ik gewoon gaan en staan waar ik wil.

Ik heb het op dit moment best goed voor elkaar. Mijn salaris is 3800,- euro bruto per maand. iPhone van de zaak en leaseauto van de zaak zonder eigen bijdrage. Als ik voor mezelf wil beginnen in dezelfde sector dan is er geen mogelijkheid om er rustig aan in te groeien. Ik zal mijn huidige baan volledig op moeten zeggen.

Mijn huidige vaste lasten zijn maandelijks zo'n 1000,- euro. Ik heb samen met mijn vriendin een koophuis en zij legt ook elke maand 1000,- euro in voor vaste lasten.

Nu ben ik erg benieuwd hoeveel spaargeld ik nou eigenlijk achter de hand moet hebben in deze situatie als ik voor mezelf wil beginnen. Mensen tips en ervaringen?
ligt eraan of je meteen zelf een eerste opdracht hebt of niet. Ik ben vanuit detachering voor mijzelf begonnen. Tweede auto had ik al. Investering was dus een laptop en 2 maanden 'loon' om de tijd tussen ontslag en eerste betaalde factuur te overbruggen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 1 februari 2017 @ 07:30:24 #17
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_168583262
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:52 schreef Sunri5e het volgende:

Ik heb het op dit moment best goed voor elkaar. Mijn salaris is 3800,- euro bruto per maand. iPhone van de zaak en leaseauto van de zaak zonder eigen bijdrage. Als ik voor mezelf wil beginnen in dezelfde sector dan is er geen mogelijkheid om er rustig aan in te groeien. Ik zal mijn huidige baan volledig op moeten zeggen.

ik lees niet echt wat je motivatie nou is om voor jezelf te beginnen.
Als ik dit zo lees heb je een heel fijn salaris, daar mag volgens mij ook best wat tegenover staan.
Zelfstandig zijn is niet zaligmakend, de zzp-tarieven zijn zeer concurrerend.
Ergo, ondernemen is meer dan "dit kan ik ook wel voor mezelf", er komen weer heel andere dingen bij kijken. Veel meer dan je denkt.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  woensdag 1 februari 2017 @ 07:48:50 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168583380
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:52 schreef Sunri5e het volgende:
Nu ben ik erg benieuwd hoeveel spaargeld ik nou eigenlijk achter de hand moet hebben in deze situatie als ik voor mezelf wil beginnen. Mensen tips en ervaringen?
Ik had zelf 10K opzij gelegd, dat was een paar jaar terug in mijn geval genoeg om vijf maanden uitgaven te dekken. Na twee maanden rondbellen had ik m'n eerste klus, en weer twee maanden daarna kreeg ik uitbetaald. Het ging goed, maar had ook niet langer moeten duren. Ik had geen uitgaven aan een auto, overigens. Die had ik daarvoor al de deur uitgedaan om de kosten te drukken. Ik heb het eerste jaar alles met de trein gedaan.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 1 februari 2017 @ 08:37:26 #19
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_168583818
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 07:30 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

ik lees niet echt wat je motivatie nou is om voor jezelf te beginnen.
Als ik dit zo lees heb je een heel fijn salaris, daar mag volgens mij ook best wat tegenover staan.
Zelfstandig zijn is niet zaligmakend, de zzp-tarieven zijn zeer concurrerend.
Ergo, ondernemen is meer dan "dit kan ik ook wel voor mezelf", er komen weer heel andere dingen bij kijken. Veel meer dan je denkt.
Die motivatie is er zeker wel. Wellicht dat ik hem hier niet geheel benoemd heb. Het spookt in iedergeval al een behoorlijke periode iedere dag door mijn heeft.

Een uurtarief in mijn branche is ongeveer 85 euro per uur ex btw. Ik verwacht zo'n 30 van de 40 uur kunnen declareren per week. Even uitgaande van 40 uur. In werkelijkheid stop je natuurlijk veel meer aan tijd en energie in je eigen onderneming.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sunri5e op 01-02-2017 08:48:50 ]
pi_168583954
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 08:37 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Die motivatie is er zeker wel. Wellicht dat ik hem hier niet geheel benoemd heb.

Een uurtarief in mijn branche is ongeveer 85 euro per uur ex btw. Ik verwacht zo'n 30 van de 40 uur kunnen declareren per week. Even uitgaande van 40 uur. In werkelijkheid stop je natuurlijk veel meer aan tijd en energie in je eigen onderneming.
Dus geld is je motivatie? Geld is wel de slechtse motivatie als je voor jezelf wil beginnen.
Gewoon vanwege het simpele feit dat iedereen zich blind staart op de perfecte situatie.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168583975
Als je ¤3800 bruto verdient in loondienst (geen idee of er verder een 13e maand of pensioen is) dan zal je als zzp'er al snel ¤6000 moeten verdienen om op hetzelfde niveau uit te komen (zonder risico's). Daarnaast heb je een leaseauto, zeg ¤600 per maand en een telefoon zeg ¤50 per maand. Verder zullen er nog overige kosten zijn (kantoorartikelen, boekhouder, misschien kantoortje etc.) zeg ¤350 per maand. Dan zit je dus op ¤7000 per maand.

85 * 30 (worst case) * 52 / 12 = ¤11.050 per maand. Dat is dus prima, maar dan moet je er vanuit gaan dat je die 30 uur declarabel wel haalt EN dat je natuurlijk daarnaast niet declarabele uren maakt en je dus waarschijnlijk meer uren moet maken. Dan een Tesla op de zaak en je gaat er wel op vooruit 8-)
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 februari 2017 @ 09:11:18 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168584205
Het ligt er toch helemaal aan in welke branche je zit? Mijn man zit eigenlijk altijd wel op een opdracht, 32 uur per week of meer en zit eigenlijk nooit zonder. Hij overweegt zelfs personeel aan te nemen omdat hij zo veel opdrachten moet afwijzen.
Waar halen jullie overigens zoveel niet-declarabele uren vandaan? Kan je die niet uitbesteden?
KuikenGuppy
pi_168584634
Niet-declarabel bedoel ik natuurlijk mee de uren die je bezig bent met werken, maar die je niet kan factureren. Je eigen administratie, voorbereiden voor een project, vakliteratuur lezen, reistijd....

Dat is toch ook vaak je doel, zoveel werk dat je personeel aanneemt en zo verander je van een zzp'er naar een echte onderneming. Na een tijdje hoef je niets meer te doen behalve personeel managen... soms kun je het beter simpel houden, maar dat is een afweging.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 februari 2017 @ 09:48:46 #24
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_168584685
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 08:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je ¤3800 bruto verdient in loondienst (geen idee of er verder een 13e maand of pensioen is) dan zal je als zzp'er al snel ¤6000 moeten verdienen om op hetzelfde niveau uit te komen (zonder risico's). Daarnaast heb je een leaseauto, zeg ¤600 per maand en een telefoon zeg ¤50 per maand. Verder zullen er nog overige kosten zijn (kantoorartikelen, boekhouder, misschien kantoortje etc.) zeg ¤350 per maand. Dan zit je dus op ¤7000 per maand.

85 * 30 (worst case) * 52 / 12 = ¤11.050 per maand. Dat is dus prima, maar dan moet je er vanuit gaan dat je die 30 uur declarabel wel haalt EN dat je natuurlijk daarnaast niet declarabele uren maakt en je dus waarschijnlijk meer uren moet maken. Dan een Tesla op de zaak en je gaat er wel op vooruit 8-)
Ik heb geen pensioen en geen 13e maand op dit moment.

Kantoor heb ik niet nodig. Ruimte genoeg thuis en ik hoef geen mensen te ontvangen want ik ga er naartoe. Is het wel verstandig om met 52 weken te rekenen? Ik reken zelf eigenlijk met 48 weken aangezien je natuurlijk ook nog op vakantie wilt.

Bedankt voor je meedenken ^O^
pi_168584724
Weet niet welke branche het is hoor, maar je moet natuurlijk wel aan de eisen van ondernemerschap voldoen. Je ziet vaak bij IT'ers dat ze lange projecten hebben bij 1 klant en soms zelfs jaren bij die klant zitten. De Belastingdienst kan moeilijk gaan doen en het verkapt loondienst noemen.

Vakantie? Wat is dat >:)
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 februari 2017 @ 10:08:13 #26
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_168585032
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:11 schreef Burdie het volgende:
Hij overweegt zelfs personeel aan te nemen omdat hij zo veel opdrachten moet afwijzen.[...]
Waar halen jullie overigens zoveel niet-declarabele uren vandaan? Kan je die niet uitbesteden?
Dat begint als je personeel aan neemt })
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  woensdag 1 februari 2017 @ 10:47:43 #27
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_168585732
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Weet niet welke branche het is hoor, maar je moet natuurlijk wel aan de eisen van ondernemerschap voldoen. Je ziet vaak bij IT'ers dat ze lange projecten hebben bij 1 klant en soms zelfs jaren bij die klant zitten. De Belastingdienst kan moeilijk gaan doen en het verkapt loondienst noemen.

Vakantie? Wat is dat >:)
Mijn klanten zijn particulieren waarvoor ik ongeveer 2 uur per opdracht kwijt ben. Dus zo'n klant of 15 per week.
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:11:43 #28
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168586201
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:08 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Dat begint als je personeel aan neemt })
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"ik wens je veel personeel"
- Joodse vloek.

;(.
KuikenGuppy
pi_168586230
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:08 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Dat begint als je personeel aan neemt })
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:11 schreef Burdie het volgende:

[..]

"ik wens je veel personeel"
- Joodse vloek.

;(.
Het kan nog erger: "we wensen u veel Frans personeel" :') Volgens mij hebben ze zelfs een wet tegenwoordig dat je baas je niet meer buiten werktijd mag bellen.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:47 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Mijn klanten zijn particulieren waarvoor ik ongeveer 2 uur per opdracht kwijt ben. Dus zo'n klant of 15 per week.
Ah ok dan is het geen probleem.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:14:01 #30
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168586241
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:45 schreef YoshiBignose het volgende:
Niet-declarabel bedoel ik natuurlijk mee de uren die je bezig bent met werken, maar die je niet kan factureren. Je eigen administratie, voorbereiden voor een project, vakliteratuur lezen, reistijd....
Ik weet wat niet-declarabele uren zijn :P, maar ik denk echt niet dat dat er 10 per week zijn voor mijn man. Administratie is uitbesteed, het grootste deel van de aquisitie ook, etc.
KuikenGuppy
pi_168586283
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik weet wat niet-declarabele uren zijn :P, maar ik denk echt niet dat dat er 10 per week zijn voor mijn man. Administratie is uitbesteed, het grootste deel van de aquisitie ook, etc.
Jouw man interesseert mij niet
Facts don't care about your feelings
pi_168586336
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:13 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

[..]

Het kan nog erger: "we wensen u veel Frans personeel" :') Volgens mij hebben ze zelfs een wet tegenwoordig dat je baas je niet meer buiten werktijd mag bellen.

[..]

Ah ok dan is het geen probleem.
En terecht wel. Vrije tijd is vrije tijd. Werktijd = werktijd. :+
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:20:23 #33
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168586359
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jouw man interesseert mij niet
Ah ok, ik dacht dat we een conversatie hadden over ondernemen en niet-declarabele uren. Ik geef een voorbeeld uit mijn omgeving dat dat er echt niet zo veel hoeven te zijn als jij noemt. Maargoed, dat interesseert je niet dus :). My bad.
KuikenGuppy
pi_168586491
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:47 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Mijn klanten zijn particulieren waarvoor ik ongeveer 2 uur per opdracht kwijt ben. Dus zo'n klant of 15 per week.
Ik weet niet in welke branche je zit maar particulieren zijn soms toch lastig te factureren. In ons geval, IT, gebeurt het toch vaker dan je denkt dat er een klant met een flutvraagje van 3-8 minuten belt. Daar stuur je geen factuur voor uit serviceoogpunt maar ook omdat die kosten niet opwegen tegen de baten.

En je moet wel een heel speciale branche hebben wil een particulier 85 euro per uur voor je over hebben. En als ze dat eenmaal betalen, verwachten ze misschien ook meer nazorg dan je denkt.
Spoilers!
pi_168586507
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik weet wat niet-declarabele uren zijn :P, maar ik denk echt niet dat dat er 10 per week zijn voor mijn man. Administratie is uitbesteed, het grootste deel van de aquisitie ook, etc.
Jouw man interesseert mij wel. Maar het klinkt alsof hij niet zo zelfstandig is eigenlijk.
Spoilers!
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:31:45 #36
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168586552
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Jouw man interesseert mij wel. Maar het klinkt alsof hij niet zo zelfstandig is eigenlijk.
Hij is inmiddels weer in loondienst ;( . Bij zijn eigen bv :P. Maar het is een redelijk simpel sommetje; als het uitbesteden per uur minder kost dan je eigen uurtarief, dan kan je beter uitbesteden. Toch?
KuikenGuppy
pi_168586589
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:31 schreef Burdie het volgende:

[..]

Hij is inmiddels weer in loondienst ;( . Bij zijn eigen bv :P. Maar het is een redelijk simpel sommetje; als het uitbesteden per uur minder kost dan je eigen uurtarief, dan kan je beter uitbesteden. Toch?
Ik snap het uitbesteden van de administratie heel goed, dat doen wij ook voor zover mogelijk. Maar acquisitie is in mijn ogen toch wel iets wat er bij hoort en wat het leuk houdt en wat veel voldoening geeft. Maar dat moet ook iedereen zelf weten ;)
Spoilers!
pi_168586660
Als je klanten particulier zijn reken je vaak een tarief incl. btw. ¤ 102,85 per uur staat een beetje raar :P en is inderdaad erg hoog, maar goed misschien ben je een master :P
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:39:51 #39
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168586693
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik snap het uitbesteden van de administratie heel goed, dat doen wij ook voor zover mogelijk. Maar acquisitie is in mijn ogen toch wel iets wat er bij hoort en wat het leuk houdt en wat veel voldoening geeft. Maar dat moet ook iedereen zelf weten ;)
Niet iedereen vindt acquisitie leuk? ;). En het ligt er ook net aan hoe vaak acquisitie nodig is natuurlijk. Heb je opdrachten van 2 uur of van 8 maanden? Moet je continu op het dak staan te schreeuwen: "ik ben er ook en ik zoek werk", of komen opdrachtgevers zelf vragen wanneer je tijd hebt om voor ze te werken?
KuikenGuppy
pi_168586829
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:39 schreef Burdie het volgende:

[..]

Niet iedereen vindt acquisitie leuk? ;). En het ligt er ook net aan hoe vaak acquisitie nodig is natuurlijk. Heb je opdrachten van 2 uur of van 8 maanden? Moet je continu op het dak staan te schreeuwen: "ik ben er ook en ik zoek werk", of komen opdrachtgevers zelf vragen wanneer je tijd hebt om voor ze te werken?
Ja dat snap ik wel. Wij doen eigenlijk ook niet aan acquisitie omdat onze klanten zelf naar ons toekomen dus eigenlijk moet ik gewoon mijn mond houden :P
Spoilers!
pi_168590593
Het aantal niet-declarabele uren hangt mijns inziens volledig van de sector af. Mijn uren bestonden afgelopen jaar uit 92% declarabel en 8% niet declarabel. Contracten zijn vaak meerdere maanden tot een jaar, deeltijd of voltijds. Acquisitie is het in stand houden van contacten met recruiters. Zij bieden hun functies aan, ik reageer als ik tijd heb. Verder een keer per maand een paar uur factureren en rekeningen in een map steken. Verder heb ik een mannetje voor mijn belastingen, hij is goedkoper dan ik en is er bovendien beter in. Dus om nou te stellen dat iets op een bepaalde manier hoort als ondernemer, is mij wat kort door de bocht :)
pi_168592481
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:47 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Mijn klanten zijn particulieren waarvoor ik ongeveer 2 uur per opdracht kwijt ben. Dus zo'n klant of 15 per week.
Heb je niet ontzettend veel overhead bij zulke korte klantmomenten?
Reistijd, urenregistratie, facturering, debiteurenbeheer, etc. etc.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  woensdag 1 februari 2017 @ 16:10:07 #43
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_168593167
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je klanten particulier zijn reken je vaak een tarief incl. btw. ¤ 102,85 per uur staat een beetje raar :P en is inderdaad erg hoog, maar goed misschien ben je een master :P
nog altijd goedkoper dan een witgoed monteur als je kijkt naar uitprijs, voorrij kosten en andere ongein.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_168599678
Nou ja dat is z'n uurtarief, misschien werkt hij ook wel met voorrijkosten >:)
Facts don't care about your feelings
pi_168642477
Ik ben zo nijdig :(

Na toch wel zo'n 15 uur te hebben gestoken in het vinden van de juiste payment service provider, ben ik een contract aangegaan met Mollie. Die bieden Sepa-incasso aan via aangeleverde batches en ook iDeallinks in emails.
Ik wilde net onze klanten een mail over onze nieuwe mogelijkheden sturen en daarbij een mandaatformulier voegen zodat we van start kunnen met automatisch incasseren.

Er was me iets onduidelijk dus ik mailde Mollie. Krijg ik een mail terug dat de mogelijkheid tot het aanleveren van batches niet meer bestaat. Er zijn twee opties: of een API inbouwen in onze website, of een facturatiepakket bij eCurring aanschaffen. Nou heb ik geen webshop dus de eerste optie valt af. En de tweede ook want ik heb net een nieuw facturatiepakket dat aansluit bij het boekhoudpakket en onze CRM. Daar komt nog bij dat er geen demo (of maar een opsomming van functies) van eCurring beschikbaar is dus ik weet niet eens wat ik dan zou kopen. Ze hebben zo'n klotewebsite van 1 pagina en nauwelijks informatie.

Lekker is dat. En ik kwam er nog bij toeval achter ook. Nou kan ik weer overnieuw beginnen.
Spoilers!
pi_168643440
Waarom gebruik je niet een tooltje voor het aanmaken van batches die je direct kunt aanleveren bij elke bank?
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_168643639
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:37 schreef Rockefellow het volgende:
Waarom gebruik je niet een tooltje voor het aanmaken van batches die je direct kunt aanleveren bij elke bank?
Omdat we bij de ING zitten en daar zijn we niet zo blij mee. Misschien maar gelijk van bank wisselen dan. Dat wil ik ook al 10 jaar.

Een tool voor het aanmaken van batches is niet nodig, dat kan ons facturatiepakket gewoon.
Spoilers!
pi_168654222
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:50 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Omdat we bij de ING zitten en daar zijn we niet zo blij mee. Misschien maar gelijk van bank wisselen dan. Dat wil ik ook al 10 jaar.

Een tool voor het aanmaken van batches is niet nodig, dat kan ons facturatiepakket gewoon.
Lekker naar KNAB icm icepay;)
pi_168664406
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:50 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Omdat we bij de ING zitten en daar zijn we niet zo blij mee. Misschien maar gelijk van bank wisselen dan. Dat wil ik ook al 10 jaar.

Een tool voor het aanmaken van batches is niet nodig, dat kan ons facturatiepakket gewoon.
* OscarMopperkont is toevallig laatst overgestapt naar de ABN. Die hebben ook best brede ondersteuning met dingen, waaronder incasso.

KNAB ben ik juist nu weg aan het gaan. Heb de afgelopen 2 maanden meerdere malen gehad dat ik niet meer kon inloggen op zowel de website als mobiel, zonder dat er hackpogingen of iets dergelijks waren gedaan. En waar KNAB in mijn ogen helaas iets te laconiek over deed om het op te lossen.
Gemiste kans van ze.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168712623
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 00:26 schreef impact9 het volgende:

[..]

Lekker naar KNAB icm icepay;)
We zitten al bij Knab. Ik vergiste me toen ik zei dat we bij ING zaten, dat is ons andere begrijf ;)

Maar omdat Knab dus geen incasso's aanbiedt, moeten we naar een psp. Ik heb Icepay gemaild, op hun website staat geen doorlopende incasso genoemd als betaalmethode die ze aanbieden.
Spoilers!
  woensdag 15 februari 2017 @ 13:34:29 #51
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168917066
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168917559
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:34 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
http://factuur.tips/nl/zz(...)oforma-factuur-maken
Je had de pro forma factuur al niet eens mogen meenemen in je BTW.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168917697
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:34 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
Gaat de vraag over de BTW alleen? Dan maakt het toch niet uit, wat je dan terug moet betalen over het vierde kwartaal krijg je dan toch weer terug over het eerste kwartaal. Of heeft het ook invloed op de kleine ondernemersregeling?
pi_168917784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:05 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Gaat de vraag over de BTW alleen? Dan maakt het toch niet uit, wat je dan terug moet betalen over het vierde kwartaal krijg je dan toch weer terug over het eerste kwartaal. Of heeft het ook invloed op de kleine ondernemersregeling?
Hij wil de factuur bij levering anti-gedateerd hebben, zodat hij hem voor zijn aangifte 2016 kan gebruiken voor de aftrek er van.

Alleen hij krijgt nu dus de factuur met 2017 er op. Dan kan hij hem niet voor zijn jaar aangifte 2016 gebruiken.

Zoals in mijn link staat, mogen pro-forma facturen niet meegenomen worden in je BTW aangifte. Dus dat zal hij, als hij geen anti-gedateerde factuur krijgt, sowieso ook moeten corrigeren. Is voor zijn kwartaal aangifte aanpassing ook niet zo heel spannend inderdaad.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168917799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:10 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Hij wil de factuur bij levering anti-gedateerd hebben, zodat hij hem voor zijn aangifte 2016 kan gebruiken voor de aftrek er van.

Alleen hij krijgt nu dus de factuur met 2017 er op. Dan kan hij hem niet voor zijn jaar aangifte 2016 gebruiken.

Zoals in mijn link staat, mogen pro-forma facturen niet meegenomen worden in je BTW aangifte. Dus dat zal hij, als hij geen anti-gedateerde factuur krijgt, sowieso ook moeten corrigeren.
Dat snap ik, maar dat is mijn vraag en opmerking aan hem niet.
pi_168917824
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:10 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dat is mijn vraag en opmerking aan hem niet.
Zie edit.
En ik denk niet dat de kleine ondernemingsregeling daar bij komt kijken.
Tis puur een bedrijfsuitgave. Die hij dus blijkbaar liever wil gebruiken als aftrekpost voor zijn 2016 aangifte.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168917860
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:12 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Zie edit.
En ik denk niet dat de kleine ondernemingsregeling daar bij komt kijken.
Tis puur een bedrijfsuitgave. Die hij dus blijkbaar liever wil gebruiken als aftrekpost voor zijn 2016 aangifte.
Als het om de afschrijving voor de inkomstenbelasting maakt het ook niet uit. Want voor een bestelling in december heeft hij dan ook maar 1/60 aftrek in het jaar 2016.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:19:10 #58
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918006
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:10 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Hij wil de factuur bij levering anti-gedateerd hebben, zodat hij hem voor zijn aangifte 2016 kan gebruiken voor de aftrek er van.
'ge-anti-dateerd' klinkt alsof ik iets frauduleus aan het doen ben, terwijl ik geheel te goeder trouw ben. Ik zie het meer als een correctie ivm een lopende afspraak.

Ik had die afspraak met een leverancier over een bestelling, gedaan in 2016 en betaald in 2016. Over die uitgave, gedaan in Q4/2016, heb ik idd btw ingehouden. Ok, mag dus blijkbaar niet. Als het moet, wil ik nog wel eea corrigeren, maar liever niet, want als ook de btw gecorrigeerd moet worden, hebben we het over pakweg 800 euro die ik extra kwijt ben bij deze belastingaangifte. Dat vind ik nogal een hap :(

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:20:22 #59
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918031
Misschien bestel ik dan de hele boel wel gewoon af. Zoeken ze het maar uit met hun stoel.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918053
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

'ge-anti-dateerd' klinkt alsof ik iets frauduleus aan het doen ben, terwijl ik geheel te goeder trouw ben. Ik zie het meer als een correctie ivm een lopende afspraak.

Ik had die afspraak met een leverancier over een bestelling, gedaan in 2016 en betaald in 2016. Over die uitgave, gedaan in Q4/2016, heb ik idd btw ingehouden. Ok, mag dus blijkbaar niet. Als het moet, wil ik nog wel eea corrigeren, maar liever niet, want als ook de btw gecorrigeerd moet worden, hebben we het over pakweg 800 euro die ik extra kwijt ben bij deze belastingaangifte. Dat vind ik nogal een hap :(

V.
Maar waar bestaat dat grote verschil dan uit? Dat is me nog niet duidelijk in jouw vraagstelling. Als het om de BTW gaat, dan krijg je die toch gewoon in het volgende kwartaal terug. En waarom het bij de inkomstenbelasting zoveel scheelt is me ook niet duidelijk vanwege het feit dat je de stoel moet afschrijven (als de aanschafwaarde meer dan ¤ 450 is).
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:23:41 #61
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918087
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar waar bestaat dat grote verschil dan uit? Dat is me nog niet duidelijk in jouw vraagstelling. Als het om de BTW gaat, dan krijg je die toch gewoon in het volgende kwartaal terug.
Moet ik dit kwartaal wel inkomsten hebben, en voorlopig ligt het bij mij even stil.
quote:
En waarom het bij de inkomstenbelasting zoveel scheelt is me ook niet duidelijk vanwege het feit dat je de stoel moet afschrijven (als de aanschafwaarde meer dan ¤ 450 is).
Niet met de willekeurige aftrek, toch?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918139
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Moet ik dit kwartaal wel inkomsten hebben, en voorlopig ligt het bij mij even stil.

[..]

Niet met de willekeurige aftrek, toch?

V.
Ah, oke, ik wist niet dat je starter was. Overigens pas ik die meestal niet toe bij startende ondernemers. Omdat de startjaren meestal niet de hoogste winst genereren, dan is het gunstiger om normaal af te schrijven zodat je in latere jaren als de winst hoger is ook nog aftrek hebt van de afschrijving op die bedrijfsmiddelen.
pi_168918266
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

'ge-anti-dateerd' klinkt alsof ik iets frauduleus aan het doen ben, terwijl ik geheel te goeder trouw ben. Ik zie het meer als een correctie ivm een lopende afspraak.

Ik had die afspraak met een leverancier over een bestelling, gedaan in 2016 en betaald in 2016. Over die uitgave, gedaan in Q4/2016, heb ik idd btw ingehouden. Ok, mag dus blijkbaar niet. Als het moet, wil ik nog wel eea corrigeren, maar liever niet, want als ook de btw gecorrigeerd moet worden, hebben we het over pakweg 800 euro die ik extra kwijt ben bij deze belastingaangifte. Dat vind ik nogal een hap :(

V.
Nou ja, ergens is het ook niet de bedoeling nee. Maar goed, dat is nu het punt niet.
Waarom kon dat bedrijf eigenlijk geen normale factuur uitschrijven toen? Ik betaal voor maatwerk producten ook vooraf en die goederen worden dan pas na 3-4 maanden geleverd.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:33:22 #64
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918271
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ah, oke, ik wist niet dat je starter was. Overigens pas ik die meestal niet toe bij startende ondernemers. Omdat de startjaren meestal niet de hoogste winst genereren, dan is het gunstiger om normaal af te schrijven zodat je in latere jaren als de winst hoger is ook nog aftrek hebt van de afschrijving op die bedrijfsmiddelen.
Nou, ik had toevallig vorig jaar (mijn eerste jaar als parttime-ondernemer) een opvallend goed en retedruk jaar. Vandaar dat ik toch maar besloot mij die stoel te gunnen, omdat ik niet wist hoe het komend jaar gaat lopen (ik verwacht op termijn dat het wel goed komt, in mijn branche is het nu gewoon rustig deze maanden). Maar dat betekent dus dat ik die stoel van bijna 1600 euro niet van de belastingen kan afschrijven en dat is wel een hap uit mijn buffertje...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918284
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:23 schreef Verbal het volgende:

[..]

Moet ik dit kwartaal wel inkomsten hebben, en voorlopig ligt het bij mij even stil.

[..]

Niet met de willekeurige aftrek, toch?

V.
Als het stil ligt, kan je voor je uitgaven gewoon BTW aangifte doen hoor. Mijn doorlopende lasten genieten ook gewoon aftrek in de periode dat ik geen projecten heb.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:34:43 #66
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918297
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:33 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Nou ja, ergens is het ook niet de bedoeling nee. Maar goed, dat is nu het punt niet.
Waarom kon dat bedrijf eigenlijk geen normale factuur uitschrijven toen? Ik betaal voor maatwerk producten ook vooraf en die goederen worden dan pas na 3-4 maanden geleverd.
Daarom vind ik ook dat zij het gewoon moeten oplossen. Het wordt nu mijn probleem, maar het is hun probleem.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918343
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:34 schreef Verbal het volgende:

[..]

Daarom vind ik ook dat zij het gewoon moeten oplossen. Het wordt nu mijn probleem, maar het is hun probleem.

V.
Dat is iets te kort door de bocht. Je hebt als ondernemer ook gewoon je plichten om te kijken wat wel en niet kan. Desnoods overleggen met een boekhouder.
Je had je bijvoorbeeld al in kunnen lezen in wat een pro forma factuur inhoudt en op basis daarvan al actie kunnen ondernemen om aan het bedrijf gewoon een factuur te vragen.
Lijkt me raar als ze daar een probleem van zouden maken. Vooraf je geld op een bestelling, altijd beter voor iets maatwerk.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:38:45 #68
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918371
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:37 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Dat is iets te kort door de bocht. Je hebt als ondernemer ook gewoon je plichten om te kijken wat wel en niet kan. Desnoods overleggen met een boekhouder.
Je had je bijvoorbeeld al in kunnen lezen in wat een pro forma factuur inhoudt en op basis daarvan al actie kunnen ondernemen om aan het bedrijf gewoon een factuur te vragen.
Lijkt me raar als ze daar een probleem van zouden maken. Vooraf je geld op een bestelling, altijd beter voor iets maatwerk.
Ja, maar dat is het dus: ik heb speciaal een telefoontje gewijd aan een factuur op 2016 toen ik die stoel had besteld, en toen hebben ze mij gezegd dat dat in orde zou komen. Wat moet ik dan nog meer doen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918390
Gewoon inboeken die pro forma factuur in 2016, met daarachter de originele factuur. Betaald in 2016, BTW afgetrokken in 2016... niemand die daar naar kraait. Als dat het ergste is wat je bij een boekenonderzoek aan de belastingdienst moet gaan uitleggen is dat echt geen ramp. Die hebben echt wel wat beters te doen tegenwoordig ;)
Facts don't care about your feelings
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:40:50 #70
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918417
Nou ja, ik ga het wel overleven, maar het levert wel na drie maanden wachten op een mooie stoel een ellendig kuttige nasmaak op.

Nu ga ik helemaal zorgen dat ik dit jaar ook mijn urencriterium haal en dan vul ik de boel aan tot boven de 2301 euro voor het maximale voordeel :(

Goddomme, denk ik dingen goed te doen, klopt er weer eens geen hol van.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918429
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon inboeken die pro forma factuur in 2016, met daarachter de originele factuur. Betaald in 2016, BTW afgetrokken in 2016... niemand die daar naar kraait. Als dat het ergste is wat je bij een boekenonderzoek aan de belastingdienst moet gaan uitleggen is dat echt geen ramp. Die hebben echt wel wat beters te doen tegenwoordig ;)
Daar ben ik het wel mee eens. Alleen dan zou ik die originele factuur er niet bij doen. Laatst had ik dat ook bij een klant. Het ging om een computer en het verschil was dat de kleine ondernemersregeling anders niet van toepassing zou zijn. Gewoon de proformafactuur in de boekhouding gedaan en aangehouden. De kans op controle is al klein en waarschijnlijk zal dit niet eens opvallen als er wel een plaats vindt.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:41:44 #72
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918434
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon inboeken die pro forma factuur in 2016, met daarachter de originele factuur. Betaald in 2016, BTW afgetrokken in 2016... niemand die daar naar kraait. Als dat het ergste is wat je bij een boekenonderzoek aan de belastingdienst moet gaan uitleggen is dat echt geen ramp. Die hebben echt wel wat beters te doen tegenwoordig ;)
Misschien doe ik dat wel gewoon. Zien wel waar het schip strandt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168918456
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:41 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. Alleen dan zou ik die originele factuur er niet bij doen. Laatst had ik dat ook bij een klant. Het ging om een computer en het verschil was dat de kleine ondernemersregeling anders niet van toepassing zou zijn. Gewoon de proformafactuur in de boekhouding gedaan en aangehouden. De kans op controle is al klein en waarschijnlijk zal dit niet eens opvallen als er wel een plaats vindt.
True, gewoon alleen de pro forma idd.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 15 februari 2017 @ 15:00:42 #74
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168918787
Kijk, dat zijn de opbeurende woorden waar ik op hoopte ;)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168934223
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 13:34 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Eind november 2016 heb ik ivm mijn kloterug een pittig geprijsde ergonomische bureaustoel besteld. Levering zou drie maanden duren (don't ask). Ik was bereid erop te wachten, maar heb wel nadrukkelijk gemeld dat ik de stoel in boekjaar 2016 wilde betalen en ook een factuur wilde op 2016.

Mij werd gezegd dat ik een pro-forma-factuur zou krijgen en dat dan de uiteindelijke factuur op die datum zou worden gezet. Afijn, ik die pro-forma betaald en gewacht.

Nu wordt die stoel eindelijk eind deze week geleverd, maar natuurlijk krijg ik net over de mail een factuur op februari 2017. Meteen gemaild dat dat niet de afspraak was en dat ze de factuur wmb graag even op 2016 zetten. Ze "zouden kijken wat ze konden doen".

Mijn vraag: als dat niet kan, dan kan ik op geen enkele manier die stoel meer afschrijven op 2016 zeker? Ik heb namelijk ook de btw van die stoel al afgetrokken bij mijn btw-opgaaf van Q4

Baal wel, want dat scheelt wel enkele honderden euro's netto bij de belastingopgaaf ffs.

V.
Ik zie in alle reacties op jouw originele post nergens de vraag of je vanuit een kantoor werkt of een ruimte met eigen opgang en sanitair indien je vanuit huis werkt. Voor zover ik weet is inrichting van een thuiswerkplek namelijk sowieso niet aftrekbaar, tenzij je dus aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet.

Wellicht is dit informatie die bij anderen al bekend is, maar toch voor de zekerheid de vraag :)
  donderdag 16 februari 2017 @ 10:20:04 #76
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_168934757
Hier toevallig ook mensen die een webshop hebben en actief zijn in Frankrijk?
pi_168935230
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 09:44 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik zie in alle reacties op jouw originele post nergens de vraag of je vanuit een kantoor werkt of een ruimte met eigen opgang en sanitair indien je vanuit huis werkt. Voor zover ik weet is inrichting van een thuiswerkplek namelijk sowieso niet aftrekbaar, tenzij je dus aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet.

Wellicht is dit informatie die bij anderen al bekend is, maar toch voor de zekerheid de vraag :)
Nee, het doet er niet toe of je werkplek aan de voorwaarde voldoet. De kosten van beroepsinventaris, die verbonden zijn aan je feitelijke beroepsuitoefening, zijn altijd aftrekbaar. Nou zou je over een stoel misschien kunnen discussiëren, maar heb daar nooit problemen mee gehad bij de BD.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 16 februari 2017 @ 11:07:34 #78
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168935513
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee, het doet er niet toe of je werkplek aan de voorwaarde voldoet. De kosten van beroepsinventaris, die verbonden zijn aan je feitelijke beroepsuitoefening, zijn altijd aftrekbaar. Nou zou je over een stoel misschien kunnen discussiëren, maar heb daar nooit problemen mee gehad bij de BD.
Nou, ik doe zittend werk, achter een computer, met een hernia en verzakte rugwervel. Medunkt dat een ergonomische stoel dan wel moet kunnen. Magoed, ik probeer het gewoon, en zo niet, dan niet.

V.

[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 16-02-2017 11:17:06 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168935918
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 11:07 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nou, ik doe zittend werk, achter een computer, met een hernia en verzakte rugwervel. Medunkt dat een ergonomische stoel dan wel moet kunnen. Magoed, ik probeer het gewoon, en zo niet, dan niet.

V.
Zo doe ik het ook altijd, nee heb je, ja kun je krijgen ;)

(wat voor stoel is het, als ik vragen mag?)
Tap tap tap
  donderdag 16 februari 2017 @ 11:31:46 #80
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168935958
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 11:29 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zo doe ik het ook altijd, nee heb je, ja kun je krijgen ;)

(wat voor stoel is het, als ik vragen mag?)
Een hele toffe (als het goed is): de Herman Miller Embody

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168936585
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee, het doet er niet toe of je werkplek aan de voorwaarde voldoet. De kosten van beroepsinventaris, die verbonden zijn aan je feitelijke beroepsuitoefening, zijn altijd aftrekbaar. Nou zou je over een stoel misschien kunnen discussiëren, maar heb daar nooit problemen mee gehad bij de BD.
Bijzonder... Want ik heb mijn bureau net zo hard nodig als een stoel voor mijn beroepsuitoefening, en een kast om mijn ordners in te zetten. Dit terwijl de BD zegt:

quote:
U rekent uw pand tot uw privévermogen. Dat betekent voor u:

• Uw hele pand hoort tot uw eigen woning (box1).

• U kunt de rente van leningen voor het hele pand aftrekken volgens de regels van de eigen woning (box 1).

• U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).
edit: Ik gun 'm zijn stoel hoor, en ik zoek ook altijd het grensgebied op, maar mijn accountant was vrij stellig dat ik mijn 13 jaar oude bureau en kast niet mocht vervangen op kosten van de zaak ondanks dat ik deze alleen zakelijk gebruik en voor zeker 80% van mijn uren en inkomsten vanuit huis werk.
  donderdag 16 februari 2017 @ 12:34:58 #82
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168937005
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:11 schreef Coelho het volgende:

[..]

Bijzonder... Want ik heb mijn bureau net zo hard nodig als een stoel voor mijn beroepsuitoefening, en een kast om mijn ordners in te zetten. Dit terwijl de BD zegt:

[..]

edit: Ik gun 'm zijn stoel hoor, en ik zoek ook altijd het grensgebied op, maar mijn accountant was vrij stellig dat ik mijn 13 jaar oude bureau en kast niet mocht vervangen op kosten van de zaak ondanks dat ik deze alleen zakelijk gebruik en voor zeker 80% van mijn uren en inkomsten vanuit huis werk.
Scheelt het misschien dat ik geen eigen pand heb? :@

Hoe dan ook, kan ik het niet aftrekken, dan niet. Kut, maar die stoel (en een nieuw bureau) heb ik nodig en dus aangeschaft. Ik zie het allemaal wel.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 14:09:07 #83
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_168981740
Ja, hoe zit het daar eigenlijk mee? Vorig jaar was er sprake van de mogelijkheid om je werkruimte in je huurwoning mee te nemen als post. Dat kwam door een uitspraak bij de Raad van State meen ik. Wiebes was snel om te roepen dat dat in de regelgeving zou worden teruggedraaid. Is dat terugdraaien al gebeurd?

[edit] Met ingang van 2017 dus.

Maar hier staat inderdaad ook dat je kosten voor een werkruimte in een huurhuis wél mag aftrekken, ook al is hij niet zelfstandig.

O, en ik heb een gecorrigeerde factuur ontvangen voor mijn bureaustoel, die overigens heerlijk zit.

V.

[ Bericht 41% gewijzigd door V. op 18-02-2017 14:14:52 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_168988920
De btw is overigens wél aftrekbaar.

quote:
Het onderscheid tussen een kwalificerende of niet-kwalificerende werkruimte is voor de btw niet van belang. Voor de btw is van belang of de zaken zijn gebruikt ten behoeve van uw onderneming en of u hiermee btw-belaste omzet behaalt. Als dat het geval is, kunt u deze zaken voor de btw zakelijk etiketteren en de voorbelasting met betrekking tot het zakelijke gebruik in aftrek brengen. U kunt hierbij denken aan de btw op energie, onderhoud en inrichting.

Advieswijzer Kantoor aan huis 2015 SRA
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 16 maart 2017 @ 10:38:56 #85
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169565395
Maakt hier iemand gebruik van Yuki? Bevalt dat? Ervaringen? Etc.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169565543
Nee. Heb eens met ze gepraat en dat systeem bekeken (als boekhouder zijnde) maar werd er toch niet zo heel vrolijk van. Misschien werkt het wel goed hoor met scan en herken als je gewoon ondernemer bent, maar ze zijn niet de enige met dat systeem.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:08:38 #87
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169565940
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee. Heb eens met ze gepraat en dat systeem bekeken (als boekhouder zijnde) maar werd er toch niet zo heel vrolijk van. Misschien werkt het wel goed hoor met scan en herken als je gewoon ondernemer bent, maar ze zijn niet de enige met dat systeem.
tijdje terug met reeleezee gewerkt maar zo easy vond kindster niet. Boekhouder werkt ook met yuki vandaar. Welkenzijjnee nog meer? Moet boekhouding doen, jaarrekening en liefst ook salarisadministratie.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169566172
Reeleezee werk ik ook al jaren mee, zeker verre van perfect. Maar heb ook een hekel aan Exactonline dus ja ik denk dat een perfect pakket niet te vinden. Wil je per se scan en herken gebruiken dan? Je kan toch ook zelf inboeken?
Facts don't care about your feelings
  donderdag 16 maart 2017 @ 11:25:14 #89
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169566328
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Reeleezee werk ik ook al jaren mee, zeker verre van perfect. Maar heb ook een hekel aan Exactonline dus ja ik denk dat een perfect pakket niet te vinden. Wil je per se scan en herken gebruiken dan? Je kan toch ook zelf inboeken?
scan is verre van een vereiste maar als het er toch bij zit....

Het is overigens geen punt waarop ik een pakket zal afwijzen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169566620
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 11:08 schreef stinkie het volgende:

[..]

tijdje terug met reeleezee gewerkt maar zo easy vond kindster niet. Boekhouder werkt ook met yuki vandaar. Welkenzijjnee nog meer? Moet boekhouding doen, jaarrekening en liefst ook salarisadministratie.
Vorig jaar ben ik overgestapt van Exact naar Minox. Ben daar heel tevreden over. Het is ook online en betaalbaar als je meerdere boekhoudingen doet (heb er iets van 50 in zitten nu). Je kunt er geen loonadministraties mee doen, maar dat doe ik met LoonPro. Ook een heel prettig gebruiksvriendelijk programma met veel mogelijkheden en zeker niet te duur.
pi_169833254
Vandaag afspraak bij de KvK. Hopelijk verloopt alles goed en kan ik eindelijk aan de slag met mijn eenmanszaak.
pi_169834618
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 12:07 schreef Zlatan51 het volgende:
Vandaag afspraak bij de KvK. Hopelijk verloopt alles goed en kan ik eindelijk aan de slag met mijn eenmanszaak.
40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 28 maart 2017 @ 13:43:16 #93
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169834888
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Zoveel?
pi_169835088
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:43 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Zoveel?
Yep, maar verschilt uiteraard per sector. Financiële sector 25% terwijl bij detailhandel wel meer dan 50%.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:11 #95
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_169835157
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
100% procent van de mensen overlijd. Geen enkele reden om nu toch niet te leven.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_169835196
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Zo, party pooper :D
Tap tap tap
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:30:34 #97
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_169835675
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:03 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zo, party pooper :D
Behoorlijk ja :D _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:31:06 #98
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_169835687
Net de belastingen betaald. 5% korting gekregen omdat het voor 31 maart is _O_

Note : Nee, uiteraard niet in Nederland.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 28 maart 2017 @ 14:37:47 #99
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169835778
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:55 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Yep, maar verschilt uiteraard per sector. Financiële sector 25% terwijl bij detailhandel wel meer dan 50%.
Tsja, de detailhandel snap ik wel. Ik zie soms mensen uit het niets iets starten omdat ze denken dat ze het wel even gaan doen. Die bedenken uit het niets dat ze bijvoorbeeld vanuit hun hobby een viswinkel gaan starten.
pi_169843950
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

40% van de ondernemers is na 5 jaar alweer failliet of gestopt. Succes!
Bedankt! Heb bijna geen kosten en ben minderjarig (dus privé ook geen kosten). Dus dat zit wel goed. ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')