abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 14 januari 2017 @ 15:33:42 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168130024
N.a.v. een gestarte (en weer afgekapte) discussie in feedback, een topic over de manier van reageren op posts, interpretatie van posts en internetgedrag in het algemeen.

Discussieposts van aldaar overgezet:

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 09:54 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind dat op R&P nog wat strenger gemodereerd moet worden. Al is dat wellicht een zware taak.

Hier maken mensen topics als ze serieuze problemen hebben. Er reageren mensen die serieus betrokken zijn en proberen mee te denken met de situatie. Maar er reageren vervolgens ook mensen die het nodig vinden door bijvoorbeeld te zeggen dat de TS lui is en gewoon wat ballen moet kweken. Of ze gaan de pseudopsycholoog spelen en de zaak helemaal verdraaien om daarmee de TS alsnog naar beneden te trappen. Spreek je ze daarop aan, dan krijg je een reactie als "ik ben nou eenmaal direct en niet van het kusjekroel". Ze vinden zichzelf blijkbaar helemaal geweldig met hun 'eerlijke' en 'to-the-point'-reacties, maar ik vind het getuigen van gebrek aan inlevingsvermogen.

Degenen die zo reageren zijn vaak dezelfde users die vaak op R&P zijn. Jarenlang betrof het de mods zelf, maar gelukkig merkte de FOK!-crew dat ook op en hebben ze daar goede maatregelen in getroffen. De sfeer is hier echt wel verbeterd en voor zover ik heb gezien doen de mods die er nu zijn het goed ^O^

Neemt helaas niet weg dat het 'afzeik-sfeertje' nog teveel aanwezig is hier.

Als het mijzelf betreft, doet het soms best wel pijn, maar ik ben wel in staat om het te kunnen relativeren en dat soort comments niet te persoonlijk aan te trekken.

Ik heb echter in mijn leven buiten FOK! meegemaakt dat tactloze reacties enorme gevolgen kunnen hebben. Ik denk dat het daarom nodig is dat het modereren nog strenger wordt hier.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 14:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Met alle respect, maar je neemt een subjectieve, persoonlijke beleving uit jouw directe omgeving als onderbouwing waarom er op een forum op internet strenger moet worden gemodereerd.

Als jij een issue onder de aandacht wil brengen op een forum waar ik weet niet hoeveel leden komen, dan zul je moeten accepteren dat daar meningen bij zitten die niet gelijk zijn aan de jouwe, en ook niet worden verwoord op een manier die jou zint.

Als je bedoelt schelden, dan ben ik met je eens dat dat nergens voor nodig is en dat dat gemodereerd mag (zelfs moet) worden.

Maar veel mensen reageren het het meest gebeten als ze een waarheid te horen/lezen krijgen die ze liever niet horen. Dat is echter lastig om toe te geven, dus gooien ze een rookgordijn op in de vorm van doen alsof ze boos worden van de manier waarop het verwoordt wordt, in plaats van in te gaan op wat er eigenlijk gezegd wordt, omdat het waar is en ze daar liever niet aan willen.

Daar komt bij dat ik van mening ben dat als je volledig van je padje gaat vanwege wat woorden op het grote boze internet, het probleem niet die woorden zijn, maar heel wat anders. Dat kun je echter de zender van die woorden niet kwalijk nemen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 14:25 schreef DancingPhoebe het volgende:
Precies de juiste snaar raken is natuurlijk ook subjectief. Jij bent het in zo'n geval heel erg eens met de mening van betreffende user.

Maar meningen zijn niet kontgaten. Iedereen heb d'r één... en iedereen mag em op fok komen vertegenwoordigen...

Ik ben het eens met de feedback in de zin dat bepaalde mensen heel (te) veel ruimte nemen om die mening te blijven verkondigen en ook ruimte krijgen om herhaaldelijk andere meningen in het topic als idioot te belabelen, waardoor een echte discussie over mogelijkheden en alternatieven ondergesneeuwd raken onder iemands "grote gelijk".


[ Bericht 24% gewijzigd door Samzz op 14-01-2017 15:50:50 ]
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zaterdag 14 januari 2017 @ 15:40:24 #2
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168130167
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 15:35 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Je bedoelingen zijn misschien goed. Toch zijn psychische problemen niet zelden een stuk complexer dan je zou vermoeden.

Er zijn inderdaad mensen die wat te gemakzuchtig in het leven staan en teveel in de slachtofferrol hangen. Er zijn ook veel mensen die door iets anders geblokkeerd worden, die wel hun best doen maar het lukt hen gewoon niet.

Soms zijn ander soort blokkades duidelijk voor iedereen en snapt men de reden waarom het niet lukt. Maar vaak is het zo dat het voor een ander niet te begrijpen is en zelfs niet voor de betreffende persoon zelf. Die vindt zichzelf ook lui en ongedisciplineerd. En als mensen erop gaan reageren van "je moet niet in de slachtofferrol hangen en jezelf een schop onder je hol geven" maken ze het echt veel erger.

Een paar jaar geleden vond ik het ook beter als mensen hard en direct zijn ipv er doekjes omheen te winden. Maar ik besef inmiddels dat problemen vaak veel genuanceerder liggen.

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vond het goed toen Motorbloempje en Copycat stopten. Ik zag wel dat ze het goed bedoelden en ik twijfel er niet aan dat het goede mensen zijn. Maar ze reageerden vaak te tactloos, te kortzichtig en hadden neiging tot obstinaat zijn. Dat kan niet op een forum als R&P. Als mensen graag door anderen worden afgezeken, gaan ze wel naar GeenStijl.

Besef dat harde reacties op een forum als R&P niet alleen een kutgevoel kan geven bij de hulpvragende maar ook destructief gedrag kan triggeren zoals automutilatie, drugs- en alcoholmisbruik en zelfs suicide gedachten.

Maak van je hart geen moordkuil en zeg wat je vindt. Maar als je het met tact kan zeggen, moet je het met tact doen. Je kent elkaar immers alleen van elkaars postgedrag, maar verder zijn de meesten anoniem en weet je niet wat er nog meer speelt.
Hier verder.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zaterdag 14 januari 2017 @ 15:50:20 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_168130382
Ik zie daar indirect (post van Pabst) moblo en direct CoolGuy genoemd worden. Ik krijg van allebei niet het idee dat ze de intentie hebben om iemand naar beneden te trappen.

Volgens mij willen zij (en anderen die ook 'direct' zijn) de TS wel helpen, maar richten ze zich vooral op wat de TS aan zijn of haar situatie kan doen. Dat kan misschien confronterend en niet leuk zijn voor mensen die eigenlijk vooral een topic hebben gemaakt om bijval te krijgen en om te horen hoe zielig ze zijn, maar uiteindelijk is het doorgaans wel advies waar ze iets mee kunnen en dus constructief. Bij 'kusjekroelposts' valt dat doorgaans nog te bezien.

Posts die enkel het negatieve van een TS benoemen zijn uiteraard ook niet constructief maar enkel bekritiserend.
pi_168132468
Kritiek hebben of "negatief" zijn kan en moet in principe ook kunnen. Alleen de manier waarop of de toon is vaak behoorlijk pijnlijk, soms wreed zelfs. Vooral die motorbloem kan daar wat van ja. Die vindt zichzelf ook zo geweldig "recht door zee". :')
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  zaterdag 14 januari 2017 @ 17:23:30 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168132785
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 17:11 schreef Spriet4 het volgende:
Kritiek hebben of "negatief" zijn kan en moet in principe ook kunnen. Alleen de manier waarop of de toon is vaak behoorlijk pijnlijk, soms wreed zelfs. Vooral die motorbloem kan daar wat van ja. Die vindt zichzelf ook zo geweldig "recht door zee". :')
Ben je nu niet hetzelfde aan het doen waar je een ander van beticht? Op een spottend toontje kritiek leveren?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_168132890
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 17:23 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ben je nu niet hetzelfde aan het doen waar je een ander van beticht? Op een spottend toontje kritiek leveren?
Daar moet zij toch tegen kunnen, niet? Geen kussekroel, bijna precies haar toontje. Opdat ze het snapt.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  zaterdag 14 januari 2017 @ 17:29:38 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168132963
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 17:26 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Daar moet zij toch tegen kunnen, niet? Geen kussekroel, bijna precies haar toontje. Opdat ze het snapt.
Omdat jij vindt dat iemand ertegen moet kunnen, moet je het ook maar zo zeggen, bedoel je?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_168133102
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 17:29 schreef Samzz het volgende:

[..]

Omdat jij vindt dat iemand ertegen moet kunnen, moet je het ook maar zo zeggen, bedoel je?
Hm

Opdat ze snapt net als ze die ts'en wil laten snappen
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_168133325
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 17:34 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Hm

Opdat ze snapt net als ze die ts'en wil laten snappen
Wat meer inhoud en relevantie in je reactie en wat meer respect voor onze oude moderators die er maanden, al niet jaren veel vrije tijd ingestoken hebben.

Ze hebben meer mensen geholpen dan jij hier aan reacties heb geplaatst.
Je kan hier best een discussie voeren, maar om op deze manier te wijzen naar een persoon is wat mij betreft niet nodig.

Persoonlijk heb ik nooit last van het oude team gehad en ik heb wat geklaagd in het depressie en angsten topic en aanverwante topics hoor.

[ Bericht 6% gewijzigd door Droopie op 14-01-2017 17:53:46 ]
Hell To The Liars
pi_168133393
Er zijn er wel die de 'tough love' tot kunst verheven hebben ja. Het is ook wel de makkelijke weg, bijna elk topic kan je zo'n reactie wel kwijt. Plus dat je er ook lof voor krijgt in het topic. Een krachtig geschreven reactie met een lekkere uitsmijter aan het eind, doet het een stuk beter dan een genuanceerde reactie met allemaal mitsen en maren.
pi_168134163
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 17:42 schreef Droopie het volgende:

[..]

Wat meer inhoud en relevantie in je reactie en wat meer respect voor onze oude moderators die er maanden, al niet jaren veel vrije tijd ingestoken hebben.

Ze hebben meer mensen geholpen dan jij hier aan reacties heb geplaatst.
Je kan hier best een discussie voeren, maar om op deze manier te wijzen naar een persoon is wat mij betreft niet nodig.

Persoonlijk heb ik nooit last van het oude team gehad en ik heb wat geklaagd in het depressie en angsten topic en aanverwante topics hoor.
Ik ga hier niet verder over in discussie, ik heb het punt gemaakt. Wist niet eens dat ze ooit moderator was en of ze mensen heeft geholpen of niet. Ik lees enkel haar posts in de maanden dat ik hier ben en in mijn eerste post in dit topic heb ik niet een andere toon (of misschien wel wat minder wreed zelfs) dan haar aangeslagen. Kennelijk mag het bij haar wel want ze is hier al eeuwen aan het "helpen" en ik kom net even kijken. Maar goed, hopelijk komt de boodschap door.
Misschien moet je haar ook op haar vingers tikken wanneer ze respectloos mensen aanraadt om abortus te plegen omdat zij naar haar mening onvolwassen is, alleen omdat zij niks met kinderen heeft (terwijl de zwangere in kwestie de baby wilt behouden).
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_168134267
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 18:13 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Ik ga hier niet verder over in discussie, ik heb het punt gemaakt. Wist niet eens dat ze ooit moderator was en of ze mensen heeft geholpen of niet. Ik lees enkel haar posts in de maanden dat ik hier ben en in mijn eerste post in dit topic heb ik niet een andere toon (of misschien wel wat minder wreed zelfs) dan haar aangeslagen. Kennelijk mag het bij haar wel want ze is hier al eeuwen aan het "helpen" en ik kom net even kijken. Maar goed, hopelijk komt de boodschap door.
Ik zal er eens opletten, maar als je je irriteert aan iemands manier van reageren is het natuurlijk raar om op dezelfde te reageren. Een beter Fok! begint gedeeltelijk bij jezelf.

Nu weet ik de details niet van je laatste voorbeeld, maar zou je een volgende keer dan een TR willen plaatsen, wij kunnen ook niet alles zien.
Hell To The Liars
pi_168134348
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 18:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik zal er eens opletten, maar als je je irriteert aan iemands manier van reageren is het natuurlijk raar om op dezelfde te reageren. Een beter Fok! begint gedeeltelijk bij jezelf
Het irriteert mij niet echt.
Verder reageer ik niet op die manier op iemand. Deze discussie was niet eens de bedoeling, ik reageerde enkel op wat ik heb gelezen en op dit topic.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_168135318
Ik vind dat de tough love moet kunnen, absoluut. Maar het is voor mij echt reeeteirritant dat er in veel topics een soort waarheidsbrigade binnendendert. Zijn eigen waarheid blìjft verkondigen en zichzelf als een soort darkwin duck van de tough love opstelt. Waarbij iedere mogelijk andere mening/overweging/advies/tussenstap/hoejehetwilnoemen wordt afgezeken en de plaatser van deze mening/overweging/advies/tussenstap/hoejehetwilnoemen een hoop gezeik over zich heen krijgt als ware het een vluchtelingendiscussie op de frontpage.

Ik kan zo geen voorbeelden noemen omdat dit voor mij al een tijdje reden is om fok en r&p links te laten liggen. (Het is breder dan r&p, maar vanwege de onderwerpen vind ik het hier storender.) Mocht ik het tegen komen zal ik TR-en.

Veel mensen op fok vinden hun eigen mening echt veel te belangrijk. Jouw mening is ook maar gewoon een mening. Leuk dat je hem geeft en erover discussiërt op een forum, maar plaats je eigen mening ajb in perspectief... ipv hem drammerig te gebruiken om een topic te kapen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_168135471
Voor mij is "tough love" pas 'nodig' als een TS verder niks met adviezen doet. Ik noem een D. of S. Na een tijdje hebben ze gewoon echt een schop onder de kont nodig.
Ik vind zelf dat je niet bij voorbaat al mensen een schop onder hun reet hoeft te geven. Het mag wel rustiger. Misschien is dat heel kusjekroel van me, maar daar is niks mis mee :P
  zaterdag 14 januari 2017 @ 20:24:46 #16
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_168138250
Lees vooral mee in R&P en ben eigenlijk ook wel voor wat meer kusjekroel. Behalve bij een paar usual suspects, maar die hebben professionele hulp nodig en horen hier eigenlijk niet thuis.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  † In Memoriam † zaterdag 14 januari 2017 @ 20:54:54 #17
460494 naoomx
pi_168139274
Ik houd altijd wel van "tough love", al doet dat weleens pijn. Ik hoor graag van mensen wat ze echt denken, heb dat liever niet onder stoelen en banken geschoven. Ook als dat niet eens advies is. Maar bij advies vind ik het zeker wel lekker, ook om te horen dat ik me niet zou moeten aanstellen etc. Ik vind berichten van """haters""" vaak juist wel helpen om dingen in perspectief te zetten.
  zaterdag 14 januari 2017 @ 21:11:57 #18
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_168139937
Nu zit ik nog niet zo lang hier op Fok, maar toch wil ik er iets over kwijt. Though love is alleen maar toepasselijk als de TS niks met de adviezen doet. Though love bij het begin van een topic creëert al snel een harde sfeer. Het is misschien daarom handig om het begin bij de topics wat vriendelijker te starten, zeker als de TS zijn probleem voor de eerste keer hier voorlegt.
pi_168140976
Ik vind kritiek heel fijn, mits onderbouwd. Narren zo af en toe vind ik ook wel lachen, maar als mensen beginnen te schelden uit het niets dan verlaagt dat heel erg het niveau van een topic en van dit forum. Vooral als ze zelf niet eens aangevallen worden, best kinderachtig. Zijn dezelfde mensen als dipstick1 en 2Nutz die vaak onmodig denigrerende reacties plaatsen.
pi_168141393
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:11 schreef Buurtzwaan het volgende:
Nu zit ik nog niet zo lang hier op Fok, maar toch wil ik er iets over kwijt. Though love is alleen maar toepasselijk als de TS niks met de adviezen doet. Though love bij het begin van een topic creëert al snel een harde sfeer. Het is misschien daarom handig om het begin bij de topics wat vriendelijker te starten, zeker als de TS zijn probleem voor de eerste keer hier voorlegt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:38 schreef TheInnocent het volgende:
Ik vind kritiek heel fijn, mits onderbouwd. Narren zo af en toe vind ik ook wel lachen, maar als mensen beginnen te schelden uit het niets dan verlaagt dat heel erg het niveau van een topic en van dit forum. Vooral als ze zelf niet eens aangevallen worden, best kinderachtig.
Deze meningen deel ik persoonlijk ook.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 18:54 schreef DancingPhoebe het volgende:
ng echt veel te belangrijk. Jouw mening is ook maar gewoon een mening. Leuk dat je hem geeft en erover discussiërt op een forum, maar plaats je eigen mening ajb in perspectief... ipv hem drammerig te gebruiken om een topic te kapen.
Dat laatste ben ik persoonlijk ook wel eens op gewezen in het alcoholisten topic.
Aan de hand van hoe ik eigenwijs ben of zeker van mijn zaak doe ik daar wat mee.
Hoewel ik het op het moment zelf soms wel eens storend vond, deed ik er naderhand wel over nadenken en paste ik mij soms aan (en soms ook niet :+ )
Hell To The Liars
pi_168146417
Ik vind het feit dat er zowel kusje-kusje-kroel reacties als though-love reacties worden geplaatst juist de kracht van het forum. De verschillende inzichten en meningen maken het juist ontzettend interessant en leerzaam.
pi_168149711
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 18:54 schreef DancingPhoebe het volgende:

Veel mensen op fok vinden hun eigen mening echt veel te belangrijk. Jouw mening is ook maar gewoon een mening. Leuk dat je hem geeft en erover discussiërt op een forum, maar plaats je eigen mening ajb in perspectief... ipv hem drammerig te gebruiken om een topic te kapen.
Ego noemen ze dat.

Wat ik veel zie gebeuren is dat er nogal gecharcheerd wordt, en in principe is daar niets mis mee, puur om iets uit te vergroten voor een TS die verblind is door liefde om iets duidelijk te maken. Dat vind ik prima reacties. Daarnaast kan ik me ook goed voorstellen dat sommige mensen "moe worden" van elke keer dezelfde vraag in topics, dus dan gaan ze feller reageren.

Aan de andere kant, je hoeft niet persee in topics te reageren, dus de users die het irritant vinden dat er vaak topics komen met dezelfde vraag, of dat het er zó dudielijk bovenop ligt dat iets goed of slecht is.... reageer dan gewoon niet, ipv alleen een :') smiley of een flame als in "daar heb je weer zo'n halve gare".

Keep in mind: Als dit soort zaken jezelf betreft, liggen de verhoudingen net even wat anders he. Verblind door liefde is een bekend fenomeen, ik heb ook achteraf bij sommige relaties gehad dat ik dacht; omg, wat een extreme debiel was ik dat ik daarmee doorging. Maargoed, zo zijn we allemaal mensen en leren we (hopelijk) van onze fouten. Menselijk psyche is zeer dynamisch en ook erg kwetsbaar. Dus houd er gewoon rekening mee als je post. Denk even goed na wat je post, dan is de helft van dit probleem al weg.

Beetje aardig doen kan geen kwaad, ook niet op internet :)
Lambo of Rekt
pi_168152670
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 00:36 schreef madam-april het volgende:
Ik vind het feit dat er zowel kusje-kusje-kroel reacties als though-love reacties worden geplaatst juist de kracht van het forum. De verschillende inzichten en meningen maken het juist ontzettend interessant en leerzaam.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_168154599
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 00:36 schreef madam-april het volgende:
Ik vind het feit dat er zowel kusje-kusje-kroel reacties als though-love reacties worden geplaatst juist de kracht van het forum. De verschillende inzichten en meningen maken het juist ontzettend interessant en leerzaam.
Dit dus. De diversiteit aan reacties vind ik hier nog vrij groot in vergelijking met andere fora.
  zondag 15 januari 2017 @ 11:43:24 #25
456432 Kamina
Tenacious!
pi_168154978
Verschillende inzichten en meningen zijn niet voor iedereen interessant. Daar wordt soms onnodig hard tegen opgetreden, zonder opgaaf van reden. Dat zag ik de oude mods nooit doen.
1 + 1 = blauw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')