abonnement Unibet Coolblue
pi_168131793
Doel van dit topic is om je energieverbruik te vergelijken en energie besparende maatregelen te delen met andere FOK'ers

Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar:
1 Persoons 2323
2 Persoons 3323
3 Persoons 3820
4 Persoons 4565
5 Persoons 5282

Gasverbruik naar woningtype gemiddeld verbruik per jaar
woningtype verbruik in m3 kosten p/m in euro
Appartement -- 1.045 -- 69
Tussenwoning -- 1.442 -- 89
Hoekwoning -- 1.731 -- 104
2 onder 1 kap -- 1.858 -- 110
Vrijstaand -- 2.427 -- 140
Bfon Nibud

Meten is weten:

Met een eenvoudige energiemeter zoals de Cresta RCE-1106 kun je makkelijk je verbruik inzien en sluipverbruikers opsporen.

Beruchte sluipverbruikers zijn de apparaten in het audio/video meubel zoals decoder, versterker en tv. Zelfs als deze niet in gebruik zijn kunnen ze bij elkaar zomaar 50-70 Watt gebruiken, wat neerkomt op ¤110 per jaar! Dan is een stekkerdoos met schakelaar een eenvoudige manier om geld te besparen:

Verouderde koel- en vriesapparatuur zijn vaak flinke verbruikers. Vaak loont het om een koelkast of vriezer van 10 jaar ouder te vervangen door een nieuwer model. Ook hier geldt meten=weten.

Tips voor energiebesparing
Algemene besparingstips http://www.milieucentraal(...)20energie%20besparen

Temperatuur verlaging in de nacht loont.
http://www.olino.org/arti(...)warming-rendeert-wel

www.olino.org

Programma's om verbruik te analyseren.
www.mindergas.nl
ECOhome: http://ecohome.nibfo.eu/

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 14-01-2017 16:54:15 ]
pi_168131809
Deel 14 alweer. Game on!

De statistieken voor 2016 :)

Eengezinswoning bj. 2009 twee personen.
Stookmethode: HR plofketel + 2kWh convectie kachel

kWh opgewekt totaal: 2949kWh
kWh verbruikt totaal: 2325kWh
Gas: 283m3 (90m3 voor verwarming)
pi_168136263
Goede besparingstip is gericht verwarmen met een petroliumkachel. Deze zijn zeer zuinig en geven een comfortabele stralings warmte, kamer is na een paar minuten comfortabel warm, waar de cv meer dan een uur nodig heeft om opmte warmen ,heerlijke stralingswarmte net als een kolenkachel. Hierdoor kan de cv bij mij de hele dag uit. Scheelt waarschijnlijk honderden euros aan gas straks. Groot voordeel ook dat er geen afvoer nodig is. In japan hebben ze allemaal dit soort kachels in huis.
  zaterdag 14 januari 2017 @ 19:34:36 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_168136425
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Goede besparingstip is gericht verwarmen met een petroliumkachel. Deze zijn zeer zuinig en geven een comfortabele stralings warmte, kamer is na een paar minuten comfortabel warm, waar de cv meer dan een uur nodig heeft om opmte warmen ,heerlijke stralingswarmte net als een kolenkachel. Hierdoor kan de cv bij mij de hele dag uit. Scheelt waarschijnlijk honderden euros aan gas straks. Groot voordeel ook dat er geen afvoer nodig is. In japan hebben ze allemaal dit soort kachels in huis.
[ afbeelding ]
Dat is idd een goed idee, de kamer op een andere manier "voorverwarmen".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_168136761
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is idd een goed idee, de kamer op een andere manier "voorverwarmen".
Net als met een pellet , of houtkachel. Groot voordeel van petrolium is dat het relatief goedkoop is , maar vooral dat je geen schoorsteen nodig hebt. Er zitten CO beveiligingen op, mocht je onverhoopt niet voldoende ventileren.
pi_168137333
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Net als met een pellet , of houtkachel. Groot voordeel van petrolium is dat het relatief goedkoop is , maar vooral dat je geen schoorsteen nodig hebt. Er zitten CO beveiligingen op, mocht je onverhoopt niet voldoende ventileren.
Heb je het dan niet spontaan koud als je niet in het bereik van die kachel bent aangezien het stralingswarmte is?
Straling verwarmt namelijk geen lucht, net zoals IR panelen geen lucht verwarmen en de zon ook niet de lucht verwarmd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_168138536
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 16:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Deel 14 alweer. Game on!

De statistieken voor 2016 :)

Eengezinswoning bj. 2009 twee personen.
Stookmethode: HR plofketel + 2kWh convectie kachel

kWh opgewekt totaal: 2949kWh
kWh verbruikt totaal: 2325kWh
Gas: 283m3 (90m3 voor verwarming)
Appartement (ca. 65m²), bj. 1989, eenpersoonshuishouden

Ketel: Intergas Combi Kompakt HRE 24/18 (2011)
kWh Verbruikt totaal: 1814kWh
M³ verbruikt totaal: 239m³
pi_168140577
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Groot voordeel van petrolium is dat het relatief goedkoop is , maar vooral dat je geen schoorsteen nodig hebt. Er zitten CO beveiligingen op, mocht je onverhoopt niet voldoende ventileren.
Tjonge jonge, heeft het decennia geduurd om de keukengeiser zonder afvoer uit te bannen en dan krijgen we dit weer.

Ja, peut verbranden in kleine hoeveelheden kan wel in huis maar je zal vaker moeten witten want er komt wel roet af. Om je hele huis structureel te verwarmen op petroleum zonder afvoer is gewoon dom. Zelfs in de jaren zestig zat een peut kachel gewoon vast aan de schoorsteen. Alleen een klein bijzet kacheltje werd wel eens gebruikt zonder schoorsteen.

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 14-01-2017 21:55:51 ]
pi_168141850
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Tjonge jonge, heeft het decennia geduurd om de keukengeiser zonder afvoer uit te bannen en dan krijgen we dit weer.

Ja, peut verbranden in kleine hoeveelheden kan wel in huis maar je zal vaker moeten witten want er komt wel roet af. Om je hele huis structureel te verwarmen op petroleum zonder afvoer is gewoon dom. Zelfs in de jaren zestig zat een peut kachel gewoon vast aan de schoorsteen. Alleen een klein bijzet kacheltje werd wel eens gebruikt zonder schoorsteen.
Komt geen roet af, moderne petroliumkachels zijn hele andere kachels als die uit de jaren 60. Zoals ik al zei, in Japan verwarmt iedereen zijn huis met een petroliumkachel. Het is schoon, goedkoop en zeer comfortabele verwarming. Vele malen goedkoper dan pelletkachels en eigenlijk op alle fronten beter.

Wat voornamelijk de besparing oplevert is ook dat je direct de ruimte verwarmt, in plaats van heel ineffectief water te verwarmen en dat vervolgens door een ellenlang buizenstelsel via radiatoren rond te pompen. Ook is de directe verwarming van een petroliumkachel zeer comfortabel en voelt 18 graden wamer dan 20 graden met de cv. In 5 minuten is je woonkamer wamr en comfortabel ipv een uur de cv laten branden voordat het pas een beetje warm wordt. De cv hoeft bijna niet meer aan!

[ Bericht 13% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 14-01-2017 22:26:54 ]
pi_168142554
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 22:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Komt geen roet af, moderne petroliumkachels zijn hele andere kachels als die uit de jaren 60. Zoals ik al zei, in Japan verwarmt iedereen zijn huis met een petroliumkachel. Het is schoon, goedkoop en zeer comfortabele verwarming. Vele malen goedkoper dan pelletkachels en eigenlijk op alle fronten beter.
Correctie,je ziet er geen roet af komen. De uitlaat van mn auto zie je ook niets uitkomen maar toch wil ik die ook niet in huis hebben.

Het is maar wat je goedkoop vind. Een liter schone petroleum kost iets van ruim een euro zie ik op internet. De energie waarde is rond met 10 Kwh per liter. Een kuub gas heeft net iets minder maar voor de berekeing mag je ook 10 Kwh rekenen. Een kuub gas kost hooguit tweederde van die ruime euro voor een liter peut. Gas is dus sowieso al goedkoper. Dan is er nog geen rekening mee gehouden dat jeveel meer moet ventileren als je geen schoorsteen hebt.

Nee, ik stook wel op gas en als backup een goedkoop elektrischkacheltje. Wat inderdaad duurder is in gebruik maar zeker niet in aanschaf.
pi_168143043
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 22:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

Wat voornamelijk de besparing oplevert is ook dat je direct de ruimte verwarmt, in plaats van heel ineffectief water te verwarmen en dat vervolgens door een ellenlang buizenstelsel via radiatoren rond te pompen. Ook is de directe verwarming van een petroliumkachel zeer comfortabel en voelt 18 graden wamer dan 20 graden met de cv. In 5 minuten is je woonkamer wamr en comfortabel ipv een uur de cv laten branden voordat het pas een beetje warm wordt. De cv hoeft bijna niet meer aan!
Je edit wil ik ook wel commentaar op geven.

Een moderne cv heeft een rendement van boven de 100% (klink raar maar is een oude definitie kwestie). Inderdaad verlies je iets warmte in de leidingen. Die warmte komt ten goede van de ander ruimtes in je huis waar die leidingen doorheen komen. Je kan die leidingen ook heel effectief isoleren maar dan blijft de rest van je huis kouder en dus mogelijk vochtiger.

Verbranden van petroleum geeft naast CO2 ook nog eens veel H2O (water) in huis. Voor beide zal je flink moeten ventileren. En daar gaat je winst ten opzichte van elektrisch bijverwarmen op je geliefde plekje.

Dan hebben we het nog niet over het risico van CO gehad. Als die kachel een keer niet lekker wil of storing heeft heb je dus risico op koolmono-oxide, dat is het gif waar gelukkig steeds minder mensen aan dood gaan omdat overal afvoer naar buiten is bij verbranding. Ja,mogelijk zit er detectie in die kachel maar die detectie kan ook stuk gaan zonder dat je dat door hebt.

Maar goed,het topic is energie verbruik. Volgens http://mindergas.nl was het geschat jaarverbruik vorige week nog 269 m3 en nu opeens 303 m3 voor mijn rijtjeshuis, wat een weekje koud weer toch een invloed heeft. Als het een paar weken gaat vriezen zal dat nog wel verder oplopen.
  zondag 15 januari 2017 @ 09:20:39 #12
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_168152174
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 22:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je edit wil ik ook wel commentaar op geven.

Een moderne cv heeft een rendement van boven de 100% (klink raar maar is een oude definitie kwestie). Inderdaad verlies je iets warmte in de leidingen. Die warmte komt ten goede van de ander ruimtes in je huis waar die leidingen doorheen komen. Je kan die leidingen ook heel effectief isoleren maar dan blijft de rest van je huis kouder en dus mogelijk vochtiger.

Verbranden van petroleum geeft naast CO2 ook nog eens veel H2O (water) in huis. Voor beide zal je flink moeten ventileren. En daar gaat je winst ten opzichte van elektrisch bijverwarmen op je geliefde plekje.

Dan hebben we het nog niet over het risico van CO gehad. Als die kachel een keer niet lekker wil of storing heeft heb je dus risico op koolmono-oxide, dat is het gif waar gelukkig steeds minder mensen aan dood gaan omdat overal afvoer naar buiten is bij verbranding. Ja,mogelijk zit er detectie in die kachel maar die detectie kan ook stuk gaan zonder dat je dat door hebt.

Maar goed,het topic is energie verbruik. Volgens http://mindergas.nl was het geschat jaarverbruik vorige week nog 269 m3 en nu opeens 303 m3 voor mijn rijtjeshuis, wat een weekje koud weer toch een invloed heeft. Als het een paar weken gaat vriezen zal dat nog wel verder oplopen.
Waar je aan voorbij gaat is dat je maar 5 minuten nog hebt om de ruimte warm te krijgen, daarna schakelt hij vanzelf uit. De cv in mijn (grote )huis moet ruim een uur stoken om de radiatoren warm te krijgen (en dan is de ruimte nog niet warm) co risico en vocht zijn geen probleem als je gewoon normaal ventileert. Huis is in de winter eerder te droog dan te vochtig (heb een h2o meter) verder heb ik al een co meter en je kunt ook nog een ppm meter neerzetten als je denkt dat de luchtkwaliteit niet goed is. Ik denk dat bij een open haard of houtkachel meer vervuling in de lucht kimt.

Edit , met een petroliumkachel kan ook jij je gasverbruik drastisch verminderen. Zeker met deze koude dagen!

[ Bericht 2% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 15-01-2017 10:05:33 ]
  zondag 15 januari 2017 @ 10:01:43 #13
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_168152680
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 22:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je edit wil ik ook wel commentaar op geven.

Een moderne cv heeft een rendement van boven de 100% (klink raar maar is een oude definitie kwestie). Inderdaad verlies je iets warmte in de leidingen. Die warmte komt ten goede van de ander ruimtes in je huis waar die leidingen doorheen komen.
Je mag serieus blij zijn als een moderne HR ketel in de gemiddelde situatie een rendement van 85% haalt. Die 107% rendement weet men alleen te bereiken in een lab. Eigenlijk gelijk aan de verbruikscijfers van de moderne auto's.

Die 107% haal je namelijk enkel bij een retour temperatuur van 30c of lager en veel installateurs hangen een ketel nog steeds op met fabrieksinstelling.Wat dus een aanvoer betekend van 80c en een retour temperatuur die VER boven het HR rendement ligt.

Laat staan dat men een installatie waterzijdig inregeld.

Kijk met koud weer maar eens naar de grote dikke witte pluimen uit de schoorstenen, allemaal HR ketels die het HR rendement naar buiten blazen :')
pi_168154534
Ja, een kachel moet je inregelen. Dat klopt.

Als je het huis in vijf minuten comfortabel warm kan krijgen. Wees er blij mee. Het zal echter niet de hele ruimte zijn maar alleen net het hoekje waar je zit. Prima maar uiteindelijk wil je de hele kamer echt op temperatuur hebben en dat kost met petroleum (met een e) net zoveel kilowatts als met gas. Met als verschil dat met peut de meeste warmte weggeventileerd moet worden.

Maar goed, ieder zijn keus, ik kies er voor om geen uitlaatgassen in huis te willen. Voor die incidentele zeer lokale verwarming heb ik dan liever een elektrisch kacheltje.
  zondag 15 januari 2017 @ 11:51:21 #15
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_168155187
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 11:29 schreef qajariaq het volgende:
Ja, een kachel moet je inregelen. Dat klopt.

Als je het huis in vijf minuten comfortabel warm kan krijgen. Wees er blij mee. Het zal echter niet de hele ruimte zijn maar alleen net het hoekje waar je zit. Prima maar uiteindelijk wil je de hele kamer echt op temperatuur hebben en dat kost met petroleum (met een e) net zoveel kilowatts als met gas. Met als verschil dat met peut de meeste warmte weggeventileerd moet worden.

Maar goed, ieder zijn keus, ik kies er voor om geen uitlaatgassen in huis te willen. Voor die incidentele zeer lokale verwarming heb ik dan liever een elektrisch kacheltje.
Dat is niet waar, want alle petrolium wordt direct in warmte omgezet in de kamer, waar je cv eerst water moet opwarmen dat vervolgens door radiatoren moet circuleren. Zoals ik al zei kost dit proces al een uur. Dus als je in de ochtend naar je werk gaat. Zet ik 5 minuten de petroliumkachel aan en de kamer is heerlijk warm. De cv kan de hele dag op 15 graden blijven staan. Dit is precies de ideale temperatuur voor de slaapkamers. De cv brand alleen nog als de temperatuur snachts of overdag onder de 15 graden komt ipv uren te hoeven stoken om in de ochtend en avond even op 20 graden te moeten komen

. Mijn berekening geeft aan dat me dot zon 500 euro aan gas scheelt. Het kost me 40 liter gezuiverde petrolium a 60 euro, dus heb ik een besparing van 440 euro op jaarbasis en is het huis veel comfortabeler verwarmd.
pi_168155688
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 11:51 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
waar je cv eerst water moet opwarmen dat vervolgens door radiatoren moet circuleren. Zoals ik al zei kost dit proces al een uur.
Dan zou ik iets in die slecht werkende installatie investeren.
  zondag 15 januari 2017 @ 12:09:27 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_168155723
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dan zou ik iets in die slecht werkende installatie investeren.
5 graden verwarmen in een uur is keurig. Ik denk dat veel installaties dat niet eens halen.
pi_168155802
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

5 graden verwarmen in een uur is keurig. Ik denk dat veel installaties dat niet eens halen.
quote:
waar je cv eerst water moet opwarmen dat vervolgens door radiatoren moet circuleren. Zoals ik al zei kost dit proces al een uur.
De claim is dat het een uur duurt voor de radiator warm wordt. Of is de claim dat met peut de hele kamer in vijf minuten warm is?
  zondag 15 januari 2017 @ 12:13:22 #19
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_168155854
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dan zou ik iets in die slecht werkende installatie investeren.
Die installatie werkt prima, maar zoals ik al zei, het is een groot volume, zon 600m3 aan verwarmde ruimtes.
  zondag 15 januari 2017 @ 12:14:17 #20
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_168155878
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]


[..]

De claim is dat het een uur duurt voor de radiator warm wordt. Of is de claim dat met peut de hele kamer in vijf minuten warm is?
Beide kloppen. Na een uur gas verbranden in de cv is de radiator heet, maar de kamer nog niet warm, na 5 minuten is de woonkamer warm met de petroliumkachel.
pi_168156064
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:14 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Beide kloppen. Na een uur gas verbranden in de cv is de radiator heet, maar de kamer nog niet warm, na 5 minuten is de woonkamer warm met de petroliumkachel.
Wow, wat een geweldig ding is die petrolium kachel dan met een normale petroleum kachel van 2 a 3 KW zou je dat namelijk niet redden, zeker niet als voor een goede verwarming (24 KW) vijf graden in een uur al een goede prestatie is.
  zondag 15 januari 2017 @ 12:48:48 #22
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_168156822
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wow, wat een geweldig ding is die petrolium kachel dan met een normale petroleum kachel van 2 a 3 KW zou je dat namelijk niet redden, zeker niet als voor een goede verwarming (24 KW) vijf graden in een uur al een goede prestatie is.
Yep, maar laten we deze discussie maar laten. Ik weet iig dat dit werkt en voor velen zou het werken flink te besparen op gas. Precies wat we toch willen in een duurzame maatschappij.
pi_168163710
Waarom vallen jullie allemaal iemand aan die zijn ervaring deelt met een peutroleum kacheltje? Voor die persoon is het een uitkomst, al dan niet volgens goede argumenten, wat er eigenlijk helemaal niet toe doet.
De ene verwarmd zijn huis met hout, de andere met petroleum of gas of met elektra. ALs je het voor het milieu doet is elektra eigenlijk de enige goede keuze, omdat elektra groen kan worden opgewekt op een financieel gunstige wijze.
Hout is daarna een keuze, hoewel er daarbij fijnstof vrijkomt. Hoewel hout co2 neutraal is moet je eigenlijk geen hout verstoken, omdat bomen co2 opnemen. Hoe ouder deze worden hoe beter. Daarnaast is er de keuze om bomen te planten om de co2 uitstoot te compenseren, maar als je deze dan weer omkapt voor verbranding, dan is het uiteraard niet co2 neutraal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_168167008
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom vallen jullie allemaal iemand aan die zijn ervaring deelt met een peutroleum kacheltje?
De ene verwarmd zijn huis met hout, de andere met petroleum of gas of met elektra.
Ik heb dit jaar zo'n kachel aangeschaft voor de werkplaats. Valt tegen om 2 redenen: als je de geadviseerde brandstof gebruikt ben je meer dan 40,- euro voor een 25 ltr can kwijt, daarnaast schakelt deze kachel altijd na 36 uur uit, je moet dan de kachel opnieuw aanzetten. Als vorstbeveiliging werkt dit helaas niet. Ik gebruik deze kachel nu alleen als ik daadwerkelijk aan de slag ga in de werkplaats, inderdaad is het dan snel op temperatuur maar voor de vorstbeveiliging ben ik toch weer overgestapt op een electrische kachel. (We hebben zonnepanelen dus de kachel brandt "groen" )
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_168167098
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Goede besparingstip is gericht verwarmen met een petroliumkachel. D
[ afbeelding ]
Welke brandstof gebruik jij als je tenminste de afgebeelde Qlima kachel hebt ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')