abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 januari 2017 @ 15:54:24 #1
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168030547



perry.jpg mondje.gif krea.jpg 2mc7vx2.gif 123.jpg --H-I-M--.jpg kip.gif m8z21d%5B1%5D.gif Nol2.jpeg 3ester60.jpg
aa.gif sunshine.jpg tekentje.jpg herman.jpg BB.gif maria.jpg omgonoz.gifpudelrechtsklein.jpg263em82.jpg
Kermit.jpgeld1.gif


















- Alg kun je makkelijk en veilig van je ruiten schrapen met een oud bank/id pasje
- Heb je een lege bak vol kalk zitten, gebruik dan 'PH-Min' om de kalk makkelijk en veilig te verwijderen.
- Tape de slangen van je pomp in met zwarte tape om alg in de slangen te voorkomen.
- Verduister de kamer als je foto's maakt van je aquarium.



Voor de vorige delen: klik hier
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  dinsdag 10 januari 2017 @ 18:20:04 #2
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168033707


Ook maar even een plaatje van mijn bakkie. Eigenlijk wilde ik zelf een Malawi bakje in elkaar zetten. Maar door tijdgebrek en samenwonen eerst even met een klein bakje gestart.

De kegelvlekbarbelen die ik er nu in heb zitten vind ik niet helemaal geweldig en gaan over naar een vriend.

Nu zit ik te kijken naar een klein blijvend visje waarvan ik een schooltje zou willen hebben in de bovenlaag. Hebben jullie suggesties? (niet te druk zwemmende vissen)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_168050348
Gisteravond zijn mijn vriend en ik tot de conclusie gekomen dat wij niet genoeg tijd aan het aquarium kunnen en willen besteden om het mooi te houden.
Er zijn in de loop der tijd andere hobby's bijgekomen waar we onze tijd toch liever insteken.
Daarnaast zou de ruimte die het aquarium nu inneemt heel erg goed voor andere dingen gebruikt kunnen worden.

Dus de conclusie was dat we een ander huis voor de vissen en een andere eigenaar voor het aquarium gaan zoeken.

Nu de vraag, wat kunnen we het beste doen?
Aquarium compleet met techniek en levende have aanbieden op Marktplaats en andere verkoopsites, of de vissen eerst bij liefhebbers onderbrengen en daarna een leeg aquarium proberen te verkopen?

En misschien dat er nog mensen hier interesse hebben in vissen, planten, hout en/of bak+kast+techniek...
  Official ESF Kreviewer woensdag 11 januari 2017 @ 12:32:31 #4
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_168050396
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 18:20 schreef Pandaplint het volgende:
[ afbeelding ]

Ook maar even een plaatje van mijn bakkie. Eigenlijk wilde ik zelf een Malawi bakje in elkaar zetten. Maar door tijdgebrek en samenwonen eerst even met een klein bakje gestart.

De kegelvlekbarbelen die ik er nu in heb zitten vind ik niet helemaal geweldig en gaan over naar een vriend.

Nu zit ik te kijken naar een klein blijvend visje waarvan ik een schooltje zou willen hebben in de bovenlaag. Hebben jullie suggesties? (niet te druk zwemmende vissen)
Zou een (groepje) marmerbijlzalm in deze bak passen?
  woensdag 11 januari 2017 @ 12:37:19 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168050477
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:32 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zou een (groepje) marmerbijlzalm in deze bak passen?
Ik vind van niet.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Official ESF Kreviewer woensdag 11 januari 2017 @ 12:45:18 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_168050629
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:37 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik vind van niet.
Nee. Ik bedacht me net dat die ook water oppervlakte nodig hebben.
pi_168052237
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:29 schreef SummerBreeze het volgende:
Gisteravond zijn mijn vriend en ik tot de conclusie gekomen dat wij niet genoeg tijd aan het aquarium kunnen en willen besteden om het mooi te houden.
Er zijn in de loop der tijd andere hobby's bijgekomen waar we onze tijd toch liever insteken.
Daarnaast zou de ruimte die het aquarium nu inneemt heel erg goed voor andere dingen gebruikt kunnen worden.

Dus de conclusie was dat we een ander huis voor de vissen en een andere eigenaar voor het aquarium gaan zoeken.

Nu de vraag, wat kunnen we het beste doen?
Aquarium compleet met techniek en levende have aanbieden op Marktplaats en andere verkoopsites, of de vissen eerst bij liefhebbers onderbrengen en daarna een leeg aquarium proberen te verkopen?

En misschien dat er nog mensen hier interesse hebben in vissen, planten, hout en/of bak+kast+techniek...
Je aquarium raak je volgens mij makkelijker kwijt zonder inrichting. Mijn grootste probleem met marktplaats is dat er veel aquaria worden aangeboden die reeds gevuld zijn en dan gaat smaak wel een erg grote rol spelen. Je komt regelmatig prachtig glas tegen, maar de reeds aanwezige invulling weerhoudt mij ervan om dat te kopen.

Overigens komen er ook liefhebbers op marktplaats, en is het geen gek idee om je visbestand op marktplaats te zetten en/of (het restant) weg te geven.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_168052321
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 14:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je aquarium raak je volgens mij makkelijker kwijt zonder inrichting. Mijn grootste probleem met marktplaats is dat er veel aquaria worden aangeboden die reeds gevuld zijn en dan gaat smaak wel een erg grote rol spelen. Je komt regelmatig prachtig glas tegen, maar de reeds aanwezige invulling weerhoudt mij ervan om dat te kopen.

Overigens komen er ook liefhebbers op marktplaats, en is het geen gek idee om je visbestand op marktplaats te zetten en/of (het restant) weg te geven.
Als je zoekt naar thuiskwekers, kun je de vissen vaak bij hun achter laten :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_168052897
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:29 schreef SummerBreeze het volgende:
Gisteravond zijn mijn vriend en ik tot de conclusie gekomen dat wij niet genoeg tijd aan het aquarium kunnen en willen besteden om het mooi te houden.
Er zijn in de loop der tijd andere hobby's bijgekomen waar we onze tijd toch liever insteken.
Daarnaast zou de ruimte die het aquarium nu inneemt heel erg goed voor andere dingen gebruikt kunnen worden.

Dus de conclusie was dat we een ander huis voor de vissen en een andere eigenaar voor het aquarium gaan zoeken.

Nu de vraag, wat kunnen we het beste doen?
Aquarium compleet met techniek en levende have aanbieden op Marktplaats en andere verkoopsites, of de vissen eerst bij liefhebbers onderbrengen en daarna een leeg aquarium proberen te verkopen?

En misschien dat er nog mensen hier interesse hebben in vissen, planten, hout en/of bak+kast+techniek...
Wat heb je precies?
Whatever...
pi_168054773
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 14:53 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat heb je precies?
Nu niet thuis, dus heb ook nog geen foto, dus je zult het even met deze omschrijving moeten doen:

Een juwel vision 260 met bijbehorend meubel. Standaard verlichting vervangen door LED van Easyled Control met dag/nacht simulatie. Binnenfilter verwijderd en vervangen voor een Eheim prof 3e. Verder qua techniek verwarming, bodemverwarming en een denerle CO2 systeem (met gasfles, dus niet bio).

Vissen bestand:
- 8 marmerbijlzalmpjes
- 4 bloedvlektetra's
- apistogramma vijieta vrouw (man helaas vorige week helaas dood aangetroffen)
- schooltje van 25 neons
- paar guppen die als levendvoer-fabriekjes dienden
- 6 platy's
- 1 ancistrus gold, man met een prachtig gewei
- verschillende corydoras-soorten, 6 of 7 vissen in totaal
- enkele khuli
- in totaal een stuk of 12 tetra's, verschillende soorten. In ieder geval 1 stokoude citroen die er bij ons is sinds de opstart van het eerste aquarium 6 jaar geleden.
- grote zwarte spitse slakken, naam is me even ontschoten.
pi_168054879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 14:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je aquarium raak je volgens mij makkelijker kwijt zonder inrichting. Mijn grootste probleem met marktplaats is dat er veel aquaria worden aangeboden die reeds gevuld zijn en dan gaat smaak wel een erg grote rol spelen. Je komt regelmatig prachtig glas tegen, maar de reeds aanwezige invulling weerhoudt mij ervan om dat te kopen.

Overigens komen er ook liefhebbers op marktplaats, en is het geen gek idee om je visbestand op marktplaats te zetten en/of (het restant) weg te geven.
Levende have gaat sowieso niet voor winst weg. Daarvoor is het niet bijzonder genoeg. Op misschien de volwassen ancistrus gold met prachtig gewei na.
Ik vind het belangrijker dat ze ergens terecht gaan komen waar ze niet direct door de plee worden gespoeld. Inmiddels is de zaak waar we de meeste vissen aangeschaft hebben gedurende de afgelopen jaren al op de hoogte dat we een goed onderkomen zieke , en we mogen de vissen altijd bij hun onderbrengen. Die gaan dan daar een showbak in, of gaan na een quarantaine periode weer de verkoop in.
pi_168056624
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:29 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Nu niet thuis, dus heb ook nog geen foto, dus je zult het even met deze omschrijving moeten doen:

Een juwel vision 260 met bijbehorend meubel. Standaard verlichting vervangen door LED van Easyled Control met dag/nacht simulatie. Binnenfilter verwijderd en vervangen voor een Eheim prof 3e. Verder qua techniek verwarming, bodemverwarming en een denerle CO2 systeem (met gasfles, dus niet bio).

Vissen bestand:
- 8 marmerbijlzalmpjes
- 4 bloedvlektetra's
- apistogramma vijieta vrouw (man helaas vorige week helaas dood aangetroffen)
- schooltje van 25 neons
- paar guppen die als levendvoer-fabriekjes dienden
- 6 platy's
- 1 ancistrus gold, man met een prachtig gewei
- verschillende corydoras-soorten, 6 of 7 vissen in totaal
- enkele khuli
- in totaal een stuk of 12 tetra's, verschillende soorten. In ieder geval 1 stokoude citroen die er bij ons is sinds de opstart van het eerste aquarium 6 jaar geleden.
- grote zwarte spitse slakken, naam is me even ontschoten.
Mooi systeem!
Whatever...
pi_168057833
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:00 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Mooi systeem!
Jup, alleen dus niet meer voor ons.
Vanavond maar eens een foto maken en de boel op verkoopsites knallen. Aanbieden dat men de levende have erbij nagels hebben,maar dat lege oplevering ook mogelijk is.

Nu maar eens even een realistische vraagprijs bedenken
pi_168058801
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:58 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Jup, alleen dus niet meer voor ons.
Vanavond maar eens een foto maken en de boel op verkoopsites knallen. Aanbieden dat men de levende have erbij nagels hebben,maar dat lege oplevering ook mogelijk is.

Nu maar eens even een realistische vraagprijs bedenken
Ik zou hem wel willen, maar krijg mijn vrouw nooit meer zo ver.... Het 1000l discusaquarium hebben we tenslotte al weggedaan....
Whatever...
pi_168061487
Ik heb een 600liter bak weggedaan..
Wat zat erbij:

- Stalen frame van 5x5cm kokers, ombouw er omheen gemaakt, 2 lades erin
- Glas 10mm dik (160x60x60)
- 6x 150cm t8
- Blauwe highpower leds voor de nacht
- 1x JBL e1500
- 1x JBL e900
- Nieuwe CO2 installatie + 10kg fles + computer etc
- Achterwand en zandbodem

Binnen een weekje was het verkocht voor 450 euro :') :') :')
Achteraf nog veel spijt van gehad, maarja..
Het is veel werk geweest om het zo te bouwen en te krijgen zoals ik wilde
Maar de bak was in het nieuwe huis echt te groot, dus toen besloten (tijdelijk) te stoppen.
Levende have heb ik bij vrienden en kwekers onder kunnen brengen, en de planten ook.

Helaas is er geen nieuwe bak voor in de plaats gekomen, maar wie weet ooit een kleiner bakje van een goeie meter maar terug plaatsen :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:31:08 #16
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168062307
De kegelvlekbarbeeltjes zijn inmiddels opgehaald. Nu maar kijken naar passende visjes. Nog suggesties?
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:51:37 #17
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168062990
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:31 schreef Pandaplint het volgende:
De kegelvlekbarbeeltjes zijn inmiddels opgehaald. Nu maar kijken naar passende visjes. Nog suggesties?
Hemelse pareldanio's.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:52:22 #18
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168063015
Ooit wil ik een aquarium voor discussen met daarbij een giga school pareldanio's O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 15 januari 2017 @ 11:58:45 #19
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168155399
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:51 schreef Samzz het volgende:

[..]

Hemelse pareldanio's.
Mooie visjes maar vind die net wat te druk zwemmen en scholen niet echt. Daarnaast vind ik ze wat te prijzig. Uiteindelijk op een schooltje Sundadanio axelrodi's uitgekomen.

Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 18 januari 2017 @ 11:06:12 #20
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_168239832
"Cadeautje" uit China kwam net binnen met de post:







Bye bye PLletje die alleen de hoek vd bak verlichtte...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_168241235
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 18:20 schreef Pandaplint het volgende:
[ afbeelding ]

Ook maar even een plaatje van mijn bakkie. Eigenlijk wilde ik zelf een Malawi bakje in elkaar zetten. Maar door tijdgebrek en samenwonen eerst even met een klein bakje gestart.
Wat is dat voor model? :) Geeft het geen problemen dat er relatief weinig wateroppervlakte lijkt te zijn?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_168243314
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:52 schreef Samzz het volgende:
Ooit wil ik een aquarium voor discussen met daarbij een giga school pareldanio's O+.
Pfoe.. Ik denk dat de discussen de danios opvreten. Maar sowieso passende niet echt bij elkaar..

Ik heb trouwens discussen gehad. Bezint eerste ge begint... Kost een hoop geld, tijd en moeite. En dan nog blijft het lastig.

Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik het alleen doen in een bak met automatische verversing. En een grote bioloog...
Whatever...
pi_168247745
Danio's zijn ook een beetje te grote zenuwlijers voor discus.

Daarbij hebben danio's een voorkeur voor temperaturen onder de 25°C en discus liever tegen de 30°C. Danio kunnen wel zo warm, maar dan leven ze niet erg lang.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 18 januari 2017 @ 21:21:32 #24
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_168255271
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:22 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Wat is dat voor model? :) Geeft het geen problemen dat er relatief weinig wateroppervlakte lijkt te zijn?
Fluval Edge II 46L model. Gaat Prima al moet je er wel wat op letten wat voor vissen je er in doet.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_168265038
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb een 600liter bak weggedaan..
Wat zat erbij:

- Stalen frame van 5x5cm kokers, ombouw er omheen gemaakt, 2 lades erin
- Glas 10mm dik (160x60x60)
- 6x 150cm t8
- Blauwe highpower leds voor de nacht
- 1x JBL e1500
- 1x JBL e900
- Nieuwe CO2 installatie + 10kg fles + computer etc
- Achterwand en zandbodem

Binnen een weekje was het verkocht voor 450 euro :') :') :')
Achteraf nog veel spijt van gehad, maarja..
Het is veel werk geweest om het zo te bouwen en te krijgen zoals ik wilde
Maar de bak was in het nieuwe huis echt te groot, dus toen besloten (tijdelijk) te stoppen.
Levende have heb ik bij vrienden en kwekers onder kunnen brengen, en de planten ook.

Helaas is er geen nieuwe bak voor in de plaats gekomen, maar wie weet ooit een kleiner bakje van een goeie meter maar terug plaatsen :P
Voor een lage prijs krijg je alles inderdaad wel verkocht. Ik ben er zelf nog steeds niet over uit voor welke prijs ik het te koop ga zetten (en wat het laagste bedrag is waar ik mee akkoord zou gaan).

Maar aangezien jij wel weer een kleiner bakje van een ruime meter zou willen hebben en mijn juwel 120 cm is....
Interesse? ;)
pi_168265250
---> Ik heb nog wel een hoekbak van 180 liter....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_168267196
De eerste visjes zwemmen rond in mijn aquarium :D 12 corydoras trillineatus, ze zwemmen vrolijk rond in hun nieuwe bak.

pi_168267815
quote:
6s.gif Op donderdag 19 januari 2017 13:51 schreef Sjemmert het volgende:
De eerste visjes zwemmen rond in mijn aquarium :D 12 corydoras trillineatus, ze zwemmen vrolijk rond in hun nieuwe bak.

Leuk!

Ik weet niet of je van plan was garnalen te nemen. Maar nu uitzetten en lekker laten kweken!

En natuurlijk water in de gaten houden. Een nitrietpiek kun je rond 10-11 dagen na uitzetten verwachten! Maar dit aquarium is voor deze Cory's mooi ruim. Dus ik verwacht dat je geen problemen krijgt.

Over twee weken is je bak weer een stapje verder richting rijping.

Nu is het een kwestie van geduld, afwachten. Niet te veel voeren en de filter met rust laten.
Whatever...
pi_168268052
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Leuk!

Ik weet niet of je van plan was garnalen te nemen. Maar nu uitzetten en lekker laten kweken!

En natuurlijk water in de gaten houden. Een nitrietpiek kun je rond 10-11 dagen na uitzetten verwachten! Maar dit aquarium is voor deze Cory's mooi ruim. Dus ik verwacht dat je geen problemen krijgt.

Over twee weken is je bak weer een stapje verder richting rijping.

Nu is het een kwestie van geduld, afwachten. Niet te veel voeren en de filter met rust laten.
Thanks ! Eerlijk gezegd ben ik niet zo van de garnaaltjes dus denk niet dat die erin komen.

Ik hou het water goed in de gaten door te meten. De corys zijn gister uitgezet en volgende week vrijdag komt er een schooltje van 25 rasbora espei bij. Daarna weer even aankijken voordat de sleutelgat cichliden en de gourami's erbij kunnen.
pi_168268328
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:31 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Thanks ! Eerlijk gezegd ben ik niet zo van de garnaaltjes dus denk niet dat die erin komen.

Ik hou het water goed in de gaten door te meten. De corys zijn gister uitgezet en volgende week vrijdag komt er een schooltje van 25 rasbora espei bij. Daarna weer even aankijken voordat de sleutelgat cichliden en de gourami's erbij kunnen.
Je moet wel even nadenken over of je afvalopruimers wilt hebben. Garnalen doen dat netjes en tevens zijn de kleintjes mooi zelfkwekend levend voer... gooi er nu 6 in en in een paar weken heb je er 100. Die komen in alle hoeken en gaten en houden zo je bak beter schoon. Uiteraard kan het ook zonder garnalen. Maar ik vind ze tof.

Je kunt ook een paar slakkenetende slakken nemen, die graven ook nog een beetje, dus je krijgt mooi voeding in de bodem en wat zuurstof... Hopelijk heb je bodemverwarming gekozen....

In ieder geval is wel de kunst van een mooi aquarium om natuurlijke cycli zo goed mogelijk proberen na te bootsen. Hoe meer je cyclisch krijgt, hoe beter. Ikzelf deed bijvoorbeeld aan oogsten van nitraat en fosfaat door drijfplanten, de dicussen produceren veel zooi en houden van wat schaduw. En de drijfplanten schep je er zo af. CO2 halen ze uit de lucht.

In de filter probeerde ik anoxische zones te verkrijgen, met het juiste materiaal lukt dat en zet je nitraat om in stikstof. Maar als de garnalen alle vissenpoep nog eens verten, heb je weer minder nitraat. Zelfde geldt voor planten. ALs die groeien dan eten ze nitraat en fosfaat, dus een beter evenwicht.

Uiteindelijk moet je het allemaal wel mooi genoeg vinden, maar een vuile bak is ook geen gezicht, dus uiteindelijk kreeg ik met allerlei van dat soort trucs de mooiste beplante discusbak die voor mij mogelijk was. Het enige dat ik had moeten hebben was druppelverversing, maar helaas heb ik dat niet aangelegd.
Whatever...
  donderdag 19 januari 2017 @ 17:13:37 #31
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_168271287
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Pfoe.. Ik denk dat de discussen de danios opvreten. Maar sowieso passende niet echt bij elkaar..

Ik heb trouwens discussen gehad. Bezint eerste ge begint... Kost een hoop geld, tijd en moeite. En dan nog blijft het lastig.

Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik het alleen doen in een bak met automatische verversing. En een grote bioloog...
Oh daar heb ik niet eens bij stilgestaan. Dat de discussen ze opvreten. Hoewel ze bij mijn kogeltje goed gingen.

En ik weet dat discussen lastig zijn. Maar ik vind ze prachtig.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_168274436
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 17:13 schreef Samzz het volgende:

[..]

Oh daar heb ik niet eens bij stilgestaan. Dat de discussen ze opvreten. Hoewel ze bij mijn kogeltje goed gingen.
Het zijn snelle zenuwpezen... Die zwemmen zo'n kogelvis er makkelijk uit en blijven goed uit de buurt van die schattige, maar oh zo gemene bijtertjes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_168303732
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2017 17:13 schreef Samzz het volgende:

[..]

Oh daar heb ik niet eens bij stilgestaan. Dat de discussen ze opvreten. Hoewel ze bij mijn kogeltje goed gingen.

En ik weet dat discussen lastig zijn. Maar ik vind ze prachtig.
Discussen zijn prachtig en leuk, maar ze gaan echt niet met alle andere vissen goed samen. Een niet al te lichte bak met voldoende schaduw en wat rustige medebewoners gaan echt het beste.

Of ze die rasboras opvreten weet ik niet. Kardinaaltetra's en van die vuurneusjes laten ze met rust. Heel kleine vissen echter die zien ze misschien wel als aas. Bij mij vraten ze broedsels vaak wel op... zelden werd er een visje wat groter....Ze jagen iig wel opvuurgarnalen... als er een de oversteek durfde te wagen.... zjoef, knal! Het vang van zon beest gaf letterlijk een klap!

Overigens zouden ze een vinnenbijter als een kogel ook echt niet tof vinden. Paar, cory's, wat kardinaaltjes, wat L-nummers en eventueel wat bijlzalmpjes... Meer zou ik niet doen. Sowieso is het met discussen tof om de discussen de b,ikvanger te laten zijn.

Ik ben met discussen gestopt omdat ik er te weinig tijd voor had en ik door een verstopte pomp (slakje erin....) in de ochtend ineens 4 dooie discussen had... toenw as ik er klaar mee. En kieuwworm krijgen ze ook altijd een keer... hoeveel zorg je ook geeft. Of een andere worm... ...

Bij mij was het op een gegeven moment wel mooi stabiel. Planten deden het redelijk, vissen blij, nitraat en fosfaat niet al te hoog. Maar het evenwicht is wel snel weg bij zulke gevoelige en grote vissen.
Whatever...
pi_168504093
Hallo,

Jullie gaven aan dat het qua oppervlakte lastig werd om een malawi bak te maken in de ruimte die ik heb.

Zodoende ben ik alles gaan nameten. De maten die ik doorgaf klopte niet. Ik kom nu uit op 226 liter. Het water oppervlakte 5236m2 dat komt overeen met een 120-40-50 waar ik voor heen ook malawi's hield.

Maar nu dus op zoek naar een betaalbare en goede aquarium bouwer. Om te zien wat dit zou kosten.

Zou je een driehoek bioloog kunnen maken?
pi_168504474
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:05 schreef Nico987 het volgende:
Het water oppervlakte 5236m2 dat
Das een beste bak dan ;)
pi_168505771
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:24 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Das een beste bak dan ;)
Jah sorry cm2 moet dat zijn
pi_168507971
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:05 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,

Jullie gaven aan dat het qua oppervlakte lastig werd om een malawi bak te maken in de ruimte die ik heb.

Zodoende ben ik alles gaan nameten. De maten die ik doorgaf klopte niet. Ik kom nu uit op 226 liter. Het water oppervlakte 5236m2 dat komt overeen met een 120-40-50 waar ik voor heen ook malawi's hield.

Maar nu dus op zoek naar een betaalbare en goede aquarium bouwer. Om te zien wat dit zou kosten.

Zou je een driehoek bioloog kunnen maken?
Natuurlijk kun je een driehoekige bioloog maken, maar waarschijnlijk past een slim geplaatste rechthoekige ook. Kies een upflow bioloog...

Een mooie kubus kan ook prima. Verdubbel je het volume mee tov een hoekbak.of je koopt een oude trigon met bolle ruit en die verbouw je.
Whatever...
pi_168517841
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 09:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je een driehoekige bioloog maken, maar waarschijnlijk past een slim geplaatste rechthoekige ook. Kies een upflow bioloog...

Een mooie kubus kan ook prima. Verdubbel je het volume mee tov een hoekbak.of je koopt een oude trigon met bolle ruit en die verbouw je.
Maar een rechthoekige zal slecht passen in de driehoekige ruimte.. als het daar in moet passen verklein je het volume natuurlijk.

Waarom zou ik een bolle ruit nodig hebben?
pi_168517983
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 15:28 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Maar een rechthoekige zal slecht passen in de driehoekige ruimte.. als het daar in moet passen verklein je het volume natuurlijk.

Waarom zou ik een bolle ruit nodig hebben?
Je hebt liters nodig voor de vissen die je wilt hebben. Op welke manier ook. Een bolle ruit geeft meer liters. Trigon 350,kijk Maar eens op Google.

Maar laat anders eens een foto zien of tekening van de ruimte die je hebt.
Whatever...
pi_168587011
Hallo,
Dit is de situatie zoals hij nu is:


Dit zijn de maten, met het gips wat er nu nog op zit. Het kan dus ca 1 cm groter worden, maar dat zal het verschil niet maken denk ik.
pi_168649778
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 23:05 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,

Jullie gaven aan dat het qua oppervlakte lastig werd om een malawi bak te maken in de ruimte die ik heb.

Zodoende ben ik alles gaan nameten. De maten die ik doorgaf klopte niet. Ik kom nu uit op 226 liter. Het water oppervlakte 5236m2 dat komt overeen met een 120-40-50 waar ik voor heen ook malawi's hield.

Maar nu dus op zoek naar een betaalbare en goede aquarium bouwer. Om te zien wat dit zou kosten.

Zou je een driehoek bioloog kunnen maken?
Ik heb een driehoek.

Ik hoor de vissen niet klagen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_168649811
Vandaag 90% nieuw water in de bak, hij moest van de ene kant naar de andere. Visjes waren zwaar gestrest.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_168650217
Als ik eindelijk een huisje via de woningbouw krijg, dan wil ik ook weer een aquarium, ik volg dit topic ;)

Meer fotootjes van jullie zouden leuk zijn :)
Do what you love, love what you do!
pi_169015704
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:55 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,
Dit is de situatie zoals hij nu is:
[ link | afbeelding ]

Dit zijn de maten, met het gips wat er nu nog op zit. Het kan dus ca 1 cm groter worden, maar dat zal het verschil niet maken denk ik.
[ link | afbeelding ]
Niemand tips?
pi_169018159
Mijn bak draait nu 7 weken. Het visbestand is compleet en bestaat uit het volgende;

11 corydoras trillineatus
3 gourami's
25 trigonostigma espei
5 sleutelgat cichliden
1 Ancistrus spec

Zo staat de bak er nu bij:
  dinsdag 28 februari 2017 @ 01:38:27 #46
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_169193037
Mijn bakje: Juwel Vision 240



Net opnieuw beplant en 6 kilo lavasteen erbij gemikt, plus hier en daar wat stukken kienhout.

Bewoners:

8 x Corydora Panda
12 x L-weetikveel, maar ze houden de bak mooi schoon ^O^
1 x L-150 (acanthicus adonis) :( |:( :')
9 x Melanotaeniidae Boesemani (vader met 8 nakomelingen, moeder in de vissenhemel)

Techniek:
Pomp: Tetratec EX-1200
Uitstroom met UV-lamp

Verlichting: 2xT5, waarvan 1 tropical.

[ Bericht 4% gewijzigd door Papabear op 28-02-2017 01:44:45 ]
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_169193947
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 06:43 schreef Sjemmert het volgende:
Mijn bak draait nu 7 weken. Het visbestand is compleet en bestaat uit het volgende;

11 corydoras trillineatus
3 gourami's
25 trigonostigma espei
5 sleutelgat cichliden
1 Ancistrus spec

Zo staat de bak er nu bij:
Mooi! Goed ingericht. Maar sleutelgatcichliden met gouramis? Ik. Zou nog even nadenken over dat bestand :)
Whatever...
pi_169215967
Mijn Apistogramma Cacatuoides heeft baby's. Ik heb er een filmpje van gemaakt.


Mijn bak is net terug van een flinke (baard)algenplaag, maar gaat langzaamaan de goeie kant op.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_169219834
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 08:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Mooi! Goed ingericht. Maar sleutelgatcichliden met gouramis? Ik. Zou nog even nadenken over dat bestand :)
Heb ik gedaan. Gaat prima hoor.
pi_169478872
Hoi!
Aangezien ik mijn vissen eens naar mij toe wil verhuizen, heb ik ook inrichting nodig. Denk aan: waterplanten, thermostaat en een waterfilter voor een 54 liter bakje. (aqua 60).

Hebben jullie nog een fijn adresje waar ik deze benodigdheden kan kopen?

Omgeving Den Haag, ben bereid om te reizen. Geen probleem.


Dit omdat ik normaal bij Waterweelde zou shoppen, maar ik zie dat die winkel alweer jaren dicht is :')

Dank alvast !
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169479213
quote:
14s.gif Op maandag 13 maart 2017 10:50 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hoi!
Aangezien ik mijn vissen eens naar mij toe wil verhuizen, heb ik ook inrichting nodig. Denk aan: waterplanten, thermostaat en een waterfilter voor een 54 liter bakje. (aqua 60).

Hebben jullie nog een fijn adresje waar ik deze benodigdheden kan kopen?

Omgeving Den Haag, ben bereid om te reizen. Geen probleem.

Dit omdat ik normaal bij Waterweelde zou shoppen, maar ik zie dat die winkel alweer jaren dicht is :')

Dank alvast !
Aquarium Holgen aan de Regentesselaan heeft vooral een mooie hoeveelheid planten. Voor techniek zou je naar Verloop kunnen. Heeft een iets kleinere vestiging in Nieuw Vennep (minuutje of 25-30 rijden vanaf Den Haag) en een behoorlijk grote in Hazerswoude-Dorp.

Ik heb zelf ook wel het een en ander voor je in de aanbieding aangezien ik mijn aqua (met pijn in het hart) wegdoe. Maar dat is allemaal een beetje overkill voor een bakje van 54 liter...
pi_169479496
jouw vissen?

Persoonlijk ben ik een fan van marktplaats voor de techniek. Er zijn heel veel mensen die wegens beëindiging van de hobby hun spullen verpatsen. Denk daarbij aan een (extern) filter, CO2-benodigdheden en aquaria voor een habbekrats.

Voor een totaal nieuwe inrichting koop ik de planten doorgaans online. Ik heb ervaring met https://www.aquarium-planten.com en www.aquaplantsonline.nl.

Het enige wat ik doe is een dip met kaliumpermanganaat om de planten te ontdoen van eventuele slakken(eitjes), maar dat doe ik ook bij planten uit een fysieke winkel.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169480959
Super, die snelle reacties ^O^
Hier kan ik zeker wat mee!

Als er users in de omgeving van Den Haag zijn die van hun aquariumspullen af willen dan sta ik hier zeker voor open.
Ik heb nodig:

* Waterplanten
* Filter (liefst intern, vanwege de ruimte)
* Een boomstronk
* TL balk ... ik weet niet hoe oud deze is die ik nu heb
* Thermostaat
* Thermometer waar ik de temperatuur van af kan lezen

Ik heb zelf een hele grote borstelneus, die is minimaal 5 jaar oud en dan heb ik nog een mini-schooltje met Corydoras Paleatus. Daar wil ik er nog meer van hebben. De oudste daarvan is minimaal 9 jaar oud. Ik las dat ze 21 konden worden O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169480966
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 11:11 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Aquarium Holgen aan de Regentesselaan heeft vooral een mooie hoeveelheid planten. Voor techniek zou je naar Verloop kunnen. Heeft een iets kleinere vestiging in Nieuw Vennep (minuutje of 25-30 rijden vanaf Den Haag) en een behoorlijk grote in Hazerswoude-Dorp.

Ik heb zelf ook wel het een en ander voor je in de aanbieding aangezien ik mijn aqua (met pijn in het hart) wegdoe. Maar dat is allemaal een beetje overkill voor een bakje van 54 liter...
Mocht je wat kwijt willen en je woont in de buurt dan heb ik interesse :)
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169481002
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 11:29 schreef Jordy-B het volgende:
jouw vissen?

Persoonlijk ben ik een fan van marktplaats voor de techniek. Er zijn heel veel mensen die wegens beëindiging van de hobby hun spullen verpatsen. Denk daarbij aan een (extern) filter, CO2-benodigdheden en aquaria voor een habbekrats.

Voor een totaal nieuwe inrichting koop ik de planten doorgaans online. Ik heb ervaring met https://www.aquarium-planten.com en www.aquaplantsonline.nl.

Het enige wat ik doe is een dip met kaliumpermanganaat om de planten te ontdoen van eventuele slakken(eitjes), maar dat doe ik ook bij planten uit een fysieke winkel.
Yes, mijn vissen.

MP en aquarplants is een goed idee!

Kun je iets meer vertellen over kaliumpermanganaat ? Wat zijn de verhoudingen en hoe lang doe je zo'n 'dip?'

Alvast bedankt!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169481500
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Mocht je wat kwijt willen en je woont in de buurt dan heb ik interesse :)
Zoals ik al zei, ik wil van alles af. Maar ik heb een Vision 260, dus dat gaat alles qua techniek of te groot zijn (ledverlichting, hout van 50 cm lang etc) of het is zware overcapaciteit (filter, verwarming en CO2 installatie)

Maar ja, ik woon relatief in de buurt (Nw Vennep), dus als je echt interesse hebt laat je het maar weten.
pi_169481522
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:05 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Yes, mijn vissen.

MP en aquarplants is een goed idee!

Kun je iets meer vertellen over kaliumpermanganaat ? Wat zijn de verhoudingen en hoe lang doe je zo'n 'dip?'

Alvast bedankt!
Ik heb het ooit aangeschaft ter bestrijding van de parasieten op de koivissen van mijn ouders. Het middel oxideert organisch materiaal, wat voor planten niet zoveel kwaad kan, maar dodelijk is voor slakken en bacteriën en parasieten.

Ik gebruik bijna niets. Genoeg om een halve emmer water donkerpaars te kleuren (mespuntje). De planten dip ik er een paar minuutjes in, waarna ik ze grondig spoel met schoon water.

De permanganaatoplossing neutraliseer ik vervolgens met waterstofperoxide.

Je kan ook gewoon een bleekoplossing gebruiken om je planten te reinigen, maar ik had dit spul nou eenmaal al in huis. Waterstofperoxide heb ik bij de DA-drogist besteld... 1 Liter 30% waterstofperoxide van Tendo's voor een tientje, al geloof ik dat je tegenwoordig als particulier niet meer zulke concentraties mag kopen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169481523
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:25 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ik wil van alles af. Maar ik heb een Vision 260, dus dat gaat alles qua techniek of te groot zijn (ledverlichting, hout van 50 cm lang etc) of het is zware overcapaciteit (filter, verwarming en CO2 installatie)

Maar ja, ik woon relatief in de buurt (Nw Vennep), dus als je echt interesse hebt laat je het maar weten.
Oh dat is wel inderdaad overcapaciteit :@

Dan laat ik het even overgaan, bedankt voor je aanbod !
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169481553
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb het ooit aangeschaft ter bestrijding van de parasieten op de koivissen van mijn ouders. Het middel oxideert organisch materiaal, wat voor planten niet zoveel kwaad kan, maar dodelijk is voor slakken en bacteriën en parasieten.

Ik gebruik bijna niets. Genoeg om een halve emmer water donkerpaars te kleuren (mespuntje). De planten dip ik er een paar minuutjes in, waarna ik ze grondig spoel met schoon water.

De permanganaatoplossing neutraliseer ik vervolgens met waterstofperoxide.

Je kan ook gewoon een bleekoplossing gebruiken om je planten te reinigen, maar ik had dit spul nou eenmaal al in huis. Waterstofperoxide heb ik bij de DA-drogist besteld... 1 Liter 30% waterstofperoxide van Tendo's voor een tientje, al geloof ik dat je tegenwoordig als particulier niet meer zulke concentraties mag kopen.

Je kan de planten ook gewoon ontslakken met bleek, maar ik had de kaliumpermanganaat nou eenmaal reeds in huis. 8-)
Bedankt voor de uitleg !

Ik gooide eigenlijk altijd alle planten er zo, plop! in .. :@
Af en toen plette ik dan wat slakjes en dan hadden mijn Corydorassen vers voer.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169482382
Wat jij wilt kun je toch bij het gemiddelde tuincentrum kopen
pi_169482450
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:59 schreef Nico987 het volgende:
Wat jij wilt kun je toch bij het gemiddelde tuincentrum kopen
Jazeker, maar was een beetje teleurgesteld dat Waterweelde dicht was :P
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169829542
Moet je filterzand, als je dat als bodembedekking wil gebruiken, ook eerst uitspoelen of kan het er ook droog in?
pi_169831767
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 06:43 schreef JohnShooter het volgende:
Moet je filterzand, als je dat als bodembedekking wil gebruiken, ook eerst uitspoelen of kan het er ook droog in?
Ik spoelde het altijd wel uit... komt veel stof uit dat anders op je bodem neer daalt.
pi_169833762
Je spoelt eigenlijk alles eerst uit, behalve kleikorrels.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169833795
Ah thnx! Nog tips hoe ik het beste te werk kan gaan met het vervangen van de bodem? Er moet een nieuwe voedingsbodem in.
pi_169833822
Geheel leeghalen, voedingsbodem vervangen en afdekken met nieuw zand. Of dus in zijn geheel overstappen op kleikorrels, maar dat moet je mooi vinden, en is redelijk aan de prijs.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169833921
Nee ik wil wit filterzand, kunnen de vissen
zolang in een emmer? Er zit niet veel in, 5 platy's, 3 corydoras nog wat, en een algeneter, naam is mij niet bekend.
pi_169834014
Echt filterzand hoef je niet te spoelen, geeft geen extreme waas in de bak.
En de vissen in een emmer en daar je filter ook in laten draaien. Kan je ze best een tijd in laten zitten.
pi_169834051
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 12:49 schreef Gummiebeer het volgende:
Echt filterzand hoef je niet te spoelen, geeft geen extreme waas in de bak.
En de vissen in een emmer en daar je filter ook in laten draaien. Kan je ze best een tijd in laten zitten.
Ik heb dat zand bij den hornbach gehaald, wel op de aquariumafdeling. Maar die vrouw wist niet of ik het eerst uit moet spoelen.
pi_169834081
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 12:52 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Ik heb dat zand bij den hornbach gehaald, wel op de aquariumafdeling. Maar die vrouw wist niet of ik het eerst uit moet spoelen.
Geen idee of dat de echte is. Filterzand haal ik altijd bij Wildkamp, bezorgen trouwens ook.
pi_169834297
Ik twijfel nu zelf ook. Het was wel erg goedkoop namelijk.
pi_169834350
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 13:08 schreef JohnShooter het volgende:
Ik twijfel nu zelf ook. Het was wel erg goedkoop namelijk.
Filterzand is ook niet duur, 25kg/¤7,95
Met 1,5 zak had ik genoeg om een flinke bodem te maken in een 1.20 bakje.

Voordeel van echt filterzand is dat het nooit zal vastklinken omdat de zandkorrels afgerond en vrij gelijk zijn qua afmeting. Dus bodemrot is uitgesloten daarmee.
pi_169834369
Zoiets heb ik ook betaald idd. Heb maar een zak, is voor een juwel60.
pi_169835424
Ik kan het aanraden om je zand te spoelen, ik heb het niet gedaan en zit nu met troebel water :P

Valt eenvoudig op te lossen, maar als je de keuze hebt dan kan je het beter wel doen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170012825
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 14:02 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Jazeker, maar was een beetje teleurgesteld dat Waterweelde dicht was :P
Hornbach Wateringen heeft ook zat aquariumplanten en spulletjes. Vooral als je een nieuw Juwel aquarium gaat kopen zoek je even op de site van Romberg Delft de prijs op. Uitprinten en meenemen. Krijg je nog eens 10% korting op de prijs van Romberg. Zo had ik de Juwel 350 goedkoop kunnen scoren.
Het vasthouden aan haat is als het vasthouden van een heet stuk steenkool, met de intentie om het tegen iemand aan te gooien; jij bent degene die zich brandt.
pi_170012850
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 14:17 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik kan het aanraden om je zand te spoelen, ik heb het niet gedaan en zit nu met troebel water :P

Valt eenvoudig op te lossen, maar als je de keuze hebt dan kan je het beter wel doen.
Gister heb ik de bodem vervangen, meteen wat nieuwe plantjes erbij en een nieuwe filter, kan ik vandaag al wat nieuwe vissen erbij zetten?
pi_170012917
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 08:11 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Gister heb ik de bodem vervangen, meteen wat nieuwe plantjes erbij en een nieuwe filter, kan ik vandaag al wat nieuwe vissen erbij zetten?
Sommige aquariumzaken testen gratis je aquariumwater voordat je vissen erin gooit.
Het vasthouden aan haat is als het vasthouden van een heet stuk steenkool, met de intentie om het tegen iemand aan te gooien; jij bent degene die zich brandt.
pi_170016317
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 08:11 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Gister heb ik de bodem vervangen, meteen wat nieuwe plantjes erbij en een nieuwe filter, kan ik vandaag al wat nieuwe vissen erbij zetten?
Nee. Je filter moet nog een bacteriecultuur opbouwen met nitrificerende bacteriën. Het is verstandig om een bacteriestarter toe te passen, maar zelfs dan zou ik toch zeker een week wachten met het plaatsen van vis. En dan bij voorkeur ook eerst een lage bezetting.

Vissenpoep en niet opgegeten visvoer vervalt in ammoniak (NH4). Dat is hoogst giftig voor je vissen. De nitrificerende bacteriën zetten ammoniak om naar het minder giftige nitriet (NO2) en nitriet om in het nog minder giftige nitraat (NO3).

Dat heet ook wel de nitraatcyclus of stikstofcyclus.

Nitraat kan vervolgens door je planten benut worden, en/of voer je af met waterwissels.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170016509
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 12:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee. Je filter moet nog een bacteriecultuur opbouwen met nitrificerende bacteriën. Het is verstandig om een bacteriestarter toe te passen, maar zelfs dan zou ik toch zeker een week wachten met het plaatsen van vis. En dan bij voorkeur ook eerst een lage bezetting.

Vissenpoep en niet opgegeten visvoer vervalt in ammoniak (NH4). Dat is hoogst giftig voor je vissen. De nitrificerende bacteriën zetten ammoniak om naar het minder giftige nitriet (NO2) en nitriet om in het nog minder giftige nitraat (NO3).

Dat heet ook wel de nitraatcyclus of stikstofcyclus.

Nitraat kan vervolgens door je planten benut worden, en/of voer je af met waterwissels.
Ik heb wel een deel van het oude water erbij terug gedaan, en een of ander middeltje van sera, bacteriecultuur volgens het flesje, de vissen die ik al had heb ik ook gewoon terug gedaan. Alles leeft nog
pi_170016562
Zelf weten, maar ik zou het systeem even tijd geven om weer te stabiliseren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170016765
Ik heb nog niks gekocht maar kan het geen kwaad voor de vissen die ik al had? Kon ze moeilijk in de emmer laten.
pi_170016871
Nee hoor.. Gewoon even de waterwaardes in de gaten houden.
Als dat niet mogelijk is, gewoon iedere dag of om de dag even een laag water te verversen. Dan komt het wel goed :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_170020873
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 12:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Nee hoor.. Gewoon even de waterwaardes in de gaten houden.
Als dat niet mogelijk is, gewoon iedere dag of om de dag even een laag water te verversen. Dan komt het wel goed :)
Ja, ik wacht er nog even mee.
Was vanmiddag bij hornbach en zag daar blauwe kreeften.
Iemand ervaring daarmee?
pi_170020943
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 15:59 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Ja, ik wacht er nog even mee.
Was vanmiddag bij hornbach en zag daar blauwe kreeften.
Iemand ervaring daarmee?
Geen idee wat voor kreeften het zijn maar volgens mij moet je met kreeften wel altijd uit kijken dat ze je vissen niet opvreten.
pi_170020981
Nee, om die apart te houden in hun eigen bak, samen met garnalen ofzo bedoel ik meer.
Ze waren echt wel mooi moet ik zeggen
pi_170021306
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 16:05 schreef JohnShooter het volgende:
Nee, om die apart te houden in hun eigen bak, samen met garnalen ofzo bedoel ik meer.
Ze waren echt wel mooi moet ik zeggen
Zolang er geen vissen of planten zijn om te slopen.... Kan het wel... Zijn aardig agressief en hongerig.... Sommige kreeften eten elkaar zelfs. Op.
Whatever...
pi_170021386
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 16:21 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zolang er geen vissen of planten zijn om te slopen.... Kan het wel... Zijn aardig agressief en hongerig.... Sommige kreeften eten elkaar zelfs. Op.
Oke, nevermind dan maar.. gaat het niet worden dus.
En glasgarnalen, die eten ook vissen lees ik net?
pi_170301700
Ik heb een vraagje, hoop dat het hier mag:
We hebben een aquarium, met daarin nu nog 4 simulans tetra (officieel Paracheirodon Simulans denk ik). En eigenlijk vind ik het een te grote energieslurper, voor het plezier dat we er van hebben. Nu zijn de visjes zo'n 3 jaar oud, maar ze zwemmen nog vrolijk rond. Weet iemand een adresje waar ik 4 van die visjes kwijt zou kunnen? Liefst in Zwolle.

Zolang ik geen goed onderdak voor ze hebt, blijft de bak wel staan. Maar wie weet..
pi_170303671
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:27 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb een vraagje, hoop dat het hier mag:
We hebben een aquarium, met daarin nu nog 4 simulans tetra (officieel Paracheirodon Simulans denk ik). En eigenlijk vind ik het een te grote energieslurper, voor het plezier dat we er van hebben. Nu zijn de visjes zo'n 3 jaar oud, maar ze zwemmen nog vrolijk rond. Weet iemand een adresje waar ik 4 van die visjes kwijt zou kunnen? Liefst in Zwolle.

Zolang ik geen goed onderdak voor ze hebt, blijft de bak wel staan. Maar wie weet..
De LFS al gevraagd ? En anders via MO of FB ofzo proberen.
pi_170304383
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:24 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

De LFS al gevraagd ? En anders via MO of FB ofzo proberen.
Ik heb net een bericht gedaan naar een lokale aquarium vereniging.

Goede viswinkels kan ik niet vinden hier. Verder dan een petsplace kom ik niet, en heb niet het idee dat ze daar iets voor me kunnen doen ;)

Fb kan ik ook nog wel proberen..

Edit: via lokale vereniging met iemand in contact gekomen die vissen opvangt. Dus het is geregeld ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door Deepfreeze op 18-04-2017 19:57:16 ]
pi_171311339
Zetten jullie de verwarming uit als het zo heet is?
misunderstood
pi_171311373
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:24 schreef DKS het volgende:
Zetten jullie de verwarming uit als het zo heet is?
Mijn verwarmingselement heeft een thermostaat. Die staat dus sowieso uit als het al warm genoeg is.
Met dit weer gaat wel de kap eraf en een stuk horregaas eroverheen trouwens, anders wordt het wel echt te warm in de bak
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 29 mei 2017 @ 21:26:31 #93
147316 crew  DJMO
#trut
pi_171311379
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:24 schreef DKS het volgende:
Zetten jullie de verwarming uit als het zo heet is?
nee, waarom zou ik. (edit: precies om de reden die hierboven staat: thermostaat)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_171311470
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:26 schreef DJMO het volgende:

[..]

nee, waarom zou ik. (edit: precies om de reden die hierboven staat: thermostaat)
De verwarming staat op 24, maar ik zag dat het water 28 graden is, dat lijkt mij te heet.
misunderstood
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 29 mei 2017 @ 21:31:43 #95
147316 crew  DJMO
#trut
pi_171311524
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:29 schreef DKS het volgende:

[..]

De verwarming staat op 24, maar ik zag dat het water 28 graden is, dat lijkt mij te heet.
Het lijkt mij niet dat de omgevingstemperatuur het water in zo'n korte tijd vier graden kan opwarmen maar goed, daar heb ik verder geen verstand van. Dat laat ik aan de professionals over hier ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_171311756
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet dat de omgevingstemperatuur het water in zo'n korte tijd vier graden kan opwarmen maar goed, daar heb ik verder geen verstand van. Dat laat ik aan de professionals over hier ;)
Dat gaat vrij snel.

Afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid water en de verdamping die de behuizing toestaat. Je moet niet vergeten dat je verlichting ook nog voor een stuk warmte zorgt.

Dus loopt hij te warm en is de kamer niet makkelijk te koelen, dan is de beste optie om de kap te openen, zodat water kan verdampen. (het is wel handig om dan even een hor-raampje of vergelijkbare maatregel te nemen tegen springende vissen).

Mensen met zee-aquaria hebben met deze dagen de koeler aanstaan, of hebben fans over het wateroppervlak blazen, om verdamping te bevorderen (wat koeling geeft)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171311816
Kan ik er bijvoorbeeld ijsblokjes ingooien om hem sneller af te koelen?
Ik heb geen zin om hem nou te verschonen.
misunderstood
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 29 mei 2017 @ 21:46:18 #98
147316 crew  DJMO
#trut
pi_171311986
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:39 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat gaat vrij snel.

Afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid water en de verdamping die de behuizing toestaat. Je moet niet vergeten dat je verlichting ook nog voor een stuk warmte zorgt.

Dus loopt hij te warm en is de kamer niet makkelijk te koelen, dan is de beste optie om de kap te openen, zodat water kan verdampen. (het is wel handig om dan even een hor-raampje of vergelijkbare maatregel te nemen tegen springende vissen).

Mensen met zee-aquaria hebben met deze dagen de koeler aanstaan, of hebben fans over het wateroppervlak blazen, om verdamping te bevorderen (wat koeling geeft)
ik ben even wezen kijken, water is idd een stuk warmer dan normaal :o iets wat ik echt niet had verwacht. Staat nu op 30 graden (heb oa maanvissen en molly's en wat algeneters er in zitten) . normaal 26/27 graden.

Als dat verder geen kwaad kan laat ik het maar zo, anders doe ik zo wel een waterwissel met wat koeler water ..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_171312696
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:41 schreef DKS het volgende:
Kan ik er bijvoorbeeld ijsblokjes ingooien om hem sneller af te koelen?
Ik heb geen zin om hem nou te verschonen.
ja, maar een bevroren (pet)fles vol water geeft meer en langer effect.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171312870
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

ja, maar een bevroren (pet)fles vol water geeft meer en langer effect.
Ah thnx. Heb de deksel eraf gehaald en de plafondwaaier aan gezet.
misunderstood
pi_171312927
Kap openen en als je een ventilator hebt hem van een afstandje over de bak laten blazen helpt meestal voldoende. Vaak is het de verlichting die nog best veel warmte geeft :)

In de natuur schommelt het water ook wel eens van temperatuur, met wat mazzel gaan je vissen paaien...

Maargoed, echt veel te hoog is meestal niet goed, zeker niet voor de planten. De meeste vissen kunnen wel wat hebben. Bijna nergens is het altijd exact 24 graden.
Whatever...
pi_171314477
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:08 schreef DKS het volgende:

[..]

Ah thnx. Heb de deksel eraf gehaald en de plafondwaaier aan gezet.
denk erom dat vissen kunnen springen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171314508
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:47 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

denk erom dat vissen kunnen springen.
Deksel er weer opgelegd, m'n waaierhandjes dachten dat ze konden gaan wandelen.
misunderstood
  dinsdag 30 mei 2017 @ 09:17:04 #104
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_171320152
Ik moet ook aardig bijkoelen. Heb een fan op mijn sump gezet en de deksel een stukkie open.
pi_171320608
Verlichting uit kan ook wel helpen. Dan hebben de plantjes maar even pech!
pi_172825479
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Mikrogeophagus ramirezi man die het water uit blijft springen? Waarom? 🤤
pi_172826610
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 10:50 schreef LoaLoa het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Mikrogeophagus ramirezi man die het water uit blijft springen? Waarom? 🤤
Zijn je waterwaardes en temperatuur geschikt, heb je genoeg watervolume en is de bak niet te licht?

Maar de belangrijkste reden: Omdat je geen deksel hebt. Neem een deksel, dat kan eventueel een plexiglazen plaatje zijn, zodat je het aangezicht niet zo verstoort. Een deksel scheelt enorm in waterverdamping en daarmee warmteverlies. Antennebaarsjes moeten immers vrij warm (>27°C) staan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172831705
Ik heb ook wel een deksel, maar hij klapt met een bloedgang tegen de klep aan. Temp en waardes zijn goed. Watervolume is ook groot genoeg.

Ik snap er niks van
pi_172832489
Soms springen vissen vanwege een parasiet, maar dat zie je meer bij vijvervissen.

Als de vis vanaf het begin aan al springt, kan je nog eens kijken hoe hij reageert als je het licht dempt (met drijfplanten), en/of extra schuilplaatsen introduceert.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172833522
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 15:29 schreef LoaLoa het volgende:
Ik heb ook wel een deksel, maar hij klapt met een bloedgang tegen de klep aan. Temp en waardes zijn goed. Watervolume is ook groot genoeg.

Ik snap er niks van
Geen ammoniak of nitriet?
Whatever...
pi_172869937
Helemaal niks kunnen meten. Op dit moment is hij weer rustig. Een raar fenomeen.
pi_173933795
Van mijn 5 sleutelgat cichliden hebben er 2 een koppeltje gevormd en eitjes gelegd. :D

Het is een beetje moeilijk te zien maar op de zijkant van de steen zitten de eitjes. Het koppeltje bewaakt de boel en laat niemand in de buurt:



pi_173934347
Zie ik nou blauwalg?
Whatever...
pi_173934593
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 19:01 schreef Spanky78 het volgende:
Zie ik nou blauwalg?
Ik heb inderdaad wat last van alg. Een aantal planten die er al vanaf het begin inzaten gingen het steeds slechter doen en toen verscheen de alg. Ik heb er nu weer nieuwe plantjes ingezet en de lichtduur wat korter gezet en het lijkt nu steeds minder te worden. Moet toegeven dat ik ook niet altijd constant ben geweest met de vloeibare voedingstoffen, ook omdat ik vaak van huis ben als de lichten aanstaan. Daar heb ik nu een doseer pomp voor besteld. Hopelijk zullen de planten het daardoor beter doen en de alg weer verdwijnen. Misschien heb jij nog tips voor mij hierover ?
pi_173934849
Meer fokkers met een blauwe Florida kreeft?
pi_173935812
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 19:21 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad wat last van alg. Een aantal planten die er al vanaf het begin inzaten gingen het steeds slechter doen en toen verscheen de alg. Ik heb er nu weer nieuwe plantjes ingezet en de lichtduur wat korter gezet en het lijkt nu steeds minder te worden. Moet toegeven dat ik ook niet altijd constant ben geweest met de vloeibare voedingstoffen, ook omdat ik vaak van huis ben als de lichten aanstaan. Daar heb ik nu een doseer pomp voor besteld. Hopelijk zullen de planten het daardoor beter doen en de alg weer verdwijnen. Misschien heb jij nog tips voor mij hierover ?
Je kunt even kijken naar estimate ratio. Een methode om voedingsstoffen zo te doseren dat je niet steeds hoeft te meten en corrigeren. Hebben veel mensen goede ervaringen mee.

Een Koolstofbron zoals easycarbo, een opruimploeg (garnalen, slakken, bodemvissen) helpen. Evenals bodemverwarming die zorgt voor zuurstofrijke en arme zones in de bodem.

Stroming moet ook niet al te heftig zijn, maar ook niet te laag.

Het blijft lastig. Die estimate ratio zou ik zelf proberen.
Whatever...
pi_173935930
De estimate ratio leunt wel op grote, wekelijkse waterwissels en daar moet je zeer consequent mee zijn, maar ik heb daar inderdaad goede resultaten mee behaald.

En CO2 vind ik een must voor een beplant aquarium.

Het lijkt niet echt op blauwalg, maar mocht het blauwalg zijn, dan kan je beter voor de blackout gaan. (Lampen uit en de bak compleet afplakken met zwarte vuilniszakken of karton). Na een weekje zwart is je bak blauwalgvrij. Opvolgen met grote waterwissels.

Blauwalg is overigens geen alg, maar een bacterie.

[ Bericht 27% gewijzigd door Jordy-B op 22-09-2017 20:58:42 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173936109
Ohja, co2 is Zeker een aanrader. Ook een goede Koolstofbron... ^O^
Whatever...
pi_173940993
Bedankt voor de tips ! Dit is mijn eerste aquarium dus er valt nog genoeg te leren/verbeteren.

Ik weet ook niet precies wat voor het alg het is. Blauwalg komt volgens mij vooral vanuit de substraat en dat heb ik niet echt. Het hecht zich vooral aan de stenen en ruiten en dan met name links onderin de bak waar ook het minste stroming is. Het zijn groene slierten en het is vrij simpel te verwijderen.

Estimate ratio heb ik weleens van gehoord maar dacht dat dat in combinatie met CO2 was en dat heb ik niet. Ik zal me er nog eens in verdiepen.

Wat CO2 betreft heb ik daar tot nu vanaf gezien met het idee om het eerst low tech te houden in combinatie met vooral de wat makkelijkere planten soorten. Tot nu toe is dat voor de helft geslaagd. Sommige soorten doen het nog steeds goed andere hadden het toch moeilijk. Ik doseer wel easy carbo maar dat is toch niet hetzelfde. Heb er nu weer wat nieuwe soorten in staan die ook niet te veeleisend zouden zijn. Even aankijken hoe dat gaat en of de doseer pomp hierbij kan helpen. Anders ga ik inderdaad toch eens kijken voor een CO2 installatie.

Een clean up crew heb ik ook niet echt. Heb er alleen 4 slaketende slakken inzitten, en de cory's maar die doen nou ook niet zo veel. Welke garnalen zouden hier geschikt voor zijn ?
pi_173941920
Ik zie op de.eerste foto felle blauwgroene plekjes. Dat.Ou blauwalg.kunnen zijn.

En ja. Een beetje stroming helpt. Sowieso is stroming een vaak vergeten ding. Zorg voor een rustige gelijkmatige stroming over de hele bak. Dat is best lastig.

CO2 helpt ook.

Baardalg of penseelalg is niet echt een probleem, tenzij je het lelijk vindt.
Whatever...
pi_173952592
https://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm#calculator

Kwam dit artikel tegen m.b.t. alg. Interresant stuk dat stelt dat de ratio tussen fosfaat en nitraat erg belangrijk is om algen tegen te gaan. Kort samengevat komt het erop neer dat deze ratio ongeveer 16:1 moet zijn.

Bij mij zit nitraat rond de 10 mg/l maar fosfaat is vrijwel afwezig.

Volgens het artikel zou ik het fosfaat tussen de 1 en 1.5 mg/l moeten zien te krijgen voor optimaal resultaat.

Ik ga denk easy life fosfo toevoegen om het fosfaat op te krikken zodat ik op de juiste ratio uitkom. Eens kijken of dat voordelen gaat hebben voor mijn planten en algen bestrijding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjemmert op 23-09-2017 20:34:37 ]
pi_173952785
Ja. Redfield is echter lastig stabiel te houden. Estimate nratio is Daarom bedacht voor amateurs.
Whatever...
pi_173952817
Meer mensen die een blauwe Florida kreeft hebben? Zijn die intelligent?
  zaterdag 23 september 2017 @ 20:41:35 #124
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_173952832
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:40 schreef 8777 het volgende:
Meer mensen die een blauwe Florida kreeft hebben? Zijn die intelligent?
Ja. En grote klootzakken.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_173952891
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:41 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja. En grote klootzakken.
Hoeveel heb je er? Ik heb er 1 in een 60 liter bakje. Elke keer als je kijkt komt hij meteen te voorschijn, of hij gaat zelf aandacht trekken, is dat normaal gedrag voor zo'n kreeft?
pi_173952892
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:38 schreef Spanky78 het volgende:
Ja. Redfield is echter lastig stabiel te houden. Estimate nratio is Daarom bedacht voor amateurs.
Ah oke, Nitraat is wel heel stabiel geweest altijd maar als het fosfaat lastig stabiel te krijgen is wordt het moeilijk ja.

Ga me nog eens inlezen in de estimate ratio dan.
  zaterdag 23 september 2017 @ 20:46:29 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_173952936
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:44 schreef 8777 het volgende:

[..]

Hoeveel heb je er? Ik heb er 1 in een 60 liter bakje. Elke keer als je kijkt komt hij meteen te voorschijn, of hij gaat zelf aandacht trekken, is dat normaal gedrag voor zo'n kreeft?
Geen. Maar ben er wel erg bekend mee.

En dat is vrij normaal ja. Het zijn vrij slimme beestjes die snel doorhebben waar hun eten vandaan komt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_173952956
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:44 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Ah oke, Nitraat is wel heel stabiel geweest altijd maar als het fosfaat lastig stabiel te krijgen is wordt het moeilijk ja.

Ga me nog eens inlezen in de estimate ratio dan.
Je kunt beginnen met redfield natuurlijk. In principe heeft elke biotoop een specifieke ratio tussen allerlei voedingsstoffen ijzer, kalium en koolstof zijn de belangrijkste naast fosfaat en nitraat. En pH natuurlijk' met als geleidend vermogen en redox potentiaal.

Lees je inderdaad eens goed in een dan krijg je de alg wel weg.
Whatever...
pi_173954333
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:38 schreef Spanky78 het volgende:
Ja. Redfield is echter lastig stabiel te houden. Estimate nratio is Daarom bedacht voor amateurs.
Het "estimative" van 'estimative index' is dan ook de clue. Het is gewoon redfield, maar door de grote waterwissels hoef je niet exact te werken, maar doe je een schatting. Door een 50% waterwissel zit je hoogstens 50% te hoog met je schatting, maar als je zowel nitraat als fosfaat toevoegt, kom je aardig uit met de verhouding.

Alleen de waterwissels zijn dan echt superbelangrijk en je moet redelijk trouw zijn met het toevoegen van je zouten.

CO2 is niet per se nodig, maar je moet dan je concentraties echt terugbrengen en dat maakt het lastiger om de verhoudingen juist te krijgen. En juist die verhouding tussen je nitraat en fosfaat is waar redfield op leunt.

Wat je wil is dat alle macro's, dus nitraat, fosfaat en koolstof, in verhouding, maar zeker in overmaat aanwezig zijn, zodat licht je beperkende factor wordt.

Dat is eigenlijk de reden dat je CO2 toevoegt, zodat dat niet de beperkende factor wordt, maar dus je voedingsstoffen of licht.

Maar dat is dus alleen je planten hebt, want anders haal je gewoon de voedingsstoffen uit je bak en ben je algvrij.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173954589
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 21:35 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het "estimative" van 'estimative index' is dan ook de clue. Het is gewoon redfield, maar door de grote waterwissels hoef je niet exact te werken, maar doe je een schatting. Door een 50% waterwissel zit je hoogstens 50% te hoog met je schatting, maar als je zowel nitraat als fosfaat toevoegt, kom je aardig uit met de verhouding.

Alleen de waterwissels zijn dan echt superbelangrijk en je moet redelijk trouw zijn met het toevoegen van je zouten.

CO2 is niet per se nodig, maar je moet dan je concentraties echt terugbrengen en dat maakt het lastiger om de verhoudingen juist te krijgen. En juist die verhouding tussen je nitraat en fosfaat is waar redfield op leunt.

Wat je wil is dat alle macro's, dus nitraat, fosfaat en koolstof, in verhouding, maar zeker in overmaat aanwezig zijn, zodat licht je beperkende factor wordt.

Dat is eigenlijk de reden dat je CO2 toevoegt, zodat dat niet de beperkende factor wordt, maar dus je voedingsstoffen of licht.
Estimate ratio is inderdaad gewoon een truc om ongeveer redfield ratio te handhaven.

Het punt is dat met de er, men fosfaat en nitraat vrij hoog toevoegt en bij redfield meestal alleen toevoegt wat er echt mist en/ of fosfaat/nitraat verwijdert.

Overigens is de ratio ergens rond de 120/14/1 voor c/n/p niet zelden is koolstof te weinig aanwezig.
Whatever...
pi_173954755
Trouwens, bij er (ei) voegt men alles in Overmaat toe. Met grote waterwisseling is er altijd voldoende van alles in juiste ratio.

Echt redfield handhaven is dus lastiger want vraagt om constante lage concentraties in de juiste ratio.
Whatever...
  zondag 24 september 2017 @ 06:44:42 #132
64781 bonke
pipo koeie
pi_173958202
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:46 schreef Samzz het volgende:

[..]

Geen. Maar ben er wel erg bekend mee.

En dat is vrij normaal ja. Het zijn vrij slimme beestjes die snel doorhebben waar hun eten vandaan komt.
volgens mij had een maatje van me er ook twee :)
op een gegeven moment had ie er nog maar 1
die tweede kwam die een paar maanden later achter de wasmachine tegen
pies on joe toe
  zondag 24 september 2017 @ 07:15:34 #133
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_173958258
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 06:44 schreef bonke het volgende:

[..]

volgens mij had een maatje van me er ook twee :)
op een gegeven moment had ie er nog maar 1
die tweede kwam die een paar maanden later achter de wasmachine tegen
Het zijn echt houdini's :Y.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 24 september 2017 @ 20:31:30 #134
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_173974315
Ik wil een leeg glazen aquarium kopen. Nieuw.

Van zo'n 60 tot 100 cm lengte. Deksel behoeft niet, wat is een goedkoop adres?

B.v.d.
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
pi_173974380
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 20:31 schreef Planga het volgende:
Ik wil een leeg glazen aquarium kopen. Nieuw.

Van zo'n 60 tot 100 cm lengte. Deksel behoeft niet, wat is een goedkoop adres?

B.v.d.
Google is je vriend. Elke aquariumzaak kan je er een leveren.

Wat is het doel? Vissen of iets anders?
Whatever...
pi_173975166
mijn juwel trigon 190l hoekbak inclusief ondermeubel en led ingebouwd in de kap , in originele tl armatuur... is te koop. Staat leeg..
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zondag 24 september 2017 @ 21:20:26 #137
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_173976207
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 20:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Google is je vriend. Elke aquariumzaak kan je er een leveren.

Wat is het doel? Vissen of iets anders?
Vogelspin.
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
  zondag 24 september 2017 @ 21:21:09 #138
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_173976231
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 21:20 schreef Planga het volgende:

[..]

Vogelspin.
In zo'n grote bak :o? What on earth for?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_173976256
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 21:20 schreef Planga het volgende:

[..]

Vogelspin.
Koop een tweedehands op marktplaats dan. Lekje is geen probleem. Je zult zelf toch nog iets moeten knutselen tegen ontsnappingen.
Whatever...
pi_174008067
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje! Ik ben mijn aquarium nu momenteel aan het indraaien met vissenvoer en zit nu op dag 11.

- Op dag 7 had ik een nitriet van 2 mg/l en nitraat 30 mg/l
- Op dag 11 (vandaag) heb ik een nitriet van 0 mg/l en nitraat 20 mg/l

Ik heb op dag 2 en dag 7 wat vissenvoer toegevoegd.

Weet iemand wat er gebeurd kan zijn waardoor ik op dag 7 wel een hoge nitrietwaarde had en nu niet meer? Wat zal ik nu moeten doen om de bak nog in te draaien?

Dank!
pi_174008751
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 15:11 schreef kapitaal92 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje! Ik ben mijn aquarium nu momenteel aan het indraaien met vissenvoer en zit nu op dag 11.

- Op dag 7 had ik een nitriet van 2 mg/l en nitraat 30 mg/l
- Op dag 11 (vandaag) heb ik een nitriet van 0 mg/l en nitraat 20 mg/l

Ik heb op dag 2 en dag 7 wat vissenvoer toegevoegd.

Weet iemand wat er gebeurd kan zijn waardoor ik op dag 7 wel een hoge nitrietwaarde had en nu niet meer? Wat zal ik nu moeten doen om de bak nog in te draaien?

Dank!
Er zijn er hier die het hele proces veel beter en gedetailleerder kunnen uitleggen, ben zelf ook nog een noob in de hobby. Maar er is ook zat over te vinden op internet.

Maar volgens mij gaat alles goed als ik het zo hoor.

Simpel gezien werkt het zo. Het voer wat je er in gedaan hebt wordt omgezet in ammonia (NH3) wat vervolgens omgezet wordt in nitriet (NO2) wat weer omgezet wordt in nitraat (NO3). Dit omzetten wordt gedaan door bacteriën. Deze hebben wat tijd nodig om zich te vermenigvuldigen.

Het lijkt er dus op dat de bacteriecultuur opgang begint te komen aangezien je nitriet verdwenen is. Voor nu lijkt me het beste om nog even zo door te gaan. Dus gewoon soms wat voeren (niet te veel) en blijven meten. Als je de komende weken geen ammonia en nitriet meer meet kun je langzaam wat vissen gaan toevoegen. Doe dit gefaseerd, dus niet het hele visbestand in 1 keer, zodat de bacteriecultuur de tijd krijgt om zich opnieuw aan te passen aan de belasting van de vissen.
pi_174009477
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 15:45 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Er zijn er hier die het hele proces veel beter en gedetailleerder kunnen uitleggen, ben zelf ook nog een noob in de hobby. Maar er is ook zat over te vinden op internet.

Maar volgens mij gaat alles goed als ik het zo hoor.

Simpel gezien werkt het zo. Het voer wat je er in gedaan hebt wordt omgezet in ammonia (NH3) wat vervolgens omgezet wordt in nitriet (NO2) wat weer omgezet wordt in nitraat (NO3). Dit omzetten wordt gedaan door bacteriën. Deze hebben wat tijd nodig om zich te vermenigvuldigen.

Het lijkt er dus op dat de bacteriecultuur opgang begint te komen aangezien je nitriet verdwenen is. Voor nu lijkt me het beste om nog even zo door te gaan. Dus gewoon soms wat voeren (niet te veel) en blijven meten. Als je de komende weken geen ammonia en nitriet meer meet kun je langzaam wat vissen gaan toevoegen. Doe dit gefaseerd, dus niet het hele visbestand in 1 keer, zodat de bacteriecultuur de tijd krijgt om zich opnieuw aan te passen aan de belasting van de vissen.
Dank. Ik dacht altijd dat de nitrietpiek tot aan de 3e week aanhoudt, ik vind het dus raar dat op dag 11 alles al weg is. Inclusief nitraat dat is gedaald..

Heb er weer een beetje voer bij gedaan om de NH3>NO2 bacterien wat te stimuleren.
pi_174029380
Iemand die mij misschien nog verder kan helpen?
pi_174032559
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 12:54 schreef kapitaal92 het volgende:
Iemand die mij misschien nog verder kan helpen?
Tijd om de eerste vissen uit te zetten. Niet te veel en geen gevoelige types. En dan twee weken wachten en in de gaten houden. Spaarzaam voeren. En voldoende verversen.

Goed nitriet meten, zodra je iets meer, verversen. Nitriet verwerkers verdubbelen elke 10 dagen. Dus klopt wel dat de piek ergens op 8 dagen komt.

Bij elke extra belasting moet de kolonie wat groeien, maar dat gaat steeds makkelijker. Een beetje bacteriën toevoegen is een goed idee.
Whatever...
pi_174051692
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 15:27 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Tijd om de eerste vissen uit te zetten. Niet te veel en geen gevoelige types. En dan twee weken wachten en in de gaten houden. Spaarzaam voeren. En voldoende verversen.

Goed nitriet meten, zodra je iets meer, verversen. Nitriet verwerkers verdubbelen elke 10 dagen. Dus klopt wel dat de piek ergens op 8 dagen komt.

Bij elke extra belasting moet de kolonie wat groeien, maar dat gaat steeds makkelijker. Een beetje bacteriën toevoegen is een goed idee.
Bedankt. Dan zal ik een paar sterke vissen kopen. Moet ik het voer wat nu aan het rotten is uit het aquarium halen of er in laten zodat er nog voeding voor de bacterien blijft?
pi_174052330
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 13:29 schreef kapitaal92 het volgende:

[..]

Bedankt. Dan zal ik een paar sterke vissen kopen. Moet ik het voer wat nu aan het rotten is uit het aquarium halen of er in laten zodat er nog voeding voor de bacterien blijft?
Nu even laten. Vlak voor uitzetten van vissen doe je een flink verversing.

Voor nu wil je de bacterien laten eten en groeien. En voeg een beetje bacterien toe uit een flesje (nitrivec ofzo, dan heb je ook wat meer bacterien die kunnen verdubbelen) zo snel mogelijk. Filters niet schoonmaken, alleen eventueel de voorfilters/filterwatten.

Dan zet je de vissen gefaseerd uit. Eerst een paar sterke, en je zorgt ervoor dat de bezetting nog laag is, dus weinig vis per liter water. Een paar weken later ga je stapsgewijs verder.

Ik begon zelf altijd met wat corydoras, die kunnen veel hebben en zijn actief op de bodem, dus dan ligt er iig niets te rotten. En als ik tijd had dan begon ik met garnalen en slakken. Dan wat cory's. Die garnalen kweken als idioten EN eten rottend voer op, poep etc.
Whatever...
pi_174055042
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nu even laten. Vlak voor uitzetten van vissen doe je een flink verversing.

Voor nu wil je de bacterien laten eten en groeien. En voeg een beetje bacterien toe uit een flesje (nitrivec ofzo, dan heb je ook wat meer bacterien die kunnen verdubbelen) zo snel mogelijk. Filters niet schoonmaken, alleen eventueel de voorfilters/filterwatten.

Dan zet je de vissen gefaseerd uit. Eerst een paar sterke, en je zorgt ervoor dat de bezetting nog laag is, dus weinig vis per liter water. Een paar weken later ga je stapsgewijs verder.

Ik begon zelf altijd met wat corydoras, die kunnen veel hebben en zijn actief op de bodem, dus dan ligt er iig niets te rotten. En als ik tijd had dan begon ik met garnalen en slakken. Dan wat cory's. Die garnalen kweken als idioten EN eten rottend voer op, poep etc.
Dank je! Dus wat je zegt is dat ik gewoon 10 vuurgarnalen eerst er in kan zetten ipv eerst vissen?
pi_174055190
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:45 schreef kapitaal92 het volgende:

[..]

Dank je! Dus wat je zegt is dat ik gewoon 10 vuurgarnalen eerst er in kan zetten ipv eerst vissen?
Jahoor. Dat kan zeker. En ze zullen zich voortplanten als ze zich goed voelen, dat gaat vrij snel.

En dan dus voor het uitzetten goed verversen, spaarzaam voeren, rustig even hun gang laten gaan. Let wel; dit is lage belasting, dus je kunt na de vuurgarnalen niet meteen je bak volplempen. Begin daarna alsnog met een paar eerste sterke vissen.

De garnalen zie je meteen aan als het niet goed gaat. Onthoud dat nitriet altijd piekt tussen dag 7 en 12. Dus in die tijd na uitzetten van nieuwe vis moet je extra oppassen. Daarnaast is het sowieso verstandig om als je veranderingen uitvoert, of dus opstart elke dag de boel in de ochtend en avond te bekijken, wat vaker te verversen, veel meten, met name nh4/nitriet, als je nitraat meet is dat in principe een goed teken, want dan heb je in ieder geval bacterien die nitriet afbreken.

Zodra je nitriet meet moet je direct gaan verversen. De garnalen geven meteen aan als het niet goed gaat; die gaan dan gestresst rondzwemmen en bovenin je aquarium zitten.

Let wel op dat je icm garnalen geen anti-alg gebruikt. Dan gaan ze dood (koper).
Whatever...
pi_174271082
Hallo.

vandaag een aquarium overgenomen en naar eigensmaak opnieuw ingericht.

de liefde was al even over ws want het was een flinke alg bak, met 3 vissen volgens hen ik kwam er 5 tegen. 1 neontetra, 1 bronzen corrydora, 1 vrouw zwaarddrager, 2 waarvan ik denk dat het molly's zijn?

https://afbeelding.im/GFmjgYrD

wat denken jullie dat het is? sinds ze in het aquarium terug zijn jagen ze elkaar constant op. Is dat normaal.

overigens ga ik het geheel nu laten draaien een paar weken en dan pas iets met het vis bestand doen.
pi_174271145
Volgens mij platy's. Levendbarende vissen. Als ze elkaar achterna zitten dan komen er snel kleintjes.

Lijken heel erg op Molly's trouwens. Maar mollys zijn niet gekleurd.

Iig sterke visjes.
Whatever...
pi_174271305
Ik denk ook een (luipaard-)platy
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174271345
okee. ik vind ze niet zo bijzonder.

als er kleintjes komen moet ik er dus vlug vanaf haha.

maar hele dag dikke stress gehad, auto rit, verhuisd maar een kille vaas, nog eens verhuisd naar een warm nieuw huis. ik snap dat hij even de spanning kwijt moet.
pi_174274894
Ik heb een 60cm bakje, het lijkt me mooi om daar LED in te maken.

Heeft iemand dat weleens zelf gedaan.
pi_174276794
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 09:42 schreef Nico987 het volgende:
Ik heb een 60cm bakje, het lijkt me mooi om daar LED in te maken.

Heeft iemand dat weleens zelf gedaan.
Nee. Ik heb altijd balken gekocht voor onder de kap. Maar was dan ook 1000 liter.... T5.

Volgens mij kun je tegenwoordig gewoon balkjes led kopen die passen in je T5 aansluiting.

Enneh, die platy's etc. Zijn stevige vissen. Dus die houden het wel even vol. Als je de jonkies kwijt wilt zet je er maanvissen bij.. maar daarvoor is je bak eigenlijk te klein..
Whatever...
  Moderator zondag 8 oktober 2017 @ 12:10:08 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174277229
quote:
14s.gif Op maandag 13 maart 2017 10:50 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hoi!
Aangezien ik mijn vissen eens naar mij toe wil verhuizen, heb ik ook inrichting nodig. Denk aan: waterplanten, thermostaat en een waterfilter voor een 54 liter bakje. (aqua 60).

Hebben jullie nog een fijn adresje waar ik deze benodigdheden kan kopen?

Omgeving Den Haag, ben bereid om te reizen. Geen probleem.

Dit omdat ik normaal bij Waterweelde zou shoppen, maar ik zie dat die winkel alweer jaren dicht is :')

Dank alvast !
Online heb ik wel heel goede ervaringen met de service en kwaliteit bij aquaplantsonline.nl :)

Goede prijzen, mooie kwaliteit planten ^O^
pi_174277326
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Online heb ik wel heel goede ervaringen met de service en kwaliteit bij aquaplantsonline.nl :)

Goede prijzen, mooie kwaliteit planten ^O^
Eens. Prima winkeltje.
Whatever...
  Moderator zondag 8 oktober 2017 @ 12:19:33 #157
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174277400
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 12:15 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Eens. Prima winkeltje.
En ik heb ooit al eens problemen gehad met ledverlichting die bij hun aangeschaft was; ook dat is allemaal prima zonder problemen afgehandeld. Geweldige aftersales ^O^
pi_174278771
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nee. Ik heb altijd balken gekocht voor onder de kap. Maar was dan ook 1000 liter.... T5.

Volgens mij kun je tegenwoordig gewoon balkjes led kopen die passen in je T5 aansluiting.

Enneh, die platy's etc. Zijn stevige vissen. Dus die houden het wel even vol. Als je de jonkies kwijt wilt zet je er maanvissen bij.. maar daarvoor is je bak eigenlijk te klein..
Als je zegt dat de bak eigenlijk te klein is klinkt het alsof je het toch kan proberen. maar de maanvis past echt niet. Het allerliefst heb ik malawi cichlide.. zit er helaas ook niet in.
pi_174279753
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 13:40 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Als je zegt dat de bak eigenlijk te klein is klinkt het alsof je het toch kan proberen. maar de maanvis past echt niet. Het allerliefst heb ik malawi cichlide.. zit er helaas ook niet in.
Zou het niet doen. Maanvissen hebben minsten 60cm waterhoogte nodig en zwemruimte. Anders kwijnen ze weg en heb je er meer ellende dan plezie rvan. De leukste aquaria zijn niet perse groot, maar met zorg ingericht voor de bewoners (en vooral niet al te veel bewoners en ook geen soepzooitje)

ALs je malawi's wilt kun je beter helemaal opnieuw starten. Te beginnen met een nieuw huis voor de huidige vissen te zoeken. Alles leeg te maken en je in te lezen.

Je kunt op zich wel cichliden in een kleine bak houden, mits je geen al te grote koopt en zorgt voor voldoende verversing + goede inrichting.

Wil je dat niet, zijn platys uitsteknde taaie vissen voor 'beginners' en kleinere aquaria.
Whatever...
pi_174280191
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zou het niet doen. Maanvissen hebben minsten 60cm waterhoogte nodig en zwemruimte. Anders kwijnen ze weg en heb je er meer ellende dan plezie rvan. De leukste aquaria zijn niet perse groot, maar met zorg ingericht voor de bewoners (en vooral niet al te veel bewoners en ook geen soepzooitje)
60 cm waterhoogte is alleen wel totaal onpraktisch voor onderhoud, omdat bij de meeste mensen de armen niet lang genoeg zijn om de bodem te kunnen bereiken.

Dat is dan ook de voornaamste reden waarom standaardbakken zelden hoger zijn dan 60cm (dus ongeveer 55 cm hoge waterkolom)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174280368
ik heb ca 10 jaar ervaring met malawi's inlezen is dus niet nodig. De inrichting is geschikt. de overige bewoners zullen ws wel verdwijnen maar de bak nu eerst maar even stabiel worden voor ik mijn vis bestand bepaal.
pi_174282171
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

60 cm waterhoogte is alleen wel totaal onpraktisch voor onderhoud, omdat bij de meeste mensen de armen niet lang genoeg zijn om de bodem te kunnen bereiken.

Dat is dan ook de voornaamste reden waarom standaardbakken zelden hoger zijn dan 60cm (dus ongeveer 55 cm hoge waterkolom)
Ik had voorheen 70cm... discussen. Mooi aquarium, maar te veel werk en te veel energie en watergebruik. Ging bizar veel stroom on zitten in het verwarmen en verlichten, 500 euro per jaar ofzo.
Whatever...
pi_174313888
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nee. Ik heb altijd balken gekocht voor onder de kap. Maar was dan ook 1000 liter.... T5.

Volgens mij kun je tegenwoordig gewoon balkjes led kopen die passen in je T5 aansluiting.

Enneh, die platy's etc. Zijn stevige vissen. Dus die houden het wel even vol. Als je de jonkies kwijt wilt zet je er maanvissen bij.. maar daarvoor is je bak eigenlijk te klein..
Ik dacht eigenlijk 2 of 3 LED strips in RGB kleur in de kap te plakken. of is dat gedoemd te mislukken.
pi_174314803
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 22:03 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Ik dacht eigenlijk 2 of 3 LED strips in RGB kleur in de kap te plakken. of is dat gedoemd te mislukken.
Als je planten wilt zou ik wel iets met de juiste kleur kiezen. Voor malawi cichliden heb je dat niet, dan zou ik alsnog voor iets kiezen dat waterdicht is.
Whatever...
pi_174319111
er zitten wel planten in. maar het is zeker geen planten bak. 4 planten.

er komen nu gezelschaps visjes in. later komt die groter bak wel met de chiclides. waarin ik overigens ook veel valisneria, java varen en van die 'zuurstof' sprieten.

Ik dacht eigenlijk dat RGB alle kleuren heeft en dat dit naar wens is af te stellen. evt een planten lamp overdag en dan later over op LED
pi_174321367
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 09:17 schreef Nico987 het volgende:
er zitten wel planten in. maar het is zeker geen planten bak. 4 planten.

er komen nu gezelschaps visjes in. later komt die groter bak wel met de chiclides. waarin ik overigens ook veel valisneria, java varen en van die 'zuurstof' sprieten.

Ik dacht eigenlijk dat RGB alle kleuren heeft en dat dit naar wens is af te stellen. evt een planten lamp overdag en dan later over op LED
Zichtbare kleuren ja. Dat wil niet zeggen dat het licht er in zit dat planten graag hebben of waar algen niet van houden.
Whatever...
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:37:03 #167
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_174321774
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

60 cm waterhoogte is alleen wel totaal onpraktisch voor onderhoud, omdat bij de meeste mensen de armen niet lang genoeg zijn om de bodem te kunnen bereiken.

Die van mij is 70cm en dat is echt totaal kut. Qua alles, behalve dat het er mooi uitziet. Zelfs ledverlichting komt maar moeilijk tot de bodem waardoor plantengroei kut is.
pi_174350472
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:37 schreef Kreator het volgende:

[..]

Die van mij is 70cm en dat is echt totaal kut. Qua alles, behalve dat het er mooi uitziet. Zelfs ledverlichting komt maar moeilijk tot de bodem waardoor plantengroei kut is.
Valt eigenlijk wel mee met de juiste keuze van planten.. :) Licht is lang niet zoals veel mensen denken de belangrijkste factor.. 90% van de aquariumplanten zijn moerasplanten, die je in de natuur maar zelden tot bijna nooit onder water zult vinden. Hooguit tijdens het regenseizoen wanneer er overstromingen zijn. Dan staan ze een paar maandjes onder water en daarna tijdens de droge periode weer netjes boven water. Bij deze planten is CO² een veel belangrijkere factor dan licht. In het oerwoud staan ook planten vaak onder gedempt licht in de schaduw maar hebben een paar 100 mg/l CO² uit de atmosfeer. Denk daarbij eventueel aan varens.

In ons aquarium staan deze planten dus continue onder water. Water neemt onder atmosferische druk maar heel weinig CO² op, onder ideale omstandigheden misschien 5mg/l in de meeste gevallen nog minder. De atmosferische gas uitwisseling geeft water meer CO² aan het oppervlakte water na gelang het dieper wordt word het ook steeds minder, hier kan goede circulatie en oppervlakte beweging wel wat positieve invloed hebben. Maar das ook niet bijzonder veel.

En dat is de grootste beperking voor gezonde plantengroei onder water. Groene algen zijn net zo als planten afhankelijk van fotosynthese het zijn Chlorofyten. Maar algen zijn hele primitieve eencellige planten en kunnen veel beter overweg met de lage CO² aanbod in water. Waar plantengroei zwaar wordt geremd vieren de algen nog steeds een feestje zolang er licht is. Dus in principe wanneer het CO² gehalte laag blijft en licht intensiteit wordt verhoogd is de kans groter op meer algen dan op meer planten. :(

Er zijn enkele aquariumplanten die redelijk goed met laag CO² en weinig licht uit kunnen komen. Bij diepe bakken denk hierbij dan aan grote planten voor in het substraat zoals sommige zuid Amerikaanse Zwaardplanten (Echinodorus sp.) Die hebben lange stelen en grote bladeren, gaan daarmee dus ook wat dichter naar het oppervlak, dichter bij het licht en dichter bij het CO². Immers heeft het oppervlaktewater het meest hiervan. Denk verder aan de echte waterplanten zoals bijvoorbeeld fonteinkruid (potamogeton sp.) en denk vooral aan de Epifyten en de mossen. Deze groeien niet op de bodem uit het substraat. Deze kun je beter op hout of tegen de achterwand opbinden of plakken. In de natuur groeien ze ook op bomen, dood hout en of stenen. Heb je dus zzo'n diepe bak, kun je alsnog met houten taken met daarop epifyten alle waterlagen beplanten. Denk hierbij aan de Java varen (Microsorum sp.) Kongo varen (Bolbitis), Anubias sp., Bucephalandra sp. :) Die laatste 4 soorten kunnen heel goed met weinig licht uit de voeten. Ze houden niet eens van teveel licht en het zijn dan ook hele langzame groeiers en hebben daarom ook niet zo'n hoge behoefte aan CO² en meststoffen. Of denk aan drijvende planten, deze hebben ook nog eens het voordeel dat ze veel CO² krijgen uit de atmosfeer maar nemen voeding uit je aquarium. Geldt ook voor een waterlelie (Nymphaea of de Nymphoides) , in zo'n diepe bak kan dit gemakkelijk. En heeft onderwater bladeren en drijfbladeren, die nemen CO² uit de atmosfeer en voeden hiermee ook hun onderwater vegetatie.

Lukt dit allemaal nog steeds niet naar tevredenheid, dan moet je als eerste toch echt eens denken aan extra CO² toevoegen en daarna pas indien nodig eventueel het licht opschroeven.

Wat betreft het licht, laat je niet gek maken met kreten over speciale groeilampen en Full Spectrum etc. Dit zijn alleen maar handelskreten om je de centen uit de zak te kloppen. Een plant maakt het geen donder uit wat voor licht je het geeft. Zolang het maar wit licht is, dit mag van warm wit tot koud wit (2700k tot 10000k) een plant zal hier onder groeien. Kies hier de lichtkleur dat jou esthetisch het beste bevalt. Jij moet er immers naar kijken en het mooi vinden. Er zijn mensen zat met mooi begroeide aquariums en die gebruiken wandspotjes gekocht bij IKEA. Google levert je het bewijs, zoek maar foto's en je komt ze vanzelf tegen.. Ikzelf heb ook een aquarium belicht met 12 volt COB LED spotjes van EBAY. En alles groeit als een tierelier.

Heel verhaal en hopelijk heb je er wat aan.. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 11-10-2017 15:41:08 ]
pi_174391472
Ik denk dat ik de TL behuizing er gewoon in laat en het met LED ga proberen werkt het nirt staat het zo weer.

Bij Ali ben ik 7.50 kwijt voor 3x50cm RGB warerdichte LEDs

Ik kom er achter dat de 2 drukke platy's mannen zijn ws met 1 vrouw. Ik heb eigenlijk geen zin om het aan te vullen. kan ik ergens vissen inleveren? Door de wc spoelen gaat me te ver.

verder heb ik dus 60cm en wil ik wat cory's, een mooi schooltje en dan nog 1 koppeltje. eigenlijk wil ik niet het standaard spul als neon tetra's en een koppel dwerggoerami's. Ik zoek dus een mooi maar niet veel voorkomend klein school visje en een rustig koppeltje van iets. hebben jullie tips?

[ Bericht 12% gewijzigd door Nico987 op 13-10-2017 09:05:48 ]
pi_174391512
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:37 schreef Kreator het volgende:

[..]

Die van mij is 70cm en dat is echt totaal kut. Qua alles, behalve dat het er mooi uitziet. Zelfs ledverlichting komt maar moeilijk tot de bodem waardoor plantengroei kut is.
Is lastig inderdaad. Met terrassen werken en achterin ophogen is wel een goede optie.dan kun je er tenminste bij.

Planten kun je wel uitkiezen voor die diepte.

Overigens voor vissen als discussen wel het allermooiste.ik had dan ook veel echinodorussen. Prima te doen.
Whatever...
pi_174391535
quote:
3s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 15:23 schreef Watuntrik het volgende:

[..]


Heel verhaal en hopelijk heb je er wat aan.. ^O^
Dank je. Ik weet vanuit mijn hobby/bijbaan (fotograaf) wel wat over licht. volgens mij hebben planten vnl rood en blauw llicht nodig. het groene doen ze niets mee. in witlicht zit het rgb verhaal want alle kleuren geeft wit als het gaat om kleur. de gro lampen zijn meestal paars dan is het groen er dus uit.
pi_174392711
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 09:03 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Dank je. Ik weet vanuit mijn hobby/bijbaan (fotograaf) wel wat over licht. volgens mij hebben planten vnl rood en blauw llicht nodig. het groene doen ze niets mee. in witlicht zit het rgb verhaal want alle kleuren geeft wit als het gaat om kleur. de gro lampen zijn meestal paars dan is het groen er dus uit.
Graag gedaan.. Het klopt wel wat je zegt, maar...

Het beste licht voor planten is wat ze in de natuur krijgen, daglicht van de zon.. Philips bv produceert groeilampen en doen ook zelf onderzoek hier naar. Ook zij bevestigen proefondervindelijk dat het daglicht spectrum het best is om planten onder te groeien. En zeg zelf, de lekkerste tomaten komen nog altijd uit de tuin en niet uit de kas onder het kunstlicht vandaan.

Het witte dachlicht spectrum bevat alle kleuren en de plant zelf bepaald wel wat hij er van nodig heeft en eruit filtert.

Nu is het inderdaad zo dat planten het blauwe spectrum gebruiken tijdens de groeiperiode en het rode spectrum tijdens de bloeiperiode. En inderdaad groen wordt weerkaatst en daarom is de plant groen voor onze ogen. Een plant kan ook een deel rood weerkaatsen zelfs paars of blauw, ze bestaan. Nu kun je deze 2 verschillende groeifases eventueel positief beïnvloeden onder kunstlicht met meer blauw of meer rood in het licht te verwerken. Het is zelfs zo dat je planten kunt groeien onder enkel blauw en rood licht. Verder is er nog niet zoveel bekend in de wetenschap of en indien wat de plant doet met de rest van het spectrum.

Nu is het in de led industrie erg populair geworden om te proberen zoveel mogelijk bruikbaar licht te produceren en te bundelen om planten hiermee te kunnen groeien op de beste manier. LED :D op, Beste manier, niet de mooiste manier.. Het is een kostenplaatje voor de commerciële horticultuur. Er is nog geen lamp uitgevonden die het daglicht intensiteit kan evenaren, Dus dan moet je de kunstlichtbron zo efficiënt mogelijk maken en dan nog kom je eigenlijk te kort. Dus dan pompem we maar geen energie in het spectrum waar de plant vermeend het minst gebruik van maakt, dit gaat immers alleen maar verloren. We willen zoveel mogelijk kleine ledjes op een zo klein mogelijk oppervlak. Dus wanneer het RGB betreft laten we de groene weg en zetten daar afhankelijk van rode of blauwe voor terug en hebben zo commercieel gezien de meest efficiente lichtbron geproduceerd. Dat het esthetisch een aanfluiting is doet niet ter zake, opbrengst doet ter zake meer niets.

En dit heeft allemaal geen enkele betrekking op een aquarium.. Dat moet er op de eerste plaats goed uitzien alsof je naar een levend schilderijtje aan het kijken bent of in jou geval naar een foto.
Maar de industrie moet wel even aanprijzen en verkopen en daar wordt dan ook veel energie in gepompt om jou te laten geloven dat het beter is "De beste groeilamp".. En dat is dus bullshit, je moet het mooiste licht hebben en niet vermeend het de beste.

In de natuur groeit een plant in het daglicht spectrum en dit spectrum is voor ons wit licht. Het bevat dus alle kleuren. Daglicht spectrum is moeilijk precies te bepalen we doen dat dan maar in een momentopname om 12 uur op een heldere dag. Maar ook dit verschuift continue in de natuur door tal van invloeden. Maar hoe dan ook onder de streep een plant groeit onder elke witte lichtbron, hierin zitten alle kleuren van het spectrum die de plant gebruiken kan.

Afijn, planten groeien dus ook onder alleen maar rood en blauw licht, maar het ziet er esthetisch uit als een drol. En dit is wat in een aquarium nu wel heel erg belangrijk is, net als bij een foto het moet er goed uit zien. Bij een foto speel je dan toch ook met de witbalans van je toestel om kleurweergave aan te passen. En dit is dan puur iets persoonlijks, wat vind jij mooi?
pi_174498441
Hallo.

mijn filter begint me nu te irriteren. hij maakt best veel herrie.. het gaat om een juwel bioflow mini filter met juwel bioflow 280 pompje er in.

vandaag even wat gerommeld om te kijken of het minder werd. nu brak ik het deksel er af. plastic lijkt broos geworden. dus er moet wat anders. zoek dus een stil en goed filter voor een 60 liter aquarium. Ik zat naar de juwel bioflow one te kijken voordeel is dat de verwarming in de te filter kan. maar is die stil en is 1 fijn filter wel voldoende.
pi_174499732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 19:30 schreef Nico987 het volgende:
Hallo.

mijn filter begint me nu te irriteren. hij maakt best veel herrie.. het gaat om een juwel bioflow mini filter met juwel bioflow 280 pompje er in.

vandaag even wat gerommeld om te kijken of het minder werd. nu brak ik het deksel er af. plastic lijkt broos geworden. dus er moet wat anders. zoek dus een stil en goed filter voor een 60 liter aquarium. Ik zat naar de juwel bioflow one te kijken voordeel is dat de verwarming in de te filter kan. maar is die stil en is 1 fijn filter wel voldoende.
Ik ben niet zo kapot van interne filters. Ze geven relatief weinig filtercapaciteit (want dat gaat ten koste van aquariumruimte), raken ook snel verstopt en ze hebben de neiging om het glas te laten resoneren, waardoor de pomp duidelijk hoorbaar is.

Ik heb de voorkeur voor externe filters. Die zijn vaak erg stil tot onhoorbaar (helemaal als je in het meubel onder het aquarium kan zetten), hebben een veel grotere filtercapaciteit dan interne filters, raken eigenlijk niet verzadigd waardoor de doorstroming goed blijft en ze zijn makkelijk te reinigen (en dat hoeft niet zo vaak te gebeuren als bij interne filters, mits je geen skimmer hebt).

Ze zijn wel duurder in aanschaf en je moet ruimte hebben om twee slangen aan je aquarium te hangen.

Ik heb zelf een JBL Cristalprofi en die doet het geweldig. Werkelijk onhoorbaar. Je kan slechts aan de rippeling in het oppervlak zien dat hij draait (hij staat wel in de kast). Overigens heb ik geen groot aquarium, dus denk niet dat een extern filter overkill is voor een zestigliterbakje.

Een extern filter geeft je wel weinig ruimte voor verwarming. Je verwarming komt dan toch in je aquarium, maar je hebt ook 'inline heaters' die in de loop van je externe filtersysteem komen te hangen.

Zelf heb ik een inline heater en een CO2-reactor geknutseld van wat afvoerbuizen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174499809
het wordt sws een interne filter
pi_174500069
Zelf weten. Voor voor interne filtratie zijn de bioflowfilters redelijk. Je hebt er een ingebouwde skimmer in en ze zijn relatief makkelijk leeg te halen. Wel zijn ze behoorlijk aan de prijs.

Tja, dan rest er niet veel meer dan kijken of de pomp schoon is, de as van de impeller onbeschadigd is en eventueel kijken of je met zachtere zuignappen kan werken of de pomp zo kan bevestigen dat het glas niet resoneert.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174505149
Interne filters bevatten vrijwel altijd wat weinig inhoud/oppervlak voor echt goede filtering en hebben daarom te veel stroming nodig.

Ze doen hun werk. Ongeveer. Stroming wat afknijpen en niet te veel vis (zeker geen Malawi), wel veel planten.
Whatever...
pi_174506409
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 23:45 schreef Spanky78 het volgende:
Interne filters bevatten vrijwel altijd wat weinig inhoud/oppervlak voor echt goede filtering en hebben daarom te veel stroming nodig.

Ze doen hun werk. Ongeveer. Stroming wat afknijpen en niet te veel vis (zeker geen Malawi), wel veel planten.
wat heb je het toch continu over malawi chiclide? de eerste opmerking die ik daarover maakte zei dat ik dat zou willen maar dat het niet past. Die komen er dus niet in.

Ik heb simpel weg geen plek voor een externe filter. dus moet het intern. Dan is dus de vraag of het nog wat uit maakt of ik een jbl, eheim of juwel kies. er is best veel keuze. zelf zeggen ze allemaal dat die beste en stilste is.
pi_174508042
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 20:29 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik heb de voorkeur voor externe filters. Die zijn vaak erg stil tot onhoorbaar (helemaal als je in het meubel onder het aquarium kan zetten), hebben een veel grotere filtercapaciteit dan interne filters, raken eigenlijk niet verzadigd waardoor de doorstroming goed blijft en ze zijn makkelijk te reinigen (en dat hoeft niet zo vaak te gebeuren als bij interne filters, mits je geen skimmer hebt).
Ik snap je uitleg, tot die laatste zin. Waarom hoef je alleen minder vaak schoon te maken als je geen skimmer hebt?
Lijkt me dat zo'n skimmer er juist voor zorgt dat er minder troep in komt en dat je met skimmer minder vaak schoon hoeft te maken?
pi_174510351
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 08:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik snap je uitleg, tot die laatste zin. Waarom hoef je alleen minder vaak schoon te maken als je geen skimmer hebt?
Lijkt me dat zo'n skimmer er juist voor zorgt dat er minder troep in komt en dat je met skimmer minder vaak schoon hoeft te maken?
Ik heb het over het schoonmaken van het filter, niet van het aquarium zelf.

Een skimmer trekt oppervlaktevervuiling naar het filter. Dat houdt je aquarium schoner, maar het filter krijgt daardoor wel veel (!) meer organisch afval te verwerken.
Dus als je een skimmer gebruikt, moet je het filter vaker reinigen.

Zonder skimmer is de hoeveelheid organisch afval gewoon veel lager en dan gaat het verhaal op dat je een extern filter minder vaak hoeft te reinigen dan een intern filter.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174510402
Ah, check, ik snap het! Dank voor de uitleg
pi_174510602
opgelost. heb een juwel bioflow one gekocht. mooi stil en compact geen losse verwarming meer. en het is stil. een licht gezoem maar dat is niet erg.

maar nu blijft mijn vraag wat zal ik er in doen. het is een 60cm bak. daar zitten nu 5 dwerg corry's in en een ancistrus. De 2 molly mannen, 1 tetra en 1 zwaardrager vrouw gaan weg.

ik wil erg nog 1 groepje in en een koppeltje dan zit het wel vol.

ik wil er iets bijzonders en moois in. de neon tetra's en ramirezi's of gourami's zijn mooi maar niet zo bijzonder.

hebben jullie tips voor een mooi klein scholenvisje en een klein blijvend koppeltje.
pi_174510766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:42 schreef Nico987 het volgende:
hebben jullie tips voor een mooi klein scholenvisje en een klein blijvend koppeltje.
Ik vind in mijn aquarium het schooltje kegelvlek-barbeeltjes (Trigonostigma hengeli) heel leuk, die zwemmen meestal echt als hele groep door de bak heen. Vooral als het filter net weer schoongemaakt is en er ineens meer stroming in de bak is zie je ze echt spelen met die stroming: tegenin proberen te zwemmen en zo :)

pi_174515346
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:42 schreef Nico987 het volgende:
opgelost. heb een juwel bioflow one gekocht. mooi stil en compact geen losse verwarming meer. en het is stil. een licht gezoem maar dat is niet erg.

oh, dus niet stil. :D

[ Bericht 6% gewijzigd door Jordy-B op 19-10-2017 15:40:15 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174515494
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:32 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

oh, dus niet stil. :D
niet meer dan mijn eheim vroeger maakte. waar overigens altijd lucht in kwam na een tijdje met gepruttel als gevolg.
pi_174515545
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik vind in mijn aquarium het schooltje kegelvlek-barbeeltjes (Trigonostigma hengeli) heel leuk, die zwemmen meestal echt als hele groep door de bak heen. Vooral als het filter net weer schoongemaakt is en er ineens meer stroming in de bak is zie je ze echt spelen met die stroming: tegenin proberen te zwemmen en zo :)

[ afbeelding ]
die zijn leuk moet ik er wel een extra gekleurt koppeltje bij zetten.
pi_174515546
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:39 schreef Nico987 het volgende:

[..]

niet meer dan mijn eheim vroeger maakte. waar overigens altijd lucht in kwam na een tijdje met gepruttel als gevolg.
Grapje, grapje. Je hebt geen echt stille interne filters. Ze zitten immers allemaal aan het glas.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174518542
Endler guppies? Danio Galaxy? Verschillende tetras (kardinaal, citroen' groene etc)?

Welk deel van de wereld wil je in je bak hebben? Azië? Afrika? Mengelmoes?
Whatever...
pi_174534986
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:42 schreef Nico987 het volgende:
opgelost. heb een juwel bioflow one gekocht. mooi stil en compact geen losse verwarming meer. en het is stil. een licht gezoem maar dat is niet erg.

maar nu blijft mijn vraag wat zal ik er in doen. het is een 60cm bak. daar zitten nu 5 dwerg corry's in en een ancistrus. De 2 molly mannen, 1 tetra en 1 zwaardrager vrouw gaan weg.

ik wil erg nog 1 groepje in en een koppeltje dan zit het wel vol.

ik wil er iets bijzonders en moois in. de neon tetra's en ramirezi's of gourami's zijn mooi maar niet zo bijzonder.

hebben jullie tips voor een mooi klein scholenvisje en een klein blijvend koppeltje.
Een hele leuke, klein blijvende en ook bijzondere Gourami is de Trichopsis. :) Kleine Knor Gourami. De T. pumila is de kleinste.. Het is een redelijk gemakkelijk visje, je kunt ze in kleine groepjes houden het liefst in een verhouding van 2 vrouwtjes op 1 mannetje. Helaas weten ze niet in elke winkel het geslacht te bepalen. Ze houden het liefst van en iets gedimd licht en zijn dan ook het mooist qua kleuren. Wanneer ze geslachtsrijp zijn gaan ze ook echt knorren naar elkaar tijdens de balts. Mannetjes proberen elkaar ook met knorren te intimideren. Opmerkelijk luid zelfs voor zulk klein visje, alsof er een mini ekster in je bak zit. Het geeft dan ook een leuke exotische jungle sfeer om ze te horen knorren wanneer het stil is in huis. Ze zijn ook erg nieuwsgierig, een beetje brutaal en kwajongensachtig onder elkaar en soms ook naar andere soorten. Maar wel vreedzaam en brengen andere geen schade toe.

Gewoon Super Cute..

^O^
pi_174540823
Goeramis zijn heel tof. Alleen vermijd collisa lalia, die zijn ontzettend ingeteeld (ze gaan snel dood en ziek enzo#.
Whatever...
pi_174550005
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:11 schreef Spanky78 het volgende:
Goeramis zijn heel tof. Alleen vermijd collisa lalia, die zijn ontzettend ingeteeld (ze gaan snel dood en ziek enzo#.
die heb ik een tijdje gehad ik bleef ze vervangen. erg mooi. volgens mij zag ik daar wildvang van in amersfoort..
pi_174550038
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 11:34 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Een hele leuke, klein blijvende en ook bijzondere Gourami is de Trichopsis. :) Kleine Knor Gourami. De T. pumila is de kleinste.. Het is een redelijk gemakkelijk visje, je kunt ze in kleine groepjes houden het liefst in een verhouding van 2 vrouwtjes op 1 mannetje. Helaas weten ze niet in elke winkel het geslacht te bepalen. Ze houden het liefst van en iets gedimd licht en zijn dan ook het mooist qua kleuren. Wanneer ze geslachtsrijp zijn gaan ze ook echt knorren naar elkaar tijdens de balts. Mannetjes proberen elkaar ook met knorren te intimideren. Opmerkelijk luid zelfs voor zulk klein visje, alsof er een mini ekster in je bak zit. Het geeft dan ook een leuke exotische jungle sfeer om ze te horen knorren wanneer het stil is in huis. Ze zijn ook erg nieuwsgierig, een beetje brutaal en kwajongensachtig onder elkaar en soms ook naar andere soorten. Maar wel vreedzaam en brengen andere geen schade toe.

Gewoon Super Cute..

^O^
die zijn erg leuk.. ga ik me even in verdiepen.
pi_174555781
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 23:35 schreef Nico987 het volgende:

[..]

wildvang
Heel veel aquariumwinkels krijgen de vissen via Ruinemans.. In ieder geval de moeite waard om te vragen of dat zo is. Dan kun je bij Ruinemans op de website kijken en die geven aan of het wildvang betreft. En dan kun je eventueel bestellen wat de winkel niet in huis heeft. De minimale afname is 10 exemplaren.

https://www.ruinemans.com(...)urami-indonesie.html

https://www.ruinemans.com/nl-NL/603/diklipgourami.html

Of je kan ook bij de store locator kijken wie allemaal van Ruinemans afneemt en daar informeren. Petsplace bv. nemen daar af en doen er niet moeilijk over als je zelf maar 4 exemplaren wil. Die bestellen gewoon.

Let wel op, bestellen en wildvang is geen garantie, vaak zat wildvang vissen gezien bij Petsplace die besmet zijn met parasieten. Worminfectie of huidparasieten zijn altijd aanwezige wildvang risico's. Verdiep je daar een beetje in, dat je het leert herkennen wanneer een vis gestrest is. Vooral als je niet over een quarantainebak beschikt. Om er een paar op te noemen, bijvoorbeeld een vis die verschoten is van kleur is absoluut gestrest. Het lul verhaaltje wat je vaak hoort dat ze thuis wel op rust en terug op kleur komen, daar moet je niet intrappen. Ook in de winkel hoort een vis goed op kleur en niet gestrest te zijn. Laat ze maar lekker zitten en niet kopen. Ingevallen buik? Wormen.. Niet kopen. Geknepen vinnen en niet actief? Stress. Niet kopen.

Elke aquarium heeft latent aanwezige parasieten, gestreste vissen zijn zwak en vallen hieraan gemakkelijk ten prooi als ze die al niet hebben. Gezonde vissen zijn actief hebben geen afwijkingen en voldoende weerstand om parasieten op natuurlijke wijze af te weren of ondervinden er weinig last van. Je loopt al genoeg risico met gezond uitziende vissen, houd het daarbij.

Heb geduld met zulke aankopen en koop alleen wat er goed en gezond uitziet.
pi_174560753
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 23:35 schreef Nico987 het volgende:

[..]

die heb ik een tijdje gehad ik bleef ze vervangen. erg mooi. volgens mij zag ik daar wildvang van in amersfoort..
heel mooi maar bijna allemaal gaan ze snel dood
Whatever...
pi_174640970
De vissen besloten.

ik heb nu:
5 corrydora's.
8 tetra white fin
en een koppel pelvicachromis taeniatus. ook snaragd pracht cichlide genoemd.

Het valt me nu alleen tegen hoe laag de tetra's in de bak zitten. die zouden in het midden moeten zitten. maar het is erg druk nu in de onderste helft. en stil in de bovenste.
pi_174643377
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 00:15 schreef Nico987 het volgende:
De vissen besloten.

ik heb nu:
5 corrydora's.
8 tetra white fin
en een koppel pelvicachromis taeniatus. ook snaragd pracht cichlide genoemd.

Het valt me nu alleen tegen hoe laag de tetra's in de bak zitten. die zouden in het midden moeten zitten. maar het is erg druk nu in de onderste helft. en stil in de bovenste.
Zorg voor wat hogere planten en eventueel een lelieachtige. Beschutting, zeker bovenin helpt enorm.

Daarnaast moeten de vissen ook gewoon even wennen. Bij echt vreemd gedrag extra verversen.let op ammonia en nitriet.
Whatever...
pi_174646060
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 00:15 schreef Nico987 het volgende:
Het valt me nu alleen tegen hoe laag de tetra's in de bak zitten. die zouden in het midden moeten zitten. maar het is erg druk nu in de onderste helft. en stil in de bovenste.
Dat is meestal vluchtgedrag en een teken dat ze zich niet op hun gemak voelen. Ze kunnen immers nergens anders naar toe in zo'n glazen doos en willen de diepte in duiken maar die is er ook niet. Zou kunnen wat Spanky zegt, te weinig beschutting en teveel open ruimte. Ook te sterk verlicht, wat weer terug te herleiden is naar te weinig beschutting, planten werpen schaduw en filteren/dimmen het licht. Ook een te sterke stroming wat vaak het geval is in kleinere aquariums kan een oorzaak zijn.

Dus dit kun je stapsgewijs allemaal testen. Kijk naar het gedrag wanneer het licht uit is, veranderd dit gedrag dan weet je dat je of je licht moet dimmen of meer beschutting moet creëren dmv planten en of takken. Drijfplantjes als Braziliaans Kikkerbeet kunnen hier een mooie uitkomst bieden. Dit drijft los op het water geeft beschutting filtert het licht en het neemt voedingstoffen op zoals ammonia, nitriet en nitraat etc.

Veranderd het gedrag niet wanneer het donkerder is, zet dan eens de pomp uit voor een uurtje en kijk of het veranderd. Zo ja, verander dan eens de richting van de stroming, helpt dit allemaal niet verlaag dan de pomp capaciteit, meeste pompen hebben daar wel een schuifje voor.

Blijft het allemaal alsnog hetzelfde kijk dan ook eens goed of die Cichliden misschien de boel gek maken.. Tetra's zitten wat lager in de voedselketen, kunnen wel geïntimeerd worden door onderling agressief gedrag van grotere soorten, vooral in beperkte ruimte. Dit zit er gewoon genetisch ingebakken.

:)
pi_174646125
Hier zaten ze de eerste twee dagen ook wat laag in de bak (midden-ish), maar uiteindelijk werden ze meer op hun gemak. Had gewoon even wat tijd nodig. :)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_174647908
beschutting in de bak is begoorlijk in orde denk ik. ik heb iets van een soort hoge slierten in het aquarium. ca 1/3de van het water oppervlakte wordt hierdoor beschut.

de cichlide houden zich wat afzijdig. zwemmen rustig door het schooltje zonder te pikken of stress.

de pomp kan wel een ding zijn. even zien hoe ik de uitstroom lan aanpassen. maar eerst even uitzetten is een goed idee.
pi_174673951
Het uitzetten van mijn pomp veranderde niks. inmiddels zitten ze hoger met de pomp aan. gekke beesten.

De kersenbuikjes kwamen wel heel mooi op kleur. toen die weer aan ging werden ze ook weer bleker. de filter toch maar knijpen. iemand tips hoe?

mijn waterwaardes zijn:
no3=50
no2=0
gh=4
kh=6
ph is 7.2

voor alle vissen mag gh wel wat omhoog naar ca 8. Ik ging er vanuit dat dat ook zo helpen met de kleur. nog eens of iemand tips heeft hoe dit te doen.
pi_174674282
50 ppm nitraat is best wel hoog.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174674708
Dat klopt. gekke is dat na verversen die 50 blijft.
pi_174677548
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:56 schreef Nico987 het volgende:
Dat klopt. gekke is dat na verversen die 50 blijft.
Het zou kunnen dat je veel nitraat in je drinkwater hebt. Meet je kraanwater eens.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174678649
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:15 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het zou kunnen dat je veel nitraat in je drinkwater hebt. Meet je kraanwater eens.
Dit, al meen ik me te herinneren dat nitraat in NL nergens zo hoog is. Je kunt vaak de waarden op de site van je waterbedrijf terugvinden trouwens. Als dat enorm afwijkt van jou wmeting, is je meting wellicht niet in orde (slecht meetsetje, of onnauwkeurig).
Whatever...
pi_174681357
uit de kraan komt een no3 van 25. vorige week vervangen nu nog een eens. nitraat is ook ca 25 nu. even zien hoe snel het nu op loopt.

ik heb een jbl teststrip setje gewoon de goedkoopste die ik zag liggen. is dat een slecht merk?

iemand nog tips voor de GH op te hogen en het liefst de ph iets te laten zakken.

Vitens geeft geen waarde voor het nitraat.
pi_174681461
Die teststrips zijn verre van accuraat.

Ik had eerst zo'n testset-koffer (van Sera geloof ik, maar je hebt ze ook van andere merken) met van die druppeltestjes, maar heb sinds maart de Seneye.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_174681637
Ik heb geen vertrouwen in teststrips.

Ik gebruik zelf de NO3- en PO4-tests van salifert.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174682454
Ach, je meet nitraat en geen nitriet, dat is goed nieuws mbt je filtering. Verder zijn strips notoir onnauwkeurig
Whatever...
pi_174685856
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 23:15 schreef Spanky78 het volgende:
Ach, je meet nitraat en geen nitriet, dat is goed nieuws mbt je filtering. Verder zijn strips notoir onnauwkeurig
maar ook nitraat wil je niet te veel hebben toch?
pi_174686052
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 08:25 schreef Nico987 het volgende:

[..]

maar ook nitraat wil je niet te veel hebben toch?
Nee. Maar 25 is geen probleem. Zeker niet omdat je het meer met strips. Het kan ook 5 zijn. Dat verschil zie je amper.

Als het gelijk is aan je kraanwater is het goed en kun je amper lager komen. Tenzij je ook reducerend gaat filteren.
Whatever...
pi_174686982
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 08:46 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nee. Maar 25 is geen probleem. Zeker niet omdat je het meer met strips. Het kan ook 5 zijn. Dat verschil zie je amper.

Als het gelijk is aan je kraanwater is het goed en kun je amper lager komen. Tenzij je ook reducerend gaat filteren.
dat zal wel ingewikkeld zijn dus nee.

maar hoe de gh op krikken. is daar spul voor? of moet ik er een kalkhoudende steen in gooien?
pi_174687827
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:45 schreef Nico987 het volgende:
maar hoe de gh op krikken. is daar spul voor?
Magnesiumsulfaat of Epsomzout, is iets dat de gH verhoogd en ook nog eens door je planten als voeding gebruikt word. :) Het is Calcium en Magnesium wat bepalend is voor de hardheid, magnesium zit het minst, zelfs bijna niets in kraanwater, dus calcium heb je al.. Je kunt 2 tot 5 mg/l aan magnesiumsulfaat aan je aquarium toevoegen..100 liter bak 5 gram Epsomzout is ongeveer 5mg/l. En zal je gH ook een beetje verhogen. Verder hoef je er niet zoveel aandacht aan te besteden er is niets mis met zacht water.

50mg/l nitraat valt ook nog wel mee, voor een goed beplant aquarium is 40mg/l de uitgangswaarde. Dan zit je net iets daarboven.. Maar zoals al aangehaald test setjes zijn bijzonder onnauwkeurig, daarnaast is het ook moeilijk om met een kleurenkaart de waarde precies te bepalen. Maar nitraat in drinkwater is ook gerelateerd aan volksgezondheid, men verdenkt nitraat als veroorzaker van de Blauwe Baby ziekte. De waterbedrijven in Nederland geven daarom de nitraatwaarde per regio aan op hun website. Zodat ouder van zuigelingen zelf kunnen bepalen of ze beter flessenwater of kraanwater kunnen gebruiken. In mijn regio geeft het waterbedrijf aan dat het nitraat gehalte > 40 mg/l is.. :) Dus ik zal ook wel eerder rond de 50 zitten. Meer hoef ik niet te weten en ook geen test voor nodig verder. De planten verbruiken het wel..
pi_174688515
De hardheid is wel belangrijk aangezien mijn kersenbuik en hogere gh vraagt. en best veel hoger. dus niks mis mee als je zuid amerikaanse vissen hebt idd.
pi_174692195
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 11:16 schreef Nico987 het volgende:
De hardheid is wel belangrijk aangezien mijn kersenbuik en hogere gh vraagt. en best veel hoger. dus niks mis mee als je zuid amerikaanse vissen hebt idd.
En wat heb je? ;) De meerderheid is zuid Amerikaans... Afijn ik ga de welles nietes diskissue niet met je aan..
pi_174692409
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:56 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

En wat heb je? ;) De meerderheid is zuid Amerikaans... Afijn ik ga de welles nietes diskissue niet met je aan..
dat klopt.
de cory's hebben graag een gh van 5 of hoger.
de tetra's 4 of hoger en de kersenbuiken 8 of hoger.

alleen voor tetra's is de hardheid nu goed. dus het is denk ik echt wel zinvol om deze te verhogen.

de aquarium specialist vond het ook wel zinvol. ik was alleen zo slim om met pas ververst water te komen daar kon hij niks mee logischer wijs.
pi_174693447
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:08 schreef Nico987 het volgende:

[..]

dat klopt.
de cory's hebben graag een gh van 5 of hoger.
de tetra's 4 of hoger en de kersenbuiken 8 of hoger.

alleen voor tetra's is de hardheid nu goed. dus het is denk ik echt wel zinvol om deze te verhogen.

de aquarium specialist vond het ook wel zinvol. ik was alleen zo slim om met pas ververst water te komen daar kon hij niks mee logischer wijs.
Als je een goede bemesting gebruikt helpt dat al. Dan zit daar ook magnesium bij. Zeker ook van belang voor je planyen. Bladgroen bevat namelijk magnesium. Zonder gaat een plantndood. Misschien nadat eerst gaan doen voordat je voor 1 vis een hoge gh gaat maken.

Daarnaast... Waarom kies je een dergelijke combinatie als je weet dat ze qua gh niet passen?

Enneh. Ik zou niet boven de 6 gaan. Die kersenbuik past zich wel aan.
Whatever...
pi_174696005
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:08 schreef Nico987 het volgende:
de aquariumspecialist
Moet je op zijn woord geloven, vooral als je bij zijn antwoorden op de achtergrond een kassa hoort rinkelen. ^O^
pi_174706087
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:34 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Moet je op zijn woord geloven, vooral als je bij zijn antwoorden op de achtergrond een kassa hoort rinkelen. ^O^
zoals de waard is....
pi_174728308
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 00:34 schreef Nico987 het volgende:

[..]

zoals de waard is....
Nee hoor, als ik een winkeltje zou hebben, dan was ik een dief van eigen beurs en zou de mensen alleen verkopen en adviseren wat ze echt nodig hebben. En daarmee veel te weinig verkopen en waarschijnlijk snel failliet gaan. Daarom heb ik geen winkeltje en werk er ook niet. Zou ik er werken stond ik binnen een week weer op straat.

In de aquariumhobby, wat eigenlijk een verkeerde noemer is, het is veel meer dan een hobby, het is een (grote) verantwoording. En hierbij hoort eerst een hoop ervaring en een hoop huiswerk.
En de juiste weg naar succes hierin begint bij de stelregel en het acroniem KISS.. "Keep It Simpel Stupid." Hoe moeilijker je denkt, hoe moeilijker je het voor je visjes maakt, want zij zullen als enige het zwaarst te leiden hebben onder de fouten die wij maken.

Bij de aquariumspecialist/winkel is alles mogelijk die willen jouw keuze niet beperken. Die wil jouw keuze alleen maar groter maken.. En die kan je voor zowat alles wel een pilletje, poedertje of flesje aansmeren. Voor hun is dat begrijpelijk kassa en pensioen garantie, voor jou zijn het alleen maar nog meer vragen. Zodoende kom je hier terecht en misschien weer terug bij die specialist om zijn kassa opnieuw te laten rinkelen. Op het eind van de rit ben je alleen maar centen aan het uitgeven om het voor jezelf en veel belangrijker nog voor de visjes moeilijker te maken.

kijk eerst wat je krijgt uit de kraan. En hier in Nederland komt er voor de aquariumhobbyist goud uit de kraan, want chloor wordt hier bijna niet meer gebruikt. Die waarde uit je kraan is een vast gegeven, zoek hiermee wat daar het beste in past.. Dit zal beslist je keuze kunnen beperken, maar uit verantwoording naar de visjes die erin moeten leven moet je dit maar voor lief nemen.

Ga je van deze waarde afwijken dan loop je letterlijk en figuurlijk tegen een hoop geëmmer aan met poedertjes en flesjes. En het is alleen maar onnodig gedoe om 60 liter water continue op een afwijkende waarde stabiel te houden. En omdat de testsetjes in de winkel naast onnauwkeurig ook nog eens duur zijn, weet je eigenlijk helemaal niet wat je aan het doen bent. Al helemaal wanneer je geen verstand hebt van scheikunde en biochemie.

Hiermee experimenteren op levende visjes zonder dat je weet wat je doet, zou strafbaar moeten zijn.. Het tegendeel is helaas waar, de aquariumspecialist moedigt je aan dit te doen met de visjes die hij je verkoopt. Pakt je geld af en schuift de verantwoording af naar jou. }) Wettelijk en feitelijk is de aquariumvis het minst gewaardeerde en meest mishandelde huisdier ter wereld. Miljoenen per jaar sterven een verschrikkelijke dood omdat de hobbyist niet weet wat ie doet. oO/

Dit kan alleen maar veranderen bij jou!! En niet bij de specialist waar jij je spullen koopt.

Heel veel succes met de waard te vertrouwen zoals ie zelf werkelijk is. <O)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 29-10-2017 06:15:47 ]
  maandag 27 november 2017 @ 21:45:47 #220
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_175349542
Mijn Shubunkins zijn terug naar de vorige eigenaar wegens -veel- te groot gegroeid voor mijn bak.

Nu zitten er alleen nog 1 Sumatraan en 1 meerval in de bak. Ik heb begrepen dat die Sumatranen liever rellen in groepjes.
Voor ik in de aquariumhandel verse ga zoeken, is er wellicht iemand die dergelijke klein blijvende koudwatervissen juist liever kwijt is? (of mag dat niet in dit topic?)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_175352076
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 21:45 schreef fietsie het volgende:

Voor ik in de aquariumhandel verse ga zoeken, is er wellicht iemand die dergelijke klein blijvende koudwatervissen juist liever kwijt is? (of mag dat niet in dit topic?)
de sumatraan is volgens mij een tropische vis. en ze worden blij ban ca 24 graden. Nu je toch een verwarming haalt kun je veel leukere dingen kopen voor in het aquarium.

er is veel gratis aanbod op marktplaats van dit soort visjes.
  dinsdag 28 november 2017 @ 11:54:52 #222
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_175358292
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 23:26 schreef Nico987 het volgende:

[..]

de sumatraan is volgens mij een tropische vis. en ze worden blij ban ca 24 graden. Nu je toch een verwarming haalt kun je veel leukere dingen kopen voor in het aquarium.

er is veel gratis aanbod op marktplaats van dit soort visjes.
Hij komt bij mensen uit een koudwaterbak, waar hij 2 jaar in een niet-schoongemaakte groene smurrie overleefde. Bij mij zit ie nu 8 maanden in onverwarmd water, en het is nog steeds een druk baasje, geen visstick :D

(Koud als in kamertemp, dus geen stroom verbruikend element erin).

Hoe zou ik moeten zien of hij het te koud heeft? (Gedrag, uiterlijke kenmerken)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_175368612
http://www.seriouslyfish.com/species/puntigrus-tetrazona/

Van 20°C - 26°C kan deze gehouden worden, daaronder wordt het risico groter dat ze het niet overleven.. 1 zwaluw maakt nog geen zomer. ;)
  zondag 17 december 2017 @ 15:28:01 #224
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_175785367
De kleine eenzame Sumatraan werd steeds neurotischer (op-neer-op-neer zwemgedrag) en heeft daarom nu 5 (helaas veel kleinere) broertjes en zusjes erbij gekregen.

En van Sinterklaas kregen ze er ook een verwarmingselementje bij.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_175957683
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 20:29 schreef Janetje het volgende:
Deze reeks is evil.
Ik lees al een stuk of 40 topics mee, zonder dat ik een aquarium heb. Nu liep ik van de week even bij De Rifwachter naar binnen ben ik helemaal verkocht }:|
Moet er dan toch maar eens van komen.
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:35 schreef Kreator het volgende:

[..]

Once you're hooked....
Nou, het is gelukt.
Mijn eerste 60 liter-bak staat nu een week in te draaien. :D
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_175958051
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 december 2017 21:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bijna 6 jaar later... :D
Ik lees me graag goed in.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_175958122
Neuh, die tijd hebben we gehad.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_175958399
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 21:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh okee, dat heb ik gemist dan...
Ach ja... ;)
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_175974596
Ik heb al een lange tijd planaria en sinds kort ook hydra in mijn aquarium.
Nu zit ik te denken aan een flubenol behandeling, maar ik heb ook 4 zebraslakken. Heeft iemand misschien een idee wat te doen?
pi_175977697
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 16:49 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik heb al een lange tijd planaria en sinds kort ook hydra in mijn aquarium.
Nu zit ik te denken aan een flubenol behandeling, maar ik heb ook 4 zebraslakken. Heeft iemand misschien een idee wat te doen?
Ik zou zoeken naar visjes en lagere dieren die dit soort ongewenste gasten graag eten.

Sowieso verstandig om je aquarium zo te bezetten dat je voldoende Vuileters en plateneters hebt.

Corydoras schijnen Planaria te eten, anetome Helena eten Hydra. Echter eten die laatste misschien jouw slakken weer.

Een paar amanogarnalen (en of andere garnalen) zijn altijd een goed idee als opruimploeg. Als ze detritus al niet opeten kruipen ze er wel door een zorgen ze dat het in je filter kan komen.
Whatever...
pi_175989217
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 19:17 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zou zoeken naar visjes en lagere dieren die dit soort ongewenste gasten graag eten.

Sowieso verstandig om je aquarium zo te bezetten dat je voldoende Vuileters en plateneters hebt.

Corydoras schijnen Planaria te eten, anetome Helena eten Hydra. Echter eten die laatste misschien jouw slakken weer.

Een paar amanogarnalen (en of andere garnalen) zijn altijd een goed idee als opruimploeg. Als ze detritus al niet opeten kruipen ze er wel door een zorgen ze dat het in je filter kan komen.
Ik heb nu alleen vuurgarnalen in mijn bak en liever geen vissen erbij.
Corydoras kan ik nog wel overwegen, gaat wel goed samen met garnalen toch?
Heb je enig idee welke corydoras planaria eten? Ik heb begrepen dat niet alle soorten ze eten.
De grote poelslak schijnt hydra te eten, die zou ik ook kunnen proberen.
pi_175989986
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:15 schreef VaderVanJezus het volgende:

[..]

Ik heb nu alleen vuurgarnalen in mijn bak en liever geen vissen erbij.
Corydoras kan ik nog wel overwegen, gaat wel goed samen met garnalen toch?
Heb je enig idee welke corydoras planaria eten? Ik heb begrepen dat niet alle soorten ze eten.
De grote poelslak schijnt hydra te eten, die zou ik ook kunnen proberen.
Yip.

Op die manier los je het nu misschien niet helemaal op en zul je wellicht nog flubenol nodig hebben. Maar voorkom je straks dat de boel helemaal misgaat.
Whatever...
pi_175992665
Het product No planaria van Biomax werkt heel erg goed tegen planaria. het is compleet veilig voor garnalen en vissen. Maar sommige soorten slakken kunnen er weer niet zo goed tegen. Op de beschrijving staat getest op en veilig voor de meest voorkomende slakken, maar bv Appelslak legt echt wel het loodje.

Voor Hydra moet je inderdaad met wat zwaarder geschut komen wat je bij de dierenarts kunt halen.

Hoe dan ook ook al zegt het product veilig voor dit en dat, het gevaarlijkst is nog de bijwerkingen na het gebruik van welk middeltje dan ook. Je dood namelijk een groot aantal dieren in een hele korte periode. Je kunt wel stellen voor elke platworm die je telt x 100 is geen uitzondering. Wat resulteert in een behoorlijk massagraf aan dode wormen in je substraat, die gaan allemaal rotten. Dit is op geen enkele manier te overzien. En dit kan gevaarlijke ammonia en nitriet pieken veroorzaken waarmee je al de garnalen vergiftigt. Ook al meet je het niet, de concentratie in de toplaag van het substraat waar de garnaaltjes veel rondkruipen of vissen in rond woelen kan voldoende zijn om ze langzaam ziek te maken. Ook kan een hoge concentratie dood en rottend organisme in je substraat een blauwalg uitbraak veroorzaken. Blauwalgen zijn Cyanobacteriën die eten dit rottend materiaal en daarmee ook weer giftige stoffen uitscheiden.

Dus als je voorneemt een middel tegen platworm en hydra te gebruiken doe dan na de voorgeschreven behandeling zo'n aantal weken lang dagelijks water verversen, minimaal 50%. En blijf ook daarna nog geruime tijd de boel goed in de gaten houden op blauwalg in het substraat, dit verzamelt zich meestal op lichte plekken zoals in het substraat aan het glas. :)
  Official ESF Kreviewer maandag 25 december 2017 @ 16:50:28 #238
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_175995739
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 december 2017 21:39 schreef Janetje het volgende:

[..]

[..]

Nou, het is gelukt.
Mijn eerste 60 liter-bak staat nu een week in te draaien. :D
Nice... 14.gif

Pics welkom.
pi_176015986
Dag 1


Dag 6


Zojuist de achterplant getopt, omdat hij wel héél hard gaat.
Dag 9, vandaag.


-edit- ah, imgurlinkjes flippen een beetje vandaag..

[ Bericht 10% gewijzigd door Janetje op 26-12-2017 19:46:31 ]
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_176019271
Planaria en hydra kan je ook doden met kaliumpermanganaat. Dat is mijn dip bij uitstek en daarmee worden alle nieuwe planten behandeld. Het werkt ook prima tegen parasieten op vissen, maar het is niet zo goed voor je garnalen. Als je de gelegenheid hebt om je garnalen en eventuele andere beestjes die je wil behouden uit de bak te vissen, dan kan je de hele bak ineens behandelen.

Alleen heb je wel wat meer voorzorgsmaatregelen nodig als je met kaliumpermanganaat werkt, dan bij bijvoorbeeld bleek.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Official ESF Kreviewer woensdag 27 december 2017 @ 16:29:01 #241
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_176044145
Ziet er mooi uit, janetje. Gaan er vissen in?
pi_176052013
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:29 schreef Kreator het volgende:
Ziet er mooi uit, janetje. Gaan er vissen in?
Thanks!
Ja, ik zat te denken aan sherrybarbelen en crystal red/black-garnalen. Maar misschien is dat nomnom-technisch niet de beste combinatie.

Heb je nog andere startersaanbevelingen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Janetje op 27-12-2017 20:43:37 ]
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_176054624
Sherrybarbelen zijn met hun vijf centimeter veel te groot voor zo'n klein bakje, vind ik althans.

Je bakje gaat heel klein ogen als je er een relatief grote vis in zet, dus ik zou er persoonlijk voor kiezen om een soort te nemen die klein blijft. Klein als niet langer dan 30-35 mm.

Dus zou ik eerder gaan voor iets als Robijnrode Tetra (Axelrodia Riesei), Vuurneon, Neon Tetra, Vuurzalm (Hyphessobrycon Amandae), (micro)Rasbora Rubescens of wellicht een Glowlight Danio (Danio Choprae).

Alle vissen zullen je garnalen pesten, maar een kleinere vis zal het vooral op kleinere garnalen gemunt hebben. En dat is een kwestie van het hebben van voldoende verstopplaatsen voor die kleintjes, in de vorm van bijvoorbeeld mos, al zullen ze ook wel in je grasveldje in spe kruipen.

Wat de garnalen betreft... waarom ga je niet voor een mooie blauwe garnaal? Door je roodbruine ondergond denk ik dat Cherry's niet echt mooi uitkomen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Jordy-B op 28-12-2017 05:25:35 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176084192
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 21:29 schreef Jordy-B het volgende:
Sherrybarbelen zijn met hun vijf centimeter veel te groot voor zo'n klein bakje, vind ik althans.

Je bakje gaat heel klein ogen als je er een relatief grote vis in zet, dus ik zou er persoonlijk voor kiezen om een soort te nemen die klein blijft. Klein als niet langer dan 30-35 mm.

Dus zou ik eerder gaan voor iets als Robijnrode Tetra (Axelrodia Riesei), Vuurneon, Neon Tetra, Vuurzalm (Hyphessobrycon Amandae), (micro)Rasbora Rubescens of wellicht een Glowlight Danio (Danio Choprae).

Alle vissen zullen je garnalen pesten, maar een kleinere vis zal het vooral op kleinere garnalen gemunt hebben. En dat is een kwestie van het hebben van voldoende verstopplaatsen voor die kleintjes, in de vorm van bijvoorbeeld mos, al zullen ze ook wel in je grasveldje in spe kruipen.

Wat de garnalen betreft... waarom ga je niet voor een mooie blauwe garnaal? Door je roodbruine ondergond denk ik dat Cherry's niet echt mooi uitkomen.
Uitgebreid! Thanks.
Qua formaat geef ik je eigenlijk wel gelijk. Ik was ook aan het kijken naar Boraras brigittae, of valse neons. En een blauwe garnaal steekt inderdaad beter af. Gelukkig heb ik nog wat indraaitijd om te beslissen. :)

Het is misschien niet helemaal goed te zien, maar ik heb op een aantal stukken spiderwood mos gebonden. Hopelijk slaat dat een beetje aan.
Ik zou wel blij zijn wanneer het hout van zijn bactievachtje af is...
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_176084842
Oh, mos doet het eigenlijk altijd wel. Denk er wel om dat je héél goed schoonmaakt als je mos snoeit.

Mos heeft maar een heel klein fliebertje nodig om weer uit te kunnen groeien tot een nieuw plantje, dus als je niet donders goed schoonmaakt na het snoeien, komt er na een week ineens overal mos tevoorschijn.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176089830
Een ontsnapt fliebertje zich inderdaad al sneaky genesteld op een onbedekt stuk hout.

Ik word overigens wel wat paranoïde van de opstart.
Het lijkt goed te gaan (teststripjes, helder water), maar is dat ook zo... :7
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_176143830
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:18 schreef Janetje het volgende:
Het lijkt goed te gaan (teststripjes, helder water), maar is dat ook zo... :7
Leuk bakkie heb je daar gemaakt. ^O^

De enige testen die eventueel wat voor je kunnen betekenen, als je absoluut wil testen is ammonia en nitriet. Dit zijn de voor vissen etc, giftige stoffen. En tijdens de opstart heb je de eerste weken nog te weinig bacteriën om dit om te zetten naar nitraat. Dan kunnen ongezonde ammonia en nitriet pieken voordoen. Dus gewoon even een weekje of 8 laten draaien om het substraat de tijd te gunnen een bacteriepopulatie te groeien.. En in de eerste weken veel water verversen, paar keer per week, om eventueel ammonia en nitriet uit de boden te spoelen, dan voor de zekerheid even op deze 2 testen. Liefst dagelijks in week 8. Blijven beide die hele week op 0 dan is het tijd voor visjes en zo. Geduld hebben die eerste 8 weken is een schone zaak, het is even door de zure appel heen bijten en 8 weken naar een aquarium zonder vissen kijken.

Alle andere testen is weg gegooid geld, ze zijn erg onnauwkeurig en hierover staan veel te veel indianen verhalen op internet. Wanneer je er eenmaal aan begint wordt je meegezogen in de Matrix en zie je van de bomen het bos niet meer, je wordt er maar weinig wijzer van.

Daarna consequent 1 x per week 50% water verversen vooral wanneer je plantenmest gaat toevoegen.. Kijk wel even op de site van je waterbedrijf of er chloor wordt gebruikt. Zo nee, niets aan de hand hoef je ook geen waterverbeteringsmiddeltjes aan te schaffen. En even op hun site opzoeken hoeveel nitraat er in jullie kraanwater zit. Dit geven ze hier in Nederland ook aan ivm blauwe baby ziekte. Is dit >20 mg/l hoef je ook geen zorgen te maken over nitraat tekort bij de planten en kun je volstaan met een meststof zonder toegevoegd nitraat. Verder naar de planten kijken, hun gezondheid is de beste test die er is wat betreft plantenmest. Zonder plantenmest zou je eens in de 2 a 3 weken kunnen verversen, dat is even gezond verstand gebruiken, dat ligt allemaal beetje aan de hoeveelheid vissen.. En komt er geen chloor uit je kraan, dan hoef je niet te prutsen met waterverbeteringsmiddeltjes, dan kun je verversen zoveel en zo vaak als je maar wil, het kan geen kwaad. Schoon vers water is het belangrijkste medicijn in je bak. Vooral als je maar een klein bakkie hebt, kleine hoeveelheid water gaat sneller over de kop dan een grote hoeveelheid. :)
pi_176174868
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:33 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Leuk bakkie heb je daar gemaakt. ^O^
Dank! Ik ben er erg blij mee. Nu zien hoe het verloopt.
Alle ervaringsadvies is meer dan welkom :). Er is zoveel tegenstrijdigheid te vinden.

quote:
De enige testen die eventueel wat voor je kunnen betekenen, als je absoluut wil testen is ammonia en nitriet. Dit zijn de voor vissen etc, giftige stoffen. En tijdens de opstart heb je de eerste weken nog te weinig bacteriën om dit om te zetten naar nitraat. Dan kunnen ongezonde ammonia en nitriet pieken voordoen. Dus gewoon even een weekje of 8 laten draaien om het substraat de tijd te gunnen een bacteriepopulatie te groeien..
Och, het testen wat ik doe is vrij beperkt (JBL easytest) - en ik besef me goed dat er in de methode van het aflezen van kleurtjes een redelijke foutmarge zit. Grappig dat daar dan weer geen NH4 in wordt meegenomen...

In mijn planning was ik uitgegaan van 5 weken (dat vind ik in de meeste documentatie terug).
Waar komt het advies van 8 vandaan?

quote:
En in de eerste weken veel water verversen, paar keer per week, om eventueel ammonia en nitriet uit de boden te spoelen, dan voor de zekerheid even op deze 2 testen. Liefst dagelijks in week 8.

Blijven beide die hele week op 0 dan is het tijd voor visjes en zo. Geduld hebben die eerste 8 weken is een schone zaak, het is even door de zure appel heen bijten en 8 weken naar een aquarium zonder vissen kijken.
Ook zonder vissen ben ik er niet voor weg te slaan. ;)
De eerste week heb ik om de dag 50% ververst. Vanaf week 2 om de 2 dagen ik was van plan dat over de komende weken heel langzaam af te bouwen naar 1x pw. En daarna inderdaad gezond verstand.
Nitriet so far op 0.

quote:
Alle andere testen is weg gegooid geld, ze zijn erg onnauwkeurig en hierover staan veel te veel indianen verhalen op internet. Wanneer je er eenmaal aan begint wordt je meegezogen in de Matrix en zie je van de bomen het bos niet meer, je wordt er maar weinig wijzer van.
There is no spoon.

Mijn doelstelling is; 'het niet volledig verkeerd aanpakken'.
Maar dan zonder daarbij door te slaan. :)

quote:
Daarna consequent 1 x per week 50% water verversen vooral wanneer je plantenmest gaat toevoegen.. Kijk wel even op de site van je waterbedrijf of er chloor wordt gebruikt. Zo nee, niets aan de hand hoef je ook geen waterverbeteringsmiddeltjes aan te schaffen. En even op hun site opzoeken hoeveel nitraat er in jullie kraanwater zit. Dit geven ze hier in Nederland ook aan ivm blauwe baby ziekte. Is dit >20 mg/l hoef je ook geen zorgen te maken over nitraat tekort bij de planten en kun je volstaan met een meststof zonder toegevoegd nitraat.
Iets chloride en gem. ~3 mg/l nitraat.
Nitraat is volgens de quicktest wel binnen de acceptabele marges.
Sinds opstart voeg ik een kleine dosis FloraCarbo toe.

quote:
Verder naar de planten kijken, hun gezondheid is de beste test die er is wat betreft plantenmest. Zonder plantenmest zou je eens in de 2 a 3 weken kunnen verversen, dat is even gezond verstand gebruiken, dat ligt allemaal beetje aan de hoeveelheid vissen.. En komt er geen chloor uit je kraan, dan hoef je niet te prutsen met waterverbeteringsmiddeltjes, dan kun je verversen zoveel en zo vaak als je maar wil, het kan geen kwaad. Schoon vers water is het belangrijkste medicijn in je bak. Vooral als je maar een klein bakkie hebt, kleine hoeveelheid water gaat sneller over de kop dan een grote hoeveelheid. :)
Aan het 'naar de planten kijken' moet ik nog even wennen... Er zit inmiddels bruine troep op
sommige planten, wat lijkt op voor zover ik dat als noob kan inschatten, bruinalg. Dus dat zou theoretisch goed moeten komen.

De schimmelplukjes op het spiderhout beginnen inmiddels af te nemen (yuck).
Planten groeien gestaag door en komen beter op kleur. Water is helder.

Begin week 3 ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door Janetje op 31-12-2017 00:45:41 ]
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_176215233
quote:
14s.gif Op zondag 31 december 2017 00:25 schreef Janetje het volgende:
Er is zoveel tegenstrijdigheid te vinden.
Dat komt omdat het ook nog steeds een heel erg groot grijs gebied is. De natuur werkt nogal complex met haar biochemische cocktail van verschillende elementen en organismen welke per samenstelling, regio en of klimaat totaal anders op en met elkaar kunnen reageren. Dit werkt allemaal zo complex samen dat het onmogelijk 100% feitelijk in een notendop is te proppen. Elk boek over dit thema, hoe dik het ook is kan nooit alles omvatten en is eigenlijk maar een verzameling algemeen aanvaarde theorieën, geloof en opvattingen in een notendop.

Nu proberen wij in een bak water wat we dan Aquarium noemen in de Vivarium hobby wat weer staat voor Leefruimte en deze dan op een natuurlijk mogelijke wijze na te bootsen. Maar in werkelijkheid heeft zo'n klein gesloten systeem maar weinig met de natuur te maken. Alleen al omdat het een klein gesloten systeem is werkt het al helemaal anders. In deze samenstelling van verschillende materialen en elementen stoppen wij dan in verhouding veel meer planten en vissen per oppervlak en volume dan dat je in de natuur ooit zult vinden. En zo heeft elk aquarium als klein biochemisch fabriekje zijn eigen individuele eigenschappen in hoe het is samengesteld en hoe het word gehouden.

Neen bijvoorbeeld Dr. Diana Walstad en haar boekwerken "De Ecologie van het beplante aquarium". Wordt met meerderheid in dit wereldje als de heilige bijbel gezien die iedere aquariumhouder gelezen moet hebben. Hiervan zijn al 2 uitgaven verschenen en is inmiddels is ze weer bezig aan een derde uitgave. Omdat proefondervindelijk bepaalde gestelde theorieën in de eerste 2 uitgaven toch niet geheel correct en aan revisie toe zijn.

De bron van alle tegenstrijdigheid en welles nietes discussies op internet zijn de hobbyisten die aannemen dat hun ervaringen en bevindingen universeel zijn en dus voor iedereen dan wel hetzelfde zal werken.

quote:
14s.gif Op zondag 31 december 2017 00:25 schreef Janetje het volgende:
In mijn planning was ik uitgegaan van 5 weken (dat vind ik in de meeste documentatie terug).
Waar komt het advies van 8 vandaan?
Die 5 weken is een algemeen aanvaarde theorie gebaseerd op ervaringen om voor ons met ongeduld vervulde mensen zo snel mogelijk van een volledig ingericht aquarium te kunnen genieten. Deze periode die je in de algemene documentatie terug vind is ook een beetje commercieel gecreëerd. Net zo als de minimum maat vis en aantal per volume of minimum aantal per school is eigenlijk alleen maar dikke duimen werk. Het is allemaal gebaseerd op observaties en gedrag, van het ziet er gelukkig uit dus het zal wel gelukkig zijn. Maar voor ons is het op geen enkele manier meetbaar of dit werkelijk ook zo is. De auteur van het verhaal krijgt deze info aangeleverd door de kwekers en importeurs die er handel in drijven en dus ook commerciële belangen behartigen.

De klant "wil" zo snel mogelijk, zoveel mogelijk, zo goedkoop mogelijk zonder dat het te moeilijk wordt. Dus met "Nee" verkopen aan de klant, snijd de verkoper zich in zijn eigen vingers. Daarom is er in de aquariumwinkel zo goed als alles mogelijk, daar doet men alsof het allemaal poepie gemakkelijk is "Nee" bestaat daar bijna niet. 80% is toegespitst op wat de klant "Wil". En maar 20% wat het visje of de plant wil, dat moet je zels maar uitvogelen.. "Ik wil die bak en ik wil die vis!, Ik wil die plant!" Met dit concept is onze hobby geboren en tot de dag van vandaag in stand gehouden en groot geworden. :) En daar in dit prille begin is het al een behoorlijk krom en tegenstrijdig... :)

Een aquarium is dus een Vivarium, een aquatische leefruimte. In dit concept staat feitelijk wat jij wil op de 2e plaats. Op de 1ste plaats staat wat in deze ruimte moet leven en wat "dat zou willen" om dit zo gezond mogelijk te kunnen. Dus het zou andersom moeten zijn, 80% moet toegespitst zijn op wat wil dat visje en 20% op wat jij zou willen.. Maar op deze manier krijgen wij het niet geleerd omdat zo deze handel niet levensvatbaar zou zijn. De vis is het minst gerespecteerde huisdier ter wereld..

Afijn, een visje heeft feitelijk een gezond en compleet ingedraaid ecologisch biotoop nodig om zich goed te voelen en er gezond in te kunnen leven. Doe je dit allemaal niet voor jezelf maar voor het visje dan begin je met eerst alleen maar planten en dan wacht je zolang totdat dit ecosysteem volledig gezond draait met goed en gezond groeiende planten. En dan pas voeg je vissen toe aan dit volledig ingedraaid systeem. Een goed ingedraaid ecologisch biotoop laten ontwikkelen vanuit niets lukt je niet in 5 weken, dit lukt soms zelfs niet in 8 weken. Hier komt gezond verstand kijken om te zien wanneer het klaar is. Hier bestaat feitelijk geen vast nummertje voor. De meeste planten hebben langer dan 8 weken nodig om überhaupt onder water gezond verder te kunnen leven. 90% van de planten die je koopt zijn boven water gekweekt en moeten eerst wennen aan dat onder water leven. Alle boven water gevormd blad zal afsterven en er groeit nieuw onder water blad voor terug. Wanneer dit process volledig is afgerond dan zou je kunnen stellen het is klaar..

Het is een heel verhaal, :@ maar hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel met, waarom onze hobby hier de plank behoorlijk mis slaat. Respecteer wat het visje wil en moet hebben om zich lekker te voelen. Je moet het visje dan ook niet gebruiken om dit proces met ongeduld te versnellen. Het visje is immers ook een huisdiertje met gevoel en heeft zoals alle huisdieren een lekker gezond warm nestje en liefde nodig. Vergelijk het bv met.. Je stopt je hond of kat toch ook niet 4 weken voor de oplevering in je nieuwbouwhuis voordat je er zelf kunt gaan wonen. ^O^

Happy newyear! En hopelijk allemaal gelukkige visjes in je bak.. _O_ Succes!.. :*

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 01-01-2018 15:15:58 ]
pi_176289034
Het is een flink verhaal inderdaad, maar de begrijpend-lezen-samenvatting; put visjes first.


Inmiddels weer een paar dagen verder. Het hout is -redelijk- schimmelvrij.
Het sterrenkruid is wat verlegen en de anubias is flink blaadjes aan het vernieuwen, maar al met al lijken de plantjes het wel naar hun zin te hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Janetje op 04-01-2018 21:05:40 ]
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:22:52 #251
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176328440
Kan het zijn dat een aqarium wat van "kamertemperatuur" naar continue verwarming ook zuurstof armer wordt?
Ook moest ik toen het nog koud was het filter hoogstens 1x per week reinigen, nu wordt de pompcapaciteit na een dag of drie al rap minder...

Ook ontstaat er nu steeds een zweem op het water (alsof er olie op ligt, maar dan minder gekleurd) en heb ik inmiddels 1 dode en 1 apatische Sumatraan..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176328541
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:22 schreef fietsie het volgende:
Kan het zijn dat een aqarium wat van "kamertemperatuur" naar continue verwarming ook zuurstof armer wordt?
Ook moest ik toen het nog koud was het filter hoogstens 1x per week reinigen, nu wordt de pompcapaciteit na een dag of drie al rap minder...

Ook ontstaat er nu steeds een zweem op het water (alsof er olie op ligt, maar dan minder gekleurd) en heb ik inmiddels 1 dode en 1 apatische Sumatraan..
Mwoah.Warm water kan iets minder zuurstof bevatten, echter gaan vissen daar zelden aan dood.

Klinkt als blauwalg en overbezetting of nitriet. Eventueel ziekte door vervuiling en stress.

Hoe lang draait je aquarium al, hoeveel liter en hoe bezet?

Wat meet je aan waterwaarden en hoe vaak voer je?
Whatever...
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:31:05 #253
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176328638
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Mwoah.

Klinkt als blauwalg en overbezetting of nitriet.

Hoe lang draait je aquarium al, hoeveel liter en hoe bezet?

Wat meet je aan waterwaarden en hoe vaak voer je?
Het draait inmiddels 1,5 jaar; tot november met 3 Shubunkins en 1 Sumatraan en 1 L-nummer.
Behoorlijk veel plantgroei, met zo nu en dan op een deel daarvan ook zichtbare minibelletjes.
De Shubunkins werden te groot dus zijn naar iemand gegaan die er 100en heeft in een grote binnenvijver, toen 5 heeeeel kleine Sumatraantjes gekocht, omdat die ene zich als een neuroot begon te gedragen.

Heb bij de aanschaf van de Sumatranen het aan de aquarium winkelier voorgelegd, en die adviseerde opvoer van de temperatuur naar 25 graden (en verkocht dus ook een verwarmingselement).

Er zit zo'n 70 liter in, en ik meet niets.
De Sumatranen zitten er nu een volle maand in, en zijn zichtbaar gegroeid.

Dagelijks gaat er een halve theelepel voer in.
Een keer per week een geschild stuk komkommer die door de L-nummer snachts wordt gesloopt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176328798
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:31 schreef fietsie het volgende:

[..]

Het draait inmiddels 1,5 jaar; tot november met 3 Shubunkins en 1 Sumatraan en 1 L-nummer.
Behoorlijk veel plantgroei, met zo nu en dan op een deel daarvan ook zichtbare minibelletjes.
De Shubunkins werden te groot dus zijn naar iemand gegaan die er 100en heeft in een grote binnenvijver, toen 5 heeeeel kleine Sumatraantjes gekocht, omdat die ene zich als een neuroot begon te gedragen.

Heb bij de aanschaf van de Sumatranen het aan de aquarium winkelier voorgelegd, en die adviseerde opvoer van de temperatuur naar 25 graden (en verkocht dus ook een verwarmingselement).

Er zit zo'n 70 liter in, en ik meet niets.
De Sumatranen zitten er nu een volle maand in, en zijn zichtbaar gegroeid.

Dagelijks gaat er een halve theelepel voer in.
Een keer per week een geschild stuk komkommer die door de L-nummer snachts wordt gesloopt.
Dan gok ik op een ziekte. Zie je vreemd gedrag of iets aan de vissen? Schuren zeof zwemmen ze anders /onrustig of juist te rustig?

Overigens zou ik max 5 dagen per week voeren. Niet altijd hetzelfde voer maar ook eens iets uit de diepvries dat je eerst ontdooit en afspoelt. Scheelt hoop troep waarschijnlijk.
Whatever...
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:40:55 #255
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176328846
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:38 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dan gok ik op een ziekte. Zie je vreemd gedrag of iets aan de vissen? Schuren zeof zwemmen ze anders /onrustig of juist te rustig?

Overigens zou ik max 5 dagen per week voeren. Niet altijd hetzelfde voer maar ook eens iets uit de diepvries dat je eerst ontdooit en afspoelt. Scheelt hoop troep waarschijnlijk.
Vanaf dat ze erin zijn gegaan zwemmen die Sumatranen in een schooltje rond, behoorlijk up-tempo. Maar naar wat ik her en der gelezen heb is dat wat ze horen te doen.

Er is er nu 1 die al de hele dag met zijn neus omlaag ineen hoekje zwemt, wel bewegend, en bij het voeren kwam ie ook kijken en eten. Dus ik denk dat die eerdaags ook wel ronddrijft.

Enige wat er in gegaan is laatste 4 maanden zijn die Sumatranen, dus dan zouden die de narigheid al uit de winkel gehad moeten hebben?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176328908
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:40 schreef fietsie het volgende:

[..]

Vanaf dat ze erin zijn gegaan zwemmen die Sumatranen in een schooltje rond, behoorlijk up-tempo. Maar naar wat ik her en der gelezen heb is dat wat ze horen te doen.

Er is er nu 1 die al de hele dag met zijn neus omlaag ineen hoekje zwemt, wel bewegend, en bij het voeren kwam ie ook kijken en eten. Dus ik denk dat die eerdaags ook wel ronddrijft.

Enige wat er in gegaan is laatste 4 maanden zijn die Sumatranen, dus dan zouden die de narigheid al uit de winkel gehad moeten hebben?
Zou zomaar kunnen. Of jouw bak bevatte iets waar de nieuwe vissen last van hebben.

Misschien iets van infectie. Helaas is het diagnose stellen enorm lastig.

Je zou kunnen behandelen met breed spectrum antibioticum. Daarmee help je ze misschien mee bovenop.

Als ze schuren zijn het meestal parasieten. En als je waterwaarden verder goed zijn is dit een educated guess.
Whatever...
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:47:24 #257
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176328974
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zou zomaar kunnen. Of jouw bak bevatte iets waar de nieuwe vissen last van hebben.

Misschien iets van infectie. Helaas is het diagnose stellen enorm lastig.

Je zou kunnen behandelen met breed spectrum antibioticum. Daarmee help je ze misschien mee bovenop.

Als ze schuren zijn het meestal parasieten. En als je waterwaarden verder goed zijn is dit een educated guess.
Het water is verder superhelder, de L-nummer gedraagt zich zoals altijd.
Het zou natuurlijk kunnen dat hij en de grote sumatraan, die samen uit een totaal verwaarloosd algenprutje zijn gered (een langzaam droogvallend lekkend aquarium bij kennissen) iets bij zich droegen...

Ik ben nu met 2 dagen tussenruimte steeds 10 liter water aan het vervangen, en heb een deel van de beplanting waar veel alg op zat ("zuurstofplanten") gesnoeid.

En overweeg dus een luchtpompje met bruissteentje..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176329071
Bruissteentjes doen niet zoveel.

Beter zorg je voor een goed oversized filter met een pomp die je langzaam kunt zetten. Stroming in de bak moet voldoende zijn om vervuiling af te voeren maar niet om je vissen weg te waaien.

Maar met jouw lage bezetting geloof ik niet dat je een bruissteentje nodig hebt. Als je filter verder in orde is (meet je wel nitraat?) Dan denk ik aan een ziekte. Zeker als de vissen verwaarloosd waren.
Whatever...
  zaterdag 6 januari 2018 @ 20:01:42 #259
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176329256
Ik rij maandag wel even langs die aquariumkerel dan; kijken wat ie heeft voor meten.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176332194
kan het niet zo zijn dat door te verwarmen de bacterien uit de filter zijn doodgegaan omdat dit 'koudwater' bacterien zijn.

en dat je evenwicht weg is. daar wijst de kaamlaag ook op.
pi_176341814
Een kaamlaag wordt meestal geassocieerd met sterke plantengroei icm te weinig onderhoud/filtratie en te weinig plantenvoeding (of naar verhouding met de voeding teveel licht).

Bij een hogere temperatuur groeien planten sneller, gebruiken daardoor meer voeding en treedt er dus sneller een tekort aan voeding op.

De kaamlaag duidt erop dat de planten wel willen groeien, maar gehinderd worden door een gebrek aan voeding. Maar de kaamlaag kan ook veroorzaakt worden door rottend blad of slecht opgeruimd snoeiafval.

Het grootste probleem wat een kaamlaag oplevert, naast dat het lelijk is, is dat deze de zuurstofuitwisseling met het wateroppervlak kan hinderen. Een luchtpompje is daarom geen raar idee, maar het is een lapmiddel, geen oplossing.

Als je zegt dat je filter na drie dagen al vastloopt, heb je gewoon véél te weinig capaciteit, dus dat is sowieso de moeite waard om te bekijken. Ik heb zelf een grote voorkeur voor externe filters. Die zijn stil, nemen bijna geen ruimte in de bak in en hebben daardoor de mogelijkheid om veel meer capaciteit te geven. Je moet er alleen wel ruimte voor hebben onder of rond het aquarium.

Daarnaast zou ik de hoeveelheid licht verminderen en dat betekent meestal de tijd dat de lampen aanstaan verkorten. Als deze nu op twaalf uur licht staan, zet ze dan eens op acht uur. Dat mag rustig wat later op de avond, zodat je er ook zelf wat aan hebt, maar zorg ervoor dat de bak dan weinig zonlicht krijgt (dat is sowieso belangrijk).

En ga dan eventueel plantenvoeding toevoegen. Planten hebben grofweg vier dingen nodig: licht, CO2, nitraat en fosfaat, dus als je tests gaat kopen, kies dan tenminste een fosfaat en een nitraat-test en dan druppeltests ipv een teststrip.

Voor de nitriet-test zou ik persoonlijk kijken of je iemand nabij hebt van wie je die mag lenen, of kijk eens of ze watertests doen bij aquarium/dierenwinkel/tuincentrum/vijverspecialist. Je hoeft die test in principe maar één keer te doen en daarbij mag je niks meten. Als je wel wat meet, moet je een filterbacteriestarter kopen en toepassen, want je hebt met je bezette aquarium niet de luxe om het op de 'natuurlijke' manier te doen. De aanwezigheid van nitriet betekent dat je te weinig bacteriën hebt en dat is dan ook een indicator dat je filter te klein is. Het herbergen van bacteriën is namelijk een van de belangrijkste taken van dat filter.

[ Bericht 12% gewijzigd door Jordy-B op 07-01-2018 11:56:25 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 15:27:56 #262
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176475942
Ik heb met test strips en bijbehorende app een drietal metingen gedaan, met tussenpozen van een half uur. Gezorgd voor optimale licht omstandigheden bij het fotograferen van de teststrip enz enz.

Nitraat: 0mg/l
Nitriet: 0.1mg/l
Hardheid: 7dH
Carbonaathardheid > 20
Ph waarde: 8.3
Chloor: 0.1mg/l
CO2: 3mg/l

Carbonaathardheid en CO2 zijn dus dingen die mogelijk correctie behoeven, als ik het goed begrijp, maar om nu direct potten met de spulletjes die de App probeert te verkopen te gaan halen...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 13 januari 2018 @ 15:30:53 #263
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176476006
Verder met de aquariummeneer in deze winkel even gehad over de Sumatranen; had ook filmpje meegenomen. 1 met een extreem rood vinnetje valt continue de rest aan en bijt hun staartje en rugvin kapot, vandaar het rare zwemgedrag.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176476344
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:27 schreef fietsie het volgende:
Ik heb met test strips en bijbehorende app een drietal metingen gedaan, met tussenpozen van een half uur. Gezorgd voor optimale licht omstandigheden bij het fotograferen van de teststrip enz enz.

Nitraat: 0mg/l
Nitriet: 0.1mg/l
Hardheid: 7dH
Carbonaathardheid > 20
Ph waarde: 8.3
Chloor: 0.1mg/l
CO2: 3mg/l

Carbonaathardheid en CO2 zijn dus dingen die mogelijk correctie behoeven, als ik het goed begrijp, maar om nu direct potten met de spulletjes die de App probeert te verkopen te gaan halen...
Nitriet behoor je nooit te meten. Als dat zo is... Is dat de reden van jendode vissen. Voor de zekerheid direct 50 procent water verversen en bacteriën toevoegen. En voer minder. Sla 2 dagen in de week over. Vissen scharrelen soms zelf dan nog iets bij elkaar van de bodem of aan plaagdieren zoals slakjes, algen, Hydra en Planaria.

Echter zoals al een paar keer gezegd hier zijn strips zeer onbetrouwbaar.

Koop een losse nitriettest. Als je dan nog iets meet is je filtering echt niet in orde. Na anderhalf jaar mag dit absoluut niet gemeten worden. Of er ligt iets groots te rotten.

Overigens vermoed ik dat het een meetfout is. Maargoed.
Whatever...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 15:54:01 #265
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176476476
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nitriet behoor je nooit te meten. Als dat zo is... Is dat de reden van jendode vissen. Voor de zekerheid direct 50 procent water verversen en bacteriën toevoegen. En voer minder. Sla 2 dagen in de week over. Vissen scharrelen soms zelf dan nog iets bij elkaar van de bodem of aan plaagdieren zoals slakjes, algen, Hydra en Planaria.

Echter zoals al een paar keer gezegd hier zijn strips zeer onbetrouwbaar.

Koop een losse nitriettest. Als je dan nog iets meet is je filtering echt niet in orde. Na anderhalf jaar mag dit absoluut niet gemeten worden. Of er ligt iets groots te rotten.

Overigens vermoed ik dat het een meetfout is. Maargoed.
De makers van de meetstrips geven aan dat gemeten waarden nitriet tussen 0 en 0.3mg/l in de categorie "goed" vallen. Zal hun eigen meetfout vast in verdisconteerd zijn.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176476923
Geen idee. KH is ook wel.erg hoog. Wat is de KH van je leidingwater?
Whatever...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 16:17:12 #267
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176477043
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 16:12 schreef Spanky78 het volgende:
Geen idee. KH is ook wel.erg hoog. Wat is de KH van je leidingwater?
Waterhardheid.nl zegt tussen de 6.30 en 8.30dH, geeft geen KH waarde.

dH 9 en KH 12

[ Bericht 3% gewijzigd door fietsie op 13-01-2018 16:25:33 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176478761
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:54 schreef fietsie het volgende:

[..]

De makers van de meetstrips geven aan dat gemeten waarden nitriet tussen 0 en 0.3mg/l in de categorie "goed" vallen. Zal hun eigen meetfout vast in verdisconteerd zijn.

er is een reden men hier je adviseert om geen teststrips te gebruiken. Die dingen zijn in de regel onbetrouwbaar.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 17:53:36 #269
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176478989
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 17:38 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

er is een reden men hier je adviseert om geen teststrips te gebruiken. Die dingen zijn in de regel onbetrouwbaar.
Ik begrijp dat hier mensen zitten voor wie een aquarium een hobby is waar ze bakken geld in steken; voor mij is het dat zeker niet.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176479815
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 17:53 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik begrijp dat hier mensen zitten voor wie een aquarium een hobby is waar ze bakken geld in steken; voor mij is het dat zeker niet.
Voor mij ook niet, dus is het des te belangrijker dat je je geld niet weggooit door troep aan te schaffen.

Ik vermoed dat je JBL teststrips gekocht hebt. Die gaan voor zo'n ¤20 over de toonbank voor 24 tests, dus zeg maar een klein halfjaar wekelijks testen.

Salifert druppeltests kosten ongeveer ¤10. En die gaan 50 à 60 tests mee. Dus voldoende voor een jaar lang wekelijks testen. Ik adviseerde je nitraat en fosfaat, dus dan was je al met al net zoveel kwijt geweest als nu en had je veel beter materiaal gehad dat ook nog eens langer gebruikt kan worden.

Nitriet is een eenmalige test. Als je een passend filter fatsoenlijk draaiend hebt, heb je geen nitriet meer in je bak. Je hebt al vis, dus heb je niet de luxe om rustig de bacteriën te laten groeien. Dus ga je in dat geval voor een bacteriestarter. Die impregneert je filter direct met een werkende bacteriecultuur.

Verder is eigenlijk alleen pH van belang, want dat is samen met fosfaat en nitraat eigenlijk de enige waarde die sterk kan fluctueren.

Alle andere waardes, als waterhardheid zijn afhankelijk van je kraanwater en die gegevens zijn in de regel gratis op te vragen bij je waterleidingmaatschappij.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 13-01-2018 18:50:23 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 18:50:13 #271
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176479995
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:40 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Voor mij ook niet, dus is het des te belangrijker dat je je geld niet weggooit door troep aan te schaffen.

Ik vermoed dat je JBL teststrips gekocht hebt. Die gaan voor zo'n ¤20 over de toonbank voor 24 tests, dus zeg maar een klein halfjaar wekelijks testen.

Salifert druppeltests kosten ongeveer ¤10. En die gaan 50 à 60 tests mee. Dus voldoende voor een jaar lang wekelijks testen. Ik adviseerde je nitraat en fosfaat, dus dan was je al met al net zoveel kwijt geweest als nu en had je veel beter materiaal gehad dat ook nog eens langer gebruikt kan worden.
De optie was voor 4,- stripjes of voor 50,- een kofferje met allerlei testzut.

En voor iemand voor wie het een serieuze hobby is is het wellicht prachtig om te gaan kutten met testjes en water en wat nog meer; ik wil alleen maar weten of ik er ver naastzit met waarden. En dat zit ik niet, dus klaar.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 13 januari 2018 @ 18:51:27 #272
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176480017
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:40 schreef Jordy-B het volgende:

. Dus ga je in dat geval voor een bacteriestarter. Die impregneert je filter direct met een werkende bacteriecultuur.

Die iedere 3 dagen weer weg is, bij het schoonmaken van het filter zodat de pomp weer doorstroomt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176480030
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:50 schreef fietsie het volgende:

[..]

De optie was voor 4,- stripjes of voor 50,- een kofferje met allerlei testzut.

En voor iemand voor wie het een serieuze hobby is is het wellicht prachtig om te gaan kutten met testjes en water en wat nog meer; ik wil alleen maar weten of ik er ver naastzit met waarden. En dat zit ik niet, dus klaar.
Je had ook verder kunnen kijken dan je neus lang is. Je hoeft vandaag de dag niet echt meer gekluisterd te zijn aan het aanbod van de lokale dierenwinkel. :D
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176480034
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:51 schreef fietsie het volgende:

[..]

Die iedere 3 dagen weer weg is, bij het schoonmaken van het filter zodat de pomp weer doorstroomt.
Dan weet je niet hoe je je filter schoon moet maken en/of (en dat is waarschijnlijker) dat filter is véél te klein voor de (hoeveelheid) vissen die je wil houden.

En dat is deels ook een kwestie van je zuurverdiende geld goed besteden. Een goed filter is uiteraard duurder dan wat je nu hebt, maar de vissen die het loodje hebben gelegd waren vermoedelijk ook niet gratis. En de tijd die je extra kwijt bent aan het extra onderhoud dat je moet plegen om de vissen enigszins in leven te houden, is ook geld waard.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jordy-B op 13-01-2018 18:59:28 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 18:53:05 #275
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176480042
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je had ook verder kunnen kijken dan je neus lang is. Je hoeft vandaag de dag niet echt meer gekluisterd te zijn aan het aanbod van de lokale dierenwinkel. :D
Ik koop niet online tenzij het niet anders kan
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176480254
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:51 schreef fietsie het volgende:

[..]

Die iedere 3 dagen weer weg is, bij het schoonmaken van het filter zodat de pomp weer doorstroomt.
Je voert teveel. Dat was al gezegd.

Daarnaast gaan je bacteriën niet dood als je je Filtermateriaal uitspoelt in afgeheveld aquariumwater. Ik neem aan dat je sponzen hebt. Gewoon goed uitknijpen en terugstoppen.

Filterbacteriën zitten in een biofilm in die spons en blijven daar ook als je de boel netjes uitspoelt.

Beter is iets als siporax. Maargoed. Ook een extern filter was je al eens aangeraden.

Weinig geld uitgeven aan je aquarium is 1. Maar zo weinig dat het altijd mis zal gaan lopen is 2. Dan heb je je geld echt weggegooid.

Ik had ooit een 1000 liter discusaquarium. Weggedaan toen ik te weinig tijd had ervoor te zorgen.
Whatever...
pi_176495040
Het is eigenlijk allemaal niet zo heel erg moeilijk. :) Je moet alleen even leren begrijpen wat zich daar nu onder de huid in dat biologisch proces allemaal afspeelt. En dat kost geen drol, het kost enkel een beetje interesse, leergierigheid, natte handen, een emmer een slangetje en wat water.

Wat betreft filter bacteriën zijn wij simpel in een notendop verklaard afhankelijk van 2 type bacteriën, anaerobe en aerobe.. Dus 1 bacterie die met heel weinig zuurstof uitkomt (Anaerobe) en 1 bacterie die veel zuurstof (Aerobe) nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. De anaerobe maakt van Ammonia - Nitriet. De aerobe maakt van Nitriet - Nitraat.

Aan anaerobe bacteriën hebben we in een aquarium niet te kort, die leven in het substraat en op, zelfs in, de plantenwortels en ook in je filter. Dus er wordt zat ammonia naar nitriet omgezet. En zelfs de planten wanneer ze goed groeien nemen een deel ammonia direct op als meststof.

Ons heetste hangijzer zijn de aerobe bacteriën. We werken doorgaans met een gesloten systeem dat niet meer zuurstof bevat dan onder atmosferische druk in water opgenomen kan worden. Dit is in mg/l een redelijk vast gegeven afhankelijk van de watertemperatuur en de hoogte die je boven de zeespiegel leeft zitten hier minimale verschillen. De aerobe bacteriën zijn dus afhankelijk van zuurstof om van nitriet - nitraat te maken. In hoeveelheid gaan deze dus hand in hand met de hoeveelheid zuurstof die in het systeem aanwezig is, zonder zuurstof gaan ze gewoon dood en met weinig zuurstof gaan ze liever slapen en zullen zich dan ook minimaal voortplanten. En zoals als gezegd de hoeveelheid zuurstof in een gesloten systeem is min of meer een vast gegeven. Je kan er inpompen wat je wil, water neemt niet meer op. Dit kun je ook zien wanneer je planten overdag belletjes vormen. Ze produceren zuurstof, maar wanneer het water reeds is verzadigt wordt dit niet meer opgenomen, er vormt zich een belletje aan het blad, dat wanneer het groot genoeg is loslaat, naar de oppervlakte dwarrelt en verdwijnt in de atmosfeer.

Dus onder de streep als wij hier geen handje helpen en er alleen maar ammonia instoppen dan zitten we dus allemaal naar een nitriet fabriekje te kijken. De balans tussen aerobe en anaerobe is in dit gesloten systeempje behoorlijk oneerlijk verdeeld. Er zijn nooit genoeg aerobe bacteriën om het geproduceerde nitriet weg te werken. Wil je niet investeren in een open biologische filter met een druppeltoren om afdoende aerobe bacteriën te kweken. Dan is het wat het is en dan zul je op een andere manier een handje moeten helpen.

Waar komt die ammonia nou vandaan? Dat wordt geproduceerd met de omzetting van koolhydraten en proteïnen. Het visvoer bestaat hieruit, alles wat wordt gegeten wordt weer uitgepoept en bevat ammonia. Voer dat niet wordt gegeten lost op in het water of valt op de bodem en gaat rotten. Planten zijn opgebouwd uit koolhydraten en proteïnen, een blad sterft af valt op de bodem, algen groeien en gaan weer dood, en het gaat allemaal rotten. Een dooie vis of slak of garnaal, allemaal proteïnen dat lekker gaat rotten. Dit rottingsproces produceert ammonia. Bacteriën om er nitriet van te maken heb je mogelijk genoeg.. Bacteriën om er nitraat van te maken heb je altijd te weinig, dit biologisch proces is dus heel erg snel verstoord met alle gevolgen van dien. Nitriet is immers giftig. En het rottingsproces is een voedingsboden voor andere ziekteverwekkende bacteriën etc.

Hier kun je maar 1 ding doen, mouwen opstropen, schaartje pakken, emmer pakken, slangetje erbij etc. en Hoppa! Aan de slag. Knip alle slechte bladeren van de planten en haal ze eruit. Neem een oude creditkaart en wapper hiermee boven het substraat hiermee dwarrelt een hoop zooi me omhoog dat je tegelijkertijd met de andere hand afzuigt met het slangetje. Heb je een klein bakje neem dan een dunner slangetje een stuk tuinslang gaat te snel. Schraap de algen met diezelfde creditkaart van het glas. Ga met gezond verstand, in stappen, rustig en voorzichtig te werk, gaande weg leer je.. Het moet schoon worden en niet een nog ergere zooi dan het al was. Zie het schoonmaken niet als een wekelijke last waar je zo snel mogelijk van af moet. Zie het als een zeer serieuze bezigheidstherapie, wat je beloond met een mooi gezond en schoon aquarium waar je trots op kunt zijn. ^O^ Doe dit 1 keer per week met minimaal 50% water verversen en je verricht al kleine wonderen..

Mensen van het type Pffffff.... Moet ik dat ding nu alweer schoonmaken? Die moeten dat ding uit het raam gooien en er nooit meer aan beginnen. Koop een teddybeer om mee te spelen en laat die arme levende wezentjes die vissen heten en serieuze zorg nodig hebben met rust. o|O

w/

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 14-01-2018 11:26:03 ]
pi_176812600
Iemand tips om een onwillige vis te uit het aquarium te vangen? De meeste heb ik met een netje kunnen vangen, nu zitten er nog twee in die eruit moeten, maar omdat ze zich niet lieten vangen heb ik een vissenval gemaakt, een zit daar nu in maar de andere komt niet in de buurt.
Tips welkom.
pi_176812690
moet het aquarium leeg? alle decoratie er uit, veel water er uit 2 schepnetjes en opjagen en vangen evt kun je ook 1 schuilplaats laten liggen. evrn opjagen als die in de schuilplaats gaat schep je die op.
pi_176812708
Nee alleen de vissen moeten eruit, vandaar dat ik niet teveel wil jagen. Maar het laatste vrouwtje laat zich niet vangen of misleiden.
pi_176814214
Toch indien mogelijk de decoratie verwijderen en het waterpeil laten zakken zodat hoogte geen rol meer speelt. Eventuele troebelheid kan je dan met een waterwissel verhelpen.

Kan je nog even toelichten in wat voor scenario je alleen de vissen zou willen verwijderen, maar niet de decoratie?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176814285
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 10:04 schreef Jordy-B het volgende:
Toch indien mogelijk de decoratie verwijderen en het waterpeil laten zakken zodat hoogte geen rol meer speelt. Eventuele troebelheid kan je dan met een waterwissel verhelpen.

Kan je nog even toelichten in wat voor scenario je alleen de vissen zou willen verwijderen, maar niet de decoratie?
Oh die gaan naar een ander huis.
En het is al gelukt met hulp van rode muggenlarven en een flesval. Ze worden straks opgehaald.
pi_176814322
Ah, op die manier. Nou, mooi dat het gelukt is. ^O^
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176848357
2 vraagjes.
waarmee houden jullie de ruit schoon? ik gebruik altijd een stukje grof filterspons maar dat wordt steeds iets meer werk nu het wat langer loopt.

mijn 80cm is lek geraakt, nu heb ik een 60cm. qua gedrag van de vissen lijkt het okee. er is alleen wel wat over bevolking. Het is tijdelijk, na de verbouwing komt er een 100 of 120cm bak. met voldoende verversen iedere 6 dagen 25 liter blijven de waardes goed. maar ik heb wel een kaamlaag.

nu zit er een pompje in, die bij de uitstroom lucht aan kan zuigen. Mijn idee is om hierop een flessenhals te maken die het water van het oppervlak aanzuigt, stukje watten er in. Dan hopen dat het als een mini skimmer werkt. zou dit kunnen werken?
pi_176848750
Ik hou de ruit schoon met filterwatten.
pi_176852296
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 21:27 schreef Nico987 het volgende:
2 vraagjes.
waarmee houden jullie de ruit schoon? ik gebruik altijd een stukje grof filterspons maar dat wordt steeds iets meer werk nu het wat langer loopt.

mijn 80cm is lek geraakt, nu heb ik een 60cm. qua gedrag van de vissen lijkt het okee. er is alleen wel wat over bevolking. Het is tijdelijk, na de verbouwing komt er een 100 of 120cm bak. met voldoende verversen iedere 6 dagen 25 liter blijven de waardes goed. maar ik heb wel een kaamlaag.

nu zit er een pompje in, die bij de uitstroom lucht aan kan zuigen. Mijn idee is om hierop een flessenhals te maken die het water van het oppervlak aanzuigt, stukje watten er in. Dan hopen dat het als een mini skimmer werkt. zou dit kunnen werken?
Jawel, maar het betekent wel een grote extra belasting voor je filter, die met name meer organisch afval te verwerken krijgt. Dan kan op den duur voor baardalg zorgen. Persoonlijk richt ik liever de uitvoer van de pomp iets richting het wateroppervlak zodat daar een kleine rimpeling ontstaat die de kaamlaag doorbreekt. Als je CO2 injecteert, moet je die dosis dan wel iets verhogen.

Verder gewoon bij de waterwissel de kaamlaag wegzuigen met de hevel.

Voor de ruiten vind ik een magneetwissertje toch wel zo handig. Werkt ook redelijk voor de kalklaag aan het wateroppervlak. Bij de wekelijkse waterwissel haal ik er zo'n grijs wondersponsje van de action overheen voor de restantjes, maar dat zou ik niet doen als je bak van acryl is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176853104
Ik zou mijn mini skimmer op de uitvoer aansluiten. daar kan ik met een slangetje water aanzuigen. de zuigkracht ontstaat door de stroom van het water. het vuil van het oppervlak komt dus niet in de filter. ik twijfel of er genoeg kracht is.

Ik zie ook scherpe mesje maar dat lijkt me niet gunstig voor je glas? is dat wondersponsje een soort schuurspons?
pi_176854615
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 00:34 schreef Nico987 het volgende:
Ik zou mijn mini skimmer op de uitvoer aansluiten. daar kan ik met een slangetje water aanzuigen. de zuigkracht ontstaat door de stroom van het water. het vuil van het oppervlak komt dus niet in de filter. ik twijfel of er genoeg kracht is.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je bedoelt dat je de skimmer rechtstreeks op de inlaat van je filter aansluit (dus op de uitvoer van het aquarium), dan komt de kaamlaag in het filter terecht.

quote:
Ik zie ook scherpe mesje maar dat lijkt me niet gunstig voor je glas? is dat wondersponsje een soort schuurspons?
Ja, het is melamineschuim. Dus het schuurt iets, maar is geen hard middel. Het is prima op glas, maar te hard voor acryl, vermoed ik.

[ Bericht 29% gewijzigd door Jordy-B op 31-01-2018 06:35:32 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176854919
https://goo.gl/images/tB9zRU

het gaat om deze pomp en ik sluit het dus aan op de uitvoer van de filter.. nl ipv van het lucht slangetje. dat zuigt iets.. niet veel maar hopelijk genoeg om de laag in een paardagen weg te zuigen.
pi_176855080
Wat heel goed werkt om je glas schoon te maken is een oude bankpas. Schrapen.

Een magneet is handig om het een beetje beperkt te houden .

Overigens zou ik bij enige overbevolking elke week minsten 40 procent verversen. En de filter uitspoelen in aquariumwater.
Whatever...
pi_176857776
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 07:40 schreef Nico987 het volgende:
https://goo.gl/images/tB9zRU

het gaat om deze pomp en ik sluit het dus aan op de uitvoer van de filter.. nl ipv van het lucht slangetje. dat zuigt iets.. niet veel maar hopelijk genoeg om de laag in een paardagen weg te zuigen.
Het luchtslangetje wordt aangezogen doordat de uitloop een vacuüm-effect heeft. Dat zuigt best wel sterk, alleen komt die lucht dus niet door het filter heen.

Dat betekent dus ook dat de kaamlaag rechtstreeks je bak in geblazen zou worden en dat heeft weinig zin. Maar ik denk dat het in dat geval voldoende zal zijn als je het slangetje net een millimetertje onder het wateroppervlak afknipt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 31-01-2018 11:46:50 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176868818
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 11:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het luchtslangetje wordt aangezogen doordat de uitloop een vacuüm-effect heeft. Dat zuigt best wel sterk, alleen komt die lucht dus niet door het filter heen.

Dat betekent dus ook dat de kaamlaag rechtstreeks je bak in geblazen zou worden en dat heeft weinig zin. Maar ik denk dat het in dat geval voldoende zal zijn als je het slangetje net een millimetertje onder het wateroppervlak afknipt.
om die reden wil ik ook een klein filtertje er op maken. dus de hals van een cola flesje met wat filterwatten onderste boven op het gaatje maken. wat sleuven voor het water. en de doelstelling is dat het water door de watten wordt gezogen.
pi_176868895
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 08:03 schreef Spanky78 het volgende:
Wat heel goed werkt om je glas schoon te maken is een oude bankpas. Schrapen.

Een magneet is handig om het een beetje beperkt te houden .

Overigens zou ik bij enige overbevolking elke week minsten 40 procent verversen. En de filter uitspoelen in aquariumwater.
ow jah pasje die gebruikte ik vroeger ook.... stom vergeten.

als ik wekelijks 25 liter ververs zit ik ruim aan 50% nu.
inhoud is 54 liter en er zitten zeker voor 4 liter stenen, zand en filter in.
pi_176881470
heel bizar. gisteren verschoont en het skimmertje gemaakt. vanmorgen 13 vissen dood.. de bijzalmen en de bentosi's.

de rest lijkt niet in zijn hum. zitten nu in een curver krat.

de dwerg kersenbuik heeft uitpuilende ogen. volgens mij gaat deze dus ook dood.

er moet iets in het materiaal hebben gezeten van het skimmertje maar dat is gemaakt van een leeg voedingspotje, en een stukje filter spons
pi_176883816
Ah, kut man. -O-

Het kan een teken zijn van te hoog nitrietgehalte. Jouw schoon stukje spons hield blijkbaar niet zoveel tegen, dus heb je de kaamlaag rechtstreeks de bak in gedreven. Jouw normale filter is niet heel groot, en blijkbaar kon die de extra vervuiling van die kaamlaag niet tijdig verwerken. Helemaal niet als je de filtersponzen gister grondig gereinigd hebt, want dan waren de bacterie-kolonies niet op volle sterkte.

Voor nu direct de skimmer weer verwijderen en een driekwart/volledige waterwissel doen. Het aquariumwater is gif, dus daar moeten de vissen direct uit.

Impregneer het bestaande filter met starterbacteriën zodat de bacteriecultuur weer wordt aangevuld. Mocht je toevallig een actieve koolstoffilter in de filterpomp hebben zitten, dan gooi je die weg.

[ Bericht 22% gewijzigd door Jordy-B op 01-02-2018 15:01:04 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176885063
ik heb niet aan de filter watten gezeten. dat doe ik eens per maand of zo dat was 2 weken geleden gebeurt.

Ik heb de overgebleven vissen nu in een ander bakje gedaan daar idd met opstart bacterien bij gedaan en mijn oude pomp met restje filter watten.

Ik kook nu alles uit, nieuw zand er in en begin maar helemaal opnieuw. Het gekken is dat er geen gekke waterwaardes zijn. nitraat is wat hoog (niet te) maar dat is het hier altijd.

Ik hou de visjes zo lang in het kunststof bakje.

ik denk dat er iets giftigs aan het voederbakje heeft gezeten..

overigens zijn het alle bijlzalmen en bentosi's die zijn dood gegaan. de rest leeft nog.
pi_176885533
Het zou kunnen dat het voederbakje een vergif in het systeem heeft gebracht, maar ik vermoed ook dat je filter reeds vrij zwaar belast was, doordat je relatief veel vis in een klein watervolume had. Het inmengen van de kaamlaag zou de spreekwoordelijke druppel geweest kunnen zijn.

Met name die uitpuilende ogen is een symptoom dat gekoppeld is aan nitrietwaardes.En het duurt ook even voordat de bacteriën zo'n nitrietpiek verwerkt hebben, dus dan meet je relatief weinig nitraat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176886001
de uitpuilende ogen bij de dwerg kersenbuik is een vaak voorkomende infectie bij stress ed.. dus weet het niet.

daarbij had ik met de waterwissel een grootdeel van de laag verwijderd. er was ook geen nitriet te meten. niet met de strip en niet de druppeltest.
pi_176887823
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 16:21 schreef Nico987 het volgende:
de uitpuilende ogen bij de dwerg kersenbuik is een vaak voorkomende infectie bij stress ed.. dus weet het niet.

daarbij had ik met de waterwissel een grootdeel van de laag verwijderd. er was ook geen nitriet te meten. niet met de strip en niet de druppeltest.
Dan vermoed ik niet dat het aan de filter ligt. Maar overbelaste bakken hebben vaak last van infectieziekten etc. Puur door de hoge belasting, vervuiling en stress bij de vissen maakt zoiets meer kans. Zeker als het systeem nog niet stabiel is.

Blijf komende tijd veel verversen. En let op raar gedrag..
Whatever...
pi_178045545
De vissen zijn er inmiddels alweer een poosje!
Het zijn een groepje valse neons en een duo (en later trio) gold-dwerghoninggoerami's geworden.
Als opruimcrew heb ik een aantal superjaponica's ingehuurd. Die doen fantastisch werk!



Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
  Official ESF Kreviewer vrijdag 23 maart 2018 @ 22:49:28 #301
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_178046881
Ziet er goed uit. Ik moet ook weer eens wat met de bak doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')