Ik kan morgen wel even een fotootje maken. Komt erop neer dat de leerling die de beurt kreeg hoe dan ook aan t eind het goede antwoord zegt of herhaalt. Ook als andere lln hebben geholpen of het antwoord gaven.quote:Op woensdag 15 februari 2017 17:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hoe moet dat volgens het boek? Ik denk ook dat ik het doe, maar misschien kan ik het nog wel veel beter aanpakken.
quote:Op vrijdag 3 februari 2017 09:44 schreef Franny_G het volgende:
Oké mensen, ik ga jullie even het verhaal van een mentorleerling voorleggen. Ik weet echt niet goed wat ik nog kan doen om het tij te keren.Heb je hier nog een goede tip/oplossing voor weten te vinden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem met 2 mentorleerlingen.
' Bff's ' die alle twee 10 tekorten staan. Zo zinloos. Niets helpt. Huiswerkbegeleiding ; niet op komen dagen.
Blokweek: briefjes van moeder mee waardoor ze toch eerder naar huis mogen. Dan worden die uren wel opgespaard, maar het 'vervelende' is er wel vanaf.
Andere plek. Gesprekken met mij en coördinator. Gesprekken met leerling, moeder, coördinator en ik.
Bah. Ik voel me zo falen hè..
Met zo'n moeder schiet het dus ook niet echt op.quote:Op zondag 19 februari 2017 23:06 schreef faptist het volgende:
Heb je hier nog een goede tip/oplossing voor weten te vinden?
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem met 2 mentorleerlingen.
' Bff's ' die alle twee 10 tekorten staan. Zo zinloos. Niets helpt. Huiswerkbegeleiding ; niet op komen dagen.
Blokweek: briefjes van moeder mee waardoor ze toch eerder naar huis mogen. Dan worden die uren wel opgespaard, maar het 'vervelende' is er wel vanaf.
Andere plek. Gesprekken met mij en coördinator. Gesprekken met leerling, moeder, coördinator en ik.
Bah. Ik voel me zo falen hè..
Daar heb ik echt nog nooit ook maar één collega over gehoord die dat een goed idee leek.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
Lerarenregister is door de Eerste Kamer.
Daarom is Dekker er ook zo'n voorstander van. Alsof docenten weten wat er goed is voor het onderwijs.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 17:36 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Daar heb ik echt nog nooit ook maar één collega over gehoord die dat een goed idee leek.
Ik ben niet tegen deskundigheidsbevordering, ik ben tegen gecentraliseerde administratieve draken zoals deze. Mijn school en ik zijn samen prima in staat om te kijken of ik mij wel voldoende bijschool.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar
(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)
Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Provocatief coachen helpt wellicht in die gevallen? Leerlingen vinden het vaak wel fijn om eens volwassen benaderd te worden omdat juist deze leerlingen vaak worden toegesproken alsof ze nog kleine onverantwoorde kinderen zijn. Maar het is altijd een beetje aanvoelen wat bij de een wel werkt en bij de ander niet. Ik lees nu net een mailtje dat de betreffende leerling van mij er weer uit is gestuurd bij wiskunde omdat hij voor de zoveelste keer huiswerk niet op orde had en tijdens de les ook niets uitvoerde. Tja.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar
(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)
Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Goed punt. In mijn Amerikaanse tijd werden we doodgegooid met dat soort bureaucratische meuk, terwijl de mensen die er de kantjes van af liepen of die simpelweg faalden, niet werden ontslagen of aangesproken.quote:Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
Een zeer belangrijk punt is dat werkdruk niet zozeer wordt veroorzaakt door het lerarenregister maar dat de hoge werkdruk wel leidt tot minder prioriteit aan deskundigheidsbevordering. We hebben volgens mij allemaal de ervaring dat we veel meer tijd zouden willen besteden aan het ontwikkelen van mooie lessen en ons verdiepen in ons vak en extra cursussen volgen e.d. maar dat de tijd ontbreekt. Bovendien: als draagvlak grotendeels ontbreekt, en er dus zo weinig samenhang is met andere maatregelen en er een gebrek is aan consensus dan is het een 'lege' maatregel.quote:De Inspectie heeft in 2013 geconstateerd dat leraren op zichzelf ruimte hebben om het initiatief te nemen voor professionalisering, maar dat de werkdruk en het vrijmaken van tijd binnen de school regelmatig een belemmering vormen. (zie noot 14) In de internetconsultatie wijst 40% van de respondenten op de hoge werkdruk. (zie noot 15) Voorts is het scholingsaanbod niet altijd gericht op verbetering van lesgevende activiteiten en hebben schoolleiders onvoldoende inzicht in het aanbod en de kwaliteit ervan. De regering ontkent dan ook niet dat leraren op zichzelf gemotiveerd zijn tot bekwaamheidsonderhoud. Dit relativeert de stelling dat een lerarenregister annex nascholingsplicht nodig zijn omdat bevoegde leraren thans onvoldoende gestructureerd aan nascholing zouden doen.
Een nascholingsplicht en de waarborging daarvan zal weinig effectief zijn indien niet voldaan is aan een aantal randvoorwaarden. Zo zal er voldoende en kwalitatief goed scholingsaanbod moeten zijn. Het is aannemelijk dat de nascholing in de meeste gevallen verzorgd zal worden door de lerarenopleidingen. Maar het is de vraag of zij daarvoor klaar zijn en of niet alle aandacht in eerste instantie zal moeten uitgaan naar het terugdringen van het onbevoegd lesgeven en het opleiden van voldoende leraren om de uitstroom uit het lerarenbestand (vergrijzing) en toenemende vraag (asielzoekerskinderen) te geven. (zie noot 16) Bovendien zullen er voldoende middelen in termen van tijd en financiering uitgetrokken moeten worden. In de toelichting wordt aan deze essentiële randvoorwaarden geen aandacht geschonken.
[...]
Terecht heeft de Onderwijsraad opgemerkt, dat deze normen consensus binnen de beroepsgroep over de in acht te nemen professionele standaarden vooronderstellen: "Zolang er geen overeenstemming bestaat over de professionele standaarden van de beroepsgroep en deze dus niet vaststaan, is moeilijk voor te stellen wat het lerarenregister beoogt te bewaken en bevorderen, dat leraren zich hieraan willen en kunnen verbinden en zich hiermee kunnen identificeren, en hoe de herregistratiecriteria kunnen worden geformuleerd. Een lerarenregister zonder beroepsstandaarden is leeg". (zie noot 22) Anders gezegd: zolang de beroepsgroep nog bezig is om zich te vormen en gedeelde beroepsstandaarden te ontwikkelen - zoals thans het geval is - dient het lerarenregister niet ingevoerd te worden. Met de Onderwijsraad is de Afdeling er niet van overtuigd dat, zoals de toelichting stelt, het lerarenregister in de voorgestelde vorm door de beroepsgroep wordt gedragen.
Nee dat doe ik ook, ik heb juist die aanpak - misschien kwam dat niet duidelijk over.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:10 schreef Franny_G het volgende:
Ik was zelf een havist (daarna in een jaar vwo diploma behaald) op een scholengemeenschap en heb hiervoor les gegeven op een soortgelijke school waar ik mentor was van havo 4 en 5. Dus heb daar wel een duidelijk beeld bij. Maar het klopt wel dat ik nu lesgeef in een wat bijzonder segment binnen het onderwijs, met leerlingen in een bepaald profiel met specifieke problematieken ook. Aan de andere kant: pubers blijven pubers he. En ook wij hebben leerlingen die eigenlijk niet op het goede niveau zitten, met alle problemen van dien.
Maar vindt jij dan dat leerlingen op een wat volwassen manier benaderen 'ver van je bed' is?
Dat is niet per se erg. Er zijn een boel collega's die helemaal niet reflecteren over hun lespraktijk en hun contact met de leerlingen. Welke collega's, dat kun je waarschijnlijk zo zeggen.quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:13 schreef Franny_G het volgende:
Als er iemand niet dom is en veel verstand van zaken heeft, ben jij het wel, kwak. .
Ik vind dingen verwoorden leuk en denk veel na over zaken. Maar dat is voor mij in de praktijk nog wel eens een struikelblok hoor. Als ik soms naar collega's bij mij op school kijk, heb ik vaak het gevoel dat ik warrig ben in mijn aanpak naar leerlingen toe. Juist omdat ik zoveel nadenk, twijfel ik ook en komt niet alles wat ik in mijn hoofd heb zitten er altijd goed uit. Met name in de pedagogische aanpak en het leerling contact voel ik me vaak best onzeker en een beetje autistisch. Het lesgeven op een gymnasium is voor mij fijn omdat ik hier redelijk goed 'vakidioot' kan zijn, want dat ligt mij het beste. Dus in die zin snap ik wel dat je dat proeft in mijn posts soms.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |