abonnement Unibet Coolblue
pi_168258989
Aankomend september begin ik (weer) aan een nieuwe opleiding.

Op dit moment volg ik een HBO opleiding en af en toe staat de manier van opleiden op een HBO opleiding mij toch wel erg tegen. Alles is zo gigantisch breed, je leert van alles wat, maar net niks. De opdrachten die je meekrijgt zijn zo 9 van de 10 keer niet serieus te nemen, heel veel filmpjes maken, van elke scheet die je laat moet je een presentatie maken...
Ik zit nu in het 2e jaar van mijn opleiding en ondanks dat ik alles keurig afsluit weet ik nog altijd geen antwoord te geven als iemand mij de vraag stelt; ''Wat leer je nou eigenlijk op je studie?''.

Aankomend september wil ik sowieso van studie wisselen. Nou kan ik weer een nieuwe HBO opleiding starten welke mij wellicht beter licht, maar aangezien ik mijn propedeuse binnen heb zou ik ook door kunnen stromen naar de universiteit.

Wat zijn precies de verschillen qua vorm van lesgeven binnen het HBO en WO?
  woensdag 18 januari 2017 @ 23:21:43 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_168259165
Het hbo sluit qua onderwijs erg aan op de middelbare school en de universiteit sluit qua onderwijs voornamelijk aan op een toekomst in de wetenschap. Ik denk dan bij hbo aan veel projecten en stageverslagen en bij de universiteit aan papers en tentamens, met daarbij natuurlijk ook de overlap tussen beide onderwijsvormen. Afhankelijk van je interesses zou ik hbo zeker niet direct afschrijven. Best een kans dat je baankansen met hbo stukken beter zijn.
pi_168259736
Verschilt ook echt per opleiding, hoor. Welke opleiding volg je op dit moment?
Protège moi de mes désirs.
pi_168259748
Bij HBO kom je in de show van Rob Geus met je studentenflat, zuipen neuken vreten.
WO, zien we je over 15 jaar hier terug, met topics in R&P ben 45 en nog maagd
Ik zwaai naar dieren.
pi_168260332
Wat je zegt is natuurlijk onzin, dat je op het hbo eigenlijk niets leert. Dat ligt er nou net aan welke opleiding je volgt. Er zijn genoeg specifieke opleidingen waar je heel veel nuttige dingen leert. Bij een opleiding waar jij het over hebt moet ik direct aan communicatie of psychologie denken, maar misschien is dat een vooroordeel
pi_168260347


[ Bericht 100% gewijzigd door toppertim op 19-01-2017 00:25:16 ]
pi_168261127
MBO en HBO hebben meer met elkaar gemeen dan HBO en WO.
pi_168261778
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 02:59 schreef 0906 het volgende:
MBO en HBO hebben meer met elkaar gemeen dan HBO en WO.
Ik vind het verschil tussen mbo en hbo groter dan tussen hbo en wo.
pi_168261811
WO is wetenschappelijk. Je gaat wetenschappelijke onderzoeksvaardigheden opdoen en uiteindelijk een onderzoek uitvoeren. Afhankelijk van de studie zal je behalve theoretische kennis uit boeken, ook veel artikelen moeten lezen.

HBO is een stuk schoolser en meer praktijk.
  donderdag 19 januari 2017 @ 08:54:35 #10
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_168261886
Wo is meer op het wetenschappelijke, hbo het praktische.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_168261991
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 08:47 schreef -Strawberry- het volgende:
WO is wetenschappelijk. Je gaat wetenschappelijke onderzoeksvaardigheden opdoen en uiteindelijk een onderzoek uitvoeren. Afhankelijk van de studie zal je behalve theoretische kennis uit boeken, ook veel artikelen moeten lezen.

HBO is een stuk schoolser en meer praktijk.
Je hbo-opleiding sluit je ook af met het verrichten van een onderzoek.
Protège moi de mes désirs.
pi_168262027
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 09:02 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Je hbo-opleiding sluit je ook af met het verrichten van een onderzoek.
Geen wetenschappelijk onderzoek waarin verwezen wordt naar andere onderzoeken. Meestal geen statistische analyses en dergelijke. :P Neem een hbo psychologie en een wo psychologie, echt een enorm verschil.
pi_168262327
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 08:47 schreef -Strawberry- het volgende:
WO is wetenschappelijk. Je gaat wetenschappelijke onderzoeksvaardigheden opdoen en uiteindelijk een onderzoek uitvoeren. Afhankelijk van de studie zal je behalve theoretische kennis uit boeken, ook veel artikelen moeten lezen.

HBO is een stuk schoolser en meer praktijk.
Dat moet je bij HBO ook, maar waarschijnlijk wel in iets mindere mate. HBO is inderdaad meer gericht op de praktijk, je wordt klaargestoomd voor het beroep zelf. WO is vooral theorie.

Vooralsnog vind ik het verschil kleiner dan tussen MBO en HBO.
pi_168263009
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 08:44 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ik vind het verschil tussen mbo en hbo groter dan tussen hbo en wo.
Aansluiting mbo-hbo is beter dan hbo-wo. Manier van leren is totaal anders.
pi_168263134
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 09:56 schreef 0906 het volgende:

[..]

Aansluiting mbo-hbo is beter dan hbo-wo. Manier van leren is totaal anders.
Denk ik ook eigenlijk. Ken veel mensen die weinig moeite hadden met de overstap mbo-hbo maar anderen die hbo-wo juist wel weer een groot verschil vonden. Maar goed, dat verschilt ook per studie/opleiding.
  donderdag 19 januari 2017 @ 10:06:46 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168263201
WO is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Denk aan richting een universiteit. MBO-HBO meer gericht op een beroep. Denk aan techniek en dergelijke. Zorg enz.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_168263624
TS welke studie volg je nu? wo is een stuk theoretischer en ook een behoorlijk stuk moeilijker dan hbo. Maar als je hbo nu super makkelijk vindt moet het kunnen.
pi_168263665
Het hangt een beetje van de studie af maar op het wo heb je ook meer 'praktische' opleidingen zoals technische opleidingen en geneeskunde waarbij theorie vaak wordt gecombineerd met projectwerk. Op het wo gaan ze wel veel sneller door de theorie heen dan op het hbo.
pi_168263748
Jongens ik moet een beetje huilen.
Het is wo en hbo, waarom jullie praten over HBO (tv zender) snap ik gewoon niet.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 januari 2017 @ 10:39:14 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_168263837
Vanuit mijn eigen veld...
Accounting verschil HBO en WO. HBO'ers wordt geleerd hoe het moet. WO'ers leren waarom iets zou moeten of waarom juist niet.

HBO'ers voeren gewoon uit en WO'ers stellen de vraag Waarom dan?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_168263868
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 10:39 schreef borisz het volgende:
Vanuit mijn eigen veld...
Accounting verschil HBO en WO. HBO'ers wordt geleerd hoe het moet. WO'ers leren waarom iets zou moeten of waarom juist niet.

HBO'ers voeren gewoon uit en WO'ers stellen de vraag Waarom dan?
Het is hbo!!!!!
Hoe kan jij mod zijn.
pi_168265204
Het klinkt alsof je een pretstudie doet. Ik kan het weten want ik heb zelf ook zoiets gedaan maar dan op de uni.
Ik doe nu hbo informatica en ik zal het even vergelijken met WO psychologie, niet dat deze studies ook maar enigszins op elkaar lijken...

Op het hbo heb ik 0 verplichte contacturen, met psycho 6 uur verplicht.
wo heeft meer stof, je moet iig meer lezen, maar niemand deed dit ooit want iedereen gebruikte Joho samenvattingen. met een samenvatting kon je trouwens makkelijk een 8 halen voor een tentamen.
Je moet wel meer schrijven op de uni, meer papers en essays.
pi_168265398
Wat een reacties! Ik volg op dit moment technische bedrijfskunde, maar eigenlijk spreekt heel de studie mij totaal niet aan.
Qua stof is het prima bij te houden. Met alle groepsopdrachten, individuele opdrachten en presentaties kan het welleens wat onoverzichtelijk / drukker worden.

Merk je nou echt op de universiteit dat dit bovenstaande (al die opdrachten en presentaties) stukken minder is en je vooral meer tijd in zelfstudie moet moet steken en gewoon je toetsen doen?
pi_168265694
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 12:07 schreef KawaZ het volgende:
Merk je nou echt op de universiteit dat dit bovenstaande (al die opdrachten en presentaties) stukken minder is en je vooral meer tijd in zelfstudie moet moet steken en gewoon je toetsen doen?
Jep.
Zo moet je het wel een beetje zien ja.

Ik heb HBO MER gedaan (eerste jaar) en zit nu in jaar 3 van Economie op het WO,
Op het WO hoef je nauwelijks te presteren, op het HBO was dat wekelijks.
Op het HBO moest je veel papers inleveren... Op het WO is dat veel minder.
Op het HBO moest ik veel aanwezig zijn voor bepaalde lessen, op het WO heb je een stuk minder practica klassen. (niet altijd even handig om op te bezuinigen naar mijn smaak)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168266113
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 09:56 schreef 0906 het volgende:

[..]

Aansluiting mbo-hbo is beter dan hbo-wo. Manier van leren is totaal anders.
Ook niet mee eens eigenlijk. In mijn omgeving hebben mensen veel meer moeite met de overstap van MBO naar HBO dan van HBO naar WO. Maar goed, dat kan misschien ook weer per vakgebied verschillen. WO is in principe een bachelor + master, en die bachelor staat gelijk aan een hbo-bachelor.

Werd hier eerder gezegd dat HBO 'schoolser' zou zijn, maar ook daar ben ik het niet direct mee eens. Je hebt meer werkcolleges en praktijkvakken, maar voor de rest vind ik het in de werkelijkheid niet zo 'persoonlijk' als iedereen doet voorkomen. Je moet alsnog overal achteraan en niemand die het iets kan schelen wanneer je twee jaar langer over je opleiding doet.
pi_168266315
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 12:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jep.
Zo moet je het wel een beetje zien ja.

Ik heb HBO MER gedaan (eerste jaar) en zit nu in jaar 3 van Economie op het WO,
Op het WO hoef je nauwelijks te presteren, op het HBO was dat wekelijks.
Op het HBO moest je veel papers inleveren... Op het WO is dat veel minder.
Op het HBO moest ik veel aanwezig zijn voor bepaalde lessen, op het WO heb je een stuk minder practica klassen. (niet altijd even handig om op te bezuinigen naar mijn smaak)
Dus als ik het goed begrijp heb jij je propedeuse gehaald en vervolgens doorgestroomt naar de universiteit? Vond je het niveauverschil hoog tussen hbo / wo?
pi_168266504
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 13:05 schreef KawaZ het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp heb jij je propedeuse gehaald en vervolgens doorgestroomt naar de universiteit? Vond je het niveauverschil hoog tussen hbo / wo?
Bij sommige vakken komt het voor dat je brein iets meer geprikkeld wordt... Dan is de "moeilijkheidsgraad" wat hoger (ik vind het juist fijn om tijd te investeren in iets wat lastig te internaliseren is en te begrijpen dan simpele feitjes te stampen), maar over het algemeen t.o.v. HBO zou ik universiteit niet perse moeilijker noemen.

Ik hoor wel signalen komen van dat masters wel heel veel tijd vragen... Misschien dat het na de bachelor wat lastiger wordt dus. Dunno.

Dus: Je intelligentie wordt iets meer aangesproken, maar naar mijn idee heeft het HBO als voordeel dat het je capaciteiten aanspreekt... Je wordt praktisch inzetbaar en leert skills die je in het werkveld kan gebruiken... Dat heeft ook voordelen.

Ik ben nu in het 3e jaar bezig maar heb eigenlijk geen idee wat ik praktisch kan toepassen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168267520
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 13:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Bij sommige vakken komt het voor dat je brein iets meer geprikkeld wordt... Dan is de "moeilijkheidsgraad" wat hoger (ik vind het juist fijn om tijd te investeren in iets wat lastig te internaliseren is en te begrijpen dan simpele feitjes te stampen), maar over het algemeen t.o.v. HBO zou ik universiteit niet perse moeilijker noemen.

Ik hoor wel signalen komen van dat masters wel heel veel tijd vragen... Misschien dat het na de bachelor wat lastiger wordt dus. Dunno.

Dus: Je intelligentie wordt iets meer aangesproken, maar naar mijn idee heeft het HBO als voordeel dat het je capaciteiten aanspreekt... Je wordt praktisch inzetbaar en leert skills die je in het werkveld kan gebruiken... Dat heeft ook voordelen.

Ik ben nu in het 3e jaar bezig maar heb eigenlijk geen idee wat ik praktisch kan toepassen.
Bachelor en master is best wel een verschil. Als je de bachelor lastig vond kan de master wel eens zwaar worden. Aan de andere kant: heb je de stof elke keer weer beter door (dus niet op goed geluk een zesje gescoord), dan helpt je dat om je mastervakken beter te doen.
pi_168267713
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 09:04 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Geen wetenschappelijk onderzoek waarin verwezen wordt naar andere onderzoeken. Meestal geen statistische analyses en dergelijke. :P Neem een hbo psychologie en een wo psychologie, echt een enorm verschil.
Ik werk in het onderwijs (mbo, hbo en wo) en ik zie bij het hbo steeds meer de trend om ook wetenschappelijk te werken. Het eindonderzoek waarop veel hbo-ers afstuderen voldoet steeds meer aan de wetenschappelijke criteria qua statistiek en opzet. Zelfs de mbo gaat die kant uit! Soms zit ik hoofdschuddend scripties na te kijken en denk; het is netjes wat ze doen, maar eenmaal afgestudeerd zullen ze nooit meer iets wetenschappelijks uitvoeren en zijn ze alleen maar met de praktijk bezig. Aan de andere kant kan ik het ook wel weer waarderen dat er wat diepgang binnen de beroepsopleidingen wordt aangebracht.
pi_168267769
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 12:07 schreef KawaZ het volgende:
Wat een reacties! Ik volg op dit moment technische bedrijfskunde, maar eigenlijk spreekt heel de studie mij totaal niet aan.
Qua stof is het prima bij te houden. Met alle groepsopdrachten, individuele opdrachten en presentaties kan het welleens wat onoverzichtelijk / drukker worden.

Merk je nou echt op de universiteit dat dit bovenstaande (al die opdrachten en presentaties) stukken minder is en je vooral meer tijd in zelfstudie moet moet steken en gewoon je toetsen doen?
Ik heb een WO bachelor afgerond en doe nu een WO master.

Tijdens mijn master nu moet ik nog steeds opdrachten schrijven en presenteren. Net als bij de bachelor. Het grote verschil is dat we nu geen studieboeken hebben (op een paar vakken na) maar we studeren aan de hand van wetenschappelijke artikelen. Ook zijn de tentamens pittiger, geen multiple choice vragen meer maar uitsluitend open vragen dus je moet de stof daadwerkelijk beheersen (ik heb tijdens mijn bachelor twee vakken gehaald zonder te leren door goed te scoren op multiple choice tentamens, dat feestje gaat tijdens de master niet door).

Ik vond het propedeuse jaar het meest schools. Dus....het hangt allemaal af van de fase in je studie en ook welk studie je volgt etc.

Ik vind de master trouwens goed te doen, gewoon gedisciplineerd studeren en niet lanterfanten zoals tijdens de bachelor.
pi_168267923
Een master op de universiteit is dan vaak wel maar weer 1 jaar, right?

Lastig, ik ben inmiddels al weer 24. Nu inmiddels dus 2e jaars hbo student, maar daarvoor heb ik eigenlijk veel gereisd en gewerkt. Voor je het weet ben je dan opeens 24 en dan begint de tijd toch een soort van te dringen;) Aangezien ik na de havo als puber nog even een paar weken voor spek en bonen mee heb gedaan op de hbo loopt mijn studielimiet ook af september 2020. Dus ik moet eigenlijk voor die tijd een hbo of wo bachelor afgerond hebben :{

Zit er nu heel erg aan te twijfelen wat ik zal doen. Ik kan met mijn propedeuse aankomend september doorstromen naar jaar 2 van enkele andere opleidingen zoals bedrijfskunde mer, dan ben ik van het technische aspect binnen mijn huidige studie af (staat mij erg tegen), maar het blijft uiteraard dezelfde lesmethode zoals ik die nu ook heb.

Een andere optie is dus overstappen naar de universiteit. Een studie kiezen die mij echt ligt (mocht mijn propedeuse niet geschikt zijn voor deze studie kan ik altijd nog een 21+ toest maken). En hopelijk ligt deze vorm van studeren mij dan meer dan op het hbo.

Of naar de engelstalige opleidingen of vwo / versnelde trajecten van het hbo kijken, aangezien deze binnen 3 jaar af te ronden zijn.
pi_168268375
Als je geen probleem hebt met het terugbetalen van DUO, denk ik dat je voor wo moet kiezen. Je loopt niet voor niks te twijfelen.

Te hoge schuld? Dan gewoon ke hbo afmaken en daarna verder zien.
Protège moi de mes désirs.
pi_168268401
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:26 schreef KawaZ het volgende:
Een master op de universiteit is dan vaak wel maar weer 1 jaar, right?

Lastig, ik ben inmiddels al weer 24. Nu inmiddels dus 2e jaars hbo student, maar daarvoor heb ik eigenlijk veel gereisd en gewerkt. Voor je het weet ben je dan opeens 24 en dan begint de tijd toch een soort van te dringen;) Aangezien ik na de havo als puber nog even een paar weken voor spek en bonen mee heb gedaan op de hbo loopt mijn studielimiet ook af september 2020. Dus ik moet eigenlijk voor die tijd een hbo of wo bachelor afgerond hebben :{

Zit er nu heel erg aan te twijfelen wat ik zal doen. Ik kan met mijn propedeuse aankomend september doorstromen naar jaar 2 van enkele andere opleidingen zoals bedrijfskunde mer, dan ben ik van het technische aspect binnen mijn huidige studie af (staat mij erg tegen), maar het blijft uiteraard dezelfde lesmethode zoals ik die nu ook heb.

Een andere optie is dus overstappen naar de universiteit. Een studie kiezen die mij echt ligt (mocht mijn propedeuse niet geschikt zijn voor deze studie kan ik altijd nog een 21+ toest maken). En hopelijk ligt deze vorm van studeren mij dan meer dan op het hbo.

Of naar de engelstalige opleidingen of vwo / versnelde trajecten van het hbo kijken, aangezien deze binnen 3 jaar af te ronden zijn.
Och ik ben ook in 2010 eens gestart met studeren, moet dus ook in 2020 klaar zijn, maar ik zit nu in jaar 3 van het WO dus opzicht.... 3 jaar de tijd nog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168268527
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 12:52 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ook niet mee eens eigenlijk. In mijn omgeving hebben mensen veel meer moeite met de overstap van MBO naar HBO dan van HBO naar WO. Maar goed, dat kan misschien ook weer per vakgebied verschillen. WO is in principe een bachelor + master, en die bachelor staat gelijk aan een hbo-bachelor.

Werd hier eerder gezegd dat HBO 'schoolser' zou zijn, maar ook daar ben ik het niet direct mee eens. Je hebt meer werkcolleges en praktijkvakken, maar voor de rest vind ik het in de werkelijkheid niet zo 'persoonlijk' als iedereen doet voorkomen. Je moet alsnog overal achteraan en niemand die het iets kan schelen wanneer je twee jaar langer over je opleiding doet.
Een wo-bachelor is formeel gezien in sommige gevallen hetzelfde als een hbo-bachelor, namelijk enkel als je hbo-bachelor een Bachelor of Science is. Genoeg hbo-opleidingen die opleiden tot een Bachelor of Economics bijvoorbeeld.

Daarnaast is het niveau van een wo-BSc hoger dan van een hbo-BSc. Ik spreek zelf niet uit ervaring, maar ik ken redelijk veel mensen die zijn overgestapt van een wo-studie naar de hbo-equivalent en allen vinden het hbo zonder uitzondering makkelijker. Een ander groot verschil tussen een hbo en wo BSc is dat het hbo praktisch gericht is en het wo wetenschappelijk gericht is, wat er voor zorgt dat hbo en wo wezenlijk verschillend onderwijs is.

Ook is het hbo wel degelijk een stuk schoolser, met verplichte aanwezigheid, veel uren op school en je hebt meerdere schoolklassen per jaar in een opleiding. Schoolser heeft overigens niet direct te maken met betrokkenheid, want uit de verhalen die ik hoor over hbo zijn de docenten daar echt veel minder betrokken bij de studenten dan op het wo. Ik heb het idee dat het de gemiddelde hbo-docent weinig kan schelen of je zijn vak haalt, terwijl mijn ervaring op het wo is dat docenten echt hun best willen doen om zo veel mogelijk studenten hun vak te laten begrijpen.
pi_168268939
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:26 schreef KawaZ het volgende:
Een master op de universiteit is dan vaak wel maar weer 1 jaar, right?

Klopt.

Ik zou gewoon op jouw niveau studeren, als je de hersens hebt voor WO doe dan WO.
pi_168269749
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:26 schreef KawaZ het volgende:
Een master op de universiteit is dan vaak wel maar weer 1 jaar, right?

Lastig, ik ben inmiddels al weer 24. Nu inmiddels dus 2e jaars hbo student, maar daarvoor heb ik eigenlijk veel gereisd en gewerkt. Voor je het weet ben je dan opeens 24 en dan begint de tijd toch een soort van te dringen;) Aangezien ik na de havo als puber nog even een paar weken voor spek en bonen mee heb gedaan op de hbo loopt mijn studielimiet ook af september 2020. Dus ik moet eigenlijk voor die tijd een hbo of wo bachelor afgerond hebben :{

Zit er nu heel erg aan te twijfelen wat ik zal doen. Ik kan met mijn propedeuse aankomend september doorstromen naar jaar 2 van enkele andere opleidingen zoals bedrijfskunde mer, dan ben ik van het technische aspect binnen mijn huidige studie af (staat mij erg tegen), maar het blijft uiteraard dezelfde lesmethode zoals ik die nu ook heb.

Een andere optie is dus overstappen naar de universiteit. Een studie kiezen die mij echt ligt (mocht mijn propedeuse niet geschikt zijn voor deze studie kan ik altijd nog een 21+ toest maken). En hopelijk ligt deze vorm van studeren mij dan meer dan op het hbo.

Of naar de engelstalige opleidingen of vwo / versnelde trajecten van het hbo kijken, aangezien deze binnen 3 jaar af te ronden zijn.
Ik zou nu gewoon voor wo gaan en die toets doen. Het is fijner als je gelijk op je plek zit. Moet er niet aan denken om eerst een opleiding af te maken als ik nu al weet dat ik wat anders wil.

Overigens, ik weet niet welke master je uiteindelijk wilt gaan doen, maar die kunnen ook best pittig zijn. Ben gelijk met jou begonnen en studeer bijna af, maar in de master die ik doe is het niet ongewoon om er 3 jaar of zelfs langer over te doen. Dat zou ik niet onderschatten.
pi_168270520
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:53 schreef Baretta00 het volgende:

[..]

Een wo-bachelor is formeel gezien in sommige gevallen hetzelfde als een hbo-bachelor, namelijk enkel als je hbo-bachelor een Bachelor of Science is. Genoeg hbo-opleidingen die opleiden tot een Bachelor of Economics bijvoorbeeld.

Daarnaast is het niveau van een wo-BSc hoger dan van een hbo-BSc. Ik spreek zelf niet uit ervaring, maar ik ken redelijk veel mensen die zijn overgestapt van een wo-studie naar de hbo-equivalent en allen vinden het hbo zonder uitzondering makkelijker. Een ander groot verschil tussen een hbo en wo BSc is dat het hbo praktisch gericht is en het wo wetenschappelijk gericht is, wat er voor zorgt dat hbo en wo wezenlijk verschillend onderwijs is.

Ook is het hbo wel degelijk een stuk schoolser, met verplichte aanwezigheid, veel uren op school en je hebt meerdere schoolklassen per jaar in een opleiding. Schoolser heeft overigens niet direct te maken met betrokkenheid, want uit de verhalen die ik hoor over hbo zijn de docenten daar echt veel minder betrokken bij de studenten dan op het wo. Ik heb het idee dat het de gemiddelde hbo-docent weinig kan schelen of je zijn vak haalt, terwijl mijn ervaring op het wo is dat docenten echt hun best willen doen om zo veel mogelijk studenten hun vak te laten begrijpen.
Uiteraard zal een hbo-bachelor makkelijker zijn, je doet er immers vier jaar over en op wo drie jaar. Daarnaast zal het praktische of theoretische je moeten liggen of niet. Het is lastig te vergelijken met al die verschillende studies. Ik ken bijvoorbeeld vrienden die hun wo-studie 'makkelijker' vinden dan hun hbo-studie omdat het leren en toepassen ze meer ligt dan al die praktische opdrachten van het hbo.

Ik ben bijvoorbeeld van mening dat het hbo niet van hetzelfde niveau is als de havo. Ik vond de havo eerlijk gezegd veel lastiger, maar dat kan misschien ook komen doordat je heel wat verplichte vakken hebt die je niet liggen en je op het hbo iets doet dat je ligt. Daarnaast werk je op het hbo met modules (althans, dat was bij mij) waar je nooit echt de diepte ingaat.

Die verplichte aanwezigheid en vele uren vallen in de werkelijkheid echt wel mee. Tien schooluren waarin je echt (werk)colleges had was wel de max. bij mij. Ik heb met verschillende wo- en hbostudenten in huis gezeten en ik denk dat we allemaal wel ongeveer hetzelfde voor school deden. (Ofwel, we deden alles in de laatste week op standje stress) Maar goed, bij iemand die bv. Geneeskunde studeert zal dat weer heel anders zijn. Het is heel lastig te vergelijken.

Ik vind dat schoolser wel zeker met zelfstandigheid te maken heeft. Met schools denk ik aan een leraar die je bij je handje pakt en je al die studiejaren een beetje bijstuurt zoals dat op het mbo en middelbaar onderwijs gebeurt.

Het probleem bij die betrokkenheid van hbo-docenten zit 'm denk ik in interesse. Hbo-docenten zijn in mijn beleving toch vaak de mensen die niks konden vinden in hun vakgebied en dus maar les zijn gaan geven of af en toe eens een college naast hun echte baan geven. Gefaalde zakenlui. Maar goed, dat is een andere discussie.
pi_168271189
Mijn ervaring is dat de overgang van hbo naar wo groter is dan mbo naar hbo. Ik snap zelf niet hoe je wel eerst 4 jaar mbo moet doen, en dan alsnog 3 of 4 jaar hbo, maar dat je vanaf het hbo soms binnen een half jaar de master kunt gaan doen.

Tempo op het wo ligt hoger, je gaat veel dieper op de stof in, en wat je leert is veel breder. Een wo bachelor behandeld dezelfde stof als twee gelijksoortige hbo bachelors, maar dan veel dieper en met meer wiskunde.

Maar zelf heb ik wel gezien dat dit veel minder opgaat naar mate een vakgebied minder wiskundig wordt.
Ook gaat het hbo soms wel diep in op allerlei details die niet belangrijk zijn, tenzij je morgen gelijk als professional ermee aan de slag moet.

Ook heb je op het hbo elke week wel een halve dag vrij. Op het wo roosteren ze je hele dag dicht.
  donderdag 19 januari 2017 @ 18:01:26 #39
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_168272365
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 23:43 schreef Geerd het volgende:
Bij HBO kom je in de show van Rob Geus met je studentenflat, zuipen neuken vreten.
WO, zien we je over 15 jaar hier terug, met topics in R&P ben 45 en nog maagd
:')
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_168273627
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 17:08 schreef Pandarus het volgende:
Mijn ervaring is dat de overgang van hbo naar wo groter is dan mbo naar hbo. Ik snap zelf niet hoe je wel eerst 4 jaar mbo moet doen, en dan alsnog 3 of 4 jaar hbo, maar dat je vanaf het hbo soms binnen een half jaar de master kunt gaan doen.

Tempo op het wo ligt hoger, je gaat veel dieper op de stof in, en wat je leert is veel breder. Een wo bachelor behandeld dezelfde stof als twee gelijksoortige hbo bachelors, maar dan veel dieper en met meer wiskunde.

Maar zelf heb ik wel gezien dat dit veel minder opgaat naar mate een vakgebied minder wiskundig wordt.
Ook gaat het hbo soms wel diep in op allerlei details die niet belangrijk zijn, tenzij je morgen gelijk als professional ermee aan de slag moet.

Ook heb je op het hbo elke week wel een halve dag vrij. Op het wo roosteren ze je hele dag dicht.
Over welke studie heb je het nu? Want vol geroosterde wo's zijn volgens mij ook vrij zeldzaam.
pi_168274293
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:57 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Over welke studie heb je het nu? Want vol geroosterde wo's zijn volgens mij ook vrij zeldzaam.
Kan best bij betastudies of Geneeskunde ofzo.
pi_168274422
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 19:23 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Kan best bij betastudies of Geneeskunde ofzo.
Eigenlijk zit er in wo studies onderling al enorm veel verschil.
pi_168274467
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 19:30 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Eigenlijk zit er in wo studies onderling al enorm veel verschil.
Klopt, voordeel van zulke studies met veel uren is wel dat je thuis haast niks hoeft te doen.
  donderdag 19 januari 2017 @ 21:30:36 #44
462190 VI135
Innovation= Future
pi_168278393


[ Bericht 100% gewijzigd door VI135 op 19-01-2017 22:47:08 ]
herpderp
  donderdag 19 januari 2017 @ 22:46:10 #45
462190 VI135
Innovation= Future
pi_168280985
Ik vind eerlijk gezegd dat de hbo-wo vaker wordt gematcht. Hierbij gaat het niet alleen om de manier van les geven en theorie-practica ratio. Het gaat voornamelijk ook dat mbo-hbo een beetje laag ingeschat is. Verder als we het nu toch over het hbo (theorie-practica ratio) hebben. denk ik eerljk gezegd dat het echt puur gaat om welke studie het gaat. Een technische studie zal een andere theorie-practicum ratio hebben dan bv. verpleegkunde
herpderp
pi_168285164
Een kanttekening bij het wo/hbo theoretisch/praktisch verhaal. Voor beta studies.

Ja, het hbo is praktischer gericht, maar dat betekent niet dat je met een wo diploma niet praktisch bezig kunt zijn. Ik durf zelfs te stellen dat je met een wo diploma beter in staat bent om te experimenteren, omdat je abstracte kennis groter is, waardoor je complexe problemen beter kunt doorgronden dan hbo afgestudeerden. Het klopt dat je minder praktische ervaring opdoet, maar als je van nature een hobbyist bent, dan pik je die ervaring zo op. Goed kijken hoe de pro's dat doen helpt.

Andersom is het theoretische niveau van sommige technische hbo opleidingen hoog. Het is alleen net een andere insteek dan het wo.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_168285169
Zou niet beginnen met onderscheid maken tussen hbo/wo. WO kan net zo goed praktisch zijn. Denk aan laboratoria werk of maquettes bouwen. WO biedt denk ik wel meer ruimte om je naast je studie te ontwikkelen (stage, bestuur, commissie, student consultant). Maar dat is uit eigen ervaring :)
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_168867338
Het niveau van de meeste HBO-opleidingen is wel enorm laag in Nederland. Ik heb weleens essays doorgespit van kennissen die echt vol met taalfouten zaten en nergens echt de diepte ingingen. Als ik dan hoor wat je daar leert... maar dat zal wel per opleiding verschillen. Ik heb essays van technische en van alfaopleidingen gecontroleerd, allemaal vond ik ze te laag zitten qua niveau, maar goed, als je goed bent en de stof snapt zoek je natuurlijk geen hulp met essays schrijven.
pi_168879269
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 12:07 schreef KawaZ het volgende:
Merk je nou echt op de universiteit dat dit bovenstaande (al die opdrachten en presentaties) stukken minder is en je vooral meer tijd in zelfstudie moet moet steken en gewoon je toetsen doen?
Dit verschilt echt heel erg per opleiding. Ik heb zelf hbo gedaan (ook TBK) en doe nu WO (sociale wetenschappen). Kan ook aan mijn nieuwe studierichting liggen, maar de tijd van anoniem colleges volgen lijkt op zijn einde te lopen (behalve bij de massale studies). Universiteiten zien tegenwoordig steeds minder in dat de universiteit meer is dan stampen en zetten steeds meer in op zogeheten '21st century skills', dat wordt vooralsnog vooral vertaald in groepswerk en, jawel, presentaties geven.

Desalniettemin is het een stuk theoretischer en zal je veel meer zelf moeten schrijven, ja. En lezen. Veel lezen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_168879368
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:40 schreef Gudetama het volgende:
Het niveau van de meeste HBO-opleidingen is wel enorm laag in Nederland. Ik heb weleens essays doorgespit van kennissen die echt vol met taalfouten zaten en nergens echt de diepte ingingen. Als ik dan hoor wat je daar leert...
Die claim kan ik evengoed over wo-essays maken. Het algehele taalniveau is gewoon belabberd in Nederland. Vandaag nog minstens 10 fouten gezien in de collegeslides van nota bene een hoogleraar.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_169371664
Heb een HBO en WO in finance gedaan mijn verschillen:

HBO: Veel projecten, samenwerken met klasgenoten, opdrachten maken, case studies, structuur in de opleiding, weinig tot geen flexibiliteit in keuze vakken > maken van profiel lukt niet echt. Groot punt: Leraren gaan gewoon door het boekje heen omdat het moet/standaard is.

WO: Stuk minder projecten, meer op jezelf onderzoeken doen en schrijven, heel veel lezen (super veel in verhouding met HBO), flexibiliteit in vakken kiezen en inplannen. Leraren voegen extra waarde toe aan de boeken en stimuleren je om kritisch na te denken over de theorieën die worden gegeven in de boeken/onderzoeken.

Ook lijkt het alsof op HBO de meeste leraren iets van management of senior functie ervaring hadden. Op het WO waren het professoren met directie & executive functie ervaringen.
pi_169386892
Denk dat het verschil vooral tussen bachelor en master zit. Heb zelf hbo informatica gedaan en wo bachelor KI. Zit inmiddels in master robotica en maak easy jankend 30u, by far moeilijker dan bachelor
pi_169387388
Je spreekt uit dat je weinig vertraging kunt/wilt oplopen. Let dan goed op of er in de WO studie van je keuze ruimte is voor een stage.

Heb zelf WO bedrijfseconomie gedaan en zonder mijn stage had ik echt geen voorsprong gehad op een hbo'er (die er vaak meerdere heeft gedaan). Bij ons was er eigenlijk geen ruimte voor een stage wat mij dus vertraging op heeft geleverd.

In mijn richting is het zo dat hbo beter is dan WO door al z'n praktische kanten/stages. Kun je aan je WO zelf een stage toevoegen dan zit je wel goed wat betreft baankansen.
Who's your Stannis?
  donderdag 23 maart 2017 @ 09:05:13 #54
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_169716502
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:16 schreef Coppi het volgende:

[..]

Ik werk in het onderwijs (mbo, hbo en wo) en ik zie bij het hbo steeds meer de trend om ook wetenschappelijk te werken. Het eindonderzoek waarop veel hbo-ers afstuderen voldoet steeds meer aan de wetenschappelijke criteria qua statistiek en opzet. Zelfs de mbo gaat die kant uit! Soms zit ik hoofdschuddend scripties na te kijken en denk; het is netjes wat ze doen, maar eenmaal afgestudeerd zullen ze nooit meer iets wetenschappelijks uitvoeren en zijn ze alleen maar met de praktijk bezig. Aan de andere kant kan ik het ook wel weer waarderen dat er wat diepgang binnen de beroepsopleidingen wordt aangebracht.
Dit heb ik aan den lijve mogen ervaren. Mijn wo-master sluit naadloos aan op mijn hbo-bachelor. Natuurlijk was de hbo-opleiding praktischer, maar dat vertaalde zich vooral in het tweejarige leer-werktraject. De vakken waren gewoon theoretisch. En vergeleken met de bachelor vind ik de master niet veel moeilijker. Oftewel, een goede hbo-student kan ook wel een wo-student worden.

En eenmaal werkzaam merk je dat je ook in veel functies waarvoor een academische opleiding wordt gevraagd, echt geen wetenschappelijk onderzoek gaat doen. Het gaat meer om de analytische houding die wo'ers hebben aangeleerd.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')