Mogelijk. Dat is voor ons gokken. Maar met alleen de aangekondigde 6 stuks 789 tot eind 2019 zijn de in deze periode vertrekkende 74M's en A332's* niet te vervangen. Of het aantal aangekondigde D-checks klopt nietquote:Of misschien hebben ze die capaciteit niet meer nodig. Kan ook.
Ik las laatst ergens dat de Embraer 190 het meest gebruikte toestel op Schiphol zou zijn (aantal bewegingen). Daar is ook nog ruimte voor meer stoelen zou je zeggen. Maar mensen willen vaker naar meer bestemmingen in plaats van 1 keer per dag met een groter toestel.quote:En er komt een moment dat de enige manier om meer passagiers van/naar Schiphol wordt het inzetten van grotere toestellen.
In de KLM 777-300ER gaan exact evenveel stoelen als in de full-pax 747-400; 408 stoelen en nagenoeg dezelfde configuratie.quote:
Mwah, vraag me af of het zo'n vaart zal lopen. Als ze de plannen voor bijvoorbeeld Lelystad doordrukken vraag ik me af hoe snel je op zo'n punt gaat komen.quote:En er komt een moment dat de enige manier om meer passagiers van/naar Schiphol wordt het inzetten van grotere toestellen.
Even wat losse cijfers:quote:Op woensdag 1 februari 2017 21:59 schreef inkjet het volgende:
Mogelijk. Dat is voor ons gokken. Maar met alleen de aangekondigde 6 stuks 789 tot eind 2019 zijn de in deze periode vertrekkende 74M's en A332's* niet te vervangen. Of het aantal aangekondigde D-checks klopt niet
*'niet dit jaar'.
Jup, 726 vertrekkende vluchten per week / 103 per dag.quote:Op woensdag 1 februari 2017 22:01 schreef inkjet het volgende:
Ik las laatst ergens dat de Embraer 190 het meest gebruikte toestel op Schiphol zou zijn (aantal bewegingen). Daar is ook nog ruimte voor meer stoelen zou je zeggen. Maar mensen willen vaker naar meer bestemmingen in plaats van 1 keer per dag met een groter toestel.
Hoe vet is ditquote:ZONVLUCHT SWISS WIJKT UIT NAAR IJSKOUD CANADA
IQALUIT - Passagiers aan boord van een vlucht van SWISS kregen woensdagavond een opmerkelijke verrassing, toen ze in plaats van in het warme Los Angeles moesten landen in Iqaluit, een klein plaatsje in het ijskoude noorden van Canada.
Vlucht LX40 was onderweg van Zürich naar Los Angeles, toen de Boeing 777-300ER een motorstoring kreeg. De bemanning besloot uit voorzorg uit te wijken naar de luchthaven van Iqaluit, een bekende uitwijkluchthaven voor vluchten die de poolroute volgen tussen Europa en de VS.
Luchtvaartmaatschappij SWISS heeft een Airbus A330-300, die in New York stond, naar Canada gestuurd om de gestrande reizigers op te halen. Iqaluit heeft een zeer kleine luchthaven. De hoofdstad van de Canadese provincie Nunavut, die vooral wordt bewoond door eskimo’s, telt nog geen zesduizend inwoners.twitter:S118869 twitterde op woensdag 01-02-2017 om 21:22:20 Swiss flight #LX40 (777 HB-JND) from Zurich to Los Angeles has diverted to Iqaluit within the last 45 minutes.https://t.co/L2iyJsmEkT reageer retweet
De verschillen zijn niet zo groot idd, maar als KLM op een gegeven moment continue 100% bezet vliegt en er niet meer slots beschikbaar moet je wel groter weer je meer pax vervoerenquote:Op woensdag 1 februari 2017 22:44 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In de KLM 777-300ER gaan exact evenveel stoelen als in de full-pax 747-400; 408 stoelen en nagenoeg dezelfde configuratie.
In een eventuele 777-9 gaan nog weer wat meer.
[..]
Mwah, vraag me af of het zo'n vaart zal lopen. Als ze de plannen voor bijvoorbeeld Lelystad doordrukken vraag ik me af hoe snel je op zo'n punt gaat komen.
En het feit dat KLM momenteel flink aan het uitbreiden is qua routes met nauwelijks verschuiving in hoeveelheid stoelen/toestellen en het feit dat de vloot uit steeds nieuwere toestellen bestaat (die minder stil staan) geeft aan dat er nog wel ruimte is.
Singapore Airlines heeft in 2 A380's zelfs 29 stoelen minder dan KLM in de 777-300ER, in 6 toestellen 2 meer.quote:Op donderdag 2 februari 2017 05:31 schreef DeeBee het volgende:
Verder zijn die 777-300's echt fantastische toestellen. 400+ stoelen is echt voortreffelijk en weegt echt niet op tegen die paar stoelen meer die je in een A380 kwijt kunt. In de A380's van QR zitten bijv. maar 73 extra economy stoelen tov sommige 777-300.
En toch zie ik KLM nooit de 747-8i vliegen (omdat die voor KLM niets biedt wat de 777 niet kan bieden) en de A380 al helemaal niet; met de configuratie die KLM gebruikt zou die veel te veel stoelen krijgen en daar kan KLM niet een kleine vloot het hele jaar van vullen.quote:Op donderdag 2 februari 2017 09:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De verschillen zijn niet zo groot idd, maar als KLM op een gegeven moment continue 100% bezet vliegt en er niet meer slots beschikbaar moet je wel groter weer je meer pax vervoeren
Meerdere keren per dag/week een route vliegen heeft de voorkeur van airlines, maar dan moet je wel voldoende slots tot je beschikking krijgen om dat mogelijk te maken.
En als er wel de vraag voor is, vraag ik me nog af of het economisch uitkan - een nieuw type in de vloot (opleiding, onderhoud, vliegers, ...) voor een 'handje vol' extra stoelen in de kist...quote:Op donderdag 2 februari 2017 11:18 schreef Iemand91 het volgende:
En toch zie ik KLM nooit de 747-8i vliegen (omdat die voor KLM niets biedt wat de 777 niet kan bieden) en de A380 al helemaal niet; met de configuratie die KLM gebruikt zou die veel te veel stoelen krijgen en daar kan KLM niet een kleine vloot het hele jaar van vullen.
In het geval van een A380 in KLM-configuratie is het zeker 'handje vol extra stoelen'; dan praat je over de meeste stoelen in een A380 ooit.quote:Op donderdag 2 februari 2017 14:05 schreef Xtreem het volgende:
En als er wel de vraag voor is, vraag ik me nog af of het economisch uitkan - een nieuw type in de vloot (opleiding, onderhoud, vliegers, ...) voor een 'handje vol' extra stoelen in de kist...
Schiphol kan A380's toch afhandelen? Welke luchthaven waar ze naartoe zouden moeten vliegen kan dat niet?quote:Op donderdag 2 februari 2017 14:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In het geval van een A380 in KLM-configuratie is het zeker 'handje vol extra stoelen'; dan praat je over de meeste stoelen in een A380 ooit.
Emirates zet er 615 stoelen in met 58 Business en 557 economy stoelen.
Als je kijkt naar wat KLM aan Business in andere toestellen zet zal er in een A380 dus minder gaan dan Emirates heeft.
Dus je praat dan snel over zo'n 630-650 stoelen in een KLM A380; dat is 54-59% meer dan in de full-pax 747 en 777-300ER.
Dus dat kan zeker uit. Anders zou hun huidige vloot ook niet uitkunnen waar het verschil in stoelen soms ook marginaal is.
Maar goed; zoiets draait ook niet alleen om aantal stoelen; bij vlootkeuze spelen nog wel 1001 factoren mee.
En dan heb je nog een thuisluchthaven dat de A380's niet kan afhandelen, de relatief slechte cargo-capaciteiten van de A380 en meer.
Naar mijn weten zijn er op Schiphol maar 2 of 3 gates die volledig geschikt zijn voor de A380's en nog wat remote stands.quote:Op donderdag 2 februari 2017 15:15 schreef derLudolf het volgende:
Schiphol kan A380's toch afhandelen? Welke luchthaven waar ze naartoe zouden moeten vliegen kan dat niet?
Doelde ook meer op de 748quote:Op donderdag 2 februari 2017 14:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In het geval van een A380 in KLM-configuratie is het zeker 'handje vol extra stoelen'; dan praat je over de meeste stoelen in een A380 ooit.
Emirates zet er 615 stoelen in met 58 Business en 557 economy stoelen.
Als je kijkt naar wat KLM aan Business in andere toestellen zet zal er in een A380 dus minder gaan dan Emirates heeft.
Dus je praat dan snel over zo'n 630-650 stoelen in een KLM A380; dat is 54-59% meer dan in de full-pax 747 en 777-300ER.
Dus dat kan zeker uit. Anders zou hun huidige vloot ook niet uitkunnen waar het verschil in stoelen soms ook marginaal is.
Maar goed; zoiets draait ook niet alleen om aantal stoelen; bij vlootkeuze spelen nog wel 1001 factoren mee.
En dan heb je nog een thuisluchthaven dat de A380's niet kan afhandelen, de relatief slechte cargo-capaciteiten van de A380 en meer.
Tja, maar dat geldt in principe ook voor de 787-10 en de A359. Ze hebben vrijwel hetzelfde aantal stoelen. Toch is er kennelijk voldoende aanleiding om beide typen te willen vliegen.quote:Op donderdag 2 februari 2017 14:05 schreef Xtreem het volgende:
En als er wel de vraag voor is, vraag ik me nog af of het economisch uitkan - een nieuw type in de vloot (opleiding, onderhoud, vliegers, ...) voor een 'handje vol' extra stoelen in de kist...
Als we uitgaan van de situatie nu, met evenveel toestellen als bij het begin van de uitfasering van de 747 (maar wel meer stoelen) dan zien we dit jaar dat vier 74M's vervangen worden door twee maal 789 en tweemaal 77W. Nog steeds evenveel, en nog meer stoelen erbij. (12 747's over).quote:Op woensdag 1 februari 2017 22:44 schreef Iemand91 het volgende:
Even wat losse cijfers:
- Tussen 2012 en 2014 zijn er 10 MD-11's uitgegaan.
- Sinds toen zijn er 6 747's gegaan (1 full-pax, 5 combi) en 16 te gaan (6 full-pax, 10 combi)
- Ook zijn er 4 A330-200's weg gegaan.
Totaal: 36 toestellen / 10.698 stoelen minder.
- Sinds 2012 hebben ze er 7 777-300ER's bijgekregen en nog 2 te gaan.
- Sinds 2015 zijn er 8 787-9's bijgekomen met nog 6 te gaan en 7 787-10
- En als de laatste 747 vlucht in maart 2021 is hebben ze dan ook al 4 A350-900's ontvangen.
Totaal: 34 toestellen / 11.568 stoelen erbij.
Misschien is er een rol voor de A333Neo weggelegd.quote:Op woensdag 1 februari 2017 21:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ze kunnen er ook een paar leasen om een paar jaar te overbruggen.
2 gates, maar als KLM aankondigt dat ze met de A380 gaan vliegen heeft Schiphol nog voldoende tijd om meer gates geschikt te maken.quote:Op donderdag 2 februari 2017 15:38 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Naar mijn weten zijn er op Schiphol maar 2 of 3 gates die volledig geschikt zijn voor de A380's en nog wat remote stands.
Als je dan een vloot KLM A380's (naast de dagelijkse 2 Emirates en misschien de China Southern zomers) op Schiphol wil verwerken heb je een probleem.
Die is toch niet vergelijkbaar met de A350-1000?quote:Op donderdag 2 februari 2017 20:39 schreef inkjet het volgende:
[..]
Misschien is er een rol voor de A333Neo weggelegd.
Het is er nog niet beter op geworden met de 747-8i's van Lufthansa:quote:
Ik heb al eerder gezegd dat de 787-10 en A350-900 totaal verschillende toestellen zijn.quote:Op donderdag 2 februari 2017 18:40 schreef inkjet het volgende:
Tja, maar dat geldt in principe ook voor de 787-10 en de A359. Ze hebben vrijwel hetzelfde aantal stoelen. Toch is er kennelijk voldoende aanleiding om beide typen te willen vliegen.
Ik kijk naar de langere periode en dan kun je dus zien dat het aardig gelijk op loopt.quote:Op donderdag 2 februari 2017 18:56 schreef inkjet het volgende:
Als we uitgaan van de situatie nu, met evenveel toestellen als bij het begin van de uitfasering van de 747 (maar wel meer stoelen) dan zien we dit jaar dat vier 74M's vervangen worden door twee maal 789 en tweemaal 77W. Nog steeds evenveel, en nog meer stoelen erbij. (12 747's over).
Dan komen er tot eind 2019 vier 789's, er zijn nog geen andere leveringen bekend gemaakt. Als er begin 2020 vier 747's over zijn betekent dit dat deze vier acht stuks 747 vervangen, en misschien nog twee A332's. Nu zouden de tegen die tijd 14 789's wel meer vluchten moeten kunnen uitvoeren dan evenveel 747's, dat dan weer wel. Dus ik ben met name benieuwd naar de periode 2018-2019.
Niet echt.quote:Op donderdag 2 februari 2017 20:39 schreef inkjet het volgende:
Misschien is er een rol voor de A333Neo weggelegd.
Ik lees ook verhalen over dat gate E24 geschikt zou zijn.quote:Op donderdag 2 februari 2017 20:47 schreef FredvZ het volgende:
2 gates, maar als KLM aankondigt dat ze met de A380 gaan vliegen heeft Schiphol nog voldoende tijd om meer gates geschikt te maken.
Het schijnen er mogelijk zelfs 18 te zijn, maar ik kan geen goede bron vinden die dat bevestigt.quote:Op donderdag 2 februari 2017 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ik lees ook verhalen over dat gate E24 geschikt zou zijn.
En ja, op zich zou Schiphol dan nog wel tijd hebben ja.
Nee, ik bedoel als aanvulling op de andere types. Het is een heel ander toestel maar als ik andere luchtvaartsites lees een optie voor bepaalde routes. Zeker voor maatschappijen die al A330's hebben.quote:Op donderdag 2 februari 2017 20:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die is toch niet vergelijkbaar met de A350-1000?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | E18 E20 E22 E24 E17 E19 F04 F06 F08 F03 F05 F07 F09 G04 G06 G08 G03 G05 G07 G09 |
Uit de tekst valt wel te halen dat het toestel na 1 juni niet permanent tentoongesteld gaat worden.quote:De PH-KBX gaat op 1 juni uit dienst als regeringsvliegtuig. Dit laat een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu desgevraagd weten aan Up in the Sky.
“De KBX gaat er per 1 juni uit, want dan loopt het contract met KLM af”, aldus de woordvoerster van minister Schultz. Dat hangt samen met de uitfasering van de Fokkers bij KLM, aldus de zegsvrouw.
Publiek
Het publiek kan het toestel voordat daar afscheid van wordt genomen, nog bezichtigen. “Gezien de belangstelling die daarvoor eerder is getoond wil ik het publiek nog in de gelegenheid stellen de KBX op een nader te bepalen moment en wijze te bezichtigen”, schrijft de minister in een brief aan de Kamer.
Aanbesteding
Minister Melanie Schultz van Haegen gaf de Tweede Kamer in de brief een update over het vervangingsproces. De Fokker 70 is gebouwd in 1996 en wordt vervangen. Wat voor toestel ervoor terugkomt, is nog onduidelijk. Dat KLM de Fokker 70’s vervangt door Embraers betekent niet automatisch dat het nieuwe regeringstoestel ook een Embraer wordt.
De aanbesteding voor het nieuwe vliegtuig leverde vier inschrijvingen op, maar die konden niet worden ‘aangemerkt als geldige bieding’. Op basis van de Aanbestedingswet kan de minister wel exclusief onderhandelen met één van de bieders, dat zal zij op korte termijn dan ook doen.
Verkoop
Met de verkoop van de KBX lijkt het voorspoediger te gaan. De Dienst Domeinen die de verkoop doet, is volgens Schultz ‘in vergevorderde onderhandeling met een partij’. Wie de koper is, is niet duidelijk.
Alle roerende zaken van de overheid worden na gebruik verkocht door "de domeinen": https://www.domeinenrz.nlquote:Op vrijdag 3 februari 2017 17:28 schreef Iemand91 het volgende:
Uit de tekst valt wel te halen dat het toestel na 1 juni niet permanent tentoongesteld gaat worden.
Had ik eigenlijk ook wel verwacht.
Inderdaad, er zou vast een partij geweest zijn die over de manier van besteden van belastinggeld was begonnen. Misschien kan er een Cityhopper worden gered, nu de verkoop van de toestellen moeilijker wordt. Insel air gaat niet heel goed en de KZA en WXD, die genoemd werden voor overname door Air Niugini staan al geruime tijd op oost. De KZW is niet zo lang geleden gesloopt op NWI.quote:Op vrijdag 3 februari 2017 17:28 schreef Iemand91 het volgende:
Uit de tekst valt wel te halen dat het toestel na 1 juni niet permanent tentoongesteld gaat worden.
Had ik eigenlijk ook wel verwacht.
Fokker 70.quote:Op vrijdag 3 februari 2017 17:28 schreef Iemand91 het volgende:
Daarnaast valt op 1 juni het doek voor PH-KBX; het regeringstoestel Fokker F100:
Nu zal het de meeste passagiers een worst zijn waar ze mee vliegen, als ze maar veilig op hun bestemming aankomen, maar ik ben daar iets selectiever in. KLM 777-300 met 3-4-3 stoel opstelling mijd ik zolang er nog alternatieven zijn met een 3-3-3 opstelling of een A380 die gewoon veel ruimer zit. Dus zo fantastisch vi d ik die 777-300 toestellen niet. Ze zijn lang en slingeren nogal eens achterin. Geef mij maar een A330/340 met een 2-4-2 opstelling, al duurt een intercontinentale vlucht daarmee altijd wel een uurtje langer dan in een 777. Dat dan weer wel.quote:Op donderdag 2 februari 2017 05:31 schreef DeeBee het volgende:
Ik zou zeggen dat alleen LHR zo constrained is dat je het grootst mogelijke type wilt inzetten. Ik hoop voor AMS dat die situatie niet zal ontstaan, want dat betekent dat je luchthavenplanning en ontwikkeling achter is gaan lopen.
Verder zijn die 777-300's echt fantastische toestellen. 400+ stoelen is echt voortreffelijk en weegt echt niet op tegen die paar stoelen meer die je in een A380 kwijt kunt. In de A380's van QR zitten bijv. maar 73 extra economy stoelen tov sommige 777-300.
Ook het toestel waar ik vorig jaar het meeste mee gevlogen heb, 77W, op de voet gevolgd door 788.
Als je op tijd boekt kun je toch gewoon de middle seats mijden? Dan maakt het weinig uit.quote:Op vrijdag 3 februari 2017 21:15 schreef buzz1291 het volgende:
KLM 777-300 met 3-4-3 stoel opstelling mijd ik zolang er nog alternatieven zijn met een 3-3-3 opstelling of een A380 die gewoon veel ruimer zit. Dus zo fantastisch vi d ik die 777-300 toestellen niet. Ze zijn lang en slingeren nogal eens achterin. Geef mij maar een A330/340 met een 2-4-2 opstelling...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |