Eens, maar pick your battles.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 09:37 schreef Franny_G het volgende:
Toen ik colleges volgde tijdens mijn studie geschiedenis werd het door de docenten echt niet gepikt als je ging liggen slapen of zitten kletsen. Kan me een paar incidenten herinneren waarbij de betreffende student genadeloos werd aangepakt en terechtgewezen. Je moet als docent natuurlijk ook een norm bepalen.
Als dit geen 'battle' meer waard is, dan weet ik het ook niet zo goed meer eigenlijk.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 09:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens, maar pick your battles.
Bij mijn collega's wordt slapen in de les en te laat binnenkomen geaccepteerd. In mijn "eigen" klas gelden mijn regels, heb daar ook geen problemen (meer). Maar ook maar maximaal 7 studenten
Echt he.. Geef jij ook cursussen? Ik word altijd zo veel wijzer van dit soort posts. Super fijn!quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mee eens, al zou ik dat niet per definitie provocatief doen (wat versta je daaronder?) maar juist op een open, begripvolle manier. Geef een leerling bijvoorbeeld de ruimte om te praten over wat hem/haar interesseert.
Ik heb zelf veel van dit soort gesprekken gevoerd. Het viel mij op dat zelfs de jongens tot wie je doorgaans moeilijk door kunt dringen iemand hebben die belangrijk voor hen is of iets waar ze zich voor inzetten. Zo had ik eens een gesprek met een jongen uit de basisberoepsgerichte leerweg (3e jaar) die een erg autoritaire mentor had en daar voortdurend mee in conflict verkeerde. Hij spijbelde dan ook veel, haalde onvoldoendes, was brutaal in de lessen. Intussen bleek hij mee te draaien in het bedrijf van een oom, waar hij gewoon op tijd kwam en zijn werk goed deed. Dat betekent niet dat je op zo'n moment ineens een oplossing vindt, want school blijft school. Maar het kan wel een vertrekpunt zijn om na te denken over vragen als: Waarom lukt dat jou in dat bedrijf wel en op school niet? En erkenning van zijn kwaliteiten kan er ook voor zorgen dat hij zich niet alleen 'uitgekotst' voelt, maar ook gewaardeerd. Wie wil dat gevoel nu niet hebben?
Er waren ook altijd wel leerlingen bij wie dit niet lukte, natuurlijk, bijvoorbeeld leerlingen die in het criminele circuit terecht waren gekomen. Ik vond dat die leerlingen eenvoudigweg te veel tweede kansen kregen. Ze nemen school niet meer serieus als beloofde consequenties niet worden opgevolgd. Ik ben het dan ook geheel met je eens Franny dat je leerlingen niet te veel moet betuttelen. Uiteindelijk moet het toch vanuit henzelf komen.
Ik ga me er eens op inlezen. bedankt DaD!quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!
Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Leuk voor 2019, als 1 april weer op een schooldag valt.quote:Op zondag 26 februari 2017 12:16 schreef DevilsWhore het volgende:
https://www.weareteachers(...)e-minds-of-students/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb nu het meisje wel verteld dat ik het niet echt normaal gedrag vind, en ik heb haar gevraagd of ze vaker alcohol drinkt ('Ik doe dat bijna nooit meneer!') en of ze hinder ondervindt van het filmpje (ze zegt van niet, ben niet zeker of het de waarheid is).
Gewoonlijk zou ik dat met de mentor bespreken, maar die kerel vind ik een lapzwans die er waarschijnlijk ofwel niets mee gaat doen, ofwel dat meisje gaat slutshamen. Zelf vind ik het niet zodanig gedrag dat er meteen aan de bel getrokken moet worden, maar dat ik er wel iets mee moet doen, al is het maar om het meisje te beschermen. Ik weet alleen niet zo goed wat. Bovendien ben ik een jonge kerel, wat het sowieso al een beetje moeilijker maakt om met vrouwelijke leerlingen over zulke dingen te praten...
Wat denken jullie dat ik ermee moet doen?
quote:Op maandag 6 maart 2017 18:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb even wat advies nodig.Welk deel is er volgens jou niet normaal, en wat zou je er eventueel mee willen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb nu het meisje wel verteld dat ik het niet echt normaal gedrag vind, en ik heb haar gevraagd of ze vaker alcohol drinkt ('Ik doe dat bijna nooit meneer!') en of ze hinder ondervindt van het filmpje (ze zegt van niet, ben niet zeker of het de waarheid is).
Gewoonlijk zou ik dat met de mentor bespreken, maar die kerel vind ik een lapzwans die er waarschijnlijk ofwel niets mee gaat doen, ofwel dat meisje gaat slutshamen. Zelf vind ik het niet zodanig gedrag dat er meteen aan de bel getrokken moet worden, maar dat ik er wel iets mee moet doen, al is het maar om het meisje te beschermen. Ik weet alleen niet zo goed wat. Bovendien ben ik een jonge kerel, wat het sowieso al een beetje moeilijker maakt om met vrouwelijke leerlingen over zulke dingen te praten...
Wat denken jullie dat ik ermee moet doen?Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Met name het dronken worden en dan filmpjes van jezelf delen. Dat lijkt me een slecht idee, en dat mag ze van mij best leren.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Welk deel is er volgens jou niet normaal, en wat zou je er eventueel mee willen?
Als je je druk wil gaan maken over alle 15-jarigen die dronken zijn, dan ga je het druk krijgen.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Met name het dronken worden en dan filmpjes van jezelf delen. Dat lijkt me een slecht idee, en dat mag ze van mij best leren.
Neemt niet weg dat, als je het tegenkomt, je best een punt kunt maken. Als ik me druk ga maken over alle tieners die winkeldiefstalletjes plegen, ga ik het ook druk krijgen. Maar als ik het ontdek, zeg ik er wel iets van.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je je druk wil gaan maken over alle 15-jarigen die dronken zijn, dan ga je het druk krijgen.
Nope. En als we ze wel zouden hebben, hebben ze kennelijk niet gewerkt.quote:Dat van die filmpjes past prima in lessen over social-media gebruik. Ik neem aan dat jullie die hebben.
Ik denk niet dat je hier veel mee kan. In 1-op-1-setting kom je alleen maar over als de moraliserende docent/volwassene waar je als puber toch niets van aan gaat nemen, dus dat heeft niet zo veel zin. Zelfs als je in een grotere vertrouwensrol zit, bijvoorbeeld als mentor, is dit niet vaak een succesvolle weg in dergelijke situaties.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat, als je het tegenkomt, je best een punt kunt maken. Als ik me druk ga maken over alle tieners die winkeldiefstalletjes plegen, ga ik het ook druk krijgen. Maar als ik het ontdek, zeg ik er wel iets van.
[..]
Nope. En als we ze wel zouden hebben, hebben ze kennelijk niet gewerkt.
Ligt ook aan de manier hoe je het gesprek voert natuurlijk. Als je daar gaat zitten, met een zelfingenomen toontje van: "Zo, jij bent even dom bezig he, en je wéét toch dat dat... blablablabla", ja, dan kun je het inderdaad schudden. Daarom zijn gesprekstechniekjes zo belangrijk.quote:Op maandag 6 maart 2017 18:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je hier veel mee kan. In 1-op-1-setting kom je alleen maar over als de moraliserende docent/volwassene waar je als puber toch niets van aan gaat nemen
Dat ook. Zijn er geen vertrouwenspersonen, sociaal-maatschappelijk werkers op jullie school die je eventueel om advies zou kunnen vragen?quote:Mijn advies als je er echt iets mee wil: maak het bespreekbaar in de groep zonder dat je de individuele situatie bespreekt. Uiteindelijk nemen ze meer van elkaar aan dan van jou.
Als een doktersafspraak alleen onder schooltijd kan(bij specialisten gebeurt dat vaak) dan wordt bij mij gewoon mijnnles verplaatstquote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:49 schreef Eerin het volgende:
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar advies. Ik ben op het moment aan het lesgeven, maar ik word helemaal gek van een prop in mijn oor. Het zit helemaal dicht dus ik hoor helemaal niks. Ik merk dat het veel chaotischer is in de klas dan normaal, omdat ik totaal geen grip heb op wat er waar gebeurt. Ik moet dringend naar de dokter om dit uit te laten spuiten, maar dat kan alleen onder schooltijd. Wat vinden jullie, is dat reden genoeg om afwezig te zijn? Hebben jullie hier al eens mee te maken gehad.
Ik voel me een beetje een kneus, maar ik word echt gestoord haha.
Hier ook. Soms kan het niet anders. Jammer dan.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 16:26 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als een doktersafspraak alleen onder schooltijd kan(bij specialisten gebeurt dat vaak) dan wordt bij mij gewoon mijnnles verplaatst
Vind ik ook. En ik zou dat juist niet in een groepssetting doen, want dan krijg je de ongemakkelijke situatie dat iedereen weet waar het eigenlijk over gaat zonder dat iemand het uitspreekt. Ik zou dat als de leerlinge in kwestie bijzonder gênant vinden. Dan liever een geïnteresseerd een-op-eengesprek.quote:Op maandag 6 maart 2017 21:53 schreef Franny_G het volgende:
Ja, lijkt me heel goed om hier een gesprekje over aan te gaan. En dan niet heel belerend inderdaad, maar meer vanuit interesse en je kunt natuurlijk ook uitspreken dat je je zorgen maakt en waarom.
quote:Op dinsdag 7 maart 2017 16:26 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als een doktersafspraak alleen onder schooltijd kan(bij specialisten gebeurt dat vaak) dan wordt bij mij gewoon mijnnles verplaatst
quote:Op dinsdag 7 maart 2017 16:34 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Hier ook. Soms kan het niet anders. Jammer dan.
Ja ik werk elke dag van 8.00 tot 16.00 en ik heb drie kwartier reistijd dus is idd niet ideaal. Gelukkig bleek het idd geen probleem om mijn les een keer te verplaatsen en heb ik sinds gistermiddag weer lege oren en 100% gehoor. Wat een opluchting hahaquote:Op dinsdag 7 maart 2017 17:20 schreef Franny_G het volgende:
Maar het laten uitspuiten van je oren is geen specialistische handeling, ook doktersassistentes kunnen dat. Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het alleen onder lestijd kan. Geef je elke dag les van 8.00 tot 17.00 of zo?
Ik moet om de paar jaar mijn oren laten uitspuiten. Het is echt heel irritant als er een oor dicht zit, dus ik snap het gevoel wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
quote:Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.
Goed, ik heb weer een verhaal mensen.Wat had je zelf gedaan, als je zo'n leerling was?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.
Goed, ik heb weer een verhaal mensen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
quote:Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.
Goed, ik heb weer een verhaal mensen.Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
quote:Op donderdag 9 maart 2017 16:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:34 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.
Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek.
Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 9 maart 2017 16:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat had je zelf gedaan, als je zo'n leerling was?
Ja, dat is natuurlijk de bron van het kwaad.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:40 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.
Het gedrag van de leerlingen is begrijpelijk: wie had dat op die leeftijd niet gedaan? Maar dat wil niet zeggen dat dit te rechtvaardigen is...quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.
En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.
Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.
Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Ja dit. Gewoon iedereen een 1 geven en de toets opnieuw laten doen. Jammer dan.quote:Op donderdag 9 maart 2017 18:11 schreef Luckilicious het volgende:
[..]
Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.
Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
Jep. Gewoon de klas/herkansers als geheel aanspreken, zonder individuen eruit te halen (behalve de fotograaf, natuurlijk). Dan iedereen de herkansing opnieuw laten doen. Als leerlingen het onrechtvaardig vinden dat ze in de derde poging een lager cijfer halen, wijs je erop dat ze genaaid zijn door hun spiekende klasgenoten.quote:Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.
En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.
Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.
Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Dit is een landelijk beeld; het aantal leerlingen daalt de komende jaren nog wel een tijdje.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:
Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit
Wij zijn dit jaar al 5 klassen terug gegaan. Volgend jaar een klas of 3. De tijdelijke contracten gaan eruit. Er wordt gevraagd persoonlijk budget in te zetten om zo collega's te houden. Ik zoek voor volgend jaar nog wel een bovenbouwcollega, maar aangeen ik een tekortvak geef hou ik mijn hart vast.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:
Vooral niet laten gaan! Wat een belachelijke toestand. Die collega zal ook wel spijt hebben zeg!
-het zou mij ook kunnen gebeuren.. gelukkig ga ik niet over toetsen /examens .
Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit
Dubbel werk, dubbel salaris toch?quote:Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?quote:Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Met mij niet zo veel. En op die klas zouden ze dan voor de laatste twee weken een onderwijsassistent of een andere toevallige voorbijganger neerzetten. Geen hele fijne voorbereiding voor de leerlingen.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |