quote:
Yup, het is ook een beetje ongemakkelijk als ze dat niet zouden doen, als je af en toe de onderonsjes ziet in vooral het Utrechtse zaaltjes leven. De hoofdreden waarom Nederlandse muziekjournalistiek op veel vlakken nietszeggend is. Weinigen zullen het aandurven om artiesten van bepaalde labels kritisch te beoordelen, want het is nogal kut als je daarna weer met Maurits bij St. Paul staat te dansen. En ach, waarom je onafhankelijkheid en neutraliteit niet op het spel willen zetten, als de bedrijfsfeestjes van Kees zo gezellig zijn.
Het irritante aan veel van die figuren is vooral hun hypocrisie. Hier hebben de Volkskrant-jongens niet veel last van, maar anderen hebben de mond vol met sociaal commentaar en spreken hooghartig over welke internationale artiesten we moeten boycotten door welke misstappen. Maar als meermaals veroordeelde kinderpooier Kempi weer een drol legt gaat de rode loper uit, want anders kunnen ze Kees niet meer aankijken en wordt de subsidie ingetrokken. Nee, Broederliefde boven Paul McCartney op Pinkpop verkiezen, dat durven ze wel.
Om nog maar te zwijgen over de vooropgezette een-tweetjes, OOR zeikt x af, Volkskrant prijst x de hemel in. En omdat Nederland zo klein is, zijn zelfs belangenverstrengelingen vaak niet van de lucht. Journalisten die altijd bepaalde labels hebben gepromoot die plots een carrière switch maken naar desbetreffende platenmaatschappijen, en zelfs dan nog af en toe de kans krijgen om hun eigen platen te pluggen op hun oude medium. Goed, dit is natuurlijk niet allemaal iets wat exclusief in Nederland gebeurt.