abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_168921953
Hoe moet dat volgens het boek? Ik denk ook dat ik het doe, maar misschien kan ik het nog wel veel beter aanpakken.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 15 februari 2017 @ 21:04:15 #52
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_168927020
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 17:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hoe moet dat volgens het boek? Ik denk ook dat ik het doe, maar misschien kan ik het nog wel veel beter aanpakken.
Ik kan morgen wel even een fotootje maken. Komt erop neer dat de leerling die de beurt kreeg hoe dan ook aan t eind het goede antwoord zegt of herhaalt. Ook als andere lln hebben geholpen of het antwoord gaven.
pi_168961794
Ja, dat is grappig, dat zijn inderdaad dingen die ik ook doe, maar niet uit een boek heb gehaald. Ben ook wel benieuwd wat voor tips daar bij worden gegeven.

Ik heb vorige week voor het eerst in mijn leven gehoord dat ik leerlingen geen ruimte zou geven om vragen te stellen. :o . Een klas had dat in een mentoruur verteld, maar de aanleiding was dat de mentor met de klas besprak dat ik de week ervoor wel drie leerlingen uit die klas heb gestuurd omdat ze zich structureel niet aan bepaalde regels hielden. Ik stuur vrijwel nooit leerlingen weg (alhoewel, nu ik zwanger ben, gebeurt het duidelijk wel iets vaker, ik kan gewoon minder hebben, korter lontje :+ .) dus dat is dan wel een signaal.
Maar goed, met de klas besproken en het is een klas met een enorm verschil tussen enerzijds een groep die heel braaf is en goed meedoet (en waar leerlingen dus altijd met een vinger omhoog zitten) en anderzijds een minder gemotiveerde groep die ik voortdurend moet aansporen het werk serieus te nemen. We hadden vervolgens wel een leuke les, waar ik dus steeds de leerlingen aangaf tijdens het klassengesprek waarom ik een bepaalde leerling wel of niet het woord gaf (sommige leerlingen steken zo vaak hun vinger op dat ik ze soms bewust even oversla terwijl ik andere leerlingen nooit spontaan een vinger zie opsteken en dan dus aanwijs) en dat het ook vaak niet lekker loopt omdat de leerlingen niet goed naar elkaar luisteren en/of niet stil kunnen zijn.

Op zich niets aan de hand en opgelost voor mij en die klas, maar toch deed het me wel wat om deze feedback te horen, omdat ik het juist zo belangrijk vind dat iedereen vragen kan stellen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 19 februari 2017 @ 23:06:58 #54
335643 faptist
Maakt fouten
pi_169015811
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 09:44 schreef Franny_G het volgende:
Oké mensen, ik ga jullie even het verhaal van een mentorleerling voorleggen. Ik weet echt niet goed wat ik nog kan doen om het tij te keren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je hier nog een goede tip/oplossing voor weten te vinden?
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem met 2 mentorleerlingen.
' Bff's ' die alle twee 10 tekorten staan. Zo zinloos. Niets helpt. Huiswerkbegeleiding ; niet op komen dagen.
Blokweek: briefjes van moeder mee waardoor ze toch eerder naar huis mogen. Dan worden die uren wel opgespaard, maar het 'vervelende' is er wel vanaf.
Andere plek. Gesprekken met mij en coördinator. Gesprekken met leerling, moeder, coördinator en ik.
Bah. Ik voel me zo falen hè..
  Redactie Frontpage maandag 20 februari 2017 @ 17:20:30 #55
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169027422
Morgenvroeg zou (officieel) de uitslag van het rekenexamen bekend moeten zijn. De vorige keren was die meestal de avond tevoren wel in te zien.

En nu ineens is er een 'storing' bij Facet. Blijkbaar was dat toch niet helemaal de bedoeling :D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169039292
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 23:06 schreef faptist het volgende:

Heb je hier nog een goede tip/oplossing voor weten te vinden?
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem met 2 mentorleerlingen.
' Bff's ' die alle twee 10 tekorten staan. Zo zinloos. Niets helpt. Huiswerkbegeleiding ; niet op komen dagen.
Blokweek: briefjes van moeder mee waardoor ze toch eerder naar huis mogen. Dan worden die uren wel opgespaard, maar het 'vervelende' is er wel vanaf.
Andere plek. Gesprekken met mij en coördinator. Gesprekken met leerling, moeder, coördinator en ik.
Bah. Ik voel me zo falen hè..
Met zo'n moeder schiet het dus ook niet echt op.
Tip: loslaten. Je kunt het allemaal wel naar je toe willen trekken, van alles voor ze bedenken, maar zij moeten het doen. En zolang ze zo in de weerstand zitten, gaat het allemaal niet werken. Ik heb met mijn mentorleerling een gesprek gehad, waarin ik hem vooral heb gevraagd naar zijn plannen voor de toekomst. Hoe ziet hij die toekomst voor zich? Ook verteld dat het afzetten tegen 'het systeem' allemaal leuk en aardig is, maar dat hij daar vooral zichzelf mee heeft. Heel erg zijn autonomie benoemd: het is aan jou. Wel verteld dat ik het persoonlijk heel zonde vind van zijn capaciteiten maar dat hij zelf de keuze moet maken of hij wil laten zien wat hij waard is of dat laat zitten. Het lijkt overigens best te werken want hij doet ineens veel meer z'n best. Maar geen idee of dit ook zo blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 21-02-2017 17:34:13 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Redactie Frontpage dinsdag 21 februari 2017 @ 17:33:53 #57
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169049287
Lerarenregister is door de Eerste Kamer. :{
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169049348
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
Lerarenregister is door de Eerste Kamer. :{
Daar heb ik echt nog nooit ook maar één collega over gehoord die dat een goed idee leek.
pi_169049350
Nou, lekker dan. Maar de kans dat de Eerste Kamer zoiets nog tegenhoudt, is natuurlijk ook heel klein. Wel weer een mooi voorbeeld van een maatregel die zogenaamd goed is voor het onderwijs, maar waar bijna geen enkele docent blij mee is. Maar ach, waarom zou je luisteren naar het veld als je mensen hebt die er zulke mooi promotiepraatjes over kunnen houden. 8)7 .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Redactie Frontpage dinsdag 21 februari 2017 @ 17:37:20 #60
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169049375
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 17:36 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Daar heb ik echt nog nooit ook maar één collega over gehoord die dat een goed idee leek.
Daarom is Dekker er ook zo'n voorstander van. Alsof docenten weten wat er goed is voor het onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169056842
Toch nog een stage te pakken, na de vakantie waarschijnlijk beginnen.
  dinsdag 21 februari 2017 @ 22:58:33 #62
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_169059323
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P

(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)

Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
pi_169062012
Pff, ik moet een dossier maken waarin ik bewijs dat ik een goede examinator ben (BKE). Had dat eigenlijk al voor de kerstvakantie af moeten hebben, maar door uitstelgedrag en enorme weerstand tegen dit soort reflectieopdrachten ben ik er pas de laatste twee maanden echt mee bezig. Nu volgens mij wel af, maar nou durf ik het niet in te leveren. Beetje het scriptie gevoel - inleveren is zo definitief, dan kan ik er niets meer aan doen.

Schieganger: hoera! Fijn dat je een plek gevonden hebt!
  Redactie Frontpage woensdag 22 februari 2017 @ 07:41:23 #64
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169062082
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P

(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)

Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Ik ben niet tegen deskundigheidsbevordering, ik ben tegen gecentraliseerde administratieve draken zoals deze. Mijn school en ik zijn samen prima in staat om te kijken of ik mij wel voldoende bijschool.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169062870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P

(Jaja de huidige opzet is voor verbetering vatbaar, maar laat ons maar eens net als eche professionals aantonen dat we doorontwikkelen en ons vak bijhouden. Ik ken genoeg docenten die dat niet doen en wel altijd klagen over taakuren terwijl ze de deskundigheidsbevordering niet eens vol maken en al jaren niet meer sleutelen aan hun lespraktijk etc etc.)

Klinkt goed hoe je dat met je leerling doet Franny. Ik heb er ook elk jaar wel eentje en hoe harder je eraan trekt hoe harder ze zich afzetten. Het volwassen gesprek voeren is alleen soms verdomd lastig met een jongen uit 4 of 5 havo, laat staan 3 kader...
Provocatief coachen helpt wellicht in die gevallen? Leerlingen vinden het vaak wel fijn om eens volwassen benaderd te worden omdat juist deze leerlingen vaak worden toegesproken alsof ze nog kleine onverantwoorde kinderen zijn. Maar het is altijd een beetje aanvoelen wat bij de een wel werkt en bij de ander niet. Ik lees nu net een mailtje dat de betreffende leerling van mij er weer uit is gestuurd bij wiskunde omdat hij voor de zoveelste keer huiswerk niet op orde had en tijdens de les ook niets uitvoerde. Tja.

Ik denk wel dat het een valkuil van betrokken docenten en ouders is om altijd alles voor het kind te willen regelen en oplossen. Ook echt iets van deze tijd natuurlijk. We worden in het onderwijs natuurlijk ook 'afgerekend' op resultaten, dus we hebben belang bij om een kind er door heen te loodsen. Maar ik denk dat het vaak toch wel goed is om de verantwoordelijkheid bij het kind neer te leggen. Dus wel alle hulp aanbieden als het gaat om helpen met plannen, organiseren, een bijles en zoiets dergelijks. Maar als de leerling dat niet oppakt, dan is het misschien ook wel gewoon klaar.

Zo hebben mijn docenten en mijn ouders het in ieder geval bij mij aangepakt destijds. Ik was zelf ook zo'n leerling, voerde op een gegeven moment echt niets meer uit. Toen bleef ik zitten, echt nét, maar mijn docenten wilden geen moeite meer voor me doen. En mijn ouders zeiden: we zijn teleurgesteld omdat we weten dat je het kunt, maar als jij het niet wilt dan moet je misschien maar gewoon mavo gaan doen. Verder bemoeiden ze zich nergens mee en toen heb ik zelf wat soulsearching gedaan en bedacht dat een studie de enige manier zou zijn voor mij om te 'ontsnappen' aan de omgeving waarin ik me ongelukkig voelde. Dat was mijn drijfveer, en zo heeft uiteindelijk iedereen een persoonlijk drijfveer nodig, en als die er niet is, wordt het heel moeilijk.

En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169063506
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
Goed punt. In mijn Amerikaanse tijd werden we doodgegooid met dat soort bureaucratische meuk, terwijl de mensen die er de kantjes van af liepen of die simpelweg faalden, niet werden ontslagen of aangesproken.

Je zou juist het gebruik van het gezonde verstand moeten promoten in een organisatie. Daar heb je toch dure managers voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 22-02-2017 10:37:04 ]
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_169063562
Yep. Mijn school doet nu mee aan een project dat is geïnitieerd door OCW over de vraag hoe de regel-en werkdruk in het onderwijs minder kan. Komen er een paar mensen op bezoek op school om te bespreken wat de docenten op dit gebied ervaren en wat goede oplossingen kunnen zijn. Ook in het kader van 'gezond verstand' en prioriteiten bepalen. Zoals Dekker heeft gezegd: je moet ook zelf bekijken wat echt moet en wat misschien minder kan. Ik zit daar ook bij. Maar het is natuurlijk zo enorm dubbel als het ministerie enerzijds zegt: we willen docenten helpen bij het verminderen van die regel- en werkdruk en anderzijds dit soort dingen invoert.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 22 februari 2017 @ 10:44:51 #68
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_169064215
Maar serieus, hoeveel werk is het nou echt om de cursussen die je doet even in te voeren? Bevestigingsmailtje of certificaatje erbij, hoppa.

Ik zou ook ervoor zijn als scholen makkelijker docenten kunnen ontslaan die niet functioneren, maar man man man dat gebeurt gewoon te weinig. Nou dan maar zo. Maar goed, dat is misschien wel te pragmatisch van me. Ik houd het al bij sinds ik bevoegd ben en vind het echt geen moeite. Voel me ook niet als een kleuer behandeld eerlijk gezegd.
  woensdag 22 februari 2017 @ 10:47:40 #69
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_169064255
Ik denk dat je soms onderschat Franny, hoe groot het verschil is tussen jouw school en jullie leerlingen en grotere scholengemeenschappen met havisten, vmbo'ers en vwo'ers die qua niceau er ook wel een paar tandjes onderzitten.

Ik bedoel niet dat ik jouw leerlingen beter vind, maar de manier waarop je praat over sommige dingen is zo ver van mijn bed...
pi_169064640
Ik was zelf een havist (daarna in een jaar vwo diploma behaald) op een scholengemeenschap en heb hiervoor les gegeven op een soortgelijke school waar ik mentor was van havo 4 en 5. Dus heb daar wel een duidelijk beeld bij. Maar het klopt wel dat ik nu lesgeef in een wat bijzonder segment binnen het onderwijs, met leerlingen in een bepaald profiel met specifieke problematieken ook. Aan de andere kant: pubers blijven pubers he. En ook wij hebben leerlingen die eigenlijk niet op het goede niveau zitten, met alle problemen van dien.

Maar vindt jij dan dat leerlingen op een wat volwassen manier benaderen 'ver van je bed' is?

[ Bericht 5% gewijzigd door Franny_G op 22-02-2017 11:16:42 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169065571
Wat betreft het lerarenregister heeft de Raad van State het volgens mij heel goed verwoord, in dit stuk:
https://www.raadvanstate.(...)advies.html?id=12107

quote:
De Inspectie heeft in 2013 geconstateerd dat leraren op zichzelf ruimte hebben om het initiatief te nemen voor professionalisering, maar dat de werkdruk en het vrijmaken van tijd binnen de school regelmatig een belemmering vormen. (zie noot 14) In de internetconsultatie wijst 40% van de respondenten op de hoge werkdruk. (zie noot 15) Voorts is het scholingsaanbod niet altijd gericht op verbetering van lesgevende activiteiten en hebben schoolleiders onvoldoende inzicht in het aanbod en de kwaliteit ervan. De regering ontkent dan ook niet dat leraren op zichzelf gemotiveerd zijn tot bekwaamheidsonderhoud. Dit relativeert de stelling dat een lerarenregister annex nascholingsplicht nodig zijn omdat bevoegde leraren thans onvoldoende gestructureerd aan nascholing zouden doen.

Een nascholingsplicht en de waarborging daarvan zal weinig effectief zijn indien niet voldaan is aan een aantal randvoorwaarden. Zo zal er voldoende en kwalitatief goed scholingsaanbod moeten zijn. Het is aannemelijk dat de nascholing in de meeste gevallen verzorgd zal worden door de lerarenopleidingen. Maar het is de vraag of zij daarvoor klaar zijn en of niet alle aandacht in eerste instantie zal moeten uitgaan naar het terugdringen van het onbevoegd lesgeven en het opleiden van voldoende leraren om de uitstroom uit het lerarenbestand (vergrijzing) en toenemende vraag (asielzoekerskinderen) te geven. (zie noot 16) Bovendien zullen er voldoende middelen in termen van tijd en financiering uitgetrokken moeten worden. In de toelichting wordt aan deze essentiële randvoorwaarden geen aandacht geschonken.

[...]
Terecht heeft de Onderwijsraad opgemerkt, dat deze normen consensus binnen de beroepsgroep over de in acht te nemen professionele standaarden vooronderstellen: "Zolang er geen overeenstemming bestaat over de professionele standaarden van de beroepsgroep en deze dus niet vaststaan, is moeilijk voor te stellen wat het lerarenregister beoogt te bewaken en bevorderen, dat leraren zich hieraan willen en kunnen verbinden en zich hiermee kunnen identificeren, en hoe de herregistratiecriteria kunnen worden geformuleerd. Een lerarenregister zonder beroepsstandaarden is leeg". (zie noot 22) Anders gezegd: zolang de beroepsgroep nog bezig is om zich te vormen en gedeelde beroepsstandaarden te ontwikkelen - zoals thans het geval is - dient het lerarenregister niet ingevoerd te worden. Met de Onderwijsraad is de Afdeling er niet van overtuigd dat, zoals de toelichting stelt, het lerarenregister in de voorgestelde vorm door de beroepsgroep wordt gedragen.
Een zeer belangrijk punt is dat werkdruk niet zozeer wordt veroorzaakt door het lerarenregister maar dat de hoge werkdruk wel leidt tot minder prioriteit aan deskundigheidsbevordering. We hebben volgens mij allemaal de ervaring dat we veel meer tijd zouden willen besteden aan het ontwikkelen van mooie lessen en ons verdiepen in ons vak en extra cursussen volgen e.d. maar dat de tijd ontbreekt. Bovendien: als draagvlak grotendeels ontbreekt, en er dus zo weinig samenhang is met andere maatregelen en er een gebrek is aan consensus dan is het een 'lege' maatregel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 22 februari 2017 @ 12:49:01 #72
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_169066539
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 11:10 schreef Franny_G het volgende:
Ik was zelf een havist (daarna in een jaar vwo diploma behaald) op een scholengemeenschap en heb hiervoor les gegeven op een soortgelijke school waar ik mentor was van havo 4 en 5. Dus heb daar wel een duidelijk beeld bij. Maar het klopt wel dat ik nu lesgeef in een wat bijzonder segment binnen het onderwijs, met leerlingen in een bepaald profiel met specifieke problematieken ook. Aan de andere kant: pubers blijven pubers he. En ook wij hebben leerlingen die eigenlijk niet op het goede niveau zitten, met alle problemen van dien.

Maar vindt jij dan dat leerlingen op een wat volwassen manier benaderen 'ver van je bed' is?
Nee dat doe ik ook, ik heb juist die aanpak - misschien kwam dat niet duidelijk over.

Edit: ik lees nu nog eens terug en ik kan er de vinger niet op leggen, dus laten we het maar gooien op mijn onzekerheid - ik voel me serieus dom als ik posts van jou of Claudia lees. Ik kan het niet zo mooi verwoorden als jullie, of misschien kan ik het ook wel niet zo mooi uitdenken, ik weet het niet. Het lijkt of jullie altijd weten wat je doet en alles een hoger doel of plan heeft.

[ Bericht 16% gewijzigd door kwakz0r op 22-02-2017 12:55:08 ]
pi_169067138
Als er iemand niet dom is en veel verstand van zaken heeft, ben jij het wel, kwak. :) .
Ik vind dingen verwoorden leuk en denk veel na over zaken. Maar dat is voor mij in de praktijk nog wel eens een struikelblok hoor. Als ik soms naar collega's bij mij op school kijk, heb ik vaak het gevoel dat ik warrig ben in mijn aanpak naar leerlingen toe. Juist omdat ik zoveel nadenk, twijfel ik ook en komt niet alles wat ik in mijn hoofd heb zitten er altijd goed uit. Met name in de pedagogische aanpak en het leerling contact voel ik me vaak best onzeker en een beetje autistisch. Het lesgeven op een gymnasium is voor mij fijn omdat ik hier redelijk goed 'vakidioot' kan zijn, want dat ligt mij het beste. Dus in die zin snap ik wel dat je dat proeft in mijn posts soms.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169067415
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 22 februari 2017 @ 13:45:25 #75
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169067795
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:13 schreef Franny_G het volgende:
Als er iemand niet dom is en veel verstand van zaken heeft, ben jij het wel, kwak. :) .
Ik vind dingen verwoorden leuk en denk veel na over zaken. Maar dat is voor mij in de praktijk nog wel eens een struikelblok hoor. Als ik soms naar collega's bij mij op school kijk, heb ik vaak het gevoel dat ik warrig ben in mijn aanpak naar leerlingen toe. Juist omdat ik zoveel nadenk, twijfel ik ook en komt niet alles wat ik in mijn hoofd heb zitten er altijd goed uit. Met name in de pedagogische aanpak en het leerling contact voel ik me vaak best onzeker en een beetje autistisch. Het lesgeven op een gymnasium is voor mij fijn omdat ik hier redelijk goed 'vakidioot' kan zijn, want dat ligt mij het beste. Dus in die zin snap ik wel dat je dat proeft in mijn posts soms.
Dat is niet per se erg. Er zijn een boel collega's die helemaal niet reflecteren over hun lespraktijk en hun contact met de leerlingen. Welke collega's, dat kun je waarschijnlijk zo zeggen.

Je mag best wat twijfelen over je handelen, je kunt niet alles weten of overzien; idealiter heb je gespecialiseerde collega's of management waar je terecht kunt met dat soort dingen.
  woensdag 22 februari 2017 @ 13:45:55 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169067809
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Prima, maar wanneer heb je daar tijd voor?
pi_169067952
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Prima, maar wanneer heb je daar tijd voor?
Waarom zou dat in dit geval anders zijn dan de gesprekken die je toch al voert met je mentorleerlingen? :?.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 22 februari 2017 @ 14:14:34 #78
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169068397
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:52 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Waarom zou dat in dit geval anders zijn dan de gesprekken die je toch al voert met je mentorleerlingen? :?.
Niet. Maar voor die gesprekken heb ik al amper tijd om even te informeren naar hoe het met ze gaat, laat staan voor een vierledige Socratische aanpak.
  woensdag 22 februari 2017 @ 16:03:25 #79
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_169070856
Zucht, 33 man havo-4 door een zevende lesuur loodsen, waarvan de helft je toch niet respecteert (omdat beginnend docent). Blijft een hel.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
  Redactie Frontpage woensdag 22 februari 2017 @ 16:41:02 #80
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169071594
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk wel dat het een valkuil van betrokken docenten en ouders is om altijd alles voor het kind te willen regelen en oplossen. Ook echt iets van deze tijd natuurlijk. We worden in het onderwijs natuurlijk ook 'afgerekend' op resultaten, dus we hebben belang bij om een kind er door heen te loodsen. Maar ik denk dat het vaak toch wel goed is om de verantwoordelijkheid bij het kind neer te leggen. Dus wel alle hulp aanbieden als het gaat om helpen met plannen, organiseren, een bijles en zoiets dergelijks. Maar als de leerling dat niet oppakt, dan is het misschien ook wel gewoon klaar.
Heel herkenbaar. De cultuur op onze school is in mijn optiek dat we de kinderen veel te lang in de luiers houden, en alles verpakken in bubbeltjesfolie. Ik probeer zelf regelmatig manieren te zoeken om 'de bal' bij de leerling te leggen, door bijvoorbeeld expres geen afspraken te maken voor inhaalwerk; laat de leerling maar naar mij toe komen. Ik heb ook een keer een SO in Magister gezet zonder de stof erbij.
Maar ik ben daar een van de weinigen in. Het laatste voorbeeld resulteerde in eerste instantie in 2 leerlingen die het kwamen vragen (joepie, dat was dus de bedoeling) en daarna in een boze mail van de mentor. Tja.
quote:
En dat is een mooi bruggetje naar dat lerarenregister: daarbij krijg ik het gevoel dat ik behandeld wordt als een onverantwoorde kleuter die in de gaten gehouden moet worden + dat het inderdaad een vorm van bureaucratie/administratie is die voor docenten vooral weer belastend is. Docenten die zichzelf niet meer ontwikkelen en hun vak niet bijhouden: iedereen weet dondersgoed op z'n eigen school wie dat zijn. Dat weten schoolleidingen ook. Pak die docenten dus gewoon aan. Daarnaast kunnen andere docenten prima zelf bijhouden hoe ze zich bijscholen en hun cv up-to-date houden wat dat betreft. We zijn toch niet debiel.
De stas denkt van wel, reagerend op je laatste zinnetje.

Alle docenten en vermoedelijk ook alle leidinggevenden zijn tenminste hbo-geschoold, dus die mag je in staat achten om te bepalen welke opleidingsbehoefte er is. Ook zonder zo'n verplichtend register waar uiteindelijk allerlei ambtenaren allerlei vinkjes in gaan zetten zonder dat ze echt weten over wie of wat het gaat.

Daarnaast ben ik erg bang voor de financiële consequenties. Op dit moment krijg ik certificaten 'voor het opleidingsdossier' voor veredelde vergaderingen, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Dus er komt een moment in de toekomst waar de kwaliteit van die trainingen óók weer in een systeem moet worden vastgelegd, en daarmee wordt het voor vastgelopen docenten ineens erg interessant om tegen wilde zzp-tarieven van die gecertificeerde cursussen te gaan geven.
Dat geld besteed ik liever ergens anders aan.

[ Bericht 17% gewijzigd door Janneke141 op 22-02-2017 17:01:48 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169077990
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 10:44 schreef kwakz0r het volgende:
Maar serieus, hoeveel werk is het nou echt om de cursussen die je doet even in te voeren? Bevestigingsmailtje of certificaatje erbij, hoppa.

Voor mij is dat (nu) wel veel werk, omdat ik altijd gedacht heb.. wat moet ik met dit papiertje.
Leuk zo'n cursus Magister / Mentoraat / Kurzweil / ICT / Whatever, maar er werd nooit naar gevraagd dus tijdens het verhuizen heb ik al dat papierwerk weg gedaan. |:(
  woensdag 22 februari 2017 @ 21:10:24 #82
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_169078101
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 21:06 schreef faptist het volgende:

[..]

Voor mij is dat (nu) wel veel werk, omdat ik altijd gedacht heb.. wat moet ik met dit papiertje.
Leuk zo'n cursus Magister / Mentoraat / Kurzweil / ICT / Whatever, maar er werd nooit naar gevraagd dus tijdens het verhuizen heb ik al dat papierwerk weg gedaan. |:(
Het is ook niet met terugwerkende kracht vlgs mij, dus alleen voor dingen die je nog gaat doen.

En ach, mensen, ik snap ook heus dat er dingen op tegen zijn - maar ik word altijd erg kriegel als heel veel mensen ergens over klagen. Ik krijg dan de neiging om er juist het positieve van te zien...
pi_169090150
Oh jongens, ik had nooit mee moeten doen aan het werkgroepje dat nu werkt bij ons op school aan het project van OCW over werk- en regeldruk verminderen. Nu willen ze dat we gaan vloggen. _O- . :') .

(Ook heel mooi natuurlijk: we willen met jullie meedenken over werkdrukvermindering en daarom vragen we jullie een extra taak te doen, namelijk vloggen over werkdrukvermindering, omdat we dan weer iets leuks hebben voor de website. O+ .)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 24 februari 2017 @ 08:40:24 #84
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_169110187
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2017 13:34 schreef Franny_G het volgende:
Oh jongens, ik had nooit mee moeten doen aan het werkgroepje dat nu werkt bij ons op school aan het project van OCW over werk- en regeldruk verminderen. Nu willen ze dat we gaan vloggen. _O- . :') .

(Ook heel mooi natuurlijk: we willen met jullie meedenken over werkdrukvermindering en daarom vragen we jullie een extra taak te doen, namelijk vloggen over werkdrukvermindering, omdat we dan weer iets leuks hebben voor de website. O+ .)
Dat is wel heel typisch, inderdaad.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
pi_169110336
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben de enige gek die voor is blijkbaar :P
Nee hoor, bij ons op de opleiding lopen ook veel docenten rond die er blij mee zijn!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169110435
quote:
2s.gif Op woensdag 22 februari 2017 09:08 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Provocatief coachen helpt wellicht in die gevallen? Leerlingen vinden het vaak wel fijn om eens volwassen benaderd te worden omdat juist deze leerlingen vaak worden toegesproken alsof ze nog kleine onverantwoorde kinderen zijn.
Mee eens, al zou ik dat niet per definitie provocatief doen (wat versta je daaronder?) maar juist op een open, begripvolle manier. Geef een leerling bijvoorbeeld de ruimte om te praten over wat hem/haar interesseert.

Ik heb zelf veel van dit soort gesprekken gevoerd. Het viel mij op dat zelfs de jongens tot wie je doorgaans moeilijk door kunt dringen iemand hebben die belangrijk voor hen is of iets waar ze zich voor inzetten. Zo had ik eens een gesprek met een jongen uit de basisberoepsgerichte leerweg (3e jaar) die een erg autoritaire mentor had en daar voortdurend mee in conflict verkeerde. Hij spijbelde dan ook veel, haalde onvoldoendes, was brutaal in de lessen. Intussen bleek hij mee te draaien in het bedrijf van een oom, waar hij gewoon op tijd kwam en zijn werk goed deed. Dat betekent niet dat je op zo'n moment ineens een oplossing vindt, want school blijft school. Maar het kan wel een vertrekpunt zijn om na te denken over vragen als: Waarom lukt dat jou in dat bedrijf wel en op school niet? En erkenning van zijn kwaliteiten kan er ook voor zorgen dat hij zich niet alleen 'uitgekotst' voelt, maar ook gewaardeerd. Wie wil dat gevoel nu niet hebben?

Er waren ook altijd wel leerlingen bij wie dit niet lukte, natuurlijk, bijvoorbeeld leerlingen die in het criminele circuit terecht waren gekomen. Ik vond dat die leerlingen eenvoudigweg te veel tweede kansen kregen. Ze nemen school niet meer serieus als beloofde consequenties niet worden opgevolgd. Ik ben het dan ook geheel met je eens Franny dat je leerlingen niet te veel moet betuttelen. Uiteindelijk moet het toch vanuit henzelf komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169110609
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2017 12:49 schreef kwakz0r het volgende:

Edit: ik lees nu nog eens terug en ik kan er de vinger niet op leggen, dus laten we het maar gooien op mijn onzekerheid - ik voel me serieus dom als ik posts van jou of Claudia lees. Ik kan het niet zo mooi verwoorden als jullie, of misschien kan ik het ook wel niet zo mooi uitdenken, ik weet het niet. Het lijkt of jullie altijd weten wat je doet en alles een hoger doel of plan heeft.
Ik vind het forum juist fijn omdat het een moment biedt van reflectie. Ik schrijf mijn ideeën op en krijg daardoor een beter inzicht in wat ik doe, waarom ik het doe en wat ik nog meer zou willen doen, Dat betekent niet dat de praktijk eenvoudig is.

Ik ben bijvoorbeeld gestopt met mijn baan in het vmbo omdat ik die emotioneel te zwaar vond. Ik nam de problemen van leerlingen mee naar huis en had daar last van. De afgelopen tijd heb ik zelfs hevig getwijfeld - ook hier op het forum - of ik wel in het hoger onderwijs wil blijven lesgeven. Het valt me erg zwaar dat de meeste studenten vooral een voldoende willen halen in plaats van colleges uit interesse te volgen.

Een ander voorbeeld: deze week legde een student van me een kwestie voor. Haar zus heeft een kind dat niet op zijn plaats is in het basisonderwijs. Hij is een dromer, kan zich moeilijk concentreren, heeft daardoor vaak extra uitleg nodig. Ik kan haar precies vertellen wat ik denk dat het beste is voor zo'n kind, maar dat doe ik niet. Ik kan namelijk geen verantwoordelijkheid dragen voor consequenties die daar mogelijk uit voortvloeien. Ik ken het kind immers niet echt. En zelfs als ik het kind wel zou kennen: wat maakt mij gekwalificeerd om adviezen uit te brengen? Ik ben toevallig in de onderwijskunde terecht gekomen en heb inmiddels een aardige hoeveelheid kennis en ervaring, maar ik voel me totaal niet een expert. Onze professor die net met pensioen is, díe is de expert.

(Misschien wel grappig om te weten: we krijgen met grote regelmaat verzoekjes vanuit de media om uitspraken te doen over opvoedings- en onderwijskwesties. Degene die het hardst schreeuwt, krijgt het woord. Afgelopen keer ging dat over conciërges en hoe belangrijk die zijn voor een school. Daar weet ik niets van, maar dat lijkt er nauwelijks toe te doen. Afijn, op zulke verzoeken ga ik niet in.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 24-02-2017 09:26:05 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169110644
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wow kwak, voor mij hoor jij ook in dat rijtje met Franny en Claudia, hoor!

Faptist, misschien heb je het al geprobeerd, maar in de motiverende gespreksvoering heb je een techniek die de beslissingbalans heet. Dat houdt in dat je met de leerling vier stappen doorloopt, niet noodzakelijkerwijs binnen één gesprek. De stappen zijn achtereenvolgens: de voordelen van de status quo, de nadelen van de status quo, de nadelen van de nieuwe, gewenste situatie en de voordelen daarvan. De bedoeling is dat de leerling zelf tot het inzicht komt waarom zijn huidige gedrag niet werkt.
Heb je daar meer informatie over? Gesprekstechnieken interesseren met mateloos.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169111316
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 09:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het forum juist fijn omdat het een moment biedt van reflectie. Ik schrijf mijn ideeën op en krijg daardoor een beter inzicht in wat ik doe, waarom ik het doe en wat ik nog meer zou willen doen, Dat betekent niet dat de praktijk eenvoudig is.

Ik ben bijvoorbeeld gestopt met mijn baan in het vmbo omdat ik die emotioneel te zwaar vond. Ik nam de problemen van leerlingen mee naar huis en had daar last van. De afgelopen tijd heb ik zelfs hevig getwijfeld - ook hier op het forum - of ik wel in het hoger onderwijs wil blijven lesgeven. Het valt me erg zwaar dat de meeste studenten vooral een voldoende willen halen in plaats van colleges uit interesse te volgen.
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Met name de vanzelfsprekendheid van overwerken en de hectische tentamenperioden staan me tegen.

Sprak gister een vriend in Parijs die daar onderzoek doet en doceert op een universiteit. Blijkbaar heb je daar geen toelating zoals in NL, dus toen ik vertelde wat voor vakken ik geef werd ie jaloers :P Hij had studenten die moeite hadden met breuken optellen.
pi_169112074
3 ln(2), en de helft van de klas had geen benul hoe ze dat uit moesten rekenen. 3 + ln(2)?

Dat het niveau laag is, soit, maar het gebrek aan motivatie, het weigeren om vragen te stellen (cultuur), de apathie, het op elk moment binnenvallen in de les - ik kan er maar niet aan wennen.

Dan schiet ik dus voorzichtigjes uit m'n slof, en zo'n boodschap komt wel aan. Dat doen ze geen twee keer, te laat binnenkomen.

Ben druk aan het solliciteren, en het lukt me niet om mijn weerzin tegen lesgeven te camoufleren. Alsof je aan een dood paard trekt, dat hoger onderwijs.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_169112578
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 11:03 schreef Lyrebird het volgende:

Ben druk aan het solliciteren, en het lukt me niet om mijn weerzin tegen lesgeven te camoufleren. Alsof je aan een dood paard trekt, dat hoger onderwijs.
Wat me onder andere tegenstaat, is dat ik er zelf de laatste maanden over ben gaan zeuren. Ik wil helemaal geen zeur zijn - daar hebben we er al genoeg van in het onderwijs. :Y) Ik houd heel erg van lesgeven, het liefst aan de zogenaamd moeilijkste groepen. Ik vind het juist leuk om jongeren en jonge volwassenen te interesseren voor onderwerpen waar ze zich uit zichzelf niet gauw in zouden verdiepen.

Ik voel me momenteel vooral machteloos tegenover het systeem, dat kinderen al vroeg leert dat ze voldoendes moeten halen en bovendien te weinig een beroep doet op hun eigen verantwoordelijkheid. Tegen de tijd dat ze volwassen zijn, zijn deze leerlingen calculerend geworden (d.w.z. doen het minimale wat nodig is om een voldoende voor een vak te halen) en schuiven verantwoordelijkheid op anderen af (bijv. door een klacht in te dienen over een tentamen voor het cijfer bekend is, om in het geval van een onvoldoende nog een mogelijkheid te hebben eronderuit te komen).

Tegen deze krachten vechten is zwaar. Gelukkig zijn er nog succesjes, anders was ik allang gestopt. Onze masterstudenten zijn fantastisch en ik gaf afgelopen maand een college aan tweedejaars dat heel leuk was (met applaus, altijd een boost :+). Gelukkig begeleid ik momenteel even alleen maar scripties. In een scriptietraject komt wat mij betreft het beste van het hoger onderwijs samen: betekenisvol onderwijs, in kleine groepjes of individueel, met intensieve begeleiding.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169112797
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 10:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben er ook nog niet helemaal over uit. Met name de vanzelfsprekendheid van overwerken en de hectische tentamenperioden staan me tegen.
Ja, ik vind de werkcultuur ook volkomen verknipt. Je moet overal in uitblinken, maar krijgt er te weinig tijd voor. Gelukkig denken mijn naaste collega's er precies zo over en bestaat dit idee bij ons vooral onder de oudere generaties.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een nieuwe collega krijg die op termijn de rol van senior in onze groep kan gaan vervullen en die ook niet in de cultuur van overwerkt-zijn gelooft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_169115726
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 11:03 schreef Lyrebird het volgende:

Dat het niveau laag is, soit, maar het gebrek aan motivatie, het weigeren om vragen te stellen (cultuur), de apathie, het op elk moment binnenvallen in de les - ik kan er maar niet aan wennen.

Dat ook. Heb laatst voor het eerst een telefoon afgepakt en duidelijk gemaakt dit ik tijdens de colleges geen enkele telefoon in het zicht wil hebben. Te laat komen heb ik nog niet aangepakt, maar voor mij is het ook een bron van ergernis.
pi_169118209
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 13:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ook. Heb laatst voor het eerst een telefoon afgepakt en duidelijk gemaakt dit ik tijdens de colleges geen enkele telefoon in het zicht wil hebben. Te laat komen heb ik nog niet aangepakt, maar voor mij is het ook een bron van ergernis.
En dan heb je nog met volwassenen te maken. :)

Je zou voor de lol eens een gastcollege op onze universiteit moeten geven. Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.

Een oplossing: een test aan het einde van de les, waarvoor ze een punt krijgen.

Ik had tijdens de les een probleem bedacht, waarvoor ze alleen maar getallen in een aangeleverde formule hoefden in te vullen. Eitje, dacht ik.

Driekwart van de klas kreeg het niet opgelost.

Tijdens de lunch kom ik geregeld twee Afrikanen tegen, uit Somalie en Botswana, waarmee ik leuk ervaringen uit kan wisselen. Zij beamen dat de studentencultuur heeeeeel anders is dan in hun eigen land. Het te laat komen, het gebrek aan motivatie, etc.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_169119389
Nou, ik had vandaag ook een interessant gesprek met mijn vijfde klas. Over het feit dat ze massaal onvoorbereid naar de les komen en vaak spullen niet op orde hebben.
Ik ga open het gesprek aan en vertel ook rustig wat dit voor mij als docent betekent als zij zo slecht voorbereid en zo passief de les bijwonen.
Ik hoor dan dingen als:
- maar het is toch mijn eigen keuze als ik hier met een 'zesjesmentaliteit' wil zitten?
- als ik voldoendes haal voor een vak dan kan een docent toch niets zeggen verder?

Waar het op neer komt, is dat het ongelooflijk 'self centred' en kortzichtig is, ze helemaal niet in de gaten hebben hoe erg ze ook zichzelf hiermee te kort doen en wat een gemiste kans het voor alle partijen is als een docent telkens weer het niveau van de les moet aanpassen omdat zij geen input leveren.
Nou ja, het was wel weer aardig om zo'n gesprek te hebben met ze. Eens in de zoveel tijd doe ik dat met een klas waar het niet lekker mee loopt en het leidt altijd wel tot nieuwe inzichten over en weer.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169119588
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 11:43 schreef Claudia_x het volgende:

En waar ik heel blij mee ben, is dat ik een nieuwe collega krijg die op termijn de rol van senior in onze groep kan gaan vervullen en die ook niet in de cultuur van overwerkt-zijn gelooft.
Doen natuurlijk, dat ouderschapsverlof. Het is zo zonde om daar geen gebruik van te maken, al biedt het natuurlijk geen langetermijnoplossing.

Die nieuwe collega klinkt goed en het is heel fijn als je daar hetzelfde over denkt. Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe collega in mijn sectie. Ik ben heel blij met haar omdat ze heel bevlogen is, veel goede ideeen heeft en ook op goed niveau lesgeeft e.d. Maar zij gaat echt veel te ver in haar uren. Ze geeft dit jaar officieel maar drie dagen les, maar in de praktijk werkt ze wel vijf of zes dagen in de week. Ik vind dat niet normaal en ben dus steeds bezig haar af te remmen. Wat ze zelf nog niet goed door heeft is dat ze daarmee ook de lat voor naaste collega's onmogelijk hoog legt: ze komt zo vaak met zulke ambitieuze plannen, stopt zoveel tijd in de voorbereiding van lessen dat ik me regelmatig een klaploper voel naast haar die de kantjes ervan afloopt. :') . _O- .

Ik weet natuurlijk dondersgoed dat dit allemaal helemaal niet waar is, maar het was fijner en beter geweest als ik iemand naast me had die daar ook wat nuchterder in staat, hoe aardig en geweldig ze ook is. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Redactie Frontpage vrijdag 24 februari 2017 @ 22:06:19 #97
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169126032
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 15:49 schreef Lyrebird het volgende:
Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.
Blijkbaar is het niet boeiend genoeg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage vrijdag 24 februari 2017 @ 22:42:42 #98
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169126793
Trouwens: tot tranen geroerd vandaag. Twee leerlingen die vorig jaar examen hebben gedaan (vmbo-bb) kwamen vandaag terug op school om een bos bloemen te brengen voor een collega die langdurig in de ziektewet zit. Tikkeltje onhandig, tikkeltje ongemakkelijk - maar zo goed bedoeld...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169127331
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 15:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En dan heb je nog met volwassenen te maken. :)

Je zou voor de lol eens een gastcollege op onze universiteit moeten geven. Je weet niet wat je ziet. Na vijf minuten zit 75% van de klas te knikkebollen, en vijf minuten later zijn ze onder zeil.

Een oplossing: een test aan het einde van de les, waarvoor ze een punt krijgen.

Ik had tijdens de les een probleem bedacht, waarvoor ze alleen maar getallen in een aangeleverde formule hoefden in te vullen. Eitje, dacht ik.

Driekwart van de klas kreeg het niet opgelost.

Tijdens de lunch kom ik geregeld twee Afrikanen tegen, uit Somalie en Botswana, waarmee ik leuk ervaringen uit kan wisselen. Zij beamen dat de studentencultuur heeeeeel anders is dan in hun eigen land. Het te laat komen, het gebrek aan motivatie, etc.
Kom graag es langs :P Japan was het toch? :7
pi_169130984
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 22:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Blijkbaar is het niet boeiend genoeg.
Zit wat in. Het niveau zal ws te hoog liggen, en dat gecombineerd met een les in het Engels, waarbij ze weigeren om vragen te stellen, zorgt voor slaapverwekkend eenrichtingsverkeer.

Ter verdediging van mezelf: buitenlandse studenten doen wel goed mee.

Ik heb eens een collega gevraagd voor een gastcollege, die wel vloeiend Japans sprak. Hij had een eenvoudig verhaal, maar toch lag de helft van de klas te pitten.

Het niveau is echt om te huilen.

Hij geeft ook les aan professionals, en krijgt meestal als feedback dat de lessen moeilijk te volgen zijn. Ja, wat wil je als je als "student" hebt liggen maffen. Een instelling van likmevestje.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')