abonnement Unibet Coolblue
pi_168319746
Ja, ja. ik weet dat ik dit topic heb open gegooid.
KLB / Trump is president Get over it links intellectuele zeikerds!

Dit gaat dan ook niet over Trump zelf. maar over de inauguratie.
Ik heb deze voor het eerst in mijn leven live en bewust bekeken.
Ik dacht namelijk altijd dat in de V.S. kerk en staat gescheiden waren en ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de eed standaard afgenomen werd met de hand op de grondwet.
in plaats daarvan waren het twee bijbels.
Dit roept bij mij vragen op.
Waarom eigenlijk twee bijbels?
Wat als de toekomstige president nou bijvoorbeeld moslim, jood of voor mijn part boeddhist zou zijn? of helemaal geen gelovige maar openlijk atheïst?
Hoe zou het dan gaan?

Kan één of andere Amerika-expert mij dit vertellen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Werkman op 21-01-2017 13:39:03 ]
pi_168320267
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 13:32 schreef Werkman het volgende:
Ja, ja. ik weet dat ik dit topic heb open gegooid.
KLB / Trump is president Get over it links intellectuele zeikerds!

Dit gaat dan ook niet over Trump zelf. maar over de inauguratie.
Ik heb deze voor het eerst in mijn leven live en bewust bekeken.
Ik dacht namelijk altijd dat in de V.S. kerk en staat gescheiden waren en ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de eed standaard afgenomen werd met de hand op de grondwet.
in plaats daarvan waren het twee bijbels.
Dit roept bij mij vragen op.
Waarom eigenlijk twee bijbels?
Wat als de toekomstige president nou bijvoorbeeld moslim, jood of voor mijn part boeddhist zou zijn? of helemaal geen gelovige maar openlijk atheïst?
Hoe zou het dan gaan?

Kan één of andere Amerika-expert mij dit vertellen?
Gebruik van een bijbel en het uitspreken van "So help me God" zijn geen verplichte onderdelen van de eedaflegging. De 6e en de 14e president deden het op een wetboek. Theodore Roosevelt, die president werd na de moord op McKinley, gebruikte geen boek (daar gebeurde de eedaflegging in het huis van een bevriende advocaat).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 januari 2017 @ 14:11:49 #3
862 Arcee
Look closer
pi_168320388
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 13:32 schreef Werkman het volgende:
Wat als de toekomstige president nou bijvoorbeeld moslim, jood of voor mijn part boeddhist zou zijn? of helemaal geen gelovige maar openlijk atheïst?
Hoe zou het dan gaan?
Die zou in het Christelijke Amerika nooit tot president worden gekozen.
  zaterdag 21 januari 2017 @ 14:51:25 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168321121
Presidenten roepen in hun toespraken bijna altijd 'God bless the United States of America' of iets soortgelijks. Amerikanen denken kennelijk dat hun land God's lievelings is. Als zij bijvoorbeeld oorlog voeren staan ze dus automatisch aan de kant van God. Dus dat van die bijbels snap ik wel.

Overigens is de rol van God niet uniek voor de VS. Kijk maar naar de installaties van andere staatshoofden, om er maar eentje te noemen in het Verenigd Koninkrijk (de koning/koningin is daar tevens de 'paus' van de Anglicaanse Kerk). In Nederland kun je bij het afleggen van een eed ook kiezen voor de non-theïstische belofte, maar aangezien ons koningshuis formeel christelijk is horen een eed aan God en kerkelijke symbolen ook hier bij de inhuldiging. Een kroon is trouwens ook een christelijk symbool. In Engeland wordt de kroon gedragen door het staatshoofd (wederom, koning = hoofd van de kerk) maar in Nederland niet.
  zaterdag 21 januari 2017 @ 15:02:41 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_168321329
Scheiding tussen kerk en staat betekent niet dat iets als een bijbel bij beëdiging uitgesloten is, maar dat de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen.
pi_168328531
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 15:02 schreef BasEnAad het volgende:
Scheiding tussen kerk en staat betekent niet dat iets als een bijbel bij beëdiging uitgesloten is, maar dat de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen.
Precies, de VS heeft gewoon scheiding tussen kerk en staat. Het Verenigd koninkrijk bijvoorbeeld weer niet.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_168328699
Als een president daarvoor kiest dan mag de bijbel achterwege gelaten worden, hij mag ook op de Constitutie zweren als ik het goed heb.

Nadeel daarvan is dan je dan nooit meer Christelijke stemmen gaat krijgen dus ja...
In the beginning there was nothing, which exploded.
  zaterdag 21 januari 2017 @ 21:50:21 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168329959
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 21:09 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Precies, de VS heeft gewoon scheiding tussen kerk en staat. Het Verenigd koninkrijk bijvoorbeeld weer niet.
Daar zijn kerk en koningshuis (ceremonieel) niet gescheiden nee. Maar aangezien de koningin niet over de wetten en uitvoering daarvan gaat zijn kerk en staat in feite ook gewoon gescheiden daar.
pi_168330837
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 21:50 schreef Barrah het volgende:

[..]

Daar zijn kerk en koningshuis (ceremonieel) niet gescheiden nee. Maar aangezien de koningin niet over de wetten en uitvoering daarvan gaat zijn kerk en staat in feite ook gewoon gescheiden daar.
Nee. Het hogerhuis heet niet voor niks: The Right Honourable the Lords Spiritual and Temporal of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland in Parliament assembled.

Er zitten 26 bisschoppen in het hogerhuis.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_168331445
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 22:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Nee. Het hogerhuis heet niet voor niks: The Right Honourable the Lords Spiritual and Temporal of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland in Parliament assembled.

Er zitten 26 bisschoppen in het hogerhuis.
De Britse Vorst is het hoofd van de Anglicaanse Kerk.
In the beginning there was nothing, which exploded.
pi_168331852
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 22:46 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

De Britse Vorst is het hoofd van de Anglicaanse Kerk.
Ja, dat weet ik maar je zei dat kerk en staat in feite gescheiden was en dat is het niet.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_168332082
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:01 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik maar je zei dat kerk en staat in feite gescheiden was en dat is het niet.
Nee hoor, dat heb ik nergens gezegd.
In the beginning there was nothing, which exploded.
pi_168332232
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 21:15 schreef Tijger_nootje het volgende:
Als een president daarvoor kiest dan mag de bijbel achterwege gelaten worden, hij mag ook op de Constitutie zweren als ik het goed heb.

Nadeel daarvan is dan je dan nooit meer Christelijke stemmen gaat krijgen dus ja...
Trump is een grefo toch? Mensen om zich heen wel, Pence bijvoorbeeld

Betsy Devos (minister van onderwijs) en Pete Hoekstra (door Trump beroogd als hoofd cia) hebben beide Groningse door een zijn ook zwaar Gereformeerd.
Als je bij iedereen in de smaak wilt vallen moet je banketbakker worden.
pi_168332266
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:16 schreef sjonhetplatenkanon het volgende:

[..]

Trump is een grefo toch? Mensen om zich heen wel, Pence bijvoorbeeld

Betsy Devos (minister van onderwijs) en Pete Hoekstra (door Trump beroogd als hoofd cia) hebben beide Groningse door een zijn ook zwaar Gereformeerd.
Nee, Trump is geen grefo, hij is waarschijnlijk gewoon een atheist maar pretendeert christelijk te zijn als het uitkomt.
In the beginning there was nothing, which exploded.
pi_168332543
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:18 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Nee, Trump is geen grefo, hij is waarschijnlijk gewoon een atheist maar pretendeert christelijk te zijn als het uitkomt.
nee
  zaterdag 21 januari 2017 @ 23:35:10 #16
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_168332721
Had ook het idee dat hij atheist was in tegenstelling tot wat hij zegt. Al zette deze quote me net wel even aan het denken:

quote:
"Trump isn't someone who thinks 'God doesn't exist.' He doesn't think about God, period. You think he spends time pondering deep philosophical questions? Of course not. Don't confuse apathy with atheism," he added.

"At the very least, atheism requires a bit of thought. It requires a disbelief in God's existence. You have to understand what it is you're rejected. And I don't believe for a second that Trump has ever done that."
pi_168332809
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:18 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Nee, Trump is geen grefo, hij is waarschijnlijk gewoon een atheist maar pretendeert christelijk te zijn als het uitkomt.
Trump gelooft dat hij zelf het heilige middelpunt is. Een atheist zou er niet voor pleiten om vol op t orgel te gaan over god en jezus.

[ Bericht 13% gewijzigd door Beathoven op 21-01-2017 23:51:12 ]
pi_168333085
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:10 schreef Tijger_nootje het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heb ik nergens gezegd.
Je hebt gelijk, dat was Barrah.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_168333183
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Trump gelooft dat hij zelf het heilige middelpunt is. Een atheist zou er niet voor pleiten om vol op t orgel te gaan over god en jezus.
wat?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 januari 2017 @ 00:08:56 #20
862 Arcee
Look closer
pi_168333329
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:16 schreef sjonhetplatenkanon het volgende:
Trump is een grefo toch?
Mwah, volgens mij is er geen vezel Christelijk aan die man.

quote:
Mensen om zich heen wel, Pence bijvoorbeeld
Ja, Pence is een fanatieke evolutietheorieontkenner.
pi_168333407
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 00:02 schreef skysherrif het volgende:

[..]

wat?
Word of Faith

Google it.
pi_168333656
Niet echt religieus nee, maar soort traditie die hij nog in stand wil houden.

Zie hem geen psalmen zingen ofzo :')
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 22 januari 2017 @ 02:37:04 #23
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168335042
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 22:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Nee. Het hogerhuis heet niet voor niks: The Right Honourable the Lords Spiritual and Temporal of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland in Parliament assembled.

Er zitten 26 bisschoppen in het hogerhuis.
Bedankt ^O^
Dat hele Hogerhuis is een achterhaald systeem in een moderne democratie. Maar goed, nu dwalen we wel heel erg af. Misschien meer iets voor een topic met gebreken in democratieën.
  zondag 22 januari 2017 @ 02:44:03 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_168335097
quote:
7s.gif Op zondag 22 januari 2017 00:27 schreef phpmystyle het volgende:
Niet echt religieus nee, maar soort traditie die hij nog in stand wil houden.

Zie hem geen psalmen zingen ofzo :')
Vanmorgen in de kerk stond hij mee te zingen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_168338285
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 13:32 schreef Werkman het volgende:
Ja, ja. ik weet dat ik dit topic heb open gegooid.
KLB / Trump is president Get over it links intellectuele zeikerds!

Dit gaat dan ook niet over Trump zelf. maar over de inauguratie.
Ik heb deze voor het eerst in mijn leven live en bewust bekeken.
Ik dacht namelijk altijd dat in de V.S. kerk en staat gescheiden waren en ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de eed standaard afgenomen werd met de hand op de grondwet.
in plaats daarvan waren het twee bijbels.
Dit roept bij mij vragen op.
Waarom eigenlijk twee bijbels?
Wat als de toekomstige president nou bijvoorbeeld moslim, jood of voor mijn part boeddhist zou zijn? of helemaal geen gelovige maar openlijk atheïst?
Hoe zou het dan gaan?

Kan één of andere Amerika-expert mij dit vertellen?
De Bijbel en Dé Kerk = Niet hetzelfde.
pi_168343567
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 11:36 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

De Bijbel en Dé Kerk = Niet hetzelfde.
Volgens mis is het één toch wel met het ander verbonden.
verzamelnaam: Religie
pi_168425356
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 14:57 schreef Werkman het volgende:

[..]

Volgens mis is het één toch wel met het ander verbonden.
verzamelnaam: Religie
Volgens mij is dit de domste reactie die ik in 2017 op FOK heb gelezen. En dat is echt knap!
  woensdag 25 januari 2017 @ 22:08:56 #28
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_168429147
Zweren op een Bijbel is vooral een traditie. Standaard wordt de bijbel van Lincoln gebruikt. Obama zweerde op deze en op de bijbel van Martin Luther King.
Trump zweerde op de bijbel van Lincoln, en op de bijbel die hij in 1955 van zijn moeder kreeg.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  Redactie Games woensdag 25 januari 2017 @ 22:12:33 #29
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_168429278
Het zou toch wel tof zijn als er een president zou komen die zweet op de Lord of the Rings-triologie :P

Edit: ja, ik zie de typo, maar ik laat hem lekker staan. Maakt de zin nog leuker.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  maandag 20 februari 2017 @ 20:31:23 #30
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_169031769
Zweet op een boek? Jakkie!
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')