abonnement Unibet Coolblue
pi_170955221
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

AfD is toch bepaald geen vriend van Merkel. En het hoeft natuurlijk niet enkel te gaan om moties van wantrouwen. Een vleugellamme regering is ook niet handig.
Het alternatief is een grote coalitie, en dat lijkt me op de langere termijn nog een veel slechter idee, omdat de SPD dan verbonden wordt met CDU-beleid en dan dus bij de volgende verkiezingen zich niet goed kan positioneren.
  maandag 15 mei 2017 @ 13:16:28 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170958076
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 09:29 schreef freako het volgende:

[..]

Inclusief overhangmandaten voor de CDU en compensatiezetels voor de andere partijen komt de zetelverdeling uit op:
CDU 72
SPD 69
FDP 28
AfD 16
Grüne 14

Totaal 199 zetels, CDU/FDP 100 zetels.
Toch bespottelijk dat een land als NRW 199 zetels in een parlement heeft, en een duidelijk kleiner opgavebereik dan bv in Den Haag waar ze met 150 zitten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 15 mei 2017 @ 17:12:36 #153
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_170962451
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toch bespottelijk dat een land als NRW 199 zetels in een parlement heeft, en een duidelijk kleiner opgavebereik dan bv in Den Haag waar ze met 150 zitten
wij hebben dan ook een relatief klein parlement
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 16 mei 2017 @ 08:52:18 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170975020
De NRW SPD wil niet over een coalitie praten, zo beledigd zijn ze.
http://www.zeit.de/politi(...)on-ausschlus-cdu-fdp
Drie Nederlagen na elkaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 08:56:16 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170975065
Hoe de SDP zichzelf buitenspel zette
https://www.welt.de/vermi(...)esoffen-geredet.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 mei 2017 @ 13:39:39 #156
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_171002311
Een blog over het verlies van RoodGroen in NRW
http://www.duitslandnieuw(...)estfalen-weggestemd/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 17 mei 2017 @ 13:46:58 #157
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171002521
Schulz zijn vermeende mega-populariteit was dan ook de meest bizarre vorm van auto-suggestie, die ik sinds lange tijd heb meegemaakt. Schulz is letterlijk een nul. Kan niets, behalve schreeuwen en heeft de uitstraling van een concierge.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_171002597
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 13:46 schreef Morendo het volgende:
Schulz zijn vermeende mega-populariteit was dan ook de meest bizarre vorm van auto-suggestie, die ik sinds lange tijd heb meegemaakt. Schulz is letterlijk een nul. Kan niets, behalve schreeuwen en heeft de uitstraling van een concierge.
Aan de andere kant, Merkel heeft de uitstraling van een depressieve toiletdame. Dat hoeft dus niet killing te zijn.
  woensdag 17 mei 2017 @ 14:00:11 #159
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171002821
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 13:49 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Aan de andere kant, Merkel heeft de uitstraling van een depressieve toiletdame. Dat hoeft dus niet killing te zijn.
Met zijn 'over the top' stijl lijkt Schulz de motor nu al te hebben opgeblazen. Terwijl Merkel nog jaren door kan blijven 'merkelen'. Dat de SPD absoluut geen enkel inhoudelijk idee heeft over bijv. de economie doet hun zaak ook geen goed. Ten eerste zouden ze Die Linke een keer kunnen uitsluiten wellicht?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_171002864
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 14:00 schreef Morendo het volgende:

[..]

Met zijn 'over the top' stijl lijkt Schulz de motor nu al te hebben opgeblazen. Terwijl Merkel nog jaren door kan blijven 'merkelen'. Dat de SPD absoluut geen enkel inhoudelijk idee heeft over bijv. de economie doet hun zaak ook geen goed. Ten eerste zouden ze Die Linke een keer kunnen uitsluiten wellicht?
Ze zouden m.i. moeten beginnen met het formuleren van een aansprekend standpunt op het gebied van immigratie en terrorismebestrijding. Daar hoor ik Schulz nooit over. Hoor hem überhaupt niet zoveel, maar dat terzijde.
  woensdag 17 mei 2017 @ 14:06:19 #161
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171002932
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 14:02 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Ze zouden m.i. moeten beginnen met het formuleren van een aansprekend standpunt op het gebied van immigratie en terrorismebestrijding. Daar hoor ik Schulz nooit over. Hoor hem überhaupt niet zoveel, maar dat terzijde.
Dat is de strategie momenteel: veel praten over 'gerechtigheid', het daarbij zo vaag mogelijk houden, zodat je niemand voor het hoofd stoot. Mensen ermee winnen doe je blijkbaar ook niet.
Die Lebenslust bringt dich um.
  woensdag 17 mei 2017 @ 17:25:59 #162
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_171008106
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toch bespottelijk dat een land als NRW 199 zetels in een parlement heeft, en een duidelijk kleiner opgavebereik dan bv in Den Haag waar ze met 150 zitten
In hoeverre is het lidmaatschap van de Landtag eigenlijk een fulltime baan?
  donderdag 18 mei 2017 @ 02:06:00 #163
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_171019742
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom ze Steinmeier lieten wegsluizen naar de functie van president. Als je het puur over poppetjes hebt was dat een veel aantrekkelijker kandidaat als vervanger van Gabriel dan Schulz.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 18 mei 2017 @ 02:39:51 #164
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171019872
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 02:06 schreef Szura het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom ze Steinmeier lieten wegsluizen naar de functie van president. Als je het puur over poppetjes hebt was dat een veel aantrekkelijker kandidaat als vervanger van Gabriel dan Schulz.
Hebben ze toch al een keer geprobeerd? Had dan Schroeder nog een keer gebeld....

SPD heeft echt een Schroeder nodig.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 18 mei 2017 @ 08:25:05 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171020698
Ze kunnen beter een keer een frisse kandidaat nemen dan alleen maar charismaloze, stoffige mannen.
  donderdag 18 mei 2017 @ 08:33:19 #166
33189 RM-rf
1/998001
pi_171020769
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 08:25 schreef Hexagon het volgende:
Ze kunnen beter een keer een frisse kandidaat nemen dan alleen maar charismaloze, stoffige oude mannen.
Welke Duitse partij heeft dan wel een frisse lijsttrekker?

Alice Weidel van de AfD?

(Natuurlijk wel best fris om in een homo-vijandige en voor het traditionele man-vrouw gezin staande nationalistische partij een openlijk lesbische kandidaten, die haar zoon samen met haar Partnerin opvoed en in het buitenland woonachtig is en daar (Zwitserland) ook belasting betaald) te nemen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 18 mei 2017 @ 08:34:29 #167
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171020780
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 08:33 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Welke Duitse partij heeft dan wel een frisse lijsttrekker?

Alice Weidel van de AfD?

(Natuurlijk wel best fris om in een homo-vijandige en voor het traditionele man-vrouw gezin staande nationalistische partij een openlijk lesbische kandidaten, die haar zoon samen met haar Partnerin opvoed en in het buitenland woonachtig is en daar (Zwitserland) ook belasting betaald) te nemen.
Benoem dus een frisse lijsttrekker en je maakt het verschil als SPD zijnde.
  donderdag 18 mei 2017 @ 08:47:09 #168
33189 RM-rf
1/998001
pi_171020940
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 08:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Benoem dus een frisse lijsttrekker en je maakt het verschil als SPD zijnde.
Ik ben dan wel benieuwd wie dat verschil eventjes kan maken in de SPD volgens jou?

Heiko Maas ? Die is niet onomstreden

Malu Dreyer ? (sympathieke vrouw, maar qua gezondheid ook kwetsbaar)

Matthias Platczek ? Die heeft de neiging onder grote druk psychosomatische problemen te krijgen (moest tweemaal van een politiek leidende post terugtreden omdat hij abrupt z'n hoorvermogen verloren had onder stress, een typische aandoening voor een politicus)

Andrea Nahles ?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 18 mei 2017 @ 08:52:57 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171021001
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:25 schreef freako het volgende:

[..]

In hoeverre is het lidmaatschap van de Landtag eigenlijk een fulltime baan?
Het wordt iig zo gezien, als zijnde fulltime baan, en ook zo betaald
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 18 mei 2017 @ 09:56:02 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171021998
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 08:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik ben dan wel benieuwd wie dat verschil eventjes kan maken in de SPD volgens jou?

Heiko Maas ? Die is niet onomstreden

Malu Dreyer ? (sympathieke vrouw, maar qua gezondheid ook kwetsbaar)

Matthias Platczek ? Die heeft de neiging onder grote druk psychosomatische problemen te krijgen (moest tweemaal van een politiek leidende post terugtreden omdat hij abrupt z'n hoorvermogen verloren had onder stress, een typische aandoening voor een politicus)

Andrea Nahles ?
Geen idee, ik ken al die mensen niet. Maar er zal tussen die tig politici die ze hebben toch wel iemand rondwandelen?
  donderdag 18 mei 2017 @ 10:24:33 #171
33189 RM-rf
1/998001
pi_171022592
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 09:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Geen idee, ik ken al die mensen niet. Maar er zal tussen die tig politici die ze hebben toch wel iemand rondwandelen?
in een oude partij als de SD en evengoed het CDU is het eigenlijk onmogelijk dat een erg jonge persoon heel erg snel helemaal naar boven kan komen...

in de SPD is hooguit Heiko Maas een 'jonge hond' en die is ook al boven de 50.
ook Katarina Barley de partijvoorzitster geld als relatieve 'newcomer' en is iets onder de 50 (ze woont vlakbij waar ik woon, ik ken haar oppervlakkig; op dit moment wordt ze sterk gebruikt door de partij-elite om bij alle negatieve berichten als spd-woordvoerdster te cmmentariereren in de media, dus ze heeft erg veel te doen en is vaak op televisie). en haar voorganger Yasmin Fahimi is ook van dezelfde generatie.

Ook deze 'jonge politici (van rond de 50) zijn veelal erg ervaren in het politieke systeem, voorheen waren ze vaak actief in de Landespolitiek (de Bondslanden, Landstag is ook een soort van 'opleidings-instituut)) of medewerkers van parlementen, minsteries of het Bundesgerichtshof.

IK denk echter niet dat je dit zo sterk op de persoon betrokken moet zien, ik zie een overmaat van persoonsgerichte campagne eerder als erg gevaarljk vor de politiek...

een goed artikel hierover is
Heilandisierung & Dämonisierung im Spiegel der Zeit
quote:
Im Kampf um mehr Aufmerksamkeit neigen auch seriöse Medien zur Trash-Kultur. Sie verwandeln Politiker in Erlöser und Teufel und glauben, ihre Leser auf diese Weise für Politik zu interessieren.
Ik heb ook eerder in dit topic de mediale opkomst van Schulz vergeleken met bv de initiele hype rondom Job Cohen toen de fractievoorzitter van de PvdA werd, ook dat leverde eerst een tijdelijke stijging in de polls op en een 'cohen-effect' maar verwaterde snel, en maakt een partij ook makelijk aanvalbaar op de persoon van die kandidaat...

natuurlijk tenzij een kandidaat een volledige buitenstaander is en ook niet gebonden is aan een partij (mensen als Fortuyn, Wlders, Trump, maar ook bv Macron, allemaal politici zonder direkte partijbasis)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 18 mei 2017 @ 11:36:19 #172
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171024436
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 10:24 schreef RM-rf het volgende:

Dan hebben we meteen het probleem te pakken. Blijkbaar is de SPD zo ingericht dat de leiding altijd ligt bij kleurloze partijbonzen die bij ieder word dat ze uitspreken moeten nadenken of ze wel alle gevestigde belangen te vriend houden. Daar wordt natuurlijk niemand enthousiast van.
  donderdag 18 mei 2017 @ 11:39:23 #173
33189 RM-rf
1/998001
pi_171024497
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan hebben we meteen het probleem te pakken. Blijkbaar is de SPD zo ingericht dat de leiding altijd ligt bij kleurloze partijbonzen die bij ieder word dat ze uitspreken moeten nadenken of ze wel alle gevestigde belangen te vriend houden. Daar wordt natuurlijk niemand enthousiast van.
Geef dan eens een voorbeeld van succesvolle politiek door 'kleurrijke' charismatische personen ?

ik denk eerlijk gezegd dat de duitsers daar een politieke cultuur hebben die juist dordat het veel mnder polariserend is, en minder 'kleurrrijk', veel efficienter en gericht op meestal zinnig lange termijns beleid waardoor ook de economie sterker wordt..

Bv iets als een 'zwarte Piet debat' zie ik in duitsland zeker niet plaatsvinden zoals deze in nederland gevoerd wordt en dat is geen negatief iets volgens mij
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 18 mei 2017 @ 12:45:03 #174
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171025783
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Geef dan eens een voorbeeld van succesvolle politiek door 'kleurrijke' charismatische personen ?

ik denk eerlijk gezegd dat de duitsers daar een politieke cultuur hebben die juist dordat het veel mnder polariserend is, en minder 'kleurrrijk', veel efficienter en gericht op meestal zinnig lange termijns beleid waardoor ook de economie sterker wordt..

Bv iets als een 'zwarte Piet debat' zie ik in duitsland zeker niet plaatsvinden zoals deze in nederland gevoerd wordt en dat is geen negatief iets volgens mij
Dat is niet negatief maar kennelijk is de houding zodanig visieloos en grijs dat er geen goede reden om maar weer op de SPD te stemmen.

Een voorbeeld van een kleurrijke politici die wel succesvol waren zijn Barack Obama, Francois Mitterandr of Margaret Thatcher. Inhoudelijk was er op iedereen wel wat aan te merken maar in ieder geval wisten ze het verschil te maken.
pi_171045650
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is niet negatief maar kennelijk is de houding zodanig visieloos en grijs dat er geen goede reden om maar weer op de SPD te stemmen.

Een voorbeeld van een kleurrijke politici die wel succesvol waren zijn Barack Obama, Francois Mitterandr of Margaret Thatcher. Inhoudelijk was er op iedereen wel wat aan te merken maar in ieder geval wisten ze het verschil te maken.
Merkel is ook niet heel erg uitgesproken en kleurrijk. Nou ja, behalve in de vluchtelingencrisis, maar dan weer niet op een manier die veel burgers aanspreekt hè. :X

De SPD heeft ook gewoon niet zo veel inhoud op dit moment. Ze hebben het minimumloon in deze coalitieperiode erdoor gekregen, wat een flinke steun voor de onderkant van de arbeidsmarkt inhoudt terwijl de werkloosheid alleen maar verder is gedaald.

Wat nu? Schultz heeft wat geopperd over herscholingsprogramma's voor WW'ers, maar daarmee spreekt hij niet de grote massa aan.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:09:06 #176
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171045753
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 17:12 schreef rubbereend het volgende:

[..]

wij hebben dan ook een relatief klein parlement
En derhalve machteloos. Een speelbal van lobbyisten en de hoge heren.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:11:10 #177
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171045777
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Geef dan eens een voorbeeld van succesvolle politiek door 'kleurrijke' charismatische personen ?

ik denk eerlijk gezegd dat de duitsers daar een politieke cultuur hebben die juist dordat het veel mnder polariserend is, en minder 'kleurrrijk', veel efficienter en gericht op meestal zinnig lange termijns beleid waardoor ook de economie sterker wordt..

Bv iets als een 'zwarte Piet debat' zie ik in duitsland zeker niet plaatsvinden zoals deze in nederland gevoerd wordt en dat is geen negatief iets volgens mij
Het Nederland van de jaren 90.

Een land zoals Duitsland dat niet geobsedeerd is door de Amerikaanse pseudo politiek en de door Fortuyn geïmporteerde cultuuroorlogen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 19 mei 2017 @ 09:29:54 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171046012
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Merkel is ook niet heel erg uitgesproken en kleurrijk. Nou ja, behalve in de vluchtelingencrisis, maar dan weer niet op een manier die veel burgers aanspreekt hè. :X

Ik vind Merkel ook geen kleurloos iemand eigenlijk. Ze is geen bijzonder charismatisch persoon maar wel iemand die duidelijk haar stempel op de recente geschiedenis heeft gezet en ook duidelijk heeft laten zien op moeilijke momenten er te staan.

En als je Merkel al zo kleurloos vind is het wel knap van de SPD om daar een nog saaier iemand tegenover te zetten.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 10:20:40 #179
33189 RM-rf
1/998001
pi_171046955
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 12:45 schreef Hexagon het volgende:

Een voorbeeld van een kleurrijke politici die wel succesvol waren zijn Barack Obama, Francois Mitterandr of Margaret Thatcher. Inhoudelijk was er op iedereen wel wat aan te merken maar in ieder geval wisten ze het verschil te maken.
Ik zie een verschil tussen politici die groot worden op basis van hun uitstraling en populisme, en die die een bepaalde politieke richting weten te geven en daaruit ook een politiek respect halen...

Thatcher was zeker geen charismatische leidster toen ze de macht bij de Tories kreeg en de verkiezingen won.
Ze gold eigenlijk lang ook als huisvrouwtje en werd onderschat, de verkiezingen won ze in de "Winter of Discontent", en op een moment waarin het zelfvertrouwen van de engelse samenleving op een absoluut minimum was...

Ze wist zeker erg slim gebruik te maken van een negatief gevoel bij veel stemmers, en een angst voor verdere daling van inkomens en vermogens.
Thatcher had geen 'positieve Boodschap' maar een negatieve 'There is no alternative' en 'get our money back'.

Mitterrand was ook geen groot visionair, maar iemand die een verdomd lange carriere in alle parlementaire posities doormaakte (zat vanaf 1946 in de Assemblee, en was lang een oppositieleider tegen De Gaulle en wist uiteindelijk een centrum-links blok op langzame wijze te scheppen die bv de positie van de communisten ondergraafde).

Hooguit wist Mitterrand de versplittering in Links Frankrijk op te heffen en alle verschillende linkse fracties te verzamelen (een tijdelijke periode, heden ten dage is Links in Frankrijk weer precies zo gefragmentariseerd als vroeger).

Bij Obama geef ik je wel gelijk, dat die vooal heel snel opkwam op basis van zn Charisma...
misschien overigens te snel, mogelijk hd hij meer kunnen bereiken als de politiek niet zo gepolariseerd was (wat zeker niet door Obama alleen veroorzaakt was maar al onder Bill Clinton in basis ontstaan is, maar zeker ook ogelijk juist Obama's snelle opkomst hielp)

Terug naar duitsland denk ik echter dat een erg charismatische persoonlijkheid in het moderne duitsland niet zo heel veel succeskans heeft omdat het eigenljk niet werkeljk in hun politieke traditie past...

Willy Brandt was misschen het meest iemand die in die buurt kwam, de 'duitse kennedy' die ook met de Ostpolitik een behoorlijk revolutionaire richtingswisseling erdoorheen wist te zetten die ook achteraf een zeer hoog resultaat had. Brandt was overigens sterk op Amerika gefixeerd, en had eerder weinig visie op Europa en zn begrip van bv de engelse positie tegenover Europese samenwerkng was zeer nogal naief .

Helmut Schmidt was echter iemand die ook goed te classificeren is met zijn eigen uitspraak: "Wer eine Vision hat, der soll zum Arzt gehen."
Dat beschrijft volgens mij ook goed wat in duitsland de meest succesvolle basishouding van politici is, ook Merkel, Kohl en Adenauer lijken die instelling gehad te hebben, machtspolitici die met de 'Macht der Langsamkeit' regeren. (geen rigoureuze veranderingen maar langzaam schaven en wachten tot je tegenstanders fouten maken)

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 19-05-2017 10:37:00 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 19 mei 2017 @ 10:24:33 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171047018
Voor de liefhebbers, hier een bloemlezing van de uitspraken van Helmut Schmidt
https://de.wikiquote.org/wiki/Helmut_Schmidt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 10:42:34 #181
33189 RM-rf
1/998001
pi_171047305
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de liefhebbers, hier een bloemlezing van de uitspraken van Helmut Schmidt
https://de.wikiquote.org/wiki/Helmut_Schmidt
En als Hexagon een voorbeeld wil zien van een SPD politicus die erg kleurrijk was, moet hij bv ok naar Herbert Wehner kijken, een ongekend uitgesproken en fel debater, en bekend wegens zn grote aantal scheldpartijen en polariserende houding.
(geld overigens als een behoorlijk achterbakse politicus die zich bv ook heeft laten uitnutten door de DDR, om partij-interne spelletjes te spelen die onder meer Brandt ten val brachten)


Tweestrijd tussen twee kleurrijke duitse politici met een uitgesproken karakter: Franz Josef Strauss versus Herbert Wehner

overigens is het imho niet voor niks geweest dat beiden nooit werkelijk de hoogste post in duitsland konden innemen, en faalden Bundeskanzler te worden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 19 mei 2017 @ 10:54:18 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171047507
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]

En als Hexagon een voorbeeld wil zien van een SPD politicus die erg kleurrijk was, moet hij bv ok naar Herbert Wehner kijken, een ongekend uitgesproken en fel debater, en bekend wegens zn grote aantal scheldpartijen en polariserende houding.
(geld overigens als een behoorlijk achterbakse politicus die zich bv ook heeft laten uitnutten door de DDR, om partij-interne spelletjes te spelen die onder meer Brandt ten val brachten)


Tweestrijd tussen twee kleurrijke duitse politici met een uitgesproken karakter: Franz Josef Strauss versus Herbert Wehner

overigens is het imho niet voor niks geweest dat beiden nooit werkelijk de hoogste post in duitsland konden innemen, en faalden Bundeskanzler te worden
Zo kleurrijk zie je de normale politici tegenwoordig niet meer, allemaal gespindoctorde teflon gecoate figuren, er zijn dan nog wel de populisten maar dat is andere koek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 10:59:46 #183
33189 RM-rf
1/998001
pi_171047592
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo kleurrijk zie je de normale politici tegenwoordig niet meer, allemaal gespindoctorde teflon gecoate figuren, er zijn dan nog wel de populisten maar dat is andere koek
doe-het-zelf-populisten ;)

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_171047593
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 09:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind Merkel ook geen kleurloos iemand eigenlijk. Ze is geen bijzonder charismatisch persoon maar wel iemand die duidelijk haar stempel op de recente geschiedenis heeft gezet en ook duidelijk heeft laten zien op moeilijke momenten er te staan.

En als je Merkel al zo kleurloos vind is het wel knap van de SPD om daar een nog saaier iemand tegenover te zetten.
Waarom leg je zo veel nadruk op het charisma van de lijsttrekker? Kun je niet juist blij zijn als het daar niet zozeer op aan komt?
  zondag 21 mei 2017 @ 15:55:05 #185
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171097261
Een oud maar goed stuk. Één van de betere erfenissen van Schröder en de SPD.

https://www.theguardian.c(...)an-school-turnaround

Dit zie je m.i. ook terug in het voorkomen van hun atleten (die in elk land dikwijls uit de lagere middenklasse komen). Een Philipp Lahm of Matthaus is een wereld van verschil. Terwijl Nederland helaas de omgekeerde weg heeft bewandeld.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 mei 2017 @ 16:11:16 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171097737
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 15:55 schreef Klopkoek het volgende:
Een oud maar goed stuk. Één van de betere erfenissen van Schröder en de SPD.

https://www.theguardian.c(...)an-school-turnaround
Het zou verstandig zijn de actuele en D media te volgen als je wat wilt weten over Duitsland
http://www.spiegel.de/leb(...)litik-a-1147710.html
De Onderwijspolitiek is een van de belangrijkste redenen waarom de regerende SPD en Groenen een enorme nederlaag hebbem geleden in de verkiezingen van vorige week.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 21 mei 2017 @ 16:14:23 #187
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171097799
Wees eens concreet, wat gaat er fout dan?

Tussen onderbuikgevoel en werkelijkheid (tov 2000) kan nog wel eens een verschil zitten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 mei 2017 @ 16:15:08 #188
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171097818
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:14 schreef Klopkoek het volgende:
Wees eens concreet, wat gaat er fout dan?

Tussen onderbuikgevoel en werkelijkheid (tov 2000) kan nog wel eens een verschil zitten.
Lees het artikel maar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 21 mei 2017 @ 16:19:45 #189
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171097926
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lees het artikel maar
:') eikel
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 mei 2017 @ 16:55:33 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171098793
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

:') eikel
Jij die 60% van je postings niet meer plaatst dan een linkje?
:W :W
Oh, je bent de Duitse taal natuurlijk niet machtig, vandaar altijd je Britse kranten artikelen over wat er in D aan de hand is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 25 mei 2017 @ 18:57:41 #191
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171203159
Op dit punt is Schulz één van de weinige verstandige lieden:

http://www.politico.eu/ar(...)nt-defense-spending/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171948539
*kick*

De SPD heeft z'n verkiezingsprogramma vandaag gepresenteerd. Een belangrijk onderdeel is belastingverlaging voor de middenklasse en een verschuiving van belastingvoordeel van getrouwde echtparen naar huishoudens met kinderen.

De CDU-gezinde krant FAZ kan daar weinig op aanmerken: http://www.faz.net/aktuel(...)bringt-15076093.html

De linkse krant TAZ vindt daarentegen dat het programma te weinig onderscheidend is en geen speerpunt-thema (zoals de invoering van het minimumloon bij de vorige verkiezingen) heeft: http://taz.de/Programm-der-SPD-zur-Bundestagswahl/!5419967/

Dan nog iets anders: FDP-leider Lindner wil dat zijn partij de invoering van het homohuwelijk vooraf als breekpunt voor eventuele coalitie-onderhandelingen vastlegt. FDP is de lievelings-coalitiepartner van CDU/Merkel, dus wie weet komt het de komende jaren eindelijk ervan. http://taz.de/Ehe-fuer-alle-als-Wahlkampfthema/!5424614/
pi_171950970
quote:
"We winnen toch wel": CDU gaat geen campagne voeren.

Berlijn (dpo) - De CDU heeft vandaag verrassend aangekondigd, niet actief aan de verkiezingscampagne voor de Bondsdag deel te nemen. Eerder hadden partij-interne analyses duidelijk gemaakt, dat de Union [red.: CDU+CSU] de verkiezingen sowieso gaat winnen, zodat een eigen programma of beleidsmatige inhoud overbodig, zo niet contraproductief is.

"In dit verkiezingsjaar willen we liever achterover leunen en kijken, wie na ons de op-een-na-sterkste kracht wordt", aldus Peter Tauber, secretaris-generaal van de CDU. "Andere partijen komen nu met verkiezingsprogramma's, eisen en andere dingen die onrust veroorzaken. Zoiets hebben we niet nodig en willen we niet. Duitsland weet, dat van ons inhoudelijk niets te verwachten valt en deze verwachting willen we ook nakomen."

Een CDU-verkiezingsprogramma komt er daarom niet. Concrete politieke maatregelen kunnen dan in de regeerperiode 2017-2021 spontaan en elke dag actueel al naar gelang de situatie en coalitiepartner ontstaan. "Als de Derde Wereldoorlog uitbreekt of het springtij Sylt verslingt, dan knutselen we aan de hand van de actuele stemming intern wat in elkaar en dat wordt dan uitgevoerd. Op die manier zijn we niet gebonden aan een korset van principes en kan ons ook niemand beschuldigen, dat we verkiezingsbeloftes breken."

Alleen de Beierse zusterpartij CSU wil uit traditionele overwegingen een beetje aan verkiezingscampagne doen en tegen migranten stemming maken. "Ja, we zullen een beetje campagne gaan voeren", bevestigt partijchef Horst Seehofer. "We hebben toch een reden nodig om in een biertent samen te komen." Op het concrete regeringsbeleid zal dit echter evenmin uitwerkingen hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2017 22:26:35 ]
pi_171984199
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 21:29 schreef Igen het volgende:
Dan nog iets anders: FDP-leider Lindner wil dat zijn partij de invoering van het homohuwelijk vooraf als breekpunt voor eventuele coalitie-onderhandelingen vastlegt. FDP is de lievelings-coalitiepartner van CDU/Merkel, dus wie weet komt het de komende jaren eindelijk ervan. http://taz.de/Ehe-fuer-alle-als-Wahlkampfthema/!5424614/
Merkel heeft gisteravond gezegd dat ze in de kwestie rondom het homohuwelijk geen fractiediscipline meer te eisen en dus alle CDU-parlementariers zelf te laten kiezen hoe ze ertegenover staan. Daarmee is nu de vraag of het nog een onderwerp in de verkiezingscampagne wordt of dat het gelijk, nog voor de verkiezingen, geregeld kan gaan worden. http://www.faz.net/aktuel(...)lle-ab-15079212.html
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:45:27 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171984404
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Merkel heeft gisteravond gezegd dat ze in de kwestie rondom het homohuwelijk geen fractiediscipline meer te eisen en dus alle CDU-parlementariers zelf te laten kiezen hoe ze ertegenover staan. Daarmee is nu de vraag of het nog een onderwerp in de verkiezingscampagne wordt of dat het gelijk, nog voor de verkiezingen, geregeld kan gaan worden. http://www.faz.net/aktuel(...)lle-ab-15079212.html
quote:
0s.gif [b]Op zondag 25 juni 2017 21:29 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile
Dan nog iets anders: FDP-leider Lindner wil dat zijn partij de invoering van het homohuwelijk vooraf als breekpunt voor eventuele coalitie-onderhandelingen vastlegt. FDP is de lievelings-coalitiepartner van CDU/Merkel, dus wie weet komt het de komende jaren eindelijk ervan. http://taz.de/Ehe-fuer-alle-als-Wahlkampfthema/!5424614/
Niet alleen de FDP zei dat, Groenen en SPD hebben het ook gezegd, waarmee alle serieuze Coalitiepartners voor de Union zeggen niet met hun te willen regeren zonder dat ze hun standpunt mbt huwelijk voor iedereen wijzigen.
Het gaat niet om het homohuwelijk, maar over het openstellen van het burgerlijk huwelijk voor mensen van het zelfde geslacht, dat is iets anders.
Het is in D nogal ingeslagen dat ze zelfs door Ierland zijn ingehaald op dit vlak, met dank aan het koppig conservatisme van Merkel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 11:13:20 #196
33189 RM-rf
1/998001
pi_171984995
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Niet alleen de FDP zei dat, Groenen en SPD hebben het ook gezegd, waarmee alle serieuze Coalitiepartners voor de Union zeggen niet met hun te willen regeren zonder dat ze hun standpunt mbt huwelijk voor iedereen wijzigen.
Het gaat niet om het homohuwelijk, maar over het openstellen van het burgerlijk huwelijk voor mensen van het zelfde geslacht, dat is iets anders.
Het is in D nogal ingeslagen dat ze zelfs door Ierland zijn ingehaald op dit vlak, met dank aan het koppig conservatisme van Merkel.
volgens mij hebben vorige week nog SPD, FDP en CDU een voorstel van de groenen weggestemd om nog voor de verkiezingen te laten stemmen over de gehele gelijkstelling van gelijkgeslachtelijke relatie-vormen met het burgerlijk huwelijk...

Sinds de uitspraak van Mrkel om zonder fractiedwang daarover te stemmen (wat vermoedelijk een duidelijke winst voor de gelijkstelling zal betekenen) draaien nu alle partijen om dit voor de verkiezingen te regelen...

nu ook de SPD
http://www.zeit.de/politi(...)lle-abstimmen-lassen


Ik denk dat dit nu voor de verkiezingen geregeld gaat worden, deels misschien ook bewust om het geen thema te laten worden in de campagne...

Overigens is dat een beschuldiging van de SPD aan de CDU...
dat de CDU momenteel moeite doet alle duidelijke conflictthema's uit de campagne weg te laten en dat die een poging doen de verkiezingscampagne zo futloos mogelijk te laten verlopen juist n de hoop dat daardoor minder linkse stemmers naar de stembus gaan (terwijl de meeste conservatieven vaak wat trouwer stemmen)...

Schulz zou Merkel zelfs ervan beschuldigd hebben een "aanslag op de demokratie" te plegen, een nogal zare uitspraak en behoorlijke groffe beschuldiging (maar misschien wel een bewuste CDU-taktiek)
https://www.welt.de/polit(...)-die-Demokratie.html
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 27 juni 2017 @ 11:23:58 #197
33189 RM-rf
1/998001
pi_171985273
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:

Het gaat niet om het homohuwelijk, maar over het openstellen van het burgerlijk huwelijk voor mensen van het zelfde geslacht, dat is iets anders.
Het is in D nogal ingeslagen dat ze zelfs door Ierland zijn ingehaald op dit vlak, met dank aan het koppig conservatisme van Merkel.
niet enkel Merkel... in Duitsland is juridische gelijkstelling van relatievormen een enorm partij-politiek spel geworden waarin _alle_ partijen hele vieze vingers hebben...

Bv de FDP zegt ervoor te zijn, maar hebben tweemaal wegens fractie-dwang tegen erkenning gestemt in de Bundestag...
Maar zelfs de Grünen hebben in de Hessische Landstag ooit tegen een FDP voorstel vóór gelijkstelling gestemd, omdat toen de Grünen in de landesregering zaten en dat niet in het regeerakkoord stond (en ze dus afgesproken hadden tegen te zijn) en juist de FDP oppositie voerde (en dus openljk voor was)...

Het is een voorbeeld hoe bepaalde burgerrechten enorm te leiden hebben van een sterk gefragmentariseerd partij-politiek compromissysteem te leiden kunnen hebben, en imho een voorbeeld hoe het duitse politieke systeem soms ook bij nodige en door edereen ingeziene hervormingen nodeloos faalt en veels te lang stilvalt door een blokkadehouding
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 27 juni 2017 @ 11:33:32 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171985487
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]

niet enkel Merkel... in Duitsland is juridische gelijkstelling van relatievormen een enorm partij-politiek spel geworden waarin _alle_ partijen hele vieze vingers hebben...

Bv de FDP zegt ervoor te zijn, maar hebben tweemaal wegens fractie-dwang tegen erkenning gestemt in de Bundestag...
Maar zelfs de Grünen hebben in de Hessische Landstag ooit tegen een FDP voorstel vóór gelijkstelling gestemd, omdat toen de Grünen in de landesregering zaten en dat niet in het regeerakkoord stond (en ze dus afgesproken hadden tegen te zijn) en juist de FDP oppositie voerde (en dus openljk voor was)...

Het is een voorbeeld hoe bepaalde burgerrechten enorm te leiden hebben van een sterk gefragmentariseerd partij-politiek compromissysteem te leiden kunnen hebben, en imho een voorbeeld hoe het duitse politieke systeem soms ook bij nodige en door edereen ingeziene hervormingen nodeloos faalt en veels te lang stilvalt door een blokkadehouding
Je hebt gelijk. Terwijl de bevolking er in meerderheid voor is, tussen 68% en 83% afhankelijk welk onderzoek je neemt.
Groenen in D zijn trouwens hard bezig nog meer als familiepartij te ontwikkelen als de Union.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 11:46:38 #199
33189 RM-rf
1/998001
pi_171985788
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groenen in D zijn trouwens hard bezig nog meer als familiepartij te ontwikkelen als de Union.
welke groenen? ;)

De groenen zijn volgens mij onderling hard bezig zichzelf kapot te scheuren en tussen verschillende landes-afdelingen te vitten...

iemand als Kretschmann wordt openlijk door zn eigen partijgenoten aangevallen terwijl hij juist een van de sterkste grünen politici is (imho) maar voor velen van de öko's kennelijk niet 'dromerig-links' genoeg...

In Schleswig-Holstein heb je de erg sterke Robert Habeck, die echter landelijk door de groenen het liefst weggestopt wordt...

Misschien zou het voor de groenen in de komende verkiezingen wel erg gezond zijn als de Grünen uit de Bundestag verdwijnen en al die 'oude' berlijnse partij-molochen moeten vertrekken, en juist de imho veel zinnigere landesverbanden een hernieuwde invloed opbouwen en ook nieuwe gezichten komen..

Een beetje een hergeboorte zoals de FDP momenteel ook succesvol lijkt te lukken (alhoewel die erg op de persoon van Christian Lindner gebaseert is nu)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_172502895
quote:
Schulz zoekt de strijd, Merkel haalt haar schouders op

De SPD probeert de achterstand in de peilingen in te lopen door de verschillen met de CDU op te zoeken. CDU geeft niet thuis.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)kt-12130553-a1567000
In de peilingen is er de afgelopen anderhalve maand ook eigenlijk niks veranderd. Merkel stabiel met zo'n 14 procentpunt voorsprong op kop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')