Zelf momenteel geen, maar ik neem af en toe een plaat mee naar vrienden om ze daar af te spelen. Vinyl is verder als het gaat om de kwaliteit immers pure horror. Ik zie het meer als iets voor een gelegenheid. Daartegenin ken ik wel genoeg mensen die vinyl ook echt verkiezen boven een CD, maar dat snap ik dan ook weer niet.quote:
Ik heb er denk ik 1. En dat is dan ook nog een geremasterde cd (zogenaamd). downloadcodes komt iets vaker voor.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Tegenwoordig krijg je bij de gemiddelde plaat gewoon een cdtje erbij en een download code... alles is dan dus gewoon vertegenwoordigd.
Ik heb meerdere platen op die manier... LP voor thuis, CD voor in de auto, en digitaal voor onderweg...
Bij nieuwe releases zie ik het regelmatig. Vooral bij de iet wat grotere bands.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:10 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ik heb er denk ik 1. En dat is dan ook nog een geremasterde cd (zogenaamd). downloadcodes komt iets vaker voor.
Ik heb alleen maar nieuwe releases. Maar luister ook geen adele.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bij nieuwe releases zie ik het regelmatig. Vooral bij de iet wat grotere bands.
Bij de laatste primus en black mountain zat er in ieder geval 1.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:15 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar nieuwe releases. Maar luister ook geen adele.
Dat is alleen maar leuk als je de LP-versie echt wilt hebben.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Tegenwoordig krijg je bij de gemiddelde plaat gewoon een cdtje erbij en een download code... alles is dan dus gewoon vertegenwoordigd.
Ik heb meerdere platen op die manier... LP voor thuis, CD voor in de auto, en digitaal voor onderweg...
Ik laat de naald vaak boven de LP zweven, terwijl ik spotify luister.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja ik koop juist platen om de artiest te ondersteunen. Ik heb recent nog 2 platen gekocht direct van de band waarvan ik de cd al heb. Omdat de bootlegs van die LPs voor belachelijke prijzen weggaan en de band daar niets van terugziet. Daarom koop ik ook de LP/CD... Vaak ook bij het concert zelf.
Ik hou van muziek dus zou het erg raar zijn om de mensen die het maken niet een inkomen te gunnen.
Daarom is spotify wel een uitkomst want dan gaat er tenminste nog iets naar de artiest. Ik zet nu vaak spotify aan op mute terwijl ik de LP van de artiest draai... dan krijgen ze nog extra...
Tja het is idd een beetje knullig maar ik voel me er wel goed bij dat de mensen die een groot deel uitmaken van datgene wat ik leuk vind, daar ook een beetje voor terug krijgen.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:43 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ik laat de naald vaak boven de LP zweven, terwijl ik spotify luister.
En terwijl jij Spotify gebruikt, verkopen hun je persoonsgegevens door aan adverteerders. En trekt één of andere speknek uit Hollywood ineens de rechten weg waardoor je het niet meer kunt beluisteren.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:43 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ik laat de naald vaak boven de LP zweven, terwijl ik spotify luister.
Het is zo dat vinyl slijt als je het (veel) afspeelt met een platenspeler met een naald. Maar er is een tussenoplossing en dat is de laser-platenspeler.quote:Op maandag 16 januari 2017 09:43 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Zelf momenteel geen, maar ik neem af en toe een plaat mee naar vrienden om ze daar af te spelen. Vinyl is verder als het gaat om de kwaliteit immers pure horror. Ik zie het meer als iets voor een gelegenheid. Daartegenin ken ik wel genoeg mensen die vinyl ook echt verkiezen boven een CD, maar dat snap ik dan ook weer niet.
nogmaals...gelegenheid. maar als je het dan afspeelt is het genieten.
Diamant.quote:Op maandag 16 januari 2017 11:48 schreef pokkerdepok het volgende:
ik snap nooit dat er vandaag de dag niet allang een beter materiaal dan vinyl is bedacht, voor LP's. iets wat niet slijt of krassen krijgt.
het naaldje is al van diamant.quote:
Kevlar... zou moeten kunnen.quote:Op maandag 16 januari 2017 11:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het naaldje is al van diamant.
geowon een of andere super kunststof. dat bestaat toch allang, lijkt me.
Dat doet riazop in zijn boef topic ook niet. Die mag ook blijven bestaanquote:Op maandag 16 januari 2017 12:13 schreef MrSalazar het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat precies het doel is van dit topic. TS geeft geen antwoord.
Dat doet riazop nergens als hij/zij geen antwoord weet te geven, maar ik heb het idee dat de TS wel weet wat ie nou eigenlijk bedoelde met dit topic.quote:Op maandag 16 januari 2017 12:27 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Dat doet riazop in zijn boef topic ook niet. Die mag ook blijven bestaan
Ligt er denk ik aan welk label je hebt! Ik zat te zoeken naar CD's van het Monstercat label en daar kon ik inderdaad ook niks van vinden. Het ligt er denk ik dus echt aan wat voor label je hebt. Rommelmarkten heb ik heel lang niet bezocht maar dat ga ik zeker wel weer doen.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:03 schreef female81 het volgende:
Heel erg veel hedendaagse muziek, iig uit het deel dat ikzelf leuk vind om te horen, is uberhaupt niet eens op cd te koop. Dus om de zoveel tijd zet ik de brander nog maar eens aan het werk, om met een verzameling digitale bestanden iets in elkaar te zetten. En de printer, zodat er een beetje een aangluurbaar papiertje in het doosje komt te zitten. Ik houd van fysiek en het is beter dan niks.
Ik prefereer cd's, zeker 'echte' (platen kopen zit er om ruimtegebrek al niet in), maar voor zover de verzameling nog zal groeien zal dat voor ongeveer 95 % door middel van muziek van lang geleden zijn.
Helaas vlakt ook op rommelmarkten het aanbod steeds meer af. Ze liggen vol met cd's die niet alleen muziek bevatten die oud is, maar waarbij die nummers ook nog eens op dragers geperst zijn die al oud zijn. Want niet alleen verse aanvoer in de vorm van muziek van de mid 00's tot semi-recent is er nauwelijks; óók relatief recent geperste cd's met ouder reportoire zijn daar niet zo veel. Want je, als mensen geen cd's meer kopen kunnen ze ook niet (na enige tijd) op een rommelmarkt belanden.
Dat lang geleden geperste spul is vaak al in niet zo'n beste staat meer.
mis ik iets?quote:Op maandag 16 januari 2017 12:46 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Dat doet riazop nergens als hij/zij geen antwoord weet te geven, maar ik heb het idee dat de TS wel weet wat ie nou eigenlijk bedoelde met dit topic.
Alsjeblieft ja.quote:Op maandag 16 januari 2017 13:33 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Moet ik het nog een keer vragen?
moet ik nu gaan zitten raden wat je bedoeld? Dit is MEN niet toch?quote:Op maandag 16 januari 2017 13:36 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
MUZ / De 'comeback' van vinyl? En de CD dan?
De vraag staat daar...quote:Op maandag 16 januari 2017 13:37 schreef DevFreak het volgende:
[..]
moet ik nu gaan zitten raden wat je bedoeld? Dit is MEN niet toch?
Als ik wat gemist heb stel je vraag dan nog een keer want ik zit op mijn telefoon en kan niet alles bijhouden.
Ah oké.quote:
Als je echt op cd's mikt zou dat zou dus aardig tegen kunnen vallen. Controleer ze iig extra goed op krassen e.d., vanwege de hoge gemiddelde leeftijd van wat er anno nu nog aan cd's verkocht wordt op rommelmarkten (door het gebrek aan vers bloed).quote:Op maandag 16 januari 2017 13:31 schreef DevFreak het volgende:
Rommelmarkten heb ik heel lang niet bezocht maar dat ga ik zeker wel weer doen.
Niet 'nog steeds', maar 'weer'. Dat geef je in je TT zelf al aan. Ik vind een CD wel fijner omdat je niet hoeft op te staan om hem om te draaien. Overigens staat er meestal beduidend minder dan een half uur op een kant, dus dat is nog vervelender. Je schijnt trouwens om een of andere reden te denken dat de geluidskwaliteit van een LP 'pure horror' is, maar dat is onzin.quote:Op maandag 16 januari 2017 13:41 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ah oké.
Waar het om gaat is of mensen nog steeds vinyl kopen, waarom en of ze een CD niet fijner/beter vinden. Daarnaast ben ik benieuwd naar de denkwijze van mensen die streamen/downloaden.
Ik heb net nog een CD winkel bezocht in Rotterdam en heb daar wat tweedehandsjes gekocht, maar krasjes zijn soms ook gewoon niet te vermijdenquote:Op maandag 16 januari 2017 13:47 schreef female81 het volgende:
[..]
Als je echt op cd's mikt zou dat zou dus aardig tegen kunnen vallen. Controleer ze iig extra goed op krassen e.d., vanwege de hoge gemiddelde leeftijd van wat er anno nu nog aan cd's verkocht wordt op rommelmarkten (door het gebrek aan vers bloed).
En scrobbled het ook netjes naar Last.fm natuurlijkquote:Op maandag 16 januari 2017 10:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Daarom is spotify wel een uitkomst want dan gaat er tenminste nog iets naar de artiest. Ik zet nu vaak spotify aan op mute terwijl ik de LP van de artiest draai... dan krijgen ze nog extra...
Dat ook idd.quote:Op maandag 16 januari 2017 14:01 schreef Gehenna het volgende:
[..]
En scrobbled het ook netjes naar Last.fm natuurlijk
juist die krasjes hebben hun charmequote:Op maandag 16 januari 2017 13:49 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ik heb net nog een CD winkel bezocht in Rotterdam en heb daar wat tweedehandsjes gekocht, maar krasjes zijn soms ook gewoon niet te vermijden
AIR - Moon Safari... daar heb ik alleen de cd nog van. Ben ooit het hoesje eens kwijtgeraakt tijdens een treinreis naar het buitenland.quote:
Ik ben negatief over Spotify om een aantal redenen;quote:Op maandag 16 januari 2017 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Vinyl beleeft een opmars, maar de impact daarvan op de muziekomzet is nihil. Cijfers over 2016 zijn er nog niet, maar de cijfers van 2015 toonden een opmerkelijk feit: de omzet van fysieke geluidsdragers blijft stabiel en daalt niet meer. Streaming is enorm in opmars, betaalde downloads kelderen, maar fysiek blijft stabiel.
De omzet uit cd's is vele malen hoger dan die uit vinyl, ondanks de groei van vinyl. De geluidskwaliteit van cd's is ook bewezen beter, al is de sound van vinyl voor bepaalde muziekstijlen best geschikt. En vinyl brengt een stuk beleving en nostalgie mee: de grote hoezen, de plaat op de platenspeler leggen, het gekraak, etc.
Ik heb een grote fysieke muziekcollectie, die grotendeels uit cd's en cd-singles bestaat. Ik heb ook nog een stapeltje LP's, 12-inch en 7-inch singles, maar beschik niet over een werkende platenspeler. Ik koop nog regelmatig cd's, al lopen mijn uitgaven op dat vlak wel wat terug.
In tegenstelling tot TS ben ik niet negatief, maar juist bijzonder positief over Spotify. Inmiddels heb ik ruim een jaar Spotify Premium (10 euro per maand) en ik vind het dat bedrag zonder meer waard. Spotify biedt een schat aan goede (nieuwe) muziek, houdt me op de hoogte van releases én doet allerlei suggesties die passen bij m'n luistergedrag.
Voor mij is het inmiddels een sport geworden om wekelijks de New Music Friday-playlisten van een groot aantal landen door te spitten. Een selectie uit de oogst draai ik in m'n shows op Radio 49
Wat een verhaal... ik zal je opmerkingen één voor één langslopen.quote:Op maandag 16 januari 2017 15:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
Ik ben negatief over Spotify om een aantal redenen;
1. de artiesten krijgen geen ruk betaald. Spotify maakt van muziek een wegwerp product. Mensen zien dankzij Spotify (en doordat een band als U2 hun album gratis op iTunes zetten en nog wat redenen) als wegwerp product.
Muziekmaken is duur en tijdrovend. En tijd is ook geld. (ok, uitzonderingen daargelaten) maar het maken van een album kost geld. Veel geld. Mensen zien bij de prijs van een CD of LP vaak alleen maar "Ja hoor, ze vragen 25 euro voor een CD! Echt achterlijk! Een CD kost maar 1 euro om te maken."
Ja, de CD wel. Maar dat er ook 20.000 euro aan studio kosten gemaakt is, investeringen in een studio, oefenen, oefenen, oefenen en heel veel andere zaken waar de gemiddelde Spotify luisteraar niet eens weet van heeft dat het bestaat.
Ja natuurlijk, een maatschappij die een CD of LP uitbrengt zal vaak de meeste centen vangen, maar ook daar is in sommige gevallen iets voor te zeggen, maar dat is weer een lang ander verhaal.
Je kunt een album gewoon als geheel op Spotify zetten. Of een album de juiste vorm is om je liedjes / tracks te presenteren is subjectief. Sommige artiesten kiezen heel bewust voor albums en brengen helemaal geen singles meer uit. Heel wat artiesten brengen tegenwoordig meer dan één nummer digitaal uit (op de streaming-diensten) voordat het album uitkomt. Die nummers fungeren dan als opwarmer voor het album.quote:Op maandag 16 januari 2017 15:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
2. Een artiest die albums maakt, doet dat vaak omdat het album 1 geheel is. Veel EDM artiesten maken geen albums. Die maken alleen liedjes. We leven in een tijd waarin iedereen maar continue van liedje naar liedje skipt. Haast haast haast.
En daar is een LP juist mooi voor. Daar ga je voor zitten. Daar ga je naar luisteren, daar vestig je je aandacht op de muziek. Een CD is leuk, maar daar ga je niet voor zitten. Die zet je aan voor op de achtergrond. Net als met Spotify.
Spotify is voor de kunst die muziek heet een beetje hetzelfde als een kaartje voor het Rijksmuseum kopen en er dan in een half uur doorheen rennen.
De geluidskwaliteit van Spotify Premium is beter dan die van de gratis versie en ligt op 320 kb/s mp3. Dat lijkt me een heel fatsoenlijk format. Welke muziek op Spotify naar voren komt, hangt sterk af van je persoonlijke luistergedrag. Als je de standaard playlisten mijdt, zelf op zoek gaat en je favorieten in afspeellijsten zet, dan komt Spotify met passende suggesties op de proppen. En ik kan je verzekeren dat dat niet alleen bekende tracks zijn, maar ook zeer onbekende artiesten die nauwelijks worden belicht. Juist voor die artiesten is Spotify dan ook een uitkomst.quote:Op maandag 16 januari 2017 15:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
3. Spotify kwaliteit is gewoonweg bagger. Uitermate bagger. Ik hoorde laatst de studio masters van een album. Ik hoorde allemaal geluiden die in Spotify niet eens naar voren komen. Zo bagger is die muziekkwaliteit nou.
Ja Spotify is mooi voor het ontdekken voor nieuwe muziek. Al heb ik gemerkt dat ook daar toch wel vaak de dertien in dozijn bagger het meest naar voren komt.
Het boeit mij wel wat meer en minder verkoopt. Het doet me goed dat het aandeel van fysieke geluidsdragers stabiel blijft en niet verder zakt. Het doet me ook goed dat de verkoop van mp3's keldert. En streaming heeft de toekomst, of je het nu leuk vindt of niet.quote:Op maandag 16 januari 2017 15:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
Wat betreft het stukje fysiek vs. digitaal, en CD vs. LP.... dat verschilt nog wel enorm per land en per artikel. In September riep men nog; vinyl verkopen dalen 9.1%, in December schreef men weer, Vinyl heeft de omzet van digitale verkopen ingehaald. Er is geen peil op te trekken.
Digitale verkoop keldert. Geen hond gaat nog geld betalen voor mp3's. En gelijk hebben ze. Het kan dus best zo zijn dat de verkoop van vinyl iets terugloopt, maar toch de digitale verkopen voorbijgaat, omdat die nog veel harder zakken.
De prijzen van nieuwe LP's zijn trouwens bij het criminele af: 25-28 euro.
[quote] Op maandag 16 januari 2017 15:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
En mij boeit het verder weinig wat meer en minder verkoopt. Alles valt of staat met hoe de maatschappijen hier mee omgaan. En dat is over het algemeen "verkeerd".
Dat wil zeggen, prijzen van fysieke dragers. Ik heb er geen moeite mee dat iedereen in het traject er geld aan verdient. Alleen om nou 40 euro te betalen voor een Led Zeppelin LP die je voor 5 euro in de 2e hands bak kan vinden..... sorry, maar ik pas. Wil je echt de artiest steunen, dan koop je gewoon altijd het album. En nog beter, ga naar een optreden.
Het zal. Ik vind de salarissen absurd hoog, als ik het zo lees. Maar dat maakt Spotify nog geen slechte dienst. Artiesten verdienen nu tenminste nog wat aan Spotify. Niet zo lang geleden was het illegaal downloaden (Napster, Pirate Bay, Kazoo, Soulseek, etc.) dat de klok sloeg. Om nog maar te zwijgen over muziekpiraterij in de letterlijke zin van het woord: mensen die illegale cd's samenstelden, verkochten en geld verdienden over de ruggen van artiesten en platenlabels.quote:Op maandag 16 januari 2017 15:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
Het gemiddelde salaris van een Spotify medewerker is hoger dan wat de meest gedraaide artiest krijgt uitbetaald. http://www.digitalmusicne(...)ry-spotify-employee/
De prijs van een LP is niet crimineel. Het is gewoon een duur product om te maken.quote:Op maandag 16 januari 2017 17:15 schreef Elfletterig het volgende:
Splitsquotes, speciaal voor Harry
[..]
Wat een verhaal... ik zal je opmerkingen één voor één langslopen.
Spotify zorgt ervoor dat muziek de aandacht krijgt die het verdient. Dankzij Spotify kom je muziek tegen die je anders nooit was tegengekomen en dus überhaupt niet had gekend, laat staan aangeschaft. In mijn cd-collectie liggen verscheidene albums van artiesten die ik zonder Spotify überhaupt niet had gekend.
Artiesten bepalen zelf of ze hun muziek op Spotify zetten. Kennelijk is het commercieel interessant genoeg, want ze doen het bijna allemaal. Alleen de hele groten zoals Adele wachten soms even (ander verdienmodel), maar na een paar maanden zie je ook haar album gewoon op Spotify staan.
Dat het geld kost om een goede cd te produceren, bestrijd ik uiteraard niet. Wel lijkt je blik wat eenzijdig gericht op albumverkoop. Dat terwijl veel artiesten het vooral moeten hebben van concerten; daar harken ze het grote geld mee binnen. Overigens kost een nieuwe cd bij lange na geen 25 euro. De nieuwprijs ligt meestal zo rond de 16-18 euro.
[..]
Je kunt een album gewoon als geheel op Spotify zetten. Of een album de juiste vorm is om je liedjes / tracks te presenteren is subjectief. Sommige artiesten kiezen heel bewust voor albums en brengen helemaal geen singles meer uit. Heel wat artiesten brengen tegenwoordig meer dan één nummer digitaal uit (op de streaming-diensten) voordat het album uitkomt. Die nummers fungeren dan als opwarmer voor het album.
Andere bands stoppen juist met albums en gaan alleen nog voor EP-achtige releases. Weer andere bands brengen zelfs nog fysiek (cd-) singles uit. Het is maar net wat je als artiest zelf wilt en waar je fans op zitten te wachten.
Spotify kun je beter vergelijken met een museumjaarkaart. Je kunt alle musea onbeperkt in, je bepaalt zelf welke zalen je bezoekt en hoe snel je langs bepaalde kunstwerken loopt. En je kunt elke dag terugkomen. Wil je de zonnebloemen van Van Gogh morgen weer zien, dan kun je morgen weer probleemloos naar binnen.
[..]
De geluidskwaliteit van Spotify Premium is beter dan die van de gratis versie en ligt op 320 kb/s mp3. Dat lijkt me een heel fatsoenlijk format. Welke muziek op Spotify naar voren komt, hangt sterk af van je persoonlijke luistergedrag. Als je de standaard playlisten mijdt, zelf op zoek gaat en je favorieten in afspeellijsten zet, dan komt Spotify met passende suggesties op de proppen. En ik kan je verzekeren dat dat niet alleen bekende tracks zijn, maar ook zeer onbekende artiesten die nauwelijks worden belicht. Juist voor die artiesten is Spotify dan ook een uitkomst.
Spotify heeft elke vrijdag de Release Radar: een overzicht van nieuwe releases van artiesten waar je veel naar luistert. Elke maandag is er Discover Weekly; een playlist met muziek die past bij waar je naar luistert. En dan zijn er ook nog eens 6 Daily Mix-lijsten, elke dag. Ook hierin kun je nieuwe nummers tegenkomen.
[..]
Het boeit mij wel wat meer en minder verkoopt. Het doet me goed dat het aandeel van fysieke geluidsdragers stabiel blijft en niet verder zakt. Het doet me ook goed dat de verkoop van mp3's keldert. En streaming heeft de toekomst, of je het nu leuk vindt of niet.
Ik snap je morele verhaal volledig, maar je voert een soort achterhoedegevecht. De muziekwereld is ingrijpend aan het veranderen. Niet alleen de verdienmodellen, maar ook de ontsluiting van muziek. Er staan ook remixes van mijn hand op Spotify. Iedere Jan Doedel die op z'n slaapkamer iets in elkaar bakt, kan dat op Spotify zetten. En kan in principe doorbreken. Platenmaatschappijen worden minder belangrijk, zelfs radio wordt minder belangrijk.
Lees anders hoe deze schoolmeester met zijn playlisten een grote invloed op Spotify heeft vergaard en zelfs bedankjes van artiesten krijgt: http://www.ad.nl/digitaal(...)op-spotify~a639b4df/
[..]
Het zal. Ik vind de salarissen absurd hoog, als ik het zo lees. Maar dat maakt Spotify nog geen slechte dienst. Artiesten verdienen nu tenminste nog wat aan Spotify. Niet zo lang geleden was het illegaal downloaden (Napster, Pirate Bay, Kazoo, Soulseek, etc.) dat de klok sloeg. Om nog maar te zwijgen over muziekpiraterij in de letterlijke zin van het woord: mensen die illegale cd's samenstelden, verkochten en geld verdienden over de ruggen van artiesten en platenlabels.
Samenvattend: fysiek lijkt gelukkig stabiel te blijven; er blijft gelukkig een markt voor. Digitale verkoop stort in (en terecht), streaming heeft de toekomst. Dat zijn drie realiteiten waarop je als artiest en muziekindustrie moet en kunt inspelen.
Ik bekijk het vooral vanuit het financiele zakelijke oogpunt en kwaliteitsoogpunt.quote:Op maandag 16 januari 2017 17:19 schreef ems. het volgende:
Persoonlijk interesseren fysieke kopieën van alle vormen van media (dus ook games en films) mij eigenlijk totaal niet dus Spotify is voor mij ideaal. Vind de argumenten die 'tegen' streaming worden gebruikt ook altijd een beetje emotioneel en soms zelfs kinderachtig ("mijn manier van muziek luisteren is de enige echte manier")
ik vind het eigenlijk wel een goede zaak dat spotify kwalitatief minder is dan het fysieke product, want dat maakt nou juist het grote verschil tussen digitaal en een cd en/of een elpee.quote:Op maandag 16 januari 2017 17:30 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ik bekijk het vooral vanuit het financiele zakelijke oogpunt en kwaliteitsoogpunt.
Ik heb ook Premium, maar toch ontbrak er zeker 10% van de geluiden in verhouding met de studio masters. Als mensen dat prima vinden, moeten zij weten. Bij mij doet het afbreuk aan het luisteren.
Misschien wel.quote:Op maandag 16 januari 2017 18:55 schreef peaceman het volgende:
[..]
ik vind het eigenlijk wel een goede zaak dat spotify kwalitatief minder is dan het fysieke product, want dat maakt nou juist het grote verschil tussen digitaal en een cd en/of een elpee.
Ja klopt. Ik behoor ook tot de groep die er gewend aan geraakt was om alles gratis tot mijn beschikking te hebben.quote:Op maandag 16 januari 2017 19:11 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Misschien wel.
Kijk ik zie heus wel de voordelen van Spotify. Heb er al een paar genoemd. En ja ze hebben piraterij toch grotendeels uitgebannen vanwege hun Freemium.
Maar het probleem is natuurlijk groter dan Spotify als je kijkt naar het financiële aspect. En dat is dat millenials zijn opgegroeid in een tijdperk waar men te beroerd is om voor muziek en films te betalen.
Dus ja het gebruikelijke mes snijdt aan 2 kanten.
Dat kon je in de winkel ook altijd hoor. Luisteren voor aanschaf.quote:Op maandag 16 januari 2017 20:06 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ja klopt. Ik behoor ook tot de groep die er gewend aan geraakt was om alles gratis tot mijn beschikking te hebben.
Ik denk echter dat er toch voordelen aan zitten. Het is nu gemakkelijker om muziek eerst te beluisteren alvorens over te gaan op aanschaf, artiesten worden wat gemakkelijker bekend, tja.
Vanmiddag was ik in een muziekwinkel om wat aanbiedingen te scoren en heb daar ook nog een stapel CD's beluisterd. Je kunt de speler alleen niet zelf bedienen, maar achquote:Op maandag 16 januari 2017 20:13 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Dat kon je in de winkel ook altijd hoor. Luisteren voor aanschaf.
En gemakkelijker bekend. Dat valt wel mee. Juist door de techniek is de berg artiesten waar je doorheen moet spitten alleen maar groter geworden. En dat zorgt er ook weer voor dat vanwege de grote hoeveelheid artiesten die men wil luisteren, ook de inkomsten dalen.
Oh en voor de wijsneuzen die zeggen; Ja, maar artiesten hebben toch niks te klagen? Kijk naar "insert random grote naam in". Ja zij hebben weinig te klagen. Maar uit onderzoek is gebleken dat alle artiesten bij elkaar, en dat is dus inclusief mensen als een P. Diddy enzo, dat het gemiddelde jaar inkomen van een artiest 15.000 dollar is. En daar moet dan nog belasting af.
Daarnaast moet je je bedenken dat zo'n 10% van de artiesten bij een label er voor zorgt dat het label de andere 90% kan betalen.
Zonde. Zoiets moet je back-uppen.quote:Op maandag 16 januari 2017 18:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Ooit had ik ook heel wat mp3tjes, maar die stonden op niet meer te redden harde schijven, dus dat is allemaal foetsie.
De reactie van Doedezemaar klinkt mij helaas bekend... Wij hadden thuis ooit honderden foto's en filmpjes die nu allemaal weg zijn omdat mijn ouders ze nooit gebackupt hadden. Echt eeuwig zonde...quote:Op maandag 16 januari 2017 21:04 schreef female81 het volgende:
[..]
Zonde. Zoiets moet je back-uppen.
De originele, steeds bijgewerkte versie van m'n mp3-archief, waar letterlijk alles wat er toe doet in zit en dus ook muziek die ik gewoon op cd heb, staat op een externe harddisk. Daarvan staat er nog een kopie op de pc (om de zoveel maanden verversen) en eentje op een extra-veel-gigabyte-usb-stick die ik overal mee naartoe neem (ook om de zoveel maanden verversen); in het zakje waar ook m'n telefoon in zit, zodat het altijd in m'n buurt is. Idem voor het archief met foto's/afbeeldingen, btw.
Met die stickjes in het zakje van m'n telefoon ben ik overigens begonnen na een gesprongen leiding, thuis. Had ook brand kunnen zijn. En ik had op dat moment ook kilometers ver weg kunnen zitten ipv thuis. Met een beetje pech raak je zo in 1 keer al je muziek en foto's kwijt.
TrueCrypt is inderdaad verouderd, en zou je niet meer moeten gebruiken. VeraCrypt is een waardige opvolgerquote:Op dinsdag 17 januari 2017 12:05 schreef female81 het volgende:
Of met iets anders dat hetzelfde werkt. TrueCrypt lijkt z'n tijd een beetje te hebben gehad. --> http://truecrypt.sourceforge.net/
Klopt. De platenmaatschappijen hebben hier enorme kansen laten liggen. Daarom is iTunes de grootste leverancier van digitale downloads geworden. Zelfs als met streaming. Een tech bedrijf vindt het uit.quote:Op maandag 16 januari 2017 20:39 schreef peaceman het volgende:
Op het gevaar af dat ik dingen ga herhalen, hier mijn visie op dit gebeuren.
De jaren 60/70 en vooral de jaren 80 waren voor de platenmaatschappijen gouden jaren. Zij hebben goud verdiend aan een product wat toen al goedkoper kon. Toen de CD zijn intrede deed konden ze nog een keer cashen, maar bij internet ging het fout.
Het doel van downloaden was oorspronkelijk het ontdekken van muziek en dat had, als het goed was aangepakt, ook goed kunnen werken. Maar ipv samenwerken met napster, kazaa enz. gingen de platenmaatschappijen er met gestrekt been in. Zij hadden een korte termijn visie en zagen hun goud veranderen in zilver of nog minder. Waren zij gaan samenwerken en hadden deze downloadprogramma's dan een geringe maandbijdrage gevraagd aan de gebruiker, dan had dit in elk geval kans van slagen gehad. Zeker toen, omdat wij met zijn allen nog gewend waren te betalen voor het bezitten van muziek.
Nu kreeg dit alles zoveel negatieve publiciteit dat veel mensen afhaakten om een fysieke geluidsdrager te kopen. Ook al omdat de prijs hiervoor al jaren te hoog was. Destijds had niemand dat zozeer door, omdat er maar 2 mogelijkheden waren: je nam de liedjes op van de radio (niet voor niets hadden de djs de opdracht om door de intros/outros heen te lullen) op een bandje of je kocht de lp/cd. Een soort monopolie positie dus.
Maar nu dacht iedereen: die graaiers kunnen de pot op als ze zo reageren en dus werd het downloaden niet meer gebruikt om te leren kennen, maar om te bezitten.
Neem hierbij ook in ogenschouw dat downloaden de eerste jaren niet illegaal was. Zeker niet in Nederland.
Gevolg: fysieke verkoop zakte als een baksteen in. Platenmaatschappijen, vertrokken geen spier, hielden de prijzen achterlijk hoog, terwijl iedereen inmiddels al lang wist:
1. downloaden kost niets
2. als ik werkelijk een fysiek exemplaar wil, kan ik die goedkoper uit het buitenland halen, ondanks de verzendkosten
Gevolg: inkomsten artiesten dalen, concertprijzen stijgen om dat te compenseren.
Ondertussen is ‘men’ klaar met het kopen van muziek, zeker de jongere generaties. Muziekbezit was prima, zolang het maar gratis is. Immers waarom zou je gaan betalen als het ook gratis kan. Zeker de mp3-speler heeft daar flink aan bijgedragen.
Deze trend is jaren zo geweest en de muziek verkoop is alleen maar verder gedaald. Met name de jeugd vindt het normaal dat alles gratis te vinden is.
Tot een paar jaar geleden. Bepaalde artiesten deden al langer collecters items uitbrengen op vinyl/CD, maar de huidige jeugd (want daar zit vooral de groei) kreeg ineens behoefte aan een warmer geluid. Want waar of niet waar, de elpee heeft nu eenmaal die naam. Ook de hoezen krijgen bij deze generatie weer waardering. Of zoals ik het jaren geleden zei: toen mediamarkt vinyl ging verkopen, wist je dat daar weer geld in te verdienen was.
Desalniettemin heeft de enorme trend inzake vinyl mij enorm verbaast en waar het downloaden steeds lastiger wordt, is de waardering voor het fysiek product toegenomen.
Natuurlijk is de doelgroep nog steeds te klein om te spreken van een definitieve terugkeer van de elpee op de lange termijn. Aan de andere kant, wie eind jaren 80 voorstelt had dat Vinyl anno nu zo in populariteit zou stijgen, was nu miljonair geweest.
De elpee heeft zijn naam mee, de CD niet, maar blijft voor alsnog redelijk overeind. Feit lijkt wel dat mensen nu meer bereid zijn om een fors hoger bedrag voor vinyl neer te leggen dan voor een CD. Dat kan uiteindelijk, als de CD prijzen niet dalen, het einde gaan betekenen voor de CD. Zeker omdat de CD naarmate de tijd vordert, slechter in kwaliteit schijnt te worden. Bij vinyl, met zuinig gebruik, zal dat in mindere mate zo zijn. (Ik zeg hier wel bij dat ik dit enkel van horen zeggen heb)
Spotify en andere streaming diensten hebben eigenlijk de oorspronkelijke bedoeling van downloaden overgenomen. Met dat grote verschil dat je de muziek dus niet ‘ bezit’, maar wel kan ontdekken. Dat de kwaliteit van streaming minder is dat het fysieke product lijkt me eerder een zegen dan iets ergs. In elk geval voor de muziekmarkt.
In dit opzicht bekeken heeft de film/DVD industrie het in elk geval beter aangepakt, dan de muziekindustrie destijds. Netflix en soortgelijke diensten doen het uitstekend, tegen een niet hele hoge bijdrage van de kijker.
Zo zie je maar weer dat regeren vooruit zien is. Daarin heeft de muziekindustrie, in al zijn hoogmoed, destijds volledig in gefaald.
Ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe de markt over 10/20/30 jaar is.
Nah, in geloof het niet zo. Dat hele verhaal niet. De makers waren altijd onbekend en ineens was daar de FBI die het programma stop heeft laten zetten, en nu moeten we Microsoft maar in vertrouwen nemen. Lol.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 12:05 schreef female81 het volgende:
Of met iets anders dat hetzelfde werkt. TrueCrypt lijkt z'n tijd een beetje te hebben gehad. --> http://truecrypt.sourceforge.net/
Het gaat er niet om of het schadelijk is, het is puur het feit dat er copyright heerst op de werken en dat YouTube daar gewoon voor moet betalen. Net zoals dat anderen dat moeten doen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 12:42 schreef peaceman het volgende:
Uiteindelijk is het ook maar de vraag hoe schadelijk YouTube is voor de artiesten zelf. Doordat ze daar bekeken worden, komen waarschijnlijk meer mensen naar hun optredens, daardoor grotere zalen en dus meer inkomsten. Vooral omdat het juist optredens zijn waar ze goed aan verdienen tegenwoordig.
Sommige artiesten hebben er om die reden geen enkel probleem mee dat ze op YouTube staan.
op zich wel mee eens, maar ik denk dat het copyright ook wel compleet doorgeschoten is.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 13:14 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het schadelijk is, het is puur het feit dat er copyright heerst op de werken en dat YouTube daar gewoon voor moet betalen. Net zoals dat anderen dat moeten doen.
Ja en nee. Copyright is vrij complex. Maar in de simpelste vorm is het gewoon; betalen voor wat je gebruikt. En dat moet iedereen gewoon doen. Over de tarieven kan je discussiëren. En YouTube betaalt dus niks/weinig, maar verdienen er zelf wel miljarden mee.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 13:49 schreef peaceman het volgende:
[..]
op zich wel mee eens, maar ik denk dat het copyright ook wel compleet doorgeschoten is.
wie betaalt die miljarden aan YouTube?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 13:56 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ja en nee. Copyright is vrij complex. Maar in de simpelste vorm is het gewoon; betalen voor wat je gebruikt. En dat moet iedereen gewoon doen. Over de tarieven kan je discussiëren. En YouTube betaalt dus niks/weinig, maar verdienen er zelf wel miljarden mee.
Adverteerders.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:02 schreef peaceman het volgende:
[..]
wie betaalt die miljarden aan YouTube?
maw de consument heeft er geen schade van en voor de artiest is het in principe enkel promotie.quote:
Ah, maar dat is dus waar het om gaat. YouTube verdient bakken met geld door het product van een ander aan te bieden.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:28 schreef peaceman het volgende:
[..]
maw de consument heeft er geen schade van en voor de artiest is het in principe enkel promotie.
Alhoewel het moreel een niet hele nette manier is om je geld te verdienen aan wat een ander gemaakt heeft, zie ik daar, zolang de consument er niet slechter van wordt, geen bezwaren in.
Dat zal dan misschien per genre verschillen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 12:42 schreef peaceman het volgende:
Uiteindelijk is het ook maar de vraag hoe schadelijk YouTube is voor de artiesten zelf. Doordat ze daar bekeken worden, komen waarschijnlijk meer mensen naar hun optredens, daardoor grotere zalen en dus meer inkomsten. Vooral omdat het juist optredens zijn waar ze goed aan verdienen tegenwoordig.
Sommige artiesten hebben er om die reden geen enkel probleem mee dat ze op YouTube staan.
Maar dat is dus ook niet helemaal wat YouTube doet. Zij verdienen geld door iets wat je er zelf vrijwillig op zet. YT creëert daarmee een platform om bekendheid te vergaren en als het goed loopt kun je er zelfs nog een centje aan overhouden.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:50 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ah, maar dat is dus waar het om gaat. YouTube verdient bakken met geld door het product van een ander aan te bieden.
Ik bedoel, zie het als dat ik steeds jouw auto verkoop, jouw huis, je spullen. Ik verdien er geld mee. Jij krijgt niks. Ik neem aan dat jij dat ook niet zou pikken.
Een iets ander voorbeeld is dat bijvoorbeeld filmmakers aan artiesten vragen of ze hun muziek mogen gebruiken, maar dat er geen budget is om die artiest te betalen en onder het mom van "Maar je krijgt er exposure door" het willen afdwingen. Sorry, maar van exposure kan niemand leven. Er zijn geen exposure tokens die winkels accepteren.
de grote vraag is dan naar wie dat geld moet.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:50 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ah, maar dat is dus waar het om gaat. YouTube verdient bakken met geld door het product van een ander aan te bieden.
Ik bedoel, zie het als dat ik steeds jouw auto verkoop, jouw huis, je spullen. Ik verdien er geld mee. Jij krijgt niks. Ik neem aan dat jij dat ook niet zou pikken.
Een iets ander voorbeeld is dat bijvoorbeeld filmmakers aan artiesten vragen of ze hun muziek mogen gebruiken, maar dat er geen budget is om die artiest te betalen en onder het mom van "Maar je krijgt er exposure door" het willen afdwingen. Sorry, maar van exposure kan niemand leven. Er zijn geen exposure tokens die winkels accepteren.
Dat dus. Is toch mooi man dat je zo'n tikje hoort, of dattie altijd op hetzelfde moment overslaat. Anders moet je lekker .flacs gaan luisteren.quote:Op maandag 16 januari 2017 12:06 schreef OscarMopperkont het volgende:
Platen zijn er om gedraaid te worden. En de kans dat je een plaat echt zo vaak draait dat je hem niet meer kan luisteren is erg klein.
Tenzij je misschien een oude radio single van een nummer 1 hit gekocht hebt.
Precies. Daar komt ook nog bij dat er mensen zijn die dan gaan klagen over de prijs van een concertkaartje.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat zal dan misschien per genre verschillen.
Afgelopen week sprak ik de bassist van mijn favoriete band. Die gasten treden voornamelijk in Europa op maar ook in Amerika beginnen ze gestaag te groeien. Per jaar doen ze zo'n 180/200 shows in zalen van gemiddeld 2500 man + jaarlijks een groot aantal festivals. Met tussenpozen van maximaal 3 maanden (om een cd op te nemen) zijn ze al 10 jaar op tournee. Het maken van een CD kost ondanks een groot platenlabel gewoon geld en als de cd positief ontvangen wordt blijft er wat voor de band over.
Die bewuste band speelt al 10 jaar om gewoon te kunnen blijven leven van de muziek want rijk worden ze er niet van.
Als ik ze morgen boek om bij mij in de achtertuin te komen spelen vragen ze ¤15.000 en dan komen ze met 2 vrachtwagens + 14 man personeel vanuit zweden een optreden van een uur met vuurwerkshow geven.
Het grote geld wordt echt maar door een paar artiesten verdiend die ook nog eens inkomsten uit airplay krijgen. Ja ze zetten hun muziek gratis en voorzien van een videoclip op YouTube maar dat is dan ook meer omdat het min of meer verplicht is.
Voor de komst van Napster kon je als artiest binnen zijn met 1 hit en de verkoop van singles en cd's. Tegenwoordig moet je gewoon die albums (in welke vorm dan ook) blijven maken om een reden te hebben om op te treden.
Neuh, niet echt. Want wie betaalt dan het onderhoud van die auto? En waar je even aan voorbij gaat is dat niet alleen een artiest zijn liedje op YouTube zet, maar ook duizenden fans zetten hun mooie lyric video op YouTube.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 14:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar dat is dus ook niet helemaal wat YouTube doet. Zij verdienen geld door iets wat je er zelf vrijwillig op zet. YT creëert daarmee een platform om bekendheid te vergaren en als het goed loopt kun je er zelfs nog een centje aan overhouden.
Zie het meer als; Ik leen jou auto om er vervolgens taxi mee te spelen maar de inkomsten van de eerste 100 klanten zijn van jou en daarna mag ik een graantje mee pikken.
en dat is dus juist aan het veranderen...quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:27 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Precies. Daar komt ook nog bij dat er mensen zijn die dan gaan klagen over de prijs van een concertkaartje.
Ze moesten eens beseffen hoeveel crew er mee reist. Vrachtwagens, apparatuur, hotels, transport, de zaal wil er aan de verdienen, de ticketsite wil er aan verdienen, de promotor, bij grote artiesten heb je dan MOJO die natuurlijk een leuke hap van de opbrengst wil.
En dat is het hele probleem. Mensen zien muziek als wegwerp product. Niemand is meer bereid om er voor te betalen. Mensen beseffen niet WAAR ze voor betalen. En dat is wel jammer.
De verdeling is niet zo ingewikkeld. Digitale nummers hebben een watermerk. Waarom denk je dat Shazam een liedje herkent? Dat komt door dat watermerk. En door dat watermerk valt er precies te achterhalen wat er op YouTube staat en wat YouTube zou moeten betalen, omdat YouTube ook de fapclicks van riazop bijhoudt.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:02 schreef peaceman het volgende:
[..]
de grote vraag is dan naar wie dat geld moet.
ik snap je punt namelijk wel, maar een band wordt niet slechter van YouTube in de vorm van promotie. En als je het wil toewijzen aan de maker van het filmpje gaat de halve wereld geld claimen. Dan heb je het niet alleen over bands, maar ook mensen die toevallig een goede opname met hun mobiel hebben gemaakt bij een concert. Erg ingewikkeld wordt het.
lastige zaak.
Ja YouTube verdient er belachelijk veel geld aan en investeerders zijn gek, maar de verdeling van die gelden is vreselijk ingewikkeld.
Gelukkig wel, maar A. te langzaam en B. zijn er miljarden misgelopen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:32 schreef peaceman het volgende:
[..]
en dat is dus juist aan het veranderen...
Dat snap ik wel, en opzich heb ik daar eigenlijk wél iets op tegen. al zullen die video's in de meeste gevallen geen geld genereren, of toch niet heel veel.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:30 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Neuh, niet echt. Want wie betaalt dan het onderhoud van die auto? En waar je even aan voorbij gaat is dat niet alleen een artiest zijn liedje op YouTube zet, maar ook duizenden fans zetten hun mooie lyric video op YouTube.
Daar zit ook allemaal copyright op en dat moet ook gewoon allemaal betaald worden.
Dan moeten ze hun zaakjes beter regelen. Als je miljoenen albums verkoopt en overal shows geeft en je houdt er geen geld aan over doe je iets goed verkeerd.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:36 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Gelukkig wel, maar A. te langzaam en B. zijn er miljarden misgelopen.
De copyright wetten zijn achterhaald. Er wordt al heel lang geprobeerd om die aangepast te krijgen.
De muziekindustrie heeft zitten slapen met de ontwikkelingen.
En zo zijn er nog genoeg oorzaken waarom de muziek industrie ernstig bedreigd wordt. En gelukkig zitten er hier veel mensen die wel snappen dat er voor muziek betaald moet worden.
Maar ik ken mensen die niet snappen dat een band als 30 Seconds To Mars geen cent te makken heeft, ondanks dat ze miljoenen albums verkocht hebben en de wereld rond touren.
Concerten zijn dan ook schofterig duur. 70 euro entree voor een uurtje of wat live-muziek is geen uitzondering. Ik vind dat veel geld voor hetgeen wat ik ervoor terug zou krijgen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, en opzich heb ik daar eigenlijk wél iets op tegen. al zullen die video's in de meeste gevallen geen geld genereren, of toch niet heel veel.
Als beginnend artiest is YouTube een ideaal middel ter promotie. Als gevestigd artiest is het uiteindelijk een middel waar je platen-verkoop aan verloren gaat.
Persoonlijk kan ik mij erg storen aan mensen die denken dat artiesten zo gruwelijk veel verdienen. Klagen over de prijs van een cd, klagen over de prijs van een concertkaartje. Tja is het niet linksom dan moet het maar rechtsom maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn. Voor muziek moet gewoon betaald worden.
De toppers zijn er in vergelijking niet zo veel hoor. En wat is duur? Ik had voor een collega 2 kaartjes voor Justin Bieber gekocht voor ¤35 per stuk. Voor veel van mijn concertbezoeken betaal ik ongeveer eenzelfde prijs.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:50 schreef peaceman het volgende:
Niet voor het 1 of ander hoor, maar concertkaartjes zijn wel heel erg duur geworden. Ik weet het, vooral bij de toppers die het geld vaak helemaal niet meer nodig hebben. Maar die lui bepalen wel de martktprijzen! Net zo goed als het salaris van een gemiddelde voetballer in Engeland nu belachelijk hoog is omdat de toppers nog belachelijkere salarissen krijgen.
Ik geloof er ook niets van dat YouTube zorgt voor een significante afname in de verkoop van platen/concertkaartjes.
Bij streaming en vooral downloaden ligt dat anders. Dat heeft wel grote invloed.
Overigens als een artiest op bijv Pinkpop staat en daar instemt met het vertonen( lees verspreiden) van de beelden is de artiest in kwestie daar al voor betaald. Anders moet je gewoon weigeren dat er beelden getoond mogen worden. Dan krijg je hooguit nog wat brakke telefoonvideos op YouTube.
Was in eerste instantie niet direct naar jou gericht. Maar als het niet aan de artiest ligt dan light het aan de luisteraar. De muziekindustrie staat er in deze even buiten (naar mijn mening). Die dient ervoor om de artiest met de luisteraar te verbinden, als dat niet lukt zijn de artiest, de luisteraar en de industrie daar zelf de dupe van.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:11 schreef peaceman het volgende:
Ik zeg toch nergens dat het allemaal aan de artiest ligt??
de muziekindustrie kun je er niet buiten laten omdat daar de ellende begonnen is. Zie mijn lange betoog.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Was in eerste instantie niet direct naar jou gericht. Maar als het niet aan de artiest ligt dan light het aan de luisteraar. De muziekindustrie staat er in deze even buiten (naar mijn mening). Die dient ervoor om de artiest met de luisteraar te verbinden, als dat niet lukt zijn de artiest, de luisteraar en de industrie daar zelf de dupe van.
Ik heb je lange betoog gelezen, maar wie kun je het kwalijk nemen voor het vullen van een gat in de markt? Of het kunstmatig openhouden van dat gat?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:29 schreef peaceman het volgende:
[..]
de muziekindustrie kun je er niet buiten laten omdat daar de ellende begonnen is. Zie mijn lange betoog.
Zoals ik al zei, is vinyl behoorlijk duur. Nieuwe albums kosten moeiteloos 25 tot 28 euro. Momenteel zijn cd-prijzen acceptabel, maar de muziekindustrie heeft er alles aan gedaan om de consument tegen zich in het harnas te jagen.quote:Op maandag 16 januari 2017 17:28 schreef OscarMopperkont het volgende:
De prijs van een LP is niet crimineel. Het is gewoon een duur product om te maken. Zelfs kleine oplages van 500 stuks zouden voor 20 euro in de winkel kunnen liggen. 25 voor een dubbel LP. Uiteraard hangt er links en rechts wel vanaf wat er op en aan zit. Maar wat ik noem is haalbaar. Zeker voor de grote titels.
Een CD kost 1 euro om te maken. 10 euro voor een NIEUW album is dan prima. Maar niet zoals George Harrisson van 40 jaar oud nog steeds 35 euro vragen.
Deze visie deel ik helemaal niet. We leven nu in het streaming-tijdperk en het aanbod aan nieuwe muziek lijkt groter dan ooit. Er groeit nu een generatie jongeren op die amper nog weet wat een CD of LP is, laat staan dat ze een cd-speler of platenspeler hebben.quote:Op maandag 16 januari 2017 17:28 schreef OscarMopperkont het volgende:
En ik zeg ook; Spotify is prima voor nieuwe muziek ontdekken, maar met alleen streamen zal een artiest nooit geld verdienen en daarmee financieel niet meer bij machte zijn nieuwe muziek te maken.
Helemaal als je je bedenkt dat het gros van het geld dat er verdient wordt bij de maatschappijen in de zakken komt. En ik heb ook gezegd dat als je een artiest wil steunen je naar concerten moet gaan.
Wat je zegt over de radio onderschrijf ik. Een zender als 3FM loopt hopeloos achter de feiten aan; ik heb er zelfs een topic over gemaakt: KLB / 3FM en nieuwe muziekquote:Op maandag 16 januari 2017 17:28 schreef OscarMopperkont het volgende:
De radio is jaren geleden al zijn functie verloren voor het vinden van nieuwe muziek. Een handjevol artiesten wordt tot in den treure kapot gepromoot, waarbij je de onafhankelijkheid in twijfel kan trekken. Om nog maar over de kwaliteit van de muziek te zwijgen.
Ik zag laatst een artiest heel blij zijn met 250.000 streams. Ik dacht; Joh, met jouw bekendheid had je ook 250.000 albums kunnen verkopen. Had er wat meer aan gehad.
Het verschil in kwaliteit is nauwelijks hoorbaar. Sterker nog: ik kom er zojuist achter dat ik al meer dan een jaar op 160 kb/s zit te luisteren, terwijl ik dat onder voorkeuren naar 320 kb/s kan zetten... (zojuist gedaan, uiteraard)quote:Op maandag 16 januari 2017 17:28 schreef OscarMopperkont het volgende:
What bitrate does Spotify use for streaming?
(..) En ja, er is Premium. Maar dan nog blijft de kwaliteit altijd ondermaats. Het zal nooit het niveau van een goede CD of LP halen.
En bij Spotify heb je geen boekje met songteksten, foto's, artwork, liner notes. Zaken waar wel geld in wordt gestoken en gereduceerd tot een klein formaat cover artwork. Nee sorry, qua beleving zal Spotify mij echt nooit kunnen bekoren. En artiesten zullen er nooit rijk van worden.
Ik vind het raar dat je als muziekliefhebber wél beaamt dat Spotify prima is voor het ontdekken van nieuwe muziek, maar dat je het desondanks niet wilt omarmen. Juist die nieuwe muziek is wat Spotify voor mij zo geweldig maakt.quote:Op maandag 16 januari 2017 17:28 schreef OscarMopperkont het volgende:
Dus nee, als muziekliefhebber zal ik het nooit omarmen. En ja, die dertien in dozijn muziek die het gros van Spotify users luistert, daarbij zal het je aan je reet roesten hoe het klinkt. Maar albums als die van een Pink Floyd, Steely Dan en vele anderen zullen daar gewoon niet tot hun recht komen.
Als je Spotify Premium gebruikt, heb je geen advertenties. Ik heb duizenden nummers in afspeellijsten staan op Spotify. Het aantal nummers die om wat voor reden ook (tijdelijk) niet zijn te beluisteren is echt erg beperkt. Als je een kras op je LP of CD hebt, krijg je ook niet gratis een nieuw exemplaar, moet je maar denken.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:58 schreef DevFreak het volgende:
[..]
En terwijl jij Spotify gebruikt, verkopen hun je persoonsgegevens door aan adverteerders. En trekt één of andere speknek uit Hollywood ineens de rechten weg waardoor je het niet meer kunt beluisteren.
ik verwijt de platenmaatschappijen dat zij niet ingezien hebben dat samenwerking een beter plan was dan bestrijding van downloadsite. Mijn inziens is dat het meest schadelijk geweest voor de muziekwereld van alles wat hier gezegd is.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb je lange betoog gelezen, maar wie kun je het kwalijk nemen voor het vullen van een gat in de markt? Of het kunstmatig openhouden van dat gat?
Fair enough. In feite doen ze dat nu min of meer gedwonen waar ze dat al 15 jaar geleden hadden kunnen doen. Al denk ik dat P2P diensten daar dan nog dieper op in was gesprongen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:47 schreef peaceman het volgende:
[..]
ik verwijt de platenmaatschappijen dat zij niet ingezien hebben dat samenwerking een beter plan was dan bestrijding van downloadsite. Mijn inziens is dat het meest schadelijk geweest voor de muziekwereld van alles wat hier gezegd is.
De eerste helft van je betoog kan ik grotendeels onderschrijven, maar vanaf het moment dat ik het citeer niet meer. Het aantal jongeren dat vinyl koopt, is te verwaarlozen. En hoewel vinyl in de lift zit, is het totale aandeel van vinyl in de muziekomzet ook klein. In 2015 bedroeg het 14 procent van de fysieke omzet, die op zijn beurt 47,3 procent van het totaal is.quote:Op maandag 16 januari 2017 20:39 schreef peaceman het volgende:
(...)
Tot een paar jaar geleden. Bepaalde artiesten deden al langer collecters items uitbrengen op vinyl/CD, maar de huidige jeugd (want daar zit vooral de groei) kreeg ineens behoefte aan een warmer geluid. Want waar of niet waar, de elpee heeft nu eenmaal die naam. Ook de hoezen krijgen bij deze generatie weer waardering. Of zoals ik het jaren geleden zei: toen mediamarkt vinyl ging verkopen, wist je dat daar weer geld in te verdienen was.
Desalniettemin heeft de enorme trend inzake vinyl mij enorm verbaast en waar het downloaden steeds lastiger wordt, is de waardering voor het fysiek product toegenomen.
Natuurlijk is de doelgroep nog steeds te klein om te spreken van een definitieve terugkeer van de elpee op de lange termijn. Aan de andere kant, wie eind jaren 80 voorstelt had dat Vinyl anno nu zo in populariteit zou stijgen, was nu miljonair geweest.
De elpee heeft zijn naam mee, de CD niet, maar blijft voor alsnog redelijk overeind. Feit lijkt wel dat mensen nu meer bereid zijn om een fors hoger bedrag voor vinyl neer te leggen dan voor een CD. Dat kan uiteindelijk, als de CD prijzen niet dalen, het einde gaan betekenen voor de CD. Zeker omdat de CD naarmate de tijd vordert, slechter in kwaliteit schijnt te worden. Bij vinyl, met zuinig gebruik, zal dat in mindere mate zo zijn. (Ik zeg hier wel bij dat ik dit enkel van horen zeggen heb)
Spotify en andere streaming diensten hebben eigenlijk de oorspronkelijke bedoeling van downloaden overgenomen. Met dat grote verschil dat je de muziek dus niet ‘ bezit’, maar wel kan ontdekken. Dat de kwaliteit van streaming minder is dat het fysieke product lijkt me eerder een zegen dan iets ergs. In elk geval voor de muziekmarkt.
In dit opzicht bekeken heeft de film/DVD industrie het in elk geval beter aangepakt, dan de muziekindustrie destijds. Netflix en soortgelijke diensten doen het uitstekend, tegen een niet hele hoge bijdrage van de kijker.
Zo zie je maar weer dat regeren vooruit zien is. Daarin heeft de muziekindustrie, in al zijn hoogmoed, destijds volledig in gefaald.
Ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe de markt over 10/20/30 jaar is.
Met optredens wordt anno 2017 het grote geld verdiend. Zonder zichtbaarheid op YouTube en andere streamingdiensten trek je veel minder bezoekers.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 12:42 schreef peaceman het volgende:
Uiteindelijk is het ook maar de vraag hoe schadelijk YouTube is voor de artiesten zelf. Doordat ze daar bekeken worden, komen waarschijnlijk meer mensen naar hun optredens, daardoor grotere zalen en dus meer inkomsten. Vooral omdat het juist optredens zijn waar ze goed aan verdienen tegenwoordig.
Sommige artiesten hebben er om die reden geen enkel probleem mee dat ze op YouTube staan.
YouTube is over een paar jaar een dienst met een gratis en een betaalde variant. Die plannen zijn al in de maak. Bepaalde content zul je alleen nog kunnen zien als je ervoor betaalt. Zie dit FP-artikel uit 2015: Betalen voor YouTube zonder reclamequote:Op dinsdag 17 januari 2017 13:56 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ja en nee. Copyright is vrij complex. Maar in de simpelste vorm is het gewoon; betalen voor wat je gebruikt. En dat moet iedereen gewoon doen. Over de tarieven kan je discussiëren. En YouTube betaalt dus niks/weinig, maar verdienen er zelf wel miljarden mee.
Dat is misschien te rijmen met het steeds groter groeiende aanbod van muzikanten.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De omzet uit streaming is bijna net zo hoog als fysiek en het zal me niks verbazen als de cijfers van 2016 straks laten zien dat streaming fysiek is gepasseerd. Ik kan die omzetcijfers, vrijgegeven door de muziekindustrie zelf, dan ook niet rijmen met het geklaag dat artiesten niks aan streaming verdienen. Toeval of niet: sinds streamingdiensten in opmars is, lees ik steeds vaker berichten over een zich herstellende muziekindustrie, stijgende omzetten en dergelijke, terwijl we 10-15 jaar lang niks anders hoorden dan geklaag en dalende cijfers.
De muziekindustrie heeft inderdaad alles gedaan om de muziekconsument tegen zich in het harnas te jagen. Denk aan de fors gestegen cd-prijzen rond 1999-2000, het om zeep helpen van de cd-single en de heksenjacht op individuele downloaders.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:47 schreef peaceman het volgende:
[..]
ik verwijt de platenmaatschappijen dat zij niet ingezien hebben dat samenwerking een beter plan was dan bestrijding van downloadsite. Mijn inziens is dat het meest schadelijk geweest voor de muziekwereld van alles wat hier gezegd is.
en toch.. op rommelmarkten is het druk daar waar vinyl te koop is. Waar je daar voorheen rustig kon kijken, moet je nu vaak op je beurt wachten en ook in platenzaken waar vinyl verkocht wordt, is dat zo. En daar staan echt niet alleen volwassenen van middelbare leeftijd. De jeugd (laten we zeggen 16+) is daar goed vertegenwoordigd.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De eerste helft van je betoog kan ik grotendeels onderschrijven, maar vanaf het moment dat ik het citeer niet meer. Het aantal jongeren dat vinyl koopt, is te verwaarlozen. En hoewel vinyl in de lift zit, is het totale aandeel van vinyl in de muziekomzet ook klein. In 2015 bedroeg het 14 procent van de fysieke omzet, die op zijn beurt 47,3 procent van het totaal is.
De omzet uit streaming is bijna net zo hoog als fysiek en het zal me niks verbazen als de cijfers van 2016 straks laten zien dat streaming fysiek is gepasseerd. Ik kan die omzetcijfers, vrijgegeven door de muziekindustrie zelf, dan ook niet rijmen met het geklaag dat artiesten niks aan streaming verdienen. Toeval of niet: sinds streamingdiensten in opmars is, lees ik steeds vaker berichten over een zich herstellende muziekindustrie, stijgende omzetten en dergelijke, terwijl we 10-15 jaar lang niks anders hoorden dan geklaag en dalende cijfers.
Het leeuwendeel van de jongere generatie (millennials of jonger) gaat cd's nog lp's omarmen. Ze groeien op in een wereld waarbij ze op hun 5e al prima met de iPad overweg kunnen. Ze groeien op met smartphones met alle mogelijke apps op zak. Mijn neefjes van 6 en 8 snappen amper wat een cd is. De kwaliteit én invloed van streamingdiensten zal alleen maar verder toenemen.
De enigen die luidruchtig klagen over Spotify zijn de allergrootste artiesten. Een aantal van hen begon uit onvrede de dienst Tidal, op initiatief van Jay-Z. Helaas kan ik het niet terugvinden, maar er circuleerde toen een plaatje van diverse artiesten die zich bij Tidal aansloten, met als tekst zoiets als "Please help these poor, starving artists", gevolgd door hun vele miljoenen aan vermogen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 17:09 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is misschien te rijmen met het steeds groter groeiende aanbod van muzikanten.
Door spotify kom ik bandjes tegen waar ik anders nooit van gehoord zou hebben, voor hen heeft het voordelen dus die hoor je niet klagen. Maar mijn tijd kan ik maar 1 keer uitgeven dus dat zal dan ten koste gaan van de artiesten die wel een podium krijgen om te klagen.
Ik weet van mijn vorige band, waarmee we maandelijks toch een paar duizend streams op sporify binnenhaalden dat het bedrag wat je er als artiest voor krijgt echt om te huilen is. Daar kun je nog niet 1 week aan repetitieruimte mee betalen.
Er is niks mis met het feit dat winkels er aan verdienen. Dat is namelijk de business van een winkel. Ik steun liever ondernemers dan de CEO van Amazon.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:33 schreef DevFreak het volgende:
Zonet ben ik er ook achter gekomen dat het nieuwe album Blue and Lonesome van The Rolling Stones in de VS verkocht wordt voor omgerekend 11,20,- ... Hier in Nederland vragen ze voor de CD 18 euro. Dat toon een beetje aan in hoeverre de markt onlogisch is.
Als ik een CD koop van één van mijn favoriete artiesten, waar gaat dat geld dan naartoe? Hooguit 5% gaat naar de rechthebbende. De rest is winst voor winkels, platenmaatschappijen etc.
Bah.
Hoe kan je er iets op tegen hebben dat een artiest betaald krijgt omdat iemand zijn lyric video online zet? Is niet meer dan logisch. De maker van die lyric video maakt gebruik van iets waar copyright op zit.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, en opzich heb ik daar eigenlijk wél iets op tegen. al zullen die video's in de meeste gevallen geen geld genereren, of toch niet heel veel.
Als beginnend artiest is YouTube een ideaal middel ter promotie. Als gevestigd artiest is het uiteindelijk een middel waar je platen-verkoop aan verloren gaat.
Persoonlijk kan ik mij erg storen aan mensen die denken dat artiesten zo gruwelijk veel verdienen. Klagen over de prijs van een cd, klagen over de prijs van een concertkaartje. Tja is het niet linksom dan moet het maar rechtsom maar dat schijnt ook weer niet goed te zijn. Voor muziek moet gewoon betaald worden.
Dat is dus echt kolder. Dat heeft alles te maken met de wurgcontracten van sommige maatschappijen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:42 schreef fathank het volgende:
[..]
Dan moeten ze hun zaakjes beter regelen. Als je miljoenen albums verkoopt en overal shows geeft en je houdt er geen geld aan over doe je iets goed verkeerd.
[..]
Concerten zijn dan ook schofterig duur. 70 euro entree voor een uurtje of wat live-muziek is geen uitzondering. Ik vind dat veel geld voor hetgeen wat ik ervoor terug zou krijgen.
Maar volgens mij krijgt de uploader eventueel wat grijpstuivers bij voldoende views en niet de artiest die de rechten van de muziek bezit.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:13 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Hoe kan je er iets op tegen hebben dat een artiest betaald krijgt omdat iemand zijn lyric video online zet? Is niet meer dan logisch. De maker van die lyric video maakt gebruik van iets waar copyright op zit.
En ja, tuurlijk is het te prijzen dat een artiest van een fan zo'n video krijgt. Maar het is dan krom dat YouTube aan die video verdient. En niet de maker van de video of de artiest.
Dat is namelijk het punt waar het om gaat.
Neem een U2 als voorbeeld. Kaarten zijn niet per se duur omdat U2 dat wil. Maar omdat een Mojo er bijvoorbeeld flink aan wil verdienen. Merchandise duur? Sommige zalen willen een percentage van de verkopen. Anders mag je geen merchandise stand neerzetten als band. O2 Arena in Engeland bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 15:50 schreef peaceman het volgende:
Niet voor het 1 of ander hoor, maar concertkaartjes zijn wel heel erg duur geworden. Ik weet het, vooral bij de toppers die het geld vaak helemaal niet meer nodig hebben. Maar die lui bepalen wel de martktprijzen! Net zo goed als het salaris van een gemiddelde voetballer in Engeland nu belachelijk hoog is omdat de toppers nog belachelijkere salarissen krijgen.
Ik geloof er ook niets van dat YouTube zorgt voor een significante afname in de verkoop van platen/concertkaartjes.
Bij streaming en vooral downloaden ligt dat anders. Dat heeft wel grote invloed.
Overigens als een artiest op bijv Pinkpop staat en daar instemt met het vertonen( lees verspreiden) van de beelden is de artiest in kwestie daar al voor betaald. Anders moet je gewoon weigeren dat er beelden getoond mogen worden. Dan krijg je hooguit nog wat brakke telefoonvideos op YouTube.
Zodra er de muziek wordt herkend door YouTube als copyrighted product dan krijgt de uploade nul reclame inkomsten.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar volgens mij krijgt de uploader eventueel wat grijpstuivers bij voldoende views en niet de artiest die de rechten van de muziek bezit.
Dit is 100% waar. In wederom de documentaire Artifact van Jared Leto wordt dit ook beaamt door grote namen uit de industrie.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:47 schreef peaceman het volgende:
[..]
ik verwijt de platenmaatschappijen dat zij niet ingezien hebben dat samenwerking een beter plan was dan bestrijding van downloadsite. Mijn inziens is dat het meest schadelijk geweest voor de muziekwereld van alles wat hier gezegd is.
Daar was ik nog niet van op de hoogte.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:20 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Zodra er de muziek wordt herkend door YouTube als copyrighted product dan krijgt de uploade nul reclame inkomsten.
Er zit een hele machine achter die niks anders doet dan clips scannen op copyright content. Zodra die herkent is krijg je niks.
Dit is ook de reden dat films in spiegelbeeld of op een lagere frame per minute op youtube staat.
Vinyl is duur omdat het gewoon veel geld kost om te laten maken. Daarom ook mijn stelregel: een enkele LP 20 euro, dubbel LP 25 euro. Met uitschieters als er gekozen is voor duurder artwork. Gekleurd vinyl is centenwerk, dus elke maatschappij die de prijs omhoog schopt omdat het "gekleurd vinyl" is, is een oplichter.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, is vinyl behoorlijk duur. Nieuwe albums kosten moeiteloos 25 tot 28 euro. Momenteel zijn cd-prijzen acceptabel, maar de muziekindustrie heeft er alles aan gedaan om de consument tegen zich in het harnas te jagen.
De Nederlandse divisies van een aantal maatschappijen zijn er goed in om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Wat je ziet is dat mensen tegenwoordig massaal bij Dax.de kopen.quote:Bij de introductie van de cd kostten albums 39,95 gulden (ruim 18 euro). Toen werd beloofd dat de prijs uiteindelijk zou zakken richting die van een LP; destijds 25 gulden. Het tegenovergestelde gebeurde. Zowel cd's als cd-singles werden alsmaar duurder. Rond 1999-2000 lagen verscheidene nieuwe albums in de winkel voor 51,95 gulden (meer dan 23,50 euro), voor een cd-maxi betaalde je 17-18 gulden.
Dat heeft te maken met de afdracht van BUMA gelden. CD singles moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen anders komen ze in een hoger tarief.quote:Mensen sloegen massaal aan het downloaden via diensten als Napster, Kazoo en Soulseek. Het formaat cd-single is door de muziekindustrie eigenhandig de nek omgedraaid, met hulp van hitlijstsamenstellers. Er werden allerlei restricties gesteld aan de inhoud van een cd-single. Ik kan je diverse cd-singles laten zien waarbij tracks zijn ingekort omdat er anders meer dan 20 minuten muziek op de cd-single stond. Het format werd steeds onaantrekkelijker.
[..]quote:De kentering is pas jaren later gekomen; ineens bleken cd's toch wel goedkoper te kunnen. De prijs van een nieuw album zakte richting de 12-13 euro, met uitschieters naar 10 euro. Inmiddels is dat weer opgelopen naar zo'n 16-18 euro. Het is niet te hopen dat muziekindustrie weer dezelfde fout begaat als rond de eeuwwisseling...
Zoals ik al vaker heb gezegd, er zitten positieve en negatieve kanten aan Spotify. En heb al gezegd dat Spotify prima is om nieuwe muziek te ontdekken. Mits de functie goed zijn werk doet en niet zoals 3FM dertien in dozijn muziek in je strot douwt. Maar goed, dat is algoritme gerelateerd en dat zal altijd veranderen en verbeteren. Dus hierin verschillen wij niet van mening. Dat artiesten het vooral van optredens moeten hebben, heb ik ook al benoemd. Mijn opmerking hierbij is dat het gros van de artiesten amper geld krijgen van Spotify.quote:Deze visie deel ik helemaal niet. We leven nu in het streaming-tijdperk en het aanbod aan nieuwe muziek lijkt groter dan ooit. Er groeit nu een generatie jongeren op die amper nog weet wat een CD of LP is, laat staan dat ze een cd-speler of platenspeler hebben.
Of je het nu leuk vindt of niet:streaming is de nieuwe norm. Ik schrijf niet eens "wordt", maar "is", want het is al zo. Het is namelijk nu al zo dat artiesten hun album promoten door vooraf nummers op Spotify te plaatsen zonder dat deze tracks fysiek worden uitgebracht.
Zoals ik al zei: iedere Jan Doedel kan zijn muziek op Spotify zetten. De rol van platenmaatschappijen in de distributie van muziek wordt minder belangrijk en beperkt zich tot de distributie van fysieke geluidsdragers. Verder kunnen de labels nog het nodige doen aan promotie van hun artiesten. En je ziet op Spotify ook pogingen om via samengestelde playlisten bepaalde muziek onder de aandacht te brengen. In de gratis versie zie je reclame voor nieuwe releases: klik hier om te luisteren.
NB: geen enkele platenmaatschappij of artiest moet zijn muziek verplicht op Spotify zetten, maar ze doen het bijna allemaal. Beter iets dan niets verdienen. Dat artiesten het financieel vooral moeten hebben van optredens had ik al beaamd.
Het is ook een gedrocht dat er zo weinig albums verkocht hoeven worden om een platinum album te krijgen. Oh en hey, die krijg je alleen als je aangesloten bent bij de organisatie die die dingen uitdeelt. Oh en om als label aangesloten te zijn, mag je een paar duizend euro per jaar aftikken voor je deelname.quote:Wat je zegt over de radio onderschrijf ik. Een zender als 3FM loopt hopeloos achter de feiten aan; ik heb er zelfs een topic over gemaakt: KLB / 3FM en nieuwe muziek
Juist daarom zijn diensten als Spotify een uitkomst. Ik ben niet meer van de radio afhankelijk om nieuwe muziek te horen. Ik kan op Spotify alles horen wat ik wil horen; ik kan mapjes / afspeellijsten aanmaken en Spotify komt met allerlei suggesties op de proppen: muziek die ik anders in geen honderd jaar had gehoord.
Het is een grote misvatting om te denken dat streams anders verkopen waren geweest, laat staan dat 250.000 streams voor 250.000 verkopen kunnen staan. Geen enkele muziekconsument koopt onmiddellijk elk nummer dat hij heeft beluisterd. En wie wél een cd koopt, luistert hier vaak meerdere keren naar, terwijl je maar één keer betaalt. In Nederland hoef je nog maar 40.000 albums te verkopen voor een platina-plaat.
Ik heb geen idee op wat voor stereo jij luistert, maar op een computer of telefoon zal het geen bal uitmaken wat de kwaliteit is. Maar jij woont bij mij om de hoek. Kom eens langs, laat ik je Spotify 320kb horen versus de studio opnames.quote:Het verschil in kwaliteit is nauwelijks hoorbaar. Sterker nog: ik kom er zojuist achter dat ik al meer dan een jaar op 160 kb/s zit te luisteren, terwijl ik dat onder voorkeuren naar 320 kb/s kan zetten... (zojuist gedaan, uiteraard)
Ik ben niet anti-cd of zo. In tegendeel: ik koop nog altijd cd's en hoop dat te blijven doen. Het klopt dat Spotify geen artwork of songteksten aanbiedt. Maar die kreeg je bij een bundeltje illegaal of legaal gedownloade mp3's ook niet.
Wat mij betreft mag Spotify trouwens ook een volledig betaalde dienst worden; geen gratis versie meer. Er bestaat ook niet zoiets als gratis Netflix kijken of gratis kranten lezen via Blendle. Hoe meer betalende gebruikers, des te hoger de bedragen die aan artiesten kunnen worden uitgekeerd.
Ik omarm Spotify niet als de heilige graal nee. Zoals gezegd, ja het is mooi dat Spotify "iets" aan geld opbrengt en dat illegaal downloaden voor muziek daardoor grotendeels is uitgeroeid. Maar het is geen heilige graal (voor mij) om een avondje muziek te luisteren.quote:Ik vind het raar dat je als muziekliefhebber wél beaamt dat Spotify prima is voor het ontdekken van nieuwe muziek, maar dat je het desondanks niet wilt omarmen. Juist die nieuwe muziek is wat Spotify voor mij zo geweldig maakt.
De artiesten die je noemt zijn al decennia actief en hebben een loyale fanbase, die keurig elk nieuw album koopt. Ik zie dat Pink Floyd tientallen miljoenen streams heeft op Spotify. Dat zijn muziekliefhebbers die kiezen voor het gemak van streaming, of het zijn jongeren die op deze manier überhaupt Pink Floyd leren kennen.
nergens beweer ik dat artiesten al het geld krijgen. Wat ik wel beweer is dat concertkaarten veel duurder zijn geworden. En dat kan best komen door de Nederlandse partijen die allemaal een graantje mee willen pikken. Dat weet ik ook niet precies.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Neem een U2 als voorbeeld. Kaarten zijn niet per se duur omdat U2 dat wil. Maar omdat een Mojo er bijvoorbeeld flink aan wil verdienen. Merchandise duur? Sommige zalen willen een percentage van de verkopen. Anders mag je geen merchandise stand neerzetten als band. O2 Arena in Engeland bijvoorbeeld.
Het is zo verdomd makkelijk om maar te zeiken over een prijs. Maar weet je hoeveel crewleden er betaald moeten worden? Apparatuur en podium opbouw. Vrachtwagenchauffeurs en hun vrachtwagens. Promoters, advertenties, etc. Etc.
Maar nee, laten we lekker hard roepen dat artiesten al het geld krijgen.
Ja, per land zullen prijzen van kaartjes altijd wel verschillen. Voor Bowie in Denemarken betaalde ik 25 euro geloof ik, voor diezelfde tour in Wenen 70.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:52 schreef peaceman het volgende:
[..]
nergens beweer ik dat artiesten al het geld krijgen. Wat ik wel beweer is dat concertkaarten veel duurder zijn geworden. En dat kan best komen door de Nederlandse partijen die allemaal een graantje mee willen pikken. Dat weet ik ook niet precies.
Ik geef je een voorbeeld uit 2005. Wij zagen dat jaar R.E.M. oa in Ahoy en in stadio olympico in Rome. De kaartjes voor Rome die wij aangetekend lieten versturen naar Nederland waren goedkoper (dus incl. aangetekend versturen) dan de kaartjes in Nederland.
Dat is toch wel heel vreemd.
vroegah ging ik nog wel eens naar Paradiso voor een concert van een onbekende artiest. Dan was ik nog geen 10 gulden kwijt. Nu komen die prijzen niet meer voor.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:58 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ja, per land zullen prijzen van kaartjes altijd wel verschillen. Voor Bowie in Denemarken betaalde ik 25 euro geloof ik, voor diezelfde tour in Wenen 70.
Prijzen tussen landen zijn nooit te vergelijken. En wat betreft het duurder zijn van kaarten. Dat valt ook allemaal wel mee. Ja, een U2 met 180 euro is belachelijk.
Maar ik heb genoeg grote namen gezien voor 20-30 euro. Sommige artiesten heb ik jaren geleden voor meer geld gezien dan wanneer ze nu op tournee zijn. Toch vreemd als je je bedenkt dat geld elk jaar minder waard wordt en dat kaartjes dus standaard duurder zouden moeten zijn.
Dus jouw mening over dure kaartjes deel ik niet. Simpelweg omdat uit onderzoek ook gebleken is dat de gemiddelde concertkaart goedkoper is geworden. Extreme prijzen zoals bij een U2 en Rolling Stones, ja die zal je altijd houden, maar goed, bedenk ook alles wat er bij komt kijken bij zulke shows.
David Bowie was de eerste artiest die echt met een mega show kwam. The Glass Spider tour. Hij investeerde 1 miljoen dollar aan eigen geld aan dat podium. Dat was in 1987. Reken maar uit wat de podia's van de Stones en U2 kosten PLUS al het personeel en transport wat daar bij komt.
Ik praat het niet goed die extreme prijzen, maar gemiddeld genomen is kaartje goedkoper dan 10 jaar geleden.
Die site die je noemt, werkt niet... - Verder is het inderdaad belachelijk dat muziek niet onder het lage btw-tarief valt.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:39 schreef OscarMopperkont het volgende:
De Nederlandse divisies van een aantal maatschappijen zijn er goed in om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Wat je ziet is dat mensen tegenwoordig massaal bij Dax.de kopen.
Duitsland heeft uiteraard ook de uitzondering van lage BTW op muziekdragers. 6% tegen onze 21% BTW. Dat scheelt ook.
Nee, dit had te maken met regels die de Official Charts Company in de UK stelde. Om mee te tellen als verkoop, moest cd-singles aan bepaalde regels voldoen (maximaal aantal tracks, maximale speelduur, etc.). Zat je daarboven, dan was je "ineligible" om in de hitlijst te belanden. Althans: de verkopen van dat format telden dan niet mee. Ook golden (en gelden nog steeds) beperkingen voor het maximale formats dat meetelt (cd-single, maxi-single, digital download bundles)quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:39 schreef OscarMopperkont het volgende:
Dat heeft te maken met de afdracht van BUMA gelden. CD singles moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen anders komen ze in een hoger tarief.
Ik luister hoofdzakelijk via een speakersetje of via de hoofdtelefoon. Wie weet kom ik eens langsquote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:39 schreef OscarMopperkont het volgende:
Ik heb geen idee op wat voor stereo jij luistert, maar op een computer of telefoon zal het geen bal uitmaken wat de kwaliteit is. Maar jij woont bij mij om de hoek. Kom eens langs, laat ik je Spotify 320kb horen versus de studio opnames.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 19:39 schreef OscarMopperkont het volgende:
En mijn ouderwetse platenzaak kan mij ook prima informeren over nieuwe releases. Vaak nog betere keuzes (op mijn smaak) dan waar Spotify mee aankomt. Spotify is namelijk slechts 1 van de vele bronnen waar je nieuwe muziek kan ontdekken.
Die servicekosten zijn er altijd al geweest.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 20:08 schreef peaceman het volgende:
[..]
vroegah ging ik nog wel eens naar Paradiso voor een concert van een onbekende artiest. Dan was ik nog geen 10 gulden kwijt. Nu komen die prijzen niet meer voor.
Natuurlijk inflatie speelt een rol en misschien dat het ook wel komt door die achterlijke servicekosten die de boel aardig vertekenen natuurlijk.
Excuus, dat moet dodax.de zijnquote:Op dinsdag 17 januari 2017 21:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Die site die je noemt, werkt niet... - Verder is het inderdaad belachelijk dat muziek niet onder het lage btw-tarief valt.
De UK kan dat. Ik ken hun regels niet. Ik weet wel dat er regels zijn van BUMA wanneer iets een "single" genoemd mag worden.quote:Nee, dit had te maken met regels die de Official Charts Company in de UK stelde. Om mee te tellen als verkoop, moest cd-singles aan bepaalde regels voldoen (maximaal aantal tracks, maximale speelduur, etc.). Zat je daarboven, dan was je "ineligible" om in de hitlijst te belanden. Althans: de verkopen van dat format telden dan niet mee. Ook golden (en gelden nog steeds) beperkingen voor het maximale formats dat meetelt (cd-single, maxi-single, digital download bundles)
Koptelefoon kan prima klinken. Hangt ook weer af van de versterker uiteraard.quote:Ik luister hoofdzakelijk via een speakersetje of via de hoofdtelefoon. Wie weet kom ik eens langs
Truequote:Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Moet je 1st een platenspeler kopen om erover te kunnen praten.quote:Op maandag 16 januari 2017 09:43 schreef DevFreak het volgende:
Daartegenin ken ik wel genoeg mensen die vinyl ook echt verkiezen boven een CD, maar dat snap ik dan ook weer niet.
Niet noodzakelijkerwijs. Je kunt er ook gewoon over lezen. In dit vrij uitgebreide verhaal wordt uiteengezet dat er concessies aan het geluid worden gedaan (met name de bastonen) om ervoor te zorgen dat de naald niet gaat skippen tijdens het afspelen van vinyl: http://www.laweekly.com/m(...)r-than-vinyl-5352162quote:Op woensdag 18 januari 2017 00:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Moet je 1st een platenspeler kopen om erover te kunnen praten.
Ik krijg deze zaterdag van familie een paar dozen aan LP's. Weet niet wat ik kan verwachten maar ik ben heel benieuwd. En dan toch maar een mooi spelertje kopenquote:Op woensdag 18 januari 2017 01:25 schreef Stien_Struis het volgende:
Heb sinds de jaren 70 vinyl gekocht, heb ze allemaal nog. Op papier een aardig kapitaal.
Later nog CD's gekocht maar al veel minder, vond er niet zoveel aan.
In principe mag ik elke geluidsdrager uitlenen aan familie en bekenden, daar is kopieerheffing voor uitgevonden.
Artiesten die niet genoeg verdienen om rond te komen moeten maar baantje erbij gaan zoeken.
quote:Op woensdag 18 januari 2017 01:19 schreef Elfletterig het volgende:
Niet noodzakelijkerwijs. Je kunt er ook gewoon over lezen.
Nee, in paradiso niet want dat is een commerciële grootmacht qua optredens enzo. Als je naar jan met de pet wilt gaan voor een zacht prijsje kan dat nog steeds, maar niet bij de zoiets bekends als paradisoquote:Op dinsdag 17 januari 2017 20:08 schreef peaceman het volgende:
[..]
vroegah ging ik nog wel eens naar Paradiso voor een concert van een onbekende artiest. Dan was ik nog geen 10 gulden kwijt. Nu komen die prijzen niet meer voor.
Begin deze eeuw kon dat ook nog prima bij Paradiso en ook toen was het al een commerciële grootmacht.quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee, in paradiso niet want dat is een commerciële grootmacht qua optredens enzo. Als je naar jan met de pet wilt gaan voor een zacht prijsje kan dat nog steeds, maar niet bij de zoiets bekends als paradiso
Ja, maar nu dus des te meer. Dus op zoek naar kleinere venues voor je goedkope vertier want die zijn er ook nog genoegquote:Op woensdag 18 januari 2017 19:32 schreef peaceman het volgende:
[..]
Begin deze eeuw kon dat ook nog prima bij Paradiso en ook toen was het al een commerciële grootmacht.
Jawel hoor. Zelf paar grotere namen gezien voor 20 euro.quote:Op woensdag 18 januari 2017 18:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee, in paradiso niet want dat is een commerciële grootmacht qua optredens enzo. Als je naar jan met de pet wilt gaan voor een zacht prijsje kan dat nog steeds, maar niet bij de zoiets bekends als paradiso
Dat is toch zo'n 3-4x duurder dan de 10 gulden waar die andere knakker over sprak.quote:Op woensdag 18 januari 2017 19:37 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Jawel hoor. Zelf paar grotere namen gezien voor 20 euro.
Mensen zijn knakkers ja? Je snapt natuurlijk ook wel dat we inmiddels al bijna 20 jaar de euro hebben. En dat er ook een stukje inflatie om de hoek komt kijken enzo.quote:Op woensdag 18 januari 2017 19:41 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is toch zo'n 3-4x duurder dan de 10 gulden waar die andere knakker over sprak.
Maargoed, ik bezig me toch niet meer zo met optredens tegenwoordig. Vind het het geld vaak niet waard.
Euh, ja?quote:
Vanzelfsprekendquote:Je snapt natuurlijk ook wel dat we inmiddels al bijna 20 jaar de euro hebben. En dat er ook een stukje inflatie om de hoek komt kijken enzo.
Een verhaal/argumentatie nodig hebben om eerst platen op je eigen platenspeler af te luisteren, voordat je over die ervaring ene mening kunt hebben.quote:Op woensdag 18 januari 2017 22:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Goed verhaal joh Sterke argumenten ook.
Met een op andermans post / mening reageren, omdat je zomaar - ten onrechte - aanneemt dat die degene nooit muziek heeft geluisterd op een platenspeler.quote:Op zondag 22 januari 2017 11:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Een verhaal/argumentatie nodig hebben om eerst platen op je eigen platenspeler af te luisteren, voordat je over die ervaring ene mening kunt hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |