abonnement Unibet Coolblue
pi_168202351
Al sinds enige tijd heb ik het idee dat de waterdruk te laag is uit de douche. Ik heb al meerdere douchekoppen geprobeerd. Ook merk ik dat als er een tweede warmwaterkraan aan gaat tijdens het douchen dat de druk een stuk minder wordt.

Ik heb twee jaar geleden een Nefit Trendline CW5 ketel laten plaatsen en had hier meer van verwacht. Juist omdat een CW5 ketel meerdere tappunten tegelijk moet kunnen bedienen.

De koudwateraanvoer is een 15mm leiding die naar de ketel loopt op zolder.

Ik kwam in de ketel een functie tegen waarmee ik de capaciteit van het tapwater kan bekijken en zag dat dit momenteel slechts 3,5 l/m betreft terwijl dit volgens mij 6 l/m zou moeten zijn.
Ik heb geprobeerd na wat tips om de doorstromingsbegrenzer wat op te draaien in de aanvoer maar dit helpt vrijwel niets.

Wat misschien het vermelden waard is dat de hoofdafsluiter voor de meter niet helemaal sluit. Toen Vitens hiervoor is geweest hebben ze een extra kogelkraan achter de meter geplaatst om toch het water te kunnen afsluiten.

- Zou ik meer druk moeten hebben met de 15mm leiding of is dit de max?
- zou het kunnen dat vitens opnieuw moet komen om toch naar de hoofdkraan te kijken omdat deze in plaats van niet afsluiten, misschien ook niet helemaal open kan?
- is het aflezen op de ketel tijdens dat de douche aan staat niet accuraat en moet ik het op een andere manier meten/bekijken?

Graag hoor ik even wat de meest logische oorzaak kan zijn of als ik informatie vergeten ben te vermelden.
pi_168202657
Wat voor leiding loopt er vanaf je ketel naar de douche/kraan toe? Zitten daar koppelstukjes in (bochten, knietjes, tstukjes etc)
pi_168202837
Hieveel liter doet ie zonder douchekop?
.
pi_168203062
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 20:24 schreef Nixxor het volgende:
Wat voor leiding loopt er vanaf je ketel naar de douche/kraan toe? Zitten daar koppelstukjes in (bochten, knietjes, tstukjes etc)
Zo te zien ook 15mm.

Vanaf de kelder beneden loopt hij met een bocht van vrijwel 45 graden door een koof omhoog naar de zolder en daar wordt hij opgesplitst met een t-stuk naar links de ketel en rechts verder naar de douche zo te zien van boven moet hij dan ook weer naar beneden dus nog een bocht onder de vloer waarschijnlijk.
pi_168203163
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 20:28 schreef Fer het volgende:
Hieveel liter doet ie zonder douchekop?
Het is niet alleen de douche, ook de keukenkraan stroomt niet echt enorm hard met warm water er op.
pi_168204618
Ik heb een Trendline CW4, die doet 4l op de spaardouche en bijna 9l via de kraan. Wat ik wel merkte is dat de Trendline echt niet boven de 60gr komt, je kan hem niet hoger instellen. Dus meng je ook minder koud water bij.
.
pi_168204991
Kleine update naar aanleiding van bovenstaande.

De eerste meting is gedaan tijdens een douchebeurt. Net heb ik de wastafelkraan op vol warm laten lopen en dan meet de ketel 4,5 l/m.
pi_168210048
Lange 15mm leiding maar je ketel zorgt voor veel drukverlies. Hoe vertrek je vanaf je ketel, collector en elk punt afzonderlijk of ook nog eens een gemeenschappelijke leiding?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_168210292
15mm naar de ketel en dan in die leiding ook nog de koudwater aftakking naar de douche. Dan houdt de waterdruk niet over. Tegenwoordig is 22mm wel de standaard voor een leiding die aftakkingen heeft.
pi_168221446
Wat is dan de beste oplossing?

De huidige 15mm ligt er al en is dus beetje zonde om deze weg te halen. Moet er dan een aparte 22 naast gelegd worden die alleen de ketel voorziet van water. De 15mm die er nu ligt zorgt dan voor een "aparte" aanvoer van koud water naar de douche, wasmachine enz.
pi_168223341
Zou ik ook doen. Na de teller op je 3/4" of 1" direct aftakken met een 22 en een 15mm (dus niet de 22 aftakken op de 15mm ;)) en 1 leiding 22mm naar boven puur voor je ketel. Zou veel moeten schelen.

Heb je van de maatschappij uit wel voldoende druk op je waterleiding zitten (beneden)? Hier in België gebeurt het frequent dat je een lage druk hebt beneden, en dat er dan in de straat minder gesnoerd moet worden. Weet niet of dat in NL ook het geval is?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_168239879
Heeft het dan ook nog nut om op de aanvoer na de meter een verdeler te laten plaatsen zoals:



Nu takt deze door middel van 15mm t-stukken af naar de keuken en garage.

Voegt een dergelijke verdeler iets toe, een betere doorstroming bijvoorbeeld?
pi_168243376
Ipv de flow aflezen op de ketel kun je ook gewoon een maatbeker van 1L of een emmer onder de kraan of onder de douchekop zetten en met een stopwatch de flow meten.
pi_168249096
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:08 schreef japjapie het volgende:
Heeft het dan ook nog nut om op de aanvoer na de meter een verdeler te laten plaatsen zoals:

[ afbeelding ]

Nu takt deze door middel van 15mm t-stukken af naar de keuken en garage.

Voegt een dergelijke verdeler iets toe, een betere doorstroming bijvoorbeeld?
Dit na de meter is sowieso het gemakkelijkste; eentje voor je koud water aansluitingen en 1 vertrek naar je ketel boven. Meestal zijn bovenstaande in 1" te verkrijgen, dus aansluitbaar op de teller.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')