abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169131114
Toen ik colleges volgde tijdens mijn studie geschiedenis werd het door de docenten echt niet gepikt als je ging liggen slapen of zitten kletsen. Kan me een paar incidenten herinneren waarbij de betreffende student genadeloos werd aangepakt en terechtgewezen. Je moet als docent natuurlijk ook een norm bepalen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169131345
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 09:37 schreef Franny_G het volgende:
Toen ik colleges volgde tijdens mijn studie geschiedenis werd het door de docenten echt niet gepikt als je ging liggen slapen of zitten kletsen. Kan me een paar incidenten herinneren waarbij de betreffende student genadeloos werd aangepakt en terechtgewezen. Je moet als docent natuurlijk ook een norm bepalen.
Eens, maar pick your battles.

Bij mijn collega's wordt slapen in de les en te laat binnenkomen geaccepteerd. In mijn "eigen" klas gelden mijn regels, heb daar ook geen problemen (meer). Maar ook maar maximaal 7 studenten :)

Eens per jaar geef ik les aan 100 undergraduates (engineering), en daar valt men en masse in slaap. Maar zoals gezegd, melden dat er aan het einde van de les een overhoring is, helpt om de aandacht er bij te houden. Helaas niet voor het niveau.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_169151160
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_169155955
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 09:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens, maar pick your battles.

Bij mijn collega's wordt slapen in de les en te laat binnenkomen geaccepteerd. In mijn "eigen" klas gelden mijn regels, heb daar ook geen problemen (meer). Maar ook maar maximaal 7 studenten :)
Als dit geen 'battle' meer waard is, dan weet ik het ook niet zo goed meer eigenlijk.
Het lijkt me voor alle partijen extreem demotiverend als er door een aantal studenten zo wordt omgegaan met de colleges. Je daarbij neerleggen, is volgens mij de doodsteek voor je onderwijs.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 26 februari 2017 @ 16:11:31 #105
335643 faptist
Maakt fouten
pi_169156229
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 09:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mee eens, al zou ik dat niet per definitie provocatief doen (wat versta je daaronder?) maar juist op een open, begripvolle manier. Geef een leerling bijvoorbeeld de ruimte om te praten over wat hem/haar interesseert.

Ik heb zelf veel van dit soort gesprekken gevoerd. Het viel mij op dat zelfs de jongens tot wie je doorgaans moeilijk door kunt dringen iemand hebben die belangrijk voor hen is of iets waar ze zich voor inzetten. Zo had ik eens een gesprek met een jongen uit de basisberoepsgerichte leerweg (3e jaar) die een erg autoritaire mentor had en daar voortdurend mee in conflict verkeerde. Hij spijbelde dan ook veel, haalde onvoldoendes, was brutaal in de lessen. Intussen bleek hij mee te draaien in het bedrijf van een oom, waar hij gewoon op tijd kwam en zijn werk goed deed. Dat betekent niet dat je op zo'n moment ineens een oplossing vindt, want school blijft school. Maar het kan wel een vertrekpunt zijn om na te denken over vragen als: Waarom lukt dat jou in dat bedrijf wel en op school niet? En erkenning van zijn kwaliteiten kan er ook voor zorgen dat hij zich niet alleen 'uitgekotst' voelt, maar ook gewaardeerd. Wie wil dat gevoel nu niet hebben?

Er waren ook altijd wel leerlingen bij wie dit niet lukte, natuurlijk, bijvoorbeeld leerlingen die in het criminele circuit terecht waren gekomen. Ik vond dat die leerlingen eenvoudigweg te veel tweede kansen kregen. Ze nemen school niet meer serieus als beloofde consequenties niet worden opgevolgd. Ik ben het dan ook geheel met je eens Franny dat je leerlingen niet te veel moet betuttelen. Uiteindelijk moet het toch vanuit henzelf komen.
Echt he.. Geef jij ook cursussen? Ik word altijd zo veel wijzer van dit soort posts. Super fijn!

quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Ik ga me er eens op inlezen. bedankt DaD!

Kwak
Dacht dat ik de enige was die zich zo voelde, maar dat jij je zo voelt is voor mij wel weer iets wat ik niet verwacht had. Jij staat voor mij ook hoog in mn lijstje om advies te vragen hoor.
Ik ga jouw post (over onzekerheid) zelfs gebruiken voor mijn gesprek met mn psych aankomende dinsdag, omdat je precies verwoord wat ik wilde zeggen, maar nooit weet hoe ik dat moet doen.
Bedankt dus. :*

[ Bericht 13% gewijzigd door faptist op 26-02-2017 16:18:54 ]
  zondag 26 februari 2017 @ 17:16:56 #106
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_169158153
quote:
Leuk voor 2019, als 1 april weer op een schooldag valt.
Bedankt Hans.
  woensdag 1 maart 2017 @ 19:49:45 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_169225427
Ik praat ook heel veel met leerlingen. Blijkbaar straal ik iets uit waardoor ze het fijn vinden om hun probleem bij mij te droppen. Gaandeweg de jaren heb ik ook diverse gesprekstechnieken geleerd, waardoor ik meestal vrij snel een probleem boven water heb. "Ik weet niet wat u heeft gedaan, meneer, maar ik heb nog nooit gehuild, en nu wél". Helemaal interessant vond ik het, toen ik samen met een leerling bij een sociaal-maatschappelijk werker zat om kennis te maken, en hij precies dezelfde vragen stelde die ik ook had gesteld in eerdere gesprekken.
.
  maandag 6 maart 2017 @ 18:41:54 #108
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169334474
Ik heb even wat advies nodig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nu het meisje wel verteld dat ik het niet echt normaal gedrag vind, en ik heb haar gevraagd of ze vaker alcohol drinkt ('Ik doe dat bijna nooit meneer!') en of ze hinder ondervindt van het filmpje (ze zegt van niet, ben niet zeker of het de waarheid is).

Gewoonlijk zou ik dat met de mentor bespreken, maar die kerel vind ik een lapzwans die er waarschijnlijk ofwel niets mee gaat doen, ofwel dat meisje gaat slutshamen. Zelf vind ik het niet zodanig gedrag dat er meteen aan de bel getrokken moet worden, maar dat ik er wel iets mee moet doen, al is het maar om het meisje te beschermen. Ik weet alleen niet zo goed wat. Bovendien ben ik een jonge kerel, wat het sowieso al een beetje moeilijker maakt om met vrouwelijke leerlingen over zulke dingen te praten...

Wat denken jullie dat ik ermee moet doen?
  maandag 6 maart 2017 @ 18:44:46 #109
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_169334527
Dat is normaal gedrag voor 15-jarigen en bovendien snap ik niet waarom jij tegen haar zegt dat het niet normaal gedrag is. Was het op het schoolplein? Anders lijkt het mij sowieso een zaak voor de ouders.
Bedankt Hans.
  maandag 6 maart 2017 @ 18:46:24 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169334545
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb even wat advies nodig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nu het meisje wel verteld dat ik het niet echt normaal gedrag vind, en ik heb haar gevraagd of ze vaker alcohol drinkt ('Ik doe dat bijna nooit meneer!') en of ze hinder ondervindt van het filmpje (ze zegt van niet, ben niet zeker of het de waarheid is).

Gewoonlijk zou ik dat met de mentor bespreken, maar die kerel vind ik een lapzwans die er waarschijnlijk ofwel niets mee gaat doen, ofwel dat meisje gaat slutshamen. Zelf vind ik het niet zodanig gedrag dat er meteen aan de bel getrokken moet worden, maar dat ik er wel iets mee moet doen, al is het maar om het meisje te beschermen. Ik weet alleen niet zo goed wat. Bovendien ben ik een jonge kerel, wat het sowieso al een beetje moeilijker maakt om met vrouwelijke leerlingen over zulke dingen te praten...

Wat denken jullie dat ik ermee moet doen?
Welk deel is er volgens jou niet normaal, en wat zou je er eventueel mee willen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 maart 2017 @ 18:47:49 #111
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169334570
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welk deel is er volgens jou niet normaal, en wat zou je er eventueel mee willen?
Met name het dronken worden en dan filmpjes van jezelf delen. Dat lijkt me een slecht idee, en dat mag ze van mij best leren.
  maandag 6 maart 2017 @ 18:49:42 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169334597
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Met name het dronken worden en dan filmpjes van jezelf delen. Dat lijkt me een slecht idee, en dat mag ze van mij best leren.
Als je je druk wil gaan maken over alle 15-jarigen die dronken zijn, dan ga je het druk krijgen.

Dat van die filmpjes past prima in lessen over social-media gebruik. Ik neem aan dat jullie die hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 maart 2017 @ 18:49:53 #113
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_169334600
Je kan een keer zeggen dat het onverstandig is, verder heb je daar niets over te zeggen.
Bedankt Hans.
  maandag 6 maart 2017 @ 18:52:46 #114
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169334653
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je je druk wil gaan maken over alle 15-jarigen die dronken zijn, dan ga je het druk krijgen.
Neemt niet weg dat, als je het tegenkomt, je best een punt kunt maken. Als ik me druk ga maken over alle tieners die winkeldiefstalletjes plegen, ga ik het ook druk krijgen. Maar als ik het ontdek, zeg ik er wel iets van.
quote:
Dat van die filmpjes past prima in lessen over social-media gebruik. Ik neem aan dat jullie die hebben.
Nope. En als we ze wel zouden hebben, hebben ze kennelijk niet gewerkt.
  maandag 6 maart 2017 @ 18:57:35 #115
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169334730
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat, als je het tegenkomt, je best een punt kunt maken. Als ik me druk ga maken over alle tieners die winkeldiefstalletjes plegen, ga ik het ook druk krijgen. Maar als ik het ontdek, zeg ik er wel iets van.

[..]

Nope. En als we ze wel zouden hebben, hebben ze kennelijk niet gewerkt.
Ik denk niet dat je hier veel mee kan. In 1-op-1-setting kom je alleen maar over als de moraliserende docent/volwassene waar je als puber toch niets van aan gaat nemen, dus dat heeft niet zo veel zin. Zelfs als je in een grotere vertrouwensrol zit, bijvoorbeeld als mentor, is dit niet vaak een succesvolle weg in dergelijke situaties.

Mijn advies als je er echt iets mee wil: maak het bespreekbaar in de groep zonder dat je de individuele situatie bespreekt. Uiteindelijk nemen ze meer van elkaar aan dan van jou.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 maart 2017 @ 21:02:42 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_169338365
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 18:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je hier veel mee kan. In 1-op-1-setting kom je alleen maar over als de moraliserende docent/volwassene waar je als puber toch niets van aan gaat nemen
Ligt ook aan de manier hoe je het gesprek voert natuurlijk. Als je daar gaat zitten, met een zelfingenomen toontje van: "Zo, jij bent even dom bezig he, en je wéét toch dat dat... blablablabla", ja, dan kun je het inderdaad schudden. Daarom zijn gesprekstechniekjes zo belangrijk.

quote:
Mijn advies als je er echt iets mee wil: maak het bespreekbaar in de groep zonder dat je de individuele situatie bespreekt. Uiteindelijk nemen ze meer van elkaar aan dan van jou.
Dat ook. Zijn er geen vertrouwenspersonen, sociaal-maatschappelijk werkers op jullie school die je eventueel om advies zou kunnen vragen?
.
pi_169340134
Ja, lijkt me heel goed om hier een gesprekje over aan te gaan. En dan niet heel belerend inderdaad, maar meer vanuit interesse en je kunt natuurlijk ook uitspreken dat je je zorgen maakt en waarom.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169347011
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar advies. Ik ben op het moment aan het lesgeven, maar ik word helemaal gek van een prop in mijn oor. Het zit helemaal dicht dus ik hoor helemaal niks. Ik merk dat het veel chaotischer is in de klas dan normaal, omdat ik totaal geen grip heb op wat er waar gebeurt. Ik moet dringend naar de dokter om dit uit te laten spuiten, maar dat kan alleen onder schooltijd. Wat vinden jullie, is dat reden genoeg om afwezig te zijn? Hebben jullie hier al eens mee te maken gehad.
Ik voel me een beetje een kneus, maar ik word echt gestoord haha.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 16:26:13 #119
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_169353592
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 09:49 schreef Eerin het volgende:
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar advies. Ik ben op het moment aan het lesgeven, maar ik word helemaal gek van een prop in mijn oor. Het zit helemaal dicht dus ik hoor helemaal niks. Ik merk dat het veel chaotischer is in de klas dan normaal, omdat ik totaal geen grip heb op wat er waar gebeurt. Ik moet dringend naar de dokter om dit uit te laten spuiten, maar dat kan alleen onder schooltijd. Wat vinden jullie, is dat reden genoeg om afwezig te zijn? Hebben jullie hier al eens mee te maken gehad.
Ik voel me een beetje een kneus, maar ik word echt gestoord haha.
Als een doktersafspraak alleen onder schooltijd kan(bij specialisten gebeurt dat vaak) dan wordt bij mij gewoon mijnnles verplaatst :?
Kwak
  dinsdag 7 maart 2017 @ 16:34:54 #120
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_169353730
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 16:26 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Als een doktersafspraak alleen onder schooltijd kan(bij specialisten gebeurt dat vaak) dan wordt bij mij gewoon mijnnles verplaatst :?
Hier ook. Soms kan het niet anders. Jammer dan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_169354650
Maar het laten uitspuiten van je oren is geen specialistische handeling, ook doktersassistentes kunnen dat. Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het alleen onder lestijd kan. Geef je elke dag les van 8.00 tot 17.00 of zo?

Ik moet om de paar jaar mijn oren laten uitspuiten. Het is echt heel irritant als er een oor dicht zit, dus ik snap het gevoel wel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169366220
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 21:53 schreef Franny_G het volgende:
Ja, lijkt me heel goed om hier een gesprekje over aan te gaan. En dan niet heel belerend inderdaad, maar meer vanuit interesse en je kunt natuurlijk ook uitspreken dat je je zorgen maakt en waarom.
Vind ik ook. En ik zou dat juist niet in een groepssetting doen, want dan krijg je de ongemakkelijke situatie dat iedereen weet waar het eigenlijk over gaat zonder dat iemand het uitspreekt. Ik zou dat als de leerlinge in kwestie bijzonder gênant vinden. Dan liever een geïnteresseerd een-op-eengesprek.

Dat dit een opvoedkwestie is, is misschien wel zo. Tegelijkertijd is het voor jongeren juist goed om een alerte en betrokken sociale omgeving te hebben. Ouders weten niet alles en jongeren kunnen zich bij iemand buiten het gezin vrijer voelen om te praten over hun beslommeringen. Idealiter doet de mentor dat met zo'n meisje, maar je geeft zelf al aan daar geen fiducie in te hebben. Daarom vind ik het juist mooi dat jij er iets mee wilt doen.

In dit geval is wat jij ervan vindt denk ik echter minder belangrijk dan de vraag of het meisje in kwestie er zelf problemen bij ervaart. Ik zou me terughoudend opstellen in het aanslaan van een veroordelende toon.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169370574
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 16:26 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Als een doktersafspraak alleen onder schooltijd kan(bij specialisten gebeurt dat vaak) dan wordt bij mij gewoon mijnnles verplaatst :?
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 16:34 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hier ook. Soms kan het niet anders. Jammer dan.
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 17:20 schreef Franny_G het volgende:
Maar het laten uitspuiten van je oren is geen specialistische handeling, ook doktersassistentes kunnen dat. Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het alleen onder lestijd kan. Geef je elke dag les van 8.00 tot 17.00 of zo?

Ik moet om de paar jaar mijn oren laten uitspuiten. Het is echt heel irritant als er een oor dicht zit, dus ik snap het gevoel wel.
Ja ik werk elke dag van 8.00 tot 16.00 en ik heb drie kwartier reistijd ;) dus is idd niet ideaal. Gelukkig bleek het idd geen probleem om mijn les een keer te verplaatsen en heb ik sinds gistermiddag weer lege oren en 100% gehoor. Wat een opluchting haha
pi_169393814
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.

Goed, ik heb weer een verhaal mensen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 9 maart 2017 @ 16:30:31 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169394541
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.

Goed, ik heb weer een verhaal mensen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat had je zelf gedaan, als je zo'n leerling was?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 maart 2017 @ 16:39:44 #126
408813 crew  trein2000
pi_169394693
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.

Goed, ik heb weer een verhaal mensen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_169396124
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:51 schreef Franny_G het volgende:
Ja, fijn is dat he. Ik ben ook een paar weken geleden weer eens geweest. Ik raad je aan om wel te voorkomen dat je oren zo dicht zitten, dus eerder naar de dokter te gaan. Is beter voor je oren.

Goed, ik heb weer een verhaal mensen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.

Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
pi_169398034
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.

Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 9 maart 2017 @ 19:36:33 #129
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169398089
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:34 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Je eerste punt is inderdaad het meest lastige. De bewijslast. Ik las wel ergens in een examenreglement dat als je op de hoogte kon zijn van de fraude/het plagiaat, je dan ook verantwoordelijk gehouden kunt worden. Het is natuurlijk niet alleen zo dat leerlingen dit op hun telefoon hebben gezien, ze hebben er ook onderling over gesproken (vandaar ook dat een collega van me dit opving). Dus de kans dat een leerling hier helemaal niets van door had, lijkt me zeer klein. Maar goed, het is wel mogelijk, je kunt het niet uitsluiten en dat maakt het lastig. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe je dit juridisch kunt zien. Fraude met telefoons is natuurlijk ook een nieuw fenomeen, er is nog niet veel over bekend.

Wat betreft je tweede punt: dat is een dooddoener. Nee, niemand wil als 'verrader' te boek staan. Maar de consequenties zijn hier zodanig dat dit niet de hoofdgedachte zou moeten zijn. De leerlingen die een paar jaar geleden op een school in R' dam betrapt werden op het stelen en helen van examens zijn bestraft door een rechtbank: ook de leerlingen die de gestolen examens gebruikt hebben en dus wisten van de fraude. Zij hebben taakstraffen gekregen. Als je met een schoolexamen fraudeert, kan de uiterste consequentie zijn dat je wordt buitengesloten van het centraal examen. Als je dus het idee hebt betrokken te zijn bij zo'n soort fraude en daar bewust aan meedoet of dat niet meldt dan is dat vrij dom, gezien de vergaande consequenties die het kan hebben. Dat is iets waar we onze leerlingen van moeten doordringen, denk ik. Van de ernst hiervan. Dit is niet gewoon een kwajongensstreek.
Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169398215
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat had je zelf gedaan, als je zo'n leerling was?
Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169398224
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Allemaal mede mogelijk gemaakt door een briljante geest die een leerling een toets zonder toezicht liet maken.
Ja, dat is natuurlijk de bron van het kwaad.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 9 maart 2017 @ 19:47:18 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169398398
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:40 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Och jee, ik was geen haar beter hoor. Ik heb in de onderbouw veel gespiekt, in de bovenbouw veel gespijbeld. Maar als mijn eigen gedrag het uitgangspunt zou moeten zijn voor mijn morele oordeel nu dan was ik ergens behoorlijk stil blijven staan in mijn ontwikkeling. Ik heb nu een opvoedkundige taak, ik ben geen puber meer. Soms zou ik willen dat ik mezelf als leerling in de klas had, ik heb toen veel begeleiding gemist die ik goed had kunnen gebruiken.
Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.

En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.

Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.

Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169402368
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.

En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.

Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.

Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Het gedrag van de leerlingen is begrijpelijk: wie had dat op die leeftijd niet gedaan? Maar dat wil niet zeggen dat dit te rechtvaardigen is...

Je gaat me niet vertellen dat leerlingen dit niet weten...
pi_169414823
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:11 schreef Luckilicious het volgende:

[..]

Die leerlingen weten toch dat dit niet goed zit en dat het niet mag? Allemaal hebben ze fraude gepleegd, zonder enige twijfel. Dus ook allemaal een 1. Als ze in die app zitten, dan hebben ze het gezien en zijn ze allemaal schuldig imo.

Alleen als jij het niet kunt bewijzen (extreem hoge cijfers bvb) en ze dit niet toegeven, kun je niet meer dan de toets ongeldig verklaren.
Ja dit. Gewoon iedereen een 1 geven en de toets opnieuw laten doen. Jammer dan.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 17:02:38 #135
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169415034
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde met die vraag, is in hoeverre de leerlingen 'verwijtbaar' hebben gehandeld - in hoeverre waren ze er echt van doordrongen dat dit niet kan? Op het kind af gevraagd zullen ze waarschijnlijk wel toegeven dat ze wisten dat ze fout zaten, maar in een groep werkt dit soort dingen nu eenmaal een beetje anders.

En daarnaast zit je ook nog eens met de bewijslast. Ook al hebben ze allemaal de schijn tegen, je kunt nooit aantonen dat ze de toets van tevoren hebben gelezen. Als een leerling zegt "ja, ik heb het bericht wel in de app gezien maar ik wilde de foto verder niet bekijken", dan heb je geen poot om op te staan.

Ik denk dat het laatste woord aan de examencommissie is, maar ik zou hier persoonlijk een klassikaal leermoment van maken. Het verhaal van het Ibn Galdoun en de uitgedeelde straffen aanhalen, wijzen op de passages in het ER van je school, toets over laten maken en klaar.

Maar er zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar. Eén 'goed antwoord' is er denk ik niet.
Jep. Gewoon de klas/herkansers als geheel aanspreken, zonder individuen eruit te halen (behalve de fotograaf, natuurlijk). Dan iedereen de herkansing opnieuw laten doen. Als leerlingen het onrechtvaardig vinden dat ze in de derde poging een lager cijfer halen, wijs je erop dat ze genaaid zijn door hun spiekende klasgenoten.

Dat lijkt me ook de beste oplossing.
  maandag 13 maart 2017 @ 19:19:05 #136
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_169490254
Zo hebben wij het ook gedaan Franny, toen hier bleek dat lln tijdens een schrijftoets op de computer allemaal elkaars werk konden openen (😭) omdat er iets niet goed ingesteld was op de examencomputers.

Alles opnieuw (en een boze ingezonden brief van ouders in t AD) 😂 Maar ja, dit was ook idd een fout van school.

Als je dit laat gaan dan heb je straks idd pas exht stront aan de knikker.
Kwak
  dinsdag 14 maart 2017 @ 21:09:57 #137
335643 faptist
Maakt fouten
pi_169517337
Vooral niet laten gaan! Wat een belachelijke toestand. Die collega zal ook wel spijt hebben zeg!
-het zou mij ook kunnen gebeuren.. gelukkig ga ik niet over toetsen /examens .

Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit :o
  dinsdag 14 maart 2017 @ 21:12:27 #138
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169517472
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:

Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit :o
Dit is een landelijk beeld; het aantal leerlingen daalt de komende jaren nog wel een tijdje.

Binnen je bestuur/scholenvereniging etc. zal breed gekeken worden hoe het personeelsbestand ervoor staat, waar mogelijk tijdelijke contracten beëindigen, overplaatsen etc. Blijft er dan nog steeds wat over, dan gaat het via het afspiegelingsbeginsel. Beetje schimmig geheel is dat altijd.

Gelukkig heb ik daar geen last van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 14-03-2017 21:32:09 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169570842
Ik ga me zeer binnenkort aanmelden voor de educatieve minor op mijn studie, maar er gaan diverse selecties plaatsvinden. Wel is er voorrang voor degenen die een bacheloropleiding doen die direct aansluit bij het schoolvak wat ze doen, maar nog steeds heb ik zoiets van "maar wat als"

Meer mensen dit meegemaakt?
pi_169575629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 21:09 schreef faptist het volgende:
Vooral niet laten gaan! Wat een belachelijke toestand. Die collega zal ook wel spijt hebben zeg!
-het zou mij ook kunnen gebeuren.. gelukkig ga ik niet over toetsen /examens .

Even wat anders. Merken jullie ook een daling in het aantal leerlingen? Wij gaan van 4 1tl klassen naar 3 tl klassen en van 5 2tl klassen naar 2 Tl klassen. Dat wordt voor mij wel even slikken, want ik werk hoofdzakelijk in de TL OB.
Ik ben zo benieuwd hoe zoiets opgepakt gaat worden.
Zeker nu ik aangegeven heb dat ik tegen een burnout aan zit :o
Wij zijn dit jaar al 5 klassen terug gegaan. Volgend jaar een klas of 3. De tijdelijke contracten gaan eruit. Er wordt gevraagd persoonlijk budget in te zetten om zo collega's te houden. Ik zoek voor volgend jaar nog wel een bovenbouwcollega, maar aangeen ik een tekortvak geef hou ik mijn hart vast.
  woensdag 29 maart 2017 @ 21:52:41 #141
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169872520
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169878775
Succes :{
-
  donderdag 30 maart 2017 @ 08:00:40 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_169878785
quote:
15s.gif Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Dubbel werk, dubbel salaris toch?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_169879895
Ja, dat is balen. Maar je kunt wel je grenzen aangeven? Vorig jaar kregen wij via de mail van een school bij ons in de buurt de vraag of wij misschien konden inspringen omdat er daar ook een collega ziek was geworden en de andere docent had aangeven dat het nakijkwerk voor haar alleen te veel was. Toen heb ik met een andere collega samen één klas nagekeken. De helft van een klas extra erbij doen, was wel te doen en we kregen de uren die we eraan hadden besteed netjes uitbetaald. Kortom, als het teveel is, wel aangeven he.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 30 maart 2017 @ 10:58:28 #145
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_169881276
Wow... hebben ze je dat gevraagd of was het meer van: "Je hebt nog wat uren in je taakbelasting over, ALSJEBLIEFT!". Ik vind die hele examenrompslomp echt niks, heb dit jaar ook weer examenklassen. Ben altijd blij als het allemaal achter de rug is. Hou inderdaad wel je eigen grenzen in de gaten.
.
  donderdag 30 maart 2017 @ 17:20:56 #146
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169888048
Het is me niet opgedrongen maar gevraagd, maar wel op zo'n manier dat vrij duidelijk was dat er niet heel veel opties waren. Tot nu toe is er alleen gesproken over het overnemen van de (laatste) lessen. En aangezien mijn eigen examenleerlingen, 4BK, over een week aan de praktijkexamens beginnen, heb ik dan wel wat ruimte.
Jammer genoeg zat er geen 6V-klas tussen. Had ik mijn vakkennis weer eens wat bij kunnen schaven.

Maar bedankt voor de waarschuwingen, allemaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169889144
Iemand die les geeft op een school in Eindhoven?
pi_169893498
quote:
15s.gif Op woensdag 29 maart 2017 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Vakcollega belandt in de ziektewet, een paar weken voor het examen. En ineens heb ik er nog twee examenklassen bij...
Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?
-
  donderdag 30 maart 2017 @ 21:26:28 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_169893763
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2017 21:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert?
Met mij niet zo veel. En op die klas zouden ze dan voor de laatste twee weken een onderwijsassistent of een andere toevallige voorbijganger neerzetten. Geen hele fijne voorbereiding voor de leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169899833
Vervelend, verantwoordelijkheidsgevoel :P
-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')