abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_168750309
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 18:26 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Dat is wel waar natuurlijk. Maar goed, volgens mij is een pad met richtlijnen en een uitleg hoe het allemaal moet, wel handig bij zo'n streven. Als je het allemaal zelf op eigen houtje moet uitvinden ben je sws het wiel opnieuw aan het uitvinden, en het staat natuurlijk erg open voor zelf-misleiding. Een pad volgen kan denk ik best handig zijn. Dat je een kader hebt en zo.
Nou nee, het is juist de enige manier, bovendien getuigt het van een vreemd zelfbeeld als je anderen eerder vertrouwt dan je eigen inzichten, wie zegt immers dat hij of zij niet misleidend bezig is?
Zie het als leren fietsen, dat moet je toch echt zelf doen door er gewoon op te stappen en net zolang te oefenen met vallen en opstaan tot je het kunt.
Dan kun je natuurlijk tevreden zijn omdat je kunt fietsen, je kunt echter ook je discipline vergroten door grenzen te verleggen, dingen doen met de fiets die de kaken van mensen op de grond doen vallen.
Je kunt je bevindingen dan natuurlijk verwoorden naar de rest van de wereld, er is echter maar één Villas__Rubin zoals er ook maar een Bruce Lee was, de rest loopt er enkel maar achteraan om faam of roem of om net zo goed te worden als hij of zij, net zo verlicht als Boeddha enzoverder.
Aan het eind van elk pad is er de begeerde spreekwoordelijke pot goud.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_168750697
Wat geef jij zoal, TS?
Tell us what you mean, tell us what you mean. He's Jimmy Dean oh oh oh
He's a blue jean boy, he's the real McCoy, but the best for sure, he's the boy next door.
pi_168751723
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 02:49 schreef JimmyDean het volgende:
Wat geef jij zoal, TS?
Ik deel mijn kennis, ik geef verlichting, verlicht mensen die zich niet lekker voelen, breng kalmte, onderwijs mensen en deel mijn gedachten. Ik zie mezelf als een wegwijzer voor de mensen die zich in het donker bevinden. Een soort gids voor het buddhisme en het begeleiden van mensen op hun pad. Ik geef kracht aan de mensen die het nodig hebben.
Op donderdag 29 mei 2014 14:02 schreef SadPanda het volgende:
Er is een keuze, dat ze kiezen voor Assad staat alleen 100% vast.
pi_168753489
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:53 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Ik deel mijn kennis, ik geef verlichting, verlicht mensen die zich niet lekker voelen, breng kalmte, onderwijs mensen en deel mijn gedachten. Ik zie mezelf als een wegwijzer voor de mensen die zich in het donker bevinden. Een soort gids voor het buddhisme en het begeleiden van mensen op hun pad. Ik geef kracht aan de mensen die het nodig hebben.
Niks dat je zelf wat kost dus. Alleen vaag gewauwel over je eigen levensvisie.
He's a blue jean boy, he's the real McCoy, but the best for sure, he's the boy next door.
pi_168759339
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:53 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Heel mooi van je dat jij je kennis en je persoonlijke ervaringen gebruikt om andere mensen te helpen en te ondersteunen waar je kan en waar nodig is.
En met al die persoonlijke kennis en ervaring kan je andere proberen te verwijzen naar andere waarheden, een andere zienswijze waardoor er een verschuiving plaats zou kunnen gaan vinden in de gedachtengang en zienswijze van die ander.

Ik ben er voor mezelf inmiddels wel achter gekomen dat dat eigenlijk het enige is wat we kunnen doen.
Je kan een ander er alleen maar naar verwijzen over wat jouw ervaringen en gevoelens zijn maar je kan ze die ervaring of gevoelens van kracht en verlichting niet geven.
Bijvoorbeeld: ik kan jou geen gevoel van verlichting, kracht geven omdat het niet aan mij is om dat te geven.
Ik kan er alleen maar naar verwijzen zo dat jij de kracht in jezelf kan vinden. En als je daar dan bewust van bent geworden, het zelf beseft, realiseert, dan heb jij je eigen innerlijke kracht gevonden maar dat is dan niet omdat ik het aan jou heb gegeven. Het zou ergens nog arrogant klinken ook van mij dat, 'IK' degene ben die andere dat gevoel kan geven. Ik kan een ander geen gevoel geven net zo min dat een ander mij een gevoel kan geven.
pi_168760013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:12 schreef marko777 het volgende:

[..]

Heel mooi van je dat jij je kennis en je persoonlijke ervaringen gebruikt om andere mensen te helpen en te ondersteunen waar je kan en waar nodig is.
En met al die persoonlijke kennis en ervaring kan je andere proberen te verwijzen naar andere waarheden, een andere zienswijze waardoor er een verschuiving plaats zou kunnen gaan vinden in de gedachtengang en zienswijze van die ander.

Ik ben er voor mezelf inmiddels wel achter gekomen dat dat eigenlijk het enige is wat we kunnen doen.
En als je daar dan bewust van bent geworden, het zelf beseft, realiseert, dan heb jij je eigen innerlijke kracht Je kan een ander er alleen maar naar verwijzen over wat jouw ervaringen en gevoelens zijn maar je kan ze die ervaring of gevoelens van kracht en verlichting niet geven.
Bijvoorbeeld: ik kan jou geen gevoel van verlichting, kracht geven omdat het niet aan mij is om dat te geven.
Ik kan er alleen maar naar verwijzen zo dat jij de kracht in jezelf kan vinden.
gevonden maar dat is dan niet omdat ik het aan jou heb gegeven. Het zou ergens nog arrogant klinken ook van mij dat, 'IK' degene ben die andere dat gevoel kan geven. Ik kan een ander geen gevoel geven net zo min dat een ander mij een gevoel kan geven.
Schot in de roos. _O_
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 8 februari 2017 @ 17:34:41 #82
444256 Villas__Rubin
Jullie leading man.
pi_168761019
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2017 01:48 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Nou nee, het is juist de enige manier, bovendien getuigt het van een vreemd zelfbeeld als je anderen eerder vertrouwt dan je eigen inzichten, wie zegt immers dat hij of zij niet misleidend bezig is?
Zie het als leren fietsen, dat moet je toch echt zelf doen door er gewoon op te stappen en net zolang te oefenen met vallen en opstaan tot je het kunt.
Dan kun je natuurlijk tevreden zijn omdat je kunt fietsen, je kunt echter ook je discipline vergroten door grenzen te verleggen, dingen doen met de fiets die de kaken van mensen op de grond doen vallen.
Je kunt je bevindingen dan natuurlijk verwoorden naar de rest van de wereld, er is echter maar één Villas__Rubin zoals er ook maar een Bruce Lee was, de rest loopt er enkel maar achteraan om faam of roem of om net zo goed te worden als hij of zij, net zo verlicht als Boeddha enzoverder.
Aan het eind van elk pad is er de begeerde spreekwoordelijke pot goud.
Je hebt denk ik op z'n minst toch wel boeken nodig. Dat kunnen ook leraren zijn...
Maar ik zie persoonlijk niet zo veel 'verkeerds' in zo'n leerling-leraar-gebeuren. Er zijn mensen die de weg al hebben afgelegd, die de route weten te bewandelen, die je voor zijn gegaan. Zij kennen de valkuilen van onderweg, en kunnen je daarop wijzen. Zij kunnen orde scheppen in de verwarring die je ongetwijfeld gaat tegenkomen en ervaren etc.

In het geval van boeddhisme lijkt mij het achtvoudige pad bijvoorbeeld ook een prima middel als een leidraad in je leven. Een soort systeem om je zo goed mogelijk aan te houden. Iets dat een kader biedt, een soort kompas.
Zelf verdwaal je makkelijk in al je ideeën en innerlijke tegenstrijdigheden.

Overigens, persoonlijk vind ik het boeddhisme best een veeleisend pad. Je begeertes proberen te overkomen, 'passieloos' worden, poeh, ga er maar aan staan... En dat in onze hedendaagse maatschappij.
Ik lees nu een boek erover, een bloemlezing uit de Pali-canon. Het is duidelijk van origine ook wel erg sterk gericht op monniken allemaal. Ik zou niet zo goed weten hoe dat vorm te geven.

Maar er zijn ook wel hedendaagse vormen, dat dan weer wel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Villas__Rubin op 08-02-2017 17:41:26 ]
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_168761641
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 11:06 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Niks dat je zelf wat kost dus. Alleen vaag gewauwel over je eigen levensvisie.
Eén van de belangrijkste lessen is dat levenslessen van meer waarde is dan het x geld bedrag dat je iemand geeft. Sterker nog, geld werkt als gif op de ander omdat je er iemand materialistisch mee maakt. Dit advies geef ik je gratis mee maar is van ongekende waarde.
pi_168761675
quote:

[..]

Je kan een ander er alleen maar naar verwijzen over wat jouw ervaringen en gevoelens zijn maar je kan ze die ervaring of gevoelens van kracht en verlichting niet geven.
Ik kan er alleen maar naar verwijzen zo dat jij de kracht in jezelf kan vinden. En als je daar dan bewust van bent geworden, het zelf beseft, realiseert, dan heb jij je eigen innerlijke kracht gevonden maar dat is dan niet omdat ik het aan jou heb gegeven. Het zou ergens nog arrogant klinken ook van mij dat, 'IK' degene ben die andere dat gevoel kan geven. Ik kan een ander geen gevoel geven net zo min dat een ander mij een gevoel kan geven.
Het is mogelijk om verlichting over te dragen. Daar ben ik van overtuigd. Dit kan door het delen van levenslessen. Iedereen die deze vorm van meditatie nader bestudeert komt erachter dat je elkaar zeer goed een gevoel kan geven. Als ik mijn handpalm op iemands hoofd leg kan ik diegene een verlichtend gevoel geven.
pi_168761685
Als ik mijn balzak op iemands kin leg kan ik dat ook.
Quod licet Iovi, non licet bovi
pi_168761699
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:44 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Schot in de roos. _O_
Gevoel, kracht en verlichting is overdraagbaar, mits je hierover voor open staat. Het komt vaker voor dat iemand begint te huilen na een sessie vanwege de openbaring en kracht wat de ziel allemaal in zich heeft. Wij zijn als een vloeistof. We nemen energie op en geven het weer af.
pi_168761749
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:34 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Je hebt denk ik op z'n minst toch wel boeken nodig. Dat kunnen ook leraren zijn...
Maar ik zie persoonlijk niet zo veel 'verkeerds' in zo'n leerling-leraar-gebeuren. Er zijn mensen die de weg al hebben afgelegd, die de route weten te bewandelen, die je voor zijn gegaan. Zij kennen de valkuilen van onderweg, en kunnen je daarop wijzen. Zij kunnen orde scheppen in de verwarring die je ongetwijfeld gaat tegenkomen en ervaren etc.

In het geval van boeddhisme lijkt mij het achtvoudige pad bijvoorbeeld ook een prima middel als een leidraad in je leven. Een soort systeem om je zo goed mogelijk aan te houden. Iets dat een kader biedt, een soort kompas.
Zelf verdwaal je makkelijk in al je ideeën en innerlijke tegenstrijdigheden.

Overigens, persoonlijk vind ik het boeddhisme best een veeleisend pad. Je begeertes proberen te overkomen, 'passieloos' worden, poeh, ga er maar aan staan... En dat in onze hedendaagse maatschappij.
Ik lees nu een boek erover, een bloemlezing uit de Pali-canon. Het is duidelijk van origine ook wel erg sterk gericht op monniken allemaal. Ik zou niet zo goed weten hoe dat vorm te geven.

Maar er zijn ook wel hedendaagse vormen, dat dan weer wel.
Uitstekende post over de leraar-leerling mogelijkheden. Het zijn mogelijkheden om anderen naar een volgende niveau te tillen zodat zij (nog) gelukkiger worden over hunzelf. Onbewust zijn er een hoop mensen die verlichting zoeken zonder dat zij dat weten. Ook mensen die het zeer nodig hebben. Ze missen is, waardoor ze naar het materialisme zoeken enz om gelukkig te worden. Dit gat kan gedicht worden door een leraar-leerling relatie.
pi_168761940
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 18:14 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Eén van de belangrijkste lessen is dat levenslessen van meer waarde is dan het x geld bedrag dat je iemand geeft. Sterker nog, geld werkt als gif op de ander omdat je er iemand materialistisch mee maakt. Dit advies geef ik je gratis mee maar is van ongekende waarde.
Iemand serieus helpen werkt in elk geval beter dan de guru te gaan zitten uithangen en jezelf geweldig vinden.
pi_168762410
quote:

[..]

I can only show you the door...
1 + 1 = blauw
pi_168763246
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:03 schreef Kamina het volgende:

[..]

I can only show you the door...
De zoveelste deur die tot de zoveelste kamer leidt met de zoveelste illusie(s). Het huis van God is ook best leuk. Of Godin natuurlijk. Of van die het samen zouden hebben gekocht.
pi_168763555
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:39 schreef User8472 het volgende:

[..]

De zoveelste deur die tot de zoveelste kamer leidt met de zoveelste illusie(s). Het huis van God is ook best leuk. Of Godin natuurlijk. Of van die het samen zouden hebben gekocht.
Zo moeilijk en mysterieus is het allemaal niet.

Het meeste lijden komt doordat we zo godvergeten sterk geïdentificeerd zijn met onze gedachte- en gevoelssysteem en ons daaruit volgende ik-gevoel. Daarvan bevrijd worden door het te doorzien als een illusie (die weliswaar zeer hardnekkig is, en een scherp getraind zien vereist om er niet steeds weer door te worden betoverd), is voldoende voor bevrijding.

De illusie is het voor waar nemen van het tijdelijke. Het idee dat de verschijnselen die zich aan ons voordoen permanent van aard zijn. Daar verliezen we ons constant in.

Het is allemaal verdomd simpel. En super voor de hand liggend. Maar zó simpel en voor de hand liggend, dat we er constant overheen kijken en ons verliezen in the matrix...
pi_168764530
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:39 schreef User8472 het volgende:

[..]

Waar heb jij het over?
1 + 1 = blauw
pi_168771949
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 18:37 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Iemand serieus helpen werkt in elk geval beter dan de guru te gaan zitten uithangen en jezelf geweldig vinden.
Niets mis mee als je jezelf geweldig vind, mits je anderen ook geweldig vind. Ik zie hier al een blindspot. Hoe meer liefde en kracht je de mensen om je heen geeft, hoe meer je jezelf respecteert :)
pi_168771976
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 19:51 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Zo moeilijk en mysterieus is het allemaal niet.

Het meeste lijden komt doordat we zo godvergeten sterk geïdentificeerd zijn met onze gedachte- en gevoelssysteem en ons daaruit volgende ik-gevoel. Daarvan bevrijd worden door het te doorzien als een illusie (die weliswaar zeer hardnekkig is, en een scherp getraind zien vereist om er niet steeds weer door te worden betoverd), is voldoende voor bevrijding.

De illusie is het voor waar nemen van het tijdelijke. Het idee dat de verschijnselen die zich aan ons voordoen permanent van aard zijn. Daar verliezen we ons constant in.

Het is allemaal verdomd simpel. En super voor de hand liggend. Maar zó simpel en voor de hand liggend, dat we er constant overheen kijken en ons verliezen in the matrix...
Mooi omschreven, dit ervaar ik zelf ook. Het tijdelijke is het volgende moment niet meer van betekenis. Het Nu is waar het om draait. De toekomst bestaat ook nog niet. Hoe meer we in het Nu leven, hoe gelukkiger men is. Mensen dienen gestuurd en getraind te worden voordat zij het geluk kunnen vinden.
pi_168776444
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 08:39 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Mooi omschreven, dit ervaar ik zelf ook. Het tijdelijke is het volgende moment niet meer van betekenis. Het Nu is waar het om draait. De toekomst bestaat ook nog niet. Hoe meer we in het Nu leven, hoe gelukkiger men is. Mensen dienen gestuurd en getraind te worden voordat zij het geluk kunnen vinden.
Zelf kon ik altijd erg goed aan gedachtes vastgrijpen. Maar er komen per dag zo veel willekeurige gedachtes voorbij. De meeste gaan onbewust. Wanneer je niet oplet schiet je van associatie in associatie en maak je hele verhalen in je hoofd die alleen in jouw hoofd bestaan.
We zijn er ook goed in (herken ik ook bij mezelf) om daar steeds ideeën over ons zelf uit te smeden: uit al die voortdurend opkomende gedachte kies je die en die gedachte 'waar je het meest mee hebt', en daarmee ga je aan de haal. Daaruit komen gedachten als: 'ik ben dus zo' of 'ik ben eigenlijk meer zo', 'ik ben dit, ik ben dat'. Maar het zijn allemaal lege bubbels die tijdelijk even 'van kracht' zijn, al dan niet vergezeld met een bepaald gevoel. Je kunt je het ene moment compleet anders voelen dan het andere moment, en daar horen ook dan totaal andere percepties bij. Dat complete gebeuren is allemaal, zonder enige uitzondering, illusie! Jij bent het allemaal niet. Je bent geen één van die mentale of fysieke verschijningsvormen. Wat je bent is de leegte waarin het allemaal verschijnt. Je bent Dat wat onaangeroerd blijft. Het anker van rust. Het nulpunt waar alles, nadat een verschijnsel zich heeft voorgedaan, naar terugkeert. Vanuit het ego-perspectief kan dit bedreigend zijn, want we hebben graag het idee dat we 'dit' of 'dat' zijn.

Dat is in principe allemaal heel simpel. Toch heb je de levende ervaring nodig om het zelf, ervaringsgewijs, te ontdekken. Daar IS meditatie voor nodig. Want zonder dat zul je hoe dan ook voortdurend geïdentificeerd blijven raken met je gedachtes, gevoelens en welke innerlijke verschijnselen dan ook. Dat alles gaat in fracties van (nano)seconden. Je hele leven heb je geleerd je te identificeren met dat hele systeem. Het is het beheerst worden door je innerlijke mechanismen. En dat is wat onvrij maakt. Dat zijn je ketenen waar je slaaf van bent. Meditatie is nodig zodat je dat in rust en met volle aandacht leert aan het werk te zien. In het gewone leven, in al z'n snelheid kun je daar, ongetraind, nooit de aandacht voor hebben die daarvoor nodig is. Later wel, als je het mediteren ook meer gaat integreren in het dagelijks leven, en je dus meer met die aandachtigheid in het algemeen gaat leven.
Maar daar is tijd voor nodig, geduld, en het gaat met vallen en opstaan.
Tot die tijd wordt je beheerst door je mechanismen en vertoon je mechanisch, aangestuurd gedrag, dat wordt bepaald door je automatische reactiepatronen (waar ook je denkpatronen onder vallen). Dat is afhankelijk van hoe je geconditioneerd bent. Volgens boeddhisten gaan we vaak vele levens volledig geconditioneerd door het leven. Als aap, als vogel, als hond, als mens...
Ontwaken is vrij worden van je conditionering. Je automatische, geconditioneerde, mechanistische 'zelf'...
pi_168880348
Pfff, gedachten. Ik geef wolken in de lucht nog minder aandacht dan dat. :{w
1 + 1 = blauw
pi_168886806
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 20:01 schreef Kamina het volgende:
Pfff, gedachten. Ik geef wolken in de lucht nog minder aandacht dan dat. :{w
Ligt ook maar net aan hoe je aanleg is hè?
De een is een denker, de ander een doener. Sommigen denken van nature heel veel. Anderen nauwelijks.
pi_168888702
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 00:57 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ligt ook maar net aan hoe je aanleg is hè?
De een is een denker, de ander een doener. Sommigen denken van nature heel veel. Anderen nauwelijks.
Dus tegen je natuur ingaan is zinloos?
1 + 1 = blauw
pi_168888939
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 13:05 schreef firefly3 het volgende:
... Samen zijn we spiritueel sterk en kan je als 1 brein onze onderbewustzijn koppelen als 1 groot wezen.
...
Dus... deze uitspraak behelst veel.

De suggestie dat er een overkoepelende iets/brein/bewustzijn is natuurlijk niet bewezen of uberhaupt te ervaren. Het is kletspraat. Waar weinig goeds uit kan komen namelijk:

Jij predikt je 'bijzondere' visie om de mensheid te sturen daar dit doel. Uit het hebben van een doel komen verschillende dingen naar voren, gedrevenheid maar ook frustratie.. en dat lijdt vaak tot opdwingen van je levensvisie.

Weinig verlicht vind ik
pi_168891664
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 09:37 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dus tegen je natuur ingaan is zinloos?
Alles is natuurlijk. Jij bent één geheel met de natuur. Wat je bedoelt is veranderen. Verandering kan groeien zijn. Groeien is nooit verkeerd. Even een test vraag voor jou:

Voel je alsof je jouw doelen al hebt bereikt mbt verlichting en geestelijke welzijn?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')