abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_168184469
quote:
Bijna de helft van de Nederlandse studenten (48 procent) is tevreden met een zes voor hun tentamen. Slechts 18 procent geeft aan te studeren voor een acht of hoger. Dat blijkt uit onderzoek onder 4.140 studenten in het hoger onderwijs door studentenwebsite Stuvia.

De cijfers tonen aan dat de motivatie van studenten om zich te onderscheiden op basis van cijfers gering is. „Met alleen maar zessen krijg je je diploma ook”, is een veelgehoord argument waarom er voor het laagst vereiste cijfer wordt gestudeerd.

Ongedisciplineerd
De cijfers van Stuvia sluiten aan bij de bevindingen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) vorig jaar. Hoewel het Nederlandse schoolsysteem als één van de beste wordt beschouwd in verhouding met andere OESO-landen, stelde het instituut dat nergens ter wereld de scholieren zo ongedisciplineerd en ongemotiveerd zijn als in Nederland.

Het streven naar een zes op de diploma kan gevolgen hebben voor een vervolgopleiding. Steeds meer universiteiten hanteren namelijk toelatingseisen voor masteropleidingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In 2015 voerde minister Jet Bussemaker van Onderwijs (PvdA) een wetswijziging door zodat universiteiten niet langer verplicht zijn om bachelorstudenten van dezelfde faculteit aan te nemen.

Universiteiten kunnen op deze manier studenten selecteren op bekwaamheid en motivatie: alleen studenten met een bachelor met gemiddeld een zeven mogen aanspraak doen op een vervolgmaster aan de school. Op deze wijze willen onderwijsinstellingen korte metten maken met de zesjescultuur.

LEES OOK:
Nieuwe regels masteropleiding: einde zesjescultuur?
Tevreden
Eén van de oorzaken voor de zesjesmentaliteit van studenten is de opzet van het Nederlandse onderwijssysteem: deze zou niet gericht zijn op excellentie, aldus de OESO. Daardoor blijft veel talent in Nederland onbenut. De invoering en het aanbod van excellentieprogramma’s vormen de uitzondering op de regel dat het onderwijs is gericht op de ‘gemiddelde leerling’.

Op social media stemmen veel Metrolezers in met de zesjescultuur. Uit een poll onder bijna 2.000 deelnemers laat 55 procent van de respondenten weten tevreden te zijn met een cijfer tussen de 5,5 en een 6,0. Slechts 1 procent is tevreden met een 10, resultaten die overeen komen met het onderzoek van Stuvia. „Zolang het maar een voldoende is”, aldus Rosalie van der Meulen. „Liever een zes zonder stress, dan een zeven zonder leven”, reageert Sarine Andeweg op de Facebookpagina van Metro.

Toch zijn er mensen die er anders over denken. „Uiteindelijk doe je dit voor jezelf, dus dan lijkt het me logisch dat je goed wil zijn in je vak”, aldus Averio Wielkens. „En als je de mogelijkheid hebt een hoog cijfer te halen, waarom niet? Als je daardoor meer kennis en vaardigheden weet op te doen heb je eigenlijk niet veel te verliezen naar mijn idee.”

In het onderzoek van Stuvia kregen studenten de vraag met welk cijfer zij tevreden zijn voor hun tentamen. 34 procent van de studenten gaf aan dat dit cijfer een 5,5 was; 2 procent noemde een tien als tevredenheidsgrens.
http://m.metronieuws.nl/n(...)alt-liever-een-zesje

Ik ben geen student, maar ik denk dat dit voor scholieren ook wel geldt. Ik merk van mezelf wel dat ik met een zes ook tevreden ben, en dat ik niet zoveel moeite doe voor een 8 ofzo (alhoewel ik wel 8'en haal, maar daar heb ik niet veel tijd in gestoken ofzo)
(she/her)
pi_168184560
Zesjescultuur :')

Ik was alleen blij met een 6 als ik een vak echt heel moeilijk vond.
pi_168184570
Moet wel zeggen dat ik mijn 9 voor m&o wel al 1.5 jaar probeer te houden, dus daar werk ik echt wel voor. Dat mág geen 8 worden.
(she/her)
  maandag 16 januari 2017 @ 10:21:23 #4
379283 LittleBrownie
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_168184679
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:15 schreef -Strawberry- het volgende:
Zesjescultuur :')

Ik was alleen blij met een 6 als ik een vak echt heel moeilijk vond.
Dit. En dat was ook 1 vak.

Stond ook een 7,6 gemiddeld op de middelbare
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
  maandag 16 januari 2017 @ 10:24:39 #5
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_168184767
De broekriem als je lager dan een 9.5 durfde te halen op het gymnasium, zo ben ik opgevoed :')
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_168184785
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:21 schreef LittleBrownie het volgende:

[..]

Dit. En dat was ook 1 vak.

Stond ook een 7,6 gemiddeld op de middelbare
Ik sta nu een 7 gemiddeld, vorig jaar 7.1

Op vmbo-t had ik volgens mij 7.5 gemiddeld
(she/her)
pi_168184917
Ik heb het alleen voor sommige vakken op de middelbare gehad, maar dat kwam ook omdat ik dat geen zak aan vond en ik toch geen goede cijfers nodig had voor lotingen. Later tijdens mijn studies had ik veel meer plezier in het leren en ga je gewoon elk tentamen voor het hoogst mogelijke.
  Moderator maandag 16 januari 2017 @ 11:01:13 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_168185414
Meestal lukte het mij niet om een zes te halen, ik zat eerder richting een ~8.5 maar dat ging niet expres.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_168185449
Dit bericht is er echt elke 5 jaar :').

Tegenwoordig zal een uitwonende student wel moeten. Hij moet zich kapot werken om niet te hoeven lenen :P
pi_168185979
Als je een vak haalt, heb je het gehaald. Maakt geen reet uit hoe.
pi_168186051
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:30 schreef JimmyDean het volgende:
Als je een vak haalt, heb je het gehaald. Maakt geen reet uit hoe.
In het begin van je carriere maakt het wel degelijk wat uit. Voor sollicitaties, voor vervolgopleidingen, voor traineeships.

Naarmate je meer werkervaring hebt gaan die cijfers steeds minder uitmaken.
pi_168186082
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:34 schreef The_Temp het volgende:

[..]

In het begin van je carriere maakt het wel degelijk wat uit. Voor sollicitaties, voor vervolgopleidingen, voor traineeships.

Naarmate je meer werkervaring hebt gaan die cijfers steeds minder uitmaken.
Niet voor de opleiding die ik doe. Sterker nog, zelfs het papiertje maakt vrij weinig uit.
pi_168186553
quote:
Dat blijkt uit onderzoek onder 4.140 studenten in het hoger onderwijs door studentenwebsite Stuvia.
Op Stuvia vind je dan ook de minst gemotiveerde studenten, die alleen maar samenvattingen leren die door anderen zijn gemaakt.
pi_168187114
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:15 schreef Fylax het volgende:
Moet wel zeggen dat ik mijn 9 voor m&o wel al 1.5 jaar probeer te houden, dus daar werk ik echt wel voor. Dat mág geen 8 worden.
Je hebt zeker Magister gehacked?
pi_168187124
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:21 schreef LittleBrownie het volgende:

[..]

Dit. En dat was ook 1 vak.

Stond ook een 7,6 gemiddeld op de middelbare
En waar ben je nu in het leven?
pi_168187129
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 12:31 schreef vaduz het volgende:

[..]

Je hebt zeker Magister gehacked?
noman
(she/her)
pi_168187138
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:24 schreef Sotchi2014 het volgende:
De broekriem als je lager dan een 9.5 durfde te halen op het gymnasium, zo ben ik opgevoed :')
Je kont is zeker nu nog rood?
pi_168187191
Ik streef naar een gemiddelde van boven de 8, wil wel aardig lukken tot noch toe.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_168187207
Dubbel...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 16 januari 2017 @ 12:46:35 #20
271192 Lindgren.
En dat merk je.
pi_168187389
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:34 schreef The_Temp het volgende:

[..]

In het begin van je carriere maakt het wel degelijk wat uit. Voor sollicitaties, voor vervolgopleidingen, voor traineeships.

Naarmate je meer werkervaring hebt gaan die cijfers steeds minder uitmaken.
Maakt echt geen zak uit als je goed genoeg bent. Ik ben inmiddels een jaar fulltime aan het werk in een functie die ik graag wilde en heb mijn scriptie nog niet eens afgerond.
hallo dus dit noemen ze nou twitter
pi_168187648
quote:
15s.gif Op maandag 16 januari 2017 12:46 schreef Lindgren. het volgende:

[..]

Maakt echt geen zak uit als je goed genoeg bent. Ik ben inmiddels een jaar fulltime aan het werk in een functie die ik graag wilde en heb mijn scriptie nog niet eens afgerond.
Als je een bepaalde master wilt doen wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 16 januari 2017 @ 13:04:32 #22
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_168187850
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 12:32 schreef vaduz het volgende:

[..]

Je kont is zeker nu nog rood?
M'n voorbips wel en de mannelijke leraren kennen me nog. oO/

(maar ik gooide serieus alles lager dan een 8.5 of 9 in de papierbak op school omdat ik het niet mee naar huis durfde nemen :') )
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_168188530
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 13:04 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

M'n voorbips wel en de mannelijke leraren kennen me nog. oO/
hoezo dan?
pi_168188630
Ik had vandaag een 5,6 terug na 3-4 weken fulltime keihard studeren en ik was er blij mee. Sommige vakken zijn zo moeilijk dat je blij mag zijn als je een voldoende hebt. Onterechte klacht dus.

Ja mensen kunnen soms harder werken, maar een 6 zegt niks over de hoeveelheid bloed, zweet, tranen, pijn en moeite die je er in hebt gestopt. Als het cijfer dat zou weerspiegelen hadden ik en mijn studiegenoten achten en negens op onze cijferlijst staan. Nu mogen we dolgelukkig zijn met een 6.
pi_168188673
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:34 schreef The_Temp het volgende:

[..]

In het begin van je carriere maakt het wel degelijk wat uit. Voor sollicitaties, voor vervolgopleidingen, voor traineeships.

Naarmate je meer werkervaring hebt gaan die cijfers steeds minder uitmaken.
Afhankelijk van waar je wilt werken. Mij is er tot nu toe niet naar gevraag. Wel naar mijn gemiddelde en waar de hoge cijfers zaten, maar dat is meer voor het beeld. Als je veel nevenactiviteiten hebt of andere goede redenen maakt een lager gemiddelde niet uit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')