Ik sta veel te graag voor de klas om het onderwijs gedag te zeggen. En het is best een leuke school, met toffe collega's en prima leerlingen. Er kan nog veel verbeterd worden, maar daarvoor ga ik dus iedere dag werken.quote:Op woensdag 12 april 2017 20:29 schreef Haushofer het volgende:
Vind het mede door dit soort verhalen een fijne gedachte dat ik buiten het onderwijs zo weer een goede baan heb. Als ze met dit soort fratsen bij ons beginnen, is het toedeledoki
Wat vertrouw je niet, hun oprechtheid of hun organisatorische capaciteiten?quote:Op woensdag 12 april 2017 20:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik sta veel te graag voor de klas om het onderwijs gedag te zeggen. En het is best een leuke school, met toffe collega's en prima leerlingen. Er kan nog veel verbeterd worden, maar daarvoor ga ik dus iedere dag werken.
Daarom vind ik het zo jammer dat ik die directie 0,0 vertrouw.
Allebei.quote:Op woensdag 12 april 2017 20:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat vertrouw je niet, hun oprechtheid of hun organisatorische capaciteiten?
Die sfeer hangt er bij ons ook, en die deel ik helaas ook wel. Maar ik heb ook 4 jaar met een burn out thuis gezeten, en dat hoeft geen 2e keer. Dus ik heb me wat praktischer opgesteldquote:Op woensdag 12 april 2017 20:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik sta veel te graag voor de klas om het onderwijs gedag te zeggen. En het is best een leuke school, met toffe collega's en prima leerlingen. Er kan nog veel verbeterd worden, maar daarvoor ga ik dus iedere dag werken.
Daarom vind ik het zo jammer dat ik die directie 0,0 vertrouw.
quote:Op woensdag 12 april 2017 20:29 schreef Haushofer het volgende:
Vind het mede door dit soort verhalen een fijne gedachte dat ik buiten het onderwijs zo weer een goede baan heb. Als ze met dit soort fratsen bij ons beginnen, is het toedeledoki
Dus eerst is het stoere praat dat je buiten het onderwijs zo een andere baan hebt, daarna blijkt dat je 4 jaar met een burn out hebt thuisgezeten. In het bedrijfsleven hadden ze je dan allang aan de kant geschoven.quote:Op donderdag 13 april 2017 07:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die sfeer hangt er bij ons ook, en die deel ik helaas ook wel. Maar ik heb ook 4 jaar met een burn out thuis gezeten, en dat hoeft geen 2e keer. Dus ik heb me wat praktischer opgesteld
Ik heb een collega die er enorm veel mee bezig is, ik kan haar eens wat vragen. Daarnaast organiseert het CPS vaak werkgroepen en dergelijke. Kwestie van de directeur vragen en het allemaal een beetje goed voorstellen. En anders zelf een werkgroep proberen te organiseren. Je hebt maar een paar enthousiaste collega's nodig, dan kun je al die zure losers links laten liggen.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:18 schreef faptist het volgende:
Ja mijn schoolleiding heeft gefaald. Ik werk er nu zo'n 4 jaar en heb al 3 directeuren gehad.Ze zijn allemaal vertrokken.. Nu een interim en gelijk bam. actie.
Maar goed.. ze hebben dus niet aan dossiervorming gedaan. Nu zijn er dus collega's die echt wanprestaties leveren, maar toch mogen blijven.
Je kent ze wel. Van die docenten die kei veel ordeproblemen hebben, de stof niet kunnen overbrengen op hun leerlingen, non stop een begeleider in hun klas hebben zitten en niet met de tijd mee gaan.
Echt.. Zinkend schip scenario gewoon.
Weet je wat het ook nog is. Ik ben er sinds een paar weken achter dat het werk zoals ik het ken niet de maatstaf is. Het kan ZO veel leuker en beter. Ik heb een ict cursus gedaan en zie nu echt mogelijkheden om te groeien. Ik wil daar in investeren, maar ik weet nog niet hoe.
Ik voel me nog niet goed genoeg om me in een master te storten (psychische /persoonlijke struggles), maar waar moet ik beginnen? Ik zou het nu niet trekken om essays te moeten schrijven of echt te blokken.
Dus iemand tips over vernieuwend onderwijs / ict ?
Ik ben niet ziek geworden tijdens mijn onderwijsbaan. Ik ben pas het onderwijs ingegaan nadat ik beter ben gewordenquote:Op donderdag 13 april 2017 19:20 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
[..]
Dus eerst is het stoere praat dat je buiten het onderwijs zo een andere baan hebt, daarna blijkt dat je 4 jaar met een burn out hebt thuisgezeten. In het bedrijfsleven hadden ze je dan allang aan de kant geschoven.
Alhoewel het vervelend is, zal het voorlopig nog wel zo blijven dat veel scholen zullen krimpen. Landelijk loopt het aantal leerlingen terug en regionaal kan dit soms enorm fluctueren. Ik denk dat het belangrijk is om als directie en personeel samen te werken in plaats van een wij tegen zij sfeer te creëren. Daar wordt het voor niemand beter op.
Leuk! Heb het in ieder geval al voor elkaar gekregen dat er 2 vernieuwers op het gebied van mediawijsheid langs komen om over hun methode (1 methode en 1 die echt van alle tools op de hoogte is) te praten.quote:Op donderdag 13 april 2017 22:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb een collega die er enorm veel mee bezig is, ik kan haar eens wat vragen. Daarnaast organiseert het CPS vaak werkgroepen en dergelijke. Kwestie van de directeur vragen en het allemaal een beetje goed voorstellen. En anders zelf een werkgroep proberen te organiseren. Je hebt maar een paar enthousiaste collega's nodig, dan kun je al die zure losers links laten liggen.
Waar heb je zelf examen in gedaan? Havo, vwo, wisA, B?quote:Op dinsdag 18 april 2017 21:00 schreef JoelBaka het volgende:
Een paar pagina's terug ging het over de lerarenopleiding wiskunde. Zou iemand mij meer kunnen vertellen over hoe hoog het niveau is tijdens de opleiding? Ik was geen held in wiskunde maar heb het altijd een ontzettend leuk vak gevonden en ik ben er wel steeds beter in geworden. Maar met drie vingers in de neus gaat het niet. In hoeverre is het een belemmering als je niet heel goed bent?
Havo WiA, maar ik heb t/m 5v gedaan. Qua cijfers zat ik op de havo in de 7 en op het vwo in de 6.quote:Op dinsdag 18 april 2017 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar heb je zelf examen in gedaan? Havo, vwo, wisA, B?
Zonder WB nemen ze je vaak niet eens aan; een van mijn collega's heeft om die reden eerst havo WisB aan de vavo moeten doen.quote:Op dinsdag 18 april 2017 21:05 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Havo WiA, maar ik heb t/m 5v gedaan. Qua cijfers zat ik op de havo in de 7 en op het vwo in de 6.
Je hebt helemaal gelijk, wat dom dat ik dat verkeerd onthouden heb Heel erg bedankt voor de info, daar heb ik zeker wat aanquote:Op dinsdag 18 april 2017 21:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zonder WB nemen ze je vaak niet eens aan; een van mijn collega's heeft om die reden eerst havo WisB aan de vavo moeten doen.
Verder komt het erop neer dat ze de hele havo er in de eerste vier weken doorheen trekken, dus dat moet je wel aankunnen. Met name meetkunde (het gedeelte bewijzen vooral) en in mindere mate het laatste gedeelte van analyse (integraalrekening e.d., dat zit niet in de havostof) blijken nog wel eens problemen op te leveren.
Ik zou zeggen, zoek eens een voorbeeld van de LKT op. Dan krijg je een beetje een idee.
In Leeuwarden gebruiken we voor de analyselijn Stewart zijn Calculus. Dat is het niveau dat je kunt verwachten. Ontzettend leuk vinden zegt veel meer dan 'talent'.quote:Op dinsdag 18 april 2017 21:00 schreef JoelBaka het volgende:
Een paar pagina's terug ging het over de lerarenopleiding wiskunde. Zou iemand mij meer kunnen vertellen over hoe hoog het niveau is tijdens de opleiding? Ik was geen held in wiskunde maar heb het altijd een ontzettend leuk vak gevonden en ik ben er wel steeds beter in geworden. Maar met drie vingers in de neus gaat het niet. In hoeverre is het een belemmering als je niet heel goed bent?
Huh, wat gek! Gaat het wel om een middelbare school dan? Want ik heb er nu de halve pabo opzitten en niet echt het gevoel dat ik nu echt iets met speciaal onderwijs op het VO zou kunnenquote:Op woensdag 19 april 2017 19:10 schreef faptist het volgende:
Even een vraagje..
Als je als docent een derde studie wilt gaan doen (bevoegd, master ) , maar je krijgt geen lerarenbeurs van school uit is er dan nog een instantie waar je bij terecht kunt?
Blijkbaar heeft mijn collega een pabo opleiding nodig om speciaal onderwijs te geven =x
Zit je dan met je doorgeleerde kop.
Ik ga het doorgeven aan hem. Thanks!quote:Op woensdag 19 april 2017 22:26 schreef Meke het volgende:
[..]
Huh, wat gek! Gaat het wel om een middelbare school dan? Want ik heb er nu de halve pabo opzitten en niet echt het gevoel dat ik nu echt iets met speciaal onderwijs op het VO zou kunnen
Ken je https://ruimbaanvoorpo.nl/ al? Volgens mij nog niet écht wat je zoekt - eerder precies andersom - maar wellicht kom je met doorklikken ergens uit?
Precies het probleem waar mijn school nu mee kampt. Iedere docent is verplicht vanuit schoolleiding om alles op Magister te zetten, anders kan zelfs een toets afgelast worden. Ze hoeven niks zelf meer te kunnen en ontwikkelen dat dus ook niet, en ik ben de rare zeikdocent als ik weiger daaraan mee te werken. Wat jij aangeeft is juist precies mijn motivatie om het tóch niet op Magister te zetten, maar mijn collega's vinden het maar stom van me.. zo'n irritante mindsetquote:Op vrijdag 21 april 2017 10:50 schreef d.k. het volgende:
Bij ons op het ROC hebben we geen Magister en klagen dat ze daarover doen. Ze komen gewoon lui van het VMBO, zijn gewend dat anderen voor ze plannen en dan mogen wij ze in drie jaar omturnen naar een zelfstandig werkende beroepsprofessional. En ja daar hoort bij dat je zelf in de map kijkt wanneer nou ook alweer je stage verslag ingeleverd moest worden. En als je dat dan vergeet moet je niet de schuld leggen bij de docent. En diezelfde docent mailen met hoofdletters en scheldwoorden omdat je zo boos bent is ook niet verstandig. Maar zie ze dat maar eens aan het verstand te brengen. Soms....
'Maar ik ben ziek geweest'. 'Maar ik moest na school trainen dus ik had geen tijd'.quote:Op vrijdag 21 april 2017 22:02 schreef kwakz0r het volgende:
Wat grappig, ik vind magister juist een goede tool bij zelfstandiger worden.
Het lijkt me dat een planner via magister elo delen hetzelfde is als huiswerk in magister zetten, qua regels dus het kan ook de zelfstandigheid bevorderen. Je was er niet? Op magister kun je zien wat je moet inhalen. Je wist niet dat er een toets was? Staat al drie weken op magister.
Ik vind het op de manier waarop wij het gebruiken juist positief bijdragen.
Ik had gisteren een klas die donderdag, de dag ervoor dus, op excursie was geweest. Hun mentor had gezegd dat ze zich maar allemaal ziek moesten melden om bij te komen. Zat er toch één leerling in mijn lokaal: die mocht zich van haar ouders niet ziek melden tenzij ze echt ziek was.quote:Op zaterdag 22 april 2017 12:41 schreef faptist het volgende:
[..]
'Maar ik ben ziek geweest'. 'Maar ik moest na school trainen dus ik had geen tijd'.
En dat ouders dan echt briefjes schrijven voor dit soort shit redenen..
Wat!?quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik had gisteren een klas die donderdag, de dag ervoor dus, op excursie was geweest. Hun mentor had gezegd dat ze zich maar allemaal ziek moesten melden om bij te komen. Zat er toch één leerling in mijn lokaal: die mocht zich van haar ouders niet ziek melden tenzij ze echt ziek was.
Ik heb bijna die ouders opgebeld om ze te feliciteren met hun goede opvoeding.
Wat er staat. Ik heb echt geen idee waar de verontwaardiging in je reactie precies over gaat.quote:
Over het feit dat mentoren blijkbaar leerlingen gaan adviseren te spijbelen. Zo ingewikkeld was die volgens mij niet.quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat er staat. Ik heb echt geen idee waar de verontwaardiging in je reactie precies over gaat.
Dat was niet helemaal duidelijk. Maar daar was ik inderdaad ook niet al te blij mee.quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Over het feit dat mentoren blijkbaar leerlingen gaan adviseren te spijbelen. Zo ingewikkeld was die volgens mij niet.
kwamen ze pas om 1.00 uur snachts terug ofzo?quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik had gisteren een klas die donderdag, de dag ervoor dus, op excursie was geweest. Hun mentor had gezegd dat ze zich maar allemaal ziek moesten melden om bij te komen. Zat er toch één leerling in mijn lokaal: die mocht zich van haar ouders niet ziek melden tenzij ze echt ziek was.
Ik heb bijna die ouders opgebeld om ze te feliciteren met hun goede opvoeding.
Als ik de schoolleiding was dan zou ik er ook niet gelukkig mee zijn. Om het eens subtiel uit te drukken.quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat was niet helemaal duidelijk. Maar daar was ik inderdaad ook niet al te blij mee.
Acht uur 's avonds waren ze terug.quote:Op zaterdag 22 april 2017 18:03 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
kwamen ze pas om 1.00 uur snachts terug ofzo?
Nee, zelfs dan moet je gewoon de volgende dag om 8.00 kunnen opdraven. Wat een patatgeneratie zeg
Wat raar, ik heb me net opgegeven voor de LiO en ik kon als voorkeur speciaal onderwijs opgeven. Als je een tweedegraads bevoegdheid hebt, mag je er al lesgeven blijkbaar.quote:Op woensdag 19 april 2017 19:10 schreef faptist het volgende:
Even een vraagje..
Als je als docent een derde studie wilt gaan doen (bevoegd, master ) , maar je krijgt geen lerarenbeurs van school uit is er dan nog een instantie waar je bij terecht kunt?
Blijkbaar heeft mijn collega een pabo opleiding nodig om speciaal onderwijs te geven =x
Zit je dan met je doorgeleerde kop.
Er zal ook vast wel een belletje gaan rinkelen als een hele klas zich ziek meldt op het zelfde moment...quote:Op zaterdag 22 april 2017 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ik de schoolleiding was dan zou ik er ook niet gelukkig mee zijn. Om het eens subtiel uit te drukken.
Hij heeft een eerste en tweedegraads bevoegdheid in ons vak, maar niet voor het speciaal onderwijs vo. Ik weet het ook niet precies verder hoor.quote:Op zondag 23 april 2017 01:00 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Wat raar, ik heb me net opgegeven voor de LiO en ik kon als voorkeur speciaal onderwijs opgeven. Als je een tweedegraads bevoegdheid hebt, mag je er al lesgeven blijkbaar.
Ik hou, als mentor, ook via Magister bij wat mijn leerlingen aan huiswerk krijgen. Ik trek ook aan de bel als er teveel proefwerken op een dag gepland staan. En bij ons hoeven ze ook niet het huiswerk te maken als het niet in Magister staat. De punten staan er overzichtelijk in, enfin... ik denk niet dat ik de voordelen van het programma hier nogmaals hoef te vertellen.quote:Op vrijdag 21 april 2017 19:25 schreef Eerin het volgende:
Precies het probleem waar mijn school nu mee kampt. Iedere docent is verplicht vanuit schoolleiding om alles op Magister te zetten, anders kan zelfs een toets afgelast worden. Ze hoeven niks zelf meer te kunnen en ontwikkelen dat dus ook niet, en ik ben de rare zeikdocent als ik weiger daaraan mee te werken. Wat jij aangeeft is juist precies mijn motivatie om het tóch niet op Magister te zetten, maar mijn collega's vinden het maar stom van me.. zo'n irritante mindset
Wiens verantwoordelijkheid is het om de agenda van de leerling te vullen, die van de docent of toch die van de leerling zelf?quote:Op zondag 23 april 2017 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik hou, als mentor, ook via Magister bij wat mijn leerlingen aan huiswerk krijgen. Ik trek ook aan de bel als er teveel proefwerken op een dag gepland staan. En bij ons hoeven ze ook niet het huiswerk te maken als het niet in Magister staat. De punten staan er overzichtelijk in, enfin... ik denk niet dat ik de voordelen van het programma hier nogmaals hoef te vertellen.
Ik vind het een beetje overdreven om te weigeren huiswerk in Magister te zetten, zeker als de schoolleiding er om vraagt. Moeten ze dan alles in een papieren agenda opschrijven?
Als er binnen een team iets wordt afgesproken, dan heb je je daar aan te houden. Ook al ben je het er niet helemaal mee eens.quote:Op zondag 23 april 2017 15:55 schreef Franny_G het volgende:
Het is wat mij betreft een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Weigeren magister te gebruiken voor huiswerk en planningen vind ik onprofessioneel.
Er zijn inmiddels tientallen onderzoeken geweest waaruit bleek dat de hersenen van pubers nog helemaal niet "klaar" zijn om te leren plannen. Ze komen pas in actie als het urgent is, als het nodig is. Blijft frustrerend inderdaad.quote:heel veel leerlingen zitten echt te slapen en kijken totaal niet vooruit.
Present.quote:Op donderdag 11 mei 2017 13:00 schreef Unites het volgende:
Zijn hier toevallig docenten Engels? (bovenbouw)
Net wakker Verbeterd.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 08:15 schreef DevilsWhore het volgende:
'Bij 19 lessen moet je dus 20 x 53,3 uur doen.'
Wat?
Dit is misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik heb een vraag: ik ben geen middelbare scholier meer, maar ik ga toch mee doen aan het Anglia-examen (Masters niveau, C2).quote:
Sorry, daar heb ik momenteel geen tijd voor.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 08:26 schreef Unites het volgende:
[..]
Dit is misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik heb een vraag: ik ben geen middelbare scholier meer, maar ik ga toch mee doen aan het Anglia-examen (Masters niveau, C2).
Een van de opdrachten is het schrijven van een essay en ik zoek eigenlijk iemand die zo lief en vriendelijk is om even snel naar een proefschrijfsel van mij te kijken
53,3, wow, dat is bij ons 48!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 08:12 schreef -J-D- het volgende:
Dat is niet op elke (middelbare) school hetzelde, maar de grote lijn is uit te leggen.
Eerst bereken je hoeveel uur je moet werken... dat is je werktijdfactor keer 1659. Bijvoorbeeld, als je een contract hebt voor 4 dagen is je werktijdfactor mogelijk 0,8. Dan moet je dus 0,8 x 1659 uren werken (=1327 uren).
Als eerste haal je de deskundigheidsbevordering er vanaf. Dat is op elke school anders, maar voorheen was het op veel scholen 10%. Nu soms 5%. 133 uur dien je dus per jaar te besteden aan het verbeteren van je deskundigheid (als je een baan hebt van 0,8 fte)
Binnen het aantal uur dat je gaat werken heb je recht op (40 uur) een basisbudget duurzame inzetbaarheid. Deze uren kun je na overleg met de werkgever inzetten voor bijvoorbeeld studieverlof, peerreview of niet plaats- en tijdgebonden werkzaamheden.
Naast deze 40 uur voor duurzame inzetbaarheid heeft een startende leraar recht op een bijzonder budget voor starters. Dit ‘bijzonder duurzaamheidsbudget’ bedraagt eveneens 40 uur. Deze uren kunnen worden ingezet voor het verlichten van de werkdruk van de startende werknemer
Dan haal je je lessen er van af. Elke les duurt bij ons 50 min maar je krijgt voor meer dan 50 min uitbetaald. Elke les wordt bij ons gezien als 53,3 uur op jaarbasis. Ouderavond, voorbereidingen, sectieoverleg, nakijken e.d. zit hierbij inbegrepen. Bij 19 lessen moet je dus 19 x 53,3 doen (in ons geval). = 1013
Daar haal je vanaf het aantal uren voor de vrije voet (20 uur). Deze wordt bij ons ingezet voor jaaropening, jaar afsluiting en surveilleren. Dit kan op jouw school anders geregeld zijn en daardoor ontbreken in dit overzicht.
Daarna haal je je taken er vanaf.
Bv. mentoraat 70 uur.
Een snelle berekening:
1327 - 133 - 40 - 40 -1013 - 20 - 70 = 11
Dat betekent dat je officieel op jaarbasis 11 uur 'te weinig' werkt. Veel scholen hanteren het principe dat je onderaan de streep tussen de -20 en +20 moet zitten en dat ze er dan niets mee doen.
Heel globaal is dit een opzet hoe het zou kunnen werken op jouw school. Maar er kunnen zeker verschillen zitten, aangezien de school met de MR afspraken hierover maakt. Lang niet alles hierover is in de wet vastgelegd. Beschikbaarheid qua dagdelen is wel vastgelegd in de CAO, maar uitzonderingen worden weer in samenspraak met de MR vastgelegd.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Zet anders ergens een klein stukje neer ergens op FOK!, en dan zijn er vast mensen die constructief commentaar leveren.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 08:26 schreef Unites het volgende:
[..]
Dit is misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik heb een vraag: ik ben geen middelbare scholier meer, maar ik ga toch mee doen aan het Anglia-examen (Masters niveau, C2).
Een van de opdrachten is het schrijven van een essay en ik zoek eigenlijk iemand die zo lief en vriendelijk is om even snel naar een proefschrijfsel van mij te kijken
Ah, jammer!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 09:48 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Sorry, daar heb ik momenteel geen tijd voor.
Waarom Anglia als ik vragen mag? Cambridge of Toefl heb je meer aan...
Goede tip TY!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 10:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Zet anders ergens een klein stukje neer ergens op FOK!, en dan zijn er vast mensen die constructief commentaar leveren.
Wonder boven wonder heb ik m ooit behaald... Heel veel succes!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 10:58 schreef Unites het volgende:
[..]
Ah, jammer!
Anglia doe ik al sinds de eerste en ik had niveau 10 nog niet, dus ik dacht... laat ik het maar eens proberen & ik vind Anglia best leuk qua manier van toetsen
Al gaat dit niks worden Ik snap er geen reet van
Zo, dat scheelt nogal!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 09:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
53,3, wow, dat is bij ons 48!
Vrije voet is ook op elke school anders idd.
Hier is het 59,8 voor lesuren van 60, omgerekend naar 50 minuten zou dat 49,8 zijn. Vaste voet is maar liefst 10 uur.quote:
Thanx voor je uitgebreide schrijven! Hier heb ik wel wat aan. Waar kan je deze rekencijfers vinden denk je binnen de school?quote:Op vrijdag 12 mei 2017 08:12 schreef -J-D- het volgende:
Dat is niet op elke (middelbare) school hetzelde, maar de grote lijn is uit te leggen.
Eerst bereken je hoeveel uur je moet werken... dat is je werktijdfactor keer 1659. Bijvoorbeeld, als je een contract hebt voor 4 dagen is je werktijdfactor mogelijk 0,8. Dan moet je dus 0,8 x 1659 uren werken (=1327 uren).
Als eerste haal je de deskundigheidsbevordering er vanaf. Dat is op elke school anders, maar voorheen was het op veel scholen 10%. Nu soms 5%. 133 uur dien je dus per jaar te besteden aan het verbeteren van je deskundigheid (als je een baan hebt van 0,8 fte)
Binnen het aantal uur dat je gaat werken heb je recht op (40 uur) een basisbudget duurzame inzetbaarheid. Deze uren kun je na overleg met de werkgever inzetten voor bijvoorbeeld studieverlof, peerreview of niet plaats- en tijdgebonden werkzaamheden.
Naast deze 40 uur voor duurzame inzetbaarheid heeft een startende leraar recht op een bijzonder budget voor starters. Dit ‘bijzonder duurzaamheidsbudget’ bedraagt eveneens 40 uur. Deze uren kunnen worden ingezet voor het verlichten van de werkdruk van de startende werknemer
Dan haal je je lessen er van af. Elke les duurt bij ons 50 min maar je krijgt voor meer dan 50 min uitbetaald. Elke les wordt bij ons gezien als 53,3 uur op jaarbasis. Ouderavond, voorbereidingen, sectieoverleg, nakijken e.d. zit hierbij inbegrepen. Bij 19 lessen moet je dus 19 x 53,3 doen (in ons geval). = 1013
Daar haal je vanaf het aantal uren voor de vrije voet (20 uur). Deze wordt bij ons ingezet voor jaaropening, jaar afsluiting en surveilleren. Dit kan op jouw school anders geregeld zijn en daardoor ontbreken in dit overzicht.
Daarna haal je je taken er vanaf.
Bv. mentoraat 70 uur.
Een snelle berekening:
1327 - 133 - 40 - 40 -1013 - 20 - 70 = 11
Dat betekent dat je officieel op jaarbasis 11 uur 'te weinig' werkt. Veel scholen hanteren het principe dat je onderaan de streep tussen de -20 en +20 moet zitten en dat ze er dan niets mee doen.
Heel globaal is dit een opzet hoe het zou kunnen werken op jouw school. Maar er kunnen zeker verschillen zitten, aangezien de school met de MR afspraken hierover maakt. Lang niet alles hierover is in de wet vastgelegd. Beschikbaarheid qua dagdelen is wel vastgelegd in de CAO, maar uitzonderingen worden weer in samenspraak met de MR vastgelegd.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Nope. Een nachtvergoeding van 50 euro netto per nachtquote:Op vrijdag 12 mei 2017 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier is het 59,8 voor lesuren van 60, omgerekend naar 50 minuten zou dat 49,8 zijn. Vaste voet is maar liefst 10 uur.
Krijgen jullie trouwens takuren voor meegaan op een schoolkamp?
Bij de afdeling Personeel en Organisatie of bij je teamleiderquote:Op vrijdag 12 mei 2017 18:54 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Thanx voor je uitgebreide schrijven! Hier heb ik wel wat aan. Waar kan je deze rekencijfers vinden denk je binnen de school?
Wij krijgen niets. Toch bijzonder hoe dat verschilt per school.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:05 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Nope. Een nachtvergoeding van 50 euro netto per nacht
Nee, niets mis met een weekje zeilen!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wij krijgen niets. Toch bijzonder hoe dat verschilt per school.
Voor mij overigens absoluut geen reden om niet mee te gaan.
Nee, maar wel 50 euro per dag onkostenvergoeding, netto.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier is het 59,8 voor lesuren van 60, omgerekend naar 50 minuten zou dat 49,8 zijn. Vaste voet is maar liefst 10 uur.
Krijgen jullie trouwens takuren voor meegaan op een schoolkamp?
Met onze vergoeding per les had je gewoon voor 100 uur aan taken minder hoeven doen!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:43 schreef kwakz0r het volgende:
Je krijgt bij ons overigens voor elk lesuur dat je in je taakruimte (dus extra) geeft, 60 ipv 48 uur. Wel slim, zo stimuleren ze dus dat docenten 'gratis' lesgeven aangezien er toch vaak taken tekort zijn. Het is niet verplicht, maar sommigen vinden het een prettige invulling.
Sevtievoorzitter en stage begeleiden, mentoraat, vakcoach etc, vaste voet, kan allemaal enorm verschillen per school. Bij ons krijg je ook veel taakuren voor de MR / PMR, en je kunt uren maken door steunlessen te geven of te surveilleren bij huiswerk onder toezicht. En nog wat kleine dingen.
Bij mijnis het dit jaar bijvoorbeeld zo;
Aanstelling 0,8 fte = 1327u
Deskundigheidsbev. 133 u
Algemene schooltaken / vaste voet 51 u
Blijft over 1143 u:
Lessen 19 u * 48 = 912 u
Bovenbouwmentoraat 12 u per 5 = 24u
Sectievoorzitter = 48u
Vakcoach / stagebegeleiding = 40u
Project invoering cambridge = 60u
Persoonlijk budget taakvermindering =40u
Saldo = 19 uur over (dat vervalt einde van het jaar).
Andere jaren zat ik weleens gigantisch 'in de min' maar dat was dan vanwege 1-2 extra lesuren, het begeleiden van profielwerkstukken (12 uur per twee duo's met een minimum van 12 uur ook bij 1 duo) en een grote mentorklas. Vaak krijg je dan halverwege t jaar een tijdelijke uitbreiding van je werktijdfactor.
Ik heb altijd het gevoel dat ik heel veel taken moet doen om goed uit te komen, belachelijk veel soms. Maar dat komt niet zozeer van de taakvergoeding die we krijgen (die is behoorlijk goed), maar door de uren per lesuur. Dat scheelt véél zie ik nu.
Vraagje: staan bij jullie de examenklassen het hele jaar in je lijstje? Bij ons nu wel, daardoor ook geen aparte uren voor examengerelateerde taken zoals surveillance en tweede correctie meer. Ik vind het wel fijn zo, voorheen moest je met twee examenklassen namelijk een uur meer lesgeven om te compenseren. Echt vervelend was dat.
quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:05 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Met onze vergoeding per les had je gewoon voor 100 uur aan taken minder hoeven doen!
Max klokuren bij een voltojdsaanstelling is 750 uur.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 01:47 schreef hierissieweer het volgende:
Hoe wordt die vergoeding van uren per lesuur eigenlijk berekend?
Dank voor deze post! Snap het systeem als startende docent ook nog niet helemaal.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 08:12 schreef -J-D- het volgende:
Dat is niet op elke (middelbare) school hetzelde, maar de grote lijn is uit te leggen.
Eerst bereken je hoeveel uur je moet werken... dat is je werktijdfactor keer 1659. Bijvoorbeeld, als je een contract hebt voor 4 dagen is je werktijdfactor mogelijk 0,8. Dan moet je dus 0,8 x 1659 uren werken (=1327 uren).
Als eerste haal je de deskundigheidsbevordering er vanaf. Dat is op elke school anders, maar voorheen was het op veel scholen 10%. Nu soms 5%. 133 uur dien je dus per jaar te besteden aan het verbeteren van je deskundigheid (als je een baan hebt van 0,8 fte)
Binnen het aantal uur dat je gaat werken heb je recht op (40 uur) een basisbudget duurzame inzetbaarheid. Deze uren kun je na overleg met de werkgever inzetten voor bijvoorbeeld studieverlof, peerreview of niet plaats- en tijdgebonden werkzaamheden.
Naast deze 40 uur voor duurzame inzetbaarheid heeft een startende leraar recht op een bijzonder budget voor starters. Dit ‘bijzonder duurzaamheidsbudget’ bedraagt eveneens 40 uur. Deze uren kunnen worden ingezet voor het verlichten van de werkdruk van de startende werknemer
Dan haal je je lessen er van af. Elke les duurt bij ons 50 min maar je krijgt voor meer dan 50 min uitbetaald. Elke les wordt bij ons gezien als 53,3 uur op jaarbasis. Ouderavond, voorbereidingen, sectieoverleg, nakijken e.d. zit hierbij inbegrepen. Bij 19 lessen moet je dus 19 x 53,3 doen (in ons geval). = 1013
Daar haal je vanaf het aantal uren voor de vrije voet (20 uur). Deze wordt bij ons ingezet voor jaaropening, jaar afsluiting en surveilleren. Dit kan op jouw school anders geregeld zijn en daardoor ontbreken in dit overzicht.
Daarna haal je je taken er vanaf.
Bv. mentoraat 70 uur.
Een snelle berekening:
1327 - 133 - 40 - 40 -1013 - 20 - 70 = 11
Dat betekent dat je officieel op jaarbasis 11 uur 'te weinig' werkt. Veel scholen hanteren het principe dat je onderaan de streep tussen de -20 en +20 moet zitten en dat ze er dan niets mee doen.
Heel globaal is dit een opzet hoe het zou kunnen werken op jouw school. Maar er kunnen zeker verschillen zitten, aangezien de school met de MR afspraken hierover maakt. Lang niet alles hierover is in de wet vastgelegd. Beschikbaarheid qua dagdelen is wel vastgelegd in de CAO, maar uitzonderingen worden weer in samenspraak met de MR vastgelegd.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 12:08 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dank voor deze post! Snap het systeem als startende docent ook nog niet helemaal.
Er is in de vakcommunity een soort messageboard/bijdragenbord. Maar dat werkt heel vervelend.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 11:17 schreef Tha_Bartman het volgende:
Is er voor docenten Engels eigenlijk nog iets van een eindexamenforum oid waar gediscussieerd wordt over bepaalde antwoorden? Andere vakken hebben dit wel, maar voor Engels kan ik dit niet terugvinden...
Ok, top. Ga ik daar even snuffelen.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 16:28 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Er is in de vakcommunity een soort messageboard/bijdragenbord. Maar dat werkt heel vervelend.
Ernis dit jaar ook een pilot met een prikbord op examenblad.nl waar alle vragen en antwoorden van het examenloket gepubliceerd worden.
inmiddels nagekeken. Gokje: vraag 29, 30 of 37?quote:Op zaterdag 13 mei 2017 21:02 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ok, top. Ga ik daar even snuffelen.
Ben het bij 1 vraag niet echt eens met het antwoordmodel ben benieuwd hoe anderen er over denken.
Helaas, het was 42 en dan nr 3.quote:Op maandag 15 mei 2017 20:28 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
inmiddels nagekeken. Gokje: vraag 29, 30 of 37?
37 klopt op zich wel, maar is een slechte vraag.
http://tonvanhaperen.com/(...)=36:actueel&Itemid=1quote:Het actualiteitenprogramma Nieuwsuur doet een item over Onderwijs2032. De alomvattende curriculumherziening vanuit het adagium; een andere samenleving vereist ander onderwijs. Eerst een reportage. Nikszeggend getetter van een onderwijzeres over vakken, industrieel tijdperk, weg ermee, 21 century skills, blablabla. Ja hoor, gewoon lekker naar de werkelijkheid kijken vanuit je eigen referentiekader. Zo deden ze het in middeleeuwen ook. Zelfs 2032 adepten weten dat dit geen goed idee is. En kijk, daar is de burgerschapskunde. Dat is dan ineens weer wel een vak. Een erg belangrijk vak. Ook niet waar. Burgerschap is, net als bijvoorbeeld leerbaarheid, een attitude, gevoed met kennis en vaardigheid, opgedaan bij alle vakken. Kortom, de domheid van de bekeerde gelovigen dicteert de reportage. Zappen naar Shownieuws, Hart van Nederland, iets intelligenters, is dat geen idee?
Maar ik druk niet op de knop, want terwijl ik mijn bourbon aanvul en de brand steek in een Cubaan krijgt de clichédiarree van de reportage een hilarisch vervolg. Want daar is de voorzitter van de coördinatiegroep 2032. Voor een interview. Een aparte verschijning. Haren zorgvuldig nonchalant gekapt. Prachtig pak en hemd. Maar dan wel de stropdas woest losgetrokken. Boord open. Deze vleesgeworden paradox komt overduidelijk net uit de kroeg. En hij doet nog een rondje cafépraat op camera. De kerndoelen zijn uit 2005, de tijd van televisie en computer. Alles is anders nu. Actie onvermijdelijk. Tot zover het heldere stuk van het verhaal. En klopt dat ook? Natuurlijk niet. Mensen kijken een eeuwigheid naar beeldschermen, lezen teksten, maken sommetjes, de stelling van Pythagoras geldt nog steeds en het onderwijsleergesprek komt van Socrates. Mensen en kennis zijn niet anders dan vijftig jaar geleden. En ja, techniek verandert. Nou en!? Techniek is comfort, maakt alles makkelijker, geniet. Maar de interviewer weet dit niet, kijkt als een konijn in de koplampen. Er volgt nog één vraag. En dan is het onnavolgbaar geroeptoeter voorbij. De man wordt vriendelijk bedankt. Het gesprek duurt twee minuten.
Ik leg mijn sigaar weg, neem een slok, pak mijn telefoon en zet mijn 21 century skills in; wie is dit? Theo Douma, lid van de coterie rond dat ministerie, bestuurder, ROC hier, ROC daar, type macher, targets halen en wegwezen, doet nu even Groningen. Van onderwijs, leren, leraren weet hij weinig, in de betekenis van, hij heeft niks onderzocht of gedaan. Theoretische- en praktijkkennis ontbreken. Kortom, nul inhoud, maar dat belet hem niet alle kinderen in Nederland een nieuwe lesinhoud op te leggen.
Het jaarverslag van de inspectie constateerde onlangs enorme verschillen tussen scholen. Onacceptabel, want twee jaar slecht onderwijs resulteert in een niet in te halen achterstand. Waarom speelt dit in andere landen minder? Die hebben een nationaal curriculum! Aldus de inspecteur generaal Monique Vogelzang in De Volkskrant. Dus ja, graag een nieuw en samenhangend curriculum waarvan kinderen meer leren. Leg de inhoud vast met een aantal grand old men uit onderzoek en onderwijs. Alleen wijsheid brengt werkbare verandering. Ga aan de slag. Evalueer. Pas aan. Inderdaad, uithuilen en opnieuw beginnen.
Volgens mij is de enige methode om de onderlinge verschillen te verkleinen een enorme investering in het onderwijsgevend personeel. Een nationaal curriculum opstellen is natuurlijk een farce.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:05 schreef kwakz0r het volgende:
Ja hoor, in Amerika met zn vaste curriculum zijn de scholen allemaal uitstekend wat een non-oplossing.
Als je die investeringen in onderwijsgevend personeel combineert met een visie, dan heb je mijn stem.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Volgens mij is de enige methode om de onderlinge verschillen te verkleinen een enorme investering in het onderwijsgevend personeel. Een nationaal curriculum opstellen is natuurlijk een farce.
De mensen die nooit voor de klas konden staan, weten het ook gewoon beter. Al decennia staan er individuen voor de klas die geen scrupules hebben. De criminaliteitscijfers zijn niet voor niets zo hoog.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zolang zich er teveel mensen mee blijven bemoeien die nooit voor de klas hebben gestaan, maar wel denken de wijsheid in pacht te hebben, komen we nooit verder..
Nah ik herken me hier echt totaal niet in. Als ik ergens mee bezig ben elke dag is het bedenken hoe ik leeringen op de toekomst voorbereid, ze vaardigheden aanleer, etc. En mijn collega's met mij. Ik geef weinig huiswerk en weinig toetsen (wel formatief en informeel tussendoor om leerlingen te laten ervaren waar ze staan), en leerlingen als individu zien lijkt me een basistaak van een docent.quote:Dat gezegd hebbende... is het Nederlandse onderwijs een grote treurnis. De chaos op de scholen, het gebrek aan academische vorming. De school als grote Idols machine in plaats van een plaats waar leerlingen worden voorbereid op een leven lang leren en ervaring opdoen. Verloren jaren.
Ja maar jeetje, dan kun je toch niet claimen de wijsheid in pacht te hebben over 'de staat van het NL onderwijs'quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:56 schreef Lyrebird het volgende:
De school als een plek waar leerlingen uitzoeken wie het populairst is.
Nog een disclaimer: mijn eigen middelbare school ervaring is ondertussen al bijna 30 jaar oud. Laatst zijn we op een lagere school gaan kijken, en daar was de situatie nog chaotischer dan in mijn eigen tijd.
Je hebt een punt. Maar wat geeft mij de indruk dat het onderwijs er de afgelopen 30 jaar niet beter op is geworden?quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:06 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ja maar jeetje, dan kun je toch niet claimen de wijsheid in pacht te hebben over 'de staat van het NL onderwijs'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |