abonnement Unibet Coolblue
pi_168404574
Originele OP van Keste010:

Met het risico dat ik een tendentieuze TT plaats stel ik er zelf maar bij dat ik absoluut geen kenner ben wat betreft gezondheidszorgpolitiek, maar ik begaf me laatst bij een discussie over marktwerking in de zorg die me tot denken heeft gezet. Ondanks dat ik me over het algemeen graag onder de marktwerking-bashers schaar wilde ik graag weten hoe er hier over de stijgende kosten van de zorg wordt gedacht voor ik een 'kant' kies. Allereerst het volgende bericht dat gisteren verscheen: http://www.telegraaf.nl/d(...)t_allerhoogst__.html

quote:
Zorgkosten zijn in Nederland het allerhoogst

De zorgkosten zijn naar verhouding in Nederland het allerhoogst van heel Europa. Van het bruto binnenlands product gaat 11,8 procent op aan zorg. Vooral in zuidelijk en oostelijk Europa besteedt men een veel kleiner deel van het bbp aan zorg.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Oeso en de Europese Commissie naar gebruik en kosten van de zorg in 2012. Ook het bedrag in euro's per persoon is in Nederland erg hoog. In 2012 kostte de zorg 3829 euro per hoofd van de bevolking, het hoogste bedrag in de Europese Unie. In Zwitserland en Noorwegen (geen lid van de EU) is dit bedrag hoger. Het gewogen EU-gemiddelde in de EU ligt slechts op 2535 euro.
De grote vraag blijft natuurlijk waar de stijgende kosten vandaan komen. De neiging is snel om te kijken naar de vergrijzing, duurdere behandelingen en het doorbehandelen van patiënten voor wie weinig uitzicht is. Vaak wordt daar een moreel/ethisch argument tegenover gesteld, maar ik moest denken aan dit betoog waar de zorgkosten in 2010 werden ontleed en vergeleken met andere landen: http://www.volkskrant.nl/(...)is-te-duur~a1002066/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu Nederland inderdaad in Europa's top is gekomen qua uitgaven gezondheidszorg per hoofd van de bevolking is deze discussie inmiddels centraal komen te staan in de politiek, waaronder bij de aanloop naar de vorige Tweede Kamerverkiezingen. Daar viel het me nog op dat vooral werd gekeken naar de eerder genoemde factoren en dat weinig partijen het over de structuur van de zorg hebben. Waar moeten de oplossingen gezocht worden? Moet er daadwerkelijk meer uit de basisverzekering verdwijnen, het eigen risico opgehoogd worden? Of moet de DBC-structuur en/of de centrale positie van verzekeraars eens goed onder de loep genomen worden?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_168404646
Over dat roken:

Een roker die 10 jaar jonger dan gemiddeld sterft vermijdt die torenhoge piek die we zien bij de zorgkosten in de laatste levensjaren bij hen die door "ouderdom" sterven. Of je nou rookt of niet, je moet er wel objectief naar blijven kijken. Het zou best eens kunnen dat de roker daardoor juist minder zorgkosten dan gemiddeld verbruikt. Verder doen we bij dit soort zaken of de verbruikte zorgkosten altijd door anderen (ons!) wordt betaald. Wat niet zo hoeft te zijn.

Dit is een quote van (godbetert) de site "stoprokenvandaag":

"Heeft op financieel vlak de regering en Nederlandse maatschappij er baat bij dat alle tabaksrokers stoppen met roken? Nee, want het levert geld op. De belasting en ziektekosten heffen elkaar (min of meer) op qua kosten. Maar het feit dat tabaksrokers korter leven, geeft een enorm grote besparing. Zowel qua ziektekosten als qua uitkeringen."

Ze reken hier w.s. niet de "gemiste" belastinginkomsten mee wat ik eigenlijk terecht vind.

En de klap op de vuurpijl (van dezelfde site):

"Daarentegen levert de tabaksaccijns de Nederlandse schatkist ruim 2,3 miljard euro op. In Nederland levert de tabaksindustrie voor ca 230 miljoen euro aan werkgelegenheid op. Rokers sterven gemiddeld 4 jaar eerder dan niet-rokers. Dit levert de samenleving een besparing op van ca. 600 miljoen euro aan ziektekosten. Daarnaast bespaart de kortere levensduur van rokers nog eens ca. 1,2 miljard euro per jaar aan niet genoten AOW en pensioen. Per saldo leveren rokers de samenleving dus ca 1,5 miljard euro per jaar op."

Waarvoor onze dank rokers. :D

Hier nog een interessante docu die de kosten en baten in kaart brengt:

http://www.npo.nl/de-rekenkamer/22-06-2011/KRO_1458383

[ Bericht 16% gewijzigd door Bart2002 op 24-01-2017 21:30:49 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168404836
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:01 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wat cynisch om iemand die vroeger dan gemiddeld overlijdt door eigen schuld of niet te zien als een schadepost wegens gemiste belastinginkomsten. Dat doet men blijkbaar wel bij roken maar niet bij verkeersongevallen, hartfalen of "zachte" zelfmoord. Waar zacht is bedoeld als niet onder de trein springen.
Die "gemiste" belastinginkomsten wil ik nog wel uitdiepen. Iemand die wil betogen dat je die wel moet meetellen?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168404984
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die "gemiste" belastinginkomsten wil ik nog wel uitdiepen. Iemand die wil betogen dat je die wel moet meetellen?
Een werkend persoon betaalt meer belasting dan hij/zij onttrekt aan de staatskas.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168405091
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Een werkend persoon betaalt meer belasting dan hij/zij onttrekt aan de staatskas.
Heb je #2 gezien? Dat levert toch een ander beeld op dan je dacht, nietwaar? Ik beweer overigens niet dat dit de keiharde waarheid is maar behoorlijk plausibel m.i.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168405143
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Heb je #2 gezien? Dat levert toch een ander beeld op dan je dacht, nietwaar? Ik beweer overigens niet dat dit de keiharde waarheid is maar behoorlijk plausibel m.i.
Die doc van de rekenkamer klopt wel, ik had het ook over 2.5 en 4miljard hè. De rekenkamer is daarvoor mijn bron note bene.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168405189
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die doc van de rekenkamer klopt wel, ik had het ook over 2.5 en 4miljard hè. De rekenkamer is daarvoor mijn bron note bene.
Dan was het w.s. iemand anders die het had over de "externaliteiten" van roken door "hogere" zorgkosten. :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168405277
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan was het w.s. iemand anders die het had over de "externaliteiten" van roken door "hogere" zorgkosten. :D
Zorgkosten per jaar zijn hoger, zorgkosten over een leven allicht lager, maar een zorgverzekeraar betaalt per jaar en niet per leven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168405351
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zorgkosten per jaar zijn hoger, zorgkosten over een leven allicht lager, maar een zorgverzekeraar betaalt per jaar en niet per leven.
Dat vind ik een "aparte" redenatie. Daar ga ik eens een nachtje over slapen. Misschien kun je hem wat verduidelijken voor de niet-economen onder ons.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168405393
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat vind ik een "aparte" redenatie. Daar ga ik eens een nachtje over slapen. Misschien kun je hem wat verduidelijken voor de niet-economen onder ons.
Als jij een zorgverzekering afsluit bij een zorgverzekeraar dan is dat een jaarcontract.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168405479
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als jij een zorgverzekering afsluit bij een zorgverzekeraar dan is dat een jaarcontract.
Ja, ik volg je. En verder? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168405535
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, ik volg je. En verder? :)
Binnen dat betreffende jaar kan een roker duurder zijn.

Maar de totale zorgkosten over een heel leven zijn ook afhankelijk van de lengte van een leven... Dus de totale zorgkosten van een roker kunnen om die reden lager zijn dan van een niet roker.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168405747
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Binnen dat betreffende jaar kan een roker duurder zijn.

Maar de totale zorgkosten over een heel leven zijn ook afhankelijk van de lengte van een leven... Dus de totale zorgkosten van een roker kunnen om die reden lager zijn dan van een niet roker.
Als je het macro bekijkt want dat doe je meestal bij externaliteiten dan lijkt me dat er niet veel toe doen voor het totaalplaatje. Maar goed. Ik denk dat, als we weer wat on-topic gaan, dat de stijgende zorgkosten hem niet in het roken zitten. Maar wat dan wel? Graag uw input mensen!
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168405833
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als je het macro bekijkt want dat doe je meestal bij externaliteiten dan lijkt me dat er niet veel toe doen voor het totaalplaatje. Maar goed. Ik denk dat, als we weer wat on-topic gaan, dat de stijgende zorgkosten hem niet in het roken zitten. Maar wat dan wel? Graag uw input mensen!
Klopt, dat bekijk je ook macro....

Maar het draait erom of ze meer premie zouden moeten betalen bij de zorgverzekeraar, wat dus terecht is, ook al nemen ze in een heel mensenleven minder zorg af... In het jaar dat ze verzekerd zijn bij betreffende zorgverzekeraar vragen ze disproportioneel veel zorg. Rokers zijn duurder voor de zorgverzekeraars ook al leveren ze de staat netto geld op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168406105
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klopt, dat bekijk je ook macro....

Maar het draait erom of ze meer premie zouden moeten betalen bij de zorgverzekeraar, wat dus terecht is, ook al nemen ze in een heel mensenleven minder zorg af... In het jaar dat ze verzekerd zijn bij betreffende zorgverzekeraar vragen ze disproportioneel veel zorg. Rokers zijn duurder voor de zorgverzekeraars ook al leveren ze de staat netto geld op.
Ah zo. We behoeven geen medelijden te hebben met de zorgverzekeraars dacht ik. Zij boeren meer dan uitstekend. En die geldstromen zijn communicerende vaten: "De Staat" dat zijn wij, het levert "ons" dus geld op. Verder moet ik hard gaan nadenken over het bepaalde "jaar" waar je over spreekt. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen nu maar mijn "Gut-feeling" zegt me dat dat niet van belang is voor het geheel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168406161
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ah zo. We behoeven geen medelijden te hebben met de zorgverzekeraars dacht ik. Zij boeren meer dan uitstekend. En die geldstromen zijn communicerende vaten: "De Staat" dat zijn wij, het levert "ons" dus geld op. Verder moet ik hard gaan nadenken over het bepaalde "jaar" waar je over spreekt. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen nu maar mijn "Gut-feeling" zegt me dat dat niet van belang is voor het geheel.
Rekensom: Roker kost 20 euro per jaar.
Niet roker kost 15 euro per jaar.

Roker leeft 10 jaar, kost 200 euro.
Niet roker leeft 20 jaar, kost 300 euro.

Niet roker is duurder! Ja... maar niet voor de zorgverzekeraar die per klant per jaar betaalt.
Het maakt wel uit als je wilt bepalen wie voor welke kosten zou moeten opdraven.... Economen willen een level playing field waarbij de kosten wel juist toebedeelt worden, dat is efficiënt omdat mensen hun baten maximaliseren....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168406284
Ja laten we het over roken/niet roken hebben ipv de kern van het probleem, namelijk de pharmacy zelf. Medicijnen die worden tegengehouden waardoor mensen sterven of medicijnen die expres met 300% worden verhoogd want ja dat kunnen wij etc etc. Men zegt ook weleens de pharmacy en een ieder die ermee te maken heeft (dus ook de verzekeraars) zijn de grootste boeven op deze planeet.
pi_168406286
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:03 schreef ludovico het volgende:
Niet roker is duurder! Ja... maar niet voor de zorgverzekeraar die per klant per jaar betaalt.
Ik blijf het een aparte redenatie vinden. Ik kom daar morgen deo volente op terug en misschien zijn er wel medelezers die daar hun licht over willen laten schijnen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168406356
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:07 schreef Poepz0r het volgende:
Ja laten we het over roken/niet roken hebben ipv de kern van het probleem, namelijk de pharmacy zelf. Medicijnen die worden tegengehouden waardoor mensen sterven of medicijnen die expres met 300% worden verhoogd want ja dat kunnen wij etc etc. Men zegt ook weleens de pharmacy en een ieder die ermee te maken heeft (dus ook de verzekeraars) zijn de grootste boeven op deze planeet.
Nou ja, het topic loopt al een tijdje. En dat roken kwam toevallig voorbij. En wat jij noemt ook. Ik ben het overigens geheel met je eens dat genoemde partijen niet erg koosjer zijn. Een aanrader die dat beeld geheel bevestigt is het boek "Dodelijke medicijnen" van Peter C. Gotzsche.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168406388
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja, het topic loopt al een tijdje. En dat roken kwam toevallig voorbij. En wat jij noemt ook. Ik ben het overigens geheel met je eens dat genoemde partijen niet erg koosjer zijn.
Ergste is dat het nooit gaat veranderen. Waar geld gemaakt kan worden is sprake van een machtspositie etc etc
pi_168406390
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik blijf het een aparte redenatie vinden. Ik kom daar morgen deo volente op terug en misschien zijn er wel medelezers die daar hun licht over willen laten schijnen.
Waarom is dat een aparte redenatie? Dat is gewoon hoe het in elkaar steekt, feitelijk.
Ik kan het niet echt versimpelen, dat rekensommetje spreekt wel aardig voor zich toch?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168406502
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom is dat een aparte redenatie? Dat is gewoon hoe het in elkaar steekt, feitelijk.
Ik kan het niet echt versimpelen, dat rekensommetje spreekt wel aardig voor zich toch?
Er wrevelt en friemelt iets bij mij. :) Ik wilt het best geloven maar innerlijk voel ik verzet daartegen. Ik ga er eens over nadenken. Morgen meer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 24 januari 2017 @ 22:30:44 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168407096
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik blijf het een aparte redenatie vinden. Ik kom daar morgen deo volente op terug en misschien zijn er wel medelezers die daar hun licht over willen laten schijnen.
Hij heeft gelijk. Mensen worden na hun 75ste extreem duur in de zorg. Veel rokers gaan voor die leeftijd dood en zijn daarom goedkoper. Daar komen de accijns nog eens bij.

Hij heeft ook gelijk dat er over andere zaken als bijvoorbeeld sportblessures of vroeg doodgaande topsporters heel anders geredeneerd wordt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_168407143
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk. Mensen worden na hun 75ste extreem duur in de zorg. Veel rokers gaan voor die leeftijd dood en zijn daarom goedkoper. Daar komen de accijns nog eens bij.

Hij heeft ook gelijk dat er over andere zaken als bijvoorbeeld sportblessures of vroeg doodgaande topsporters heel anders geredeneerd wordt.
Wat dacht je van alcoholisten? Die zijn er meer dan rokers ;)
pi_168411456
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk. Mensen worden na hun 75ste extreem duur in de zorg. Veel rokers gaan voor die leeftijd dood en zijn daarom goedkoper. Daar komen de accijns nog eens bij.

Hij heeft ook gelijk dat er over andere zaken als bijvoorbeeld sportblessures of vroeg doodgaande topsporters heel anders geredeneerd wordt.
Volgens mij zijn dat nou juist mijn redenaties. :) Waar ik mee zat is vanaf #9 en verder.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 25 januari 2017 @ 06:27:31 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168411484
Stijgende zorgkosten komen vooral door het ontbreken van prijslijsten. Je ziet niet vooral wat je moet betalen, je krijgt achteraf de factuur (al dan niet betaald door de zorgverzekering). Je kunt dus geen prijsafweging maken.
De gezondheidszorg kan daarom min of meer vragen wat ze willen en door het zorgkostensysteem krijgen ze elke krankzinnige prijs betaald ook.
Als we in dit land een minimumeis stellen aan de kwaliteit van o.a. artsen door diploma's, hoef je als patiënt niet bang te zijn dat de goedkope arts een slechte arts is. Daarom hoeven mensen met een kleine beurs nie per se naar een dure arts.
Op andere vlakken is er eveneens weinig concurrentie: als er in je woonplaats één apotheek is, ga je niet kijken of hetzelfde soort medicijn 10 km verderop goedkoper is.

Als er minder zorgkosten zijn door minder bejaarden/rokers/Fok!kers, gaan de prijzen van de zorg omhoog zodat ze met minder patiënten dezelfde omzet/winst kunnen behalen. De verzekeraars betalen toch wel en de patiënt heeft nog steeds geen idee wat de werkelijke zorgkosten zijn.
pi_168411506
Er is geen marktwerking in de zorg. De patient en de zorgaanbieder kunnen niet met elkaar onderhandelen. Overigens staat het solidariteitsprincipe een volledig vrije markt natuurlijk ook in de weg. Verzekeraars hebben teveel macht, en hebben via declaraties inzicht in de gezondheid van burgers. Daar mogen ze niks mee doen, maar dat is niet goed controleerbaar.
pi_168411828
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 06:27 schreef Lunatiek het volgende:
Stijgende zorgkosten komen vooral door het ontbreken van prijslijsten.
Zeer zeker. Ergens in een eerder deel gaf ik een voorbeeld van dezelfde behandeling die een factor 5(!) in prijs scheelde. Ik vind het nou juist een taak van de zorgverzekeraars om die excessen weg te snijden. Maar het lijkt ze geen reet te boeien...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168411946
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 07:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeer zeker. Ergens in een eerder deel gaf ik een voorbeeld van dezelfde behandeling die een factor 5(!) in prijs scheelde. Ik vind het nou juist een taak van de zorgverzekeraars om die excessen weg te snijden. Maar het lijkt ze geen reet te boeien...
Zo eenvoudig is het helaas niet. Het is heel moeilijk om behandelingen in verschillende ziekenhuizen te vergelijken. Sommige (perifere) ziekenhuizen krijgen voornamelijk de eenvoudige gevallen, terwijl andere ziekenhuizen vooral de zeer complexe gevallen krijgen. Dan ontstaan er verklaarbare verschillen in zorgkosten. De DBC-tarieven zijn een norm, maar voor de daadwerkelijke kosten zijn ook zaken als de caseload van belang. Vergelijken is ook lastig doordat zorgprodukten vaak moeilijk onderling vergelijkbaar zijn. Voor GGZ is de persoon van de behandelaar van belang, voor somatische zorg spelen ook allerlei variabelen een rol. Als je alleen eenvoudige operaties doet met weinig kans op complicaties ben je goedkoper dan wanneer je voornamelijk de complexe gevallen doorgestuurd krijgt. Het publiceren van prijzen voor behandelingen geeft enig inzicht, maar de context is enorm belangrijk.

Daarnaast is het belang van de verzekeraar een ander belang dan het belang van de patient. Daarom is de verzekeraar niet de aangewezen partij om namens de patient over zorg en zorgkosten te onderhandelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2017 08:14:23 ]
  woensdag 25 januari 2017 @ 09:26:00 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168412690
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 08:13 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Zo eenvoudig is het helaas niet. Het is heel moeilijk om behandelingen in verschillende ziekenhuizen te vergelijken. Sommige (perifere) ziekenhuizen krijgen voornamelijk de eenvoudige gevallen, terwijl andere ziekenhuizen vooral de zeer complexe gevallen krijgen. Dan ontstaan er verklaarbare verschillen in zorgkosten. De DBC-tarieven zijn een norm, maar voor de daadwerkelijke kosten zijn ook zaken als de caseload van belang. Vergelijken is ook lastig doordat zorgprodukten vaak moeilijk onderling vergelijkbaar zijn. Voor GGZ is de persoon van de behandelaar van belang, voor somatische zorg spelen ook allerlei variabelen een rol. Als je alleen eenvoudige operaties doet met weinig kans op complicaties ben je goedkoper dan wanneer je voornamelijk de complexe gevallen doorgestuurd krijgt. Het publiceren van prijzen voor behandelingen geeft enig inzicht, maar de context is enorm belangrijk.

Daarnaast is het belang van de verzekeraar een ander belang dan het belang van de patient. Daarom is de verzekeraar niet de aangewezen partij om namens de patient over zorg en zorgkosten te onderhandelen.
Natuurlijk kun je vergelijken. Bij alle andere branches kun je vooraf een indicatie van de kosten opvragen en krijg je een offerte als je erom vraagt. Natuurlijk zit er altijd een marge in om de kosten te dekken als de indicatie te laag was of als het gecompliceerder was dan het is.
Heel veel medisch gebeuren is gewoon standaard, neem bijvoorbeeld het volgende:
- Patiënt moet iedere x weken bloed laten afnemen voor trombosecontrole. In het plaatselijke zorgcentrum zijn 2 instanties die dit doen. De ene is een filiaaltje van het ziekenhuis (een kamer voor dit soort dingen), de andere is een zelfstandige instantie. Heeft de patiënt een keuze? Is de keuze gebaseerd op de prijs voor het prikken? Is de keuze gebaseerd op de kwaliteit van de instantie? Nee, er is geen keuze, maar omdat de trombose bij het ziekenhuis in behandeling is, moet de patiënt naar het ziekenhuis filiaaltje, ongeacht de kosten.
- De huisarts verwijst door naar de fysiotherapeut. Je mag zelf kiezen bij wie je je laat behandelen, kosten worden volledig vergoed. Er zijn er 5 in je woonplaats. Kijk je naar de prijs of de kwaliteit, of neem de de dichtstbijzijnde of degene die je toevallig kent?
  woensdag 25 januari 2017 @ 09:27:26 #31
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168412705
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 07:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeer zeker. Ergens in een eerder deel gaf ik een voorbeeld van dezelfde behandeling die een factor 5(!) in prijs scheelde. Ik vind het nou juist een taak van de zorgverzekeraars om die excessen weg te snijden. Maar het lijkt ze geen reet te boeien...
Factor vijf, daar lachen ze om:
http://nos.nl/artikel/402(...)er-zo-duur-werd.html
pi_168413496
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 09:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je vergelijken. Bij alle andere branches kun je vooraf een indicatie van de kosten opvragen en krijg je een offerte als je erom vraagt. Natuurlijk zit er altijd een marge in om de kosten te dekken als de indicatie te laag was of als het gecompliceerder was dan het is.
Heel veel medisch gebeuren is gewoon standaard, neem bijvoorbeeld het volgende:
- Patiënt moet iedere x weken bloed laten afnemen voor trombosecontrole. In het plaatselijke zorgcentrum zijn 2 instanties die dit doen. De ene is een filiaaltje van het ziekenhuis (een kamer voor dit soort dingen), de andere is een zelfstandige instantie. Heeft de patiënt een keuze? Is de keuze gebaseerd op de prijs voor het prikken? Is de keuze gebaseerd op de kwaliteit van de instantie? Nee, er is geen keuze, maar omdat de trombose bij het ziekenhuis in behandeling is, moet de patiënt naar het ziekenhuis filiaaltje, ongeacht de kosten.
- De huisarts verwijst door naar de fysiotherapeut. Je mag zelf kiezen bij wie je je laat behandelen, kosten worden volledig vergoed. Er zijn er 5 in je woonplaats. Kijk je naar de prijs of de kwaliteit, of neem de de dichtstbijzijnde of degene die je toevallig kent?
Wil je de beste behandeling of de goedkoopste behandeling? Wil je vrije zorgkeuze of wil je dat je verzekeraar bepaalt waar je je wel en waar je je niet mag laten behandelen? Ga je naar een behandelaar waar je je goed bij voelt of naar iemand waar je een hekel aan hebt?

Voor diagnostiek (de D uit DBC) ben ik het met je eens dat de kosten niet te ver uit elkaar zouden mogen liggen. Voor behandeling (de B uit DBC) ligt het een stuk ingewikkelder. Daar is de medische argumentatie primair en weegt een stuk zwaarder en de financiele argumentatie is ook belangrijk, maar secundair.
pi_168413625
"Het relatief grootste verschil is er bij een zogenoemde 'kruisproef', een test die bijvoorbeeld bij transplantaties wordt uitgevoerd. Die behandeling kost bij Meditta in Sittard 2,60 euro, terwijl het Zaans Medisch Centrum in Zaandam er 117,69 voor rekent; een verschil van 4427 procent.

'Slecht voor concurrentie'
De Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen (NVZ) is niet bij met de publicatie van de tarieven. Het publiceren van de tarieven is volgens de NVZ slecht voor de concurrentie tussen ziekenhuizen. Ze vrezen dat de prijs van alle behandelingen hierdoor omhoog gaat."

Publiceren van de tarieven is "slecht" voor concurrentie. :D Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom? Dit soort geheimzinnigheid zou verboden moeten worden. Leve de transparantie.

Deze is ook leuk:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ert-5225583-a1531491

"Bij het schroefje bleek het ziekenhuis een tarief te hanteren dat ruim 10.000 euro boven het landelijk gemiddelde ligt. Wie met een polis van Zilveren Kruis naar IJsselmeerziekenhuizen was gegaan, had een factuur van 6.606,11 ontvangen, bleek gedurende het onderzoek."
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168413748
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 10:29 schreef Bart2002 het volgende:
"Het relatief grootste verschil is er bij een zogenoemde 'kruisproef', een test die bijvoorbeeld bij transplantaties wordt uitgevoerd. Die behandeling kost bij Meditta in Sittard 2,60 euro, terwijl het Zaans Medisch Centrum in Zaandam er 117,69 voor rekent; een verschil van 4427 procent.

'Slecht voor concurrentie'
De Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen (NVZ) is niet bij met de publicatie van de tarieven. Het publiceren van de tarieven is volgens de NVZ slecht voor de concurrentie tussen ziekenhuizen. Ze vrezen dat de prijs van alle behandelingen hierdoor omhoog gaat."

Publiceren van de tarieven is "slecht" voor concurrentie. :D Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom? Dit soort geheimzinnigheid zou verboden moeten worden. Leve de transparantie.
En nu even vertalen naar de "vrije markt". Hoe zou die informatie in zo een vrije markt moeten gaan werken? De verzekeraar zou kunnen gaan onderhandelen en dure behandelaren niet meer vergoeden. Maar dat is niet het belang van de zorgvrager, de patient, en dat gaat dus niet gebeuren, tenzij het om niet verzekerde zorg gaat (bijv cosmetische plastische chirurgie zonder medische noodzaak). De verzekeraar heeft primair een financieel belang en de patient/zorgvrager heeft primair een medisch belang. Je kan als verzekeraar niet op de stoel van de arts gaan zitten en in principe verzekerde zorg door een specifieke behandelaar kan onthouden omdat die behandelaar te duur is. Je kunt ook als patient niet afzien van een medisch noodzakelijke behandeling omdat je die te duur vindt. Die zogenaamde efficiente vrije markt bestaat daarom niet in de zorg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2017 10:39:34 ]
pi_168413915
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 10:38 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Die zogenaamde efficiente vrije markt bestaat daarom niet in de zorg.
Dat is bekend. Daarom zeg ik altijd dat "markt" en NUTS zaken nooit samengaan.
Maar gezien dat voorbeeld van 10.000 boven het gemiddelde zou je haast concluderen dat die prijzen volledig met de natte vinger bepaald worden. Wat de gek ervoor geeft. M.i. kan dit niet in een "gezonde" markt. Het ziekenhuis is hier de "verkoper" die de prijs zelf mag bepalen.... Willen we dit wel? Ik niet i.i.g.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168418744
Dat de verzekeraars teveel macht hebben lijkt mij evident.

Ik snap de gedachte achter het systeem ook niet. De consument is helemaal niet in staat om zorgpolissen goed met elkaar te vergelijken. Verzekeraars hebben alleen maar een belang om zoveel mogelijk winst te maken en helemaal geen belang om de totale kosten zo laag mogelijk te houden.

Ik ben dan ook voorstander van een basisverzekering via de overheid en daar kun je dan via de verzekeraars nog aanvullende pakketten op afsluiten.

En voor mijn part wordt die basisverzekering operationeel door de huidige verzekeraars gedaan, maar de overheid vertelt wat de premie moet zijn en wat de zorgverleners mogen ontvangen.
pi_168424087
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:20 schreef Tomatenboer het volgende:
Waar moeten de oplossingen gezocht worden? Moet er daadwerkelijk meer uit de basisverzekering verdwijnen, het eigen risico opgehoogd worden? Of moet de DBC-structuur en/of de centrale positie van verzekeraars eens goed onder de loep genomen worden?
Een aantal punten:
- Alle zorgverzekeringen moeten verplicht stichtingen worden, ze mogen geen winst meer maken. Al het geld dat ze over houden moet per direct leiden tot lagere premies het jaar daarop.
- De topmanager(s) van deze stichtingen mogen niet meer verdienen dat de Balkenende-norm.
- Medisch specialisten moeten allemaal in loondienst en mogen niet meer verdienen dan de Balkenende-norm.
- Minder overhead en administratie binnen de zorg, declaraties moet op 1 vastpunt kunnen plaatsvinden dat desnoods wordt onderhouden door de overheid, vanuit daar wordt verder gedispatched.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_168424183
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:19 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Een aantal punten:
- Alle zorgverzekeringen moeten verplicht stichtingen worden, ze mogen geen winst meer maken. Al het geld dat ze over houden moet per direct leiden tot lagere premies het jaar daarop.
- De topmanager(s) van deze stichtingen mogen niet meer verdienen dat de Balkenende-norm.
- Medisch specialisten moeten allemaal in loondienst en mogen niet meer verdienen dan de Balkenende-norm.
- Minder overhead en administratie binnen de zorg, declaraties moet op 1 vastpunt kunnen plaatsvinden dat desnoods wordt onderhouden door de overheid, vanuit daar wordt verder gedispatched.
Waarom alleen bij de zorg dat kan voor andere dingen net zo.
pi_168424386
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:19 schreef Shreyas het volgende:
- De topmanager(s) van deze stichtingen mogen niet meer verdienen dat de Balkenende-norm.
Ik zou ze eigenlijk af willen schaffen. Het is een eenvoudig metier. Verzekeraars ook ertussenuit. Gewoon een administratiekantoor met mensen met een normaal salaris. Maatschappen opheffen inderdaad. Ziekenhuizen niet meer commercieel. Samenwerken en doorverwijzen (is ook veel beter qua bezetting van de medische apparatuur en niet ieder ziekenhuis behoeft al die apparatuur zelf te hebben, besparing). Gelijktrekken van tarieven zodat excessen zoals in het laatste deel van #33 niet meer kunnen voorkomen. Een onafhankelijke accountant (of liever 2) de vinger aan de pols laten houden qua financiën. De zorg moet weer een NUTS bedrijf worden. En als men dan vindt dat men niet genoeg verdient dan gaan ze maar telefoons verkopen. Of onzin met een verlengsnoer.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 25-01-2017 19:39:27 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168424515
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik zou ze eigenlijk af willen schaffen. Het is een eenvoudig metier. Verzekeraars ook ertussenuit. Gewoon een administratiekantoor met mensen met een normaal salaris. Maatschappen opheffen inderdaad. Ziekenhuizen niet meer commercieel. Samenwerken en doorverwijzen (is ook veel beter qua bezetting van de medische apparatuur en niet ieder ziekenhuis behoeft al die apparatuur zelf te hebben, besparing). Gelijktrekken van tarieven zodat excessen zoals in het laatste deel van #33 niet meer kunnen voorkomen. Een onafhankelijke accountant (of liever 2) de vinger aan de pols laten houden qua financiën. De zorg moet weer een NUTS bedrijf worden.
Ook een administratiekantoor heeft een manager.

Ik vermoed dat je het proces ook niet helemaal begrijpt.

En patiënten rondverwijzen omdat ziekenhuizen zich moeten specialiseren is nu net een van de irritante dingen die de verzekeraars hebben ingevoerd.

Knap lullig als je ziek bent en je moet ver reizen.
pi_168424517
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom alleen bij de zorg dat kan voor andere dingen net zo.
Als je zin hebt in Venezolaanse toestanden hier dan kan dat inderdaad.
pi_168424548
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:39 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Als je zin hebt in Venezolaanse toestanden hier dan kan dat inderdaad.
Iedereen mag rijk worden behalve een ander.

Nuttige beroepen als medisch specialist kort houden en allerhande charlatans die de zakken mogen vullen. Het is zo dom...
pi_168424566
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook een administratiekantoor heeft een manager.

Ik vermoed dat je het proces ook niet helemaal begrijpt.

En patiënten rondverwijzen omdat ziekenhuizen zich moeten specialiseren is nu net een van de irritante dingen die de verzekeraars hebben ingevoerd.

Knap lullig als je ziek bent en je moet ver reizen.
Tja. Altijd maar weer dat zeuren dat het niet kan wegens futiliteiten. Waar een wil is is een weg. Het is nu zo dat de apparatenmaffia er wel bij vaart omdat een ziekenhuis nu zelf alle apparatuur moet hebben omdat ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen door de "marktwerking". Het gevolg is zware overcapaciteit. En zoals wij weten is dat pure verspilling.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168424634
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Iedereen mag rijk worden behalve een ander.

Nuttige beroepen als medisch specialist kort houden en allerhande charlatans die de zakken mogen vullen. Het is zo dom...
Niet iedere medische specialist is gelijk andere goede specialist, daar mag best verschil in zitten, betalen naar prestatie dus, niet naar specialist.
pi_168424820
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Tja. Altijd maar weer dat zeuren dat het niet kan wegens futiliteiten. Waar een wil is is een weg. Het is nu zo dat de apparatenmaffia er wel bij vaart omdat een ziekenhuis nu zelf alle apparatuur moet hebben omdat ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen door de "marktwerking". Het gevolg is zware overcapaciteit. En zoals wij weten is dat pure verspilling.
Futiliteiten...

Dat jij nou nog nooit leiding hebt gegeven en je dus helemaal niets anders voor kan stellen bij een manager dan een omhooggevallen mbo-er, dat kan ik niet helpen. Maar je mag best even weten dat iedere overheidsinstantie bestuurders kent. En ondernemingen ook. En nee, dat is niet vanwege oldboysenz.

En het is nu al niet zo dat ieder ziekenhuis alles maar aan mag schaffen. Je mag gewoon wel eens denken aan het effect voor iemand die zich niet goed voelt die 50 km enkele reis mag maken omdat het net wat goedkoper is voor de staat. Dat is gewoon afwentelen van kosten op de zieken!
pi_168424853
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Niet iedere medische specialist is gelijk andere goede specialist, daar mag best verschil in zitten, betalen naar prestatie dus, niet naar specialist.
Dat laatste vind ik prima hoor. Ik vind het alleen te zot voor woorden om te verwachten dat dit werk voor relatief zo'n laag bedrag gedaan moet worden.
pi_168424908
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik prima hoor. Ik vind het alleen te zot voor woorden om te verwachten dat dit werk voor relatief zo'n laag bedrag gedaan moet worden.
De NL medisch specialisten zijn grootverdieners. Ook globaal gezien. Ik gun ze een goed salaris maar nu ook weer niet dat wat ze nu met een bedrijf binnen een bedrijf (de maatschap) binnenharken. Dat maakt het nodeloos duur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168425012
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De NL medisch specialisten zijn grootverdieners. Ook globaal gezien. Ik gun ze een goed salaris maar nu ook weer niet dat wat ze nu met een bedrijf binnen een bedrijf (de maatschap) binnenharken. Dat maakt het nodeloos duur.
Dan moet je het wellicht bijstellen, maar die balkenendenorm slaat gewoon nergens op.
pi_168425060
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dan moet je het wellicht bijstellen, maar die balkenendenorm slaat gewoon nergens op.
Voor sommige gebakken lucht verkopers vind ik dat meer als zat!
pi_168425088
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 19:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dan moet je het wellicht bijstellen, maar die balkenendenorm slaat gewoon nergens op.
Je vindt dat te weinig? Serieus?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168425752
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je vindt dat te weinig? Serieus?
Ja. Zoveel is het niet. Ik ken genoeg hbo-ers die meer verdienen in loondienst met een kantoorbaantje van 9 tot 5.
pi_168425792
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ja. Zoveel is het niet. Ik ken genoeg hbo-ers die meer verdienen in loondienst met een kantoorbaantje van 9 tot 5.
Als ze het niet genoeg vinden dan nemen ze ook maar zo'n kantoorbaantje. Zodat het weer een roeping wordt. Net als vroeger.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168425879
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als ze het niet genoeg vinden dan nemen ze ook maar zo'n kantoorbaantje. Zodat het weer een roeping wordt. Net als vroeger.
Een roeping alleen, geen kennis of kunde?
pi_168425978
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een roeping alleen, geen kennis of kunde?
Uiteraard wel. Zij moeten lang studeren. Dat mag beloond worden. Maar dat dus tot op bepaalde hoogte. Zodat de bulk va het geld werkelijk aan efficiënte zorg besteed kan worden en niet aan de Maserati van de chirurg of de 6 ton per jaar van de manager.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168426056
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Uiteraard wel. Zij moeten lang studeren. Dat mag beloond worden. Maar dat dus tot op bepaalde hoogte. Zodat de bulk va het geld werkelijk aan efficiënte zorg besteed kan worden en niet aan de Maserati van de chirurg of de 6 ton per jaar van de manager.
Ja maar vergeet niet dat het erin geslopen is, dat is niet maar even snel terug te draaien.

Specialisten vallen daar bij jouw ook de chirurgen onder?

Die mogen al naar gelang wat voor specialisme van mij het driedubbele hebben trouwens, mits in goed conditie.

Wat betreft een oudere specialist welke nog geleerd heeft op de maatschappij verwacht ik wel iets meer van terug als die welke geleerd hebben met een lening trouwens.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2017 20:37:03 ]
pi_168426241
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als ze het niet genoeg vinden dan nemen ze ook maar zo'n kantoorbaantje. Zodat het weer een roeping wordt. Net als vroeger.
En wat heb je dan bereikt, als ze op kantoorbaantjes zitten?
pi_168426274
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En wat heb je dan bereikt, als ze op kantoorbaantjes zitten?
Er blijven er genoeg over uit een roeping. Dat zijn de besten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168427288
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er blijven er genoeg over uit een roeping. Dat zijn de besten.
Dit is gewoon wensdenken.

Daarnaast: wat bespaar je hiermee?
pi_168427387
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 21:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dit is gewoon wensdenken.

Daarnaast: wat bespaar je hiermee?
Dat armoedige denken van jou dan, dat mensen alleen maar werken voor het geld. :') Balkenendenorm is 180.000. 40 uur per week 2000 in een jaar.... 90 euro per uur bruto 50 netto. Schiet ook wel aardig op....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 25 januari 2017 @ 22:20:49 #60
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168429570
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 21:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat armoedige denken van jou dan, dat mensen alleen maar werken voor het geld. :') Balkenendenorm is 180.000. 40 uur per week 2000 in een jaar.... 90 euro per uur bruto 50 netto. Schiet ook wel aardig op....
90 bruto = 50 netto?
Ik denk dat een hoop mensen met een inkomen van 180k zouden tekenen voor zo'n bruto/netto-verhouding.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_168435162
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 21:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat armoedige denken van jou dan, dat mensen alleen maar werken voor het geld. :') Balkenendenorm is 180.000. 40 uur per week 2000 in een jaar.... 90 euro per uur bruto 50 netto. Schiet ook wel aardig op....
Nee, mensen werken niet alleen maar voor het geld. Maar als je zomaar een salaris gaat halveren, dan demotiveer je de meesten wel. Het geeft ook een maatschappelijk signaal: het wordt niet gewaardeerd.

180.000 euro is niet weinig, maar het is zeker niet veel. En het is gewoon een flut one size fits all norm. Weg ermee!
pi_168435848
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 09:12 schreef VEM2012 het volgende:
180.000 euro is niet weinig, maar het is zeker niet veel.
Wiens belangen ben je nu weer aan het behartigen? Men blijft zich verbazen...
Als je voor dat soort bedragen niet in de zorg wilt werken dan is er geen sprake van een roeping. Dan doe je het voor het geld. En dat geld komt van de verplicht verzekerden die graag willen dat dat geld nuttig besteed wordt.

Verder is de administratie van het geheel een eenvoudig metier. Daar zijn topsalarissen in het geheel niet gewenst.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bart2002 op 26-01-2017 10:13:49 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168437473
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 09:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Verder is de administratie van het geheel een eenvoudig metier. Daar zijn topsalarissen in het geheel niet gewenst.
De zorgadministratie voor verzekerde zorg is in Nederland buitengewoon complex. Je hebt niet alleen de verslaglegging ten behoeve van het medisch dossier, maar ook ten behoeve van de facturatie aan de verzekeraars. En de complexiteit van die administratie is bijzonder hoog.

Er zijn talloze validatieregels waar een specifieke DBC/DOT aan moet voldoen en als een declaratie niet kan worden gevalideerd krijg je als behandelar geen geld. En bovendien wijzigt de systematiek regelmatig (ieder kwartaal) een beetje door wettelijke wijzigingen.

Daarbovenop komt nog dat er weliswaar vastgestelde tarieven zijn, maar dat er voor een aantal verrichtingen prijsafspraken kunnen worden gemaakt. Die afspraken kunnen in principe per behandelaar en per verzekeraar verschillend zijn. Ook dat vergroot uiteraard de complexiteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2017 11:35:43 ]
pi_168438498
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 09:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nee, mensen werken niet alleen maar voor het geld. Maar als je zomaar een salaris gaat halveren, dan demotiveer je de meesten wel. Het geeft ook een maatschappelijk signaal: het wordt niet gewaardeerd.

180.000 euro is niet weinig, maar het is zeker niet veel. En het is gewoon een flut one size fits all norm. Weg ermee!
Ik denk dat je in je eigen rechtse bubbel leeft.

Niet heel lang geleden was de gemiddelde CEO salaris, ik herhaal, CEO salaris, 6x modaal.
6x modaal is 180.000, misschien dat Balkenende op die manier zijn Balkenende norm heeft bepaalt, maar zo raar is dat getal dus helemaal niet.

Het verschil in salaris is een sociaal verschijnsel, in welke mate wij ongelijkheid zien als gerechtvaardigd, wat wij als gerechtvaardigd zien is puur een sociaal verschijnsel.... Als niemand weerstand oproept tegen ongelijkheid zal het blijven groeien, anders niet.

Het heeft 0.0 verband met de motivatie van mensen om te gaan werken. Die stelling die jij hier tentoonstelt is op lucht gebaseerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168440369
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 09:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wiens belangen ben je nu weer aan het behartigen? Men blijft zich verbazen...
Als je voor dat soort bedragen niet in de zorg wilt werken dan is er geen sprake van een roeping. Dan doe je het voor het geld. En dat geld komt van de verplicht verzekerden die graag willen dat dat geld nuttig besteed wordt.

Verder is de administratie van het geheel een eenvoudig metier. Daar zijn topsalarissen in het geheel niet gewenst.
Ben je weer lekker aan het framen met je gezeik over belangen.

Waarom het een roeping moet zijn ontgaat mij. Het is werk. Roeping is iets voor een monnik. Blijkt overigens dat in de praktijk daar ook iets ander een rol speelde, want tegenwoordig heeft vrijwel niemand die roeping nog.

Het geld wordt nuttig besteed als je goede artsen goed betaalt. Ik vroeg overigens aan jou hoeveel jij dacht te gaan besparen. Daar komt geen antwoord op. Omdat je zoals te doen gebruikelijk weer geen idee hebt van de materie waar je over meepraat?

En die administratie is a. niet zo simpel, b. echt niet het enige en c. als dat al zo was dan nog heb je bestuurders nodig om eea in goede banen te leiden.
pi_168440469
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 12:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk dat je in je eigen rechtse bubbel leeft.

Niet heel lang geleden was de gemiddelde CEO salaris, ik herhaal, CEO salaris, 6x modaal.
6x modaal is 180.000, misschien dat Balkenende op die manier zijn Balkenende norm heeft bepaalt, maar zo raar is dat getal dus helemaal niet.

Het verschil in salaris is een sociaal verschijnsel, in welke mate wij ongelijkheid zien als gerechtvaardigd, wat wij als gerechtvaardigd zien is puur een sociaal verschijnsel.... Als niemand weerstand oproept tegen ongelijkheid zal het blijven groeien, anders niet.

Het heeft 0.0 verband met de motivatie van mensen om te gaan werken. Die stelling die jij hier tentoonstelt is op lucht gebaseerd.
Niet heel lang geleden hadden vrouwen geen kiesrecht. Dus wat zeiken die wijven eigenlijk over gelijke rechten willen hebben!!!

(Anders gezegd: verwijzen naar hoe het was zegt niets over hoe het zou moeten zijn)

In Nederland is er nauwelijks ongelijkheid en moet er zeker niet worden genivelleerd. Laat staan alleen bij hele nuttige en zware beroepen als medisch specialst. En ja, dat is mij mening. Dat heeft niets met een bubble te maken. Dat soort teksten verziekt een discussie alleen maar.
pi_168442827
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 13:56 schreef VEM2012 het volgende:
Niet heel lang geleden hadden vrouwen geen kiesrecht. Dus wat zeiken die wijven eigenlijk over gelijke rechten willen hebben!!!

(Anders gezegd: verwijzen naar hoe het was zegt niets over hoe het zou moeten zijn)

Kun je niet lezen?

Ik zeg toch dat het een sociaal verschijnsel is, ik stel niet ergens dat er één waarheid is. Ik stel nadrukkelijk dat dat niet zo is en dat jij een uiterst rechtse zienwijze hebt t.o.v. de consensus post WO2 tijdperk

quote:
Dat heeft niets met een bubble te maken. Dat soort teksten verziekt een discussie alleen maar.
Waar heb je het over?

Het heeft niks met een roze olifantje te maken, dat soort teksten verziekt een discussie alleen maar. (?! 8)7 )
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168444920
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 15:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kun je niet lezen?

Ik zeg toch dat het een sociaal verschijnsel is, ik stel niet ergens dat er één waarheid is. Ik stel nadrukkelijk dat dat niet zo is en dat jij een uiterst rechtse zienwijze hebt t.o.v. de consensus post WO2 tijdperk

[..]

Waar heb je het over?

Het heeft niks met een roze olifantje te maken, dat soort teksten verziekt een discussie alleen maar. (?! 8)7 )
Probeer eens een deugdelijk argument.
pi_168445134
quote:
13s.gif Op donderdag 26 januari 2017 16:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Probeer eens een deugdelijk argument.
Wat?
Wat wil je nou bereiken?
We zijn het er over eens dat de mate van ongelijkheid een sociaal verschijnsel is en dat dit niks te maken heeft met productiviteit van betreffende werknemers? Nou, mooi.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168447627
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 16:58 schreef ludovico het volgende:
Wat?
VEM is volgens mij iemand die vooral en met alle middelen de status quo wil handhaven. Volgens hem is er nauwelijks ongelijkheid in Nederland en de grootverdieners mogen niet worden genivelleerd. Hij spreekt het woord der bezittende klasse. Dus je zou kunnen zeggen dat argumenten (daarom) niet werken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168447760
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2017 20:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ja. Zoveel is het niet. Ik ken genoeg hbo-ers die meer verdienen in loondienst met een kantoorbaantje van 9 tot 5.
Dat waag ik te betwijfelen
pi_168447946
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 16:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat?
Wat wil je nou bereiken?
We zijn het er over eens dat de mate van ongelijkheid een sociaal verschijnsel is en dat dit niks te maken heeft met productiviteit van betreffende werknemers? Nou, mooi.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leg mij geen woorden in de mond.

Jij kakelt dat ik denk dat men alleen maar voor het geld werkt. Ik heb je aangegeven dat dat heel anders werkt. Het gaat hier helemaal niet over ongelijkheid in zijn algemeenheid.
pi_168447983
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

VEM is volgens mij iemand die vooral en met alle middelen de status quo wil handhaven. Volgens hem is er nauwelijks ongelijkheid in Nederland en de grootverdieners mogen niet worden genivelleerd. Hij spreekt het woord der bezittende klasse. Dus je zou kunnen zeggen dat argumenten (daarom) niet werken.
Ad hominem.

Daarnaast ben ik juist niet voor de status quo. Ik heb aangegeven de rol van de verzekeraars compleet anders te willen.

Ik vind dat er best geld verdiend mag worden in de zorg, maar met name door de zorgverleners en niet de geldschuivers.
pi_168448009
quote:
10s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:46 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Dat waag ik te betwijfelen
Dan zeg je feitelijk dat jij de mensen die ik ken beter kent dan ik.

Raar.
pi_168448729
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:54 schreef VEM2012 het volgende:
Ad hominem.
Maar wel waar. :)

quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:54 schreef VEM2012 het volgende:
Daarnaast ben ik juist niet voor de status quo. Ik heb aangegeven de rol van de verzekeraars compleet anders te willen.

Ik vind dat er best geld verdiend mag worden in de zorg, maar met name door de zorgverleners en niet de geldschuivers.
Dat eerste heb je geschreven inderdaad. Maar daar stopt het blijkbaar voor jou. De andere middelen om zorg betaalbaar te maken en te houden daar ben je apert en mordicus tegen. Vandaar dat ik altijd beweer dat je een bepaald (zeer selectief) belang dient. In principe is het nodig en nuttig om overal waar het kan verspilling van het geld van de verplicht verzekerden (en de andere geldstromen) tegen te gaan. Dat is m.i. mogelijk door de maatschappen of te heffen omdat de verzekerde geen belang heeft bij deze constructie en de ziekenhuizen weer tot NUTS-bedrijven terug te brengen die samenwerken. En zo een vuist kunnen maken tegen de apparatenmaffia. Die apparatuur kan dan een hoge bezettingsgraad hebben door deze te delen wat een behoorlijke besparing betekent. Eigenlijk ging het vroeger ook zo en helemaal niet zo slecht m.i.

Verder de excessen van verschillende (te hoge) prijzen uit het systeem snijden en alle paarse broeken ("consultants" zoals dhr. Schippers-Spijker) uit het systeem verwijderen. Er dient prudent te worden omgegaan met die enorme berg geld. Dat is nu niet het geval. Moet jij eens zien. :)

Als laatste vind ik niet dat er "geld verdiend mag worden" in de zorg. Dat mag wel maar het dient vervolgens weer in het systeem terug te vloeien. Zoals je begrijpt wil ik het metier volledig tot NUTS omvormen. Het is duidelijk dat de privatisering tot ontsporing gaat leiden omdat er geld uit het systeem weglekt.

Nog een waarheid van FTM:
De zorg is een ander goed voorbeeld waarbij de patiënt financieel wordt uitgeknepen. Iedereen spint garen bij de privatisering van de zorg, behalve de patiënt die er ondertussen doodziek van wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 26-01-2017 19:42:13 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168448961
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dan zeg je feitelijk dat jij de mensen die ik ken beter kent dan ik.

Raar.
Mag je vinden, maar dat is geen inhoudelijk argument. Aannemelijker zou het zijn als je aangeeft waar dan die organisaties zijn met die functies en desbetreffende beloning op hbo-niveau.
pi_168450474
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 19:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar wel waar. :)

[..]

Dat eerste heb je geschreven inderdaad. Maar daar stopt het blijkbaar voor jou. De andere middelen om zorg betaalbaar te maken en te houden daar ben je apert en mordicus tegen. Vandaar dat ik altijd beweer dat je een bepaald (zeer selectief) belang dient. In principe is het nodig en nuttig om overal waar het kan verspilling van het geld van de verplicht verzekerden (en de andere geldstromen) tegen te gaan. Dat is m.i. mogelijk door de maatschappen of te heffen omdat de verzekerde geen belang heeft bij deze constructie en de ziekenhuizen weer tot NUTS-bedrijven terug te brengen die samenwerken. En zo een vuist kunnen maken tegen de apparatenmaffia. Die apparatuur kan dan een hoge bezettingsgraad hebben door deze te delen wat een behoorlijke besparing betekent. Eigenlijk ging het vroeger ook zo en helemaal niet zo slecht m.i.

Verder de excessen van verschillende (te hoge) prijzen uit het systeem snijden en alle paarse broeken ("consultants" zoals dhr. Schippers-Spijker) uit het systeem verwijderen. Er dient prudent te worden omgegaan met die enorme berg geld. Dat is nu niet het geval. Moet jij eens zien. :)

Als laatste vind ik niet dat er "geld verdiend mag worden" in de zorg. Dat mag wel maar het dient vervolgens weer in het systeem terug te vloeien. Zoals je begrijpt wil ik het metier volledig tot NUTS omvormen. Het is duidelijk dat de privatisering tot ontsporing gaat leiden omdat er geld uit het systeem weglekt.

Nog een waarheid van FTM:
De zorg is een ander goed voorbeeld waarbij de patiënt financieel wordt uitgeknepen. Iedereen spint garen bij de privatisering van de zorg, behalve de patiënt die er ondertussen doodziek van wordt.

Of het waar is, is niet relevant. Je kan iemands mening niet passeren omdat hij is wie hij is. Je moet gewoon inhoudelijk reageren.

Daarnaast sluit ik helemaal niet alle andere meningen uit. Ik ben alleen tegen die balkenendenorm. Dat is gewoon een droeftoeternorm. One size fits all. En dan maakt het niet uit of het om een ambtenaar van lege dozen gaat die 4x9u werkt of een specialist met alle nachtdiensten en verantwoordelijkheden. Dat kun je niet verkopen.

Ik heb ook duidelijk aangegeven dat er best naar die inkomens gekeken mag worden, maar niet op deze domme wijze.

Het zou je sieren als je niet steeds mijn argumenten pakt en die voorziet van heel veel zaken die ik niet heb gezegd en vervolgens daar tegen te ageren.

Niet gezellig, niet constructief.
pi_168450671
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 19:31 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Mag je vinden, maar dat is geen inhoudelijk argument. Aannemelijker zou het zijn als je aangeeft waar dan die organisaties zijn met die functies en desbetreffende beloning op hbo-niveau.
Kun jij het dan controleren?

Het zijn ook steeds weer andere werkgevers uiteraard. Maar een voorbeeld: een van mijn beste vrienden is it-er (hbo afgestudeerd) en heeft nu een vrij hoge functie bij ASML en krijgt meer dan 180 voor zijn werk. Let wel: hij beheerst dan ook wel echt een kunstje en heeft zichzelf goed ontwikkeld.

Ik ken trouwens iemand die met zelfstudie programmeur is geweest en miljoenen heeft verdiend in enkele jaren (startup, meeste geld uiteraard uit aandelenverkoop).

Commercieel handig zijn werkt overigens ook als je goed wil verdienen. Uiteraard zou ik willen zeggen.
pi_168452129
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 20:17 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben alleen tegen die balkenendenorm. Dat is gewoon een droeftoeternorm.
Duh. Dat is gewoon een verstandige cap voor functies die uit gemeenschapsgeld betaald worden. Volstrekt logisch en volkomen juist. Als je meer wiltt dan ga je commercieel. Die keuze kan men zelf bepalen.

quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 20:23 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ken trouwens iemand
Dat zijn niet de typerende "kantoorbaantjes" waar je van sprak.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168452350
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 20:17 schreef VEM2012 het volgende:
Je kan iemands mening niet passeren omdat hij is wie hij is.
Ik passeer (of fileer) jouw mening door wat je zegt. En die mening volgt logischerwijs uit wie je bent en welk belang je behartigt. Mijn belang en streven is om van de zorg weer een NUTS gebeuren te maken waar prudent met de financiën wordt omgesprongen. Dat lijkt me in ieders belang behalve van de huidige grootgraaiers in het systeem. Die moeten dan maar telefoons gaan verkopen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168452678
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 20:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Kun jij het dan controleren?

Het zijn ook steeds weer andere werkgevers uiteraard. Maar een voorbeeld: een van mijn beste vrienden is it-er (hbo afgestudeerd) en heeft nu een vrij hoge functie bij ASML en krijgt meer dan 180 voor zijn werk. Let wel: hij beheerst dan ook wel echt een kunstje en heeft zichzelf goed ontwikkeld.

Ik ken trouwens iemand die met zelfstudie programmeur is geweest en miljoenen heeft verdiend in enkele jaren (startup, meeste geld uiteraard uit aandelenverkoop).

Commercieel handig zijn werkt overigens ook als je goed wil verdienen. Uiteraard zou ik willen zeggen.
Hoe meer context, hoe beter toch. ASML betaalt inderdaad heel goed weet ik uit eerste hand en als ondernemer is het zeer zeker mogelijk. Maar beide geen functies of ondernemingen waar de norm geldig is (niet dat jij dat hebt beweerd, maar daar zit hem wat mij betreft de crux van de discussie).
pi_168454888
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Leg mij geen woorden in de mond.

Jij kakelt dat ik denk dat men alleen maar voor het geld werkt. Ik heb je aangegeven dat dat heel anders werkt. Het gaat hier helemaal niet over ongelijkheid in zijn algemeenheid.
Je zegt niks.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168455401
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 20:59 schreef Bart2002 het volgende:

Duh. Dat is gewoon een verstandige cap voor functies die uit gemeenschapsgeld betaald worden. Volstrekt logisch en volkomen juist. Als je meer wiltt dan ga je commercieel. Die keuze kan men zelf bepalen.

[..]

Dat zijn niet de typerende "kantoorbaantjes" waar je van sprak.
Wat een kulargument: 'dan ga je maar commercieel' als je gelijktijdig de beroepsgroep die mogelijkheid wil ontzeggen.

Ten aanzien van die kantoorbaantjes: jij wil niet weten hoeveel ambtenaren als zzp-er boven de Balkenendenorm zitten. Tot aan een half miljoen per jaar voor een gemeentesecretaris bij een kleine gemeente (met eigen ogen gezien, anders had ik het nooit geloofd).
pi_168455548
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik passeer (of fileer) jouw mening door wat je zegt. En die mening volgt logischerwijs uit wie je bent en welk belang je behartigt. Mijn belang en streven is om van de zorg weer een NUTS gebeuren te maken waar prudent met de financiën wordt omgesprongen. Dat lijkt me in ieders belang behalve van de huidige grootgraaiers in het systeem. Die moeten dan maar telefoons gaan verkopen.
Waarom blijf jij toch verzinnen dat ik de belangen behartig van medisch specialisten?

Het is veel eerder dat jij jouw eigenbelang behartigt (jij wil zo min mogelijk premie betalen).

En zo kan niemand meer een discussie voeren. Leuk!
pi_168490043
Gespreksverslag van een FTM bijeenkomst over de zorg:

https://www.ftm.nl/artike(...)over-de-zorg?share=1

"Achmea zou nooit hebben deelgenomen aan de private verzekeringsmarkt als het had geweten dat er geen rendement uitgekeerd zou worden" :D

"Brugman constateerde dat inkopen op kwaliteit vooral een reclameboodschap van verzekeraars is: het klinkt vriendelijker dan inkopen op kosten. 'Er is gewoon een slogan bedacht: betere kwaliteit voor minder geld. Als je dat even tot je laat doordringen, is het best een rare slogan. Wat gebeurt er in de praktijk bij de grote zorgverzekeraars? Rond de jaarwisseling moet er in de reclames worden gehamerd op kwaliteit -- je zou bijna gaan denken dat het de zorgverzekeraar is die de zorg levert, in plaats van de mensen in het ziekenhuis. Wat gebeurt er tegelijk achter de schermen? Die inkopers krijgen van de zorgverzekeraars een budget om contracten mee te sluiten en daar moeten ze het mee doen. Er wordt dus helemaal niet op kwaliteit ingekocht.'"

Ondertussen in Belgie:

https://www.oz.be/gezondheid/klant-worden/tarieven

Tarieven 2017 OZ501

"Ben jij alleenstaande of de enige in het gezin op eigen naam bij het ziekenfonds ingeschreven? Dan betaal je ¤ 8,39 per maand, ongeacht het aantal personen ten laste. Zijn beide partners op eigen naam ingeschreven dan betalen jullie samen ¤ 16,78 per maand voor het ganse gezin*."

[ Bericht 28% gewijzigd door Bart2002 op 28-01-2017 13:36:30 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 28 januari 2017 @ 13:53:21 #86
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168490594
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 13:27 schreef Bart2002 het volgende:
Ondertussen in Belgie:

https://www.oz.be/gezondheid/klant-worden/tarieven

Tarieven 2017 OZ501

"Ben jij alleenstaande of de enige in het gezin op eigen naam bij het ziekenfonds ingeschreven? Dan betaal je ¤ 8,39 per maand, ongeacht het aantal personen ten laste. Zijn beide partners op eigen naam ingeschreven dan betalen jullie samen ¤ 16,78 per maand voor het ganse gezin*."

Appels met peren. De Belgen dragen 13% van hun brutoloon af aan zorgkosten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_168490741
quote:
3s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 13:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Appels met peren. De Belgen dragen 13% van hun brutoloon af aan zorgkosten.
Dat is tevens voor sociale zekerheid.

Ik snap de principes best hoor. Het ging mij er meer om dat er nog zo'n raar "symbolisch" bedrag van 8 euro geheven moet worden. Dat dekt de kosten van de organisatie die het moet innen w.s. niet eens. Over die 13,07% (plus nog 15 a 22% werkgeversbijdrage...) : zit daar nog een cap op? Als dat niet zo is dan is dat (dus) een meer solidair systeem.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 28-01-2017 14:10:33 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 28 januari 2017 @ 14:28:55 #88
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168491314
De BBC heeft een zesdelige serie genaamd Hospital.

Zie je met eigen ogen hoe graaiers en corruptie (cf. man schippers) de boel naar de filestijnen helpen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 28 januari 2017 @ 23:28:12 #89
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_168504561
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 22:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk. Mensen worden na hun 75ste extreem duur in de zorg. Veel rokers gaan voor die leeftijd dood en zijn daarom goedkoper. Daar komen de accijns nog eens bij.

Hij heeft ook gelijk dat er over andere zaken als bijvoorbeeld sportblessures of vroeg doodgaande topsporters heel anders geredeneerd wordt.
Is het niet zo dat mensen in de laatste paar jaar voordat ze doodgaan extreem duur zijn in de zorg? Of ze nou 65 of 75 zijn.

De meeste mensen gaan echter zo tegen 75/80 dood? Waardoor de piek dus daar ligt.
pi_168504681
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:28 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

De meeste mensen gaan echter zo tegen 75/80 dood? Waardoor de piek dus daar ligt.
Van die welke ziek worden, die anderen welke dat niet worden doen ze maar even voor het gemak helemaal niet ter sprake brengen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2017 23:40:11 ]
  zondag 29 januari 2017 @ 02:40:50 #91
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168507214
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:28 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Is het niet zo dat mensen in de laatste paar jaar voordat ze doodgaan extreem duur zijn in de zorg? Of ze nou 65 of 75 zijn.

De meeste mensen gaan echter zo tegen 75/80 dood? Waardoor de piek dus daar ligt.
Nee, mensen die op hun 20ste dood gaan hebben niet jarenlang last van ouderdomskwaaltjes.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_168507780
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:28 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Is het niet zo dat mensen in de laatste paar jaar voordat ze doodgaan extreem duur zijn in de zorg? Of ze nou 65 of 75 zijn.

De meeste mensen gaan echter zo tegen 75/80 dood? Waardoor de piek dus daar ligt.
Je hebt gelijk hoor. De laatste rocheljaren van een roker zijn net zo duur of duurder de de laatste jaren van de gewone bejaarde. Gemiddeld dan.
pi_168508268
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 08:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor. De laatste rocheljaren van een roker zijn net zo duur of duurder de de laatste jaren van de gewone bejaarde. Gemiddeld dan.
Is in #2 weerlegd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 29 januari 2017 @ 10:15:17 #94
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168508836
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2017 02:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, mensen die op hun 20ste dood gaan hebben niet jarenlang last van ouderdomskwaaltjes.
Dit geeft gelijk ook aan dat zorg niet enkel een kostenpost is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_168511454
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 09:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Is in #2 weerlegd.
Als ik het goed begrijp gaat #2 over gemiddelde kosten over een heel mensenleven en doelt VEM2012 op de laatste jaren van een mensenleven. Die twee grootheden kunnen m.i. prima naast elkaar bestaan.
  zondag 29 januari 2017 @ 12:50:23 #96
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_168512260
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 09:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nee, mensen werken niet alleen maar voor het geld. Maar als je zomaar een salaris gaat halveren, dan demotiveer je de meesten wel. Het geeft ook een maatschappelijk signaal: het wordt niet gewaardeerd.

180.000 euro is niet weinig, maar het is zeker niet veel. En het is gewoon een flut one size fits all norm. Weg ermee!
Het is een beschermings factor zodat er geld overblijft voor het betalen van de zorg en benodigde medicijnen ed voor de patienten en niet voor de dure sportwagen en tweede huis op bonaire voor de chirurg, arts, directeur etc.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zondag 29 januari 2017 @ 12:55:57 #97
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_168512397
Op dit moment heb ik een ontstoken grote teen, ben inmiddels al drie keer bij de huisarts geweest heb een antibiotica kuur gehad en ben dagelijks aan het weken in een badedas badje.
Nu kan ik over drie weken naar het ziekenhuis en gaat de chirurg er naar kijken, en dit is dus precies een van de oorzaken van de dure zorg, dit soort ingrepen deed een huisarts voorheen zelf maar door de slechte vergoeding van de zorginstanties, stuurt de huisarts je voor dit soort dingen naar de chirurg wat uiteindelijk nog meer kost 8)7 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door broodjepindakaashagelslag op 29-01-2017 13:19:56 ]
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zondag 29 januari 2017 @ 13:08:41 #98
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168512910
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 09:12 schreef VEM2012 het volgende:
180.000 euro is niet weinig, maar het is zeker niet veel.
Als het toch niet veel is, geef mij dan maar zo'n salaris.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_168513639
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2017 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het toch niet veel is, geef mij dan maar zo'n salaris.
Schijnen genoeg 9 tot 5 kantoorbaantjes te zijn waar je dat binnenharkt volgens #51.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168513969
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:16 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp gaat #2 over gemiddelde kosten over een heel mensenleven en doelt VEM2012 op de laatste jaren van een mensenleven. Die twee grootheden kunnen m.i. prima naast elkaar bestaan.
Dat zal gerust. Al vind ik het een wat aparte manier om dat zo te stellen (als het al waar is). Het is toch logisch m.i. om het over het totaal te bekijken en niet over de laatste paar jaar of zelfs over een bepaald jaar zoals op de vorige pagina. Het lijkt mij dan teveel op obfuscatie: je weet wel dat het tegendeel waar is maar probeert het toch zo te framen dat dat eigenlijk niet zo is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168514180
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2017 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als het toch niet veel is, geef mij dan maar zo'n salaris.
Stuur je cv maar.
pi_168537223
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:55 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Op dit moment heb ik een ontstoken grote teen, ben inmiddels al drie keer bij de huisarts geweest heb een antibiotica kuur gehad en ben dagelijks aan het weken in een badedas badje.
Nu kan ik over drie weken naar het ziekenhuis en gaat de chirurg er naar kijken, en dit is dus precies een van de oorzaken van de dure zorg, dit soort ingrepen deed een huisarts voorheen zelf maar door de slechte vergoeding van de zorginstanties, stuurt de huisarts je voor dit soort dingen naar de chirurg wat uiteindelijk nog meer kost 8)7 8)7
Huisartsen zijn verworden tot Klootzakken die hun werkdag zoveel mogelijk willen volplannen met klanten. Maximaal 15 minuten per klant is 4 per uur. En door dit strakke schema lopen ze altijd uit. De frustratie hierom leidt tot nog minder tijd nemen voor klachten van patienten.
pi_168542234
De hele marktwerking ( als dit al niet in een of andere vorm voorbij is gekomen) inzake de Zorg had nooit moeten beginnen. Men had genoeg voorbeelden,zoals in de USA, dat dit altijd uiteindelijk ellende geeft. En zie daar: Als maar duurder,diensten steeds meer uitgekleed waardoor je het later weer terug kan 'kopen' en waarom? Zodat besturen en aandeelhouders hun zakken meer kunnen vullen, duurdere gebouwen neer kunnen zetten en de mens en zijn gezondheid zelf allang niet meer centraal staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2017 14:09:02 ]
  maandag 6 februari 2017 @ 15:13:20 #104
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168711730
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 6 februari 2017 @ 16:12:21 #105
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168713049
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 09:42 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Huisartsen zijn verworden tot Klootzakken die hun werkdag zoveel mogelijk willen volplannen met klanten. Maximaal 15 minuten per klant is 4 per uur. En door dit strakke schema lopen ze altijd uit. De frustratie hierom leidt tot nog minder tijd nemen voor klachten van patienten.
Nogal wiedes als de politiek bepaalt hoeveel een consult mag kosten en hoe lang je met een klant bezig mag zijn.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_168714176
quote:
Op zich interessant, al werd ik wel getriggered door:

"De zorgkosten – in totaal 86 miljard in 2015 – bedragen 12,7 procent van het bruto binnenlands product."

Waarna ze dat afdoen als weinig. Ik vind het oneerlijk om het zo te schetsen. Beter is het om het te laten zien als totaal van de begroting in de miljoenennota. 75,4 miljard van 264,4 miljard totale uitgaven. Dat is maar liefst 28,5%!
  maandag 6 februari 2017 @ 19:49:44 #107
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168717706
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:05 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Op zich interessant, al werd ik wel getriggered door:

"De zorgkosten – in totaal 86 miljard in 2015 – bedragen 12,7 procent van het bruto binnenlands product."

Waarna ze dat afdoen als weinig. Ik vind het oneerlijk om het zo te schetsen. Beter is het om het te laten zien als totaal van de begroting in de miljoenennota. 75,4 miljard van 264,4 miljard totale uitgaven. Dat is maar liefst 28,5%!
Niemand zegt overigens:

quote:
"De uitgaven aan HRA en huurtoeslag bedroegen 15 miljard euro in 2015. Gezien het belang dat mensen hechten aan goede woning is dat eigenlijk een koopje."
Beetje een rare frame om dat zo te presenteren, dat ben ik met je eens.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 6 februari 2017 @ 20:13:37 #108
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168718559
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:05 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Op zich interessant, al werd ik wel getriggered door:

"De zorgkosten – in totaal 86 miljard in 2015 – bedragen 12,7 procent van het bruto binnenlands product."

Waarna ze dat afdoen als weinig. Ik vind het oneerlijk om het zo te schetsen. Beter is het om het te laten zien als totaal van de begroting in de miljoenennota. 75,4 miljard van 264,4 miljard totale uitgaven. Dat is maar liefst 28,5%!
12.7% is niet weinig. Alleen de VS zit daar ver boven.

Maar je spiegelen aan de roofridders in Amerika was dan ook precies Hoogervorst zijn plannetje.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 6 februari 2017 @ 20:15:23 #109
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168718628
quote:
15s.gif Op maandag 6 februari 2017 19:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niemand zegt overigens:

[..]

Beetje een rare frame om dat zo te presenteren, dat ben ik met je eens.
"Gezien het belang van dikke villa's voor de directeur, zijn de verdubbelde uitgaven aan HRA eigenlijk een koopje"
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 6 februari 2017 @ 20:18:06 #110
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168718744
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"Gezien het belang van dikke villa's voor de directeur, zijn de verdubbelde uitgaven aan HRA eigenlijk een koopje"
"Gezien het belang van dikke winsten voor de farmaceutische industrie, zijn de verhoogde uitgaven aan zorg eigenlijk een koopje."
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_168718835
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"Gezien het belang van dikke villa's voor de directeur, zijn de verdubbelde uitgaven aan HRA eigenlijk een koopje"
Die villa kan niet cadeau zijn gekomen met afname van een bepaald medicijn?
  maandag 6 februari 2017 @ 20:21:09 #112
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168718875
quote:
15s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

"Gezien het belang van dikke winsten voor de farmaceutische industrie, zijn de verhoogde uitgaven aan zorg eigenlijk een koopje."
In vergelijking met de 80 miljard aan QE en 40 miljard aan faillissementsfraude is het dat zeker.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 6 februari 2017 @ 20:22:35 #113
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168718942
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In vergelijking met de 80 miljard aan QE en 40 miljard aan faillissementsfraude is het dat zeker.
80 miljard per maand in de EU en 40 miljard aan faillissementsfraude zou ik graag nader willen onderzoeken. Heb je daar linkjes voor?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 6 februari 2017 @ 20:42:18 #114
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_168719737
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:05 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Op zich interessant, al werd ik wel getriggered door:

"De zorgkosten – in totaal 86 miljard in 2015 – bedragen 12,7 procent van het bruto binnenlands product."

Waarna ze dat afdoen als weinig. Ik vind het oneerlijk om het zo te schetsen. Beter is het om het te laten zien als totaal van de begroting in de miljoenennota. 75,4 miljard van 264,4 miljard totale uitgaven. Dat is maar liefst 28,5%!
In Singapore 4% en betere zorg.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_168730276
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:05 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Op zich interessant, al werd ik wel getriggered door:

"De zorgkosten – in totaal 86 miljard in 2015 – bedragen 12,7 procent van het bruto binnenlands product."

Waarna ze dat afdoen als weinig. Ik vind het oneerlijk om het zo te schetsen. Beter is het om het te laten zien als totaal van de begroting in de miljoenennota. 75,4 miljard van 264,4 miljard totale uitgaven. Dat is maar liefst 28,5%!
Van het BBP geeft meer een indicatie hoeveel % van je loon opgaat aan zorg. Gemiddeld staan we met zijn allen 12% af aan zorgkosten.

Die 28% zegt mij dan weer weinig, ja, de overheid betaalt daar een groot deel van... So what, als dat beter werkt dan via de markt, so be it.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168730446
quote:
2s.gif Op maandag 30 januari 2017 14:08 schreef Iwanius het volgende:
De hele marktwerking ( als dit al niet in een of andere vorm voorbij is gekomen) inzake de Zorg had nooit moeten beginnen. Men had genoeg voorbeelden,zoals in de USA, dat dit altijd uiteindelijk ellende geeft. En zie daar: Als maar duurder,diensten steeds meer uitgekleed waardoor je het later weer terug kan 'kopen' en waarom? Zodat besturen en aandeelhouders hun zakken meer kunnen vullen, duurdere gebouwen neer kunnen zetten en de mens en zijn gezondheid zelf allang niet meer centraal staat.
Tgaat ook om marktmacht bij marktfalen..... Ik denk dat ze genoeg macht hebben daar...
Ook bij de farmaceuten. Middeltje A kan je X mee verdienen, middeltje B Y,

X<Y Dus de farmaceut fabriceert middel Y, X gaat op de plank.... Patentje erop en niks mee doen.

Terwijl middel X voor lagere kosten, mensen beter zou kunnen helpen en goed zou zijn voor de welvaart van de staat in zijn geheel.... Kiest de farmaceut voor middel Y.

In Amerika gaat het zo ver dat farmaceuten de prijs van middelen omhoog knallen op basis van willingness to pay.... Wat inhoudt dat ze niet dodelijke, maar als je ermee stopt dat je erg veel pijn krijgt.... Dat soort producten de prijs omhoog knallen, alles om de patiënt maar uit te melken zullen we maar zeggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168734298
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

In Singapore 4% en betere zorg.
Dat is vrij afhankelijk van waar je gaat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 7 februari 2017 @ 14:54:13 #118
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168734453
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

In Singapore 4% en betere zorg.
Was dat niet dat land dat een soort van ziekenfondssysteem heeft? _O-
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_168736900
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 14:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Was dat niet dat land dat een soort van ziekenfondssysteem heeft? _O-
Nope je moet verplicht geld in persoonlijke potjes storten en er verzekering van betalen of je zorgkosten. Je krijgt bij bepaalde mijlpalen geld van de overheid (geboorte, middelbare school, 18 jaar, 65, en natuurlijk bij verkiezingen :') ).

Het is daar een heel stuk particulierder geregeld dan hier.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 7 februari 2017 @ 17:26:48 #120
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168737399
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nope je moet verplicht geld in persoonlijke potjes storten en er verzekering van betalen of je zorgkosten. Je krijgt bij bepaalde mijlpalen geld van de overheid (geboorte, middelbare school, 18 jaar, 65, en natuurlijk bij verkiezingen :') ).

Het is daar een heel stuk particulierder geregeld dan hier.
Misschien was ik in de war met Hong Kong?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_168743769
Ik vermoed dat de hoge zorgprijzen het gevolg zijn van inhaligheid. Niet van hoge zorgafname. Zie bijvoorbeeld de bankencrisis en huizenmarkt. Ook pure geldlust. Die achteraf werd afgewenteld op de consument. En niet op de eigenlijke daders namelijk de beleidsmakers en politici die consumenten misleidden. Zien jullie hier geen zelfde manier van zakendoen?

[ Bericht 14% gewijzigd door Tamabralski op 07-02-2017 21:21:37 ]
pi_168748233
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 21:16 schreef Tamabralski het volgende:
Ik vermoed dat de hoge zorgprijzen het gevolg zijn van inhaligheid. Niet van hoge zorgafname. Zie bijvoorbeeld de bankencrisis en huizenmarkt. Ook pure geldlust. Die achteraf werd afgewenteld op de consument. En niet op de eigenlijke daders namelijk de beleidsmakers en politici die consumenten misleidden. Zien jullie hier geen zelfde manier van zakendoen?
Nee.
In the beginning there was nothing, which exploded.
pi_168751021
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 23:24 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Nee.
Dit is een beetje te makkelijk. 1 van de conclusies van het FTM artikel was dat juist "de handel" in zorg het zo duur maakt. En er zijn vele perverse prikkels voorbij gekomen hier. Ik zou me eerst even inlezen voordat ik zo heel pedant "nee" zou durven schrijven. Graag jouw toelichting.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 8 februari 2017 @ 08:28:54 #124
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168751533
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 04:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is een beetje te makkelijk. 1 van de conclusies van het FTM artikel was dat juist "de handel" in zorg het zo duur maakt. En er zijn vele perverse prikkels voorbij gekomen hier. Ik zou me eerst even inlezen voordat ik zo heel pedant "nee" zou durven schrijven. Graag jouw toelichting.
Handel is toch ook goed voor de binnenlandse bestedingen? Immers, als dingen van de min of meer ambtelijke opzet naar een marktsituatie gaan, zorgt dat voor meer werkgelegenheid. Kan je nagaan waar de werkloosheid op zou zitten als al die marketeers en prijsonderhandelaars werkloos thuis zouden zitten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_168751562
quote:
12s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:28 schreef GSbrder het volgende:
Handel is toch ook goed voor de binnenlandse bestedingen?
Juist niet zou ik zeggen. Als het voor de verplicht verzekerden duurder is dan strikt nodig blijft er minder geld ter consumptie over. Dat is logisch. Het is w.s. wel goed voor de binnenlandse bestedingen van degenen aan wiens strijkstokken het blijft kleven. Maar dat is een veel kleinere groep.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 8 februari 2017 @ 08:42:31 #126
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_168751634
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Juist niet zou ik zeggen. Als het voor de verplicht verzekerden duurder is dan strikt nodig blijft er minder geld ter consumptie over. Dat is logisch. Het is w.s. wel goed voor de binnenlandse bestedingen van degenen aan wiens strijkstokken het blijft kleven. Maar dat is een veel kleinere groep.
Maar is het systeem an sich zoveel duurder dan daarvoor? Toen had je ziekenfonds en particulier, dat was ook geen pretje.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_168752513
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 04:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is een beetje te makkelijk. 1 van de conclusies van het FTM artikel was dat juist "de handel" in zorg het zo duur maakt. En er zijn vele perverse prikkels voorbij gekomen hier. Ik zou me eerst even inlezen voordat ik zo heel pedant "nee" zou durven schrijven. Graag jouw toelichting.
Je herhaalt dit wel heel vaak en ik geloof best dat we daar relatief meer geld aan kwijt zijn dan andere westerse landen maar de stijging in zorgkosten zie je terug bij alle ontwikkelde landen en kan dus niet alleen daardoor komen.
pi_168752724
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 09:54 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Je herhaalt dit wel heel vaak en ik geloof best dat we daar relatief meer geld aan kwijt zijn dan andere westerse landen maar de stijging in zorgkosten zie je terug bij alle ontwikkelde landen en kan dus niet alleen daardoor komen.
Kan ook niet anders 1 EU ben jij dat vergeten?

Voorheen was er nog concurrentie toch.
pi_168752738
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 09:54 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Je herhaalt dit wel heel vaak en ik geloof best dat we daar relatief meer geld aan kwijt zijn dan andere westerse landen maar de stijging in zorgkosten zie je terug bij alle ontwikkelde landen en kan dus niet alleen daardoor komen.
Ik beweer dan ook niet dat het "alleen" daardoor komt.

Officieel is het dit:
http://www.volgensnederla(...)e-zorgkosten-vandaan

Wat nog behoorlijk genuanceerd is want volgens velen is het enkel de vergrijzing. "Dummy" voegen ze daar soms nog aan toe. Deze mensen wensen dus echt niet verder te kijken dan hun neus lang is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168752772
quote:
15s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar is het systeem an sich zoveel duurder dan daarvoor? Toen had je ziekenfonds en particulier, dat was ook geen pretje.
Jazeker. Zie de link in #129. Het is allemaal best legitiem maar zorgelijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168753098
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 10:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kan ook niet anders 1 EU ben jij dat vergeten?

Voorheen was er nog concurrentie toch.
?

Ik heb het niet alleen over de EU ik heb het over alle eerste wereld landen.
pi_168753114
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 10:39 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

?

Ik heb het niet alleen over de EU ik heb het over alle eerste wereld landen.
Zitten de medicijn producenten in derde wereld landen?
pi_168753136
Volgens mij is het gewoon een prijs van de hele EU, die heeft naar mijn idee ook de crisis veroorzaakt.

Dacht jij nou werkelijk men kan een derde wereld munt op de markt gooien zonder dat het iets veroorzaken doet?
pi_168755041
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 10:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zitten de medicijn producenten in derde wereld landen?
Ook. En daar kopen we nog fors in ook.
pi_168755080
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 10:42 schreef john2406 het volgende:
Volgens mij is het gewoon een prijs van de hele EU, die heeft naar mijn idee ook de crisis veroorzaakt.

Dacht jij nou werkelijk men kan een derde wereld munt op de markt gooien zonder dat het iets veroorzaken doet?
De wereldwijde crisis komt door de EU? En niet door de huizencrisis in de VS en alle domme fouten die daarna zijn gemaakt?
pi_168755832
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook. En daar kopen we nog fors in ook.
Jazeker geloof ik best het kapitaal zit er echter niet van in die landen toch.
pi_168755843
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De wereldwijde crisis komt door de EU? En niet door de huizencrisis in de VS en alle domme fouten die daarna zijn gemaakt?
Dat was voorheen op te lossen door de dollar te laten zaken, in waarde.
pi_168760025
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat was voorheen op te lossen door de dollar te laten zaken, in waarde.
Ik snap de rol van de EU hierin niet.
pi_168760126
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik snap de rol van de EU hierin niet.
Geld regeert de wereld, voorheen was het werk terrein bekent er is aan veranderd dat heeft een crisis tot gevolg gehad vind ik.

Wie met vuur speelt kan zijn handjes branden.
pi_168760350
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Geld regeert de wereld, voorheen was het werk terrein bekent er is aan veranderd dat heeft een crisis tot gevolg gehad vind ik.

Wie met vuur speelt kan zijn handjes branden.
Waarom geef je de EU daar de schuld van? Want dat wordt mij echt alleen maar onduidelijker.
  zondag 12 februari 2017 @ 21:07:11 #141
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168862405
quote:
But when it came to healthcare and quality of life, the Netherlands scored about average.
http://nltimes.nl/2017/01(...)s-quality-life-index

Dit is in tien jaar tijd door de reactionaire graaiers mooi vernield. Wat blijkt het volgende doelwit te zijn geweest?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 februari 2017 @ 02:06:47 #142
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_168867407
Bureaucratie en onderlinge prijs afapraken. De politici kunnen(of willen) niks doen omdat veel hogere manager functies oud politici zijn. Hoog ons kent ons gehalte. Check voor de grap maar eens wie de man is van Minister Schippers.

I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  woensdag 22 februari 2017 @ 19:30:51 #143
461437 r3k5
Eet je ook wel eens walnoten?
pi_169075314
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:22 schreef Bart2002 het volgende:
Over dat roken:

Een roker die 10 jaar jonger dan gemiddeld sterft vermijdt die torenhoge piek die we zien bij de zorgkosten in de laatste levensjaren bij hen die door "ouderdom" sterven. Of je nou rookt of niet, je moet er wel objectief naar blijven kijken. Het zou best eens kunnen dat de roker daardoor juist minder zorgkosten dan gemiddeld verbruikt. Verder doen we bij dit soort zaken of de verbruikte zorgkosten altijd door anderen (ons!) wordt betaald. Wat niet zo hoeft te zijn.

Dit is een quote van (godbetert) de site "stoprokenvandaag":

"Heeft op financieel vlak de regering en Nederlandse maatschappij er baat bij dat alle tabaksrokers stoppen met roken? Nee, want het levert geld op. De belasting en ziektekosten heffen elkaar (min of meer) op qua kosten. Maar het feit dat tabaksrokers korter leven, geeft een enorm grote besparing. Zowel qua ziektekosten als qua uitkeringen."

Ze reken hier w.s. niet de "gemiste" belastinginkomsten mee wat ik eigenlijk terecht vind.

En de klap op de vuurpijl (van dezelfde site):

"Daarentegen levert de tabaksaccijns de Nederlandse schatkist ruim 2,3 miljard euro op. In Nederland levert de tabaksindustrie voor ca 230 miljoen euro aan werkgelegenheid op. Rokers sterven gemiddeld 4 jaar eerder dan niet-rokers. Dit levert de samenleving een besparing op van ca. 600 miljoen euro aan ziektekosten. Daarnaast bespaart de kortere levensduur van rokers nog eens ca. 1,2 miljard euro per jaar aan niet genoten AOW en pensioen. Per saldo leveren rokers de samenleving dus ca 1,5 miljard euro per jaar op."

Waarvoor onze dank rokers. :D

Hier nog een interessante docu die de kosten en baten in kaart brengt:

http://www.npo.nl/de-rekenkamer/22-06-2011/KRO_1458383
Dit ben ik vol-le-dig met je eens! Dankjewel! Neem mij als voorbeeld. Ik rook een pakje zware shag per dag en drink graag een pilsje. Ik werk ook 40+uur per week en het zwaar lichamelijk werk. Ik kom nooit bij een dokter. Dat is de mentaliteit in het oosten van het land waar ik vandaan kom. En mocht iemand ons naar een huisarts slepen, dan stoppen we vaak halverwege de behandeling. Niet omdat de dokter dat aangeeft, maar omdat we ons weer goed voelen. Er is geen reden om langer behandeld te worden. Ze houden je alleen voor het geld. Een genezen patient is een klant minder.

En serieus. Ken jij een roker die elke zondag gaat fietsen op de heide met de partner zoals het zou moeten? We hebben genoeg lucht hoor. In hetzelfde unisex windjack? Kaart op het stuur?

Laat ons lekker roken. We weten er van. Het boeit ons niet. Hoeveel narigheid er ook op een pakje staat. Er zijn zelfs al boeken om alle plaatjes te verzamelen.
Het roken was al lang verboden als er niet zoveel op verdient werd.

Weegschalen op stations ipv rokerspalen. maar dat is een heel andere discussie.
Het 'probleem' is niet het probleem. &lt;br /&gt;Het probleem is hoe mensen een 'probleem' opvatten
  vrijdag 24 februari 2017 @ 18:25:47 #144
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169121278
quote:
Preventie in de gezondheidszorg: minder vriendelijk dan het klinkt

Column Asha ten Broeke

Preventie in de gezondheidszorg lijkt op het eerste gezicht een fantastische idee. Het woord alleen al komt vriendelijk over - een prettig compacte moderne vertaling van het cliché 'voorkomen is beter dan genezen'. Dat beleidsmakers zich geroepen voelen om dit concept aan te vullen met kloek-klinkende vaagheden over 'persoonsgerichte aanpak' en 'innovatiemogelijkheden' is ze vergeven. Want zorgen dat mensen niet ziek worden, geen pijn hebben, niet lijden; dat klinkt werkelijk als een bijzonder puik plan, met name voor de patiënten-in-dan-dus-toch-niet-spe.

Door: Asha ten Broeke 24 februari 2017, 02:00

Het mag dan ook niet verwonderen dat het ministerie van Volksgezondheid dit jaar nog steviger gaat inzetten op preventie. Edith Schippers & co trekken er bijna 22 miljoen extra voor uit. Een natte scheet op het totale zorgbudget, natuurlijk, maar ook niet niks.

Een aardige collega attendeerde me op een recente aflevering van het online praatprogramma Café Weltschmerz, waarin twee artsen deze ontwikkeling bespraken. Psychiater Esther van Fenema interviewde Hanno Pijl, hoogleraar endocrinologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum. Ze waren beiden zeer in hun nopjes met de ministeriele voornemens. Er komt volgens Pijl namelijk een 'tsunami aan ziekten' op ons af, en wel van ziekten die voor een belangrijk deel te voorkomen waren geweest. Veel mensen, zo begreep ik, krijgen namelijk kanker, hartziekten, diabetes of immuunziekten door onze manier van leven.

Een kankertsunami, dat klinkt inderdaad suboptimaal, dus ik was benieuwd naar de rest van het gesprek. Maar gaandeweg het interview vroeg ik me steeds vaker af: is preventie wel echt zo'n prima-gezellige beleidsinsteek? Of zie ik daar een stukje wolf onder het schaapskleergebeuren?

Vermijdbaar

Mijn twijfel begon met een opmerking van Fenema. Ze stelde dat bijna de helft van de aandoeningen die in ziekenhuizen behandeld worden, waar we geld aan uitgeven, vermijdbaar is. 'Dat is toch bizar?', vroeg ze. Pijl beaamde dat. De vraag die ze niet stelde was: vermijdbaar door wie? Dat is geen loze vraag. De preventie die de artsen en Schippers voor ogen hebben, verschuift namelijk structureel de verantwoordelijkheid voor gezondheid van de beleidsmakers en de maatschappij als geheel naar het individu. De overheid moet wel 'zorgen voor de randvoorwaarden', maar ziekte voorkomen 'is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van mensen zelf', zo schrijft het ministerie over Schippers' preventieplannen.

Die verschuiving is niet zonder gevaar, al is het maar omdat er veel gezondheidsleed op aard is waar je als enkeling nauwelijks grip op hebt. Een voorbeeld. Het Amerikaanse weekblad The Nation kwam vorige week met een artikel over babysterfte in zwarte gezinnen; die ligt gemiddeld flink hoger dan in witte. Jarenlang legden lokale overheidsprogramma's de verantwoordelijkheid hiervoor primair bij zwangere of pasbevallen zwarte vrouwen. Zij moesten keuriger hun foliumzuur slikken, regelmatiger op controle komen enzovoorts.

Verantwoordelijkheidsverschuiving

Het hielp niet. En geen wonder: uit later onderzoek bleek dat de hogere babysterfte vooral samenhing met zaken als armoede en discriminatie. De vrouwen, en daardoor ook hun baby's, hadden te maken met seksisme, racisme, slechte huizen, te weinig gezond eten, een onveilige wijk. Hoe kun je daar als individu nou verantwoordelijkheid voor nemen? Hoe is dat voor 'mensen zelf' vermijdbaar?

Het bijna onherroepelijke gevolg van deze verantwoordelijkheidsverschuiving is dat mensen een morele plicht tot gezond leven opgelegd krijgen. Pijl maakte deze denkstap in Café Weltschmerz zonder moeite. Hij keerde zich tegen de mensen die zelf willen bepalen wat ze doen met hun leefstijl en voeding, maar die tegelijkertijd van de maatschappij verwachten dat ze verzorgd worden als ze kanker krijgen. 'Dat is dus uiteindelijk, vind ik, een tamelijk egoïstisch standpunt.' En kinderachtig, voegde Van Fenema er aan toe.

Stigmatisering

Het is een manier van denken over preventie die de deur wagenwijd opzet voor de stigmatisering van zieke mensen. Genderonderzoeker Susan Wendall schrijft erover in haar boek The rejected body: als het steeds maar gaat over individuele verantwoordelijkheid 'dan brengen preventie-inspanningen het risico met zich mee dat individuen wiens keuzemogelijkheden in feite heel beperkt zijn, toch de schuld krijgen.'

Dat is natuurlijk een uiterst onjofel idee, maar wel een reëel risico van beleid dat preventie reduceert tot een leefstijltechnische doe-het-zelf-klus voor individuen. Ministeries en artsen die mensen verantwoordelijk dreigen te maken voor gezondheidsproblemen die ze nauwelijks kunnen vermijden of oplossen, om het hen vervolgens kwalijk te nemen als ze toch ziek worden - over bizar gesproken.
http://s.vk.nl/sec00-a4466423/

Hup Schippers, schuif je man nog maar even drie ton toe.

Schandalig dit. Ook hoe de kankerverwekkende kunstgrasindustrie het RIVM in zijn greep heeft :r
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169121496
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 18:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ze stelde dat bijna de helft van de aandoeningen die in ziekenhuizen behandeld worden, waar we geld aan uitgeven, vermijdbaar is.
Dat is een hele fijne frame. Ik ken iemand hier die is nogal links maar een groot fan van dit programma. Terwijl het een nare rechtse kliek is: puur cynisch, ze zien overal handel in. Tevens is alles wat je kan overkomen je eigen schuld. Terwijl nog niet zo lang geleden ontdekt is dat vele vormen van kanker puur random toeslaan. Dat maakte trouwens heel weinig los in de media.

Verstandige vrouw:
quote:
Genderonderzoeker Susan Wendall schrijft erover in haar boek The rejected body: als het steeds maar gaat over individuele verantwoordelijkheid 'dan brengen preventie-inspanningen het risico met zich mee dat individuen wiens keuzemogelijkheden in feite heel beperkt zijn, toch de schuld krijgen.'
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_169122355
Ben benieuwd wat het volgende soort gaat worden homo is er al transgender dacht ik ook evt een man met borsten of een vrouw met een dick?
Of met een zak?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2017 19:25:25 ]
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:11:10 #147
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169139832
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 18:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is een hele fijne frame. Ik ken iemand hier die is nogal links maar een groot fan van dit programma. Terwijl het een nare rechtse kliek is: puur cynisch, ze zien overal handel in. Tevens is alles wat je kan overkomen je eigen schuld. Terwijl nog niet zo lang geleden ontdekt is dat vele vormen van kanker puur random toeslaan. Dat maakte trouwens heel weinig los in de media.

Verstandige vrouw:

[..]

Men zou ook eens hier wat aan kunnen doen:

http://www.metronieuws.nl(...)-zijn-het-ongezondst

http://www.nu.nl/binnenla(...)opese-commissie.html

http://www.parool.nl/amst(...)wilskracht~a4399223/

Nederland volplempen met asfalt is een nogal stupide oplossing.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:36:30 #148
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169140388
Stijgende zorgkosten krijg je als Wilma bepaalt dan Jan alle zorg krijgt die hij maar wil op kosten van Piet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 25 februari 2017 @ 19:49:54 #149
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169140698
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
Stijgende zorgkosten krijg je als Wilma bepaalt dan Jan alle zorg krijgt die hij maar wil op kosten van Piet.
Dat is de situatie in de financiële sector - 80 miljard per maand - maar niet in de zorg.



Uit het OECD rapport 'health at a glance' blijkt ook dat de dekking van de basisverzekering hier niet zo ruim is als elders in Europa. 18 landen scoren daar "100%', op de dekking van noodzakelijke zorg, Nederland hoort er niet bij.

http://apps.who.int/medicinedocs/documents/s22177en/s22177en.pdf

Pagina 121
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 25 februari 2017 @ 22:09:28 #150
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169143834
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is de situatie in de financiële sector - 80 miljard per maand - maar niet in de zorg.

[ afbeelding ]

Uit het OECD rapport 'health at a glance' blijkt ook dat de dekking van de basisverzekering hier niet zo ruim is als elders in Europa. 18 landen scoren daar "100%', op de dekking van noodzakelijke zorg, Nederland hoort er niet bij.

http://apps.who.int/medicinedocs/documents/s22177en/s22177en.pdf

Pagina 121
Alle noodzakelijke zorg plus een beetje te extra zit in het basispakket. Eigen risico is verwaarloosbaar klein.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 25 februari 2017 @ 22:30:45 #151
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169144279
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Alle noodzakelijke zorg plus een beetje te extra zit in het basispakket. Eigen risico is verwaarloosbaar klein.
Hopeloos deze Trump tactiek.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169144606
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 19:49 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is de situatie in de financiële sector - 80 miljard per maand - maar niet in de zorg.

[ afbeelding ]
Komt ie weer met dat flutonderzoek _O-
Daar had ik al eerder over gepost, inclusief de vragenlijst van dat onderzoek.
De ondervraagden is niet specifiek gevraagd of ze ook wisten wat gedekt wordt door de basiszorgverzekering.

Dat is natuurlijk essentieel voor het vaststellen van de vraag of ze zorg mijden omdat het anders geld kost.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 23:07:25 #153
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169145222
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:43 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Komt ie weer met dat flutonderzoek _O-
Daar had ik al eerder over gepost, inclusief de vragenlijst van dat onderzoek.
De ondervraagden is niet specifiek gevraagd of ze ook wisten wat gedekt wordt door de basiszorgverzekering.

Dat is natuurlijk essentieel voor het vaststellen van de vraag of ze zorg mijden omdat het anders geld kost.
Goed, het OESO rapport geeft hetzelfde aan t.a.v. kostenbarrières en zorgmijding.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169147945
Heeft de OESO wel aan de ondervraagden gevraagd of ze wisten wat vergoed wordt in het basispakket ?
pi_169148592
Met de stijgende zorgkosten heb ik altijd al het gevoel dat ons een oor wordt aangenaaid. Gewoon alleen al als ik het logisch beredeneer. Twee keer per jaar gaan we met zijn allen naar de tandarts, waar mij opvalt dat mijn tandarts vijf verschillende behandelkamers heeft. In iedere kamer wordt je geholpen door een tandartsassistente, die vrijwel alles doet. Ik vraag me af of daar dan het tarief berekend wordt voor de tandarts of voor de assistente.

Datzelfde zie je tegenwoordig ook steeds vaker in het ziekenhuis, waar van alles en nog wat wordt gedeclareerd door de ziekenhuizen, terwijl de dokter niet eens aanwezig is. En nu was er gisteren op het nieuws dat de artsen in Italie op grote schaal zich laten in klokken door collega's. Het zou mij echt niet verbazen dat de artsen hier dat net zo goed doen.

los van de wachttijden die we hadden van de oude ziekenfonds waren er nooit problemen. En die wachttijden vind ik ook zwaar overdreven. Ik zie namelijk echt niet verschil met toen en nu. Wachttijden zijn er namelijk altijd en overal. Bovendien denk ik dat een ziekenfonds met 17 miljoen klanten juist ervoor zorgt dat je sterker staat tegenover de fabrikanten van medicijnen, dan wanneer je een zorgverzekeraar bent met veel minder klanten.

De fabrikanten kunnen de zorgverzekeraars nu heel makkelijk uitspelen, omdat de zorgverzekeraars tegenover de fabrikanten zwak staan. Daar komt denk ik die idioot hoge prijzen voor medicijnen vandaan.

En het verhaal van de mensen worden ouder vind ik ook een dooddoener, Diezelfde mensen betalen namelijk ook langer hun zorgverzekering dan voorheen. Als je 100 wordt dan betaal je 100 jaar lang je zorgverzekering, dat is een mooi potje in totaal waarbij de bevolking groeit, dus meer mensen betalen deze zorgverzekering, en dan hebben we het nog niet eens over de werkgevers, uitkeringsinstanties want die betalen hun deel ook gewoon door, zelfs met een AOW.
pi_169150791
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 22:43 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Komt ie weer met dat flutonderzoek _O-
Daar had ik al eerder over gepost, inclusief de vragenlijst van dat onderzoek.
De ondervraagden is niet specifiek gevraagd of ze ook wisten wat gedekt wordt door de basiszorgverzekering.

Dat is natuurlijk essentieel voor het vaststellen van de vraag of ze zorg mijden omdat het anders geld kost.
Zorg mijden neemt toe bij stijgende eigen inbreng (of het onterechte idee dit te moeten doen).

Dit ga je toch niet ontkennen?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_169150854
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 02:03 schreef bluemoon23 het volgende:
Heeft de OESO wel aan de ondervraagden gevraagd of ze wisten wat vergoed wordt in het basispakket ?
Is dat belangrijk?

Zelfs een tiener begrijpt, zodra je bij een arts komt. Moet je dokken. En wel of niet, zorgmijden is het gevolg.
  zondag 26 februari 2017 @ 12:52:58 #158
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169151946
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 05:48 schreef MakkieR het volgende:
Met de stijgende zorgkosten heb ik altijd al het gevoel dat ons een oor wordt aangenaaid. Gewoon alleen al als ik het logisch beredeneer. Twee keer per jaar gaan we met zijn allen naar de tandarts, waar mij opvalt dat mijn tandarts vijf verschillende behandelkamers heeft. In iedere kamer wordt je geholpen door een tandartsassistente, die vrijwel alles doet. Ik vraag me af of daar dan het tarief berekend wordt voor de tandarts of voor de assistente.

Datzelfde zie je tegenwoordig ook steeds vaker in het ziekenhuis, waar van alles en nog wat wordt gedeclareerd door de ziekenhuizen, terwijl de dokter niet eens aanwezig is. En nu was er gisteren op het nieuws dat de artsen in Italie op grote schaal zich laten in klokken door collega's. Het zou mij echt niet verbazen dat de artsen hier dat net zo goed doen.

los van de wachttijden die we hadden van de oude ziekenfonds waren er nooit problemen. En die wachttijden vind ik ook zwaar overdreven. Ik zie namelijk echt niet verschil met toen en nu. Wachttijden zijn er namelijk altijd en overal. Bovendien denk ik dat een ziekenfonds met 17 miljoen klanten juist ervoor zorgt dat je sterker staat tegenover de fabrikanten van medicijnen, dan wanneer je een zorgverzekeraar bent met veel minder klanten.

De fabrikanten kunnen de zorgverzekeraars nu heel makkelijk uitspelen, omdat de zorgverzekeraars tegenover de fabrikanten zwak staan. Daar komt denk ik die idioot hoge prijzen voor medicijnen vandaan.

En het verhaal van de mensen worden ouder vind ik ook een dooddoener, Diezelfde mensen betalen namelijk ook langer hun zorgverzekering dan voorheen. Als je 100 wordt dan betaal je 100 jaar lang je zorgverzekering, dat is een mooi potje in totaal waarbij de bevolking groeit, dus meer mensen betalen deze zorgverzekering, en dan hebben we het nog niet eens over de werkgevers, uitkeringsinstanties want die betalen hun deel ook gewoon door, zelfs met een AOW.
Het medisch beroepsgeheim is er ook aan gegaan.
https://motherboard.vice.(...)tilletjes-afgeschaft

Alles ten faveure van de graaiers.

Kom dit nog bij. Big Brother is allang realiteit. Het neo-fascisme.

http://www.retecool.com/dijkhoff-vvd-schedelmeten-is-ok-ole-ole/

Schedelmeten :{
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 26 februari 2017 @ 12:56:20 #159
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169152016
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het medisch beroepsgeheim is er ook aan gegaan.
https://motherboard.vice.(...)tilletjes-afgeschaft

Alles ten faveure van de graaiers.

Kom dit nog bij. Big Brother is allang realiteit. Het neo-fascisme.

http://www.retecool.com/dijkhoff-vvd-schedelmeten-is-ok-ole-ole/

Schedelmeten :{
De Italiaan Lombroso als lichtend voorbeeld.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 26 februari 2017 @ 13:03:03 #160
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169152168
quote:
14s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De Italiaan Lombroso als lichtend voorbeeld.
Je bekent wel weer kleur hoor

quote:
Lombroso's theories were disapproved throughout Europe, especially in schools of medicine, but not in the United States, where sociological studies of crime and the criminal predominated. His notions of physical differentiation between criminals and non-criminals were seriously challenged by Charles Goring (The English Convict, 1913), who made elaborate comparisons and found insignificant statistical differences.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cesare_Lombroso

http://www.dailymail.co.u(...)-prison-inmates.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 26 februari 2017 @ 13:40:56 #161
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169153081
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_169153154
quote:
Als het bewezen kan worden wel ja!
  zondag 26 februari 2017 @ 14:02:29 #163
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_169153348
quote:
Het was schertsend bedoeld koekje.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_169153571
quote:
15s.gif Op zondag 26 februari 2017 14:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het was schertsend bedoeld koekje.
Dat ligt natuurlijk niet zo voor de hand, zo zonder smileys. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_169156478
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 11:55 schreef hottentot het volgende:
Zorg mijden neemt toe bij stijgende eigen inbreng (of het onterechte idee dit te moeten doen).

Dit ga je toch niet ontkennen?
Nee hoor, dat ontken ik niet.
Maar er zijn nog genoeg mensen die niet weten wat er allemaal wel of niet onder het basispakket valt.
Dat kan de uitslag van zo`n onderzoek wel beïnvloeden natuurlijk.

En we moeten eigenlijk ook wel onderscheid maken tussen de VS (die als 1e staat in dat beroemde onderzoekje van Klopkoek) waar je $100.000 kwijt kan zijn als er kanker bij je ontdekt wordt, of (Nr 2 in dat onderzoek) Nederland waar je een paar honderd ¤ moet dokken als je het eigen risico moet aanspreken.
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:00 schreef Tamabralski het volgende:
Is dat belangrijk?

Zelfs een tiener begrijpt, zodra je bij een arts komt. Moet je dokken. En wel of niet, zorgmijden is het gevolg.
Kijk :D ook jij snapt het niet, de huisarts valt niet onder het eigen risico.
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 05:48 schreef MakkieR het volgende:
En het verhaal van de mensen worden ouder vind ik ook een dooddoener, Diezelfde mensen betalen namelijk ook langer hun zorgverzekering dan voorheen. Als je 100 wordt dan betaal je 100 jaar lang je zorgverzekering,
De zorgkosten van mensen stijgen enorm na hun 70e, dat is echt niet kostendekkend met de premie ze maandelijks betalen.
Nee ook niet met de premie van de jaren daarvoor erbij opgeteld (wat natuurlijk ook al lang uitgegeven is), het is niet zo dat er een grote pot is met opgepotte zorgpremie`s, sterker nog tijdens het ziekenfondstijdperk moest er elk jaar belastinggeld bij "uit de algemene middelen".

[ Bericht 24% gewijzigd door bluemoon23 op 26-02-2017 16:26:30 ]
pi_169156679
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 16:17 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat ontken ik niet.
Maar er zijn nog genoeg mensen die niet weten wat er allemaal wel of niet onder het basispakket valt.
Dat kan de uitslag van zo`n onderzoek wel beïnvloeden natuurlijk.

En we moeten eigenlijk ook wel onderscheid maken tussen de VS (die als 1e staat in dat beroemde onderzoekje van Klopkoek) waar je $100.000 kwijt kan zijn als er kanker bij je ontdekt wordt, of (Nr 2 in dat onderzoek) Nederland waar je een paar honderd ¤ moet dokken als je het eigen risico moet aanspreken.
Dat het niet hetzelfde is betekent niet dat zorgmijden in Nederland niet nadelig is.
pi_169156777
Dat beweer ik dan ook niet, maar het kan de uitslag van het onderzoek wel beinvloeden.
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:52 schreef Klopkoek het volgende:
Kom dit nog bij. Big Brother is allang realiteit. Het neo-fascisme.

http://www.retecool.com/dijkhoff-vvd-schedelmeten-is-ok-ole-ole/

Schedelmeten :{
_O- Noem je dat een bron ? De Speld is er niks bij.
Ik had van jou toch beter verwacht.

Had dan gelinkt naar het NOS artikel wat in die bron staat.
http://nos.nl/artikel/215(...)iminelen-kijken.html
Het woord "schedel" komt nergens in dat artikel voor :{w

[ Bericht 46% gewijzigd door bluemoon23 op 26-02-2017 16:32:23 ]
pi_169158741
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 16:17 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

[..]

Kijk :D ook jij snapt het niet, de huisarts valt niet onder het eigen risico.

[..]

Daar gaat men natuurlijk heen om een kop koffie mee te drinken dan, als niet schrijft die iets voor en dat valt er wel onder!
  zondag 26 februari 2017 @ 18:58:33 #169
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_169160200
terug naar ziekenfonds 2,0 , goed dat de zorgverzekeraars geen winst mogen opstrijken

dan kan het eigen risico omlaag van het geld dat ze nu in de buffers gestopt hebben.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)org-6420440-a1543224
https://www.achmea.nl/en/brands/Paginas/default.aspx



[ Bericht 26% gewijzigd door michaelmoore op 26-02-2017 19:17:20 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 26 februari 2017 @ 19:27:02 #170
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_169160927
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 14:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat ligt natuurlijk niet zo voor de hand, zo zonder smileys. :)
Vind het oprecht beangstigend dat Nederland steeds meer de repressieve kant op gaat, met nu ook weer de herinvoering van medische experimenten op gevangenen en gehandicapten. Gehandicapten die steeds meer worden gemarginaliseerd en gecriminaliseerd.

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)zorg-neemt-flink-toe

Stap naar maatschappelijke acceptatie van medische experimenten is niet zo groot meer of zelfs al aanwezig.

Een dijkhoff doet het niet om de patiënt te helpen, maar om de macht van de staat, het kapitaal en de industrie te vergroten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 09:28:00 #171
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_171829412
Die decentralisatie is ook al zo'n daverend succes.

Psychiaters slaan alarm over hulp aan suïcidale kinderen
  woensdag 21 juni 2017 @ 10:26:21 #172
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_171830308
Duurdere zorg, meer soorten zorg zijn mogelijk, meer behandelingen zijn mogelijk, mensen maken teveel gebruik van zorg. Dat alles samen leidt tot hogere kosten.

De enige partijen die noemenswaardige winst maken zijn farmaceuten en bepaalde snelle jongens die allemaal mooie behandelcentra hebben ingericht en bakken besteden aan marketing.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  woensdag 21 juni 2017 @ 10:36:35 #173
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171830456
Falend marktwerken

dat is bedoeld om al rijke verzekeraars als Achmea aan extra miljarden te helpen

http://www.achmeabank.com/about-mortgagebank/Paginas/default.aspx

geef mij maar een kostendekkend ziekenfonds, met artsen in loondienst , net als gewone werknemers en geen premie meer
Al die domme reclames
https://www.nrc.nl/nieuws(...)org-6420440-a1543224

[ Bericht 29% gewijzigd door michaelmoore op 21-06-2017 10:44:03 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171947454
quote:
2s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:26 schreef Verfassungsschutz het volgende:
Duurdere zorg, meer soorten zorg zijn mogelijk, meer behandelingen zijn mogelijk, mensen maken teveel gebruik van zorg. Dat alles samen leidt tot hogere kosten.

Ik ben wel eens benieuwd welk "onderdeel" nu telkens een grote stijging veroorzaakt. Zijn het duurdere medicijnen, meer behandelingen per persoon, meer kosten voor de organisatie van een verzekering, prijzen van artsen etc.

Als je de stijging wil aanpakken dan wil je toch zien waar dit vandaan komt.
Built for Speed
pi_172033445
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 20:59 schreef HansvanOchten het volgende:

[..]

Ik ben wel eens benieuwd welk "onderdeel" nu telkens een grote stijging veroorzaakt. Zijn het duurdere medicijnen, meer behandelingen per persoon, meer kosten voor de organisatie van een verzekering, prijzen van artsen etc.

Als je de stijging wil aanpakken dan wil je toch zien waar dit vandaan komt.
Het zal al met al zijn 1 Europa alles dezelfde prijzen, als een land niks aan medicijnen heeft bieden ze meer, om maar iets te noemen dat drijft dan andere landen tot waanhoop en bieden dan nog meer.
Het is 1 groot spel niet meer of minder in mijn ogen.
pi_172035985
De oplossing is simpel: zorg dat mensen op de VVD stemmen en de zorgkosten schieten omlaag
  donderdag 29 juni 2017 @ 09:30:55 #177
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172036271
quote:
3s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:14 schreef The_Temp het volgende:
De oplossing is simpel: zorg dat mensen op de VVD stemmen en de zorgkosten schieten omlaag
[ afbeelding ]
Nee. Dit betekent enkel dat de rekening wordt doorgeschoven naar de toekomst, andere overheden en naar de burger.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_172037325
quote:
3s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:14 schreef The_Temp het volgende:
De oplossing is simpel: zorg dat mensen op de VVD stemmen en de zorgkosten schieten omlaag
[ afbeelding ]
Ik denk dat het afhankelijk is van de auto die ze rijden:
mensen die Maseratie, Porsche, Bentley etc rijden zulle aanzienlijk lagere zorgkosten hebben :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_172037465
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:22 schreef Bart2002 het volgende:
Over dat roken:

Een roker die 10 jaar jonger dan gemiddeld sterft vermijdt die torenhoge piek die we zien bij de zorgkosten in de laatste levensjaren bij hen die door "ouderdom" sterven. Of je nou rookt of niet, je moet er wel objectief naar blijven kijken. Het zou best eens kunnen dat de roker daardoor juist minder zorgkosten dan gemiddeld verbruikt. Verder doen we bij dit soort zaken of de verbruikte zorgkosten altijd door anderen (ons!) wordt betaald. Wat niet zo hoeft te zijn.

Dit is een quote van (godbetert) de site "stoprokenvandaag":

"Heeft op financieel vlak de regering en Nederlandse maatschappij er baat bij dat alle tabaksrokers stoppen met roken? Nee, want het levert geld op. De belasting en ziektekosten heffen elkaar (min of meer) op qua kosten. Maar het feit dat tabaksrokers korter leven, geeft een enorm grote besparing. Zowel qua ziektekosten als qua uitkeringen."

Ze reken hier w.s. niet de "gemiste" belastinginkomsten mee wat ik eigenlijk terecht vind.

En de klap op de vuurpijl (van dezelfde site):

"Daarentegen levert de tabaksaccijns de Nederlandse schatkist ruim 2,3 miljard euro op. In Nederland levert de tabaksindustrie voor ca 230 miljoen euro aan werkgelegenheid op. Rokers sterven gemiddeld 4 jaar eerder dan niet-rokers. Dit levert de samenleving een besparing op van ca. 600 miljoen euro aan ziektekosten. Daarnaast bespaart de kortere levensduur van rokers nog eens ca. 1,2 miljard euro per jaar aan niet genoten AOW en pensioen. Per saldo leveren rokers de samenleving dus ca 1,5 miljard euro per jaar op."

Waarvoor onze dank rokers. :D


Graag gedaan. :7
  donderdag 29 juni 2017 @ 10:24:02 #180
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172037531
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:16 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik denk dat het afhankelijk is van de auto die ze rijden:
mensen die Maseratie, Porsche, Bentley etc rijden zulle aanzienlijk lagere zorgkosten hebben :)
Die rijden de rest voor de sokken.

http://www.pbs.org/newsho(...)3-makingsense_06-21/

https://wheels.blogs.nyti(...)ly-a-study-suggests/

Geen kosten en gederfde inkomsten voor henzelf, wel voor de slachtoffers en de gemeenschap.

Schadevergoedingen en straffen zijn in Nederland echt laag (één van de weinige gevallen waar dat ook echt zo is).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_172038054
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die rijden de rest voor de sokken.

http://www.pbs.org/newsho(...)3-makingsense_06-21/

https://wheels.blogs.nyti(...)ly-a-study-suggests/

Geen kosten en gederfde inkomsten voor henzelf, wel voor de slachtoffers en de gemeenschap.

Schadevergoedingen en straffen zijn in Nederland echt laag (één van de weinige gevallen waar dat ook echt zo is).
Mijn hemel! In wat voor bubble leef jij zeg!
  donderdag 29 juni 2017 @ 10:47:34 #182
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172038180
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Mijn hemel! In wat voor bubble leef jij zeg!
Het allerhoogste schadebedrag voor een aanrijding uitgekeerd is (als ik mij niet vergis) zo'n 12000 euro. Dat was iig tot 2010 het recordbedrag.

Dit klinkt als veel, maar niet als je je hele leven in de kneiterharde WIA en een roelstoel moet zitten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_172040087
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het allerhoogste schadebedrag voor een aanrijding uitgekeerd is (als ik mij niet vergis) zo'n 12000 euro. Dat was iig tot 2010 het recordbedrag.

Dit klinkt als veel, maar niet als je je hele leven in de kneiterharde WIA en een roelstoel moet zitten.
Je hebt het nu over immateriële schade.

Als jij in een rolstoel komt en daardoor niet meer kan werken, dan word je voor het verlies van arbeidsinkomsten gecompenseerd en tevens kun je aanpassingen in de woning claimen.

Het gaat er mij eigenlijk meer over dat je weer wat artikeltjes hebt gevonden in lijn met jouw bubbledenken 'rijken zijn klootzakken, allemaal'.
pi_172041918
quote:
2s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:26 schreef Verfassungsschutz het volgende:
Duurdere zorg, meer soorten zorg zijn mogelijk, meer behandelingen zijn mogelijk, mensen maken teveel gebruik van zorg. Dat alles samen leidt tot hogere kosten.

De enige partijen die noemenswaardige winst maken zijn farmaceuten en bepaalde snelle jongens die allemaal mooie behandelcentra hebben ingericht en bakken besteden aan marketing.
Je vergeet al die mensen die hun brood verdienen in de zorg zonder zelf zorg te leveren, maar slechts de bureaucratie verzorgen die nodig is voor de marktwerking. Daar komt dan nog eens bij dat die marktwerking ook daadwerkelijke zorgverleners verplicht om tijd te verspillen aan bureaucratische handelingen die er uitsluitend vanwege de marktwerking zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 29 juni 2017 @ 13:11:13 #185
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_172042007
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je vergeet al die mensen die hun brood verdienen in de zorg zonder zelf zorg te leveren, maar slechts de bureaucratie verzorgen die nodig is voor de marktwerking. Daar komt dan nog eens bij dat die marktwerking ook daadwerkelijke zorgverleners verplicht om tijd te verspillen aan bureaucratische handelingen die er uitsluitend vanwege de marktwerking zijn.
Ja klopt. Maar dat geldt voor vrijwel alles he. Mensen die echt wat nuttigs doen bestaan nagenoeg niet meer.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
pi_172042070
quote:
2s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:11 schreef Verfassungsschutz het volgende:

[..]

Ja klopt. Maar dat geldt voor vrijwel alles he. Mensen die echt wat nuttigs doen bestaan nagenoeg niet meer.
Je hebt productieven en je hebt productiviteitsverhogers. Die laatsten zijn ook heel nuttig, het probleem is dat die banen zich vaak ontwikkelen tot productiviteitsverlagende geldonttrekkers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 29 juni 2017 @ 13:32:27 #187
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_172042489
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je hebt het nu over immateriële schade.

Als jij in een rolstoel komt en daardoor niet meer kan werken, dan word je voor het verlies van arbeidsinkomsten gecompenseerd en tevens kun je aanpassingen in de woning claimen.

Het gaat er mij eigenlijk meer over dat je weer wat artikeltjes hebt gevonden in lijn met jouw bubbledenken 'rijken zijn klootzakken, allemaal'.
Wie compenseert dat dan? De zorg? ;)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_172042962
quote:
3s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:14 schreef The_Temp het volgende:
De oplossing is simpel: zorg dat mensen op de VVD stemmen en de zorgkosten schieten omlaag
[ afbeelding ]
Dat zal niet zozeer met VVD stemmers te maken hebben puur omdat ze VVD stemmen ;)
In die gemeenten met meer VVD stemmers zal het aantal mensen wat een bijstandsuitkering heeft en in de lagere inkomensgroepen zit niet zo hoog zijn, die hebben over het algemeen toch hogere zorgkosten.....
  donderdag 29 juni 2017 @ 14:16:22 #189
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_172043720
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je hebt productieven en je hebt productiviteitsverhogers. Die laatsten zijn ook heel nuttig, het probleem is dat die banen zich vaak ontwikkelen tot productiviteitsverlagende geldonttrekkers.
Dat zei ik al, de snelle jongens.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')