quote:
Bijna de helft van de Nederlandse studenten (48 procent) is tevreden met een zes voor hun tentamen. Slechts 18 procent geeft aan te studeren voor een acht of hoger. Dat blijkt uit onderzoek onder 4.140 studenten in het hoger onderwijs door studentenwebsite Stuvia.
De cijfers tonen aan dat de motivatie van studenten om zich te onderscheiden op basis van cijfers gering is. „Met alleen maar zessen krijg je je diploma ook”, is een veelgehoord argument waarom er voor het laagst vereiste cijfer wordt gestudeerd.
Ongedisciplineerd
De cijfers van Stuvia sluiten aan bij de bevindingen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) vorig jaar. Hoewel het Nederlandse schoolsysteem als één van de beste wordt beschouwd in verhouding met andere OESO-landen, stelde het instituut dat nergens ter wereld de scholieren zo ongedisciplineerd en ongemotiveerd zijn als in Nederland.
Het streven naar een zes op de diploma kan gevolgen hebben voor een vervolgopleiding. Steeds meer universiteiten hanteren namelijk toelatingseisen voor masteropleidingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In 2015 voerde minister Jet Bussemaker van Onderwijs (PvdA) een wetswijziging door zodat universiteiten niet langer verplicht zijn om bachelorstudenten van dezelfde faculteit aan te nemen.
Universiteiten kunnen op deze manier studenten selecteren op bekwaamheid en motivatie: alleen studenten met een bachelor met gemiddeld een zeven mogen aanspraak doen op een vervolgmaster aan de school. Op deze wijze willen onderwijsinstellingen korte metten maken met de zesjescultuur.
LEES OOK:
Nieuwe regels masteropleiding: einde zesjescultuur?
Tevreden
Eén van de oorzaken voor de zesjesmentaliteit van studenten is de opzet van het Nederlandse onderwijssysteem: deze zou niet gericht zijn op excellentie, aldus de OESO. Daardoor blijft veel talent in Nederland onbenut. De invoering en het aanbod van excellentieprogramma’s vormen de uitzondering op de regel dat het onderwijs is gericht op de ‘gemiddelde leerling’.
Op social media stemmen veel Metrolezers in met de zesjescultuur. Uit een poll onder bijna 2.000 deelnemers laat 55 procent van de respondenten weten tevreden te zijn met een cijfer tussen de 5,5 en een 6,0. Slechts 1 procent is tevreden met een 10, resultaten die overeen komen met het onderzoek van Stuvia. „Zolang het maar een voldoende is”, aldus Rosalie van der Meulen. „Liever een zes zonder stress, dan een zeven zonder leven”, reageert Sarine Andeweg op de Facebookpagina van Metro.
Toch zijn er mensen die er anders over denken. „Uiteindelijk doe je dit voor jezelf, dus dan lijkt het me logisch dat je goed wil zijn in je vak”, aldus Averio Wielkens. „En als je de mogelijkheid hebt een hoog cijfer te halen, waarom niet? Als je daardoor meer kennis en vaardigheden weet op te doen heb je eigenlijk niet veel te verliezen naar mijn idee.”
In het onderzoek van Stuvia kregen studenten de vraag met welk cijfer zij tevreden zijn voor hun tentamen. 34 procent van de studenten gaf aan dat dit cijfer een 5,5 was; 2 procent noemde een tien als tevredenheidsgrens.
http://m.metronieuws.nl/n(...)alt-liever-een-zesjeIk ben geen student, maar ik denk dat dit voor scholieren ook wel geldt. Ik merk van mezelf wel dat ik met een zes ook tevreden ben, en dat ik niet zoveel moeite doe voor een 8 ofzo (alhoewel ik wel 8'en haal, maar daar heb ik niet veel tijd in gestoken ofzo)