abonnement Unibet Coolblue
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 3 januari 2017 @ 21:29:58 #1
357044 Budapestenaar
pi_167866031
Toen ik een paar jaar geleden tegen mijn toenmalige Russische collega vertelde dat ik plannen had om naar Moskou te gaan, keek ze me een paar seconden vragend aan. ,,Moscow? Are you serious?", vroeg ze ongelovig. ,,Why go to Moscow? It's boring. Go to Saint Petersburg. It's infinitely more beautiful. Trust me."

Moskou heb ik laten schieten en ook Sint Petersburg moest noodgedwongen een paar jaar wachten. Nu is de tijd er rijp voor.

Ik heb de plaatselijke bieb leeggetrokken, het internet afgespeurd en die oud-collega doorgezaagd. Maar natuurlijk ben ik ook heel benieuwd naar de inside tips van mijn mede-Fok!ers!

Een kleine greep uit de dingen die ik wil zien:


1. Het Winterpaleis/Hermitage (één van de indrukwekkendste paleizen ter wereld en toonaangevend museum)


2. Museumschip Kruiser Aurora (loste het eerste schot van de Oktoberrevolutie)


3. Petrus en Paulusvesting (bakermat van de stad)



4. Kerk van de Verlosser op het Bloed (mooi voorbeeld van Russisch-Orthodoxe kerk)



5. Het Spoorwegmuseum in het voormalige Warschaustation (interesse in treinen)


Andere tips zijn welkom. Wat mag ik niet missen? Wat moet ik absoluut overslaan? Waar kun je lekker eten? Wat is een goed hotel? Welke buurten zijn leuk? Waar moet je voor oppassen?

Bij voorbaat спасибо!

^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door Budapestenaar op 03-01-2017 21:35:26 ]
pi_167866361
Het rariteitenkabinet is awesome. Ligt 10 minuten van het Hermitage. Sowieso is dat een mooi stuk om te wandelen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 3 januari 2017 @ 21:48:40 #3
357044 Budapestenaar
pi_167866556
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:40 schreef bijdehand het volgende:
Het rariteitenkabinet is awesome. Ligt 10 minuten van het Hermitage. Sowieso is dat een mooi stuk om te wandelen.
Bedoel je soms de Kunstkamera? Lijkt me tof! :Y
pi_167866979
Ik ben in 2006 in St Petersburg geweest. Vond het mwah, maar goed, da's mijn mening. Vanuit Finland kostte het geen drol om een paar dagen die kant op te gaan, dus dan ga je :P

Bij de Peter en Paul vestiging stonden een hele rij Russen in de sneeuw en vrieskou in hun zwempakje, leunend tegen de muur te zonnen. Want jah, bleek zijn was blijkbaar zo 2005... 8)7

Die kerk was overigens wel heel erg mooi!
Verder kan ik je niet echt verblijden met nuttige tips, maar wel heel veel plezier!
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 3 januari 2017 @ 22:50:59 #5
357044 Budapestenaar
pi_167868492
Solo on Nevsky Prospekt. Naam van een hotel dat ik op Booking.com tegenkom. Als ik besluit een boek te schrijven over mijn trip wordt dit de titel O+
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 3 januari 2017 @ 22:52:39 #6
357044 Budapestenaar
pi_167868561
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:02 schreef MissRelin het volgende:
Ik ben in 2006 in St Petersburg geweest. Vond het mwah, maar goed, da's mijn mening. Vanuit Finland kostte het geen drol om een paar dagen die kant op te gaan, dus dan ga je :P

Bij de Peter en Paul vestiging stonden een hele rij Russen in de sneeuw en vrieskou in hun zwempakje, leunend tegen de muur te zonnen. Want jah, bleek zijn was blijkbaar zo 2005... 8)7

Die kerk was overigens wel heel erg mooi!
Verder kan ik je niet echt verblijden met nuttige tips, maar wel heel veel plezier!
Thanks MissRelin! Ben je toevallig per boot van Finland naar Sint Petersburg gegaan? Ik ben van plan gewoon op een vliegtuig te stappen, al vind ik de boot ook wel een grappig idee. Benieuwd naar ervaringen!
pi_167888041
Nee, ik zat daar om een internationaal semester te volgen, dus er werden allemaal tripjes voor een appel en een ei gepland. Wij zijn met een bus naar St P. gegaan, maar ook dat was bij de grens wel een beleving hoor. Een stuk of 30 controles en je moest zelfs de grens over lopen :D

Staat me iets van bij dat het vanaf Helsinki een uur of 8 rijden was...
pi_167900622
Moskou is ook fantastisch! Het enige probleem is dat het redelijk ontoegankelijk is voor toeristen. Je moet je óf heel goed inlezen vantevoren óf iemand hebben die je rondleidt door de stad.

Heb van september tot december in Moskou gewoond en echt een fantastische tijd gehad. De toeristische plekken in de stad liggen redelijk ver van elkaar, maar zeker het bekijken waard.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:52 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Thanks MissRelin! Ben je toevallig per boot van Finland naar Sint Petersburg gegaan? Ik ben van plan gewoon op een vliegtuig te stappen, al vind ik de boot ook wel een grappig idee. Benieuwd naar ervaringen!
Je kan per boot van Finland naar St. Petersburg en dan 72 uur zonder visum in Rusland te blijven. Je bent officieel op een tour, maar het enige onderdeel van de tour is de bootreis heen en terug dus je bent volkomen vrij om zelf door St. Petersburg te reizen. In Moskou kwam ik een paar Nederlanders tegen die hiermee meteen door waren gereisd naar Moskou, maar in de regel kan dit niet omdat je je paspoort moet laten zien als je een treinkaartje koopt.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 5 januari 2017 @ 19:03:27 #9
357044 Budapestenaar
pi_167907536
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:43 schreef Zonnebloempitverzamelaar het volgende:
Moskou is ook fantastisch! Het enige probleem is dat het redelijk ontoegankelijk is voor toeristen. Je moet je óf heel goed inlezen vantevoren óf iemand hebben die je rondleidt door de stad.

Heb van september tot december in Moskou gewoond en echt een fantastische tijd gehad. De toeristische plekken in de stad liggen redelijk ver van elkaar, maar zeker het bekijken waard.

[..]

Je kan per boot van Finland naar St. Petersburg en dan 72 uur zonder visum in Rusland te blijven. Je bent officieel op een tour, maar het enige onderdeel van de tour is de bootreis heen en terug dus je bent volkomen vrij om zelf door St. Petersburg te reizen. In Moskou kwam ik een paar Nederlanders tegen die hiermee meteen door waren gereisd naar Moskou, maar in de regel kan dit niet omdat je je paspoort moet laten zien als je een treinkaartje koopt.
Waarom is Moskou zo ontoegankelijk? Ik bedoel: per openbaar vervoer kun je je heel eenvoudig verplaatsen en aan de hand van een reisgids kun je leuke plekken toch wel vinden?

Gaaf om een paar maanden in Moskou te wonen, trouwens! :)

Nog tips als het gaat om eten en drinken? Welke gerechten moet ik proberen?
pi_167911711
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:03 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Waarom is Moskou zo ontoegankelijk? Ik bedoel: per openbaar vervoer kun je je heel eenvoudig verplaatsen en aan de hand van een reisgids kun je leuke plekken toch wel vinden?

Gaaf om een paar maanden in Moskou te wonen, trouwens! :)

Nog tips als het gaat om eten en drinken? Welke gerechten moet ik proberen?
Ontoegankelijk is misschien niet het goede woord. Het is meer dat Moskou niet bepaald toeristisch is buiten het Rode Plein.

Qua eten moet je als ontbijt vragen om sirniki, kleine Russische pannenkoekjes.

Uiteraard ook wat Borsj, de beroemde soep met restjes van alles en nog niets. Russische soepen zijn overigens echt heel erg lekker in het algemeen. Verder wordt Pilav (Plov/Плов) ook erg vaak gegeten, alhoewel het via origine niet Russisch is. Daarnaast natuurlijk ook wat vodka proberen. Redelijk populair is Belaja Berjozka (Белая Берёзка). Volgens mij ongeveer 500\600 rub voor een halve liter en smaakt best prima.
  donderdag 5 januari 2017 @ 21:32:09 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167911984
Stap in de metro naar halte Devyatkino bij Murino. Dan zie je ook wat van de buitenwijken met datsja's en zo.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 5 januari 2017 @ 21:46:30 #12
357044 Budapestenaar
pi_167912440
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:24 schreef Zonnebloempitverzamelaar het volgende:

[..]

Ontoegankelijk is misschien niet het goede woord. Het is meer dat Moskou niet bepaald toeristisch is buiten het Rode Plein.

Qua eten moet je als ontbijt vragen om sirniki, kleine Russische pannenkoekjes.

Uiteraard ook wat Borsj, de beroemde soep met restjes van alles en nog niets. Russische soepen zijn overigens echt heel erg lekker in het algemeen. Verder wordt Pilav (Plov/Плов) ook erg vaak gegeten, alhoewel het via origine niet Russisch is. Daarnaast natuurlijk ook wat vodka proberen. Redelijk populair is Belaja Berjozka (Белая Берёзка). Volgens mij ongeveer 500\600 rub voor een halve liter en smaakt best prima.
Thanks voor de tips, die pannenkoekjes ga ik zeker proberen en borsj ben ik ook heel benieuwd naar! :9

Wodka...hm daar moet ik nog eens over denken. Na vier jaar Hongarije heb ik mijn portie belachelijk sterke drank wel gehad :@

Als Sint Petersburg een beetje bevalt, ga ik Moskou ook zeker een keer doen!
  Meest relativerende user 2022 donderdag 5 januari 2017 @ 21:50:11 #13
357044 Budapestenaar
pi_167912557
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:32 schreef Lunatiek het volgende:
Stap in de metro naar halte Devyatkino bij Murino. Dan zie je ook wat van de buitenwijken met datsja's en zo.
Leuk! Ik wil graag een beetje van het authentieke Rusland zien, niet alleen de binnenstad. Ga ik dus zeker doen! Boodschappen doen in een supermarkt staat bijvoorbeeld op mijn lijstje. Wat leuke blikjes en zakjes kopen en thuis ontdekken wat er in zit :D

Ik las dat de metro nog werkt met muntjes. Is het handig om daar gewoon een zwik van te kopen of hebben ze ook iets van een dagkaart?
pi_167918016
Die Russische collega's kwamen zeker uit Sint Petersburg want Moskou is echt vele malen mooier en interessanter. Sint Petersburg is de meest Europese stad van het land, ben er 2x geweest maar heeft veel minder te bieden dan Moskou. Tuurlijk de Hermitage is fantastisch en je hebt wat mooie kerken en paleizen maar Moskou heeft veel meer en het contrast met Europa is groter. Moskou is goed toegankelijk, goedkoop en tweetalig OV en ook uber is beschikbaar. De grote musea zijn ook tweetalig en je kunt prima veilig rondwandelen door het centrum. Steeds meer menukaarten zijn ook in het Engels en anders is er altijd wel personeel dat een beetje Engels spreekt.

Wanneer wil je gaan? Petersburg in de winter is namelijk de hel op aarde. Misschien minder koud dan Moskou (gaat hier vandaag min 26 worden) maar door de wind kan het echt heel koud zijn. Als je tussen mei en oktober komt ben je beter af. Verder mis ik op je lijstje Peterhof.
pi_167918031
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:50 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Leuk! Ik wil graag een beetje van het authentieke Rusland zien, niet alleen de binnenstad. Ga ik dus zeker doen! Boodschappen doen in een supermarkt staat bijvoorbeeld op mijn lijstje. Wat leuke blikjes en zakjes kopen en thuis ontdekken wat er in zit :D

Ik las dat de metro nog werkt met muntjes. Is het handig om daar gewoon een zwik van te kopen of hebben ze ook iets van een dagkaart?
Als je van plan bent veel te reizen (en geloof me dat wil je, al was het maar omdat de metrostations ook heel mooi zijn) kun je het beste een kaart voor 10 of 20 ritten kopen. Makkelijker en goedkoper.
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 6 januari 2017 @ 09:01:19 #16
357044 Budapestenaar
pi_167918395
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 08:11 schreef opperkleurder het volgende:
Die Russische collega's kwamen zeker uit Sint Petersburg want Moskou is echt vele malen mooier en interessanter. Sint Petersburg is de meest Europese stad van het land, ben er 2x geweest maar heeft veel minder te bieden dan Moskou. Tuurlijk de Hermitage is fantastisch en je hebt wat mooie kerken en paleizen maar Moskou heeft veel meer en het contrast met Europa is groter. Moskou is goed toegankelijk, goedkoop en tweetalig OV en ook uber is beschikbaar. De grote musea zijn ook tweetalig en je kunt prima veilig rondwandelen door het centrum. Steeds meer menukaarten zijn ook in het Engels en anders is er altijd wel personeel dat een beetje Engels spreekt.

Wanneer wil je gaan? Petersburg in de winter is namelijk de hel op aarde. Misschien minder koud dan Moskou (gaat hier vandaag min 26 worden) maar door de wind kan het echt heel koud zijn. Als je tussen mei en oktober komt ben je beter af. Verder mis ik op je lijstje Peterhof.
Klopt, zij kwam inderdaad uit de omgeving van Sint-Petersburg. :P En was geen fan van haar eigen land. Dus op Moskou zal ze niet zo dol zijn geweest :)

Ik ben natuurlijk niet alleen op haar mening afgegaan en heb ook veel gelezen over beide steden. Ik heb nu voor Petersburg gekozen omdat er genoeg te zien is voor een paar dagen en het me een leuke kennismaking lijkt met Rusland. Ik verwacht dat Moskou snel gaat volgen.

Peterhof...dat mag ik eigenlijk ook niet missen!

Ik ga in april trouwens, het paasweekend. Volgens de klimaattabelletjes moet het dan tussen de 0 en 10 graden zijn. Goed te doen :)
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 6 januari 2017 @ 09:03:15 #17
357044 Budapestenaar
pi_167918412
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 08:15 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Als je van plan bent veel te reizen (en geloof me dat wil je, al was het maar omdat de metrostations ook heel mooi zijn) kun je het beste een kaart voor 10 of 20 ritten kopen. Makkelijker en goedkoper.
Dat wil ik :Y De metro van St. Petersburg is minder spectaculair dan die van Moskou, maar er zijn een paar stations die ik absoluut wil zien.

Thanks voor de tip!
pi_167919339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 09:03 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Dat wil ik :Y De metro van St. Petersburg is minder spectaculair dan die van Moskou, maar er zijn een paar stations die ik absoluut wil zien.

Thanks voor de tip!
Je kunt trouwens voor de prijs van 1 rit de hele dag in de metro zitten als je wilt en onbeperkt overstappen. Handig voor een tripje langs de mooiste stations, aangezien vooral de platforms mooi zijn.
pi_167920984
Gaan in Sint Petersburg nog steeds alle belangrijke bruggen 's nachts open?
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 6 januari 2017 @ 11:32:26 #20
357044 Budapestenaar
pi_167921071
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:27 schreef MCH het volgende:
Gaan in Sint Petersburg nog steeds alle belangrijke bruggen 's nachts open?
Dat is een goeie vraag aangezien mijn hotel aan de andere kant van de Neva ligt dan het grootste deel van het centrum :)
pi_167921157
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:32 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Dat is een goeie vraag aangezien mijn hotel aan de andere kant van de Neva ligt dan het grootste deel van het centrum :)
Vanaf 10 April open is gebruikelijk. http://www.ruslandinwoord(...)-van-sint-petersburg
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 6 januari 2017 @ 12:13:14 #22
357044 Budapestenaar
pi_167921886
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:37 schreef MCH het volgende:

[..]

Vanaf 10 April open is gebruikelijk. http://www.ruslandinwoord(...)-van-sint-petersburg
Aah, en ik maar denken dat die bruggen open gaan om mensen binnen (of buiten) te houden. _O-
  vrijdag 6 januari 2017 @ 12:49:59 #23
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_167922605
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 08:11 schreef opperkleurder het volgende:
Die Russische collega's kwamen zeker uit Sint Petersburg want Moskou is echt vele malen mooier en interessanter. Sint Petersburg is de meest Europese stad van het land, ben er 2x geweest maar heeft veel minder te bieden dan Moskou. Tuurlijk de Hermitage is fantastisch en je hebt wat mooie kerken en paleizen maar Moskou heeft veel meer en het contrast met Europa is groter. Moskou is goed toegankelijk, goedkoop en tweetalig OV en ook uber is beschikbaar. De grote musea zijn ook tweetalig en je kunt prima veilig rondwandelen door het centrum. Steeds meer menukaarten zijn ook in het Engels en anders is er altijd wel personeel dat een beetje Engels spreekt.

Wanneer wil je gaan? Petersburg in de winter is namelijk de hel op aarde. Misschien minder koud dan Moskou (gaat hier vandaag min 26 worden) maar door de wind kan het echt heel koud zijn. Als je tussen mei en oktober komt ben je beter af. Verder mis ik op je lijstje Peterhof.
Moskou en goedkoop in een zin. Gelachen.
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 6 januari 2017 @ 22:39:56 #24
357044 Budapestenaar
pi_167938424
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:49 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Moskou en goedkoop in een zin. Gelachen.
Is Moskou duurder dan Sint Petersburg? Prijzen die ik online zie, vallen mee. Hotelkamers zijn redelijk voordelig, openbaar vervoer is goedkoop, neem aan dat een maaltijd ook niet je bankroet hoeft te betekenen...
pi_167944277
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 12:49 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Moskou en goedkoop in een zin. Gelachen.
Goedkoop zit in hetzelfde zinsdeel als ov. Misschien kun je een cursus begrijpend lezen volgen als je uitgelachen bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')