abonnement Unibet Coolblue
pi_168228486
Jarenlang op school gepeste Perla werd lerares: 'Pesten valt niet te voorkomen.‘

‘…. Door haar ervaringen gelooft Perla niet in speciale protocollen tegen pesten. "Het helpt weinig. Je kan het aankaarten, je kan laten zien wat de effecten van pesten zijn voor de mensen die het ondergaan. Maar het doet er niet zoveel toe. Pesters zien het vaak als een geintje. Of ze doen het om een goed gevoel te krijgen, het geeft ze een soort macht. Het zit gewoon in de natuur van sommige mensen."

Niet te voorkomen

Ondanks alle goede voornemens van scholen is er volgens Perla dus weinig om dit te voorkomen. "Je kunt wel zestien keer een protocol schrijven, maar het effect is vaak tijdelijk. Het is inmiddels 2017. Als er manieren zouden zijn die zouden werken, dan zou het allang opgelost zijn … .’

http://www.msn.com/nl-nl/(...)VVF6?ocid=spartandhp

Mijn oordeel hierover is het volgende:

Waar een wil is, is een weg.
Dat er tegen pesten niets gedaan kan worden, daar ben ik het volledig oneens met Perla.
Pesten is ongepast gedrag en moet doodserieus genomen worden en met alle macht bestreden worden.

De oplossing hiervan is het volgende:
Het gepeste kind weet wie de pestkoppen zijn. De schoolleiding dient zo snel mogelijk deze pestkoppen op hun ongepast gedrag aan te spreken. Houd het pesten niet op, dan neemt de schoolleiding contact op met de ouders van de pestkopen en doet hiervan gelijk aangifte bij de politie.

De politie op haar beurt gaat praten met de ouders van deze pestkoppen en met de pestkoppen en met de waarschuwing dat de pestkoppen van school zullen worden uitgeschreven gevolgd door een forse boete en de eis tot het betalen van smartengeld aan het slachtoffer. Gelijk hierna schakelt de politie jeugdzorg in. Jeugdzorg gaat vervolgens ook praten met de pestkopen en met de ouders van deze pestkoppen.

Als deze pestkoppen na te zijn uitgeschreven het slachtoffer op straat of waar dan ook blijven lastigvallen, dan schakelt jeugdzorg de politie in en krijgen deze pestkoppen een verbod om in buurt van het slachtoffer te komen en met de waarschuwing dat aan de ouders weer een forsere boete zal worden opgelegd en door de rechter gedwongen zullen worden te verhuizen.

En als het een koopwoning betreft, dan volgt er voor de ouders een nog forsere boete en gedwongen opname van deze pestkoppen in een opvoedcentrum.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  † In Memoriam † dinsdag 17 januari 2017 @ 20:14:02 #2
231686 budvar
budvar
pi_168228829
Ik zie het de politie nog doen ook :') criminelen vangen lukt ze iig niet dus dan hebben ze nog iets om trots op te zijn. -O-
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:20:19 #3
198365 Morendo
The Real Deal
pi_168229018
"Hey Perla, heb je nog koffie?"
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_168229034
Waarom kopers zwaarder straffen? wat heeft dat hiermee te maken?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168229399
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:21 schreef halfway het volgende:
Waarom kopers zwaarder straffen? wat heeft dat hiermee te maken?
Kopers?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:41:05 #6
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_168229695
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:20 schreef Morendo het volgende:
"Hey Perla, heb je nog koffie?"
_O-
pi_168229765
Niet met deze juffrouw eens. Protocollen schrijven helpt ook niet, wel actief, met de hele school, er mee bezig zijn.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:43:55 #8
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_168229827
Gewoon aan alle kinderen leren dat ze er meteen vol bovenop moeten/mogen slaan als iemand ze pest.
pi_168229953
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:14 schreef budvar het volgende:
Ik zie het de politie nog doen ook :') criminelen vangen lukt ze iig niet dus dan hebben ze nog iets om trots op te zijn. -O-
De politieleiding bedelt steeds weer naar nog meer bonussen. Onder het mom van te weinig mankracht voor het bestrijden van criminaliteit, dus hebben ze meer geld nodig om de veiligheid van burgers te kunnen waarborgen. En dat is het grootste probleem waarom er zo weinig misdaden worden opgelost. Ze hebben altijd een gepaste excuus hiervoor.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_168230242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:43 schreef YazooW het volgende:
Gewoon aan alle kinderen leren dat ze er meteen vol bovenop moeten/mogen slaan als iemand ze pest.
Het gepeste kind is intelligent en vaak zachtmoedig en vanwege dit edelmoedige karakter bijten ze niet van zich af.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_168230370
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:42 schreef Tango5Romeo het volgende:
Niet met deze juffrouw eens. Protocollen schrijven helpt ook niet, wel actief, met de hele school, er mee bezig zijn.
Juist! Iedereen erbij betrekken en de lafaards gezamenlijk beschimpen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:56:57 #12
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_168230384
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:53 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het gepeste kind is intelligent en vaak zachtmoedig en vanwege dit edelmoedige karakter bijten ze niet van zich af.
Het gepeste kind is het kind dat door de groep wordt ervaren als de zwakste. Heeft niks met intelligentie te maken. Dat het niet in hun karakter zit om van zich af te bijten is tevens de reden waarom ze gepest worden. Daarom moeten we ze ook leren letterlijk van zich af te slaan.
pi_168230451
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:43 schreef YazooW het volgende:
Gewoon aan alle kinderen leren dat ze er meteen vol bovenop moeten/mogen slaan als iemand ze pest.
Tuurlijk...goed idee...
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168230511
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:58 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Tuurlijk...goed idee...
:')

Het werkt, jarenlang gepest worden prefereren over een pestkop een keer een tik geven als klein kind? Ik niet.

Ik ben blij dat ik van mezelf afsloeg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168231072
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 21:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

:')

Het werkt, jarenlang gepest worden prefereren over een pestkop een keer een tik geven als klein kind? Ik niet.

Ik ben blij dat ik van mezelf afsloeg.
ik heb het ook wel eens gedaan, maar ik ga mijn kinderen niet leren dat, in eerste instantie, conflicten opgelost worden door er op los te meppen.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  dinsdag 17 januari 2017 @ 21:17:35 #16
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_168231141
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:43 schreef YazooW het volgende:
Gewoon aan alle kinderen leren dat ze er meteen vol bovenop moeten/mogen slaan als iemand ze pest.
Geheel mee eens, dan is het gauw afgelopen.
Fade to Black
pi_168231317
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 21:15 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

ik heb het ook wel eens gedaan, maar ik ga mijn kinderen niet leren dat, in eerste instantie, conflicten opgelost worden door er op los te meppen.
Pesten hè, dat is geen conflict, dat is zielig uitlok gedrag om een ander minder te laten voelen, eenzijdig ook nog eens.

Wat is een goede oplossing?
Ik vind het vrij belangrijk en denk dat als er veel over gesproken wordt dat dit een hoop scheelt.... Ik vind dat het wel veel aandacht zou moeten krijgen i.i.g.

Wat ik mij kan herinneren van de basisschool is dat daar niks mee gedaan werd eigenlijk, maarja misschien ook wel, geen idee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_168231874
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:20 schreef Morendo het volgende:
"Hey Perla, heb je nog koffie?"
:D

Perla heeft vast en zeker altijd een oplossing.
U MAD?
  dinsdag 17 januari 2017 @ 21:39:43 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_168231936
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:53 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het gepeste kind is intelligent en vaak zachtmoedig en vanwege dit edelmoedige karakter bijten ze niet van zich af.
Onzin.
pi_168232910
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:56 schreef YazooW het volgende:

[..]

Het gepeste kind is het kind dat door de groep wordt ervaren als de zwakste. Heeft niks met intelligentie te maken. Dat het niet in hun karakter zit om van zich af te bijten is tevens de reden waarom ze gepest worden. Daarom moeten we ze ook leren letterlijk van zich af te slaan.
En hoe leer je dat een kind? Niet ieder kind heeft dat in zich.

Verder volkomen eens met TS. Aan het pesten wordt nog steeds weinig tot niks gedaan. Even een aai over de bol en de pester kan weer zijn gang gaan.
  dinsdag 17 januari 2017 @ 23:03:46 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168234941
Al dat slappe gepraat gaat niet werken. Gewoon direct een lijfstraf en openbare vernedering voor pesters en als dat niet helpt, de kogel.
pi_168238088
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:53 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het gepeste kind is intelligent en vaak zachtmoedig en vanwege dit edelmoedige karakter bijten ze niet van zich af.
Onzin natuurlijk. Het gepeste kind is afwijkend en de zwakste, dat triggert pest gedrag. Pest gedrag komt voor bij alle sociale in groepen levende dieren en is een manier om het groepsgevoel te versterken en onderlinge banden te smeden. Dus ik ben het wel met Perla eens dat pesten bijna niet te voorkomen is, het is evolutionair bepaald natuurlijk gedrag, dat wel zijn waarde heeft bewezen in het verleden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 18 januari 2017 @ 09:08:04 #23
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_168238142
Ik ben zelf ook jarenlang gepest en ik ben het met Perla eens. Als het niet tijdens school gebeurd, dan wel ervoor of erna. Daar doe je echt helemaal niks aan.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_168238182
Christus te paard, als ik een stuiver kreeg voor elke keer dat het woord 'pestkoppen' voorkwam had ik mijn hypotheek kunnen afbetalen.
  woensdag 18 januari 2017 @ 09:14:52 #25
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_168238240
Erg eenzijdig verhaal. Waarom wordt er nooit eens gekeken naar de rol van het gepeste kind? Die moeten geleerd worden van zich af te bijten. Anders gebeurt het op een eventuele nieuwe school weer van voren af aan.
pi_168238326
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:05 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Het gepeste kind is afwijkend en de zwakste, dat triggert pest gedrag. Pest gedrag komt voor bij alle sociale in groepen levende dieren en is een manier om het groepsgevoel te versterken en onderlinge banden te smeden. Dus ik ben het wel met Perla eens dat pesten bijna niet te voorkomen is, het is evolutionair bepaald natuurlijk gedrag, dat wel zijn waarde heeft bewezen in het verleden.
Mee eens, ook een manier om de sterkste genen voort te zetten. Maar goed we zijn geen dieren, want indien dat de redenatie is, moeten we gehandicapte, ouderen en zieke personen ook niet helpen en gewoon in een hoekje laten sterven.

Gelukkig zijn wij relatief beschaafd, dus pestgedrag moet aangepakt worden.
<hr>
pi_168238333
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Erg eenzijdig verhaal. Waarom wordt er nooit eens gekeken naar de rol van het gepeste kind? Die moeten geleerd worden van zich af te bijten. Anders gebeurt het op een eventuele nieuwe school weer van voren af aan.
Dan moet een gepest kind zich dus aanpassen aan de pester, terwijl dat degene vaak is met de meeste problemen. Pesters komen vaak uit gezinnen waar het ook al niet zo lekker in elkaar steekt.

Men moet in Nederland die kinderen eens wat harder aanpakken. Hele klassen zijn de dupe van een pester die de boel op stelten zet, dat moet je niet laten doorsudderen.
pi_168238373
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Erg eenzijdig verhaal. Waarom wordt er nooit eens gekeken naar de rol van het gepeste kind? Die moeten geleerd worden van zich af te bijten. Anders gebeurt het op een eventuele nieuwe school weer van voren af aan.
Het klinkt misschien een beetje fout, maar ik heb mijn kinderen meegegeven dat als iemand ze pest, ze terug moeten bijten. Lukt het niet, dan is geweld helaas de enige doeltreffende optie. Altijd de eerste klap uitdelen en blijven slaan totdat de dreiging afneemt.
<hr>
pi_168238436
Er is maar 1 remedie tegen pesten. De gepeste moet de pester gewoon een klap geven, dan is het afgelopen.
pi_168238453
Als je als klein kind niet leert om van je af te bijten, dan blijf je je hele leven met een complex zitten.

Pesters zijn er namelijk van alle leeftijden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat we pesten aan moeten moedigen, maar een pester een flinke oplawaai geven doet wonderen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 18 januari 2017 @ 09:31:45 #31
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_168238462
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
Christus te paard, als ik een stuiver kreeg voor elke keer dat het woord 'pestkoppen' voorkwam had ik mijn hypotheek kunnen afbetalen.
Ik voel me gekwetst door het woord pestkop. Mag ik nu de politie op TS afsturen?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_168238473
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:25 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Het klinkt misschien een beetje fout, maar ik heb mijn kinderen meegegeven dat als iemand ze pest, ze terug moeten bijten. Lukt het niet, dan is geweld helaas de enige doeltreffende optie. Altijd de eerste klap uitdelen en blijven slaan totdat de dreiging afneemt.
Zo heb ik het wel gedaan. Paar goeie klappen uitgedeeld vroeger en dan was het wel over. De ellende is dat er dan wel weer naar een nieuw slachtoffer wordt gezocht.

Geweld lost niet alles op, daarmee verplaats je het probleem.
pi_168238821
Het zit veel dieper in de maatschappij, op het moment dat er niet meer objectief gekeken wordt naar wie de slachtoffers zijn, iets wat tegenwoordig nogal het geval is. Dan zal je zien dat pesten erger wordt.

Progressief Nederland is zijn koers totaal kwijt. Ipv objectief te focussen op kernwaarden als tolerantie, empathie en geluk. Kijken ze naar wie het hardst roept slachtoffer te zijn. De echte slachtoffers zoals diegene die gepest worden delven het onderspit.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_168239027
als jouw kind gepest wordt, dan is het zeker wel slim om zelfverdediging bij te brengen. dan verdwijnt de angst voor confrontatie een beetje, en staat het kind sterker.

maar kinderen standaard leren geweld te gebruiken tegen pesten, haalt niet uit, lijkt me. de pestkoppen gaan dan ook gewoon op kickboxen, en dan krijgen ze elke keer een fijne vechtpartij, en dat vinden ze leuk. en de zwakste is nog steeds de lul.

ik ben wel voor een redelijk radicale aanpak. pestkoppen sporen niet, en die gasten moet je keihard aanpakken. als je er lol uit haalt ne je medemens te terroriseren, dan moet je misschien maar een tijdje apart genomen worden. en ik vrees dat dat in veel gevallen niet eens zal helpen.

ik vind het vroeg-psychopatisch gedrag, eigenlijk. moet je dat soort mensen wel bij de normale mensen laten zitten?
pi_168239062
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:10 schreef pokkerdepok het volgende:
als jouw kind gepest wordt, dan is het zeker wel slim om zelfverdediging bij te brengen. dan verdwijnt de angst voor confrontatie een beetje, en staat het kind sterker.

maar kinderen standaard leren geweld te gebruiken tegen pesten, haalt niet uit, lijkt me. de pestkoppen gaan dan ook gewoon op kickboxen, en dan krijgen ze elke keer een fijne vechtpartij, en dat vinden ze leuk. en de zwakste is nog steeds de lul.

ik ben wel voor een redelijk radicale aanpak. pestkoppen sporen niet, en die gasten moet je keihard aanpakken. als je er lol uit haalt ne je medemens te terroriseren, dan moet je misschien maar een tijdje apart genomen worden. en ik vrees dat dat in veel gevallen niet eens zal helpen.

ik vind het vroeg-psychopatisch gedrag, eigenlijk. moet je dat soort mensen wel bij de normale mensen laten zitten?
Dit, al zijn er van de brave hendrikjes die vinden dat dit te ver gaat. Naar mijn mening een screening verplichten vanaf 4 jaar en kinderen die pest gedrag vertonen laten doorstromen naar een internaat waar ze onder toezicht staan van psychiaters en bewakers.
<hr>
pi_168239101
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:14 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Dit, al zijn er van de brave hendrikjes die vinden dat dit te ver gaat. Naar mijn mening een screening verplichten vanaf 4 jaar en kinderen die pest gedrag vertonen laten doorstromen naar een internaat waar ze onder toezicht staan van psychiaters en bewakers.
ik weet niet precies hoe je het het best kan behandelen, maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat het ook gewoon kinderen zijn. maar dat ze een afwijking hebben, dat mag je best onder ogen zien en behandelen.
pi_168239140
Het is niet zo raar dat perla gepest werd met al die rare ideeën van haar.
pi_168239199
Er is niks mis met Perla

pi_168239209
quote:
2s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:19 schreef machtpen het volgende:
Het is niet zo raar dat perla gepest werd met al die rare ideeën van haar.
Denk eerder dat het vanwege haar voornaam was, toch sneu als je ouders je vernoemen naar een koffiemerk.
pi_168239268
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:16 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik weet niet precies hoe je het het best kan behandelen, maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat het ook gewoon kinderen zijn. maar dat ze een afwijking hebben, dat mag je best onder ogen zien en behandelen.
Daar ben ik ook voorstander van. De rotte appels er tussen uithalen.
Maar dat stuit blijkbaar op veel verzet.
pi_168239409
Pesten is gewoon onderdeel van natuurlijk groepsgedrag...

Iedere groep dieren die in groepsverband leeft vertoond een vorm van perst-gedrag omdat dat vaak ook dé methode is om een pikorde op te stellen en ook waarop leden binnen een groep zich kunnen definieren, evengoed ook hun positie verbeteren of verdedigen...

Pesten komt voor in alle menselijke groepen, of dat nu op scholen is of gewoon in arbeids-sitaties (kantoor-omgevingen zijn vaak ongekende broedkasten van pest-gedrag, bv de serie The Ofice gaat eigenlijk grotendeels over dat principe en hoe dat werkt) ...
Van een goede kennis die lang leraar was heb ik gehoord dat het ook onder docenten zelf een geliefde bezigheid is op de grotere scholen.

Groepen sluiten nu eenmaal altijd ook personen buiten, en binnen groepen zelf is altijd ok een ontwikkeling van vriendschappen en samenwerkingsverbanden of ook soms openlijke concurentie binnen een groep.

Ikzelf vind het goed als scholen er bv aandacht aan besteden en jeugdige personen daarin begeleid worden en gewoon ook bewust worden van hun eigen gedrag (bv het erkennen dat iedereen soms pest) en dat ze aanleren ook terughoudend te zijn in hoe ver ze gaan, imho vooral het totaal isoleren van een persoon buiten of juist binnen een groep (vaak gedaan door iemand die zelf erg onzeker is), of ook de keuze een iniator niet terecht te wijzen (vaak omdat anderen ook 'angst' hebben voor die persoon).

Maar ik denk dat het ook goed is te realiseren dat het onzin is ernaar te streven dat pesten altijd fout zou zijn of verboden moet worden (of idioot bestraft zoals in de OP beschreven)...
Domweg omdat het een naturljk groepsproces is (dat hoguit in geisolerde gevallen wel kan escaleren, vaak binnen as lecht functionerende groepsprocessen).

Pesten geheel te verbieden is alsof je kinderen gaat verbieden ruzie te maken.
Ook dat is iets natuurlijks en kan evengoed erg leerzaam zijn.

Belangrijker lijkt het me ook te kinderen te leren ermee om te gaan, zowel als slachtoffer, maar evengoed als dader (of vaak mede-dader).

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 18-01-2017 11:22:35 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_168239538
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:39 schreef RM-rf het volgende:
Pesten is gewoon onderdeel van natuurlijk groepsgedrag...

Iedere groep dieren die in groepsverband leeft vertoond een vorm van perst-gedrag omdat dat vaak ook dé methode is om een pikorde op te stellen en ook waarop leden binnen een groep zich kunnen definieren, evengoed ook hun positie verbeteren of verdedigen...

Groepen sluiten nu eenmaal altijd ook personen buiten, en binnen groepen zelf is altijd ok een ontwikkeling van vriendschappen en samenwerkingsverbanden of ook soms openlijke concurentie binnen een groep.

Ikzelf vind het goed als scholen er bv aandacht aan besteden en jeugdige personen daarin begeleid worden en gewoon ook bewust worden van hun eigen gedrag (bv het erkennen dat iedereen soms pest) en dat ze aanleren ook terughoudend te zijn in hoe ver ze gaan, imho vooral het totaal isoleren van een persoon buiten of juist binnen een groep (vaak gedaan door iemand die zelf erg onzeker is), of ook de keuze een iniator niet terecht te wijzen (vaak omdat anderen ook 'angst' hebben voor die persoon)...

Maar ik denk dat het ook goed is te raliseren dat het onzin is ernaar te streven dat pesten altijd fout zou zijn of verboden moet worden (of idioot bestraft zoals in de OP beschreven)...
Domweg omdat het een naturljk groepsproces is (dat hoguit in geisolerde gevallen wel kan escaleren, vaak binnen as lecht functionerende groepsprocessen).

Pesten geheel te verbieden is alsof je kinderen gaat verbieden ruzie te maken...
Ook dat is iets natuurlijks en kan evengoed erg leerzaam zijn.
ik denk dat jij een iets ander beeld hebt van wat met pesten bedoelt wordt.
gewone groepsdynamiek is prima. maar daar hoort geen pesten bij.

bij pesten wordt de zwakste uitgezonderd en systematisch geslachtofferd door duiegenen die willen domineren. het is agressief, intimiderend gedrag. vaak gaan een hoop anderen erin mee, uit angst. of ze kijken gewoon weg en zien niet in dat het erg is (dat ben jij, vrees ik..)

als je er een einde aan kan maken door ze iets te leren, prima. maar vaak kan dat niet, en is de grootste pestkop onverbeterlijk. wat deze lerares ook al zegt.
en DAN moet je echt wel meer doen, en deze persoon misschien zelfs weghouden bij de groep, zoals je in de volwassenenmaatschappij de echte criminelen ook weg wil houden bij de rest.
pi_168239618
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:47 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik denk dat jij een iets ander beeld hebt van wat met pesten bedoelt wordt.
gewone groepsdynamiek is prima. maar daar hoort geen pesten bij.

bij pesten wordt de zwakste uitgezonderd en systematisch geslachtofferd door duiegenen die willen domineren. het is agressief, intimiderend gedrag. vaak gaan een hoop anderen erin mee, uit angst. of ze kijken gewoon weg en zien niet in dat het erg is (dat ben jij, vrees ik..)

als je er een einde aan kan maken door ze iets te leren, prima. maar vaak kan dat niet, en is de grootste pestkop onverbeterlijk. wat deze lerares ook al zegt.
en DAN moet je echt wel meer doen, en deze persoon misschien zelfs weghouden bij de groep, zoals je in de volwassenenmaatschappij de echte criminelen ook weg wil houden bij de rest.
dat is jouw definitie

Pesten kun je iedereen en is gewoon normaal gedrag, waarmee mensen hun hele leven geconfronteerd worden ... ook als ze volwassen zijn (bij sociaal gedrag vormt de jeugd vooral en leerschool).

Zelfs op Fok! is het eigenljk een van de meeste geliefde bezigheid, leees maar een paar slowchats waar volop mensen tegen elkaar zitten te vittten en opmerkingen maken gericht eropd e ander te kwetsen en uit de tent te lokken.

De hele sociale media loopt over van pest-gedrag.

Ook in dit topic beginnen mensen over de lerares die in de OP genoemd wordt, grappige opmerkingen over haar naam te maken of meent men te moeten melden dat ze 'terecht gepest is geworden'.... zulke opmerkingen zijn natuurlijk ook als pest-gedrag op te vatten.

Te roepen 'dat dat niet moet mogen' is heel lief, maar ook een beetje onrealistisch.
De realiteit is nu eenmaal dat alle mensen geconfronteerd worden met pestgedrag, zowel als dader alswel als slachtoffer.


De lerares heeft gelijk dat te denken dat je pesten kunt 'oplossen' nutteloos is, hooguit kun je mensen ermee leren omgaan, maar ophouden zal het nooit.

[ Bericht 13% gewijzigd door RM-rf op 18-01-2017 11:01:00 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_168240085
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:23 schreef Bertus_Dineke_Rad het volgende:

[..]

Denk eerder dat het vanwege haar voornaam was, toch sneu als je ouders je vernoemen naar een koffiemerk.
Hebben haar ouders haar vernoemd naar het koffiemerk of hebben de mensen van het koffiemerk het merk vernoemd naar een meisjesnaam?
  woensdag 18 januari 2017 @ 11:43:11 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_168240454
Meer mannen voor de klas.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_168240663
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat is jouw definitie

Pesten kun je iedereen en is gewoon normaal gedrag, waarmee mensen hun hele leven geconfronteerd worden ... ook als ze volwassen zijn (bij sociaal gedrag vormt de jeugd vooral en leerschool).

Zelfs op Fok! is het eigenljk een van de meeste geliefde bezigheid, leees maar een paar slowchats waar volop mensen tegen elkaar zitten te vittten en opmerkingen maken gericht eropd e ander te kwetsen en uit de tent te lokken.

De hele sociale media loopt over van pest-gedrag.

Ook in dit topic beginnen mensen over de lerares die in de OP genoemd wordt, grappige opmerkingen over haar naam te maken of meent men te moeten melden dat ze 'terecht gepest is geworden'.... zulke opmerkingen zijn natuurlijk ook als pest-gedrag op te vatten.

Te roepen 'dat dat niet moet mogen' is heel lief, maar ook een beetje onrealistisch.
De realiteit is nu eenmaal dat alle mensen geconfronteerd worden met pestgedrag, zowel als dader alswel als slachtoffer.

De lerares heeft gelijk dat te denken dat je pesten kunt 'oplossen' nutteloos is, hooguit kun je mensen ermee leren omgaan, maar ophouden zal het nooit.
En ook op Fok wordt er weinig aangedaan. Er lopen hier mensen rond die al weet ik hoe vaak een ban hebben gekregen en nog kunnen ze terugkomen en weer lopen etteren etc.

Dat gebeurd ook op scholen. Eigenlijk is Fok een grote school :P
  woensdag 18 januari 2017 @ 11:54:33 #47
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_168240707
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:02 schreef Begripvol het volgende:

Mijn oordeel hierover is het volgende:

Waar een wil is, is een weg.
Dat er tegen pesten niets gedaan kan worden, daar ben ik het volledig oneens met Perla.
Pesten is ongepast gedrag en moet doodserieus genomen worden en met alle macht bestreden worden.

De oplossing hiervan is het volgende:
Het gepeste kind weet wie de pestkoppen zijn. De schoolleiding dient zo snel mogelijk deze pestkoppen op hun ongepast gedrag aan te spreken. Houd het pesten niet op, dan neemt de schoolleiding contact op met de ouders van de pestkopen en doet hiervan gelijk aangifte bij de politie.

De politie op haar beurt gaat praten met de ouders van deze pestkoppen en met de pestkoppen en met de waarschuwing dat de pestkoppen van school zullen worden uitgeschreven gevolgd door een forse boete en de eis tot het betalen van smartengeld aan het slachtoffer. Gelijk hierna schakelt de politie jeugdzorg in. Jeugdzorg gaat vervolgens ook praten met de pestkopen en met de ouders van deze pestkoppen.

Als deze pestkoppen na te zijn uitgeschreven het slachtoffer op straat of waar dan ook blijven lastigvallen, dan schakelt jeugdzorg de politie in en krijgen deze pestkoppen een verbod om in buurt van het slachtoffer te komen en met de waarschuwing dat aan de ouders weer een forsere boete zal worden opgelegd en door de rechter gedwongen zullen worden te verhuizen.

En als het een koopwoning betreft, dan volgt er voor de ouders een nog forsere boete en gedwongen opname van deze pestkoppen in een opvoedcentrum.
Tering wat een overtrokken reactie. Meteen het complete staatsapparaat inzetten tegen een complete familie omdat een kind(!) bepaald gedrag vertoont. Lekker pedagogisch verantwoord ook.

Pesten gebeurt altijd in een groep (klas), op dat niveau moet je het dus ook voorkomen. Je moet de gepeste leren voor zichzelf op te komen, en de pester leren zijn/haar eigenwaarde ergens anders uit te halen dan macht, en de groep leren elkaar te corrigeren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_168240761
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:54 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Tering wat een overtrokken reactie. Meteen het complete staatsapparaat inzetten tegen een complete familie omdat een kind(!) bepaald gedrag vertoont. Lekker pedagogisch verantwoord ook.

Pesten gebeurt altijd in een groep (klas), op dat niveau moet je het dus ook voorkomen. Je moet de gepeste leren voor zichzelf op te komen, en de pester leren zijn/haar eigenwaarde ergens anders uit te halen dan macht, en de groep leren elkaar te corrigeren.
Tis nogal slap dat ze dit niet in de kiem kunnen smoren, de grootste oorzaak dat dit niet lukt heeft alles met effort te maken, stop er dan verdomme meer tijd in.

Maarja, grotere klassen, bezuinigen... Misschien moeten we wat minder materialistisch denken met zijn allen en opvoeding iets meer waarderen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 18 januari 2017 @ 11:57:51 #49
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_168240793
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tis nogal slap dat ze dit niet in de kiem kunnen smoren, de grootste oorzaak dat dit niet lukt heeft alles met effort te maken, stop er dan verdomme meer tijd in.
De core business van een school is niet pesten voorkomen hè. Opvoeden overigens ook niet. Je kunt vanuit een school maar in beperkte mate de kutzooi die ouders ervan maken corrigeren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_168240860
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:57 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De core business van een school is niet pesten voorkomen hè. Opvoeden overigens ook niet. Je kunt vanuit een school maar in beperkte mate de kutzooi die ouders ervan maken corrigeren.
Wat de core business is is wat jij er van wilt maken. Overigens doet "core business" niks af aan secundaire doelstellingen... Je zegt er dus eigenlijk helemaal niks mee.

Pest gedrag de kiem in smoren is belangrijk en dat lijk jij niet te begrijpen. Ik denk dat er met beperkte middelen een groot effect geboekt kan worden. Puur door er wat meer aandacht aan te geven en het te betrekken bij het curriculum van leerkrachten.

Sure, je kunt niet alles aanpakken, maar wel een hele hoop. Mocht het nodig zijn een instantie in te schakelen voor slecht opgevoede kinderen so be it.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:03:35 #51
198365 Morendo
The Real Deal
pi_168240899
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:21 schreef vaduz het volgende:

[..]

Hebben haar ouders haar vernoemd naar het koffiemerk of hebben de mensen van het koffiemerk het merk vernoemd naar een meisjesnaam?
Als je ook maar een klein beetje Spaans kent....
Die Lebenslust bringt dich um.
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:04:27 #52
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_168240914
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat de core business is is wat jij er van wilt maken. Overigens doet "core business" niks af aan secundaire doelstellingen... Je zegt er dus eigenlijk helemaal niks mee.

Pest gedrag de kiem in smoren is belangrijk en dat lijk jij niet te begrijpen. Ik denk dat er met beperkte middelen een groot effect geboekt kan worden. Puur door er wat meer aandacht aan te geven en het te betrekken bij het curriculum van leerkrachten.

Sure, je kunt niet alles aanpakken, maar wel een hele hoop. Mocht het nodig zijn een instantie in te schakelen voor slecht opgevoede kinderen so be it.
Waar in de vliegende neuk haal jij uit mijn teksten dat ik dat niet begrijp? Ik zeg dat je daar als uitgangspunt de groep voor moet nemen en niet allerlei staatsinstellingen bij moet slepen. Daarbij ben ik realistisch genoeg om te weten dat a) je daar niet enkel de school verantwoordelijk voor kan maken, b) het nooit 100% te voorkomen valt omdat er een grijs gebied is tussen een 'normale' groepsdynamiek en pestgedrag.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_168240979
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Waar in de vliegende neuk haal jij uit mijn teksten dat ik dat niet begrijp? Ik zeg dat je daar als uitgangspunt de groep voor moet nemen en niet allerlei staatsinstellingen bij moet slepen. Daarbij ben ik realistisch genoeg om te weten dat a) je daar niet enkel de school verantwoordelijk voor kan maken, b) het nooit 100% te voorkomen valt omdat er een grijs gebied is tussen een 'normale' groepsdynamiek en pestgedrag.
Je nuance op mijn tekst plaats jij op een stuk tekst waarin ik spreek dat je meer moeite moet doen. Het lijkt net alsof je dat wilt afzwakken op die manier. Tjah, als je geen moeite wilt doen om pesten de kiem in te smoren dan lijk je inderdaad niet te begrijpen dat pesten de kiem in smoren belangrijk is.

Verder heb je wel gelijk. Ik zit overigens al een jaar of 15-20 niet op de basisschool en weet niet alles 100% goed te herinneren, geen idee of de situatie anders is dan vroeger, maar wat ik van vroeger weet is dat er weinig aandacht aan pesten werd gegeven. Ik denk dat er prima wat te doen valt maar dat je dan wel moeite moet doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:22:36 #54
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_168241229
Pesten ga je niet tegenhouden. Dat zit er gewoon genetisch ingebakken.
pi_168241402
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:02 schreef Begripvol het volgende:

De oplossing hiervan is het volgende:
Het gepeste kind weet wie de pestkoppen zijn. De schoolleiding dient zo snel mogelijk deze pestkoppen op hun ongepast gedrag aan te spreken. Houd het pesten niet op, dan neemt de schoolleiding contact op met de ouders van de pestkopen en doet hiervan gelijk aangifte bij de politie.

De politie op haar beurt gaat praten met de ouders van deze pestkoppen en met de pestkoppen en met de waarschuwing dat de pestkoppen van school zullen worden uitgeschreven gevolgd door een forse boete en de eis tot het betalen van smartengeld aan het slachtoffer. Gelijk hierna schakelt de politie jeugdzorg in. Jeugdzorg gaat vervolgens ook praten met de pestkopen en met de ouders van deze pestkoppen.

Als deze pestkoppen na te zijn uitgeschreven het slachtoffer op straat of waar dan ook blijven lastigvallen, dan schakelt jeugdzorg de politie in en krijgen deze pestkoppen een verbod om in buurt van het slachtoffer te komen en met de waarschuwing dat aan de ouders weer een forsere boete zal worden opgelegd en door de rechter gedwongen zullen worden te verhuizen.

En als het een koopwoning betreft, dan volgt er voor de ouders een nog forsere boete en gedwongen opname van deze pestkoppen in een opvoedcentrum.
Ultime pesterij is dan iemand ten onrechte van pesten beschuldigen zodat deze door de politie van school gehaald wordt en zijn koophuis in de brandt wordt gestoken...

Pesten wordt je hard van wen er maar aan!
Aai nooit een brandende hond.
pi_168242034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat is jouw definitie

Pesten kun je iedereen en is gewoon normaal gedrag, waarmee mensen hun hele leven geconfronteerd worden ... ook als ze volwassen zijn (bij sociaal gedrag vormt de jeugd vooral en leerschool).

Zelfs op Fok! is het eigenljk een van de meeste geliefde bezigheid, leees maar een paar slowchats waar volop mensen tegen elkaar zitten te vittten en opmerkingen maken gericht eropd e ander te kwetsen en uit de tent te lokken.

De hele sociale media loopt over van pest-gedrag.

Ook in dit topic beginnen mensen over de lerares die in de OP genoemd wordt, grappige opmerkingen over haar naam te maken of meent men te moeten melden dat ze 'terecht gepest is geworden'.... zulke opmerkingen zijn natuurlijk ook als pest-gedrag op te vatten.

Te roepen 'dat dat niet moet mogen' is heel lief, maar ook een beetje onrealistisch.
De realiteit is nu eenmaal dat alle mensen geconfronteerd worden met pestgedrag, zowel als dader alswel als slachtoffer.

De lerares heeft gelijk dat te denken dat je pesten kunt 'oplossen' nutteloos is, hooguit kun je mensen ermee leren omgaan, maar ophouden zal het nooit.
waarom zeg je niks over het soort pesten waar ik het over had? vind je dat ook geen probleem? want dit soort pesten is niet waar deze lerares het over heeft.
pi_168242180
Goi d'r gewoon nog een vlindercursus tegen aan.
pi_168242204
Niets mis met een beetje gepest. Zo leer je het kind een beetje voor zichzelf opkomen. En als het kind dat niet automatisch doet kan je hem altijd op een vechtsport zetten.
Conscience do cost.
  woensdag 18 januari 2017 @ 13:33:23 #59
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_168242714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je nuance op mijn tekst plaats jij op een stuk tekst waarin ik spreek dat je meer moeite moet doen. Het lijkt net alsof je dat wilt afzwakken op die manier. Tjah, als je geen moeite wilt doen om pesten de kiem in te smoren dan lijk je inderdaad niet te begrijpen dat pesten de kiem in smoren belangrijk is.

Verder heb je wel gelijk. Ik zit overigens al een jaar of 15-20 niet op de basisschool en weet niet alles 100% goed te herinneren, geen idee of de situatie anders is dan vroeger, maar wat ik van vroeger weet is dat er weinig aandacht aan pesten werd gegeven. Ik denk dat er prima wat te doen valt maar dat je dan wel moeite moet doen.
Vroeger gebeurde er vrij weinig, is ook mijn ervaring. Maar ik was toevallig vanmorgen op een basisschool in verband met een voorlichting. Daar hebben ze een vrij serieuze aanpak om kinderen überhaupt bewust te maken van gedrag en hoe ze elkaar daar op aankunnen spreken. Pesten is daar automatisch onderdeel van. Ik was onder de indruk van de methode.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_168242870
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:33 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Vroeger gebeurde er vrij weinig, is ook mijn ervaring. Maar ik was toevallig vanmorgen op een basisschool in verband met een voorlichting. Daar hebben ze een vrij serieuze aanpak om kinderen überhaupt bewust te maken van gedrag en hoe ze elkaar daar op aankunnen spreken. Pesten is daar automatisch onderdeel van. Ik was onder de indruk van de methode.
Tof! Mooi om te horen, ik ben wel benieuwd naar de statistieken van vroeger tov nu... als ze dat zouden hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 18 januari 2017 @ 13:42:24 #61
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_168242916
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tof! Mooi om te horen, ik ben wel benieuwd naar de statistieken van vroeger tov nu... als ze dat zouden hebben.
Ik heb er nog naar gevraagd - zo van werkt het. Dat konden ze dan niet trendmatig laten zien. Zo'n school houdt geen statistieken bij.

Wat wel geinig was is dat ze ook wat kinderen uit groep acht hadden gevraagd wat te vertellen over school. Die zeiden ook allemaal unaniem dat er niet gepest werd. Een momentopname, maar toch. Ze wisten allemaal wat het was en hebben ook allemaal repetoire zeg maar. Ze waren zich ook heel bewust van de verschillende rollen (leiders, volgers, kijkers, etc) - ook omdat het rollen zijn die bij persoonlijkheden passen en ze daar sowieso mee bezig waren. Wie ben ik, wat kan ik, wat vind ik respect, etc.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_168243612
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 10:47 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik denk dat jij een iets ander beeld hebt van wat met pesten bedoelt wordt.
gewone groepsdynamiek is prima. maar daar hoort geen pesten bij.

bij pesten wordt de zwakste uitgezonderd en systematisch geslachtofferd door duiegenen die willen domineren. het is agressief, intimiderend gedrag. vaak gaan een hoop anderen erin mee, uit angst. of ze kijken gewoon weg en zien niet in dat het erg is (dat ben jij, vrees ik..)

als je er een einde aan kan maken door ze iets te leren, prima. maar vaak kan dat niet, en is de grootste pestkop onverbeterlijk. wat deze lerares ook al zegt.
en DAN moet je echt wel meer doen, en deze persoon misschien zelfs weghouden bij de groep, zoals je in de volwassenenmaatschappij de echte criminelen ook weg wil houden bij de rest.
Pesten criminaliseren lijkt me niet handig. Net als beroepscriminelen zijn notoire pesters gewoon genetisch zo "gewired". Pesten zit in hun aard. Je kunt er zoveel voorlichting op los laten als je wilt maar pesters blijven pesten. En de gepeste blijft het pesten aantrekken. Als je pesters en gepesten gaat isoleren dan werkt dat averechts in de ontwikkeling van beiden. De pester zal radicaliseren in zijn gedrag, de gepeste zal niet leren omgaan met tegenwind.

Anekdotisch bewijs telt natuurlijk niet, maar om van mijn pesters af te komen ben ik flink van mij af gaan bijten. Ik ben rap van de tongriem gesneden en godzijdank best gevat (die veren durf ik wel in mijn reet te steken) dus na een wisseling van school heb ik dat in mijn voordeel leren gebruiken. Aan het eind van mijn middelbare school was ik enorm populair. Aan het begin stond ik nog onder aan de pikorde. Er zijn echter ook kinderen die dat niet hebben, en die zijn goed de sjaak. Niet zo veel aan te doen. Beter coach je ze in het omgaan met hun zwakke sociale status dan het bestraffen van de pesters. Wat ik wel geleerd heb is dat, hoe harder je ouders of de school terug laat slaan, hoe harder zij je pakken. Hoort dan bij het spelletje. Als ze op school niet pesten, vinden ze wel een andere manier. In mijn tijd was dat nog lastig, nu is het een eitje om iemand keihard te grazen te nemen buiten het schoolplein.

Waarom de gepeste coachen in zijn gedrag, en niet de pester? Omdat de gepeste van nature volgzamer is en meer geneigd autoriteit te accepteren. De pester is geneigd recalcitrant te zijn. Daar blijft je voorlichting gewoon niet zo goed aan plakken.
pi_168244406
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:14 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Pesten criminaliseren lijkt me niet handig. Net als beroepscriminelen zijn notoire pesters gewoon genetisch zo "gewired". Pesten zit in hun aard. Je kunt er zoveel voorlichting op los laten als je wilt maar pesters blijven pesten. En de gepeste blijft het pesten aantrekken. Als je pesters en gepesten gaat isoleren dan werkt dat averechts in de ontwikkeling van beiden. De pester zal radicaliseren in zijn gedrag, de gepeste zal niet leren omgaan met tegenwind.

Anekdotisch bewijs telt natuurlijk niet, maar om van mijn pesters af te komen ben ik flink van mij af gaan bijten. Ik ben rap van de tongriem gesneden en godzijdank best gevat (die veren durf ik wel in mijn reet te steken) dus na een wisseling van school heb ik dat in mijn voordeel leren gebruiken. Aan het eind van mijn middelbare school was ik enorm populair. Aan het begin stond ik nog onder aan de pikorde. Er zijn echter ook kinderen die dat niet hebben, en die zijn goed de sjaak. Niet zo veel aan te doen. Beter coach je ze in het omgaan met hun zwakke sociale status dan het bestraffen van de pesters. Wat ik wel geleerd heb is dat, hoe harder je ouders of de school terug laat slaan, hoe harder zij je pakken. Hoort dan bij het spelletje. Als ze op school niet pesten, vinden ze wel een andere manier. In mijn tijd was dat nog lastig, nu is het een eitje om iemand keihard te grazen te nemen buiten het schoolplein.

Waarom de gepeste coachen in zijn gedrag, en niet de pester? Omdat de gepeste van nature volgzamer is en meer geneigd autoriteit te accepteren. De pester is geneigd recalcitrant te zijn. Daar blijft je voorlichting gewoon niet zo goed aan plakken.
respect voor je verleden hoor, maar ik vind dit een onbegrijpelijke benadering.

het interesseert me echt geen reet of de pester meegaand is of niet. je kunt als samenleving gewoon besluiten dat bepaald gedrag ongewenst is. dat doen wel ook met strafrecht, en daar moet zo'n pester gewoon maar aan wennen. anderen pijn doen en vernederen, is ongewenst, en dus moet dat gestopt worden. ook de zwakken moeten gewoon zichzelf kunnen zijn en het is niet aan hen om zich te moeten aanpassen aan intolerantie.

iedereen is wel eens een klein beetje gepest, en daar leer je inderdaad van. maar ECHT pesten van een zondebok in een groep, vaak jaren lang, en vaak door dezelfde pesters... waarom zou je daar niks aan willen doen? onbegrijpelijk.
pi_168244649
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:53 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

respect voor je verleden hoor, maar ik vind dit een onbegrijpelijke benadering.

het interesseert me echt geen reet of de pester meegaand is of niet. je kunt als samenleving gewoon besluiten dat bepaald gedrag ongewenst is. dat doen wel ook met strafrecht, en daar moet zo'n pester gewoon maar aan wennen. anderen pijn doen en vernederen, is ongewenst, en dus moet dat gestopt worden. ook de zwakken moeten gewoon zichzelf kunnen zijn en het is niet aan hen om zich te moeten aanpassen aan intolerantie.

iedereen is wel eens een klein beetje gepest, en daar leer je inderdaad van. maar ECHT pesten van een zondebok in een groep, vaak jaren lang, en vaak door dezelfde pesters... waarom zou je daar niks aan willen doen? onbegrijpelijk.
Omdat pesten criminaliseren crimineeltjes kweekt. Jíj mag pesten dan strafbaar vinden, de meeste pesters worden later gewoon brave huisvaders. Je hebt geen flauw idee hoe het met ze af gaat lopen als je ze als delinquentjes gaat behandelen.

Net zoals bij strafrecht heeft het geen enkele zin om mensen straffen te geven in de hoop dat ze er iets van leren. De meeste criminelen zijn genetisch aangelegd om de criminaliteit op te zoeken. De enige manier om dat tegen te gaan is door ze permanent uit de maatschappij te verwijderen. Dat gaat voor pestgedrag veel en veel te ver. Daarom moet je tijd en moeite investeren in de gepeste coachen, en niet in het alleen in het bestraffen van de pester. De gepeste wordt vaak verplaatst van school naar school, en wordt daar vaak opnieuw gepest. Het is volkomen zinloos alleen de pesters aan te pakken, de gepeste wordt gewoon ergens anders opnieuw te grazen genomen.

Pesten stop je niet. Als het te stoppen was, had het allang niet meer bestaan. Om het met criminaliteit te vergelijken: inbrekers stop je niet, ook al stop je ze levenslang in de cel, er zullen altijd nieuwe inbrekers zijn. Dan ga je niet verhuizen, dan leg je een alarmsysteem in je woning aan om je weerbaarder te maken. Dat betekent niet dat de politie geen inbrekers meer op hoeft te pakken, maar preventie werkt gewoon vele malen beter dan repressie.
pi_168245301
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 15:06 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Omdat pesten criminaliseren crimineeltjes kweekt. Jíj mag pesten dan strafbaar vinden, de meeste pesters worden later gewoon brave huisvaders. Je hebt geen flauw idee hoe het met ze af gaat lopen als je ze als delinquentjes gaat behandelen.

Net zoals bij strafrecht heeft het geen enkele zin om mensen straffen te geven in de hoop dat ze er iets van leren. De meeste criminelen zijn genetisch aangelegd om de criminaliteit op te zoeken. De enige manier om dat tegen te gaan is door ze permanent uit de maatschappij te verwijderen. Dat gaat voor pestgedrag veel en veel te ver. Daarom moet je tijd en moeite investeren in de gepeste coachen, en niet in het alleen in het bestraffen van de pester. De gepeste wordt vaak verplaatst van school naar school, en wordt daar vaak opnieuw gepest. Het is volkomen zinloos alleen de pesters aan te pakken, de gepeste wordt gewoon ergens anders opnieuw te grazen genomen.

Pesten stop je niet. Als het te stoppen was, had het allang niet meer bestaan. Om het met criminaliteit te vergelijken: inbrekers stop je niet, ook al stop je ze levenslang in de cel, er zullen altijd nieuwe inbrekers zijn. Dan ga je niet verhuizen, dan leg je een alarmsysteem in je woning aan om je weerbaarder te maken. Dat betekent niet dat de politie geen inbrekers meer op hoeft te pakken, maar preventie werkt gewoon vele malen beter dan repressie.
wat een onzin zeg...
je stopt het niet, omdat er elk jaar nieuwe kinderen komen. en die moet je weer overnieuw opvoeden. dus ja, dat gaat uiteraard altijd door. maar is geen enkele reden om er dus maar niks aan te doen.

er zijn op scholen met actief anti- pest beleid, vele successen geboekt.
en je aanname dat pesters of inbrekers of criminelen niet gestopt kunnen worden en onverbeterlijk zijn, is complete onzin. in een land als japan is gewelddadige criminaliteit vrijwel niet-bestaand. in andere landen is het gigantisch. je kunt er van alles aan doen.

en het moet inderdaad niet zo zijn, dat een gepeste persoon van school naar school gaat. de pesters moeten dan vertrekken. die maken de fout, niet het slachtoffer.
en vaak, als en of twee pesters niet mer de support krijgen van de rest van de klas, maar juist tegenstand, dan is het afgelopen. dat de gepeste dan nog steeds zwak is en misschien laag in de rangorde, maakt niks uit. dat is wat anders dan onderhevig moeten zijn aan terreur.
pi_168245552
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 15:36 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wat een onzin zeg...
je stopt het niet, omdat er elk jaar nieuwe kinderen komen. en die moet je weer overnieuw opvoeden. dus ja, dat gaat uiteraard altijd door. maar is geen enkele reden om er dus maar niks aan te doen.

er zijn op scholen met actief anti- pest beleid, vele successen geboekt.
en je aanname dat pesters of inbrekers of criminelen niet gestopt kunnen worden en onverbeterlijk zijn, is complete onzin. in een land als japan is gewelddadige criminaliteit vrijwel niet-bestaand. in andere landen is het gigantisch. je kunt er van alles aan doen.

en het moet inderdaad niet zo zijn, dat een gepeste persoon van school naar school gaat. de pesters moeten dan vertrekken. die maken de fout, niet het slachtoffer.
en vaak, als en of twee pesters niet mer de support krijgen van de rest van de klas, maar juist tegenstand, dan is het afgelopen. dat de gepeste dan nog steeds zwak is en misschien laag in de rangorde, maakt niks uit. dat is wat anders dan onderhevig moeten zijn aan terreur.
Ik zeg niet dat je niets moet doen. Onaangepast gedrag moet gewoon gestraft worden, maar dat vindt toch vooral op scholen plaats. Als iemand buiten de school wel gepest wordt, maar op school niet, wat kan de school dan aan straffen uitdelen? Zo ging het bij mij. Op school poeslief, maar dan wachten ze je aan het eind van de straat wel op.

Japan is een onvergelijkbare cultuur. Bovendien ook heel monocultureel. Dat is een eeuwenlange redelijke isolatie van zekere culturele gebruiken die veroorzaakt dat men daar anders tegen geweld aan kijkt. Pesten komt daar echter ook heel veel voor. Juist in de Japanse cultuur leidt dat tot excessen waarin kinderen zich opsluiten op hun kamertjes omdat ze niet voldoen aan de maatschappelijke norm. Het heeft daar ook een veel sterkere psychologische component.

Hoe dan ook, onze cultuur is anders. Wij focussen sterk op genderidentiteit wat bepaalde normeringen met zich meebrengt. Mensen pesten vanwege uiterlijkheden of fysiek falen is hier aan de orde van de dag. En dat ga je inderdaad niet stoppen.

Ik ben wel benieuwd welke pestaanpak zo succesvol is. Ik ken ze niet. Successen zijn vaak heel erg geïsoleerd en ontzettend afhankelijk van een leraar die het goed over weet te brengen. Een intrinsiek succesvolle methode heb ik nog niet van gehoord.

En moet de gepeste zich aanpassen aan intolerantie? Idealiter niet. Maar kijk naar de maatschappij in het geheel. Wij passen ons voortdurend aan aan intolerantie. Slot op je deur, alarm op je huis, vrouwen niet alleen over straat in het donker, uitsmijters bij de deur in de discotheek en ga zo maar door. Zoals ik zei, preventie wordt wat mij betreft erg over het hoofd gezien in het bestrijden van pestgedrag. De gepeste kun je echt wel weerbaarder maken. Dat helpt niet alleen bij het pesten, maar ook later in het leven. Je kunt een pester wel verwijderen, maar de trauma's blijven bij de gepeste.
pi_168245968
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 15:47 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je niets moet doen. Onaangepast gedrag moet gewoon gestraft worden, maar dat vindt toch vooral op scholen plaats. Als iemand buiten de school wel gepest wordt, maar op school niet, wat kan de school dan aan straffen uitdelen? Zo ging het bij mij. Op school poeslief, maar dan wachten ze je aan het eind van de straat wel op.

en daar kan je geen enkele oplossing voor bedenken? school, ouders, buurt, wijkagenten, weet ik veel. is toch gewoon geweld tegen een persoon. daar moet tegen worden opgetreden. ik vind niet dat dit ooit geaccepteerd moet worden. zo bouw je een hogere beschaving op, door dit soort dingen aan te pakken.
quote:
Japan is een onvergelijkbare cultuur. Bovendien ook heel monocultureel. Dat is een eeuwenlange redelijke isolatie van zekere culturele gebruiken die veroorzaakt dat men daar anders tegen geweld aan kijkt. Pesten komt daar echter ook heel veel voor. Juist in de Japanse cultuur leidt dat tot excessen waarin kinderen zich opsluiten op hun kamertjes omdat ze niet voldoen aan de maatschappelijke norm. Het heeft daar ook een veel sterkere psychologische component.

er wordt daar niet meer gepest dna hier. het wordt wel vaak uitvergroot in anime en flims, omdat er verder nou eenmaal bijna niks gebeurt. dat laat dus zien, dat pesten heel erg de bron is, de eerste manifestatie, van crimineel gedrag. alleen wordt dat in japan dan gewoon echt aangepakt, en totaal niet geaccepteerd als normaal.
en japan is niet totaal uniek. in alle boeddistische landen is er weinig gewelddadige criminaliteit. ze doen dus iets beter dan ons.
quote:
Hoe dan ook, onze cultuur is anders. Wij focussen sterk op genderidentiteit wat bepaalde normeringen met zich meebrengt. Mensen pesten vanwege uiterlijkheden of fysiek falen is hier aan de orde van de dag. En dat ga je inderdaad niet stoppen.

Ik ben wel benieuwd welke pestaanpak zo succesvol is. Ik ken ze niet. Successen zijn vaak heel erg geïsoleerd en ontzettend afhankelijk van een leraar die het goed over weet te brengen. Een intrinsiek succesvolle methode heb ik nog niet van gehoord.
dit bijvoorbeeld. http://www.nu.nl/politiek(...)i-pestprogramma.html
quote:
En moet de gepeste zich aanpassen aan intolerantie? Idealiter niet. Maar kijk naar de maatschappij in het geheel. Wij passen ons voortdurend aan aan intolerantie. Slot op je deur, alarm op je huis, vrouwen niet alleen over straat in het donker, uitsmijters bij de deur in de discotheek en ga zo maar door. Zoals ik zei, preventie wordt wat mij betreft erg over het hoofd gezien in het bestrijden van pestgedrag. De gepeste kun je echt wel weerbaarder maken. Dat helpt niet alleen bij het pesten, maar ook later in het leven. Je kunt een pester wel verwijderen, maar de trauma's blijven bij de gepeste.
dit zijn allemaal onacceptabele zaken.
en ik ben helemaal voor het weerbaar maken van de zwakkeren. maar je mag nooit de pesters maar laten begaan. ik heb echt een hekel aan een houding van; ach, de wereld is hard, dus leer er maar mee dealen. nee, fuck dat. laat de wereld zich maar verbeteren. laat die pester zich maar aanpassen.
pi_168246139
Ik had een leraar op de middelbare school die had een zeer effectieve oplossing als een klasgenoot werd gepest. Als het gepeste kind dit aangaf bij de leraar dan werd eenmalig in de klas te kennen gegeven wie de pesters waren en dat die op moesten houden. Gebeurde dat niet dan kreeg de hele klas een onverwachte overhoring.

Dat is daadwerkelijk een aantal keren voorgekomen en daar had iedereen zo een hekel aan dat de keren daarna de pesters direct door het collectief werden aangepakt. In de klas werd er niet meer gepest.
pi_168246478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 15:36 schreef pokkerdepok het volgende:
er zijn op scholen met actief anti- pest beleid, vele successen geboekt.
en je aanname dat pesters of inbrekers of criminelen niet gestopt kunnen worden en onverbeterlijk zijn, is complete onzin. in een land als japan is gewelddadige criminaliteit vrijwel niet-bestaand. in andere landen is het gigantisch. je kunt er van alles aan doen.
Omdat mensen er minder over praten betekent niet dat er geen geweldadige criminaliteit is. Je bent hopelijk bekend met de yakuza, dat zijn echt geen lieverdjes.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_168246531
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:53 schreef pokkerdepok het volgende:

het interesseert me echt geen reet of de pester meegaand is of niet. je kunt als samenleving gewoon besluiten dat bepaald gedrag ongewenst is. dat doen wel ook met strafrecht, en daar moet zo'n pester gewoon maar aan wennen.anderen pijn doen en vernederen, is ongewenst, en dus moet dat gestopt worden. ook de zwakken moeten gewoon zichzelf kunnen zijn en het is niet aan hen om zich te moeten aanpassen aan intolerantie.
Heel goed dan dat overheden nog vaak het goede voorbeeld geven door hun conflicten op te lossen met een portie ouderwets geweld.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_168246742
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 16:24 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Omdat mensen er minder over praten betekent niet dat er geen geweldadige criminaliteit is. Je bent hopelijk bekend met de yakuza, dat zijn echt geen lieverdjes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Japan
pi_168246801
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 16:26 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Heel goed dan dat overheden nog vaak het goede voorbeeld geven door hun conflicten op te lossen met een portie ouderwets geweld.
is dat pest gedrag?
pi_168246831
quote:
Dat ze de laagste cijfers hebben binnen de geïndustrialiseerde wereld betekent niet zoals je stelt dat criminaliteit niet bestaand is.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_168246853
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 16:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

is dat pest gedrag?
definieer pest gedrag?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_168251331
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 16:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat ze de laagste cijfers hebben binnen de geïndustrialiseerde wereld betekent niet zoals je stelt dat criminaliteit niet bestaand is.
nou niet bestaand....gewoon heel weinig. komt toch door een andere benadering, denk ik. ze zijn daar erg streng op gedrag.
pi_168251386
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 16:36 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

definieer pest gedrag?
ja weet ik veel... maar de overheid pest niet met hetzelfde idee als een individu in een klas op een basisschool, toch..

[ Bericht 0% gewijzigd door pokkerdepok op 18-01-2017 21:46:49 ]
pi_168251458
Nieuwswaardif
pi_168251846
Ik ben vroeger ook gepest. Klikken naar ouder(s)/leraren heeft geen neuk geholpen. Ik had toen terug moeten bijten, maar het is nu eenmaal zo gebeurd.

Ik denk trouwens dat het gaan zeggen averechts kan gaan werken. Pesters krijgen er juist meer zin in en krijgen een oprecht hekel aan je. Dan wordt het echt gemeen pesten (of zelfs erger).
  woensdag 18 januari 2017 @ 20:17:13 #79
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_168252544
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:10 schreef ems. het volgende:
Niets mis met een beetje gepest. Zo leer je het kind een beetje voor zichzelf opkomen.
Behalve degenen die zelfmoord plegen, dan....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 18 januari 2017 @ 20:20:46 #80
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_168252668
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 15:06 schreef Mystikvm het volgende:

Pesten stop je niet. Als het te stoppen was, had het allang niet meer bestaan.
Ik denk dat juist deze instelling het pesten in stand houdt. Want jij tolereert gewoon dat het gebeurt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_168252838
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Behalve degenen die zelfmoord plegen, dan....
Zelfmoordenaars zullen altijd bestaan.
Conscience do cost.
  woensdag 18 januari 2017 @ 20:27:21 #82
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_168252876
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:25 schreef ems. het volgende:

[..]

Zelfmoordenaars zullen altijd bestaan.
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik vind jouw instelling ziek.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_168252899
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik denk dat juist deze instelling het pesten in stand houdt. Want jij tolereert gewoon dat het gebeurt.
Dan heb je mijn posts niet goed gelezen.
  woensdag 18 januari 2017 @ 20:29:53 #84
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_168252955
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:28 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dan heb je mijn posts niet goed gelezen.
Excuus, je hebt gelijk. Had inderdaad niet aandachtig genoeg gelezen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_168253305
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik vind jouw instelling ziek.
Het is je vergeven hoor.
Conscience do cost.
pi_168253396
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Excuus, je hebt gelijk. Had inderdaad niet aandachtig genoeg gelezen.
Overigens schreef ik dat je pesten niet stopt. Dat is misschien niet helemaal waar. Pesters stop je niet. Die zullen altijd bestaan.

De focus bij de aanpak van pesten moet mijns inziens bij het slachtoffer liggen. Als je kijkt naar pestaanpak dan wordt er op drie manieren gewerkt:

1) Awareness creëren. Voorlichting, verhalen van gepeste en getraumatiseerde kinderen. Pesters reageren hier sociaal wenselijk op. Supererg, moet er niet aan denken dat het mij overkomt, etc. Echter, het is net als met voorlichting over sigaretten en alcohol. Kinderen weten wat het is en kennen de gevaren, maar als puntje bij paaltje komt gaan sommigen toch voor de bijl. Zo is het ook met pesten. De notoire pesters identificeren zich niet met de pesters uit de voorlichting.
2) Hard aanpakken van de pester. Dat gebeurt alleen als de gepeste uit de school klapt. Er ontstaat dan ook bij de pester een fight or flight reactie. Zijn rancune over de sancties wordt afgereageerd op de het slachtoffer. Als klikken had geholpen, zat elk slachtoffer bij de directeur uit te huilen. De realiteit is dat ze dan op andere, meer vileine manieren gepakt worden.
3) Verplaatsen van de gepeste. Andere school werkt vaak niet want je komt buiten toch de oude klasgenoten tegen. Vaak kennen mensen weer andere mensen op een andere school dus je reputatie snelt je vooruit. Daarnaast, zowel pester als gepeste herkennen potentiële slachtoffers uit duizenden. Nieuw kind in de klas? Binnen een dag zijn de pesters er al achter dat het er eentje voor hun is. Het probleem wordt enkel verplaatst. Overigens, als je de pester van school stuurt verplaats je het probleem ook alleen maar, want er zijn wel weer nieuwe pesters om de rol over te nemen.

Daarom: aandacht voor het slachtoffer. Maak hem weerbaar. Niet met nonsens als vechtsporten (met je roundhouse kick maak je als schuchter kind echt geen indruk) maar door iemand verbaal en sociaal sterker te maken. Juist op jonge leeftijd moet je daar veel aandacht aan besteden. Later worden gepeste kinderen namelijk vaker depressief, zijn ze vaker single en hebben ze weinig sociale contacten. Dat is vaak terug te voeren op de pesttijd in de jeugd, waarin gedacht wordt dat het elimineren van de pesters het probleem oplost. Het grootste probleem zit echter in het slachtoffer zelf. Slecht zelfbeeld, laag zelfvertrouwen, soms latente homoseksualiteit of genderdysforie waardoor ze niet aan het maatschappijbeeld voldoen. Pesters zijn uitwisselbaar in dit scenario. Het kan Jantje zijn, of Pietje die zich tot de Satan in het leven van de gepeste ontwikkelt. Daarom moet het slachtoffer zo snel mogelijk geholpen worden om aan zijn zelfbeeld en sociale vermogens te werken.

Natuurlijk moeten pesters in de tussentijd gestraft worden met alle middelen die er zijn. Maar wel met aandacht voor het slachtoffer. We zijn geneigd te denken dat zo hard mogelijk uithalen naar de pester de gepeste wat respijt biedt, maar dat is helaas niet altijd waar. Er zijn vaak represailles voor het slachtoffer van de pesters. Daarom moeten er maatwerkoplossingen zijn voor elke gepeste. One size does not fit all.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mystikvm op 18-01-2017 20:48:23 ]
  woensdag 18 januari 2017 @ 20:59:16 #87
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_168254209
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:41 schreef Mystikvm het volgende:

Overigens schreef ik dat je pesten niet stopt. Dat is misschien niet helemaal waar. Pesters stop je niet. Die zullen altijd bestaan.

De focus bij de aanpak van pesten moet mijns inziens bij het slachtoffer liggen. Als je kijkt naar pestaanpak dan wordt er op drie manieren gewerkt:

1) Awareness creëren. Voorlichting, verhalen van gepeste en getraumatiseerde kinderen. Pesters reageren hier sociaal wenselijk op. Supererg, moet er niet aan denken dat het mij overkomt, etc. Echter, het is net als met voorlichting over sigaretten en alcohol. Kinderen weten wat het is en kennen de gevaren, maar als puntje bij paaltje komt gaan sommigen toch voor de bijl. Zo is het ook met pesten. De notoire pesters identificeren zich niet met de pesters uit de voorlichting.
2) Hard aanpakken van de pester. Dat gebeurt alleen als de gepeste uit de school klapt. Er ontstaat dan ook bij de pester een fight or flight reactie. Zijn rancune over de sancties wordt afgereageerd op de het slachtoffer. Als klikken had geholpen, zat elk slachtoffer bij de directeur uit te huilen. De realiteit is dat ze dan op andere, meer vileine manieren gepakt worden.
3) Verplaatsen van de gepeste. Andere school werkt vaak niet want je komt buiten toch de oude klasgenoten tegen. Vaak kennen mensen weer andere mensen op een andere school dus je reputatie snelt je vooruit. Daarnaast, zowel pester als gepeste herkennen potentiële slachtoffers uit duizenden. Nieuw kind in de klas? Binnen een dag zijn de pesters er al achter dat het er eentje voor hun is. Het probleem wordt enkel verplaatst. Overigens, als je de pester van school stuurt verplaats je het probleem ook alleen maar, want er zijn wel weer nieuwe pesters om de rol over te nemen.

Daarom: aandacht voor het slachtoffer. Maak hem weerbaar. Niet met nonsens als vechtsporten (met je roundhouse kick maak je als schuchter kind echt geen indruk) maar door iemand verbaal en sociaal sterker te maken. Juist op jonge leeftijd moet je daar veel aandacht aan besteden. Later worden gepeste kinderen namelijk vaker depressief, zijn ze vaker single en hebben ze weinig sociale contacten. Dat is vaak terug te voeren op de pesttijd in de jeugd, waarin gedacht wordt dat het elimineren van de pesters het probleem oplost. Het grootste probleem zit echter in het slachtoffer zelf. Slecht zelfbeeld, laag zelfvertrouwen, soms latente homoseksualiteit of genderdysforie waardoor ze niet aan het maatschappijbeeld voldoen. Pesters zijn uitwisselbaar in dit scenario. Het kan Jantje zijn, of Pietje die zich tot de Satan in het leven van de gepeste ontwikkelt. Daarom moet het slachtoffer zo snel mogelijk geholpen worden om aan zijn zelfbeeld en sociale vermogens te werken.

Natuurlijk moeten pesters in de tussentijd gestraft worden met alle middelen die er zijn. Maar wel met aandacht voor het slachtoffer. We zijn geneigd te denken dat zo hard mogelijk uithalen naar de pester de gepeste wat respijt biedt, maar dat is helaas niet altijd waar. Er zijn vaak represailles voor het slachtoffer van de pesters. Daarom moeten er maatwerkoplossingen zijn voor elke gepeste. One size does not fit all.
Ik denk dat het juist in het midden moet liggen. Je moet de pester en de gepeste bij elkaar houden.
Een heel succesvolle aanpak die bekend is, is die van Noorse kinderpsycholoog en wetenschapper Don Olweus. Het is een intensief programma en daarbij wordt de hele klas en de ouders betrokken. Scholen in Nederland die met dit programma gewerkt hebben, zagen in 2 jaar een daling in pesten van bijna 70% en het aantal pesters was gehalveerd. In 2 jaar, he? Als je zo'n programma structureel implementeert, denk ik dat pesten echt ophoudt. Dan worden pesters echt paria's.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_168256278
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 19:56 schreef FL_Freak het volgende:
Ik ben vroeger ook gepest. Klikken naar ouder(s)/leraren heeft geen neuk geholpen. Ik had toen terug moeten bijten, maar het is nu eenmaal zo gebeurd.

Ik denk trouwens dat het gaan zeggen averechts kan gaan werken. Pesters krijgen er juist meer zin in en krijgen een oprecht hekel aan je. Dan wordt het echt gemeen pesten (of zelfs erger).
jij had toch ook een oprechte hekel aan je pesters... wat geeft dat nou. het is allemaal angst voor consequenties, voor nog erger gepest. je moet kinderen juist leren dat ze door dei angst heen moeten stappen. zo werkt het ook in de grote mensen maatschappij. als je daar wordt bedreigd, stap je toch ook naar de politie. en dan denk je ook niet oh jee, dan wordt de enge psychopaat nog bozer op mij, dus ik doe maar niks...
pi_168257353
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 21:15 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

ik heb het ook wel eens gedaan, maar ik ga mijn kinderen niet leren dat, in eerste instantie, conflicten opgelost worden door er op los te meppen.
Klikken bij de leraar is meestal niet de beste oplossing.

De kinderwereld is kei en keihard.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168261849
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik denk dat het juist in het midden moet liggen. Je moet de pester en de gepeste bij elkaar houden.
Een heel succesvolle aanpak die bekend is, is die van Noorse kinderpsycholoog en wetenschapper Don Olweus. Het is een intensief programma en daarbij wordt de hele klas en de ouders betrokken. Scholen in Nederland die met dit programma gewerkt hebben, zagen in 2 jaar een daling in pesten van bijna 70% en het aantal pesters was gehalveerd. In 2 jaar, he? Als je zo'n programma structureel implementeert, denk ik dat pesten echt ophoudt. Dan worden pesters echt paria's.
Ik heb wat opgezocht over deze man en zijn programma maar kan helaas maar weinig onafhankelijke informatie vinden. Wel is er een Duitse wiki die wat hoekstenen van zijn aanpak op een rij zet. Wat me opvalt is dat het programma erg afhankelijk is van de school en van de medewerking van ouders. Echter, buiten de school kan het programma niets betekenen. Terwijl tegenwoordig juist buiten de school vaak gepest wordt.

Kinderen maken hun eigen in- en out-groups. Wat ik van het programma lees kan het heel efficiënt zijn om op school een out-group voor de pesters te creëren waardoor deze gestimuleerd worden om inclusiever te worden. Echter, laat het maar aan kinderen over om de weg van de minste weerstand te zoeken. Buiten de school is het free for all en kunnen ze een nieuwe out-group maken. Daarnaast is het programma ook nog steeds erg gericht op het elimineren van de pesters. Dat betekent dat de gepeste niet weerbaarder wordt van dit programma. Die kan later nog steeds tegen dezelfde problemen aanlopen omdat er om hem heen een bubbel van inclusiviteit wordt gecreëerd die niet representatief is voor de rest van de wereld.

Dit is natuurlijk wat ik er uit haal op basis van de beperkte info die ik kan vinden. Ik zie dat het in Nederland PRIMA heet en dat de resultaten wel positief zijn, vooral als je in groep 6 het programma inzet. Lijkt me goed om dat dus te blijven doen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het wat ouderwets is omdat het zich puur op de schoolomgeving richt. En ik kan helaas niets vinden over de aanpak op middelbare scholen
pi_168262077
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 19:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja weet ik veel... maar de overheid pest niet met hetzelfde idee als een individu in een klas op een basisschool, toch..
Je hebt dus geen idee wat pest gedrag is, maar je wil wel mensen vervolgen ervoor? Wie gaat dan bepalen wat pest gedrag is? Mooie boel zal dat worden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_168263092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 09:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je hebt dus geen idee wat pest gedrag is, maar je wil wel mensen vervolgen ervoor? Wie gaat dan bepalen wat pest gedrag is? Mooie boel zal dat worden.
jij beweert dat de overheid gewelddadig pest. misschien moet je eens een voorbeeld geven. want dat is nogal een bewering. en volgens mij off topic, want dat is heel iets anders dan pestgedrag onder kinderen.
  donderdag 19 januari 2017 @ 10:24:38 #93
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_168263606
Je schooltijd moet je voorbereiden op het volwassen leven, zowel in de zin van kennis, als in de zin van sociale vaardigheden. In het volwassen leven staan status en respect (voor jezelf) centraal in de omgang met vrienden, collega's, noem maar op. Als je niet wordt gerespecteerd, en je eist zelf geen respect op, dan zal iedereen over je heen lopen. Mensen voelen vrijwel meteen wat ze je wel en niet kunnen maken, door hoe jij jezelf positioneert.

Dat is op school op een fundamenteel niveau niet veel anders. De enige manier om op de lange termijn (je leven lang) niet gepest te worden, is om voor jezelf op te leren staan. En dat is nou iets wat er op school niet wordt geleerd. Je krijgt als leerling te horen dat je meteen met de docent, mentor, ouders moet gaan praten. In andere woorden, er komt altijd een vrije hand die je beschermt, en je problemen voor je oplost. In zulke gevallen word je door de "pestkoppen" dan niet alleen nog zwakker gezien dan daarvoor, maar je neemt dit het volwassen leven mee in. Het enige verschil is dat er dan geen vrije hand is die de problemen voor je oplost, zoals je dat zo gewend bent.

Daarom is het "praten", "creëren van awareness", etc. niets meer dan symptoombestrijding. Het mag er zijn, maar het helpt de gepeste leerling in het beste geval alleen op de korte termijn. Daarom moet er meer aandacht worden besteed aan het gepeste kind, en het bouwen van karakter, dan dat nu gebeurd.
pi_168264771
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 10:01 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

jij beweert dat de overheid gewelddadig pest. misschien moet je eens een voorbeeld geven. want dat is nogal een bewering. en volgens mij off topic, want dat is heel iets anders dan pestgedrag onder kinderen.
Het gaat meer om het voorbeeld dat we kinderen geven. In mijn ogen is pestgedrag evolutionair gedrag is, wat zoals al verschillende keren in dit topic is aangegeven, dat gebruikt wordt om groepsgevoel te versterken, allianties te smeden en pikorde vast te stellen, etc. Pest gedrag wordt versterkt door voorbeelden en gedrag uit de directe omgeving. Ouders spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook de overheid heeft daar een rol in, want als jij kinderen voorhoud dat je conflicten altijd vreedzaam moet oplossen dan ben je als ouder verkeerd bezig. Overheden laten in dat opzicht zien dat een ouderwets portie geweld in veel gevallen nog steeds de beste oplossing is voor menig conflict. Ouders van gepeste kinderen moeten dat ook aan hun kinderen voorhouden. ga er maar vol in en sla maar eens goed van je af. Dat werkt in 9 van de 10 gevallen gewoon het beste.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 19 januari 2017 @ 12:47:05 #95
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_168266052
Misschien kan je de ergste pestkoppen slecht veranderen, die flinke groep meelopers die het slechts 'een lolletje' vindt, echter wel.

En kinderen die maar blijven treiteren, van school verwijderen. Opzouten met dat kutvolk.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_168266655
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het gaat meer om het voorbeeld dat we kinderen geven. In mijn ogen is pestgedrag evolutionair gedrag is, wat zoals al verschillende keren in dit topic is aangegeven, dat gebruikt wordt om groepsgevoel te versterken, allianties te smeden en pikorde vast te stellen, etc. Pest gedrag wordt versterkt door voorbeelden en gedrag uit de directe omgeving. Ouders spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook de overheid heeft daar een rol in, want als jij kinderen voorhoud dat je conflicten altijd vreedzaam moet oplossen dan ben je als ouder verkeerd bezig. Overheden laten in dat opzicht zien dat een ouderwets portie geweld in veel gevallen nog steeds de beste oplossing is voor menig conflict. Ouders van gepeste kinderen moeten dat ook aan hun kinderen voorhouden. ga er maar vol in en sla maar eens goed van je af. Dat werkt in 9 van de 10 gevallen gewoon het beste.
ja maar ik vind, dat als je dit zo stelt, je al doorslaat naar de verkeerde kant. dan ga je de nadruk leggen op het gewelddadig oplossen van conflicten.

en als je vaststelt dat pesten bij groepsdynamiek hoort, dan keur je eigenlijk pestgedrag goed. dat is dus niet okee.

kijk eens naar de aapjes. wij zijn per slot van rekening, qua natuur, ook apen.
bij hun is er een mannelijk aap de baas. iedereen die ook maar ietsjes in de buurt van zijn positie komt, krijgt klappen. alle vrouwtjes zijn van hem. hij eet eerst, en dan pas de rest.
en de onderste, de zwakste? die heeft niks. zijn taak binnen de groep is eigenlijk niet-bestaand. de rest laat hem gewoon barsten, en voor de ouderen die niet meer kunnen, geldt vaak, dat ze achtergelaten worden, om dood te gaan, alleen.
en zelfs als de leider zwak wordt, word hij gewoon weggejaagd of zelfs vermoord. no mercy bij de apen.

ik zou niet weten waarom wij zo'n natuurlijke groepsdynamiek zouden willen. wij zijn beschaafde, intelligente mensen, en ik denk juist dat opvoeden heel vaak gaat over het bestrijden van dit soort natuurlijk groepsdynamiek. bij ons is iedereen gelijk, hebben de zwakken dezelfde rechten als de sterken. de slimmen staan hoger dan de sterken, omdat ze beter zijn in leiding geven. de sterken gaan voor apen-gedrag naar de gevangenis.

en daar beginnen we al mee bij kinderen. dat is toch logisch...
pi_168267001
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 19:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nou niet bestaand....gewoon heel weinig. komt toch door een andere benadering, denk ik. ze zijn daar erg streng op gedrag.
Ze hebben alleen dan wel weer vrij veel zelfmoorden.
Dat heel streng op gedrag zijn heeft ook weer nadelen. Het is echt een heel stevig keurslijf die ontzettend veel druk op mensen legt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_168267252
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 13:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Ze hebben alleen dan wel weer vrij veel zelfmoorden.
Dat heel streng op gedrag zijn heeft ook weer nadelen. Het is echt een heel stevig keurslijf die ontzettend veel druk op mensen legt.
ja dat is waar. maar we kunnen er best wat van leren.
pi_168268563
Overigens, voor we Japan als lichtend voorbeeld nemen, pesten is daar ook gewoon een groot probleem.

http://www.japantimes.co.(...)up-180/#.WIDDkFXhCiQ

Ook op Wikipedia wordt bullying als een groot probleem genoemd sinds de jaren '80:

https://en.wikipedia.org/(...)n#Junior_high_issues
pi_168269793
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 13:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja maar ik vind, dat als je dit zo stelt, je al doorslaat naar de verkeerde kant. dan ga je de nadruk leggen op het gewelddadig oplossen van conflicten.
De mens is een zeer geweldadig en wreed dier, dat kun je graag willen ontkennen. maar de feiten zijn anders. Conflicten los je nog steeds het beste op door intimidatie en geweld. Dat is in het hele dierenrijk het geval en ik zie niet in waarom wij de grote uitzondering zouden zijn.

quote:
en als je vaststelt dat pesten bij groepsdynamiek hoort, dan keur je eigenlijk pestgedrag goed. dat is dus niet okee.
Ik keur het niet goed, ik begrijp alleen waar het weg komt en in die zin denk ik niet dat we miljoenen jaren evolutie niet in een kleine 50 jaar gaan veranderen omdat we vinden dat we o zo beschaafd zijn.

quote:
kijk eens naar de aapjes. wij zijn per slot van rekening, qua natuur, ook apen.
bij hun is er een mannelijk aap de baas. iedereen die ook maar ietsjes in de buurt van zijn positie komt, krijgt klappen. alle vrouwtjes zijn van hem. hij eet eerst, en dan pas de rest.
en de onderste, de zwakste? die heeft niks. zijn taak binnen de groep is eigenlijk niet-bestaand. de rest laat hem gewoon barsten, en voor de ouderen die niet meer kunnen, geldt vaak, dat ze achtergelaten worden, om dood te gaan, alleen.
en zelfs als de leider zwak wordt, word hij gewoon weggejaagd of zelfs vermoord. no mercy bij de apen.
jij maakt het wel lekker simplistisch want leven in een groep apen is wel wat dynamischer als dat. Juist die mannelijke aap die de baas is heeft vriendschappen nodig om zijn positie te behouden, als hij maar klakkeloos iedereen iedereen een klap zou geven hield hij het geen dag uit als leider. In je eentje richt je weinig uit tegen 3+ apen, hij heeft dus support nodig van andere mannetjes en goedkeuring van de vrouwtjes. En die krijgt hij door allerlei sociaal gedrag zoals voedsel delen, vlooien en ook het plagen van het pispaaltje.

quote:
ik zou niet weten waarom wij zo'n natuurlijke groepsdynamiek zouden willen. wij zijn beschaafde, intelligente mensen, en ik denk juist dat opvoeden heel vaak gaat over het bestrijden van dit soort natuurlijk groepsdynamiek. bij ons is iedereen gelijk, hebben de zwakken dezelfde rechten als de sterken. de slimmen staan hoger dan de sterken, omdat ze beter zijn in leiding geven. de sterken gaan voor apen-gedrag naar de gevangenis.

en daar beginnen we al mee bij kinderen. dat is toch logisch...
Wij zijn gelegenheid beschaafd. het komt ons momenteel goed uit om ons te conformeren naar het gedrag wat goed ligt. Dat zijn maatschappelijke regels die veel minder gelden voor kinderen omdat die de maatschappelijke regels nog niet zo goed kennen. Die vertonen gewoon veel natuurlijker gedrag.

Verder is de beschaafde mens een illusie. het komt ons nu goed uit. Als er grote calamiteiten zijn gaan we weer terug naar natuurlijk gedrag: het recht van de sterkste.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_168270410
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 16:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De mens is een zeer geweldadig en wreed dier, dat kun je graag willen ontkennen. maar de feiten zijn anders. Conflicten los je nog steeds het beste op door intimidatie en geweld. Dat is in het hele dierenrijk het geval en ik zie niet in waarom wij de grote uitzondering zouden zijn.

[..]
dit vind ik onzin. we lossen bijna al onze conflicten op zonder geweld. alleen de allerergste monden uit in geweld. en zelfs dan kun je meestal heel duidelijk de oorzaak bij een aantal individuen leggen, die daarop aansturen.
quote:
Ik keur het niet goed, ik begrijp alleen waar het weg komt en in die zin denk ik niet dat we miljoenen jaren evolutie niet in een kleine 50 jaar gaan veranderen omdat we vinden dat we o zo beschaafd zijn.

[..]
als je het niet probeert, lukt het zeker niet
quote:
jij maakt het wel lekker simplistisch want leven in een groep apen is wel wat dynamischer als dat. Juist die mannelijke aap die de baas is heeft vriendschappen nodig om zijn positie te behouden, als hij maar klakkeloos iedereen iedereen een klap zou geven hield hij het geen dag uit als leider. In je eentje richt je weinig uit tegen 3+ apen, hij heeft dus support nodig van andere mannetjes en goedkeuring van de vrouwtjes. En die krijgt hij door allerlei sociaal gedrag zoals voedsel delen, vlooien en ook het plagen van het pispaaltje.

[..]
intimidatie is zijn belangrijkste wapen. en inderdaad kadotjes uitdelen en slijmen op het juiste moment, maar nooit vanuit zwakte of gelijkwaardigheid.
quote:
Wij zijn gelegenheid beschaafd. het komt ons momenteel goed uit om ons te conformeren naar het gedrag wat goed ligt. Dat zijn maatschappelijke regels die veel minder gelden voor kinderen omdat die de maatschappelijke regels nog niet zo goed kennen. Die vertonen gewoon veel natuurlijker gedrag.

Verder is de beschaafde mens een illusie. het komt ons nu goed uit. Als er grote calamiteiten zijn gaan we weer terug naar natuurlijk gedrag: het recht van de sterkste.
ik zie het andersom. wij zijn zelfbewuste mensen, en we leven over de gehele planeet, van primitief tot geavanceerde samenlevingen, beschaafd, geweldloos en in vrede, onderling. je begint als kind onderaan, dierlijk, en dan leer je dat beheersen. pest gedrag is misschien natuurlijk, maar er zijn zoveel natuurlijke, dierlijke gedragingen die we niet willen als beschaving. dus die leer je kinderen en mensen af. daar is niks mis mee, en daar wordt je niet minder mens van. integendeel.
pi_168390034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 22:27 schreef hottentot het volgende:

Klikken bij de leraar is meestal niet de beste oplossing.

De kinderwereld is kei en keihard.
Maar het is wel beter als het tegen iemand gezegd wordt. De leerkracht is een logische keuze. Het is afhankelijk wat de leerkracht er mee doet.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168390321
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 08:51 schreef Mystikvm het volgende:

Ik heb wat opgezocht over deze man en zijn programma maar kan helaas maar weinig onafhankelijke informatie vinden. Wel is er een Duitse wiki die wat hoekstenen van zijn aanpak op een rij zet. Wat me opvalt is dat het programma erg afhankelijk is van de school en van de medewerking van ouders. Echter, buiten de school kan het programma niets betekenen. Terwijl tegenwoordig juist buiten de school vaak gepest wordt.

Maar als je de hele lagere schooltijd gebruikt om kinderen te laten zien dat pesten ongewenst gedrag is en zeker ook wat de impact er van is, dan kun je hun gedrag beinvloeden. De kans dat kinderen gaan pesten verkleinen. En dat is wat je wilt bereiken.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_168397372
volgens mij leren we pesten zelf aan onze kinderen.. in de volwassen wereld komt het net zoveel voor als op de kleuterschool. Ga bij een bedrijf kijken op een werkvloer.. in een straat hoe buren met elkaar omgaan.. of binnen familie hoe volwassen broers en zussen met elkaar omgaan.. en dan die verhalen aan elkaar vertellen met je kids op de achtergrond.. onder het mom van.. dat snappen ze toch niet.. of dat horen ze niet..

Nou .. juist dat hoorde ik allemaal.. en je neemt het gewoon over als kind.
Alsof volwassenen allen zo respectvol en tolerant naar elkaar zijn.. tuurlijk..

En dan dat sommige hier gaan lopen miepen dat een kind wat nog in ontwikkeling is objectief moet blijven in zo`n geval _O- .. die weet nog geeneens wat dat inhoud.. gevoel is nog volop in ontwikkeling.
Anders dan anders is nog steeds anders, nog altijd hetzelfde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')