abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 25 januari 2017 @ 11:16:00 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_168414196
(Don't shoot me, dat kids heb ik niet verzonnen, dat is vast niet vertaald uit het Engels voor de boektitel want 'kids' bekt zo lekker.) :X

Zijn er mensen hier bekend met 'De boom der 7 gewoonten' en/of het boek 'De 7 eigenschappen van Happy Kids'?



Deze blog geeft een uitleg van hoe ze de 7 gewoonten thuis toepassen, als voorbeeld.

Ik ben benieuwd naar ervaringen omdat ze hier op school mee werken. Ik vind het zelf heel zinnig klinken. Vooral ook in de opbouw van die gewoontes, eerst de eerste drie onder de knie hebben en dan verder gaan.

Zijn er mensen mee bekend?
***
pi_168414641
"Begin met het einde voor ogen."

Kek, lekker depressief dit.

"Eerst werken, dan spelen"

Kinderarbeid?

Voor welke leeftijd is dit relevant?
  woensdag 25 januari 2017 @ 11:47:56 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_168414787
Dit wordt toegepast op de basisschool, onder andere, startend in groep 3.

Ik vind het helemaal niet depressief? En het is toch normaal dat je eerst je (school)werk af moet hebben voor je kan gaan spelen? :?
***
  woensdag 25 januari 2017 @ 11:49:55 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168414825
Pro-actief, win-win, synergie.... denk dat je kinderen in groep 3 daar niet mee lastig moet vallen.
And so is the past
pi_168414850
wat is dit weer voor een overgecompliceerd gebrabbel :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 25 januari 2017 @ 11:52:56 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_168414875
Ik ben verbaasd (op een geamuseerde manier) over de opgetrokken wenkbrauwen, ik dacht eigenlijk dat dit wel in het straatje zou passen van de mensen die vinden dat de ouders van tegenwoordig veel te soft zijn.
***
  woensdag 25 januari 2017 @ 11:53:32 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_168414882
quote:
18s.gif Op woensdag 25 januari 2017 11:49 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Pro-actief, win-win, synergie.... denk dat je kinderen in groep 3 daar niet mee lastig moet vallen.
Ik ga er vanuit dat ze daar wel andere woorden voor gebruiken. ;)
***
  woensdag 25 januari 2017 @ 11:57:07 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_168414945
Kinderen die zich hier aan houden worden compleet overrompeld door de brutale kinderen lijkt me.
  woensdag 25 januari 2017 @ 12:00:19 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168415010
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 11:53 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat ze daar wel andere woorden voor gebruiken. ;)
Uiteraard, maar ik vind het persoonlijk een slechte boom. In de tegenwoordige wereld komt stap 7 op 1. Je kinderen iets anders leren is vragen om problemen, zoals BasenAad ook al aangeeft.
And so is the past
pi_168415049
Wat leuk BE!
Mijn collega in groep 8 werkt er al een paar jaar mee. Het heeft een heel fijn effect op het groepsklimaat en de werksfeer.

En waarom andere woorden gebruiken? Niets mis met uitbreiding van de woordenschat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 25 januari 2017 @ 12:03:39 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_168415065
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2017 12:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik vind het persoonlijk een slechte boom. In de tegenwoordige wereld komt stap 7 op 1. Je kinderen iets anders leren is vragen om problemen, zoals BasenAad ook al aangeeft.
Maar is dat niet waar 'men' nu zo veel kritiek op heeft? Dat kinderen egocentrische wezens zijn die maar wat graag om zich heen wijzen naar schuldigen voor alles wat er mis gaat in hun leven zonder ooit de hand in eigen boezem te steken? Is het dan niet juist een goed idee om ze als eerste aan te leren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de meeste dingen die goed en fout gaan in hun leven, stap 1 dus?
***
pi_168415172
Voor Mees, fleur en Dirk Jan zal dit goed werken totdat Kevin, Sjanique en Delano zich ermee gaan bemoeien.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  woensdag 25 januari 2017 @ 12:30:16 #13
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_168415512
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2017 12:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik vind het persoonlijk een slechte boom. In de tegenwoordige wereld komt stap 7 op 1. Je kinderen iets anders leren is vragen om problemen, zoals BasenAad ook al aangeeft.
Het is dan toch juist nodig om de boom weer te volgen?
pi_168416027
Er is hier in de buurt ook een basisschool die ermee werkt. Het sprak mij helemaal niet aan toen ik zocht naar een school voor onze zoon (hij zit dus ergens anders), ik vond het overkomen als een managementboek met termen als win win en synergie. Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen dus ik lees mee.
  woensdag 25 januari 2017 @ 13:48:42 #15
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_168416903
De 7 eigenschappen van effectief leiderschap was het eerste boek, dat haal je er inderdaad wel uit.
Het school programma heet : The leader in me

Er zitten wel wat dingen waar ik wat mee kan.. En dan ga ik uit dat de uitleg die ik tegenkwam op http://hetkind.org/2012/1(...)leerlingen-opbouwen/ klopt.

Gewoonte 1: wees-proactief; de gewoonte van keuzevrijheid.
Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven: ’ ik denk, ik kies, ik doe en ik kijk terug’


Ik denk dat het mooi is om dit inderdaad meer bij te brengen, je hebt altijd een keuze ook als je denkt geen keuze te hebben. Ook als dingen je overkomen kan je altijd een keuze maken in hoe je er mee om gaat. Dat is iets wat in mijn gezin heel belangrijk is.

het voorbeeld wat ook in de blog uit de OP staat is ook wat ik veel doe.
Wat ik nu probeer als mijn kinderen ruziemaken, is om de ‘verliezer’ te leren dat hij er niets aan kan doen dat zijn broertje groter en sterker is. Maar dat hij wel zijn eigen keuzes kan maken: niet meedoen aan het spel bijvoorbeeld.

Gewoonte 2: met het eind in gedachten, de gewoonte van visie.
Begin met het eind in gedachten: ‘ik zie het in mijn hoofd en ga er voor’

En dat vind ik zeker voor hele jonge kinderen eigenlijk een beetje beladen.
Ik zou deze voor mijn gezin dan veranderen in.

Ik ontdek de dingen die ik graag doe, ik ontdek de dingen die ik ga leren. Ik ontwikkel.
Ik vind helemaal niet dat alles maar een doel of plan moet hebben.
Ik ben iemand die op vakantie kan gaan door gewoon in de auto te stappen.Ik vind dat je in het leven moet leven, dat hoeft niet met een visie op je 7e, prestatie vind ik niet belangrijk. :D

Gewoonte 3: doe belangrijke dingen eerst; de gewoonte van integriteit en uitvoering
Stel prioriteiten en doe de belangrijke zaken eerst: ‘Ik houd mij aan mijn voornemens’.


Vind ik ook nogal ver gaan voor een kind. Ik ben nog geen kilo kwijt sinds september ondanks mijn voornemen om er genoeg kwijt te raken :'( Ik leer mijn kinderen goed na te denken voor ze beloftes maken, want een belofte is veel waard. Maar een klein kind kan helemaal die uitvoering niet altijd garanderen (en een volwassene ook niet eigenlijk. (vind ik dan)

Gewoonte 4: denk win-win: de gewoonte van wederzijds voordeel
Heb een iedereen-kan-winnen houding: ‘Ik wil het beste voor jou en mij’.


Dit is in ons gezin wel een ding, we zijn met veel en we denken ook nog eens allemaal anders.
Denk na over je wensen, eisen, maar besef je ook goed hoe de ander het ziet..

Al zou ik het in mijn gezin meer omschrijven als Take one for the team. aka
Willingly undertake an unpleasant task or make a personal sacrifice for the collective benefit of one's sibling or family member.

Maar let er goed op dat je niet altijd degene bent die zich laat wegcijferen. is wat ik mijn oudste vaak vertel. Een compromis moet voor iedereen leuk zijn, lijkt die compromis onhaalbaar laat het dan iets meer los.

Vooral bij de kleine dingen, als het volgens jou een big deal is om naast mama aan de eet-tafel te zitten moet je niet boos worden als je broertje dat ook zo ziet. overleg naar een oplossing en doe niet moeilijk als je een keer degene bent die pech heeft.

Gewoonte 5: eerst begrijpen, dan begrepen worden; de gewoonte van wederzijds begrip
Luister oprecht naar anderen: ‘Ik én jij komen verder als we van elkaar weten wat we belangrijk vinden’


Dit is dus wel een ding hier thuis en heel belangrijk ik kan echt heel boos worden van mensen die niet luisteren naar elkaar hier thuis, of zaken er bij gaan halen.. Als persoon praat over A. dan geeft persoon2 ook een reply op A. het doet er niet toe wat b,c of d is. Eerst antwoorden op A. zodra dat uitgepraat is gaan we verder over iets anders.

kind1 wil graag dat kind2 iets doet en kind2 geeft een reactie; ja maar dat doe jij ook nooit.
Dan hoor je dus de behoefte van het kind1 niet als 2. Dan ga je inhoudelijk in op het onderwerp.
Als je daarna nog wil klagen over kind 1 als kind2 dan is dat prima maar het is een los gesprek.

Bij het onderwerp blijven is een ding :+

Gewoonte 6: creëer synergie; de gewoonte van creatieve samenwerking
Werk samen om mee te bereiken: ‘Omdat we verschillend zijn, kunnen we samen dingen die we apart niet kunnen’.


Ook logisch, maak gebruik van de kwaliteit van een ander! laat die ander het je uitleggen of doe het samen.. Voel je niet slecht als een ander iets wel kan maar zie het als een leermoment.
Spreekt verder voor zich waarom ik dat in ons gezin wel kan waarderen.

Gewoonte 7: houd de zaag scherp; de gewoonte van vernieuwing
Vernieuw jezelf regelmatig: ‘Als ik goed voor mezelf zorg, ben ik tot veel in staat’.


Deze vind ik lastig. Ik zie niet in waarom je moet vernieuwen als je op je plek zit, ik zou het liever zien als jezelf op peil houden. aandacht geven aan wat je drive is.Meenemen waar je wel iets aan hebt. Maar vernieuwen omdat het een gewoonte is?

(het kan ook zijn dat ik vernieuwen anders lees dan de bedoeling is, verandering is een ja. Extra opladen en zo jezelf vernieuwen is een ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door Budabuddumbam op 25-01-2017 13:56:47 ]
pi_168417087
quote:
17s.gif Op woensdag 25 januari 2017 13:48 schreef Budabuddumbam het volgende:

Gewoonte 2: met het eind in gedachten, de gewoonte van visie.
Begin met het eind in gedachten: ‘ik zie het in mijn hoofd en ga er voor’

En dat vind ik zeker voor hele jonge kinderen eigenlijk een beetje beladen.
Zakgeld sparen voor een mooie legodoos ipv direct uitgeven aan allerlei prullen.
quote:
Gewoonte 3: doe belangrijke dingen eerst; de gewoonte van integriteit en uitvoering
Stel prioriteiten en doe de belangrijke zaken eerst: ‘Ik houd mij aan mijn voornemens’.


Eerst werken dan spelen. Bv eerst tafel afruimen, daarna weer met de lego. Helpt mezelf ook (eerst de was ophangen, dan nog even Fok!ken.... dus ben zo weg! :D ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 25 januari 2017 @ 14:10:23 #17
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_168417319
Maar met prullen vind ik ook niets mis als je dan toch zo graag prullen koopt :D

En ik ben meer van het als het maar afkomt wanneer het af moet zijn.. Eerst buitenspelen en met een fris hoofd je boekbespreking maken vind ik ook goed. *O*
pi_168417462
quote:
17s.gif Op woensdag 25 januari 2017 14:10 schreef Budabuddumbam het volgende:
Maar met prullen vind ik ook niets mis als je dan toch zo graag prullen koopt :D
Als dat je doel is prima. Maar ik vind het belangrijk mijn kind te leren om na te denken wat hij met zijn geld doet ipv impulsief allerlei zooi kopen (hij mag het dus wel als hij daar echt voor kiest).
quote:
En ik ben meer van het als het maar afkomt wanneer het af moet zijn.. Eerst buitenspelen en met een fris hoofd je boekbespreking maken vind ik ook goed. *O*
Eens wat betreft een fris hoofd. Wat betreft uitstellen van rotklusjes vind ik 'eerst werken dan spelen' een hele fijne.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_168417546
Ja, dat laatste heb ik dus ook Buda. Eerst doen 'wat moet' en daarna pas wat je wil hoeft voor mij helemaal niet, andersom kan ook prima. Leren plannen (en prioriteiten kunnen stellen) vind ik heel belangrijke vaardigheden. Net zo goed als de gevolgen ondervinden van je doen of laten. Als je bv de hele middag buitenspeelt en daarna je huiswerk niet meer afkrijgt, dan moet dat de volgende keer dus ietsje anders :)
pi_168616566
quote:
17s.gif Op woensdag 25 januari 2017 14:10 schreef Budabuddumbam het volgende:
Maar met prullen vind ik ook niets mis als je dan toch zo graag prullen koopt :D

En ik ben meer van het als het maar afkomt wanneer het af moet zijn.. Eerst buitenspelen en met een fris hoofd je boekbespreking maken vind ik ook goed. *O*
Nou, precies. Ik word zelf al een beetje opstandig van die frases: het komt op mij calvinistisch/moralistisch/normatief over. Er zitten wel dingen in de boom die mij wel aanspreken (uiteraard, want met dat doel is dit ook gemaakt; om zoveel mogelijk mensen dit te verkopen) maar in het algemeen komt het teveel over als inderdaad die managementboeken en zelfhulpboeken die een 'weg' propageren die gegarandeerd zou leiden tot succes en geluk.

De 'baas over je eigen leven' en pro-actief zijn: ik denk dat je zoiets zelf moet ervaren en moet voelen, een uitgangspunt waar je zelf voor moet kunnen kiezen en niet als een vaststaand feit maar geleerd moet krijgen. Bovendien is het ook wat hypocriet, want een kind is in veel gevallen nog niet echt de baas over z'n eigen leven, maar wordt juist gestuurd, begeleid, opgevoed in een bepaalde richting (deze dus....). Ik snap dat je een kind zoiets zou willen meegeven, maar daar hoort wel echt wat nuance bij, volgens mij. En niet als belangrijkste 'gewoonte' dat erin geslepen wordt, dat komt bijna religieus over.

Als je als ouder en/of als docent zelf goed kan verwoorden wat je wil met de opvoeding dan heb je dit jargon en zo'n boom helemaal niet nodig. Het gevaar is, als je dit als methode echt zo gaat gebruiken, dat het een doel op zichzelf wordt (en dus dat het iets dogmatisch en religieus wordt).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168616909
Oh en 'samen is beter', hoezo? Ik denk dat menig kind dat graag solistisch te werk gaat, daar wel wat tegenin kan brengen. *O* .


Brrrr. :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 19 februari 2017 @ 08:40:11 #22
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168995694
Artikel in de Trouw van afgelopen week.

Het gaat over een basisschool in Houten die Coveys zeven eigenschappen voor effectief leiderschap als basis heeft genomen voor de pedagogisch-didactische aanpak, al vanaf de kleuterklas.

Interessant, maar ik ben niet gelijk overtuigd. Vooral om de leefregels voor effectief leiderschap, van een goeroe, als basis te nemen voor hoe met elkaar om te gaan op een basisschool, natuurlijk zit er wel wat in maar volgens mij is het altijd wijs om goeroes niet te makkelijk te volgen. En verder wat hierboven al staat.

Laat me weten als het niet leesbaar is.

[ Bericht 55% gewijzigd door Lemijn op 19-02-2017 08:54:58 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 23 februari 2017 @ 11:37:37 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_169087138
Het blijft uiteindelijk volgens mij ook poteto-potato. Dit is dan in een grote woorden gegoten, de onderliggende boodschap komt neer op dingen die, ik in ieder geval, best als prima eigenschappen voor kinderen zie: hou rekening met elkaar, stel doelen voor jezelf voor het leven etc. etc.
Ik weet niet of ik blij zou worden van een school die alleen maar vanuit dat gedachtegoed zou werken. Dat wordt me dan weer iets te 'eng' qua perspectief zeg maar. Het is op de school van mijn zoon iets dat meegenomen wordt in de lessen en de manier waarop er met lesstof etc. omgegaan wordt, het is geen heilig doel met speciale school-liederen enzo.

Wat er in de OP niet bij stond, want ik wilde niet gelijk gaan roeptoeteren met mijn superspeciale sneeuwvlokje, maar het gaat in het geval van mijn zoon om een school met voltijds onderwijs aan hoogebegaafde kinderen en ik denk dat zeker in hun geval dingen als doelen stellen, de balans goed houden, de baas zijn over je eigen leven etc. heel belangrijk zijn.
***
pi_169087363
Ik zag in het plaatje "hou de zaag scherp", zonder verder te lezen was mijn eerste reactie al "oh covey"

:D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_169087448
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 11:37 schreef Brighteyes het volgende:
Het blijft uiteindelijk volgens mij ook poteto-potato. Dit is dan in een grote woorden gegoten, de onderliggende boodschap komt neer op dingen die, ik in ieder geval, best als prima eigenschappen voor kinderen zie: hou rekening met elkaar, stel doelen voor jezelf voor het leven etc. etc.
Ik weet niet of ik blij zou worden van een school die alleen maar vanuit dat gedachtegoed zou werken. Dat wordt me dan weer iets te 'eng' qua perspectief zeg maar. Het is op de school van mijn zoon iets dat meegenomen wordt in de lessen en de manier waarop er met lesstof etc. omgegaan wordt, het is geen heilig doel met speciale school-liederen enzo.

Wat er in de OP niet bij stond, want ik wilde niet gelijk gaan roeptoeteren met mijn superspeciale sneeuwvlokje, maar het gaat in het geval van mijn zoon om een school met voltijds onderwijs aan hoogebegaafde kinderen en ik denk dat zeker in hun geval dingen als doelen stellen, de balans goed houden, de baas zijn over je eigen leven etc. heel belangrijk zijn.
Dit is voor elk mens belangrijk, ongeacht niveau, leeftijd enz.

Ik speel nog steeds met de juiste woorden voor een gezinsmissie; wat vinden we belangrijk, wat is ons doel en hoe leven we naar dat doel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')