Na het missen van de EuroCity hebben we hem via de Neubaustrecke in kunnen halen en zijn in Mannheim dus toch nog in het Panoramarijtuig terecht gekomen:
In Baden-Baden moesten we de EC alweer verlaten, maar er was nog tijd voor een razendsnel geïmproviseerde groepsfoto:
In Baden-Baden stapten we over op de RegionalExpress naar Konstanz. De tijd werd gedood met het maken van foto's. Hier zien we BLS-locomotief 486 503 in noordelijke richting door het station komen met op sleep wagons beladen met trailers en tankcontainers.
Tijdens de overstap in Baden-Baden kwam ook een TGV voorbij. Het betreft hier Duplex-stel 4702, rijdend als TGV 9583 van Marseille naar Frankfurt am Main. Dat treinnummer draagt deze trein overigens niet de hele rit: uit Marseille wordt vertrokken als TGV 9582. Vanaf Besançon Franche-Comté TGV veranderd het treinnummer in 9583, om vervolgens op station Mulhouse Ville weer terug te veranderen in trein 9582. Tenslotte wordt het treinnummer bij vertrek uit Strasbourg weer 9583. Fransen en hun logica...
Ook de Rummikubclub kon het niet weerstaan om foto's te maken van het prachtige landschap langs de Schwarzwaldbahn:
Op het hoogstgelegen station sneeuwde het flink, net als op andere stukken van de lijn waar soms het nevenspoor (met 1x per uur een trein) nauwelijks nog zichtbaar was:
Na aankomst in Konstanz werd eerst het hotel maar eens opgezocht:
De badkamer (met ligbad) was ook prima in orde, al zat deze draagbalk wel een een wat vreemde plaats:
Nadat we 's avonds gegeten hadden liepen we nog even langs het station met zijn mooie toren:
Sommigen van ons waren nog nooit in Zwitserland geweest dus liepen we even 300 meter naar de grens (
leesbare versie):
Aldaar had iemand nogal de behoefte om een paal vast te pakken:
De volgende morgen kon de werkelijk prachtige buitenkant van het hotel pas goed aanschouwt worden:
Ook de Konzil, het oudste gebouw van Konstanz, konden we tijdens het wachten op de boot even bekijken:
Na het wachten in de kou kwam de boot gelukkig op tijd binnen:
Sommige mensen dachten met de Titanic te maken te hebben:
Onderweg kruisten we met de 'tegenboot':
Na vanuit Konstanz met de Catamaran in Friedrichshafen aangekomen te zijn werd de zeer lange treinreis tussen Friedrichshafen Hafen en Friedrichshafen Stadt gemaakt met de Bodensee-Oberschwaben-Bahn gemaakt. De treinreis heeft een lengte van zo'n 700 meter: de afstand tussen de uiteinden van beide perrons is slechts 155 meter. De Adtranz RS1's 66 en 65 maken in Friedrichshafen Stadt kop om de rit naar Aulendorf te kunnen vervolgen. Ondertussen is een verschrikkelijke sneeuwbui losgebarsten, terwijl de treinen desondanks gewoon onverstoorbaar doorrijden.
Deutsche Bahn-locomotief 218 427-3 komt tijdens een sneeuwbui Friedrichshafen Stadt binnenrijden met een sleep Dosto's als IRE 4211 van Stuttgart naar Lindau. De loc is pas in Ulm voor de trein gekomen: van Stuttgart tot Ulm wordt de trein getrokken door een e-loc. In Friedrichshafen Stadt wordt kopgemaakt om de rit naar Lindau geduwd voort te zetten.
Tijdens de rit Stuttgart-Mannheim in de ICE werd een vrouw uit het blad Mobil nogal toegetakeld:
Ja hoor, we waren nog op tijd en op de juiste route:
Tot slot zagen we ergens langs de Rijn nog een mooi kasteeltje in de ondergaande zon:
Het was weer een zeer geslaagde editie van het nieuwjaarsrondje
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven