abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  was: DO2 zondag 8 januari 2017 @ 20:21:53 #51
271695 EP3
Pais en vree.
pi_167985916
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op zondag 8 januari 2017 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, maar iemand die op tijd van een paar jaar in 3 kasten van huizen gewoond heeft ga ik absoluut niet financieel ondersteunen om een bus te kopen van een paar tig K.

Hij verkoopt zn huis maar en gaat maar wat kleiner wonen. Het is wel goed met die knaker. Als ie in zn 2de droomhuis was blijven wonen had ie meer dan zat geld in zn achterzak gehad om lachend die bus cash af te rekenen.

Ergo: ja ik weet dat, maar aan dergelijke flauwekul doe ik niet mee. No offence intended.

:)
Da's wel weer n verdomd zure reactie op wat eigenlijk niet veel meer dan n flauw grapje was. Maar jij kent de betrokkenen vrij goed, begrijp ik..? - Afijn, laten we dat niet hier bespreken.
You know what uranium is right? It's a thing called nuclear weapons and other things. Like lots of things are done with uranium, including some bad things.
pi_167986015
quote:
11s.gif Op zondag 8 januari 2017 20:21 schreef DO2 het volgende:

[..]

Da's wel weer n verdomd zure reactie op wat eigenlijk niet veel meer dan n flauw grapje was. Maar jij kent de betrokkenen vrij goed, begrijp ik..? - Afijn, laten we dat niet hier bespreken.
Ik weet dat het een grapje was. Ik geef alleen aan waarom ik er niet in mee ga.

En nee ik ken de betrokkenen niet behalve van zijn droomhuizentopics. Uiteraard wens ik hem succes met alles, maar niet op mijn centen. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
pi_167986059
Maargoed, terug ontopic, ik vind het op zijn zachts gezegd een heel erg ambitieus plan. En dat is een understatement.

Als er een topic volgt tegen die tijd ga ik wel volgen, want ik ben wel benieuwd of dit allemaal haalbaar is :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
pi_167986489
quote:
2s.gif Op zondag 8 januari 2017 19:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Er "niet aan beginnen" vind ik een flauwe uitweg.
Verder heb je aardig goede punten, maar ik ga voor de optimistische aanpak.

En (vrij essentieel) punt klopt niet. 25 km/dag is geen gemiddelde van ervaren lopers, maar een gemiddelde van pelgrims. Dat zijn vaak oudere mensen, geen ervaren lopers, zonder veel haast.
Ervaren lopers komen verder op een dag.
op heuvelachtig/bergachtig terrein? Bijna elke dag? Dat is wel heel erg optimistisch denk ik hoor
pi_167988787
tof plan ^O^ ben benieuwd hoe het avontuur verder gaat.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  maandag 9 januari 2017 @ 01:05:40 #56
42322 MCH
Can you feel it cumming?
pi_167995228
Ik denk dat zonder goede voorbereiding, midden in de zomer op afgelegen plekken je hont doodgaat wegens watergebrek.
Die Schule des Lebens kennt keine Ferien
  maandag 9 januari 2017 @ 16:15:47 #57
43653 sigme
Zwelstijfsel
pi_168005789
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 17:23 schreef AnneX het volgende:
Krijgt hond ook een slaapmatje?

Tof plan _O_
En misschien dat Selang nog goeie tips heeft?
quote:
6s.gif Op maandag 9 januari 2017 15:51 schreef SeLang het volgende:
..
lokquootje :)
En nu blijft geloof, hoop [en] liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
TRV / sigme's grote wandelplan
pi_168033158
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 16:45 schreef sigme het volgende:
Mijn geliefde gaat nog overleggen met z'n baas, maar hijzelf neigt naar het nemen van ontslag, dus wat de baas er precies van vindt maakt voor de plannen niet veel uit.

Ik begon al opgetogen je OP te lezen, maar vanaf hier was ik verkocht: VOLG!!! Heel erg tof, heel veel succes!!

Heb zelf vorig jaar het begin van de GR10 gelopen (zes wandeldagen), eindigend in St. Jean-Pied-de-Port. Dat is de laatste stad voordat de Santiago-lopers de Pyreneen ingaan. Ken het gebied dus een klein beetje. Wil zelf komende zomer in Engeland een langeafstandspad lopen, maar geen drie maanden. Is mijn droom op dit moment ook niet. Maar des te toffer vind ik het dat jullie dat wel gaan doen!
  dinsdag 10 januari 2017 @ 18:05:08 #59
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_168033408
Leuk sigme! Weer een avontuur!

Wat ik me afvroeg: heb je, of ga je nog met een dierenarts of hondenkenner overleggen? Ik kan me voorstellen dat hij gerust 25 kilometer loopt, zoals jij vertelt, maar dat maandenlang elke dag lopen toch misschien wel weer een ander verhaal is. Kan je dat zo maar doen met (elke soort/) een hond? Wat betreft zijn heupen of zo, weet ik het? Ben een leek hoor!

En hij moet waarschijnlijk extra veel eten met zo veel beweging, of niet? Hoe sjouw je dat mee?

Wel ontzettend leuk en bijzonder om dit met je hond te doen, denk ik. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 10 januari 2017 @ 18:14:42 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168033595
Tof plan! Ik ga dit ook volgen. Als jij vertrekt dan ben ik net zelf een maandje terug van een lange trek.

Persoonlijk zou ik die houtbrander thuislaten en gewoon op gas tankjes gaan koken want je komt toch door plaatsjes en zo'n houtbrander met pannetje wordt erg smerig.

Je schema lijkt me realistisch. Je kun eens per week een rustdag nemen en je hoeft niet elke dag tot het naadje te gaan. Het gaat er niet om hoe ver je kan lopen per dag maar om wat leuk is. Ik vind zelf dat mensen die dit soort dingen doen vaak teveel zijn gefocusseerd op het lopen alleen en daardoor veel missen.

Ik hoop dat je na afloop een mooi verslag hier op Fok! post :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_168034775
Is het trouwens niet ook zo dat je de eerste paar dagen nog moet inlopen en misschien 20km kan doen, maar dat je er steeds beter in wordt en de afstanden langer kunnen worden? Maar ja, je sjouwt natuurlijk wel een gewicht mee en de landschappen worden natuurlijk ook ruiger.

Ooh, vind het echt tof!! O+
  dinsdag 10 januari 2017 @ 20:10:02 #62
43653 sigme
Zwelstijfsel
pi_168036516
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 18:05 schreef Duderinnetje het volgende:
Leuk sigme! Weer een avontuur!

Wat ik me afvroeg: heb je, of ga je nog met een dierenarts of hondenkenner overleggen? Ik kan me voorstellen dat hij gerust 25 kilometer loopt, zoals jij vertelt, maar dat maandenlang elke dag lopen toch misschien wel weer een ander verhaal is. Kan je dat zo maar doen met (elke soort/) een hond? Wat betreft zijn heupen of zo, weet ik het? Ben een leek hoor!

En hij moet waarschijnlijk extra veel eten met zo veel beweging, of niet? Hoe sjouw je dat mee?

Wel ontzettend leuk en bijzonder om dit met je hond te doen, denk ik. O+
Ik vind het erg spannend, om de hond mee te nemen. Het maakt alles lastiger (overnachten, uitwijken naar liften/bus/trein, stukjes afsnijden over asfaltwegen etc etc etc), maar het is denk ik ook geweldig leuk. Maar de hond is ook een groot risico, ze kan zich blesseren, of weglopen, of een ongeluk krijgen, of in gevecht raken met een chien mechant. Of of of..

Een gewone gezonde hond zou het goed moeten kunnen doen. Als de hond veel asfalt moet lopen is dat zwaar aan de poten (sommigen wandelaars doen de honden slofjes aan!). Wij willen niet veel verhard lopen (en elke dag goed poten controleren). De hitte is een ding - een hond zweet niet en moet in hitte domweg niet inspannen. We zijn van plan om 's middags siesta te houden.

En eten, tja. Als wij eten kunnen kopen, zullen we ook wat voor de hond moeten veroveren. Het gaat in elk geval niet lukken om haar huidige dieet te handhaven (rauwe vleesmix met pens).

Overigens: ook voor de hond geldt dat we moeten bezien hoe het in werkelijkheid gaat. Wanneer het niet gaat, laten we de hond ophalen. We hebben wel achtervang, die ook zonder probleem de hond verzorgt wanneer wij uit wandelen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 10-01-2017 21:10:15 ]
En nu blijft geloof, hoop [en] liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
  dinsdag 10 januari 2017 @ 20:13:08 #63
43653 sigme
Zwelstijfsel
pi_168036596
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 18:14 schreef SeLang het volgende:
Tof plan! Ik ga dit ook volgen. Als jij vertrekt dan ben ik net zelf een maandje terug van een lange trek.

Persoonlijk zou ik die houtbrander thuislaten en gewoon op gas tankjes gaan koken want je komt toch door plaatsjes en zo'n houtbrander met pannetje wordt erg smerig.

Je schema lijkt me realistisch. Je kun eens per week een rustdag nemen en je hoeft niet elke dag tot het naadje te gaan. Het gaat er niet om hoe ver je kan lopen per dag maar om wat leuk is. Ik vind zelf dat mensen die dit soort dingen doen vaak teveel zijn gefocusseerd op het lopen alleen en daardoor veel missen.

Ik hoop dat je na afloop een mooi verslag hier op Fok! post :Y
Dat pannetje wordt inderdaad ontzettend smerig, we hebben het op andere tochten ook gebruikt. We zullen het zeker nog eens heroverwegen, ook afhankelijk van hoeveel (gewicht, volume) de bagage in totaal gaat blijken te zijn.

Het ons goede voornemen om 3 maanden een geweldige tijd te hebben. Het lopen is geen doel op zichzelf.

Jij bent niet echt gericht op ultralichtgewicht nietwaar? Hoeveel neem je mee?
  dinsdag 10 januari 2017 @ 20:17:31 #64
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_168036741
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:10 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind het erg spannend, om de hond mee te nemen. Het maakt alles lastiger (overnachten, uitwijken naar liften/bus/trein, stukjes afsnijden over asfalt wegen etc etc etc), maar het is denk ik ook geweldig leuk. Maar de hond is ook een groot risico, ze kan zich blesseren, of weglopen, of een ongeluk krijgen, of in gevecht raken met een chien mechant. Of of of..

Een gewone gezonde hond zou het goed moeten kunnen doen. Als de hond veel asfalt moet lopen is dat zwaar aan de poten (sommigen wandelaars doen de honden slofjes aan!). Wij willen niet veel verhard lopen (en elke dag goed poten controleren). De hitte is een ding - een hond zweet niet en moet in hitte domweg niet inspannen. We zijn van plan om 's middags siesta te houden.

En eten, tja. Als wij eten kunnen kopen, zullen we ook wat voor de hond moeten veroveren. Het gaat in elk geval niet lukken om haar huidige dieet te handhaven (rauwe vleesmix met pens).

Overigens: ook voor de hond geldt dat we moeten bezien hoe het in werkelijkheid gaat. Wanneer het niet gaat, laten we de hond ophalen. We hebben wel achtervang, die ook zonder probleem de hond verzorgt wanneer wij uit wandelen zijn.
O wat goed, dat je ook achtervang hebt die de hond evt. kan ophalen. Klinkt als een weloverwogen plan. Fijn!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_168038601
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 18:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Het zit 'm in de rustdagen. Er zijn ook wandelaars die nooit stilstaan, en die komen inderdaad iets boven de 30km/dag. Ik durf niet te voorspellen of/hoe vaak wij dagen stilstaan. Ik denk eigenlijk niet zo vaak, maar voor de zekerheid plan ik toch maar op die 25.

Er is ook nog een ander punt: we moeten maar net langs een dorpje met bakker/slager/groenteboer lopen als onze voorraden op zijn. Als je daarvoor moet omlopen, dan loop je een hoop meer kilometers dan er van de route afgaan..

Oh, en 5 km/uur halen we niet. Bij 4 km/uur knijp ik m'n handjes dicht.
Je hebt absoluut rustdagen nodig, zeker in het begin. Mijn ervaring is beperkt tot het lopen van weken, niet maanden. Dan loop je wel wat meer en zwaarder bepakt. En ik ben meer van de alpiene tochten, dus wat ruiger terrein maar ik denk dat voor alle wandelaars een aantal zaken gelden. 25 km per dag en 1 rustdag is haalbaar, maar meer dan je misschien denkt als je echt relaxed wilt lopen. Al zou ik beginnen met meer rustdagen om te wennen aan het lopen en blessures te voorkomen. Als je eenmaal bezig bent loop je later makkelijk wat meer, je raakt er enorm aan gewend. Maar zie dat jij ook al wel langere tochten gedaan hebt.

Mijn persoonlijke tips als wandelaar (dingen die ik zelf belangrijk vind): neem zo min mogelijk mee. Overweeg van alles of je het absoluut nodig hebt. Koop lichte spullen, dat is het geld waard. Echt waar. 7 kilo is wel heul weinig, mooi als dat lukt.

Je schoenen en sokken zijn heel belangrijk.

Zorg voor een heel goede buitenlaag (dure goretex oid). Zorg dat je laagjes kunt dragen, dus 1 goed fleecevest, 1 dun fleecetruitje, een kort broek, twee lange en ondergoed (2 shirts bij voorkeur geen katoen) . Koop een buff en iets voor op je hoofd. Neem extra wandelsokken mee en investeer in falkes of andere goede sokken. Niets is zo naar als natte sokken. Overweeg het meenemen van stokken om je rug te ontlasten. JE hebt tegenwoordig bivaktentjes die alleen wat wandelstokken nodig hebben en echt superlicht zijn, lijkt me ideaal. Ik ben nog van de alpiene bivaktentjes die best zwaar kunnen zijn. En zelf ben ik gek op mijn camelback/waterzak. 2-3 liter water tappen dat niet klotst en dicht tegen je rug zit is top. In de zomer in heet frankrijk drink je dat gemakkelijk op.

Daarnaast: gebruik doorzichtige vaccuumzakken om alles in te doen. Scheelt ruimte maar ook wordt het neit nat na een hele dag regen.

Maak een survivalkitje met wat zaken waarmee je altijd kan snijden, vuur maken, thermodeken, reserve-eten voor een dag, als je echt door de bergen gaat wil je ook een noodsignaal kunnen geven, als je door frankrijk loopt is een wakawaka top voor een altijd opgeladen telefoon en als zaklamp. Ook een ehbo setje. Neem ook altijd een rolletje ducktape mee, voor kapotte jassen, tassen, gespen, schoenen etc. heeft ons echt gered van rampen dat spul! En plaksetjes voor je matjes... een goede donszlaapzak als je denkt altijd droog te liggen, kost je wel geld, maar scheelt enorm gewicht.

Om droog te liggen kun je ook denken aan een bivakzak om in te liggen, een hangmat met dakje, of dus een tarp. Allemaal vrij licht, allemaal vrij basic. Of je doet zoiets:
https://www.bever.nl/nigo(...)60007?id_colour=2975

Als je gaat trekken en wilt koken en bivakkeren heb je kookgerei nodig. Het meest basale is een mess-tin, spork, zakmes, mok en samen 1 gaspitje. Je kunt dan koken in je tin en er uit eten. Heb je ruimte over is een klein theeketeltje geweldig en een pannetje...

Qua eten kom je er wel achter wat je fijn vindt, maar zorg voor genoeg hartkeks, wat worst, chocolade en iets voor op de hartkeks. Wij hadden altijd standaard een 2 daags noodsetje eten bij ons, maar wij zaten in de wildernis. Ik denk dat 1 dag voorraad als backup nodig is. Afhankelijk van de afstand tussen winkels koop je dan eea in voor onderweg. Dan kun je altijd een dag kwijt raken in the middle of nowhere.

En als je wandelt ga je alle poeders enorm waarderen. Poeder-ei is een favoriet, maar poederchocomel, poedersoep, poederijsthee, een makkelijke manier om veel mee te nemen zo zonder water erin. En als je flink doorloopt na een dag ook echt heel fijn. Als je 25 km per dag gaat lopen hebt je meestal tijd zat om vanalles te doen mbt overnachtn, uitslapen, eten kopen, koken etc. kan me ook voorstellen dat dat de bedoeling is: lekker een flesje wijn soldaat maken en uitslapen enzo.

Superplan en veel plezier! En waarschijnlijk ben je halverwege je tocht wel wat zaken kwijtgeraakt wegens te zwaar of klotespul, en heb je een paa rsimpele dingen waar je helemaal gek op bent geworden bij je.

[ Bericht 8% gewijzigd door Spanky78 op 10-01-2017 21:23:29 ]
Whatever...
pi_168039274
quote:
14s.gif Op zondag 8 januari 2017 18:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb zo'n brandertje:
[ afbeelding ]

Die brandt op zelfgesprokkelde twijgjes. We slaan de koffie maar over denk ik ;).
Leuk ding, maar eigenlijk veel te groot. Een bergbeklimmersbrander op benzine of campinggas (in FR overal te krijgen) is kleiner en lichter en minder vies.
Whatever...
pi_168039748
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:19 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Leuk ding, maar eigenlijk veel te groot. Een bergbeklimmersbrander op benzine of campinggas (in FR overal te krijgen) is kleiner en lichter en minder vies.
Te groot :o Kan het nog kleiner?
pi_168039919
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Te groot :o Kan het nog kleiner?
Zeker:
https://www.bever.nl/msr-(...)22002?id_colour=5806

en dan dit erop:

https://www.bever.nl/tran(...)42011?id_colour=5806

In die tin doe je dan als je hem weer schoon hebt weer zoveel mogelijk spullen.... als je het handig doet kun je er je survivalkitje, voedselvoorraad in kwijt.

Dit soort spullen is ook tof:
https://www.bever.nl/gsi-(...)c60008?id_colour=658

alhoewel het misschien niet zo goed past bij de stijl van sigme is dat superlichte spul waar zaken inpassen echt top. voor twee personen krijg je dan dit (luxe uitvoering dus)

https://www.bever.nl/gsi-(...)32004?id_colour=4284
Whatever...
  dinsdag 10 januari 2017 @ 21:54:21 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_168040815
Hoe "afgelegen" wandelen jullie?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een route die enkele keren per dag door een dorp komt, om eten te kopen en wat je daar dan gelijk opeet hoef je niet mee te nemen, dus ook de kookuitrusting niet. Lekker verse pens voor de hond, bijvoorbeeld, z van de plaatselijke slager. En gewoon koel water kunnen drinken :Y)
Maar ik weet niet hoe de situatie in Frankrijk is.

Naast de GPS zou ik een lijstje met dorpen meenemen, dat wanneer je een mooie weg ziet met een wegwijzer naar een volgend dorp dat je dan weet dat het ok is en je niet slaafs de route volgt. Ook handig als er stremmingen zijn en je per se niet het asfaltalternatief wilt ivm de hond.

Mag je wel open vuur gebruiken in Frankrijk ivm de bosbranden? Mag je er berhaupt wildkamperen?
pi_168041295
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:54 schreef Lunatiek het volgende:

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een route die enkele keren per dag door een dorp komt, om eten te kopen en wat je daar dan gelijk opeet hoef je niet mee te nemen, dus ook de kookuitrusting niet. Lekker verse pens voor de hond, bijvoorbeeld, z van de plaatselijke slager. En gewoon koel water kunnen drinken :Y)

Naast de GPS zou ik een lijstje met dorpen meenemen, dat wanneer je een mooie weg ziet met een wegwijzer naar een volgend dorp dat je dan weet dat het ok is en je niet slaafs de route volgt. Ook handig als er stremmingen zijn en je per se niet het asfaltalternatief wilt ivm de hond.

Mag je wel open vuur gebruiken in Frankrijk ivm de bosbranden? Mag je er berhaupt wildkamperen?
In principe mag je niet wildkamperen ik geloof dat het soms oogluikend wordt gedoogd. Uit de buurt van de steden en bewoningnis er niemand die last van je heeft. En ook geen fikkie stoken, maar in de elzas zullen ze er niet zo moeilijk over doen (natte regio), terwijl in de languedoc er groot gevaa ris op bosbrand.
Whatever...
  dinsdag 10 januari 2017 @ 22:27:56 #71
42322 MCH
Can you feel it cumming?
pi_168042072
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:54 schreef Lunatiek het volgende:

Een heel stuk van het Franse binnenland is redelijk uitgestorven.
Die Schule des Lebens kennt keine Ferien
pi_168043719
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zeker:
https://www.bever.nl/msr-(...)22002?id_colour=5806

en dan dit erop:

https://www.bever.nl/tran(...)42011?id_colour=5806

In die tin doe je dan als je hem weer schoon hebt weer zoveel mogelijk spullen.... als je het handig doet kun je er je survivalkitje, voedselvoorraad in kwijt.

Dit soort spullen is ook tof:
https://www.bever.nl/gsi-(...)c60008?id_colour=658

alhoewel het misschien niet zo goed past bij de stijl van sigme is dat superlichte spul waar zaken inpassen echt top. voor twee personen krijg je dan dit (luxe uitvoering dus)

https://www.bever.nl/gsi-(...)32004?id_colour=4284

Goed spul, die brander. Ik heb 'm ook.
  woensdag 11 januari 2017 @ 10:19:04 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168048052
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat pannetje wordt inderdaad ontzettend smerig, we hebben het op andere tochten ook gebruikt. We zullen het zeker nog eens heroverwegen, ook afhankelijk van hoeveel (gewicht, volume) de bagage in totaal gaat blijken te zijn.

Ik heb het hier op Fok! al eens eerder gepost, maar dit is mijn hele keuken:

Cozy1.jpg
De keuken. (Btw: Chinees brandertje kostte 5 ofzo en weegt 93 gram)

Cozy2.jpg
De hele "keuken" past gewoon in de pouch die bij mijn kookpot zat.

Cozy3.png
Nerd als ik ben heb ik natuurlijk metingen gedaan aan de effectiviteit van de zelfgemaakte pot cozy. De oranje lijn is wat ik uiteindelijk ben gaan gebruiken

Water aan de kook brengen, pasta (rijst, couscous, whatever...) erin, opnieuw aan de kook brengen. Als het opnieuw begint te koken van het vuur af halen en in de pot cozy. 10 minuten wachten en klaar :).

Ik trek wel altijd solo en heb niet zoveel belangstelling voor koken. Als je met z'n tween bent kun je spullen verdelen en dus wat meer meenemen en uitgebreider koken als je dat leuk vindt.

quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:13 schreef sigme het volgende:

Jij bent niet echt gericht op ultralichtgewicht nietwaar?
Nee absoluut niet. Ik ondersteun natuurlijk wel het principe dat je zo weinig mogelijk overbodige troep moet meenemen, maar wat "overbodig" is hangt af van wat je zelf uit je reis wilt halen.

Sommige mensen zijn puur gericht op lopen (prestatie gericht, snel kilometers maken, etc). Die gaan natuurlijk voor de lichtst mogelijke setup want alles is daaraan ondergeschikt. Maar bijvoorbeeld in Zweden kwam ik mensen tegen die gingen vissen. Die deden een meerdaagse trek maar sjouwden hengels mee en andere dingen om het vissen leuk te maken.

Ik kom ook wel eens mensen tegen voor wie juist het koken een hoogtepunt is. Dus die hebben veel pannetjes, luxe etenswaren en sjouwen complete flessen wijn mee.

Zelf hou ik vooral van de natuur dus er gaat een (zware) verrekijker mee en ik sjouw regelmatig zware (papieren) vogelgidsen mee. Tijdens een trek van 5 weken door de Himalaya had ik bijvoorbeeld meer dan 2kg aan vogelspullen bij me. Daarnaast dingen als een camera + batterijen, ik hou een dagboek bij (papier) en ik scheer elke dag. Ook draag ik contactlenzen (moet dus vloeistoffen etc meenemen).

Ik heb in mijn eentje een 2-persoons tent want ik hou van een beetje ruimte en comfort. Ik plan mijn treks altijd heel ruim zodat er tijd is voor improvisatie en de mogelijkheid om slecht weer een dagje uit te kunnen zitten met een (audio-)boek. En zo'n dag wil je niet doorbrengen in een nylon doodskist maar in een tentje waarin je normaal kunt zitten en bewegen.

Het is natuurlijk altijd leuk om hier en daar wat grammetjes te besparen op extra licht materiaal, maar meestal valt dat in het niet bij het gewicht van het eten en drinken dat je moet meesjouwen. Eten voor 7 dagen is bij mij 5-7kg en voor mijn komende trek plan ik een maximale water capaciteit van 10 liter (gelukkig niet elke dag nodig!). Dus het is wel leuk om een paar honderd gram op je tent te besparen en 100 gram op een titanium vs aluminium kookpot, maar zwaar wordt het toch wel dus dan zorg ik er liever voor dat ik gegarandeerd lekker kan slapen en comfort heb tijdens rust momenten.

En niet teveel kilometers maken op een dag maar zorgen dat je massa's tijd hebt voor het bewonderen van al het moois om je heen. Dat is waar het bij mij om gaat.

Iedereen maakt zo zijn eigen keuzes :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_168051625
quote:
6s.gif Op zondag 8 januari 2017 19:48 schreef EP3 het volgende:
Het zou me niets verbazen dat je ver voor blijft op dat 25km/dag schema, sigme. Heb er eigenlijk wel vertrouwen in. - Zet in op 91 dagen.
Ga voor 97 dagen. Leuk avontuur ook al zal het soms erg tegenzitten.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  woensdag 11 januari 2017 @ 18:07:08 #75
7566 MaJo
Kalten Polar Br
pi_168056797
Wat een gaaf plan _O_ Ik ga het volgen!
8 nov Red Hot Chilli Peppers Ziggodome - 10 nov Wilco TivoliVredenburg - 16 nov Bastille Ziggodome - 26 nov Moss De Helling
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')