abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_167939981
Naar aanleiding van het goede voornemens-topic bedacht ik me dat het eigenlijk wel eens tijd werd voor eigen klustopic. Ik geniet al jaren van de verschillende projecten hier op Fok en wil jullie op mijn beurt deelgenoot maken van het mijne. Gaandeweg komen jullie vast ook wel met slimme opmerkingen waar het eindresultaat alleen maar beter van wordt... :)
Door af en toe een update te posten dwing ik mezelf ook om de progressie in het oog te houden.

Waar gaat het om?
Een typisch jaren-zestig wederopbouwhuis in een typische wederopbouwwijk. Licht, Lucht & Ruimte. (achtergondinfo pdf). Sinds eind jaren 80 bewoond door een kinderloos stel dat gaandeweg steeds ouder en slechtziender werd. En dat is te zien, hier zijn wat funda-foto's:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben in het archief gedoken en heb daar wat oude tekeningen opgeduikeld:
Het huis maakt deel uit van een plan van een particuliere ontwikkelaar met 44 woningen. Van een buurtbewoner begreep ik dat de ontwikkelaar één van de 44 huizen heeft verkoren tot zijn eigen woning en daarom later nog een wijziging op de bouwvergunning heeft ingediend en zijn huis een metertje breder maakte dan de rest. Laat dat nou net ons huis zijn. :-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat moet er gebeuren?
Veel... Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, twee nieuwe toiletten, nieuwe CV op andere plaats, alle elektra vervangen, mechanische ventilatie inbouwen, nieuwe plafonds, wand- en vloerafwerkingen vervangen, dak isoleren, voorzetwand binnen tegen kopgevel, begane grondvloer naisoleren en zo nog het een en ander.
Aan het casco doen we niets, we gaan geen wanden verplaatsen of slopen.

Wat is er gedaan?
Zolder gestript, geïsoleerd en casco afgetimmerd. Schachten gesloopt, begin gemaakt met verder uitgraven kruipruimte, plafonds her- en der gesloopt, aparte ventilatie in de douche.

Stand van zaken-foto's komen in een later stadium. Voor nu alvast één actiefoto:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 08:38:39 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_167943427
Leuk topic! Heel veel succes! Ga je de douche nog op die plek behouden of verplaatsen naar een andere kamer?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_167943622
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 23:43 schreef _mido het volgende:
Waar gaat het om?
Een typisch jaren-zestig wederopbouwhuis in een typische wederopbouwwijk. Licht, Lucht & Ruimte. (achtergondinfo pdf). Sinds eind jaren 80 bewoond door een kinderloos stel dat gaandeweg steeds ouder en slechtziender werd. En dat is te zien, hier zijn wat funda-foto's:
Frappant: wel een modern vrijhangend toilet, rand nieuwe tegels(?) maar niet de rest afwerken en de leidingen in het zicht gelaten. Jammer, dat zou je een post hebben gescheeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167944423
Ha, mooi volgtopic!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_167944619
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 10:12 schreef sigme het volgende:
Ha, mooi volgtopic!
Juist :9
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_167966422
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 08:38 schreef monsterd. het volgende:
Leuk topic! Heel veel succes! Ga je de douche nog op die plek behouden of verplaatsen naar een andere kamer?
De douche blijft op dezelfde plek en zal ook wel dezelfde indeling houden. We hebben er nog kort over gedacht om van de grote slaapkamer een deel om te bouwen maar dit gaan we toch niet doen. De huidige douche is niet groot maar omdat twee van de drie slaapkamers een eigen wastafel hebben en er op de eerste verdieping een separaat toilet is voldoet hij straks prima.
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 08:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Frappant: wel een modern vrijhangend toilet, rand nieuwe tegels(?) maar niet de rest afwerken en de leidingen in het zicht gelaten. Jammer, dat zou je een post hebben gescheeld.
Toilet op de begane grond is inderdaad het meest recent. Daar zal in het verleden wel iets mee mis geweest zijn. Helaas wel een half werk dus ik heb gewoon twee nieuwe toiletten gekocht.
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 10:12 schreef sigme het volgende:
Ha, mooi volgtopic!
welkom!

Maar nu verder. Eén van de eerste dingen die aangepakt is is de zolder (zoals een Fokker betaamt...) Dat had deels te maken met de vraag naar de huidige staat van het dak. Dat was deels weggetimmerd achter een verlaagd deel en daar waren wat lekplekken op te zien. Geen recente lekkages leek mij en tijdens een bezichtiging heb ik er met een endoscoop achter kunnen kijken en niets geks gezien maar toch. Aan de andere kant leek het ook wel handig om de grote zolderkamer alvast casco af te maken zodat een deel van de inboedel van ons vorige huis daar eventueel al gestald zou kunnen worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167970463
prachtige klus. Ben je een tijdje zoet mee. Maar aandacht maakt alles mooier.
pi_167970753
Ik volg! Het is te merken dat je weet waar je het over hebt. Leuk!
Laat die handjes wapperen!
pi_167971105
Waarom heb je gekozen voor platen tegen je dak in plaats van gips?
Spoilers!
  Moderator zondag 8 januari 2017 @ 10:35:24 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_167971649
Welkom in K&W ! ^O^

Je kunt aan de aanpak en manieren van werken al wel zien dat je best wat kluservaring hebt !
Ben benieuwd ! Mooi project iig. met toch behoorlijk wat werk.
pi_167971908
Leuk, leuk, volgknop geactiveerd :D Ben inderdaad ook wel benieuwd naar je kluservaring (endoscoop tijdens de inspectie? :P), ziet er goed uit!
pi_167979933
Leuk project, ga ik volgen, succes!
pi_167980711
tijd om te volgen :7
  zondag 8 januari 2017 @ 18:22:52 #14
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_167982155
Gave woning en je bent al goed bezig! Halverwege 2015 heb ik een bijna identieke woning gekocht, de indeling is nagenoeg hetzelfde, tot en met het trapezium dak (binnen) en de plaatsing van de dakkapel.

Ben benieuwd wat je er van weet te maken. :)
  zondag 8 januari 2017 @ 18:26:11 #15
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_167982228
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 08:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Frappant: wel een modern vrijhangend toilet, rand nieuwe tegels(?) maar niet de rest afwerken en de leidingen in het zicht gelaten. Jammer, dat zou je een post hebben gescheeld.
Idem ditto voor die hippe metro tegeltjes in de keuken geloof ik.
pi_168020827
Dank voor alle enthousiaste reacties!
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 09:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Waarom heb je gekozen voor platen tegen je dak in plaats van gips?
Dit is steviger. :) En met twee rouwdouwende zoons leek me dat wel fijn. Deze zolder zal een soort alles-in-één hobbykamer worden waar wellicht ook nog een schommel komt bijvoorbeeld. Bij gips ben ik ook bang voor scheurtjes. Voorlopig blijft dit nog onafgewerkt en dan vind ik dit ook fraaier dan onafgewerkte gipsplaten.
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 10:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Welkom in K&W ! ^O^

Je kunt aan de aanpak en manieren van werken al wel zien dat je best wat kluservaring hebt!
Ben benieuwd ! Mooi project iig. met toch behoorlijk wat werk.
Kluservaring heb ik inderdaad al wel van mijn vorige huis. Maar dat was bij lange na niet te vergelijken met dit.
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 10:50 schreef ciewy het volgende:
Leuk, leuk, volgknop geactiveerd :D Ben inderdaad ook wel benieuwd naar je kluservaring (endoscoop tijdens de inspectie? :P), ziet er goed uit!
Als middelbare scholier wilde ik timmerman worden maar eenmaal op de MTS leek me dat toch wat minder. Inmiddels werk al een heel tijdje als bouwkundig modelleur zoals dat tegenwoordig heet. Ik doe niks anders dan gebouwen 'tekenen' en bouwkundig uitdenken. Extra leuk om nu in mijn vrije tijd eens zelf uit te vogelen en er achter te komen dat ik heel veel praktische dingen helemaal niet weet. Maar dat komt later nog wel genoeg ter sprake denk ik.

Die endoscoop ken ik trouwens eigenlijk vooral om leuke foto's in maquettes te maken uit de tijd dat ik nog serieus van plan was om architect te worden. Zoiets als dit:

In de bouw had ik er nog nooit mee gewerkt. Ik had na de eerste bezichtiging netjes en braaf aan de makelaar gevraagd of ik een stukje van het verlaagde plafond boven de dakkapel mocht weghalen om er boven te kijken. Mocht niet dus dan maar zo'n endoscoop gehuurd. Later liep ik met iemand voor een bouwkundige keuring nog eens door het huis en die stelde geen vragen maar trok rücksichtslos een stuk plafond aan gort.... _O-
Zo'n bouwkundige keuring is handig omdat daarbij een begroting zit en daarmee kan je dan weer onderhandelen over de prijs.
pi_168091750
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 00:32 schreef _mido het volgende:
Deze zolder zal een soort alles-in-één hobbykamer worden ....
waarom zie ik een lege zolder voor me met iemand achter een groot scherm met Fok! erop 8-)

die zolder ziet er al strak uit man! Dat doen niet veel DHZers je na denk ik (ik niet iig)
pi_168185363
Afgelopen week weinig spectaculaire vorderingen gemaakt.
Op de overloop van de zolder ben ik voorbereidingen aan het treffen om daar ook het dak af te werken. Het regelwerk is nu bijna af en de velux is afgetimmerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Isolate, folie en afwerking volgen later. In dit dakvlak moeten eerst de dakdoorvoeren van de doucheventilatie, de cv en de mv nog gemaakt worden. De ventilatie van de douche doe ik apart met een buisventilator en die sluit ik dus niet aan op de mv-box. Dan zou ik met de leidingen om het trapgat heen moeten, door een hele serie vloerbalken heen en dat is geen optie. De afvoer van de cv en de mv zou ik het liefst in één dakdoorvoer combineren maar ik weet niet of dit kan. Ubbink heeft wel een combinatie-dakdoorvoer maar heeft het in de documentatie dan over een combinatie van cv en wasdroger.
http://www.ubbink.nl/Prod(...)oorvoer-0188010.aspx
Ga ik nog aan de installateur vragen hoe die daar over denkt maar ben ook wel benieuwd of hier iemand hier ervaring mee heeft.
Voor de rest heb ik zaterdag weer een flink aantal emmers grond uit de kruipruimte gehaald om daar wat meer bewegingsruimte te krijgen. Ik wil de hoofdleiding van de rolering vinden omdat daar onder de vloer een aantal nieuwe aansluitingen van standleidingen aangetakt moeten worden.
Zaterdag ook de dakgoot maar eens schoon gemaakt. Er zit ergens een lek want er drupt geregeld water doorheen, precies boven de achterdeur :-( Volgens mij was de goot al een jaartje of wat niet schoongemaakt want er lag een dikke laag drab in. Ben er ook achter gekomen dat het afschot van de goot niet optimaal is. Ook met een schone goot blijft er een laagje water instaan. Van het voorjaar maar eens goed naar kijken. Het buurhuis dat te koop staat is onder voorbehoud verkocht dus wellicht dat er met de buren iets afgesproken kan worden over het vernieuwen van de goten.

Nog een bonusfoto van de keuken waar inderdaad metrotegeltjes zitten. Maar van hipheid is verder geen sprake hoor.
  Moderator zondag 22 januari 2017 @ 10:36:13 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168337150
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:58 schreef _mido het volgende:
Afgelopen week weinig spectaculaire vorderingen gemaakt.
Op de overloop van de zolder ben ik voorbereidingen aan het treffen om daar ook het dak af te werken. Het regelwerk is nu bijna af en de velux is afgetimmerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Isolate, folie en afwerking volgen later. In dit dakvlak moeten eerst de dakdoorvoeren van de doucheventilatie, de cv en de mv nog gemaakt worden. De ventilatie van de douche doe ik apart met een buisventilator en die sluit ik dus niet aan op de mv-box. Dan zou ik met de leidingen om het trapgat heen moeten, door een hele serie vloerbalken heen en dat is geen optie. De afvoer van de cv en de mv zou ik het liefst in één dakdoorvoer combineren maar ik weet niet of dit kan. Ubbink heeft wel een combinatie-dakdoorvoer maar heeft het in de documentatie dan over een combinatie van cv en wasdroger.
http://www.ubbink.nl/Prod(...)oorvoer-0188010.aspx
Ga ik nog aan de installateur vragen hoe die daar over denkt maar ben ook wel benieuwd of hier iemand hier ervaring mee heeft.
Voor de rest heb ik zaterdag weer een flink aantal emmers grond uit de kruipruimte gehaald om daar wat meer bewegingsruimte te krijgen. Ik wil de hoofdleiding van de rolering vinden omdat daar onder de vloer een aantal nieuwe aansluitingen van standleidingen aangetakt moeten worden.
Zaterdag ook de dakgoot maar eens schoon gemaakt. Er zit ergens een lek want er drupt geregeld water doorheen, precies boven de achterdeur :-( Volgens mij was de goot al een jaartje of wat niet schoongemaakt want er lag een dikke laag drab in. Ben er ook achter gekomen dat het afschot van de goot niet optimaal is. Ook met een schone goot blijft er een laagje water instaan. Van het voorjaar maar eens goed naar kijken. Het buurhuis dat te koop staat is onder voorbehoud verkocht dus wellicht dat er met de buren iets afgesproken kan worden over het vernieuwen van de goten.

Nog een bonusfoto van de keuken waar inderdaad metrotegeltjes zitten. Maar van hipheid is verder geen sprake hoor.
[ link | afbeelding ]
Prima vorderingen weer ! ^O^

De cv ketel blijft in de keuken hangen of verhuist deze naar boven ? :)
pi_168365426
De CV-ketel gaat naar zolder. De keuken is niet zo groot en die willen we wel zo veel mogelijk als keuken gebruiken.
Afgelopen week niet zo heel veel tijd gehad. De toilet op de verdieping nog verder leeggehaald en aan het meten geweest hoe straks alle leidingen weggewerkt moeten worden, kruipruimte weer verder leeggegraven. Samen met m'n twee zoons van 8 en 4 die ook met papa 'onder de grond' wilden graven... _O_
  maandag 23 januari 2017 @ 10:41:01 #21
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_168366671
Ik kan me goed voorstellen dat je de CV wil verplaatsen: de rookgasafvoer ligt niet bepaald subtiel op dit moment :D
pi_168366796
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:58 schreef _mido het volgende:
De afvoer van de cv en de mv zou ik het liefst in één dakdoorvoer combineren maar ik weet niet of dit kan. Ubbink heeft wel een combinatie-dakdoorvoer maar heeft het in de documentatie dan over een combinatie van cv en wasdroger.
http://www.ubbink.nl/Prod(...)oorvoer-0188010.aspx
Ga ik nog aan de installateur vragen hoe die daar over denkt maar ben ook wel benieuwd of hier iemand hier ervaring mee heeft.
Een paar jaar geleden heb ik met een "Monier" dakdoorvoerpan een afvoer voor de wasdroger naar buiten gemaakt. Recent de circulatiekap omgebouwd tot afvoerkap en ook (m.b.v. een broekstuk) op die wasdrogerafvoer afgesloten. Werkt perfect.

Zie link:
http://www.monier.nl/prod(...)476d3393f1fa43e33a59
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 28 januari 2017 @ 19:15:54 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168503452
Dit project gaat gestaag verder. Vergeleken met ander projecten hier op fok gaat alles wel een keer of drie trager. Ik doe alles alleen naast een fulltime baan en nog wat vrijwilligerswerk links en rechts. Geeft niks, ik heb er lol in, ons vorige huis is verkocht en het tijdelijk onderdak waar we nu wonen bevalt prima dus we hebben ook geen haast. Zodoende gun ik mezelf bijvoorbeeld ook wel de tijd om op zaterdag eerst te gaan hardlopen voordat ik mijn kluskleren aantrek.
Maar wat is er de afgelopen week gebeurt o.a.:
- Het regelwerk op de overloop op zolder is af. Er moet nog een dakdoorvoer van de MV/CV doorheen dus isoleren komt later pas.
- Ik heb een avondje in de kruipruimte gelegen om deze verder af te graven. Het begin is er, het is nu zaak om een systeem uit te denken om de emmers snel en makkelijk bij het kruipluik te krijgen. Ik heb een mooie rij op maat gemaakt waarmee ik de hoogte een beetje gelijk kan houden. De grond bestaat uit vrij harde klei dus het kost best wat moeite om dit los te steken met een klein tuinschepje.


- Verder heb ik vandaag de dakdoorvoer van de doucheventilatie gemonteerd. Door één van de nieuwe veluxramen kon ik daar net bij. Volgende week wil ik de doucheventilatie qua ventilatiekanaal afmaken. Hoe ik de buisventilator precies ga bedienen moet ik nog uitzoeken.
- Daarnaast ook de oude tegels uit de wc op de verdieping van de wanden gesloopt..

en na het maken van deze foto alle lijmresten met een plamuurmes van de wanden geschraapt.
Zal volgende week eens wat meer foto's maken, daar wordt dit topic ook leuker van...
pi_168504503
Ja!
Laat die handjes wapperen!
pi_168508760
We blijven volgen! Je lijkt veel geluk te hebben met een holle bouwsteenvloer in zo'n goede staat...
pi_168510444
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 22:28 schreef _mido het volgende:
Dit project gaat gestaag verder. Vergeleken met ander projecten hier op fok gaat alles wel een keer of drie trager.
Och, er zijn wel meer verbouwingen die niet zo snel gaan/gingen. Des te leuker, van die topics die jaren kunnen lopen :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 29 januari 2017 @ 11:48:57 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168510819
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2017 11:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Och, er zijn wel meer verbouwingen die niet zo snel gaan/gingen. Des te leuker, van die topics die jaren kunnen lopen :Y.
Pcies, alle verbouwingen zijn eigenlijk interessant; klein of groot *O*
pi_169344314
Jahaa, ik moet nodig een update plaatsen maar ik heb al te weinig tijd om te klussen, laat staan om hier de voortgang te posten. Toch beloof ik deze week een update. :Y
pi_169402568
Zo, de beloofde update. Mag ook wel na een dikke vijf weken. Want naast vakantie, verjaardagen en een gezellig gezinsgriepje is er ook heus nog wel geklust. Als eerste heb ik de vloeren weer dichtgemaakt op de plek waar ik een schacht gesloopt heb. Dat is lastig uit te leggen maar ik ga een poging doen met wat tekeningetjes.

Tussen de keuken en de toilet op de begane grond begint er, een stukje onder de verdiepingsvloer, een dubbele, gemetselde schacht die op de verdieping deels door een slaapkamer en deels door de toilet, en op zolder weer door de volgende slaapkamer door het dak naar buiten steekt. Aan de keukenkant zat daar de rookgasafvoer in van de CV die in de keuken hangt, aan de rechterkant was dit loze ruimte die door natuurlijke trek de wc op de begane grond en de wc op de verdieping af moest zuigen.

Aan beide kanten was dit een puist van 35x35cm die zeker in de slaapkamers een vervelende hap uit de ruimte wegneemt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De CV verhuist naar zolder dus dat kanaal heb ik niet meer nodig. De afvoer van de afzuigkap in de keuken ging in de oude situatie door de gevel naar buiten via een gek bochtje. Dat was nog net zichtbaar op de slaapkamer erboven, zie funda-foto. Die afvoer wordt nu verlegd door de toiletten naar boven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zitten wat bochten en hoeken in dat afvoerkanaal en daarom heb er een buisventilator tussen gezet. Ik weet niet nog niet hoe ik die ga bedienen, daar moet ik mij nog in verdiepen. (Datzelfde geldt voor de buisventilator van de douche-ventilatieafvoer trouwens)
Na het sloopwerk is het tussenwandje dichtgezet met cellenbetonblokken en zijn de vloeren weer dichtgemaakt. En zo ziet het er dan uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder heb ik op zolder de plinten geplaatst zodat de aftimmering daar af is.
Aan de voorgevel zijn ook de wanden ge-fix-n-finished en zijn van het voorzetwandje de naden getaped en aangesmeerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We gaan een verdieping omlaag waar tussen de twee grootste slaapkamers twee inbouwkasten zaten met schuifdeuren. Bij alle andere huizen in de straat zijn deze schuifdeuren precies pas tussen de wanden maar omdat dit huis verbreed is maar de schuifdeuren niet meegeschaald zijn had je in deze kasten een dode hoek. Daar komt nog bij dat die schuifdeuren nogal een lawaai maken bij het openen en sluiten. Buren noemden ze ‘onweerskasten’ omdat het lijkt alsof het onweert als je in de woonkamer zit en iemand de deur open schuift boven je. Vandaar dat die kasten eruit gaan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag heb ik hout besteld om de houten vloeren te verstevigen. Verder ga ik:
- op zolder verder om de andere kant af te werken (gips voorzetwand afwerken, andere wanden strak smeren)
- heb ik vrijwel alles in huis om de toilet op de eerste te monteren en aan te sluiten,
- komt binnenkort de installateur kijken voor de CV,
- kan ik beginnen met riolering omdat bijvoorbeeld op zolder de wasmachine komt,
- kan ik beginnen met draden trekken en nieuwe leidingen infrezen
- en nog véél en véééél meer.
pi_169404215
Gaaf! Dit vind ik een heel mooi project. Rigoureus maar ook behapbaar en het resultaat is goed zichtbaar. Ook een heldere update met de tekeningen!
Handige rapportage ook voor later :-)

Succes!
pi_169406287
Super update, gave tekeningen ook. Ga zo door ik volg graag!!
Laat die handjes wapperen!
pi_169407751
Nice! Mooi tempo heb je zo. Idd ook leuk om al die tekeningen erbij te zien, superhandig dat je dat kan. Hoeveel tijd heb je eigenlijk uitgetrokken voor de hele verbouwing?
pi_169618421
Mijn bezigheden van afgelopen week waren een beetje van alles wat.
- Naden schuren van een deel van de metal-studwand op zolder

- Nog wat sleuven gevuld met elektrabuis

- opgeruimd
- bestellingen uitgepakt :-)
*heel veel schroeven, constructielijm en ander spul om de houten verdiepingsvloeren te verstevigen

*een aluminium wandrei om de stukjes wand die ik zelf ga stucen glad te krijgen

*slagschroevendraaier en accuboormachine om al die schroeven te verwerken. (Nog geen foto...)
*een stapel balkhout, underlayment en isolatie werd gebracht maar duurde ook wel even voordat ales naar binnen gesjouwd was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder viel mijn oog op iets vervelends vandaag, nattigheid op een plek waar dat niet hoort :-(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wist dat het kozijn van de dakkapel aan vervanging toe was maar dacht dat nog wel even uit te kunnen stellen tot de zomer. Blijkbaar stond de wind afgelopen nacht ongunstig en heeft de regen toch een weg naar binnen kunnen vinden. Er zat dus niks anders op om de aftimmering los te schroeven, de dampremmende folie door te snijden en de isolatie los te halen.

Het viel naderhand allemaal wel mee maar ik ga toch maar eens een paar offertes aanvragen voor nieuwe kozijnen in de dakkapel.
Als laatste nog een beginnetje gemaakt met het verstevigen van de vloer tussen slaapkamer en zolder.
In een ander topic poste daar mijn werkwijze. Omdat ik de vloer niet te veel op wil hogen schroef en lijm ik aan de onderzijde een strook underlayment tegen de vloerdelen. Elk vloerdeeltje krijgt een schroef. Onder deze underlayment komen dan klossen die ik tussen de vloerbalken schroef. Als laatst vul ik de ruimte tussen de klossen met minerale wol. Ben nog maar net begonnen en hoe ik de bovenzijde af ga werken ben ik nog niet helemaal uit. Ik neig er naar om daar een dunne plaat overheen te leggen die alle scherpe kantjes van eventueel geschotelde vloerdeeltjes moet egaliseren.
foto vloeren
pi_169622460
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 23:13 schreef _mido het volgende:
Mijn bezigheden van afgelopen week waren een beetje van alles wat.
- Naden schuren van een deel van de metal-studwand op zolder

Mooi strak! Ik denk dat je kan volstaan met een laag latex erover.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')