abonnementen ibood.com bol.com
pi_168462719
Op 24 september 2017 zal Duitsland naar de Stembus gaan voor de Bundestag, waaruit de Federale Regering (De Bondsregering) zal voortkomen.

De huidige regering is een grote coalitie bestaande uit CDU en haar beierse zusterpartij de CSU, en de sociaal-democratische SPD.
Regeringsleidster hiervan is Bondskanselier Angela Merkel

De huidige zetelverdeling in de Bundestag, zoals verkozen in september 2013 is:

CDU: 255 mandaten (40,4% van de beschikbare Bundestagszetels - 37,2% erststimmen / 34,1% zweitstimmen)
SPD: 193 mandaten (30,6% - 29,4%/25,7%)
CSU: 56 mandaten (8,9% - 8,1%/7,4%)
DIE LINKE: 64 mandaten ( 10,1% - 8,2%/8,6%)
GRÜNE: 63 mandaten ( 10% - 7,3%/8,4%)
-- kiesdrempel --
FDP: 0 mandaten ( 0% - 2,4%/4,8%)
AfD: 0 mandaten ( 0% - 1,9%/4,7%)

Bestuurlijk Systeem Duitsland:
Duitsland is een federale staat, een Bondsrepubliek bestaande uit 16 deels onafhankelijke Bondstaten (Länder, ook wel Bundesländer genoemd) met op bepaalde terreinen grote onafhankelijkheid (Onderwijs, Politie en ook bepaalde criminele wetgeving en uitvoering (alhoewel Bundeswetten de lokale wetten kunnen overrulen), Gezondheidszorg, Cultuur);
De Bondsregering heeft an sich enkel volmacht op terreinen die de overkoepelende belangen van de gehele natiestaat omvatten (Bundeswehr, nationale veiligheid en Financiele Huishouden), maar kan zich altijd zelf boven de federale landen stellen en wetten opleggen die voor het hele land gelden, tevens heeft de Bundesregierung door een direkte controle over het financiele huishouden uiteindelijk de vinger op de knip en kan dus regels opleggen hoe bv geld te besteden is (bv in sociaal recht, rentenpolitiek)
Wetten moete zowel door de Bundestag alswel door de Bundesrat goedgekeurd worden, waarbij de Bundesrat 69 zetels heeft welke door de regeringen in de Bondslanden bezet worden (in aantal bepaald door het aantal inwoners per bondsland, alhoewel dit systeem wel de kleinere bondslanden meer macht geeft)

Politiek Kiessysteem:
De Bundestag kent een enigszins gecompliceerde wijze op basis van de uitgegeven stemmen de zetels te bepalen:

Erststimmen en Zweitstimmen
Kiezers kunnen twee stemmen afgeven, een eerste stem op een kandidaat en een tweede stem op een partij.
per Kieskring wordt een persoon verkozen als een direktmandaat, degene die de meeste stemmen daar haalt.
Er bestaan 299 kieskringen en dus worden ook 299 direktmandaten verkozen, ongeveer de helft van het aantal parlementariers.
De Zweitstimme bepaalt de verhouding in sterkte tusen Frakties in de Bundestag, de 'zweitstimme' is vergelijkbaar met de in nederland afgegeven stem

Kiesdrempel
Voor de tweede stem geld de kiesdrempel, enkel partijen die bij de twede stem minimaal 5% behalen hebben recht op vertegenwoordiging (als ze geen direktmandaat winnen in een van de kieskringen).
Als partijen boven de kiesdrempel komen krijgen ze hierbij recht op vertegenwoodiging in het parlement op basis van de verhouding tussen de andere partijen;
initieel worden de beschikbare zetels ingevuld met direktmandaten, maar als een partij meer direktmandaten haalt dan dat ze recht zou hebben volgens de zweitstimmen mogen ze deze behouden, enkel krijgen daarvoor dan andere partijen 'uberhand-mandaten' en worden dus zetels toegevoegd zodat de stemverhouding klopt

Partijen en Lijsttrekkers:

CDU - Angela Merkel
248px-2015-12-14_Angela_Merkel_CDU_Parteitag_by_Olaf_Kosinsky_-44.jpg

CSU - Horst Seehofer
180px-12-07-17-landtagsprojekt-bayern-RalfR-001.jpg

SPD - Martin Schulz
255px-Schulz%2C_Martin-2047.jpg

DIE LINKE - Sahra Wagenknecht
330px-2014-09-11_-_Sahra_Wagenknecht_MdB_-_8301.jpg

GRÜNE - Cem Özdemir en Katrin Göring-Eckardt
225px-Cem%C3%96zdemir.jpgkge_web.jpg

FDP - Christian Lindner
250px-ChristianLindner-FDP-1.jpg

AfD - Frauke Petry
141px-2015-07-04_AfD_Bundesparteitag_Essen_by_Olaf_Kosinsky-202.jpg

Opiniepeilingen / prognoses:

http://www.wahlrecht.de/umfragen/
De meest invloedrijke opiniepeilingen wodt de 'Sonntagsfrage' genoemd, gebaseerd op een al jarenlang (sinds 1949) vaststaande vraag:
"Wenn am nächsten Sonntag Bundestagswahl wäre, welche der folgenden Parteien würden Sie dann wählen?"

De meeste recente uitslag (26.01.2017, Allensbach (Institut für Demoskopie)):
CDU/CSU: 36,0 % (+0,5%)
SPD: 23,0 % (+1%)
AfD: 11,5 % (+1%)
LINKE: 9,5 % (0%)
GRÜNE: 9,0 % (-1%)
FDP: 7,0% (-0,5%)

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 27-01-2017 14:26:11 ]
Der der den Wind der Veränderung spürt, sollte keinen Windschutz sondern eine Windmühle bauen.
  Moderator vrijdag 27 januari 2017 @ 11:08:08 #2
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_168462903
Hoe groot is de kans dat de SPD en CDU weer een grote Koalition gaan vormen? Voor de rest haal ik uit die peiling, voor wat het waard is, geen haalbare coalities.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  vrijdag 27 januari 2017 @ 11:24:23 #3
377395 martijnde3de
Trust, but verify.
pi_168463267
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:08 schreef Euribob het volgende:
Hoe groot is de kans dat de SPD en CDU weer een grote Koalition gaan vormen? Voor de rest haal ik uit die peiling, voor wat het waard is, geen haalbare coalities.
SPD/LINKE/GRUNE/FDP

Links liberaal

CDU/CSU/AFD/FDP

Rechts

CDU/CSU/SPD

Grote centrum coalitie
The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
pi_168463276
quote:
CDU, FDP en AfD kan theoretisch ook, ik weet niet genoeg over de FDP van vandaag om te weten of die dat zouden overwegen.
In the beginning there was nothing, which exploded.
pi_168463286
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:24 schreef martijnde3de het volgende:

[..]

SPD/LINKE/GRUNE/FDP

Links liberaal
Da's geen meerderheid, volgens mij
  Moderator vrijdag 27 januari 2017 @ 11:25:53 #6
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_168463296
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:24 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

CDU, FDP en AfD kan theoretisch ook, ik weet niet genoeg over de FDP van vandaag om te weten of die dat zouden overwegen.
CDU met AfD? Dan zie je Merkel dus vertrekken begrijp ik?
pi_168463333
quote:
15s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:25 schreef Euribob het volgende:

[..]

CDU met AfD? Dan zie je Merkel dus vertrekken begrijp ik?
Laten we eerlijk zijn, als de keuze is regeren of Merkel laten vallen, wat denk jij dat het CDU doet? Bovendien, als AfD in de regering kan komen dan zullen ze Merkel toch echt wel accepteren, denk ik.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 11:27:52 #8
377395 martijnde3de
Trust, but verify.
pi_168463352
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:25 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Da's geen meerderheid, volgens mij
Door de kiesdrempel en een gecombineerd districten stelsel hoef je geen absolute meerderheid in stemmen te halen voor een meerderheid qua zetels. Meestal is 45% genoeg.

Vorige verkiezingen had Merkel 41.5% en kwam 5 zetels tekort voor een absolute meerderheid.
The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
pi_168463377
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:27 schreef martijnde3de het volgende:

[..]

Door de kiesdrempel en een gecombineerd districten stelsel hoef je geen absolute meerderheid in stemmen te halen voor een meerderheid qua zetels. Meestal is 45% genoeg.

Vorige verkiezingen had Merkel 41.5% en kwam 5 zetels tekort voor een absolute meerderheid.
Ah, goed punt, was de Duitse reststemmen vergeten
pi_168463423
Lees ik het dan goed dat het CDU nu 36% peilt tegenvoer 37% daadwerkelijk in de vorige verkiezingen? Dan doen ze het toch aardig goed voor een regeringspartij?
  Moderator vrijdag 27 januari 2017 @ 11:32:20 #11
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_168463471
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:27 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Laten we eerlijk zijn, als de keuze is regeren of Merkel laten vallen, wat denk jij dat het CDU doet? Bovendien, als AfD in de regering kan komen dan zullen ze Merkel toch echt wel accepteren, denk ik.
Van 'wir schaffen das' naar 'wir sind das Volk'..

Dacht dat Merkel juist nog zo verschrikkelijk populair was bij de kiezer, lijkt me nogal een risico om die aan de kant te zetten voor de AfD.
pi_168463608
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:32 schreef Euribob het volgende:

[..]

Van 'wir schaffen das' naar 'wir sind das Volk'..

Dacht dat Merkel juist nog zo verschrikkelijk populair was bij de kiezer, lijkt me nogal een risico om die aan de kant te zetten voor de AfD.
NA de verkiezingen, natuurlijk ;)

Maar goed, dat zie ik inderdaad niet gebeuren, het zal eerder AfD zijn die zich verontschuldigd en vriendelijk vraagt of zij ook mee mogen doen met Frau Merkel.
pi_168463766
quote:
De SPD zal daarop niet zitten te wachten, die gaan voor een mogelijke rood-rood-groene coalitie, misschien zelfs een ampel (spd-fdp-grüne)..
Maar willen zeker niet hun kaarten op Merkel zetten omdat het overduidelijk is dat ze daarin hooguit een tweede rol spelen en weinig speelruimte hebben.

Het kan echter wel zijn dat alle andere opties stuklopen, waarin weer een grote coalitie de enig overgebleven werkbare optie is en dan zal er eigenlijk weinig keuze zijn.

AfD zal voor geen enkele partij een betrouwbare partner kunnen zijn (Die missen gewoon alle parlementaire ervaring, en gelden ook in de Landesparlementen niet echt als een geschikte samenwerkingspartner).

Een samenwerking va de Grünen en de CDU lijkt ooit wel een mogelijke optie, een Kiwi-coalitie zoals nu ook al in Badem-Würtemberg regeert en erg populair is, enkel is de B-Wse Grünen en zeker Kretschmann als groene politicus veel conservatiever dan de Berlijnse en landelijke Grünen-fraktie.
Hierbij zal juist de CSU niet willen meewerken en het tot een breuk in de CDU-CSU-relatie kunnen komen ( en dan zouden ze alsnog geen meerderheid halen als de CSU wegvalt)

Over de bereidheid van de FDP met de Grünen samen te werken kan ook twijfel bestaan;
In Baden-Würtemberg weigerde de FDP met de veel conservatievere grünen samen te werken, maar in Rheinland-Pfalz regeert momenteel juist wel een coalitie tussen SPD-Grünen en FDP.

Bv DIE LINKE zou hoguit eventueel met SPD en Grünen samen kunnen werken, maar de FDP zal daar nooit in zee mee willen gaan...
Inderdaad is volgens de huidige stemverdeling weinig speelruimte, buiten een samenwerking tussen CDU en SPD lijkt geen enkele reele coalitie een meerderheid te kunnen halen.

Maar er zal zeker nog veel mogelijk zijn, De AfD lijkt zeker nog ruimte om te groeien te kunnen hebben, zeker als Frauke Petry een nette en burgerlijke uitstraling houd (en de kritiek op haar persoonlijk leven kan onderdrukken, die niet geheel conform het eigen partij-programma is)
Maar kan mogelijk ook juist in schandalen tenonder gaan, juist omdat ze een aantal nogal extroverte en weinig terughoudende losse-flodder-politici hebben als Beatrix Von Storch, Björn Hocke en Alexander Gauland, die wel veel publiciteit genereren maar ook veel weerstand opwekken en soms erg dicht tegen neo-nazistisch gedachtegoed aanschuiven.

Ergens heb ik het vermoeden dat een sterk groeiende AfD vooral de CDU problemen zal opleveren en mogelijk juist tot de vorming van een links kabinet onder leiding van de SPD kan leiden.

Maar ook FDP en mogelijk ook de Grünen kunnen niet geheel gerust zijn de kiesdrempel te halen...
De FDP heeft enigszins haar zaakjes onder Lindner weer onder controle gekregen en is duidelijk gestegen in de peilingen, maar is nog niet zeker.
De grünen zijn zeer kwetsbaar voor schanalen en hebben teveel politici in de partij-top die soms hele domme uitspraken doen en veel weerstand opwekken, en daar knnen ze wel degelijk veel stemme mee verliezen, wat ook vorige verkiezingen hen in de eindfase duidelijk deed verliezen

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 27-01-2017 11:57:04 ]
Der der den Wind der Veränderung spürt, sollte keinen Windschutz sondern eine Windmühle bauen.
pi_168463884
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]

De SPD zal daarop niet zitten te wachten, die gaan voor een mogelijke rood-rood-groene coalitie, misschien zelfs een ampel (spd-fdp-grüne)..
Maar willen zeker niet hun kaarten op Merkel zetten omdat het overduidelijk is dat ze daarin hooguit een tweede rol spelen en weinig speelruimte hebben.

Het kan echter wel zijn dat alle andere opties stuklopen, waarin weer een grote coalitie de enig overgebleven werkbare optie is en dan zal er eigenlijk weinig keuze zijn.

AfD zal voor geen enkele partij een betrouwbare partner kunnen zijn (Die missen gewoon alle parlementaire ervaring, en gelden ook in de Landesparlementen niet echt als een geschikte samenwerkingspartner).

Een samenwerking va de Grünen en de CDU lijkt ooit wel een mogelijke optie, een Kiwi-coalitie zoals nu ook al in Badem-Würtemberg regeert en erg populair is, enkel is de B-Wse Grünen en zeker Kretschmann als groene politicus veel conservatiever dan de Berlijnse en landelijke Grünen-fraktie.
Hierbij zal juist de CSU niet willen meewerken en het tot een breuk in de CDU-CSU-relatie kunnen komen ( en dan zouden ze alsnog geen meerderheid halen als de CSU wegvalt)

Over de bereidheid van de FDP met de Grünen samen te werken kan ook twijfel bestaan;
In Baden-Würtemberg weigerde de FDP met de veel conservatievere grünen samen te werken, maar in Rheinland-Pfalz regeert momenteel juist wel een coalitie tussen SPD-Grünen en FDP.

Bv DIE LINKE zou hoguit eventueel met SPD en Grünen samen kunnen werken, maar de FDP zal daar nooit in zee mee willen gaan...
Inderdaad is volgens de huidige stemverdeling weinig speelruimte, buiten een samenwerking tussen CDU en SPD lijkt geen enkele reele coalitie een meerderheid te kunnen halen.

Maar er zal zeker nog veel mogelijk zijn, De AfD lijkt zeker nog ruimte om te groeien te kunnen hebben, zeker als Frauke Petry een nette en burgerlijke uitstraling houd (en de kritiek op haar persoonlijk leven kan onderdrukken, die niet geheel conform het eigen partij-programma is)
Maar kan mogelijk ook juist in schandalen tenonder gaan, juist omdat ze een aantal nogal extroverte en weinig terughoudende losse-flodder-politici hebben als Beatrix Von Storch, Björn Hocke en Alexander Gauland, die wel veel publiciteit genereren maar ook veel weerstand opwekken en soms erg dicht tegen neo-nazistisch gedachtegoed aanschuiven.

Zowel FDP en mogelijk ook de Grünen kunnen niet geheel gerust zijn de kiesdrempel te halen...
De FDP heeft enigszins haar zaakjes onder Lindner weer onder controle gekregen en is duidelijk gestegen in de peilingen, maar is nog niet zeker.
De grünen zijn zeer kwetsbaar voor schanalen en hebben teveel politici in de partij-top die soms hele domme uitspraken doen en veel weerstand opwekken, en daar knnen ze wel degelijk veel stemme mee verliezen, wat ook vorige verkiezingen hen in de eindfase duidelijk deed verliezen
Danke! :)
  Moderator vrijdag 27 januari 2017 @ 12:25:13 #15
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_168464306
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Stel dat die RRG-coalitie er komt, en de Union gaat de oppositiebanken in, is het dan ook einde Merkel? In hoeverre is haar lot binnen de partij verbonden met haar bondskanselierschap?
pi_168464375
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 12:25 schreef Euribob het volgende:

[..]

Stel dat die RRG-coalitie er komt, en de Union gaat de oppositiebanken in, is het dan ook einde Merkel? In hoeverre is haar lot binnen de partij verbonden met haar bondskanselierschap?
Gezien het feit dat Merkel al gezegd heeft dat dit haar laatste verkiezingen zijn lijkt het mij niet waarschijnlijk dat ze dan in de oppositiebankjes gaat zitten, dat zou niet erg handig zijn, denk ik.
pi_168464731
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 12:25 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik denk niet dat Merkel oppositie gaat voeren...
dan is het gewoon vrijwel direkt voorbij met haar.

Probleem van de CDU is dat ze eigenlijk geen overtuigende tweede rang hebben achter Merkel...
haat trouwste adjudanten nu zijn Wolfgang Schäuble, die al 74 is, en Thomas de Maziere, die een trouwe dienaar maar wenig eigen profiel heeft

Ursula von der Leyen heeft dat wel enigszins, die acht ik de beste kansen te hebben dan de fractie te leiden van de CDU
en daarna komt misschien Julia Klöckner, die wel vorig jaar een behoorlijke sof had doordat ze in Rheinland-Pfalz een al gewonnen geachte verkiezing juist op persoonlijkheid verloor van de SPD-kandidate Malu Dreyer. (en bovendien lijkt Klöckner niet op de Bundestag-lijst te willen en voorlopig oppositie in RLP te blijven voeren)
pi_168464861
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:37 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

NA de verkiezingen, natuurlijk ;)

Maar goed, dat zie ik inderdaad niet gebeuren, het zal eerder AfD zijn die zich verontschuldigd en vriendelijk vraagt of zij ook mee mogen doen met Frau Merkel.
Gedoogconstructietje werkt uitstekend!? Alleen hoop/denk ik dat Merkel niet zo'n slappe zak is als Verhagen. Daarnaast wil de AfD de macht helemaal niet. Net als Wilders gaan ze het pas echt overwegen als ze de grootste zijn en heel erg veel voor het zeggen krijgen. Nu kan je lekker jaar in jaar uit roepen dat je monddood wordt gemaakt en er niet naar het volk wordt geluisterd.
pi_168464979
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Gedoogconstructietje werkt uitstekend!? Alleen hoop/denk ik dat Merkel niet zo'n slappe zak is als Verhagen. Daarnaast wil de AfD de macht helemaal niet. Net als Wilders gaan ze het pas echt overwegen als ze de grootste zijn en heel erg veel voor het zeggen krijgen. Nu kan je lekker jaar in jaar uit roepen dat je monddood wordt gemaakt en er niet naar het volk wordt geluisterd.
Ik denk niet dat de Duitse burger een voorstander zal zijn van een minderheids regering als er een geode regering tussen CDU en SPD te vormen is.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 13:11:08 #20
198365 Morendo
The Real Deal
pi_168465048
Goering-Eckardt is de vrouwelijke kandidaat van de Groenen, niet Peter.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_168465118
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Gedoogconstructietje werkt uitstekend!?
lijkt me in duitsland weinig werkzaam...
het is in 2013 ook overwogen, toen de CDU/CSU heel dicht tegen een meerderheid aanzat en ook erop had kunnen zetten per stemgang te pogen 15-20 stemmen vanuit de oppositie te winnen of bepaalde deals te sluiten op deelgebieden met zowel Grünen als SPD.

maar ook dat werd als een te groot risico en zeker bij europese poltieke besluiten als een gevaar gezien, zeker waar binnen de CDU zelf ook opposiie tegen bepaalde Merkelse besluiten bestond (en al helemaal vanuit de CSU).

Bedenk bv dat de Bundesregierung om wetten door te voeren ook in de Bundesrat een zekere basis moet hebben.
Dit is ook een belangrijke reden waarom de AfD nu nog geen reele partner is nu, er is geen enkel Bundesland waar de AfD regeert en die hebben dus ook in de Bundesrat geen stem (enkel de regerende coalities hebben daar een stem)

Het is hierbij overigens interessant dat er momenteel per Bondsland enorm grote verschillen zijn tussen coalities
zie https://de.statista.com/s(...)at-nach-koalitionen/

volgens die weergave is de sterkste coalitie daar SPD/Grüne (in verschillende samenstelling, in BDW is die coalitie geleid door de Groenen).
In de Bundesrat staat de CDU er eerder erg zwak voor en hebben meer lnkse regeringen een enorm sterke macht.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:11 schreef Morendo het volgende:
Goering-Eckardt is de vrouwelijke kandidaat van de Groenen, niet Peter.
klopt, je hebt gelijk, heb dit aangepast
ik weet ook niet zeker of de Linken nu enkel met Wagenknecht of ook met Barsch als tweede kandiaat aantreden (bij de Linken is het beinvloed door een richtingenstrijd in de partij zelf, terwijl bij de Grünen het een erg oude traditie is en ze daar menen dat wegens emancipatie geen man in zn eentje de lijst mag aanvoeren, behalve dan in Badem-Würtemberg war Kretschmann met die onzin niet meedoet en daarvoor door de kiezers beloond is)

[ Bericht 10% gewijzigd door RM-rf op 27-01-2017 13:25:11 ]
pi_168466498
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:08 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de Duitse burger een voorstander zal zijn van een minderheids regering als er een geode regering tussen CDU en SPD te vormen is.
Ik was niet serieus over die gedoogconstructie. Zo'n gedrocht kunnen we alleen in Nl proberen. Bedankt Maxime en Mark...
  vrijdag 27 januari 2017 @ 14:18:41 #23
198365 Morendo
The Real Deal
pi_168466627
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 14:12 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Ik was niet serieus over die gedoogconstructie. Zo'n gedrocht kunnen we alleen in Nl proberen. Bedankt Maxime en Mark...
Ik dacht dat ze daar in de Scandinavische landen al jaren naar volle tevredenheid mee werken.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_168466922
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 14:18 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze daar in de Scandinavische landen al jaren naar volle tevredenheid mee werken.
Je denkt toch niet dat Merkel met dat Frauke om de tafel gaat zitten?

Rutte en Wilders gaat nog wel, maar Maxime had van mijlenver aan moeten zien komen dat dit niet ging werken. Ik schaar Merkel toch wel onder de Ballin's en Klink's van deze wereld. Topvrouw.
pi_168466996
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:30 schreef Tijger_nootje het volgende:
Lees ik het dan goed dat het CDU nu 36% peilt tegenvoer 37% daadwerkelijk in de vorige verkiezingen? Dan doen ze het toch aardig goed voor een regeringspartij?
Trump had ook maar 2% kans om te winnen, ik neem die peilingen altijd met een korrel zout.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')