abonnement Unibet Coolblue
pi_168180695
Redenen van Depressiviteit

Het ontstaan van een depressie komt in vrijwel alle gevallen voor vanwege bepaalde kwetsbaarheid. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor dan anderen. Dit heeft te maken met verschillende factoren:

• Genetische factoren
• Sociale- en omgevingsfactoren
• Trauma's
• Chemische afwijking/disbalans
• Hormonale afwijking/disbalans



Genetische Factoren
Bij het krijgen van een depressie speelt erfelijkheid waarschijnlijk een grote rol. Uit onderzoek is gebleken dat bij een kind waarbij de ouders depressieve klachten ondervinden, de kans drie keer zo hoog is op depressies dan bij ouders die geen depressieve klachten hebben. Het wil echter niet zeggen dat kinderen van ouders met depressieve klachten ook daadwerkelijk een depressie gaan krijgen. Een depressie is in vrijwel elk geval een optelsom van verschillende oorzaken.

Op dit moment is het onderzoek wat betreft erfelijkheid ook nog in volle gang. Het is namelijk ook mogelijk dat kinderen met een bijvoorbeeld depressieve moeder, depressief gedrag aangeleerd krijgen omdat het in de opvoedingsfase "normaal" lijkt te zijn voor hen, om zich hetzelfde te ontwikkelen als één van hun ouders. Aangezien de eerste levensjaren van kinderen veruit de belangrijkste zijn in hun hele leven kan een depressie dus in een onbewust leerproces overgedragen worden van ouder naar kind.

Uit onderzoek naar tweelingen is wel gebleken dat indien, in het geval van een monozygote tweeling (één-eiig), één van de twee kinderen een depressie ontwikkelt, dat de ander 65% kans heeft om ook deze depressie te ontwikkelen terwijl dit bij een dyzygote tweeling (twee-eiig) slechts 14% betreft. Dus dat genen meespelen in het ontwikkelen van een depressie staat daarmee zo goed als vast.

Sociale- en omgevingsfactoren
Het ontbreken van sociale contacten of het verliezen ervan, kan ook depressies in de hand werken. Een verlies, psychische aantasting of andere traumatische ervaring zijn hier voorbeelden van. Zodra er sociale steun (in bijvoorbeeld de vorm van ouders/grootouders) weg valt, iets waar we vrijwel allemaal mee te maken krijgen, wordt een persoon vatbaarder voor het krijgen van depressies. Ook in het geval van sociale afwijzing (gepest worden op school, het niet of moeilijk kunnen verkrijgen van vrienden/vriendinnen) geeft een negatief effect op personen. In een sociaal isolement is de kans op depressie dan ook vele malen groter dan een persoon met vele sociale contacten.

Trauma's
Kwetsbaarheid voor depressie wordt ook versterkt door (jeugd)trauma's en/of negatieve ervaringen welke een persoon in zijn leven heeft meegemaakt. Hierdoor bestaat een kans dat een persoon een negatief zelfbeeld van zichzelf krijgt, een negatieve zelfovertuiging. Door vergelijkbaar negatieve ervaringen op latere leeftijd kan zo'n negatieve zelfovertuiging getriggerd worden waardoor iemand depressieve klachten kan krijgen.

De symptomen zijn met name dat iemand zich niet goed genoeg voelt voor zaken, een gevoel van waardeloosheid, het tekort schieten in vrijwel alles wat hij of zij doet, ontevredenheid met hetgeen hij of zij presteert in het dagelijks leven. Dit kan op meerdere fronten zijn, denk aan prestaties op het werk, in de relationele sfeer of in de sociale kringen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een gevoel van uitzichtloosheid, en apathie. Dit soort negatieve overtuigingen zijn een voedingsbodem voor een depressie.

Chemische afwijking/disbalans
In het hersenstelsel zit een bepaalde chemie. Bij een (geestelijk) gezond persoon is deze chemie in balans. Zodra dit uit balans raakt (dit kan komen door bovenstaande zaken, maar ook geheel onverwacht) is het de kans vele malen groter dat iemand in een depressie raakt dan bij een hersenstelsel in goede balans. In onze hersenen zitten bepaalde stoffen serotonine, dopamine en endorfinen. Deze stoffen hebben een grote invloed op onze gemoedstoestand.

Zodra mensen succes hebben met iets waar ze lang voor hebben gewerkt wordt dopamine en serotonine vrijgegeven in de hersenen, dit geeft een gevoel van voldoening en euforie. Dit is het werk beloningsstelsel in de hersenen. Een ander voorbeeld; verliefdheid, laat een immense lading serotonine los in de hersenen wanneer men de persoon waarop zij verliefd zijn zien of er alleen al aan denken, het naampje voor "verliefdheid" is dus serotonine in je hersenen. Er zijn drugs die ditzelfde beloningsstelsel triggeren en daarmee dit beloningsstelsel uitputten en ontregelen. Dit is dus precies het issue bij depressies (daarom verhoogt gebruik van dit soort drugs ook de kans op depressies), zodra dit beloningssysteem in de hersenen ontregeld raakt verhoogt dit ook de kwetsbaarheid op depressies aanzienlijk omdat de geluksstofjes niet meer goed aangestuurd worden vanuit andere delen van de hersenen.

Antidepressiva hebben ook invloed op deze stofjes en zijn erop gemaakt om deze stofjes langzaam vrij te geven of trachten de balans weer te stabiliseren. Nu werken antidepressiva op verschillende manieren dus de ene antidepressivum is de ander niet. Krijg je antidepressiva voorgeschreven, dan is het handig om informatie te vragen aan de betreffende dokter wat het precies doet zodat je weet wat je kan verwachten.

Endorfinen zijn in principe "natuurlijke drugs", deze komen vrij tijdens de seks en tijdens het sporten. Dit is ook de reden waarom mensen met depressieve klachten aangeraden wordt om te gaan sporten. Endorfinen geven je een goed gevoel. Met name hardlopen zorg ervoor dat er een aanzienlijke hoeveelheid van deze stof in de hersenen afgegeven wordt.

Hormonale afwijking/disbalans
Hormonale ontregeling staat in verbinding met de chemische afwijking in de hersenen. In de hersenen zit een klier; de Hypofyse, deze reguleert hormonen welke de geslachtsklieren, de schildklier en de bijnieren beïnvloeden. Deze is verbonden met de hypothalamus. Stress hormonen zoals cortisol en adrenaline kunnen ook een rol spelen bij depressieve klachten.

Mensen die meer cortisol en adrenaline aanmaken reageren over het algemeen vele malen heftiger op bepaalde stressvolle en/of negatieve situaties.

Om het wat beter uit te beelden, een filmpje van de chemische onbalans in de hersenen;

We hopen dat jullie wat met deze informatie kunnen, wellicht kunnen jullie hiermee beter pinpointen waar jullie depressie vandaan komt.

Dus, waar denk je dat jouw depressie vandaan komt?

[ Bericht 0% gewijzigd door EggsTC op 16-01-2017 00:14:06 ]
Lambo of Rekt
pi_168184512
Genetische factoren: mijn moeder was altijd depressief, en helaas heb ik het emotionele van mijn moeder, gelukkig dan wel weer het rationele gedeelte van mijn vader.

Sociale- en omgevingsfactoren: ik werd veel gepest, thuis werd ik genegeerd en getreiterd door mijn broers.
Trauma's: te lang lijstje.....in het kort; kan moeilijk tegen ambulances met sirene en zwaailicht, kan niet goed overweg met lijkenwagens, (bij beiden kan ik zo in janken uitbarsten en behoorlijk van slag raken), en zo zijn er nog wel meer zaken die voor PTSS gezorgd hebben.

Hormonale afwijking/disbalans: helaas diffuus struma (vergrote schildklier), zorgt voor hormonale disbalans, maar gelukkig niet zo erg dat ik medicatie nodig heb.

Al met al, genoeg factoren, en gelukkig heb ik wel voldoende geleerd ervan op de positieve wijze.
  maandag 16 januari 2017 @ 12:43:43 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_168187325
Trauma's en sociale afwijzing hier. De wereld is hard en mensen hebben weinig empathie.

Maar heb ook veel goeds in mijn leven.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_168187853
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 12:43 schreef Keep_Walking het volgende:
Trauma's en sociale afwijzing hier. De wereld is hard en mensen hebben weinig empathie.

Maar heb ook veel goeds in mijn leven.
En dat zijn de dingen die mij er ook doorheen slepen.
Er is ook nog veel moois en goed.
pi_168210631
wat mij betreft komt depressie door een slaapstoornis

sommige mensen vragen zich af wat komt nou eerst de depressie of het verstoorde slapen

ik denk dat het begint met een slaapstoornis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')