abonnement Unibet Coolblue
  zondag 8 januari 2017 @ 15:05:13 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167977438
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Hangt er dus vanaf of het dier zelf gegeten wil worden wat mij betreft :9~

Owh, gmta. _O- Had deze nog niet gezien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167980546
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 15:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Owh, gmta. _O- Had deze nog niet gezien.
Was t eerste dat in me opkwam na t lezen tt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 8 januari 2017 @ 17:09:37 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_167980562
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 17:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Was t eerste dat in me opkwam na t lezen tt
Yep, same here. :) Ken uw klassiekers! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167981672
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 15:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Een slacht waarbij de snelle (enkele) en goed gezette snede zorgt voor een extreme val in de bloeddruk waardoor het dier erg snel buiten bewustzijn is. Het max een 40 seconde duurt.

Ter vergelijk, die co2 verdoving duurt een ruime 30 seconde waarbij het dier stikt tot de bewusteloosheid erop volgt. Waarbij de dieren in de testomgevingen (ideale omstandigheden) tegen de muren opspringen, happend en snakkend naar adem.

Merk namelijk vaak op dat degene die halal zo verschrikkelijk vinden een verkeerd beeld hebben van de reguliere slacht, daar een te rooskleurig beeld van hebben.
Heb je ooit een echte rituele slacht gezien? Nee, he? Ik hoor na jaren nog steeds de koe loeien van pijn en angst.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_167982829
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 13:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hitler hè? Maar weet je wat er echt onlosmakelijk verbonden is aan Hitler?

Zodra het om andere zaken gaat dan het op industriële wijze uitroeien van een bevolkingsgroep, is iedere vergelijking met Hitler stupide.
Ja oke dat is wel zo maar wqt vreemd is de samenleving is zogenaamd open , liberaal goed opgeleid , en goed geinformeerd maar tegelijkertijd steeds onverdraagzamer

Alsof de provo , hippie en anti autoriteit tijdperk van de jaren 70 nooit is geweeest

Dus de samenleving is conservativer geworden en harder dan vroeger

Een epidemie van radicalisatie. Iedereen is aan het radicaliseren.
Heel vreemd
  zondag 8 januari 2017 @ 23:24:07 #156
37769 erodome
Zweefteef
pi_167993570
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 18:00 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Heb je ooit een echte rituele slacht gezien? Nee, he? Ik hoor na jaren nog steeds de koe loeien van pijn en angst.
Ja, zo heb ik ook vele reguliere slachten gezien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 9 januari 2017 @ 10:58:33 #157
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_167998985
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 12:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit doet denken aan "The Restaurant at the End of the Universe" van Douglas Adams.

Daarin komen koeien voor die speciaal gefokt zijn voor het doel om gegeten te worden en die vooral ook gegeten willen worden, en die ook nog eens lichamelijk en geestelijk in staat zijn om die wens kenbaar te maken.

Ze gaan langs de tafels om de gasten hun beste vlees te tonen, en ze te garanderen dat ze echt gegeten willen worden.

Leuk boek, aanrader. :D
Ik heb ze allemaal gelezen, zelfs eentje van die andere schrijver, ook wel leuk maar miste de flair van de originele schrijver ;(.

quote:
Maar on topic... de interessante morele vragen hier zijn:

1) wat voor moreel verschil maken de intellectuele vermogens van het dier dat je eet?
2) wat voor moreel verschil maakt een eventuele wens om te worden gegeten?

(Ten aanzien van 2 zou je kunnen volhouden dat dat vrij onnatuurlijk zou zijn, maar laten we wel wezen: koeien zouden als diersoort niet eens bestaan zonder dat ze worden gegeten. De hele soort heeft haar bestaan daaraan te danken.)
Nog niet eens de intellectuele vermogens van het dier hoor. Want inktvissen blijken ook best slim te zijn. Gewoon zodra je ermee kan praten op welk niveau dan ook, zou je het dan nog steeds opeten? Dus stel dat een koe een kap op krijgt waardoor je er direct mee kan communiceren en oké, de koe komt niet verder dan "gras is lekker" maar toch kan je er op een bepaald bassaal niveau mee praten, zou je het dan nog steeds opeten?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168000110
Voor mij geld daarin een ja, want we kunnen al met vele diersoorten "praten". Er is zelfs een halsband voor honden waardoor je in mensentaal zaken te horen krijgt, van een ik heb honger tot ik ben bang. Waarbij gebruik gemaakt wordt van de kennis van lichaamstaal van honden oa.

Ik "praat" elke dag met mijn dieren, geen menselijk gesprek maar woorden die het dier heeft leren begrijpen en via lichaamstaal. Ik ben ermee bekend dat dieren een emotioneel leven hebben, een eigen "taal" hebben, dat ze (zelf)bewustzijn hebben, dat er iig voor een deel communicatie mogelijk is. Toch eet ik vlees.

Wel is het zo dat ik mede daardoor geen bio-industrie vlees eet e.d., alleen vlees eet van dieren die een goed leven hebben gehad.
Ik ben bekend met de stresshormonen die ze afgeven, de lichaamstaal die ze laten zien die aangeeft dat ze het echt niet zo best hebben. Ben bekend met gestoord gedrag dat ze gaan vertonen door bepaalde omstandigheden en vooral bekend met hoe zo'n dier kan opfleuren als je zo'n dier uit zo'n situatie haalt en in een meer geschikte situatie voor zo'n dier zet.

Kijk bv eens naar de kippen (legkippen) die uit de bio-industrie komen en hun verdere leven in veel betere omstandigheden mogen slijten. Het is echt ontroerend om te zien hoe die dieren de wereld ontdekken, zichzelf terugvinden. Hoe hun lichaam en geest weer gezond worden. Hoe ze stomverbaasd zijn en ook echt verdomde blij zijn met die verandering.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 9 januari 2017 @ 12:11:06 #159
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168000236
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:01 schreef erodome het volgende:
Voor mij geld daarin een ja, want we kunnen al met vele diersoorten "praten". Er is zelfs een halsband voor honden waardoor je in mensentaal zaken te horen krijgt, van een ik heb honger tot ik ben bang. Waarbij gebruik gemaakt wordt van de kennis van lichaamstaal van honden oa.

Ik "praat" elke dag met mijn dieren, geen menselijk gesprek maar woorden die het dier heeft leren begrijpen en via lichaamstaal. Ik ben ermee bekend dat dieren een emotioneel leven hebben, een eigen "taal" hebben, dat ze (zelf)bewustzijn hebben, dat er iig voor een deel communicatie mogelijk is. Toch eet ik vlees.
Er zit wel een verschil tussen 'interpreteren' wat een dier bedoeld (hoe goed gegokt dan ook) en echt 1 op 1 en direct communiceren. Wel lijkt het me een redelijk direct verband te hebben met de mate van communicatie en lichaamstaal van een dier en de gewilligheid om het desbetreffende dier te eten. Konijnen zijn hartstikke schattig maar hebben maar een matig talent tot communicaren ook in vergelijking met andere dieren. Honden en katten zijn daar juist veel beter in (getraint) en worden ook veel minder op een bord gelegd. Aan de andere kant heb je ook varkentjes en die zijn volgens mij best expresief en in principe best goed te houden als huisdier qua intelligentie/opvoedbaarheid maar ja zelfs in kinderboerderijen zijn varkentjes niet altijd terug te vinden en te bewonderen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168027109
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2017 12:11 schreef jogy het volgende:

[..]

Er zit wel een verschil tussen 'interpreteren' wat een dier bedoeld (hoe goed gegokt dan ook) en echt 1 op 1 en direct communiceren. Wel lijkt het me een redelijk direct verband te hebben met de mate van communicatie en lichaamstaal van een dier en de gewilligheid om het desbetreffende dier te eten. Konijnen zijn hartstikke schattig maar hebben maar een matig talent tot communicaren ook in vergelijking met andere dieren. Honden en katten zijn daar juist veel beter in (getraint) en worden ook veel minder op een bord gelegd. Aan de andere kant heb je ook varkentjes en die zijn volgens mij best expresief en in principe best goed te houden als huisdier qua intelligentie/opvoedbaarheid maar ja zelfs in kinderboerderijen zijn varkentjes niet altijd terug te vinden en te bewonderen.
Sinds mijn ongeluk heb ik ineens het vermogen om te communiceren met planten. Sta ik op de groenteafdeling en smeekt een krop sla me niet te kopen en te verorberen. Stengels prei die eindeloos met me blijven onderhandelen dat ze toch echt niet goed zullen smaken. Broccoli die spontaan van angst bruin uitslaan. Een sinaasappel die me garandeert dat hij mij de best mogelijke zuuraanval ooit zal gaan geven en waarvan ik nog dagen maagklachten van zal blijven houden. Nee, boodschappen op de groenteafdeling doen is niet altijd leuk te noemen.

De enige groente die me smeekt op te eten zijn gefrituurde frieten. Gemarteld en gepijnigd ik kokend frituurvet smeken ze hun einde te mogen beleven in mijn allesverslindende maar barmhartige maagzuur. Niets voor niets heb ik daarom een lichte vorm van obesitas.
  dinsdag 10 januari 2017 @ 13:21:30 #161
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168027203
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 13:14 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sinds mijn ongeluk heb ik ineens het vermogen om te communiceren met planten. Sta ik op de groenteafdeling en smeekt een krop sla me niet te kopen en te verorberen. Stengels prei die eindeloos met me blijven onderhandelen dat ze toch echt niet goed zullen smaken. Broccoli die spontaan van angst bruin uitslaan. Een sinaasappel die me garandeert dat hij mij de best mogelijke zuuraanval ooit zal gaan geven en waarvan ik nog dagen maagklachten van zal blijven houden. Nee, boodschappen op de groenteafdeling doen is niet altijd leuk te noemen.

De enige groente die me smeekt op te eten zijn gefrituurde frieten. Gemarteld en gepijnigd ik kokend frituurvet smeken ze hun einde te mogen beleven in mijn allesverslindende maar barmhartige maagzuur. Niets voor niets heb ik daarom een lichte vorm van obesitas.
_O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168102209
quote:
9s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:14 schreef jogy het volgende:
Stel dat de techniek zo ver is dat je met behulp van een hersenkapje op een dier ermee kan praten en het jou ook kan begrijpen en dan blijkt het de intelligentie te hebben van een 4 jarig kind bijvoorbeeld. Zou je dat diersoort dan nog steeds eten?

Ik besef best dat het nogal hypocriet is dat het wel of niet direct kunnen communiceren met een dier een reden kan zijn om het beest niet te eten terwijl de eventuele kap de intelligentie niet verhoogt maar als ik een 'gesprek' met een kip, koe, varken of welk ander dier kan hebben zou ik die beesten niet meer met een gerust hart kunnen eten :@. Tenzij het blijkt dat een pratende kip echt een verschrikkelijk klotebeest is natuurlijk.

Ik ben een vleeseter en het maakt mij tot op zekere hoogte niet echt uit wat er op mijn bord ligt, mijn arbitraire grens ligt ergens in de buurt van apen denk ik. Ik zou zelfs nog hond of kat kunnen eten als het me aangeboden wordt.

Als ik het zelf moet slachten ligt mijn grens denk ik bij een kip of konijn, eventueel nog een volwassen schaap maar een lammetje al weer niet.

Maar mocht het technisch mogelijk zijn om direct begrijpelijk te communiceren met een dier dan denk ik dat ik maar een keer moet gaan testen hoe een Tofuburger smaakt, of wachten op acceptabel kweekvlees ;(.
We moeten nu eenmaal andere bronnen vernietigen om te overleven. Zelfs planten hebben soort van gevoel. http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=1023

quote:
Diverse onderzoekers door de geschiedenis heen hebben echter een andere vorm van communicatie met planten onderzocht. Cleve Backster is er een van. Op een avond ontdekte hij bij toeval, in het door hem opgerichte instituut voor het analyseren van gegevens van de polygraaf (leugendetector) een bijzondere reactie op bij een plant.

Uit verveling had hij een polygraaf aangesloten op de bladeren van een dracaena massangeana om na te gaan hoe lang het zou duren voordat het water de bladeren bereikte. Tot zijn verbazing vertoonde de plant een heel bijzondere reactie; er verscheen een curve op het papier die overeen kwam met positieve opwinding. De plant liet hem dus zien dat hij “blij” was met water. Om te testen of deze plant nu echt gevoelens toonde kwam hij op het idee een blad te verbranden. Enkel en alleen de gedachte al bracht bij de plant een heftige reactie voort. Gegrepen door dit gegeven breidde Backster zijn laboratorium uit en begon systematisch te experimenteren.
Nu noem jij alleen vlees maar planten hebben ook gevoel.
Het vasthouden aan haat is als het vasthouden van een heet stuk steenkool, met de intentie om het tegen iemand aan te gooien; jij bent degene die zich brandt.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 13:40:00 #163
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168102268
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:37 schreef Draconian het volgende:

[..]

We moeten nu eenmaal andere bronnen vernietigen om te overleven. Zelfs planten hebben soort van gevoel. http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=1023

[..]

Nu noem jij alleen vlees maar planten hebben ook gevoel.
Zolang een plant geen hersenen heeft en geen zenuwstelsel kan het geen emoties verwerken dus dat komt wel goed.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168102536
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:40 schreef jogy het volgende:

[..]

Zolang een plant geen hersenen heeft en geen zenuwstelsel kan het geen emoties verwerken dus dat komt wel goed.
Dat is nogal een voorbarige aanname, wij mensen voelen onze emoties ook niet in ons zenuwstelsel of onze hersenen, maar vaak in hele andere lichaamsdelen. Keel, maag, hart, onderbuik, heupen, etc. Nu hebben planten die natuurlijk ook niet maar zeggen dat planten daardoor geen emoties kunnen verwerken of geen bewustzijn hebben, is geen logische stap. Wat weten we nou helemaal van de werking van menselijke emoties?
pi_168102567
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:40 schreef jogy het volgende:

[..]

Zolang een plant geen hersenen heeft en geen zenuwstelsel kan het geen emoties verwerken dus dat komt wel goed.
Planten kennen wel degelijk stress en stressreacties.

Bovendien is het mij vooralsnog niet helemaal duidelijk waarom 'emotionele response' (wat is dat precies eigenlijk?) hier het doorslaggevende morele criterium zou moeten zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:07:02 #166
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168102826
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:52 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat is nogal een voorbarige aanname, wij mensen voelen onze emoties ook niet in ons zenuwstelsel of onze hersenen, maar vaak in hele andere lichaamsdelen. Keel, maag, hart, onderbuik, heupen, etc. Nu hebben planten die natuurlijk ook niet maar zeggen dat planten daardoor geen emoties kunnen verwerken of geen bewustzijn hebben, is geen logische stap. Wat weten we nou helemaal van de werking van menselijke emoties?
Ik kan geen stenen eten dus wat er ook gebeurd; mijn arbitraire grens zal op zijn allerminst stoppen bij het rekening houden met de eventuele emotionele reactie van een komkommer of tomaat :(.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168102883
quote:
8s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:07 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik kan geen stenen eten dus wat er ook gebeurd; mijn arbitraire grens zal op zijn allerminst stoppen bij het rekening houden met de eventuele emotionele reactie van een komkommer of tomaat :(.
Red de plantjes! Eet een vegetariër. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_168102956
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 18:00 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Heb je ooit een echte rituele slacht gezien? Nee, he? Ik hoor na jaren nog steeds de koe loeien van pijn en angst.
Ik heb heel vaak een rituele slachting bijgewoond. Hell, ik heb zelfs geholpen met het dier vellen/in stukken hakken.

Nogmaals de vraag van degene die je hebt gequote. Is dat erger dan stikkende dieren? Loeien die dieren niet?
Protège moi de mes désirs.
pi_168102982
quote:
8s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:07 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik kan geen stenen eten dus wat er ook gebeurd; mijn arbitraire grens zal op zijn allerminst stoppen bij het rekening houden met de eventuele emotionele reactie van een komkommer of tomaat :(.
Komkommers en tomaten zijn nu net het probleem niet. Dat zijn vruchten, waarvoor je de plant dus niks aan hoeft te doen.
pi_168102989
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 13:14 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sinds mijn ongeluk heb ik ineens het vermogen om te communiceren met planten. Sta ik op de groenteafdeling en smeekt een krop sla me niet te kopen en te verorberen. Stengels prei die eindeloos met me blijven onderhandelen dat ze toch echt niet goed zullen smaken. Broccoli die spontaan van angst bruin uitslaan. Een sinaasappel die me garandeert dat hij mij de best mogelijke zuuraanval ooit zal gaan geven en waarvan ik nog dagen maagklachten van zal blijven houden. Nee, boodschappen op de groenteafdeling doen is niet altijd leuk te noemen.

De enige groente die me smeekt op te eten zijn gefrituurde frieten. Gemarteld en gepijnigd ik kokend frituurvet smeken ze hun einde te mogen beleven in mijn allesverslindende maar barmhartige maagzuur. Niets voor niets heb ik daarom een lichte vorm van obesitas.
_O-
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:25:47 #171
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168103296
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:54 schreef Molurus het volgende:
Bovendien is het mij vooralsnog niet helemaal duidelijk waarom 'emotionele response' (wat is dat precies eigenlijk?) hier het doorslaggevende morele criterium zou moeten zijn.
Puur in de volksmond is blijdschap, woede, droefheid en dat soort zaken emotie. En over het algemeen (niet bij iedereen) hebben mensen een positieve emotionele reactie op de blijdschap van een ander (empathie) en een negatieve emotionele reactie op de woede/angst van een ander. (empathie/angst)

Dus hoe het daadwerkelijk neurologisch tot stand komt is (wat mij betreft) niet belangrijk want in dit geval voel ik wat ik voel. Dat gezegd hebbende en dan weer terugkomend op hhgttg en het dier wat gegeten wil worden ( http://remotestorage.blog(...)hat-wants-to-be.html _O- ). Laten we zeggen dat kweekvlees nooit een goed alternatief worden door bepaalde problemen die niet kosten effectief opgelost kunnen worden maar ze kunnen de hersenen van een dier wel zodanig beïnvloeden dat het geen angst of stress kan ervaren en over het algemeen alles positief ervaart. (weet ik het, maak een kip extreem agorafobisch en heel snel eenzaam zodat het graag in een legbatterij verblijft :o _O- ), in dat geval heb ík er gevoelsmatig minder problemen mee. Maar dan wel weer enkel in het geval van dieren. In het geval van mensen (Brave new world) zou ik er toch meer problemen mee hebben.

[/gebrabbel]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_168103371
Ja laten we dieren lachen om het leed.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:31:34 #173
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168103432
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:29 schreef scrupuleus het volgende:
Ja laten we dieren lachen om het leed.
In dat geval is er bij het dier dus geen leed. Ja, het is wel redelijk fucked up maar toch.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 14 januari 2017 @ 00:25:43 #174
224960 highender
Travellin' Light
  zaterdag 14 januari 2017 @ 01:39:02 #175
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_168121802
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')