Man achter 'corrupte' tv-show De Succesaward goed voor ¤2,5 miljoen (update)Kkkkdeng! Het spel is uit voor Leo Houkamp, de bijna gepensioneerde tv-producent van de geboycotte tv-show De Succesaward. In Houkamp's BV prijkt nu ¤2,5 miljoen, maar hoe lang wordt zijn tv-bedrijf nog geboekt nu blijkt dat hij ondernemers laat betalen om een prijsje te winnen.
Toch opmerkelijk: de commerciële Harry Mens tv-tak ligt niet langer goed bij RTL. De omroep die geld moet verdienen met de verkoop van zendtijd heeft vandaag een kaskoe van de buis gehaald. Een door en door corrupt tv-programma, waarbij bedrijven zich tegen betaling kunnen promoten in een kritiekloos pr-porno item, wordt voorlopig niet uitgezonden.
Reden: de boefjes van Rambam onthullen vanavond dat de prijzen in de show te koop zijn voor ¤12.750.
Leuke onthulling, boys, maar toch een beetje de constatering dat de Paus katholiek is. Leo Houkamp, een Rotterdamse ondernemer annex hotelier, koopt zendtijd in en verpatst die tegen een lekker tariefje aan bedrijven die denken dat ze aandacht kunnen genereren via de beeldbuis (socio media is goedkoper en beter, maar goed). Een mens moet wel ziende blind zijn om niet in te zien dat het businessmodel van Leo Houkamp niet is gestoeld op engagement en/of goedertierenheid.
De kalende zestiger, die bij RTL Succesfactor, Altijd Jong, Business aan tafel, en Succes aan tafel produceert, is de nieuwe Harry Mens. Een commercieel druiprek dat ex-Tros-ster Bert Kruisinga heeft ingehuurd om wat marketingbudgetten leeg te schudden. RTL verkoopt deze dode tijdslots om nog iets te verdienen. Zo gaat in deze dolende industrie.
Niettemin zijn de onthullingen van de VARA-reporters genoeg aanleiding om te stoppen met deze tv-advertorials In een reactie laat RTL weten het bedrog een 'zeer ernstige zaak' te vinden. Het programma wordt niet langer uitgezonden, ook niet op de betaalde herhaalzender RTLXL.
RTL wordt de laatste tijd geteisterd door tegenslagen. NRC meldde recent dat deelnemers aan selfhelpprogramma's niet altijd afdoende worden geholpen en geen nazorg krijgen. Afgelopen week reageerde Youp van t Hek zich af op RTL-baas Erland Galjaard omdat hij een documentaire uitzond over de aan lager wal geraakte ex-tv-ster Peter Jan Rens.
Goed, en nu wilt u natuurlijk weten wat meneer Houkamp overhoudt aan de tv-trash? We hebben even in zijn BV gekeken. Wat u ook van deze Pim Fortuyn lookalike mag denken, hij heeft een florerende onderneming opgebouwd met zijn afzichtelijke pr-televisie. Over 2015 treffen we een eigen vermogen aan van dik ¤2,5 miljoen, een stijging van bijna 50%. De winst in 2015 bedroeg 6 ton. Houkamp heeft een reserve van 1,2 miljoen opgebouwd in de bv. Prima toch?
Toegegeven: Rambam zette de val wel meesterlijk op. Het programma won de ondernemersprijs met een niet bestaand bedrijf. Heel cynisch: de makers richtten het fictieve uitzendbureau op om aan te tonen dat de Succes Awards, naar eigen zeggen de grootste ondernemersprijs van Nederland, een corrupt verzinsel is. De missie slaagde glansrijk: het bedrijf van Rambam werd uitgeroepen tot branchewinnaar in de categorie job recruitment.
De prijs werd toegekend na een 'brancheonderzoek' van twee dagen waarin onomstotelijk werd bewezen dat het fopbedrijf de concurrentie had verpletterd in de tv-competitie. Auw! Het juryrapport spreekt zelfs over een 'zeer hoogwaardig bedrijf, dat 'in de loop der tijd een opmerkelijke positie' heeft verworven 'Gedrevenheid, innovatievermogen, durf en visie, plus een 100% focus op de klant maken van haar een absolute topper in haar wereld.'
Volgens de makers van Rambam is de uitzending van de Succes Award niet meer dan 'een uitgekookt pr-vehikel' voor bedrijven. 'Winnaars' betalen ¤12.750 om op nummer 1 te eindigen in hun branchecategorie, stelt Rambam vast. Daarvoor ontvangen de laureaten niet alleen een prijs, maar ook een item in het door voormalig TROS-coryfee Bert Kuizenga aan elkaar gekletste programma De Succesfactor op RTL7
Houkamp belde niet terug om een reactie te geven. Dat hij een behoorlijke praatjesmaker is blijkt uit de volgende passage. Op zijn website suggereert hij dat de bedrijven een enorme boost krijgen met de tv-shows. 'Het NBSA heeft als missie succes te benoemen, versterken en landelijk uit te rollen. Iedereen succesvoller te maken. De Awards zijn niet alleen voor de top Nederlandse bedrijven. Alhoewel top bedrijven als Lego Mazda, Subway, ICI Paris, KPN
Center Parcs een Award bij ons hebben gewonnen wordt er ook naar succesvolle ZZP-ers binnen een branche gekeken. Ook zij kunnen een Award verdienen als zij zich onderscheiden t.o.v. conculega’s.'
Houkamp is behalve tv-maker ook exploitant van het Rotterdamse Grand Hotel Central en uitbater van twee hotels in Azië, een continent waar hij graag zijn vakanties doorbrengt. Onlangs kondigde Houkamp aan een Late Night show te willen ontwikkelen vanuit Rotterdam. Deze talkshow moest de concurrentie aangaan met Humberto Tan's avondprogramma. Houkamp had al een presentator op het oog: oud-LPF kamerlid Jaão Varela. 'Het is een Rotterdammer en een representatieve man. Hij is nu de sidekick van Bert Kuizenga, maar als dat goed gaat zou hij wel eens zijn eigen programma kunnen krijgen.'
http://www.quotenet.nl/Ni(...)iljoen-update-190269Kaalplukken die lul