abonnement Unibet Coolblue
pi_167842934
Welkom in het Peutertopic!!

Een lijst met de verjaardagen van veel OUD-users en hun kindjes vind je op de Fok!wiki: http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167857726
Ohhh jongens, hoe moeilijk ik het soms ook vind allemaal, gelukkig zijn er ook zoveel fijne momenten O+ Die smurf van mij, die leert echt zoveel woorden bij elke dag, en kan steeds meer vertellen (nog lang geen volzinnen zoals zovelen hier, maar ik vind het geweldig ;) )
Hij had het net over een 'sessst', ik snapte 'm eerst niet maar hij bleek een vest aan te willen. Hij had het koud zei hij O+
En hele verhalen over vriend i van DaD de hele dag, té schattig *;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167857922
Dat klinkt fijn JM! Leuk he, die verhalen O+ ik vind dat ook supertof. En :* voor je spoiler. Het kost altijd zo veel energie he, zulke dingen? Zo voelt het voor mij iig wel. Ik denk maar zo: met een rugzakje op, of er nou veel of weinig in zit, is het goed om soms even de banden te verstellen, dan heb je er geen last van :Y).

Hier is W nog steeds voedselweigerachtig, maar dat heeft niks met ziekte te maken :'). Verder wel vrolijk. Ben ook even met baby naar de dokter geweest om zijn longen te luisteren, en gelukkig is daar alles goed mee.
En! Vandaag waren hier de loodgieters voor een gaslek
:o wat er naar alle waarschijnlijkheid echt jaaaaaren heeft gezeten, al jaren voor we dit huis kochten. Echt, levensgevaarlijk :'( ik ben heel dankbaar maar het voelt alsnog heel raar/naar.
pi_167861235
Ff tussendoor:

Je weet dat je twee peuters hebt, als de jongste besluit dat je eten niet lekker is en het brood(beleg) gaat halen. En de oudste vervolgens voor beide boterhammen gaat maken, want hij had ook meer zin in boterhammen. :')
(En ze hadden het eten zelf nog wel uitgezocht in de supermarkt :') )
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:22:07 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_167865816
Heel veel succes jm! Ik hoop dat alles een beetje lichter Is geworden voor je!

Crumpette, wat een schrik zeg :o je moet er toch niet aan denken :X
disclaimer
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:28:22 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_167865988
Nou, we zijn begonnen met slaaptraining sinds twee dagen. Elke avond een stukje verder van haar bed gaan zitten en wachten tot ze slaapt. Vanavond heb ik uit haar zicht op de gang gezeten (ben wel blijven praten af en toe) maar hemeltjelief, ze haalde ALLES uit de kast :')

Mama? Mama kluffel?
Mamaaaaa :'(
Mama melk?
Mauw wakker. Mauw neje!
Mama?
Papa?
Mama schoot :'( mama schoot :'(

Dit ging zo een ruim half uur door. Steeds als ze merkte dat ik niet op een verzoek in ging bedacht ze iets anders. En maar brullen.
Ik zat op gegeven moment wel te hinniken van het lachen. De creativiteit van zo'n kind is echt indrukwekkend. Ik was een beetje anti slaaptraining maar dit heeft bewezen dat mauw er groot genoeg voor is 8-)
Toen ze niks meer bedacht kreeg is ze maar met een zucht onder haar dekentje gekropen en gaan slapen...
disclaimer
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:29:11 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_167866010
Ze is trouwens wel weer even in d'r ledikant teruggeplaatst hierom :')
disclaimer
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:33:03 #8
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167866143
Dames, na 2 jaar kom ik afscheid nemen van dit topic, grote J is gisteren echt 4 geworden!

Het was fijn hier, en het kleuter tot pubertopic klinkt wel heel erg groot, maar misschien tot daar O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:35:40 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_167866236
Van harte gefeliciteerd met je kleuter, mm! Tot binnenkort weer ;)
disclaimer
pi_167866256
gefeliciteerd MM!

@SQ: fijn dat het lijkt te werken (ondanks nu nog lange adem). Melba probeert ook ontzettend veel uit, en soms zijn we uren bezig (gelukkig slaapt hij wel door 's nachts) dus wij gaan t misschien ook proberen binnenkort...
Kwak
pi_167866261
Je mini een kleuter *G* Ook hier nog gefeliciteerd! Wij volgen eind deze maand naar het kleutertopic.
Leuke foto O+ Tof shirt ook!

Crumpette, wat schrikken zeg!
JM :* voor jou
SQ, _O- creatieve dame
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:39:55 #12
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167866347
(Nogmaals) Dank jullie wel :)

En dreumes wordt natuurlijk ook weer een peuter, maar dat duurt nog eeeeeuwen (augustus :X)

quote:
2s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:36 schreef Kyara het volgende:
Tof shirt ook!
Z'n favoriete (Hema) pyjama ;)
pi_167866415
mm, gefeliciteerd! Lieve foto. O+ .

JM, succes. :* . En die peutervriendschappen zijn zo leuk! O+ .

Wat goed, SQ. Het is even een beetje doorbijten, maar ook fijn om te merken dat ze zelf dan gewoon lekker gaat slapen, dat ze dat dus wel echt kan.

I heeft sinds oud & nieuw ineens ontdekt dat je dus nog uit je bed kunt komen, als papa en mama je naar bed hebben gebracht. Daar heeft ze mooi een half jaar over gedaan, voordat dat kwartje viel. _O- . En ze kan dus héél zachtjes de trap af komen. Ik heb al een paar keer een halve hartverzakking gehad omdat ik dacht dat ze in haar bed lag en ik ineens bij de woonkamerdeur een vaag geluid hoorde en plots een stemmetje 'mama?' Alsof er een klein spookje door het huis dwaalt. En dat terwijl ik net aan mijn zak m&m's was begonnen. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167866602
Loj :') ik moest lachen!

*O* voor de slaaptraining! Slaap voor allen!

Gefeliciteerd MM!

Oh en nog wat nieuws hier: W gaat volgende week voor het eerst naar de psz :o ik vind het echt enorm spannend. Anderen kijken me meewarig aan :D maar mijn kind is gewoon al dik 2 jaar elke dag bij mij, ik moet loslaten zomg :'( en hij gaat vast keihard huilen want mama.
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:53:02 #15
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_167866675
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:50 schreef Crumpette het volgende:
Loj :') ik moest lachen!

*O* voor de slaaptraining! Slaap voor allen!

Gefeliciteerd MM!

Oh en nog wat nieuws hier: W gaat volgende week voor het eerst naar de psz :o ik vind het echt enorm spannend. Werkende moeders kijken me meewarig aan :D maar mijn kind is gewoon al dik 2 jaar elke dag bij mij, ik moet loslaten zomg :'( en hij gaat vast keihard huilen want mama.
Mijn meisje gaat volgende week ook voor het eerst naar de psz. Alleen ben ik bang dat ik als enige moet huilen :')
pi_167866751
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:53 schreef snoenk het volgende:

[..]

Mijn meisje gaat volgende week ook voor het eerst naar de psz. Alleen ben ik bang dat ik als enige moet huilen :')
Dat vooruitzicht is ook net zo erg :'). Potver nou had ik nog net 'werkende moeders' vervangen voor 'anderen' zodat ik geen discussie zou starten. :') geen discussie! Ik bedoel er niks mee behalve 'mensen die het al gewend zijn hun kind achter te laten'!

Ik ben getraumatiseerd door Baby ;( :')
  dinsdag 3 januari 2017 @ 21:58:30 #17
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_167866850
Ho wacht! Ik wilde geen discussie. Ik ben ook al 2 jaar thuis met dochter hè. Alleen is dochter wat makkelijker qua loslaten dan ik.

Ik verwacht dat er nog net een doei afkan
pi_167867004
Ja, ik was alweer bijna boos, Crumpette. >:) . :Y) .

Maar goed, wéér geen rel. :{ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167867075
Damn, jullie kunnen echt niet rellen he. Dan ga ik zo maar naar slapen. SQ is hier toch de hele nacht ( :* )
pi_167867159
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:55 schreef Crumpette het volgende:

[..]

Dat vooruitzicht is ook net zo erg :'). Potver nou had ik nog net 'werkende moeders' vervangen voor 'anderen' zodat ik geen discussie zou starten. :') geen discussie! Ik bedoel er niks mee behalve 'mensen die het al gewend zijn hun kind achter te laten'!

Ik ben getraumatiseerd door Baby ;( :')
Je laat je kind toch ook achter bij de oppas als je uit eten gaat ofzo? :+
Schrikken trouwens van die gaslek :o

De muts staat je ook goed hoor MM :D gefeliciteerd!

Vindingrijkheid van Mauw _O- Maar hey ze slaapt!

JM :* voor je spoiler
  dinsdag 3 januari 2017 @ 22:12:50 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_167867301
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:05 schreef Kyara het volgende:
Damn, jullie kunnen echt niet rellen he. Dan ga ik zo maar naar slapen. SQ is hier toch de hele nacht ( :* )
sterf.
disclaimer
pi_167867345
IK ZEI TOCH :* !!!

djeeeez...
pi_167867373
Gaslek Crump :o Huuu! En psz zal best wennen worden, maar komt goed!
En SQ, wat een creativiteit, die mauw :) Fijn dat ze zelf gaat slapen na een poosje, succes nog verder :*

En dankjulliewel! Heb er niet steeds over gepost hier, maar het gaat dus nog altijd behoorlijk op en neer. Maar hee, we leven nog en ik heb 'm niet stuk gemaakt enzo, en ik geniet heus ook. Pure winst :+
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167867400
Jm :*

SQ, erg vindingrijke peuter :*

MM, gefeliciteerd met je kleuter *G*

Crump. Dat zal inderdaad wennen zijn
Die van mij gaat over twee weken hele dagen naar school. En ik ben er echt heel emotioneel door. Mijn kleine meisje is niet meer zo klein :'(
pi_167867497
Franny :D :6 :P

Skittles, ja maar dan gaat hij naar bed dus mist hij me niet en en en *insert reden*. Nee het zit natuurlijk voornamelijk in mijn hoofd. :') maar ik kom hier toch 3 uur zitten janken en klagen volgende week dinsdag. En dan ga ik hem weer halen.
pi_167867580
:o Hoe ben je achter dat gaslek gekomen Crump? Klinkt eng!

JM :* Je doet het goed!

MM gefeliciteerd nog met je kleuter!! *O*

Fijn dat de training lijkt te helpen SQ, dat is best snel toch na 2 dagen al? En ga je nu zelf ook eens slapen en niet alsnog de halve nacht wakker liggen? ;)

De laatste paar dagen lag F nog een uur of 2 wakker in z'n bed voor hij ging slapen. Hij lag wat te kletsen tegen ons of tegen aap of z'n pop en viel dan rond 10 in slaap. Vandaag heeft hij z'n middagslaapje overgeslagen en sliep hij wel voor half 9.... Zou het dan echt einde middagslaap worden, ik kan die uren rust nog helemaal niet missen :'( :')
  dinsdag 3 januari 2017 @ 22:22:51 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_167867584
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:19 schreef Crumpette het volgende:
Franny :D :6 :P

Skittles, ja maar dan gaat hij naar bed dus mist hij me niet en en en *insert reden*. Nee het zit natuurlijk voornamelijk in mijn hoofd. :') maar ik kom hier toch 3 uur zitten janken en klagen volgende week dinsdag. En dan ga ik hem weer halen.
och we moeten er allemaal een keer doorheen. Jij hebt als voordeel dat je naderhand niet 2 uur met een mamahongerige baby aan je tiet zit ;) :*
disclaimer
  dinsdag 3 januari 2017 @ 22:25:34 #28
149959 SQ
snelle trees
pi_167867659
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:22 schreef Fazzoletti het volgende:
:o Hoe ben je achter dat gaslek gekomen Crump? Klinkt eng!

JM :* Je doet het goed!

MM gefeliciteerd nog met je kleuter!! *O*

Fijn dat de training lijkt te helpen SQ, dat is best snel toch na 2 dagen al? En ga je nu zelf ook eens slapen en niet alsnog de halve nacht wakker liggen? ;)

De laatste paar dagen lag F nog een uur of 2 wakker in z'n bed voor hij ging slapen. Hij lag wat te kletsen tegen ons of tegen aap of z'n pop en viel dan rond 10 in slaap. Vandaag heeft hij z'n middagslaapje overgeslagen en sliep hij wel voor half 9.... Zou het dan echt einde middagslaap worden, ik kan die uren rust nog helemaal niet missen :'( :')
nou, tot twee - drie weken terug legde ik r gewoon in bed, liep weg en ze ging slapen. Dus dit mag van mij best even snel verdwijnen als dat het kwam :')

En ik wil graag slapen maar ja. Hormonen :')

Ik zal nog even duimen en een kaars branden voor het middagslaapje van F. Beter doet ie dat nog tot minstens eind juli ;)
disclaimer
pi_167867857
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:22 schreef Fazzoletti het volgende:
:o Hoe ben je achter dat gaslek gekomen Crump? Klinkt eng!
De leidingen vanaf de straat werden vervangen door de gemeente en die deden een standaard test... dik schrikken idd. En de hele kerst het gas steeds uit nadat het huis warm was etc... maar nu we weten waar het zat, en waarom, is ook duidelijk dat er in de aanleg gewoon slecht gesoldeerd is. :{
Maargoed, ik ging alweer uit van compleet nieuwe leidingen dus we hebben nu nog wel 'geluk' qua hoe het uitpakt.
pi_167867879
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:22 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

och we moeten er allemaal een keer doorheen. Jij hebt als voordeel dat je naderhand niet 2 uur met een mamahongerige baby aan je tiet zit ;) :*
Dat is zeker wel een voordeel ja. Ik hoop dat hij daarna gewoon een gat in de middag slaapt. Me-time O+
pi_167868365
Me-time O+
Oh wacht, dat heb ik al niet meer sinds de bevalling ;( :')

Lou is wel heel lief. Ze vindt mij haar "beste fiendje" inclusief dikke knuffel O+ (nadat ze dit al dik twee weken tegen haar knuffels en poppen zegt :+ )
  dinsdag 3 januari 2017 @ 22:53:50 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_167868596
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:46 schreef Skittles het volgende:
Me-time O+
Oh wacht, dat heb ik al niet meer sinds de bevalling ;( :')

Lou is wel heel lief. Ze vindt mij haar "beste fiendje" inclusief dikke knuffel O+ (nadat ze dit al dik twee weken tegen haar knuffels en poppen zegt :+ )
mnoh O+
disclaimer
pi_167871510
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:46 schreef Skittles het volgende:
Me-time O+
Oh wacht, dat heb ik al niet meer sinds de bevalling ;( :')

Lou is wel heel lief. Ze vindt mij haar "beste fiendje" inclusief dikke knuffel O+ (nadat ze dit al dik twee weken tegen haar knuffels en poppen zegt :+ )
Ja die baby negeren we dan gewoon even :{w

Noh, lou O+ dat klinkt wel heel schattig.
pi_167871667
Oh Lou *;
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167871732
Dat klinkt doodeng Crump, gaslek :O

Oooh wat ontzettend schattig Skittles.

Gefeliciteerd nog MM!

En SQ een geslaagde slaaptraining, klinkt erg goed!

Hoe ging het in het grote bed slapen bij Kwak?

R. is weer eens ziek. Echt twee weken beter ofzo en huppa, gaan we weer. Nu geen diarree maar weer koorts en spugen (1x) en een gek hoestje. Dat hebben ze bijna allemaal op de opvang, ah fijn, bedankt. Mijn moeder die dan meteen zegt, jij was nooit (zovaak) ziek. Nee ik ging niet naar de opvang. Nu duimen dat ik niet wéér ziek word, ben daar wel klaar mee.
pi_167871848
Oh ja die hoest hebben de mijnes ook, dus dat is niet opvang gebonden vrees ik -O-. Vooral bij T is het erg sneu, hij kan minder drinken en spuugt elke voeding wat/veel terug van het hoesten.. vannacht ineens 2 nachtploegen van de hongerdebonger natuurlijk :{ hoop enorm dat hij snel opknapt. En dat hoort hier niet :@ sorry.
pi_167875028
JM, dat klinkt fijn, van je eerste post hier en je spoiler. :*. En die peutervriendschap tussen onze jongetjes is echt de bom (tot Hoetas aan I's trein komt, natuurlijk :{w ).

Crump, damn, wat een schrik van dat gaslek! :o. Gelukkig valt het allemaal mee, maar je moet toch niet denken aan wat er had kunnen gebeuren, zeg... Ik hoop dat Williling het naar zijn zin gaat hebben op de psz!

Beste fiendje. O+. Wat onwijs schattig.

Ik ben nu twee weken met I thuis. Vorige week waren we allebei niet helemaal fit en toen vond ik het loodzwaar, maar inmiddels zijn we weer opgeknapt en is het eigenlijk alleen nog maar heel leuk en gezellig. O+. Hij is hele dagen supergezellig aan het spelen en aan het kletsen. Grootste hit momenteel is puzzelen. Veertigduizend keer per dag puzzelen. Dezelfde twee puzzels over and over. 'Paste niet... deze past wel! Mama! Deze past wel! Wolf achtere boom! puzzel van Roodkapje' x oneindig.
Morgen naar het cb voor de tweejaarsafspraak, ik ben benieuwd!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_167875537
Ohja die tweejaarsafspraak. Ik heb nog niks gehoord...
Kwak
pi_167875738
Ik ook niet :') en dat terwijl ik er toch wel ben geweest met T. Maargoed, ik vind het wel best. Ga met T ook niet als er niet geprikt wordt nu, tenzij ik ineens een vraag heb ofzo. W kan als hij 3 is ook wel weer, ogentest etc.
pi_167875742
Wij mogen de 30e voor 3jr3mnd afspraak.
Op advies van de kdv gaan we wel vragen of het cb nog tips hebben wb taal.. Misschien logopedie? Heeft iemand daar ervaring mee?
pi_167875785
Hoezo met taal Gotc? Jullie zijn ook tweetalig thuis toch?
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:39:54 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_167875822
Ik heb gewoon zelf even gebeld om een afspraak te maken :+
disclaimer
pi_167875834
Dat kan ook :+
pi_167876024
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:38 schreef Crumpette het volgende:
Hoezo met taal Gotc? Jullie zijn ook tweetalig thuis toch?
Vooral m'n moeder spreekt engels met hem :)
Je merkt dat hij qua woordenschat wel ok zit, snapt alles maar hij brabbelt nog veel en loopt wel aardig achter wb zinsopbouw :{.

Vooral als ik dan hier lees over leuke gesprekjes enzo, dat herken ik gewoon niet. Maak me stiekem wel zorgen -O-
pi_167876830
Ik heb nu voor de drie jaar afspraak een bericht opgestuurd gekregen. Uitnodiging met uitleg over de ogentest. En als we op die datum niet kunnen, moeten we even bellen voor een andere afspraak. Ik vind het wel fijn dat zij op die manier het contact zoeken, hoef ik er niet over na te denken.

GotC, vervelend dat het iets is geworden waar je je zorgen over maakt. Op zich is het misschien wel fijn als een logopedist even 'meekijkt' om te zien of er op dat gebied iets is waar wat aan gedaan kan worden? Dan kun je in ieder geval wat dingen uitsluiten. Maar het kan ook heel goed zijn dat hij 'gewoon' traag is. Ik heb het al best vaak gehoord. Kinderen die amper iets zeiden en dan van het een op andere moment ineens heel veel praten.

Ik heb wat dat betreft een tegenovergesteld exemplaar. I is heel communicatief ingesteld en enorm aan het reageren op de omgeving altijd, vol van verhalen (verteld worden en zelf vertellen). Maar als ik haar duplo, een stel blokken, een puzzel geef dan is het na een minuut 'vadertje moedertje spelen, mama?' :') .

DAD, leuk dat het deze week genieten is. En wat knap van de puzzels!!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167876855
Hoe zijn T zijn oortjes GotC?
Vriendin van me haar zoontje ging ineens beter praten na buisjes en ik geloof ook amandelen verwijderen, alleen die laatste weet ik niet zeker.
pi_167876912
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:48 schreef GotC het volgende:

[..]

Vooral m'n moeder spreekt engels met hem :)
Je merkt dat hij qua woordenschat wel ok zit, snapt alles maar hij brabbelt nog veel en loopt wel aardig achter wb zinsopbouw :{.

Vooral als ik dan hier lees over leuke gesprekjes enzo, dat herken ik gewoon niet. Maak me stiekem wel zorgen -O-
Oh wat vervelend zeg -O- je zorgen maken is geen fijn gevoel. Alleen voor je eigen rust is het dan misschien al fijn als er eens iemand meekijkt? Ik weet verder weinig van logopedie behalve de stemtechnische kant, wat/of ze daar ook dingen mee doen. Moet wel ook zeggen dat ik best variatie zie in de speeltuin hoor. Een van W's vriendjes is een half jaar ouder dan hij en die zegt nog steeds weinig echte woorden, die maakt zich er vanaf met klanken en wijzen :P want iedereen om hem heem begrijpt hem wel. Zinnen, mwoh, nee nog niet. Maar hij begrijpt alles, er is echt niks mis met hem :7. Sommige kinderen zijn ook gewoon praatgrager dan anderen?
pi_167877014
Franny, ik denk dat we idd bij zoiets uitkomen. Het is een heel sociaal mannetje, heeft altijd hele verhalen...maar niet verstaanbaar. Frustrerend voor alle partijen.

BE, dat wil ik idd ook laten checken. Zou me niet verbazen als daar winst te behalen valt :)
pi_167877064
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:36 schreef GotC het volgende:
Wij mogen de 30e voor 3jr3mnd afspraak.
Op advies van de kdv gaan we wel vragen of het cb nog tips hebben wb taal.. Misschien logopedie? Heeft iemand daar ervaring mee?
(Nog) geen ervaring mee. Js is wel een jaar jonger maar praatte twee maanden geleden nog niet. Hij begint nu met praten en gaat echt wel snel, maar die gesprekjes van hier (of soms zelfs bij de dreumessen) nog laaaang niet. Ik heb over twee weken weer een afspraak bij het cb en ze zeiden toen dat ze bij te weinig vooruitgang logopedie zouden adviseren. Ik merk het wel.
Ik zou ook daarvoor een keer oortjes laten checken, om het uit te sluiten. :*
pi_167877222
Ik ben lurker en logopedist, als ik iemand kan helpen dan staat mijn pm open!
pi_167877293
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.

Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_167877446
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2017 14:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.

Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
Ik ben geen juf maar ik vind het heel knap dat ze al zo goed letters herkent en benoemd. Ook welk woord een P heeft.
Ik zou het lekker stimuleren, het niveau kan je steeds een beetje aanpassen. Ook tegen de tijd dat ze naar school gaat.
En wat je zelf al zegt: op de momenten dat ze het leuk vindt en leergierig is, gebruik van maken. Is ze het even beu, dan beu. Niet doorslaan natuurlijk. :P
Blijkbaar vindt ze het heel interessant, wie weet heeft ze wel een enorm talent voor schrijven en talen. :)
Leuk toch?
pi_167877831
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 14:09 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik ben geen juf maar ik vind het heel knap dat ze al zo goed letters herkent en benoemd. Ook welk woord een P heeft.
Ik zou het lekker stimuleren, het niveau kan je steeds een beetje aanpassen. Ook tegen de tijd dat ze naar school gaat.
En wat je zelf al zegt: op de momenten dat ze het leuk vindt en leergierig is, gebruik van maken. Is ze het even beu, dan beu. Niet doorslaan natuurlijk. :P
Blijkbaar vindt ze het heel interessant, wie weet heeft ze wel een enorm talent voor schrijven en talen. :)
Leuk toch?
Ze kan nog niet echt woorden verder opnoemen met bepaalde letters, maar mijn man heeft haar geleerd dat de P van poep is. Verder kent ze de O van oog, de S van haar naam, de I van ik en de T van trein, we noemen de letter iedere keer in combinatie met hetzelfde woord, dus dat neemt zij ook zo over.
Ik vind het ook zeker leuk om te merken, zeker als ze heel trots een letter ziet staan die ze kent. Mijn twijfel zit hem vooral erin dat ze straks op school zover voor ligt, dat het misschien ook nadelige gevolgen kan hebben. Al weet ik niet hoe daar tegenwoordig mee wordt omgegaan.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
  woensdag 4 januari 2017 @ 14:49:37 #54
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_167878107
LMN, mijn dochter is ook erg leergierig momenteel, en praat zelfs een woordje Engels. Alle primaire kleuren en zelfs enkele niet primaire kleuren dreunt ze zo op.. ook is ze bezig met letters en zij heeft van de Sint een letterpuzzel gekregen, waar ze wel dagelijks mee in de weer is. Ze legt bijna alle letters zo op hun plaats en als we de letters aangeven benoemen we ze ook. Ze heeft ook een magisch tekenbord waar we ook onze namen op moeten schrijven :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_167878210
Ik zou het gewoon aan haar laten. Als zij goed is met letters en woorden dan zal ze het zelf een sport gaan vinden om uit te vinden wat er staat. Zo heb ik ook leren lezen. En dan vraagt ze vanzelf dingen waar ze niet uitkomt en die ze wil weten. Die vragen kun je gewoon beantwoorden natuurlijk. Verder lees je boekjes met haar, neem ik aan en liggen er ook boekjes die ze zelf kan pakken? Dat is stimulans genoeg. Iets heel bewust stimuleren, zou ik op deze jonge leeftijd alleen doen als er juist sprake is van een achterstand in iets. Het belangrijkste op deze leeftijd is, om veel gevarieerd speelmateriaal aan te bieden, zodat ze zich op allerlei manieren ontwikkelen.

Letters schrijven, heeft ook met motoriek te maken. Daar ben ik niet erg in thuis, maar ze iets leren waar ze motorisch gezien nog niet aan toe zijn, kan leiden tot een boel frustratie.

Over voorlopen op de rest: het is nu nog te vroeg om al uitspraken te doen over hoe dat zal zijn als ze naar de kleuterschool gaat, het kan nog alle kanten op, volgens mij. Ze kan ook haar interesse weer verliezen, of zich op andere dingen in haar ontwikkeling gaan richten. Kortom, daar zou ik nog helemaal niet over nadenken verder. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167878443
Fijn om te lezen dat jouw dochter ook al druk ermee bezig is Rijstebuiltje. Bij de kinderen in mijn omgeving (veelal 1 jaar ouder) zie ik bij de meeste nog helemaal geen interesse erin, waardoor het me ook meer opviel en liet twijfelen.

En Franny, het klopt inderdaad dat het nog wat vroeg is om nu al na te denken over de gevolgen wanneer ze op school zit, zal ik proberen niet teveel te doen :D
Ik heb het bewust nog niet tegen de Opa en Oma's verteld, die roepen bij alles al gelijk 'jeetje wat is ze slim, nou nou, dat wordt nog wat op school', en daar heb ik nooit zo'n zin in :')
We hebben een hele hoop boekjes voor haar in de woonkamer liggen, en iedere dag worden er -op haar verzoek- zeker 5 boekjes gelezen samen.
Ze begon zelf op het magneetbord letters te schrijven (nou ja, een poging tot, maar al bijna herkenbaar :+ ), dat is inderdaad iets waar ze ook de motoriek voor moet hebben, maar dat lijkt al langzaam te komen ook.

Fijn om jullie kijk erop te horen, dat helpt zeker!
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_167878595
Volledige +1 op Franny..
Ik ben ook niet voor bewust stimuleren maar meer voor vraag=aanbod :)
pi_167879400
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2017 15:07 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Ik heb het bewust nog niet tegen de Opa en Oma's verteld, die roepen bij alles al gelijk 'jeetje wat is ze slim, nou nou, dat wordt nog wat op school', en daar heb ik nooit zo'n zin in :')
Ja, haha, herkenbaar, de ouders van mijn vriend zeggen dat ook. Mijn ouders zijn meer van 'goh, ze is niet de makkelijkste he?" :D .

Maar zoals zij het zeggen 'dat wordt nog wat op school' klinkt het bijna als iets dreigends. Terwijl het volgens mij gewoon leuk is voor jullie en voor haar als ze een leergierig kind is dat graag naar school gaat straks. :) . Dus ik zou het vooral op die manier bekijken. Ik was thuis de jongste van vijf kinderen en de eerste en enige die met plezier naar school ging en hoge cijfers haalde. Mijn ouders wisten niet wat ze overkwam. _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167879642
Ik heb even een vraagje, over zindelijkheid. I is nu helemaal zindelijk en heeft nooit ongelukjes, maar het valt ons op dat ze echt maar heel weinig hoeft te plassen. Als ze op de wc zit, komt er wel een heel grote plas uit altijd, maar daar zitten dan echt heel wat uren tussen. Dan gaat ze bijvoorbeeld om 10.00 's ochtends en dan hoeft ze pas weer om 17.00. Ik vraag heel vaak of ze niet moet, en krijg dan heel gedecideerd nee te horen. Soms zie ik haar wel wiebelen en dan dring ik aan. Maar meer dan drie keer per dag plassen, zit er niet in. 's Nachts heeft ze nog een luier om maar die is meestal vrijwel droog. Ik kan niet heel goed inschatten wat normaal is: als zwangere moet ik om de haverklap dus dat is ook niet echt een goed vergelijk. :') .

Ze drinkt niet superveel, maar ook niet zorgwekkend weinig.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167879695
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:39 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb gewoon zelf even gebeld om een afspraak te maken :+
Ik inmiddels ook :+ hij stond in de planning sinds eind oktober maar het was vast heel druk dat we nog niet uitgenodigd waren.

Maar dan weer niet zo druk blijkbaar, want hij gaat dinsdag al :') :P
Kwak
pi_167879801
quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2017 15:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, haha, herkenbaar, de ouders van mijn vriend zeggen dat ook. Mijn ouders zijn meer van 'goh, ze is niet de makkelijkste he?" :D .

Maar zoals zij het zeggen 'dat wordt nog wat op school' klinkt het bijna als iets dreigends. Terwijl het volgens mij gewoon leuk is voor jullie en voor haar als ze een leergierig kind is dat graag naar school gaat straks. :) . Dus ik zou het vooral op die manier bekijken. Ik was thuis de jongste van vijf kinderen en de eerste en enige die met plezier naar school ging en hoge cijfers haalde. Mijn ouders wisten niet wat ze overkwam. _O- .
Ja dat is ook absoluut waar. Ik was ook de jongste thuis. Mijn zus had zichzelf ook leren lezen voordat ze naar school ging, en daar werd blijkbaar door de school niet echt iets mee gedaan. Mijn moeder ziet nu alleen maar beren op de weg bij haar kleinkinderen.
En wanneer ik dan aangeef dat ze pas 2 is, en dat er nog een hoop kan veranderen. Dat het onderwijs tegenwoordig ook anders is en dat er veel aangepaste leerstof kan worden aangeboden.
Maar dat wordt allemaal weggewimpeld met een 'jaaa, maar ze is wel echt heel erg slim hoor.. Ik zou het toch maar in de gaten houden' :')

Mbt je vraag over het weinig plassen; ik zou me geen zorgen maken denk ik, zeker als ze genoeg drinkt. De een heeft een sterkere blaas dan de ander, en zal dan ook pas later naar de wc hoeven.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_167880039
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2017 14:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.

Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
Ik kon in de kleuterklas zelf ook al lezen en een beetje schrijven, en heb daar geen last van gehad.

Melle is in oktober twee geworden en herkent en benoemt ook alle letters, 'spelt' op zijn manier (niet van links naar rechts en hij ziet ook niet dat het een woord is), telt tot in de twintig (hij snapt t concept maar kent de andere tientallen niet), kent alle kleuren en mengkleuren en is dol op klokken....

Ik zocht laatst voor iemand terug, en hij begon met de cijfers en een paar letters toen hij een jaar en zeven maanden was (filmpje gemaakt toen en dat was omdat het een HUH?!? moment was voor me).

Wij hebben nooit expres gestimuleerd, het komt echt uit hemzelf - maar ik speel nu wel mee als hij er zelf over begint. Hij geniet er nu eenmaal van. Ik let wel op dat het geen circusact wordt of hij het gevoel krijgt dat hij voor ons een showtje moet opvoeren.

Dingen die hij graag doet (en dus bij ons mee aankomt):
Letters en nummers 'lezen' in zijn boekjes
Achten zoeken (hij is dol op de 8) in de krant
Letters en cijfers die hij opnoemt tekenen voor hem op zijn tekenbord
Spelen met zijn telraam/abbacus en sowieso tellen van dingen
Spelen met een houten klok
Automerken benoemen die hij herkent aan het symbool van het merk onderweg naar de opvang
Lezen in een 'zo doe je dat' boek met veel pictogrammen en nummers
(dat boek werd vervelend dus die is nu 'kwijt' :@ nu kunnen we weer gewoon voorlezen ipv bladeren door pagina's met instructies voor feng shui, voetmassage en paprika's ontvellen :') )

Daarnaast is hij best normaal en dol op auto's racen, peppa big, duplo bouwen, tekenen, klauteren, keukentje spelen etc :P
Kwak
pi_167880243
Oh en herkenbaar, mijn schoonvader en schoonzus zitten in het onderwijs en roepen ook om de haverklap 'dat wordt nog wat, ze moeten hem wel genoeg uitdagen hoor!'...

Terwijl mijn eigen moeder ook kleuterjuf is en er niet zo druk mee is, die zegt alleen weleens dat het net is alsof ze mij weer klein rond heeft lopen ;)
Kwak
pi_167881197
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 13:48 schreef Loj het volgende:

[..]

(Nog) geen ervaring mee. Js is wel een jaar jonger maar praatte twee maanden geleden nog niet. Hij begint nu met praten en gaat echt wel snel, maar die gesprekjes van hier (of soms zelfs bij de dreumessen) nog laaaang niet. Ik heb over twee weken weer een afspraak bij het cb en ze zeiden toen dat ze bij te weinig vooruitgang logopedie zouden adviseren. Ik merk het wel.
Ik zou ook daarvoor een keer oortjes laten checken, om het uit te sluiten. :*
Ik had dat idd gelezen. Wat fijn dat hij zo vooruit gaat! T. maakt ook flinke sprongen, maar blijft net wat achter.
De leidsters bij de opvang zijn ook erg benieuwd naar wat het cb zegt, ze willen ook graag advies over hoe ze hem het beste kunnen ondersteunen O+.
Trouwens, oortjes checken..gewoon bij de HA? (Ik kom er nooit :'))

Jore, bedankt voor je aanbod! Ik denk dat ik je vanavond even PM.

T. is ook dol op tellen (in NL en EN tot 20, telt hoeveel letters een woord heeft), kent alle (meng)kleuren en speelt heel gedetailleerd volgens de leidsters.

Wb letters leren: ik heb altijd begrepen dat het beter is de letters fonetisch aan te leren.
pi_167881644
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 16:55 schreef GotC het volgende:

[..]

Ik had dat idd gelezen. Wat fijn dat hij zo vooruit gaat! T. maakt ook flinke sprongen, maar blijft net wat achter.
De leidsters bij de opvang zijn ook erg benieuwd naar wat het cb zegt, ze willen ook graag advies over hoe ze hem het beste kunnen ondersteunen O+.
Trouwens, oortjes checken..gewoon bij de HA? (Ik kom er nooit :'))

Jore, bedankt voor je aanbod! Ik denk dat ik je vanavond even PM.

T. is ook dol op tellen (in NL en EN tot 20, telt hoeveel letters een woord heeft), kent alle (meng)kleuren en speelt heel gedetailleerd volgens de leidsters.

Wb letters leren: ik heb altijd begrepen dat het beter is de letters fonetisch aan te leren.
Mijn achterneefje ging ook pas flink praten toen hij buisjes kreeg :Y

En idd, wij gaven de letters waar hij om vroeg fonetisch aan hem (alleen doen ze op de opvang volgens mij aaaaa ipv ah en ie ipv ih), maar je kunt wel c-see, x-iks en h-haa zeggen.
Kwak
pi_167887217
Fijn om dat ook van jou te horen kwakzor, en goeie tip van het fonetisch aanbieden GotC, doe ik inderdaad ook ^O^
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_167896449
Zo, ik ben bijlgelezen geloof ik, maar ik zal jullie niet vermoeien met reacties op iedereen. ;)

Ons huis is helemaal rond! En nu al het regelwerk en opruimen en inpakken en inrichting bedenken en en en en.

We hebben een fijne vakantie, gisteren dagje Spoorwegmuseum en daarna in Utrecht rondgelopen en wat geshopt. Vandaag even lekker thuis en morgen naar een Landal park met schoonzus, zwager en kids.
Maandag weer aan het werk bij mijn nieuwe werkgever (jaja fusie is nu ook openbaar gemaakt....Ik werk vanaf heden bij V.o.d.a.f.o.n.e.Z.i.g.g.o. ipv bij Z.i.g.g.o)
pi_167896786
Wat knap van jullie peuters. Mijn eigenwijs vertikt het om uberhaupt tot 10 te tellen terwijl ik denk dat ze het echt wel kan.

Ze zingt wel de hele dag door en wil veel boekjes lezen voor haar broertje.

Ik ga proberen weer aan te haken, het is een extreem heftige tijd geweest met ziekenhuisopnames voor de baby, we zijn nu weer even op zoek naar de rust in huis.
Vanmiddag gaan Saar en ik even samen weg, ze moet naar de "kakker" en we gaan bjoodje eten he mama.
Even moeder-dochter tijd. O+

SPOILER: Grote peuter
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 29% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 05-01-2017 10:58:46 ]
S. 2014
J. 2016
pi_167897384
Exode. Wat fijn van het huis. En verander je qua werk ook van locatie?
Je dagen klinken geweldig O+

Gm, hopelijk nu wat rust :*
Wat heerlijk zeg een dagje met dochter. Geniet ervan O+

Ik ben gisteren met de trein naar het Kinderboekenmuseum gegaan. Was megadruk, maar wel heel gezellig O+
Op de terugweg stonden we in Delft (we moesten dus nog twee keer stoppen) toen Riley zei: "Mama, nu wil ik niet meer met de trein. Ik wil nu uitstappen" :D
pi_167901433
GM, hopelijk kunnen jullie nu rustig bijkomen en echt gaan genieten met zijn 4tjes! :*

Vooralsnog niet Omen, maar ik weet zelf pas voor de zomer waar ik aan toe ben. Of ik überhaupt mijn baan behoud. Ik heb in ieder geval een andere manager per gisteren, want de mijne is boventallig verklaard.

Wat gezellig naar het kinderboekenmuseum!
pi_167904732
Gm....
Hoe kan jij nou al een kleuter hebben ;)
WoW toffe foto en wat ziet ze er wijs uit!
Hopelijk heb je genoten van de tijd bij de "kakker" _O- :*

Omen, zo leuk het Kinderboekenmuseum. En ik vind Riley grappig O+
Jammer dat ik haar gisteren niet kon zien!

Klinkt als fijne dagen Exode. Hopelijk komt het met je werk goed :*


Morgen moeten we naar Arnhem en ik heb vriendje de opdracht gegeven om uit te zoeken of we onderweg eerst naar het Nijntje museum kunnen gaan :)
pi_167905339
Volgen jullie Wie is... de mol? ook? Wil je meedoen in de poule van OUD op de WIDM-app? Stuur je gebruikersnaam en ik voeg je toe ^O^
pi_167906588
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:21 schreef MevrouwCactus het volgende:
Volgen jullie Wie is... de mol? ook? Wil je meedoen in de poule van OUD op de WIDM-app? Stuur je gebruikersnaam en ik voeg je toe ^O^
Oeh!!! Leuk :D
pi_167911332
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2017 14:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.

Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
De oudste heeft ook rond die leeftijd een periode gehad dat ie letters heel interessant vond. Wij zijn daar op zijn verzoek op ingegaan dus wanneer hij er interesse in had. Maar ook wel eens gewoon door de dag heen dat we letters aan hem benoemden, dat vond hij eigenlijk altijd leuk (anders waren we daar ook niet mee door gegaan). We hebben toen voor hem op een rommelmarkt een letterboek gekocht, waar per letter woorden en plaatjes stonden van de beginletter. Dat vond hij machtig mooi en werd regelmatig uit de kast gepakt.
Op een gegeven moment was de interesse ook weer voorbij en dat was ook prima.
(Hij heeft toen hij 2 jaar was ook alle automerken gekend aan de hand van het logo, maar toen zijn interesse daarvoor over was nooit meer naar om gekeken. Hij kent er nu nog maar een enkele.. dus het is ook maar net of alles blijft hangen als de interesse weer weg is, qua letters is er wel wat meer blijven hangen trouwens).

Denk dat het niet slecht is om met de interesse mee te gaan, kinderen leren het best wanneer ze interesse hebben ergens voor. En gewoon met mate dan is er volgens mij niks aan de hand.

quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2017 16:04 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb even een vraagje, over zindelijkheid. I is nu helemaal zindelijk en heeft nooit ongelukjes, maar het valt ons op dat ze echt maar heel weinig hoeft te plassen. Als ze op de wc zit, komt er wel een heel grote plas uit altijd, maar daar zitten dan echt heel wat uren tussen. Dan gaat ze bijvoorbeeld om 10.00 's ochtends en dan hoeft ze pas weer om 17.00. Ik vraag heel vaak of ze niet moet, en krijg dan heel gedecideerd nee te horen. Soms zie ik haar wel wiebelen en dan dring ik aan. Maar meer dan drie keer per dag plassen, zit er niet in. 's Nachts heeft ze nog een luier om maar die is meestal vrijwel droog. Ik kan niet heel goed inschatten wat normaal is: als zwangere moet ik om de haverklap dus dat is ook niet echt een goed vergelijk. :') .

Ze drinkt niet superveel, maar ook niet zorgwekkend weinig.
Hier juist het omgekeerde qua plassen dus kan er niks over zeggen. Maar Eline moet sinds ze zindelijk is juist heel vaak plassen (en ook best grote plassen, en kan ook niet lang ophouden als dat ooit eens nodig is).
Maar ze drinkt ook wel redelijk veel (maar niet overdreven veel).
Ik verwacht dat zich dat wel reguleert
pi_167919353
Ik had onlangs gepost over mijn kerst-blues en allerlei andere blues. :')
Uiteindelijk wel een leuke kerst gehad waarbij echtgenoot alsnog meeging naar mijn ouders en we toch alles samen gevierd hebben.
Jammer alleen dat er altijd de nodige drama aan vooraf moet.

Ik blijf in strijd met mijn gevoelens over opvoeding, tijdsverdeling en ook verdeling van aandacht voor Aiden maar ook voor mezelf.
Het hele moederschap valt mij zo zwaar.
Als het goed gaat, gaat het geweldig. Voel ik mij top. Maar zodra ik een sombere stemming heb, verlies is alle kracht en heb ik moeite om een leuke moeder te zijn.

En net nu ik de gedachte van een 2e kind opzij geschoven heb (en misschien jan besloten heb dat het bij 1 kind blijft), komt manlief ineens weer dat hij graag een 2e wilt. -O- Ook weer zoiets waar ik niet zomaar overheen kan stappen.

Anyway: gisteren naar Ikea geweest. Aiden ook mee en echt elke uur ofzo laten plassen. Ging helemaal goed!
Totdat we midden in de winkelroute stonden en Aiden ineens riep: Plassen!!
Dus ik als een razende met hem op zoek naar het toilet. Aiden aan de hand, jammerend dat hij het écht niet meer op kon houden.
En ik maar zeggen: "We zijn er zo, even ophouden. Het lukt je wel."
Aiden wierp zich ineens op de grond, huilend en roepend dat het écht niet meer ging.
Ik dacht dat ie ter plekke zou plassen. :')
Dus hem opgepakt (ruim 20 kilo) en rennend naar de wc getild.
Yessss!!! Op tijd!
We waren beide zo opgelucht. :')

Wat kan zo'n toilet ver zijn hè. :(
pi_167921496
Venco. Qua tijdsverdeling. Het gaat niet om de kwantiteit maar de kwaliteit dat je met je kind speelt.
Als je elke dag echt tijd voor hem maakt en daarbij verder alles opzij zet dan geef je hem gewoon al echt aandacht.
Ik ben niet goed in spelen met kinderen. En kan dat geen uren volhouden. Maar ik kan wel meerdere momenten per dag bewust met haar bezig zijn. Meestal speel ik dan een kwartier echt met haar en dan volg ik haar spel.
Verder kan je boekjes lezen, stoeien, tussendoor regelmatig knuffels geven.
Nu zitten we samen op de bank (zij op mijn schoot) en hebben we allebei een rustmomentje in elkaars nabijheid. O+
pi_167921771
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 11:56 schreef Omentielvo het volgende:
Venco. Qua tijdsverdeling. Het gaat niet om de kwantiteit maar de kwaliteit dat je met je kind speelt.
Als je elke dag echt tijd voor hem maakt en daarbij verder alles opzij zet dan geef je hem gewoon al echt aandacht.
Ik ben niet goed in spelen met kinderen. En kan dat geen uren volhouden. Maar ik kan wel meerdere momenten per dag bewust met haar bezig zijn. Meestal speel ik dan een kwartier echt met haar en dan volg ik haar spel.
Verder kan je boekjes lezen, stoeien, tussendoor regelmatig knuffels geven.
Nu zitten we samen op de bank (zij op mijn schoot) en hebben we allebei een rustmomentje in elkaars nabijheid. O+
Dankje voor je post. Je beschrijft heel goed wat ik ook heb: niet uren kunnen spelen maar wel kleine momenten.
Dat probeer ik ook steeds te doen. Samen echt bezig zijn en dat hij mijn aandacht heeft.
Stoeien en knuffels geven is nooit een probleem. Aiden en ik hebben wel echt een goede band dus daar zijn geen zorgen over.
Het is voor hem echt mama voor en mama na. :P
pi_167934926
Het valt ook niet mee om een evenwicht te vinden en het werkt bij iedereen ook weer anders. Ik heb er moeite mee als ik dagen achter elkaar met I ben. Afwisseling werkt voor ons het fijnst: dagen samen, dagen kdv, een dag met papa, een dag met mama.

Ik bracht haar naar bed en viel na het boekjes lezen en tijdens het knuffelen zo ongeveer in slaap naast haar. Na een tijdje zei I: "Mama, nu moet jij naar de woonkamer". _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167935172
Heel herkenbaar, zoeken naar balans. Ik voel me ook veel beter als ik niet permanent thuis cq met Lucas ben.
Hier zit Lucas weer in een enorme mama-plak-fase. Als J en ik er samen zijn mag papa niks doen, alles is 'mamaaaa :'( ' :X Vandaag bracht J 'm alleen naar bed (meestal rommel ik ook wat boven en doen we het grotendeels samen) en dat ging beter/piepsloos. Dan maar even zo :+
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167935525
Dat is precies waarom Baard hier I in zijn eentje naar bed brengt, JM. We deden het altijd samen, maar dan moest I niets van Baard weten. Dat was voor niemand leuk. Nu ik gewoon niet meer mee ga, gaat het heel goed.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_167937674
Dat herken ik wel, dat niet alle dagen thuis zijn beter is. Deze vakantie ben ik alle dagen thuis met de kinderen want de PSZ is natuurlijk dicht en de oppasoma's hebben ook vakantie.. Maar ik mis dan wel dat even-een-dagje-geen-kinderen. Het is nu namelijk mamaaaaamamamamamamamaaamam-mam-mahaaaaam wat de klok slaat. Voor ons beider humeur niet optimaal :+ .
  vrijdag 6 januari 2017 @ 22:26:45 #82
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_167937882
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 22:20 schreef Razztwizzle het volgende:
Dat herken ik wel, dat niet alle dagen thuis zijn beter is. Deze vakantie ben ik alle dagen thuis met de kinderen want de PSZ is natuurlijk dicht en de oppasoma's hebben ook vakantie.. Maar ik mis dan wel dat even-een-dagje-geen-kinderen. Het is nu namelijk mamaaaaamamamamamamamaaamam-mam-mahaaaaam wat de klok slaat. Voor ons beider humeur niet optimaal :+ .
Dat laatste, herkenbaar maar dan ook met 10000triljoenkeerperdag papapapapapapapapa pahaaaap paaahapaaaa.. en als hij er niet eens snel sjoege aan geeft roept ze hem bij zijn voornaam :o 8)7
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_167938215
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 22:20 schreef Razztwizzle het volgende:
Dat herken ik wel, dat niet alle dagen thuis zijn beter is. Deze vakantie ben ik alle dagen thuis met de kinderen want de PSZ is natuurlijk dicht en de oppasoma's hebben ook vakantie.. Maar ik mis dan wel dat even-een-dagje-geen-kinderen. Het is nu namelijk mamaaaaamamamamamamamaaamam-mam-mahaaaaam wat de klok slaat. Voor ons beider humeur niet optimaal :+ .
* Dankt iets of iemand op blote knieën dat ons kdv wel open is :@ *
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167938986
Ik heb deze vakantie gewoon als hoogst bereikbare 'een beetje thuis rommelen' genomen. Dat werkt wel en zo stel ik ook niemand teleur ^O^ . We doen dus vooral heel veel boekjes, duplo, Netflix, stoepkrijt in de tuin en uitjes naar de papierbak en de schommels. En ik was vandaag een dagje alleen weg ondanks een ernstig geval van manflu thuis :7 . Want dat moest even.
pi_167939040
Oh, ik ben zelf veel gelukkiger als ik ook werk. En als ik me gelukkiger voel, ben ik een leukere en vooral betere moeder :)
Deze week vond ik best lastig, ook omdat Js in een lastigere fase zit, maar morgen weer lekker met z'n viertjes op pad :)

Als vriendje er is brengen we de jongens samen naar bed. Allebei eentje en wisselen we om. Maar meestal is hij te laat :'(

En morgen (eindelijk) naar het Nijntje museum! Ben heel erg benieuwd :)
pi_167943414
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 21:07 schreef Franny_G het volgende:
Het valt ook niet mee om een evenwicht te vinden en het werkt bij iedereen ook weer anders. Ik heb er moeite mee als ik dagen achter elkaar met I ben. Afwisseling werkt voor ons het fijnst: dagen samen, dagen kdv, een dag met papa, een dag met mama.

Ik bracht haar naar bed en viel na het boekjes lezen en tijdens het knuffelen zo ongeveer in slaap naast haar. Na een tijdje zei I: "Mama, nu moet jij naar de woonkamer". _O- .
Ik ben dus vanaf dag 1 hele dagen met Aiden samen, in de zin van: Thuiskomen van werk: Aiden. Wakker worden: Aiden.
Ik ben nooit alleen thuis en dat Aiden weg is bij oppas, kdv of wat dan ook.
Ik ben alleen zonder Aiden als hij 's avonds naar bed is.
Hij gaat alleen naar oppas als man en ik beide moeten werken of heel soms als ik moet bijslapen na een nachtdienst. Maar ook dan moet hij opgehaald worden nadat ik wakker wordt.
Dus niet even lekker een middag of ochtend echt voor mezelf.
Qua oppas is het altijd beperkt van tijd. We willen niet anderen teveel belasten, dat ligt ook aan onszelf hoor.

Het is fijn om veel tijd samen door te kunnen brengen maar soms is het echt teveel.
Zeker toen hij kleiner was, is dat echt vermoeiend geweest.

Maar goed, over een paar maanden naar school en dan is even de handen vrij, best lekker. :@
pi_167943888
Venco, het lijkt me ook heftig zo. Ik zou dat in ieder geval moeilijk vinden, als er zo weinig tijd was voor mijzelf. Nu weet ik dat ik iemand ben die daar meer dan gemiddeld behoefte aan heeft (vandaar dat ik ook lang twijfelde aan het moederschap en mezelf ook niet zie als iemand die een groot gezin aan zou kunnen, ik vond nu ook de stap naar een tweede kind echt heel groot weer). Maar dat betekent dat het voor mij dus vanaf dat ik wist dat ik een kind kreeg belangrijk was dat het evenwichtig verdeeld zou zijn. Mijn vriend en ik verdelen dus de taken, ook in de weekenden, al moet ik daar vaak wel echt goed opletten en hem soms ook aanspreken. Ik heb bij jou altijd de indruk dat jouw man het echt bijna helemaal aan jou overlaat (misschien zie ik dat verkeerd?) en dat lijkt me ook wel pittig...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167944082
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 08:37 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik ben dus vanaf dag 1 hele dagen met Aiden samen, in de zin van: Thuiskomen van werk: Aiden. Wakker worden: Aiden.
Ik ben nooit alleen thuis en dat Aiden weg is bij oppas, kdv of wat dan ook.
Ik ben alleen zonder Aiden als hij 's avonds naar bed is.
Hij gaat alleen naar oppas als man en ik beide moeten werken of heel soms als ik moet bijslapen na een nachtdienst. Maar ook dan moet hij opgehaald worden nadat ik wakker wordt.
Dus niet even lekker een middag of ochtend echt voor mezelf.
Qua oppas is het altijd beperkt van tijd. We willen niet anderen teveel belasten, dat ligt ook aan onszelf hoor.

Het is fijn om veel tijd samen door te kunnen brengen maar soms is het echt teveel.
Zeker toen hij kleiner was, is dat echt vermoeiend geweest.

Maar goed, over een paar maanden naar school en dan is even de handen vrij, best lekker. :@
Dit is heel herkenbaar hier. En ook ik heb echt de behoefte aan wat me time. En kijk ook echt uit naar volgende maand dat Kyan 4 wordt en ik 2 kinderen op school heb.
Ik heb bewust de keuze gemaakt voor de baan die ik nu heb i.c.m. het gezin, maar dat is soms wel zwaar.

Mijn werktijden zijn van 21.00 - 08.00 uur (wel slaapdienst). Wat betekend dat ik werk als zij slapen, thuis komt en de oudste naar school breng.

Fijn hierdoor hebben we geen oppas nodig, maar heb weinig eigen tijd.

En nu ze ouder worden en later slapen merk ik ook dat ik steeds vaker in de knoei komt met sporttijden. Dat is mijn ding, mijn man heeft daar minder last van en gaat gewoon.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 09:59:05 #89
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_167944257
Maar is dat uiteindelijk niet inherent aan het ouderschap?
Toen ik 3 dagen werkte was ik ook de overige dagen de hele dag met O.
Toen hij naar school ging ben ik schooltijden gaan werken. Dan ben ik ook vanaf dat school uit gaat tot hij naar bed gaat met hem bezig.
Als je wel een hele dag werkt kom je ook thuis, haalt kind van opvang, kookt en besteedt daarna tijd aan je kind tot kind naar bed gaat.
Mijn kind gaat naar opvang omdat ik moet werken, niet om tijd voor mezelf te hebben.
Dus wel of geen opvang, wel of niet werken, tijd voor jezelf is schaars als moeder zijnde.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_167944425
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 09:59 schreef laziness het volgende:
Maar is dat uiteindelijk niet inherent aan het ouderschap?
Toen ik 3 dagen werkte was ik ook de overige dagen de hele dag met O.
Toen hij naar school ging ben ik schooltijden gaan werken. Dan ben ik ook vanaf dat school uit gaat tot hij naar bed gaat met hem bezig.
Als je wel een hele dag werkt kom je ook thuis, haalt kind van opvang, kookt en besteedt daarna tijd aan je kind tot kind naar bed gaat.
Mijn kind gaat naar opvang omdat ik moet werken, niet om tijd voor mezelf te hebben.
Dus wel of geen opvang, wel of niet werken, tijd voor jezelf is schaars als moeder zijnde.
Dat vind ik wel, wij hebben dan ook deze keus bewust gemaakt. Maar dat maakt het niet minder zwaar.
Waar mijn man de avond "vrij" heeft als de kinderen slapen ga ik op pad om te werken. Dus geen tijd voor mijzelf. Daar zit bij ons het grootste verschil in.

En hoe veel ik ook van mijn kinderen hou zou ik tijd voor mijzelf ook heerlijk vinden.
Wanneer mijn man ziek is komt hij naar huis en gaat zijn bed in. Wanneer ik ziek ben moet ik het huishouden draaiende houden en vooe 2 kinderen zorgen.

De zorgtijd is bij mij langer dan bij mijn man. En dat is soms best pittig.
pi_167944766
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 09:59 schreef laziness het volgende:
Maar is dat uiteindelijk niet inherent aan het ouderschap?
Toen ik 3 dagen werkte was ik ook de overige dagen de hele dag met O.
Toen hij naar school ging ben ik schooltijden gaan werken. Dan ben ik ook vanaf dat school uit gaat tot hij naar bed gaat met hem bezig.
Als je wel een hele dag werkt kom je ook thuis, haalt kind van opvang, kookt en besteedt daarna tijd aan je kind tot kind naar bed gaat.
Mijn kind gaat naar opvang omdat ik moet werken, niet om tijd voor mezelf te hebben.
Dus wel of geen opvang, wel of niet werken, tijd voor jezelf is schaars als moeder zijnde.
Het is min of meer inherent aan het ouderschap maar het hangt dus wel heel erg af van hoe je het regelt en waar je prioriteit aan geeft. Ik heb, zeker nu met één kind, nog behoorlijk veel tijd voor mezelf. Mijn vriend en ik hanteren echt een gelijke verdeling in de zorg, waardoor ik ook in het weekend vaak wel wat uren wegkan, of alleen thuis ben omdat mijn vriend dan iets met haar doet, en I gaat ook naar de opvang als ik vrij ben/vakantie heb. Verder kan ik ook vaak 's avonds weg, uit eten met een vriendin of zo, dan is mijn vriend thuis, daar maken we duidelijke afspraken over. Als hij een dag thuis is met I (de woensdag) dan ben ik soms wel wat eerder klaar met werk, maar dan ga ik nog even koffie drinken of borrelen met collega's. Maar ik sta er ook wel echt op dat die gelijke verdeling er is en ik dus ook mijn eigen dingen kan blijven doen. En ik sta er ook op dat we een werkster hebben. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167945811
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 10:42 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Het is min of meer inherent aan het ouderschap maar het hangt dus wel heel erg af van hoe je het regelt en waar je prioriteit aan geeft. Ik heb, zeker nu met één kind, nog behoorlijk veel tijd voor mezelf. Mijn vriend en ik hanteren echt een gelijke verdeling in de zorg, waardoor ik ook in het weekend vaak wel wat uren wegkan, of alleen thuis ben omdat mijn vriend dan iets met haar doet, en I gaat ook naar de opvang als ik vrij ben/vakantie heb. Verder kan ik ook vaak 's avonds weg, uit eten met een vriendin of zo, dan is mijn vriend thuis, daar maken we duidelijke afspraken over. Als hij een dag thuis is met I (de woensdag) dan ben ik soms wel wat eerder klaar met werk, maar dan ga ik nog even koffie drinken of borrelen met collega's. Maar ik sta er ook wel echt op dat die gelijke verdeling er is en ik dus ook mijn eigen dingen kan blijven doen. En ik sta er ook op dat we een werkster hebben. :D .
+1 hierop! Ook met 3 kinderen nog. Wij hebben ook de regel dat de kinderen om 19:30, uiterlijk 20:00 uur op bed moeten liggen. De avonden zijn van ons samen. Behalve in het weekend, dan blijft de oudste van bijna 7 op tot ongeveer 21:00 uur.
Ik vind die tijd voor mezelf ook echt belangrijk, want ik ben meer dan alleen moeder van de kinderen.

Wij zijn sinds woensdag begonnen met zindelijkheidstraining. Dat is met zo'n duo toch net even anders dan met één kind. Er heerst een soort van competitie tussen die twee. Wel eentje waarvan ik me bewust ben dat hij ook door ons zelf gevoed wordt, want een plasje doen betekent een sticker plakken in het zindelijkheidsboekje. Overigens niet met extra cadeau bij een X aantal stickers want dat vind ik niet nodig. De stickers hebben we ook eigenlijk meer aangeschaft omdat ze op het kdv ook een sticker krijgen als de naar de wc gaan. Ik ben zelf wat meer van de intrinsieke motivatie. Overigens gaan ze qua stickers ongeveer gelijkop, want S zit momenteel vaker op de pot dan T, maar doet niet altijd wat.

Gisteren is T. al de hele dag "droog" geweest. En vandaag tot nu toe ook nog geen ongelukjes. Hij gaat ook naar de pot zonder dat wij hem eraan herinneren. Ik vind het heel knap dat hij het zo snel zelf op lijkt te pakken.
S. daarentegen laat alles gewoon maar lopen. Hij gaat op het potje zitten en plast daar keurig op, maar een kwartier later zit hij in een plasje op de grond. Ik weet niet zo goed of het kwartje nog even bij hem moet vallen of dat hij er echt nog niet aan toe is. We laten ze voorlopig allebei zonder luier lopen en dan zien we wel of S het uiteindelijk ook oppakt of niet.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 12:40:59 #93
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_167947036
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 10:12 schreef As1981 het volgende:

Wanneer mijn man ziek is komt hij naar huis en gaat zijn bed in. Wanneer ik ziek ben moet ik het huishouden draaiende houden en vooe 2 kinderen zorgen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 09:42 schreef As1981 het volgende:

En nu ze ouder worden en later slapen merk ik ook dat ik steeds vaker in de knoei komt met sporttijden. Dat is mijn ding, mijn man heeft daar minder last van en gaat gewoon.
Dat is voor mij echt een dealbreker.. zo werkt het niet in mijn boekje. ik wil ook mijn ding kunnen doen ook met meer dan 2 kinderen.
Dus ik ging een week op vakantie gewoon omdat ik het nodig had en als ik ga sporten dan kan een man prima op een kind letten..

Anders is je leven nog zwaarder dan alleenstaand, (dan weet je dat je het zelf moet doen en hoef je ook geen rekening te houden en in een relatie heb je veel meer de wens dat er hulp is. )
pi_167947438
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 12:40 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]


[..]

Dat is voor mij echt een dealbreker.. zo werkt het niet in mijn boekje. ik wil ook mijn ding kunnen doen ook met meer dan 2 kinderen.
Dus ik ging een week op vakantie gewoon omdat ik het nodig had en als ik ga sporten dan kan een man prima op een kind letten..

Anders is je leven nog zwaarder dan alleenstaand, (dan weet je dat je het zelf moet doen en hoef je ook geen rekening te houden en in een relatie heb je veel meer de wens dat er hulp is. )
Het is niet dat ik niet "mag" maar dat ik het eerder laat. Want bv uitgeblust van een drukke dag of blij dat ik eindelijk een avond op de bank hang ipv weer op pad ga voor mezelf.

En als ik echt heel ziek bent blijft hij thuis van zijn werk. Maar ik vind dat vaak lastig want hoe ziek moet ik dan zijn. Nu klinkt het net of ik vaak ziek ben, wat totaal niet het geval is.

Hier doet mijn man ze bijvoorbeeld altijd in bad na het eten. En ruimt de boel op als ze op bed liggen. Zodat ik nog even 45 min kan relaxen voor het slaapritueel en daarna moet werken. Maar dat is wel echt kort en afgebakend dus bv uitgebreid mijn hobby pakken zit er dan niet in.

En vandaag zijn we allemaal thuis en pakken we echt wel onze momenten. Maar door de invulling van mijn werk in de avondtijden blijft het zo dat ik meer zorguren heb dan dat hij heeft.
En dat is een bewuste keus, ben ook blij dat zij thuis kunnen zijn en speelafspraakjes kunnen plannen. Maar ik ben ook blij dat er vanaf volgende maand weer meer ruimte komt mij mij.
pi_167948346
Ik ben meer thuis, want minder werkuren, dus automatisch zorg ik meer voor de kinderen. Dat is prima, ik zou het niet andersom willen. De oudste zit natuurlijk ook al op school en is op vrije dagen makkelijk een dag aan het buitenspelen. Dat maakt ook dat ik de vergankelijkheid van de relatief korte, maar intensieve periode van <4 jaar beter relativeer. Ten opzichte van die tijd met de oudste, dat vond ik bij tijd en wijlen ook heel erg pittig.

Qua zindelijkheid lijkt het erop dat peuter er ineens aan toe is. Woensdagavond de allereerste plas op de pot en gisteren zowel op het potje en de wc, helemaal op haar eigen aangeven en geen ongelukjes. Wel fijn als ze dat nog even weet te regelen voor de baby komt 8-)
pi_167948360
Het niet zo vaak kunnen plannen van speelafspraakjes is het enige probleem waar ik tegenaan loop omdat ik 40 uur werk. Ik ben op woensdagmiddag vrij en mijn man de hele vrijdag, maar hij trekt het niet zo goed als er extra kinderen komen spelen omdat hij nogal hecht aan de rust van T en S (want die slapen/(sliepen) nog 's middags). Het komt dus altijd op woensdagmiddag aan en ik moet eerlijk toegeven dat ik er ook niet altijd zin in heb. :@
pi_167948441
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 13:29 schreef _NIKKI_ het volgende:
Het niet zo vaak kunnen plannen van speelafspraakjes is het enige probleem waar ik tegenaan loop omdat ik 40 uur werk. Ik ben op woensdagmiddag vrij en mijn man de hele vrijdag, maar hij trekt het niet zo goed als er extra kinderen komen spelen omdat hij nogal hecht aan de rust van T en S (want die slapen/(sliepen) nog 's middags). Het komt dus altijd op woensdagmiddag aan en ik moet eerlijk toegeven dat ik er ook niet altijd zin in heb. :@
Ik weet dat ze hier ook speelafspraakjes op de BSO kunnen maken, is dat niet mogelijk?
pi_167957920
En in het weekend Nikki?

Ik ben een beetje sip, al vind ik het ook jammer dat ik het me aantrek en ook ineens een beetje twijfel aan onze opvoeding. Het is waarschijnlijk niet nodig, maar toch..

Wij gaven vandaag einde van de middag een borreltje voor onze naaste buren, die kinderen hebben waar I veel mee speelt (ook op het kdv). I en ik hebben vanochtend een taart gebakken en ze keek er erg naar uit. Het was ook heel gezellig, maar I heeft weer een aantal malen haar vriendinnetjes geslagen. En hard ook, op hun hoofd met een flesje. Terwijl ze dus wel echt gek op die vriendinnetjes is, en het ook geweldig vindt dat ze er zijn en heel jammer als ze weer weggaan. Spreken we haar ter plekke eropaan, dan lijkt ze zich helemaal af te sluiten. Er is dan bijna geen contact met haar te krijgen. Ze weigerde ook sorry te zeggen. Het is niet zo dat de anderen haar echt 'tergen' of zoiets, waardoor zij uiteindelijk uit onmacht maar gaat slaan. De aanleiding is vaak maar klein. En het heeft meestal te maken met dat de ander niet precies doet wat zij wil.

Ik heb het echt al veel met haar besproken, ben ook streng, en bespreek ook wat ze kan doen ipv het slaan, maar het blijft een ding. Ik vind het vervelend voor haar, want haar beste vriendinnetje zegt nu ook al 'I gaat altijd slaan.' :{ .

Nou ja, moest het even kwijt gewoon. -O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167958037
Ach Franny, dat is ook echt vervelend. Voor jullie, voor het vriendinnetje, maar ook voor I. Stip heeft het een tijd gedaan met bijten en nog is duwen of meppen wel een Go to reactie als iets niet gaat zoals hij wil.

Er is ook een boekje over slaan voor peuters, misschien kunnen jullie het er dan een keer over hebben als ze niet boos is? https://www.bol.com/nl/p/niet-slaan-anna/9200000036417784/
pi_167958061
Franny :*
pi_167959130
Ai Franny, wat lastig, kan me goed voorstellen dat je je daar rot bij voelt :*
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  zaterdag 7 januari 2017 @ 20:43:03 #102
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_167960116
Franny ik bewonder altijd hoe jij het met I. allemaal oppakt en rustig bespreekt. Zou willen dat ik dat ook zo goed kon. Het is vast de emotie die toch nog de overhand heeft bij I. Iets wat voor ons klein lijkt, kan in zo'n kinderhoofdje wel degelijk iets heel belangrijks zijn. Ze gaat het vast wel snappen naarmate ze ouder wordt.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_167961989
Onze BSO doet niet aan speelafspraakjes, al zijn er bij de BSO wel echt voldoende klasgenootjes en andere leeftijdsgenootjes om mee te spelen.

Afspreken in het weekend vind ik ook wel een dingetje omdat we vaak dingen ondernemen als gezin. En met 3 kindjes op de achterbank is onze auto gewoon vol. Nouja, het is waarschijnlijk zo dat L niet het gevoel heeft iets tekort te komen hoor, het is meer mijn eigen gevoel.

Franny lastige situatie, hier wordt ook regelmatig S de dupe van de heftige reactie op iets van T. Waar S vooral zichzelf heel zielig vindt en huilend bij mij komt klagen als er iets is afgepakt of iets soortgelijks, wordt T boos en begint met dingen te gooien. En dan ook echt hard! :o Hij heeft er dan geen boodschap aan dat hij eventueel S. pijn doet en doet dat zelfs 'expres', voor zover je bij een peuter van expres kan spreken. Als we hem dan uit de situatie halen is hij net als I. volledig in zichzelf gekeerd. Hij heeft dan ook zijn ogen dicht en er is geen contact met hem te maken. Ik zet hem dan even apart zodat hij wat rustiger kan worden en als hik rustig is leg ik uit dat gooien/slaan/knijpen pijn doet bij andere kindjes en dat hij in zo'n geval beter kan stampen of naar mij kan komen. Dit houden we al maanden vol, maar tot nu toe nog zonder noemenswaardig resultaat. Ik denk dat het naarmate onze peuters ouder worden en ze zich beter kunnen uitdrukken vanzelf beter gaat.

Wij zijn sinds deze week middagslaapjesloos. Na een periode van niet naar bed willen 's avonds met complete drama's die tot wel 2 uur duurden hebben we de middagslaapjes maar eens geskipt als test. Dat ging zo goed dat ze nu al een hele week niet meer 's middags naar bed gaan en daardoor 's avonds een stuk makkelijker naar bed te brengen zijn. Het is wel even wennen, want die paar uurtjes rust waren altijd wel fijn om even wat dingen op te ruimen/schoon te maken etc., maar daar vinden we wel weer wat op. :)
pi_167962788
Wat rot Franny :{ Lijkt me heel lastig om mee om te gaan, want in hoe verre gebeurt dit nu echt bewust :*

Tijd voor jezelf O+ Ik merk ook dat ik die tijd minder vaak claim dan vriend. Er is echt geen beperking maar ik vergeet het gewoon vaak, of vind het wel oke om lekker thuis op de bank te zitten. Nu ik druk ben met studeren schiet m'n sociale leven er helemaal bij in, al ben ik wel heel blij dat het lukt om dagelijks wat stukken te lezen :) nog maar 6 weken te gaan :s)

F vind er ook wel iets van. Ik zei hem dat ik even zou gaan studeren. Even later zegt hij tegen vriend: 'papa, ik ga later ook studeren'
Vriend: 'O ja? Wat ga je dan studeren?'
F: *denkt even na* 'Ik ga later kerstboom studeren. Ja, kerstboom want die moet straks weer naar buiten'

Ik vraag me af of hij het concept studeren al begrijpt oO<
  zondag 8 januari 2017 @ 00:18:15 #105
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167966595
Haha kerstboom studeren O+
Kwak
pi_167970883
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 21:34 schreef _NIKKI_ het volgende:

Franny lastige situatie, hier wordt ook regelmatig S de dupe van de heftige reactie op iets van T. Waar S vooral zichzelf heel zielig vindt en huilend bij mij komt klagen als er iets is afgepakt of iets soortgelijks, wordt T boos en begint met dingen te gooien. En dan ook echt hard! :o Hij heeft er dan geen boodschap aan dat hij eventueel S. pijn doet en doet dat zelfs 'expres', voor zover je bij een peuter van expres kan spreken. Als we hem dan uit de situatie halen is hij net als I. volledig in zichzelf gekeerd. Hij heeft dan ook zijn ogen dicht en er is geen contact met hem te maken. Ik zet hem dan even apart zodat hij wat rustiger kan worden en als hik rustig is leg ik uit dat gooien/slaan/knijpen pijn doet bij andere kindjes en dat hij in zo'n geval beter kan stampen of naar mij kan komen. Dit houden we al maanden vol, maar tot nu toe nog zonder noemenswaardig resultaat. Ik denk dat het naarmate onze peuters ouder worden en ze zich beter kunnen uitdrukken vanzelf beter gaat.
Dat klinkt inderdaad wel als heel vergelijkbaar.
Ik merkte dat I gister ook een beetje recalcitrant werd van de uitleg over dat slaan pijn doet en iemand verdrietig maakt. s' Avonds in bed las ik (toevallig) een verhaaltje uit Jip en Janneke, waarbij Jip vecht met een ander jongetje. Dus ik wilde kijken hoe ze nu zelf terugkeek op wat er was gebeurd. Maar toen zei ze: "Ik vind het leuk als mijn vriendjes verdrietig zijn." Oh OK. Ik weet dat ze dat niet echt meent, en ook niet echt snapt wat ze zegt, dus dan ga ik daar ook weer niet helemaal op in, volgens mij heeft dat niet zoveel nut. Ik hoop inderdaad dat het gewoon vanzelf minder wordt en verder doen wij gewoon wat we moeten doen, denk ik.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167971228
Franny, wat vervelend. Ik zie veel van dit gedrag op mijn werk, dus - schrale troost- het is heel normaal. Ik denk dat kinderen in deze leeftijd erg aan het testen zijn wat er gebeurt als ze iets doen. Actie-reactie aan het uitproberen, zowel bv op knopjes drukken en dat er dan kijken wat er gebeurt, en nu komen ze er achter dat dit ook voor gedrag geldt. Ik zou op een uitspraak als "ik vind het leuk..." inderdaad niet meer op ingaan als: "Ok, maar mamma niet.". Ik denk ook dat ze erg aan het kijken is hoe jullie dan op dat soort uitspraken reageert.

Misschien zou je kunnen proberen om juist niet veel over dit soort gedrag te praten met haar, maar een korte en duidelijke reactie geven. Dus als I slaat, er naar toe gaan, duidelijk zeggen "I, ik wil niet dat jij slaat, dat doet pijn". Dan haar uit de situatie halen en er verder niet op ingaan. Heel kort en concreet, en elke keer hetzelfde, juist omdat ze zich zo afsluit.
Ik merk zelf dat het verleidelijk is om hele verhalen te houden over waarom het pijn doet etc, maar cognitief zijn ze nog niet helemaal zo ver om dat écht te begrijpen denk ik. Of nou ja, ze zitten in het proces om het te leren te begrijpen, en dat gaat niet helemaal zonder horten en stoten. En I lijkt me een meisje waar je echt veel en goed mee kan praten, maar het blijft natuurlijk een klein meisje.

edit: ik denk overigens dat jullie een goede aanpak hebben, hoor! Ik zou het zelf ook zo doen ;)
pi_167977134
He Franny dat is naar lijkt me. Ik denk dat al heel veel goed en wijs advies is gegeven. Hoop dat het snel overwaait!

Hier lijkt het gedaan te zijn met middagslaapjes... :{ nu al? Alleen maar gehuil als ik hem in bed stop smiddags vooralsnog.
Verder gaat het goed. De mannen krabbelen allemaal op van een fikse griep, altijd fijn als je over het ergste heen bent. W gaat als een speer met taal O+ echt genieten! De interactie tussen de jongens (of iig, momentjes van contact) worden steeds meer, dat is heel schattig.

Kerstboom studeren O+ die F!
pi_167979215
Fazz schijnbaar is het naar buiten brengen van de kerstboom zo'n 'dingetje' dat je er een studie aan zou kunnen wijden. :D

Crump dat is al snel geen middagslaapje meer. :{ Wellicht is het nog een idee om hem later naar bed te doen en wat eerder dan normaal weer te wekken. Die aanpak heeft bij ons nog wel een paar maanden gewerkt voor T en S.

Wij hebben vandaag een pyjamadag. Het is voor iedereen de laatste dag van de vakantie en ik heb allerlei dingen in huis gedaan (opruimen/opruimen/opruimen) die al weken/maanden bleven liggen i.v.m. mijn lange werkweken. Veel speelgoed uitgezocht en over de kinderkamers verdeeld. De kinderen bouwen vandaag treinbanen, maken puzzels en spelen met de poppen. Kortom, een heerlijk zozo dagje. O+
pi_167979506
Een poging waard nikki, 2e helft van de dag zijn we momenteel geen van beide te genieten :').
Klinkt als een fijne zondag zo!
  zondag 8 januari 2017 @ 16:39:19 #111
171422 LadyBlack
paint it black
pi_167979775
Hier stopten de slaapjes ook rap na haar tweede verjaardag. Ongeveer toen ik zwanger werd :')

Sindsdien is het zaak om de leuke en de noodzakelijke dingen 's ochtends te doen, en dan vanaf een uur of 3 niks meer te plannen ;) Vanaf een uur of 4 mag de tv aan, en om half 6 gaan we meestal (bijna) eten.

Het scheelde wel dat ze toen ook 's avonds op een normale kinderbedtijd naar boven ging ipv ergens tussen 9 en 10 :X
  zondag 8 januari 2017 @ 17:29:34 #112
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167981060
Hmmmm Melba slaapt nog heel prima s middags, zeker wel een paar uur ook... maar hij is sinds een paar weken s avonds niet meer zijn bed in te krijgen.... het is alleen maar huilen en schreeuwen en in de praktijk gaat het alleen goed als hij een poosje beneden speelt weer en tegen tienen weer naar boven gaat. Hij is vlgs mij gewoon niet moe :?

Moet ik echt afscheid gaan nemen van het slaapje? :'(

Edit:LB, hoe doen ze dat op de opvang? Wij eten echt vaak pas om half zeven dat redt hij dan niet denk ik...
Kwak
pi_167981061
Annie slaapt nu meestal tussen 14-15. Eerder op bed is ook alleen keten en niet slapen. Uiterlijk 16u maak ik haar wakker, anders is het 's avonds bal.
pi_167981474
Maar kwak, melba heeft wel vaker van die periodes gehad dat hij pas rond 10 uur wou slapen savonds toch? Misschien gaat het weer over?

Ja LB hier gaat hij er bij geen middagslaap ook uiterlijk 18.30 in hoor. Hij is kapot. Ik ga later in bed leggen en korter gewoon morgen eens proberen, kijken wat het oplevert. Niet geschoten etc. En na de psz zal hij vast wel slapen :7.
  zondag 8 januari 2017 @ 17:53:50 #115
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_167981537
rond 10 uur slapen of nog later was hier heel normaal toen hij nog dutjes had, toen er geen dutjes meer waren ging hij wel gewoon op tijd slapen (rond 7) eigenlijk ging het bij de andere ook zo
  zondag 8 januari 2017 @ 17:59:29 #116
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_167981657
Suze slaapt nog wel overdag maar wel beduidend korter dan 3 maanden terug. Ze slaapt nu van 12 tot half 2, als de schoolvakantie weer voorbij is slaapt ze ong van 1 tot half 3. 'S avonds ligt ze er altijd rond 19/19:30 in en ze is 's ochtend rond 06:30/07:00 wakker meestal. Ik prijs me nog gelukkig :D. Grote zus sliep nog zeker tot ze 3 was en dan ook nog echt goed, makkelijk 2,5/3 uur.

Verder hoi :W. Tijdje wat minder actief geweest hier :). Alles gaat goed met ons! Kleine S is nog steeds een kleintje, bij 2j3m naar het cb geweest. 86 cm en 11,5 kg. Zus was op deze leeftijd 92 cm en 14 kg. Wat scheelt het... :D. 'S nachts slaapt ze nog steeds zozo. Heel wisselend vooral. Ze slaapt vooral het laatste deel van de nacht nog steeds regelmatig tussen ons in. De energie ontbreekt om er actief wat aan te doen maar daar wordt het wel weer eens tijd voor :P
pi_167981776
Lucas' slaaptijden lopen erg gelijk met Soeze, maar we zijn gezegend met een meestal-doorslaper _O_

Nu ik ein-de-lijk ook weer bijna hoestvrij ben (eerst Lucas een week of 4, met onrustige nachten, daarna ik ruim 2 weken, héél veel hoesten met keelonsteking en gekneusde rib nu :{ ) slapen we weer fijn :+
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  zondag 8 januari 2017 @ 18:10:19 #118
73386 Fazz
onderweg
pi_167981900
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 17:50 schreef Crumpette het volgende:
Maar kwak, melba heeft wel vaker van die periodes gehad dat hij pas rond 10 uur wou slapen savonds toch? Misschien gaat het weer over?

Ja LB hier gaat hij er bij geen middagslaap ook uiterlijk 18.30 in hoor. Hij is kapot. Ik ga later in bed leggen en korter gewoon morgen eens proberen, kijken wat het oplevert. Niet geschoten etc. En na de psz zal hij vast wel slapen :7.
Heb je je mentaal al voorbereid op z'n 1e psz dagje? ;)
pi_167981995
quote:
7s.gif Op zondag 8 januari 2017 18:10 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Heb je je mentaal al voorbereid op z'n 1e psz dagje? ;)
Nee :'( *steekt hoofd in zand*
pi_167983138
Js slaapt al best wel een tijdje niet meer overdag.
Alleen op het kdv leggen ze wel op bed, hij slaapt dan een uurtje, maar 's avonds slaapt hij dan niet voor 10 uur :')

Oh en hij eindigt nog bijna iedere nacht tussen ons in. Afgelopen weken sliep hij 's ochtend tot 8 uur, half 9 (en zijn broer ook) dus dat wordt wat vanaf morgen....
Dan gaat Ow fulltime naar school :O . Over een weekje hoor ik hier met Ow dan ook niet meer.... slik..
pi_167983753
Hier slaapt Teun de laatste tijd vaker weer overdag ze zijn zo moe, zelfs Jan ondanks dat hij 4 is slaapt zo nu en dan overdag heb ze afgelopen dagen 2x op bed gelegd overdag omdat ze echt niet te harden waren samen

Hier de schoolvakantie weer voorbij dus weer volledig in het gareel en weet 2 ochtenden alleen met Teun wat wel heel fijn is. Alleen wel dat ik dan met koud weer vroeg bij school moet staan op mijn vrije dag :o
pi_167983874
Had ik al verteld dat Williling zichzelf een prachtig blauw oog op de koffietafel is gevallen gisteren? Precies op tijd om een goede indruk te maken dinsdag :')
  zondag 8 januari 2017 @ 20:46:09 #123
171422 LadyBlack
paint it black
pi_167986871
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 17:29 schreef kwakz0r het volgende:
Hmmmm Melba slaapt nog heel prima s middags, zeker wel een paar uur ook... maar hij is sinds een paar weken s avonds niet meer zijn bed in te krijgen.... het is alleen maar huilen en schreeuwen en in de praktijk gaat het alleen goed als hij een poosje beneden speelt weer en tegen tienen weer naar boven gaat. Hij is vlgs mij gewoon niet moe :?

Moet ik echt afscheid gaan nemen van het slaapje? :'(

Edit:LB, hoe doen ze dat op de opvang? Wij eten echt vaak pas om half zeven dat redt hij dan niet denk ik...
Nou dat gedonder in de avond zorgde er in elk geval voor dat ik op sommige dagen gewoon zorgde dat ze 's middags kost wat kost wakker bleef :') Dan had ik tenminste een avond.

Maarre, op kdv lukt het slapen misschien nog wel een tijdje? En anders zou ik zorgen dat voor M een hapje eten klaarstaat dat je bij thuiskomst gelijk naar binnen kan schuiven, en dan eventueel zelf nog eten als hij in bed ligt. Het is maar tijdelijk allemaal he.

Overigens is E nu weer in eenzelfde soort overgang: als we een dag thuis zijn geweest is ze 's avonds om 19:00 gewoon nog niet moe.... maar als ze op kdv was is ze bekaf.
pi_167987725
Middagslaapje is hier ook niet heilig meer. Ik denk dat ze nu zo'n vier keer per week nog een dut doet en de andere dagen blijft ze gewoon doorgaan. Grappig dat er zoveel peuters met dezelfde ontwikkelingen bezig zijn.
pi_167987904
Het 's avonds niet meer naar bed willen was voor ons reden om het middagslaapje deze week af te schaffen. We waren de laatste weken soms wel 2 uur bezig om ze goed en wel in bed te krijgen. Achteraf gezien hebben we te lang gewacht met afschaffen van 's middags slapen.
We genoten altijd van het uurtje rust als ze even op bed lagen en we hadden zelf ook het gevoel dat we dat nodig hadden, even bijkomen van alle drukte. Maar nu blijkt niets minder waar, de jongens zijn een stuk gezelliger en liever zonder middagslaapje dan met. Het heeft tegen onze verwachting in tot nu toe alleen maar rust in huis gebracht. Niet langer twee keer per dag strijd om naar bed te gaan en vervolgens nog sikkeneurig uit bed komen na het middagslaapje ook. Nu zijn T en S wel 2jr en 10mnd, dus ze waren er ook vast echt aan toe.

De avonden gaan nu ook een stuk beter. Het is nu weer gewoon een boekje lezen, vervolgens lopen T en S nog een keer of 5 heen en weer van de ene naar de andere kamer om elkaar een kus en knuffel te geven en dan gaan ze slapen. Een stuk beter dan al het drama van afgelopen weken dus. :Y
  zondag 8 januari 2017 @ 21:19:01 #126
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_167988119
No sleeps boks..

Om vervolgens wel in een half comateuse slaap te vallen tijdens een autorit van 10 minuten :') .

Ik vind het ook bizar, begin kerstvakantie sliep hij nog een uur of 2-2,5 tussen de middag en sliep uit tot half 8 en nu, nada noppes, niks meer.

Ik vind dat ik niet genoeg vrije maandagmiddagen heb gehad sinds V naar school is gegaan :( . Ik wil deze verandering boycotten.

Willing en zn blauwe oog 8-) , zo kan hij stoer overkomen op de andere alfa's vam de psz :7 . Ik heb mijn duploblokje terug veroverd na een bizarre matpartij, je weetz (8> . Niet met mij sollen, je weet zelluf..
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  zondag 8 januari 2017 @ 22:04:59 #127
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167990113
Nah hij wil nog wel slapen overdag, veel makkelijker dan s avonds. Maar hij wordt idd bloedchagerijnig wakker, echt niet te genieten, en s avonds voor tien uur slaapt hij niet.

@crump klopt, maar dat was in t begin vooral gemakzucht van ons, en toen hij van 2 naar 1 slaapjes overging...

@LB als hij op t kdv slaapt wil hij ooook niet slapen s avonds helaas, al is het maar een uurtje.

Van de week misschien maar eens experimenteren. Volgens mijn moeder stopte ik met middagdutjes toen ik 20 maanden was (maar ik was een vreselijke draak met slapen tot de tienertijd :X )
Kwak
  zondag 8 januari 2017 @ 22:15:31 #128
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_167990580
Hier ook steeds vaker geen middagslaapje. Soms lukt het hem gewoon niet in slaap te komen. Andere keren sla ik bewust over als hij lief aan het spelen is of als ik de deur uit wil. Soms wisselen ze elkaar steeds af qua slaapjes :+ hij blijft gelukkig vrolijk en lijkt in de ochtend zelfs langer te slapen. Maar als hij wel slaapt in de middag is het zo drie uur dus ergens heeft hij het nog wel nodig.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zondag 8 januari 2017 @ 22:48:48 #129
73386 Fazz
onderweg
pi_167992080
Grappig dat het slaapjes-issue bij veel peuters terugkomt! Hier ging het de afgelopen dagen weer goed. Hij roept wel dat hij niet wil slapen maar vervolgens doet hij het toch :+

We hadden vandaag een mijlpaal 8-) 7 maanden na z'n verjaardag past hij dan eindelijk op z'n verjaarskado! Hij komt eindelijk met z'n voeten aan de grond als hij op z'n loopfiets zit *O* _O-
pi_167994668
*O* Fazz, fijn dat de mooie fiets nu gebruikt kan worden!

Hier speelt het inderdaad ook wel. Vanmiddag had ze een uurtje geslapen en dus hadden we om 20.00 een nog hyperactief kind. Ze ging in haar slaapkamer optreden voor mijn vriend en mij: liedjes zingen terwijl ze op een krukje zat. Na het gebruikelijke 'olifantje in het bos' etc kwam een zelfbedacht liedje. Dat ging ongeveer zo:

'Er was een kleine jongen,
die maakte zijn papa dood.
Dat was heel verdrietig
Ja, dat was heel erg
maar zijn mama zei
We vinden wel een nieuwe
en toen gingen ze zoeken
en ze vinden er weer een
toen was de jongen weer blij!'

Een echte smartlap. _O- . :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167996108
_O- die I Franny. Ze denkt in ieder geval wel in oplossingen. :D

Fazz, je had de fiets bijna voor zijn volgende verjaardag opnieuw kunnen geven. :D

Onze jongens zijn afgelopen nacht allebei de hele nacht droog gebleven. :o Dat kan natuurlijk een toevalstreffer zijn, want we hebben het nog helemaal niet gehad over 's nachts ook op de wc plassen, maar ik ben wel trots op die twee. Ze hebben het zindelijk worden in 3 dagen tijd allebei aardig onder de knie. Ze gaan vandaag luierloos naar het kdv, ik ben heel benieuwd hoe het daar gaat vandaag. :)
pi_167996185
Spannend Nikki! Stip wil niet op de wc of het potje. Hij zegt dat hij het eng vindt, maar wat hij dan precies eng vindt weet hij niet.

Met middagslaapje (bij oma en het kdv) slaapt hij pas tegen 10-en. We gaan dus daar ook aansturen op wakker houden, want hij is natuurlijk wel standaard om 6 uur wakker. Laatst zo moe dat ik er 20 minuten over heb gedaan om hem een pyjamabroek aan te trekken omdat hij elke broek weer hysterisch uittrok nadat hij zei dat dat de broek was die hij aan wilde. Het was echt slapstick :D
  maandag 9 januari 2017 @ 07:17:33 #133
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_167996231
Spannend Nikki! Knap hoor dat ze het zo snel oppakken.

Nora wilde na haar 2e verjaardag ook niet meer 's middags slapen, maar had het toen nog wel nodig. We hebben een tijdje samen een dutje gedaan in de middag, maar op een gegeven moment lukte dat ook niet meer. Maar toen was ze er ook wel meer aan toe, dan redde ze het vaak wel tot de avond zonder heel chagrijnig te worden 's middags.
Ze viel dan wel een paar keer per week in slaap op de bank in de middag, maar dat vond ik ook prima.
Nu met 3,5 jaar hoeft ze echt niet meer te slapen 's middags. Zelfs als ze een beetje moe is in de middag valt ze eigenlijk nooit meer in slaap op de bank. Dan is even rustig een filmpje kijken voldoende om weer op te laden.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_167996677
Hier is het dutje nog heel hard nodig. Soms kondigt ze om 10 uur 's ochtends al aan dat ze moe is en een dutje wil doen :o Dan rek ik het wel nog minstens een uurtje. En dutjes duren vaak 3 à 4 uur. Op de crèche slaapt ze max 1,5 à 2 uur. Blijkbaar is dat echt niet genoeg en moet ze het in het weekend inhalen. 's Avonds gaat ze om acht uur naar bed. Eerder heeft geen zin, dan is het keten of huilen totdat ze stipt om acht uur in slaap valt :')
pi_167997584
Hier is de middagslaap elke dag een verrassing sinds een paar weken. Soms slaapt ie niet, dan weer een klein uurtje en dan is er ineens weer een dag dat we hem na 2,5 uur wakker maken. Er zit ook geen logica in....

Wij hebben een leuk weekend in een Landal huisje gehad met schoonzus en gezin. Heerlijk om die kinderen samen bezig te zien. Eerste nacht ging wat minder, B vond het veel te gezellig in 1 kamer slapen met zijn neef van 6 jaar.

's ochtends steeds gaan zwemmen, dat vindt B echt zo ontzettend leuk en totaal geen angst...
pi_167997753
T. slaapt niet meer op de opvang, de andere dagen laten we aan hem over. Ik denk dat hij gemiddeld nog 2x per week 's middags slaapt :) Hij gaat iig elke avond om 19:00 naar bed.

Wat fijn van het zindelijk zijn Nikki! Ik wil er ook mee aan de slag, maar het boeit mini nog niet.
pi_167997791
Op het KDV slaapt B ook niet meer, hij houdt de hele kamer wakker met zijn geklets en zingen. :D
We bedachten dit weekend dat B al over 6 weken 3 jaar wordt.....jeetje, we moeten zijn party maar eens gaan plannen.
pi_167997827
Nikki wat knap van je mannen.

Sac slaapt al heel lang niet meer 's middags wel nog een uurtje bij de go. Langer niet want dan is het 's nachts bal. Al slaapt ze zo nu en dan nog wel in de auto.
  maandag 9 januari 2017 @ 09:55:46 #139
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_167997905
Wat knap Nikki! Bij Lucas is de interesse in het potje nog erg wisselend.

En hier een nieuwe stap gezet. Hij vraagt nu 'wat is dat mama?' als hij iets onbekends ziet O+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_167998397
Ja, nu gaan de Grote Vragen beginnen, Chanty! O+ . I stelde gisteren voor het eerst waarom vragen. ''Waarom is de lucht blauw?'

Kennen jullie trouwens de stadvariant op het liedje 'olifantje in het bos'? I zingt die met haar vriendinnetjes en voor ons ouders is dat echt hilarisch. Ze leren dat kennelijk op het kdv? _O- .

Olifantje in de stad, eet toch niet teveel patat, anders krijg je dikke billen, en dan gaat je mama gillen, olifantje in de stad, eet toch niet teveel patat.
:o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167998567
Jullie zijn nu nog blij met de waarom vragen :D ;) Hier staat waarom op repeat _O-

Gisteren in de auto kregen we voor het eerst de 'Waarom heb ik geen papa' vraag? Het antwoord 'Omdat je 2 mama's hebt' voldoet nu nog.
pi_168000246
Overigens is B dus nog steeds helemaal gek op graven. Hij was zaterdag boos dat er sneeuw over 'zijn' zand lag. In de spoiler mister B met zijn 2 favoriete graafmachines in de sneeuw afgelopen zaterdag. O+ Dit tafereel duurde een uur, toen was ik verkleumd en gingen we onder lichte dwang terug naar het vakantiehuisje.

Je kan overigens ook prima in bad graven, dus al zijn badspeelgoed is ingeruild voor graafmachines en een kiepwagen. _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168000483
Franny. Dat liedje O+

Exode. Wat een lieve foto's O+
Hier heeft ze het een keer gevraagd en kwam ze zelf met oplossing. Ze was er nog te klein voor.
Ze merkt wel dat ze geen papa heeft en weet wat een papa is. Maar lijkt het voor nu prima te vinden zo.
Ze vertelt ook altijd dat ik een prikje in mijn buik kreeg om zwanger te worden. O+
pi_168002120
hier zingt W:
olifantje op de stoep, trap niet in de hondenpoep, anders krijg je vieze schoenen en dan moet je mama boenen...
vind ze erg grappig
L zingt inmiddels ook. zaterdag zaten ze samen op de slee luidkeels te zingen: Pingelpel, pingelpel, weee!
W kent trouwens de tekst al best goed ( jinglebells)
pi_168002833
Nou, later in bed gooien na een intensieve ochtend (speeldate) oogst hier vandaag ook 0 succes. Ik ga het nu gewoon niet meer proberen, als ik vraag en hij zegt nee, dan geef ik hem die autonomie. Tnt probeerde ik het dan alsnog, met dik huilen tot gevolg.

Wel enorm leuke speeldate gehad O+ kan zo trots zijn op hem als hij heel open met anderen kletst enzo.

Franny :D wat zeg je dan?

Mijn baby rolt de hele tijd door zijn bed nu, maar de positie waar hij niet in kan slapen komt hij niet zelf uit :') leuke fase
pi_168003317
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 17:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Annie slaapt nu meestal tussen 14-15. Eerder op bed is ook alleen keten en niet slapen. Uiterlijk 16u maak ik haar wakker, anders is het 's avonds bal.
Ik zeg nog eens wat.
pi_168003394
quote:
18s.gif Op maandag 9 januari 2017 14:27 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Ik zeg nog eens wat.
:') annie is solidair met williling :Y)
pi_168003486
Kan ze ook stil en zonder krijsen solidair zijn :') . Baby Tas is inmiddels ook wakker van haar gekrijs. We gaan maar eens wandelen. In de regen. Dat zal ze leren. Ofzo :? .

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2017 14:40:02 ]
pi_168003534
De PSZ juf was overigens ook niet bijzonder blij met Annie vandaag, geloof ik. Ik kreeg eerst een uitvoerige preek over haar volhardendheid als het aankomt op geen fruit eten en niet drinken en vooral ook niet aan tafel willen zitten. En toen volgde nog "En ze had óók nog gepoept", gevolgd door een diepe zucht.

Eh ja.
Sorry oO< ?
  maandag 9 januari 2017 @ 14:52:12 #150
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_168003738
:o hoe durft ze! als peuter al dat peuter gedrag :{w wat suf van je peuterjuf
pi_168003818
Haha, Razz. Ja sorry dat je een verkeerd beroep hebt gekozen dan? Het is alsof wij tegen ouders gaan klagen omdat hun zoon zo'n onhandige lange slungel is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168004197
Meisjes horen ook helemaal niet te poepen, dus ik snap het gezucht wel :{w
pi_168004252
Naja zeg Razz :o Ze had vast slecht geslapen ofzo :{
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_168004430
Ik vind het ook best onbeleefd als peuters poepen hoor Razz! Voed dat kind eens op..... :P :D ;)
  maandag 9 januari 2017 @ 15:35:48 #155
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_168004733
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2017 14:37 schreef Razztwizzle het volgende:
Kan ze ook stil en zonder krijsen solidair zijn :') . Baby Tas is inmiddels ook wakker van haar gekrijs. We gaan maar eens wandelen. In de regen. Dat zal ze leren. Ofzo :? .
Gottegot, alsof wij ouders bellen met:

Ja uw zoon had zijn boeken en huiswerk niet zomaar zelf op tafel gelegd en hij hing ooook nog onderuit in zijn stoel. Met zijn trainingsbroek. En als kers op de taart heeft hij puistjes! :(
Kwak
  maandag 9 januari 2017 @ 15:36:07 #156
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_168004741
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 14:57 schreef Franny_G het volgende:
Haha, Razz. Ja sorry dat je een verkeerd beroep hebt gekozen dan? Het is alsof wij tegen ouders gaan klagen omdat hun zoon zo'n onhandige lange slungel is.
Lol, gmta!
Kwak
pi_168004991
Het is wel een beetje herkenbaar, met name als het om een invalkracht gaat. Ik had op een gegeven moment ook een aantal keer dat leidsters klaagden over dat I niet goed luistert, soms andere kinderen slaat, etc. Daar heb ik toen wel wat van gezegd, want je kunt er als ouder helemaal niets mee als je een klaagzang moet aanhoren over je kind. Je krijgt er alleen maar een rotgevoel van en hoe moet je reageren? Ik ga me niet verontschuldigen voor mijn kind dat volgens mij gewoon een echte peuter is, meer niet. Ik heb toen dat een aantal keer gebeurd was mezelf voorgenomen om bij een eerstvolgende keer direct te vragen: oké, vervelend ja, en hoe ga jij met dat gedrag om? :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168005864
Haha. Ik zou Annie even influisteren dat ze alleen bij díe leidster haar broek tot over de rand vol mag kakken ;)
  maandag 9 januari 2017 @ 17:04:30 #159
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_168006718
Wat een leuke graaffotos exode :)
Die opmerkingen van kdv-en... echt hoor :')

Het overslaan van de middagslaapjes... klinkt bekend ;)
Vv heeft toen Aa geboren was 2 weken geen middagslaapjes gedaan en was toen ook niet te genieten door de moeheid (we brachten hem wel elke keer naar bed, maar ipv slapen klimt hij uit zn bed en gaat spelen). De laatste tijd slaapt hij soms wel en soms niet.. en hij blijft nu ook steeds vaker vrolijk bij het overslaan van het middagdutje :)

Binnenkort gaan we ook kijken bij 2 locaties voor peuteropvang. Volgens mij gaat hij dat echt super tof vinden :Y
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_168009846
Franny, verzint ze dat zomaar? Wauw. :D.
Exode, wat een leuke foto's!
Tsja Razz, wat moet je er inderdaad mee, die opmerkingen van de leidster...

Middagslaapje: gelukkig lijkt er bij I nog niets op te wijzen dat hij daar binnenkort mee gaat stoppen. Hij vraagt er zelfs de laatste tijd steeds vroeger om: hij lag vorige week een aantal keer al om kwart over 11 weer in bed. Hij slaapt meestal nog 1,5 à 3 uur.

Vandaag ging I weer voor het eerst sinds afgelopen juli naar de gastouder (zomervakantie + zij was met zwangerschapsverlof + kerstvakantie). Ik keek er best een beetje tegenop, omdat hij het enige oudere kindje zou zijn naast twee baby ´s (onder wie dus die van de go). Maar toen Baard hem vanochtend bracht, bleek baby 2 niet meer te komen maar in plaats daarvan zijn er nu op dezelfde dagen als I twee meisjes: eentje van 2,5 en eentje van bijna 3. Echt zo leuk! Toen ik hem op kwam halen vanmiddag zaten ze samen met het theeserviesje te spelen en nepthee te drinken, echt te schattig. O+. I heeft er vanmiddag ook bijna 3 uur geslapen, terwijl hij op het kdv nooit langer dan 1,5 uur sliep. Toch wel weer een geruststelling allemaal. :).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_168014930
Jeetje Razz dat was wel een leidster die haar dag niet had. :o

Exode wat tof dat hij zich zo kan vermaken met zijn gravers. O+ En zelfs in die kou! :o

DaD wat fijn dat er toch kindjes van I zijn eigen leeftijd zijn. Het peuter theekransje klinkt enorm schattig. O+

T en S hadden vandaag een uitje met het kdv, ze gingen naar een plaatselijk restaurant waar ze uitleg hebben gekregen over paling, gezien hoe het gerookt wordt en last but not least ook paling gegeten. Ik vind het zo tof dat ze dit soort uitjes doen met de peuters. O+

Vandaag zijn T en S zonder luier naar het kdv gegaan en ze zijn de hele dag droog gebleven. De juffen vonden het superknap en wij natuurlijk ook. :) Als het morgen weer zo goed gaat krijgen ze hun plasdiploma. O+ Kleine jongetjes worden groot, en blijven toch ook weer klein. Ik ging net bij T kijken, ligt hij in bed samen met zijn popje "Chelsea" (idee van mijn man, iets met voetbal enzo :') ). Sinds de baby van mijn zusje geboren is speelt T uren met de poppen. Hij en zijn popje zijn onafscheidelijk. En dat ziet er dan ongeveer uit zoals in de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168015177
Och T O+ O+ O+ dat is toch wel echt té lief.
pi_168015414
O+ Wat ontzettend lief Nikki, zo lief dat ik er voor ontlurk :D en wat worden je jongens groot zeg, bijna zindelijk en al!

DaD, I ook al zo lief.

Wat een leuke jongetjes hebben jullie!
pi_168015579
Aaah, Nikki O+ . :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168016101
DaD wat fijn dat het meteen weer zo goed ging, en een peutertheekransje O+ O+
En Nikki, wat cute, met z'n pop *;

Lucas is nog altijd truly madly deeply in love met z'n vriendinnetje L.ily, vanmorgen toen ik hem bij het kdv bracht kropen ze samen bij me op schoot en zaten ze elkaar giebelend kusjes te geven _O- *;
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_168016257
Nohhh JM wat schattig. Zo mooi om te zien dat die kleine peutertjes al echt beste vriendjes hebben. O+
  maandag 9 januari 2017 @ 23:02:50 #168
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_168018794
Noh! T met zijn pop O+
pi_168019254
Ah die T O+
pi_168020308
Oh Nikki. T. met zijn pop O+

Morgen gaat mijn bijna kleuter wennen op de basisschool. Ze wil eigenlijk nog klein zijn vertelt ze erg vaak. Ze vindt het dus echt heel spannend. Slaapt bijna elke nacht bij mij, is brutaler en echt weer over grenzen aan het gaan.
Ik ben zo benieuwd hoe ze het vindt. Ik hoop zo dat het mee gaat vallen voor haar
pi_168021739
AH! Te schattig! T met z'n pop! O+

Succes morgen omen! Ben benieuwd hoe ze het vindt!

En ik ga het kdv verbieden om Js nog langer daar op bed te leggen! Hij ging pas half 11 slapen, was half 2 weer wakker en heb hier nog steeds een klaarwakkere meneer :( Iedere keer hetzelfde verhaal op maandag :'( en om 7 uur moet hij toch echt uit bed...
Zo dat moest ik even kwijt!
  dinsdag 10 januari 2017 @ 07:11:37 #172
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_168022532
Succes vandaag Omen!

Loj, das niet tof :( Hopelijk hebben jullie nog even kunnen slapen.
Lijkt me idd goed om de slaapjes op het kdv te stoppen.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  dinsdag 10 januari 2017 @ 07:47:06 #173
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_168022713
Wat een leidster razz :o

Exode en nikki O+ wat een heerlijke mannen met hun speelgoed.
Bij O. Ziet haar bed er ongeveer uit zoals T. Zijn kamer, dat ze nog kan slapen is een wonder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat klinkt dat lief jm en dad O+

Succes vandaag omen en crump!
pi_168023085
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 07:11 schreef Sylver_ het volgende:
Succes vandaag Omen!

Loj, das niet tof :( Hopelijk hebben jullie nog even kunnen slapen.
Lijkt me idd goed om de slaapjes op het kdv te stoppen.
Half 6 viel hij in slaap :(
En om 7 uur moest hij er weer uit :'(

Maargoed :)

Nog zo'n lieve foto O+
pi_168023192
Snoenk O+
Zo ziet Riley's bed er ook uit ongeveer

Loj, niet tof :(

Zo. Mijn kind voor het eerst naar de kleuterschool gebracht. Half huilend zei ze dat ze naar juf H wilde (juf van de psz)
Dus haar vastgehouden totdat zij eraan toe was om los te laten. Was al vrij snel. Ik liet een vrolijk kind achter. Om twaalf uur mag ik haar weer halen. O+
pi_168023268
Dat klinkt goed Omen!

Hier ging het ook goed. Hij was al druk aan het sjouwen met speelgoed toen hij zijn jas nog aan had :') en gaf de leidster meteen een zoen. De echte test komt natuurlijk donderdag pas als hij weet dat ik weg ga, maar ik zie het wel goed gaan. O+

Baby ligt in bed. Tijd voor koffie c_/

Loj, das flink balen zon nacht ja -O- .. ook een kopje?
pi_168023479
Zoete T! O+ En het klinkt inderdaad als een leuk uitje! creatief bedacht vooral.
Spannend Omen!
Wat fijn dat het zo goed ging Crump!

Hier een mannetje dat na 2 weken vakantie weigerde uit bed te komen vanochtend. Waren we eindelijk op het KDV kon ik weer terug: tas met knuffel vergeten. :@ :{
  dinsdag 10 januari 2017 @ 09:32:54 #178
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_168023585
Ooh, T met z'n pop O+ Ik heb een enorme zwak voor poppenvaders O+

Mijn T en zijn Beer zijn momenteel onafscheidelijk. Beer heeft zelfs een eigen potje, want zodra T moet plassen, moet Beer ook :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oude (on)bekende.
pi_168023682
Achgos wat een schattige foto's, mevr mus!
O heeft geen favoriete knuffel/pop! Dat wisselt echt met de dag met wie ze onafscheidelijk is :D (Wel erg praktisch voor een moeke zoals ik, die van alles kwijt raakt. Geen stress dus als je al een week het Olifantje vergeet naar het kdv, want ze slaapt net zo lief met een knuffeltje daar vandaan).
pi_168023781
Wat een leuke foto's met de poppen & knuffels! Zo leuk om te zien O+
F is ook flink begaan met z'n pop, al mag ze niet elke nacht in z'n bed slapen. Zusje straks wel gelukkig O+ O+

Fijn dat het zo goed ging Crump & Omen! Toch een mijlpaal weer :)
pi_168024524
Iets zegt me dat hier een meetfoutje tussen zit :') gewicht is ook 600 gram minder dan eind oktober :? (Meting bij kinderarts, liggend, nu CB staand)...

Verder geslaagd voor alle CB trucjes die hij moest laten zien, mopje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn dat het wennen goed ging Crump en Omen!

En verder ben ik niet gekomen met bijlezen nog...

[ Bericht 9% gewijzigd door kwakz0r op 10-01-2017 10:43:18 ]
Kwak
pi_168026262
Crump fijn dat het wennen goed ging

MevrouwC O+

Kwak, moet M nu nog een keer gewogen worden nu?

Net Riley net opgehaald
Ze vloog me in mijn armen: "Mama, ik heb je zo gemist"
Maar was wel heel enthousiast.
Ze had met alles meegedaan vertelde de juf
Het enige verhaal van haar was dat ze gepoept heeft op het toilet. Die liet ze mij ook meteen zien. "Kijk mama. Hoe klein die is"
pi_168028169
Hihi flinke uitschieter Kwak.

Oh wat fijn dat de eerste peuterschooldagen goed gingen!

En wat zie ik een geweldige schattige foto's. O+ En dat vriendinnetje van Lucas O+ Te schattig allemaal.

Wij hebben vanochtend echt een hele fijne ochtend gehad. Waar ik gister nog twijfelde over hoe het gaat en dat ik me slecht voelde in de opvoeding, gaat het vandaag zo harmonieus. Het was even zo lekker weer met het zonnetje en dat vond R. ook. Leuk gespeeld, ook even zelf gespeeld (ik ben soms veel te veel met hem bezig), zonder echte driftbuien zijn schoenen aangekregen (wel hem onder de arm moeten oppakken maar met grapjes rustig alles aangekregen). Kortom, echt lekker. En hij slaapt nu al even en ik heb bijna alles van mij to-do lijst gedaan. Nu bedenken of ik iets ga lezen of een spel ga doen, want hij kan zo wel weer eens wakker worden, geen pijl op te trekken.
pi_168028301
Je hebt hem te heet gewassen, kwak :o

Wat een superlief tafereel, Nikki en mus!

Poepen is dan ook wel heel belangrijk, omen. Hier had de peuter gisteren wat op het potje geproduceerd en dat wilde ze eigenlijk wel graag bewaren voor als papa thuiskwam :') Gelukkig mocht ik ook een foto appen ter compromis _O-
pi_168029850
Nou, W heeft het supergoed gedaan O+ ik ben enorm trots. De slaapfuctie is blijvend kapot denk ik, maar hij is wel enorm vrolijk vanmiddag dus het zal wel goed zijn allemaal :Y)
pi_168029916
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:22 schreef Crumpette het volgende:
Nou, W heeft het supergoed gedaan O+ ik ben enorm trots. De slaapfuctie is blijvend kapot denk ik, maar hij is wel enorm vrolijk vanmiddag dus het zal wel goed zijn allemaal :Y)
Wat fijn! Minder van de slaapfunctie...
Kwak
pi_168030083
Ik had me er al op ingesteld vandaag, dat scheelt wel een hoop. Ik heb het hem wel gevraagd, maar 'Klaar onder de deken'.. dus ja.
#nooitmeeralleen :')
  dinsdag 10 januari 2017 @ 15:35:36 #188
149959 SQ
snelle trees
pi_168030094
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:35 schreef Crumpette het volgende:
Ik had me er al op ingesteld vandaag, dat scheelt wel een hoop. Ik heb het hem wel gevraagd, maar 'Klaar onder de deken'.. dus ja.
#nooitmeeralleen :')
Ach, over twee jaar gaat ie naar school toch #omdenken
disclaimer
pi_168030162
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:35 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ach, over twee jaar gaat ie naar school toch #omdenken
Dan slaapt mijn baby ineens niet meer overdag, wedden? Zomg mama voor mij alleen!! :+
  dinsdag 10 januari 2017 @ 15:39:03 #190
149959 SQ
snelle trees
pi_168030172
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:38 schreef Crumpette het volgende:

[..]

Dan slaapt mijn baby ineens niet meer overdag, wedden? Zomg mama voor mij alleen!! :+
Dat gegarandeerd, dus je enige optie op rust is geen kinderen meer maken vrees ik -O-
disclaimer
pi_168030194
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:39 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Dat gegarandeerd, dus je enige optie op rust is geen kinderen meer maken vrees ik -O-
Check, geregeld. :Y)
pi_168033855
Fijn dat het goed ging, Crumpette!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168034516
Nou, hier vandaag niet zo. Precies waar ik een beetje bang voor was: I's beste vriendinnetje van het kdv en buurmeisje heeft vandaag tegen I gezegd dat ze haar beste vriendinnetje niet meer wil zijn vanwege het slaan. Nu is een ander meisje haar beste vriendinnetje en willen ze niet met I spelen. Pfff, ik weet dat deze kleine dramaatjes erbij horen maar om I zo beteuterd te zien, maakt me wel verdrietig. Aan de andere kant is het misschien ook wel goed dat ze de consequentie nu ervaart maar ik heb het idee dat ze daar nog te klein voor is eigenlijk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168035246
Oh Franny. Wat sneu. Is dat meisje wat ouder?
Wat je kan doen is nu bemiddelen. Dat jij aan I uitlegt waarom buurmeisje niet meer wil spelen en dat de moeder (of vader) van het buurmeisje uitleg gaan geven. Als ze wat ouder is kan uitgelegd worden dat jongere kindjes soms bijten. Is ze van dezelfde leeftijd kan uitgelegd worden dat I heel verdrietig was.
Ik vind het zo sneu voor I namelijk. :'(
pi_168035770
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 19:26 schreef Omentielvo het volgende:
Oh Franny. Wat sneu. Is dat meisje wat ouder?
Wat je kan doen is nu bemiddelen. Dat jij aan I uitlegt waarom buurmeisje niet meer wil spelen en dat de moeder (of vader) van het buurmeisje uitleg gaan geven. Als ze wat ouder is kan uitgelegd worden dat jongere kindjes soms bijten. Is ze van dezelfde leeftijd kan uitgelegd worden dat I heel verdrietig was.
Ik vind het zo sneu voor I namelijk. :'(
Ik heb het met I inderdaad wel al kunnen bespreken. Ze zei een paar keer 'S wil niet meer met mij spelen.' en "S wil mijn beste vriendinnetje niet meer zijn." Dat was aanleiding voor mij om het te hebben over de oorzaak, maar voor I is het nog moeilijk om het besef van oorzaak - gevolg helemaal te hebben en haar daden op die manier te overzien.

Van het vriendinnetje (die drie maanden ouder is) kreeg ik bij binnenkomst op het kdv direct al te horen dat I haar weer had geslagen (beetje klikspaan gevoel, krijg ik daarbij, maar goed). De kdv leidster zei wel dat I sorry had gezegd en het had geprobeerd weer goed te maken. Ik twijfel een beetje over dat bemiddelen. Op zich hoort het er ook bij dat kinderen je confronteren met je gedrag. Als iemand je vaak slaat, is het logisch dat je even niet meer met diegene wil spelen. Ik hoop eigenlijk dat het zich vanzelf weer oplost en ik wil er ook niet teveel tussen gaan zitten. De moeder van het meisje ken ik wel goed, en ik vertrouw erop dat als het thuis ter sprake komt zij ook wel eea zal uitleggen aan haar kind. Maar oei, lastig is het wel ja.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168035927
Met maar drie maanden verschil kan je inderdaad niet echt bemiddelen.
Hopelijk is het een tijdelijke boosheid zoals peuters die gelukkig hebben en zijn ze snel weer vriendinnetjes.
Want de situatie is zo dubbel. Ik kan het andere meisje ook begrijpen. Maar mijn hart breekt ook voor I die de gevolgen van haar gedrag echt nog niet kan overzien, omdat ze waarschijnlijk zelf nog niet eens begrijpt waarom ze het doet :'(
  dinsdag 10 januari 2017 @ 20:03:40 #197
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_168036310
Ach arme I, ik hoop voor jullie dat ze oorzaak en gevolg nu toch een beetje doorkrijgt :*
En een :* voor jou, het is ontzettend rot om je meisje zo verdrietig te zien
pi_168037160
Klikspaangevoel als ze je verteld dat jouw kind haar weet geslagen heb? :D Ik zou mijn dochter juist aansporen om het tegen de moeder van diegene te vertellen. Ze hoeft zich namelijk niet te laten slaan ook al zijn ze nog zo klein. Voor zichzelf opkomen kan je al vroeg genoeg aanleren. En blijkbaar doet ze dat gewoon. En ik zou ook als moeder zeggen: Als ze je slaat speel dan maar niet meer met dr. Heb je daar geen last meer van. Bemiddelen: Hmm ligt aan haar moeder maar deze moeder zou zeggen: dat zoeken ze maar mooi zelf uit. Vandaag ruzie kan morgen ook weer gewoon lief met elkaar spelen zijn.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_168038444
Ik kreeg het klikspaangevoel (maar dat heb ik ook als bijvoorbeeld mijn vriend zoiets verteld als ik thuiskom van mijn werk en I is erbij. Dus als hij in haar aanwezigheid zegt dat ze iets stouts heeft gedaan) omdat het in principe al was besproken door de kdv leidster en I dus al was aangesproken op haar gedrag. Ik heb er altijd moeite mee als een kind meerdere keren wordt aangesproken op iets, als het opnieuw wordt aangekaart terwijl het dus al klaar was (en in dit geval had I dus ook sorry gezegd). Als een kind iets verkeerds doet, moet het aangesproken worden door de mensen die op dat moment aanwezig zijn, maar dan moet het ook wel weer klaar zijn. Het lijkt me verder duidelijk dat dit meisje (net als I overigens) prima voor zichzelf kan opkomen, getuige het feit dat ze ook tegen I kan zeggen dat ze niet meer met haar wil spelen. Dat ze allebei assertief zijn, maakt ook dat ze aan elkaar gewaagd zijn overigens en de reden dat het ook eigenlijk zo goed klikt.

En verder kan ik het inderdaad ook wel weer loslaten. Het is sneu, maar zo gaan die dingen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 10 januari 2017 @ 21:15:59 #200
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_168039110
Aaah dat is wel heel sneu.

Mijn meiden vertellen ook altijd meteen bij binnenkomst alles wat is voorgevallen. Er is daar ook een kind dat blijkbaar steeds knijpt/bijt/slaat/schopt. Mijn meiden zijn niet zo goed in voor zichzelf opkomen. Ik kan me nog net inhouden om ze te vertellen dat ze dat kind de volgende keer maar een mep terug moeten geven. Het is de andere kant van jouw verhaal maar ik denk wel eenzelfde soort boosheid/emotie ;)

(en uiteraard geef ik ze "verbale munitie" mee hoe ze hier mee om kunnen gaan. Maar ik vind het wel jammer dat ze zich door zo'n blaag van 2,5 op de kop laten zitten. Thuis hebben ze pit zat maar buiten de deur :N)
pi_168039141
Oh Nikki O+ Die T :D (vind jullie bedjes ook echt prachtig nog steeds!)

En franny, wat sneu voor i ;( misschien waait zoiets weer voorbij op den duur? Sneu wel!

Volgende week hebben Fie en ik een tandartsafspraak. Vriend kan niet mee. Hoe doe ik dit? :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 10 januari 2017 @ 21:18:53 #202
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_168039264
Krijgertje, J zat bij mij gewoon op schoot tijdens de behandeling. Mijn tandarts is goed met kinderen, en gaf m gewoon zo'n spiegeltje in z'n handen waarmee hij 'mee mocht helpen'. Werkt bij een (korte) controle prima. Bij een wortelkanaalbehandeling zou ik een andere strategie kiezen, iPad (of telefoon) met koptelefoon? Filmpjes kijken en spelletjes spelen?
pi_168040057
Snoenk het is een soort van zoek het meisje tussen de knuffels. :D

Loj hopelijk gaat het beter als Js niet meer slaapt op het kdv. Half 11 pas slapen is echt killing. Zowel voor jezelf als voor peuter. :{

Omen wat fijn dat het goed ging op school! O+

Fijn dat Melba weer is goedgekeurd Kwak! ^O^

Hilmo dat klinkt als een fijne ochtend. O+

Och arme I. ;( Ze snapt er vast niets van dat haar beste vriendinnetje ineens niet meer met haar wil spelen. Het fenomeen oorzaak en gevolg is vaak nog lastig te bevatten voor peuters. Je hebt haar ook vast al geprobeerd uit te leggen dat ze bijvoorbeeld beter kan stampen op de grond dan slaan. Veel meer dan dat valt er denk ik niet te doen.
pi_168042378
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:15 schreef Kyara het volgende:

Mijn meiden vertellen ook altijd meteen bij binnenkomst alles wat is voorgevallen. Er is daar ook een kind dat blijkbaar steeds knijpt/bijt/slaat/schopt. Mijn meiden zijn niet zo goed in voor zichzelf opkomen. Ik kan me nog net inhouden om ze te vertellen dat ze dat kind de volgende keer maar een mep terug moeten geven. Het is de andere kant van jouw verhaal maar ik denk wel eenzelfde soort boosheid/emotie ;)

(en uiteraard geef ik ze "verbale munitie" mee hoe ze hier mee om kunnen gaan. Maar ik vind het wel jammer dat ze zich door zo'n blaag van 2,5 op de kop laten zitten. Thuis hebben ze pit zat maar buiten de deur :N)
Maar hoe gaan de leidsters hier mee om dan? Want het hoort niet zo te zijn dat het op de opvang een kwestie is van 'meppen of gemept worden'. En dat je je als kind dus al op zo'n jonge leeftijd steeds moet verweren tegen 'blagen'. Daar horen leidsters op toe te zien, toch?

Ik wil hierbij ook wel het gedrag van I ten opzichte van haar vriendinnetje 'nuanceren'. Zij en dat vriendinnetje waren echt onafscheidelijk, dus op het kdv maar ook op vrije dagen, zoeken ze elkaar voortdurend op. Ze kunnen soms gewoon een paar uur achter elkaar met elkaar spelen, zonder onenigheid. Maar de laatste tijd is het slaan van I weer teruggekomen (tijdje terug deed ze het ook vrij veel) en dat is nu uitgelopen op dit. Dat maakt het zo sneu, omdat het twee meisjes zijn die eigenlijk echt gek op elkaar zijn.

Nikki, ja wij leggen inderdaad uit dat er alternatieven zijn voor het slaan. Maar in het moment heeft ze nog niet dat inzicht om het ook toe te passen. Het is echt een impuls die ze niet goed onder controle heeft (nog).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 10 januari 2017 @ 22:43:50 #205
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_168042658
Maar als ze zo gek op elkaar zijn zullen ze elkaar ook echt wel weer opzoeken. Dat het nu even stil staat, wil niet zeggen dat het stil blijft staan. Peuters zijn nog veranderlijker dan het weer. De match is nu misschien iets minder, omdat de fase waar ze doorheen gaan nu even niet matchen.

Dat I het niet begrijpt en er verdrietig om is snap ik en is heel sneu, maar als het beide sterke persoonlijkheden zijn botst dat natuurlijk ook wel eens. Die zullen straks als puber ook niet voor elkaar onder doen, knallende ruzie krijgen en weer verzoenen na 2 weken.

Ik zou het laten rusten. Zo te horen vinden ze elkaar vanzelf wel weer als ze er aan toe zijn. Ze zijn nog niet op een leeftijd dat ze langdurige wraakgevoelens jegens elkaar ontwikkelen.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  dinsdag 10 januari 2017 @ 22:45:05 #206
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_168042730
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 22:36 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar hoe gaan de leidsters hier mee om dan? Want het hoort niet zo te zijn dat het op de opvang een kwestie is van 'meppen of gemept worden'. En dat je je als kind dus al op zo'n jonge leeftijd steeds moet verweren tegen 'blagen'. Daar horen leidsters op toe te zien, toch?

Ik wil hierbij ook wel het gedrag van I ten opzichte van haar vriendinnetje 'nuanceren'. Zij en dat vriendinnetje waren echt onafscheidelijk, dus op het kdv maar ook op vrije dagen, zoeken ze elkaar voortdurend op. Ze kunnen soms gewoon een paar uur achter elkaar met elkaar spelen, zonder onenigheid. Maar de laatste tijd is het slaan van I weer teruggekomen (tijdje terug deed ze het ook vrij veel) en dat is nu uitgelopen op dit. Dat maakt het zo sneu, omdat het twee meisjes zijn die eigenlijk echt gek op elkaar zijn.

Nikki, ja wij leggen inderdaad uit dat er alternatieven zijn voor het slaan. Maar in het moment heeft ze nog niet dat inzicht om het ook toe te passen. Het is echt een impuls die ze niet goed onder controle heeft (nog).
Geen idee. Ik denk dat het ook wel meevalt in de praktijk. Ze kunnen hier ook wel een beetje overdreven reageren. Hoewel het hier ook misschien meer iets is van "iemand doet iets wat ik niet leuk vindt, hoe pak ik dat aan".

Dit jongetje heeft ook pasgeleden 2 broertjes gekregen dus ik denk dat daar ook wel iets van een oorzaak in zit (tweelingaversie :P )
pi_168043110
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 22:43 schreef AwayTL het volgende:
Dat I het niet begrijpt en er verdrietig om is snap ik en is heel sneu, maar als het beide sterke persoonlijkheden zijn botst dat natuurlijk ook wel eens. Die zullen straks als puber ook niet voor elkaar onder doen, knallende ruzie krijgen en weer verzoenen na 2 weken.
Ja, haha, ik zie dat ook helemaal voor me. Ik dacht daar vanavond ook al aan, dat we met een meisje als I in de toekomst waarschijnlijk nog wel meer 'drama' mee zullen maken. :D . En dat ik dat dus maar vooral moet leren relativeren. :+ .

quote:
Ik zou het laten rusten. Zo te horen vinden ze elkaar vanzelf wel weer als ze er aan toe zijn. Ze zijn nog niet op een leeftijd dat ze langdurige wraakgevoelens jegens elkaar ontwikkelen.
Ja, dat denk ik ook.

Kyara, het lijkt me ook best lastig hoe je met zo'n aversie om moet gaan. _O- . Ik weet dat ik zelf als kind op de kleuterschool bepaalde kinderen gewoon stelselmatig uit de weg ging omdat ik bang voor ze was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 10 januari 2017 @ 23:00:12 #208
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_168043255
meer dan het steeds maar weer vertellen en bespreken kun je niet doen. Uiteindelijk snapt ze het heus wel :*

Mijn meiden gaan morgen weer wennen op school. Ze zijn er ook wel ontzettend aan toe. Geen gebijt meer maar conversaties op niveau (POEP!!!! :') ).
pi_168045526
Vinden de meiden het leuk op school Kyara? Wel heel bijzonder dat ze dat allemaal samen meemaken. Dat lijkt me echt één van de mooie dingen aan het tweeling zijn, er is tijdens spannende momenten altijd iemand bij je die je vertrouwt. O+

Ik vind het nu de jongens wat ouder worden weer steeds leuker worden, het (tweeling)ouderschap. Spelletjes met ze doen zoals bambino loco en puzzelen, een gesprekje over de dag op het kdv met ze voeren, grapjes die ze uithalen, helpen met eten koken en dan die trotse gezichtjes zien als het eten op tafel komt, stuk voor stuk kleine genietmomentjes. O+ We zitten echt weer in een fijne fase. Het feit dat ze zichzelf sinds kort zomaar een uur kunnen vermaken vind ik ook enorm fijn. Ik kom daardoor tegenwoordig ook weer een beetje fatsoenlijk toe aan mijn huishouden toe.
En over 2 maanden worden ze al 3. :o Ik ben al een beetje ideeën aan het bekijken voor hun traktatie op het kdv. Dat vind ik elk jaar weer een feestje om te verzinnen en maken. :)
pi_168046523
Ik heb zo een afspraak bij de gynaecoloog en mijn nog niet geweldig articulerende peuter is al de hele ochtend aan het verkondigen dat we naar het tietenhuis gaan. _O-.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_168046882
Tietenhuis _O-

Franny, heb je de leidsters gevraagd hoe zij er op het kdv mee om gaan? Hoe reageren zij op de uitspraken van vriendinnetje? En op het slaan? En in wat voor situaties slaat I?
Mocht je zelf meer met het slaan willen doen, zou ik even onderzoeken of er een patroon is in wat voor situaties ze kennelijk geen handelingsalternatief weet. En fysiek handelen ligt vaak toch nog meer voor de hand in die leeftijd, dan verbaal. Ze zijn ook nog maar klein.
End ie vriendschap komt echt wel goed. 3-jarigen blijven niet lang boos ;)
pi_168047831
Ik wil even vertellen dat ik 'goed bezig' ben en 'een grote meid' ben. B kan het zelf nog niet typen dus geef ik het even aan jullie door.... _O- Ik heb zojuist 2 lack tafeltjes volgebouwd met Duplo, het plan was een kasteel maar werd gedurende het proces een garage voor zijn graafmachines en een bouwplaats. :D En dat deed ik dus heel goed....B voerde blokjes aan met zijn kiepwagen en ik mocht bouwen van hem.

Franny, ik heb geen advies of wijze woorden over I dus even een :*
En wat klinkt dat heerlijk gezellig Nikki!

Wij gaan vanavond de uitnodigingen voor B zijn verjaardag maar eens maken. Besloten het anders te doen dan vorig jaar toen ons huis afgeladen was. Ochtend familie en einde middag een borrel voor onze beste vrienden.
pi_168048405
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 08:20 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb zo een afspraak bij de gynaecoloog en mijn nog niet geweldig articulerende peuter is al de hele ochtend aan het verkondigen dat we naar het tietenhuis gaan. _O-.
_O- O+

Exode :D goed bezig.

Saar doet ook aan complimenten... goed zo mama, goed blazen, goed kauwen... grote meid. :D O+ :')
S. 2014
J. 2016
pi_168049537
Tietenhuis _O- O+ En goed bezig exode!! :D
En ging het hier nou laatst over slapen met knuffels..?
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_168050024
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 08:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Tietenhuis _O-

Franny, heb je de leidsters gevraagd hoe zij er op het kdv mee om gaan? Hoe reageren zij op de uitspraken van vriendinnetje? En op het slaan? En in wat voor situaties slaat I?
Mocht je zelf meer met het slaan willen doen, zou ik even onderzoeken of er een patroon is in wat voor situaties ze kennelijk geen handelingsalternatief weet. En fysiek handelen ligt vaak toch nog meer voor de hand in die leeftijd, dan verbaal. Ze zijn ook nog maar klein.
End ie vriendschap komt echt wel goed. 3-jarigen blijven niet lang boos ;)
Het gebeurde toen er een invalster was, omdat de vaste leidster ziek was. Daar zie ik wel echt een duidelijk patroon/verband: als er vaste leidsters zijn die rust en structuur bieden, gebeurt dit niet of veel minder. I heeft hier erg veel behoefte aan en ervaart dus misschien op zulke momenten onveiligheid waardoor ze sneller van zich afslaat. Verder zie ik het zelf vooral gebeuren als I duidelijk in haar hoofd heeft wat ze wil en haar vriendinnetje doet iets tegenovergestelds. Dat heeft ze ook bij mij; ze kan heel dwingend zijn en heeft er moeite mee als de ander niet meewerkt aan haar plannetjes en ze is expressief dus dat uit zich onmiddellijk. Dan wordt ze ook snel agressief: gooien met spullen komt op zulke momenten, naast het slaan, bijvoorbeeld vaak voor. Voor ons als ouders ook wel een uitdaging. Ik zie dan in haar een oncontroleerbare woede/drift komen.

Succes in het tietenhuis, DAD. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168050036
Kyara. Ik ben benieuwd hoe je meiden het vonden
Die van mij went vandaag ook weer. Toen ik weg wilde gaan dook ze in mijn armen en zei: "Ik wil niet alleen blijven mama" :'(
Juffrouw nam haar gelukkig over en ze hoefde niet te huilen. Over vijf minuten ga ik haar halen. Hopelijk vond ze het weer leuk

Exode. Wat een mooie complimenten O+

Dad _O-

JM O+
pi_168051519
Zo....ik heb net de hemel ontdekt voor B: www.kraanvisite.nl, voor ons lekker dichtbij dus daar gaan we binnenkort eens heen. 1 gevaar, B wil vast de echte graver meenemen. _O-
  woensdag 11 januari 2017 @ 14:49:16 #218
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168052810
Bijleespostpoging :)

Herkenbare taferelen in bed Nikki, JM en Snoenk. Hier ook een bed bomvol met beesten en het worden er alleen maar meer en meer en meer en ze moeten ALLEMAAL in bed :+ :')

Mus wat schattig O+ En ook met muts en al naar buiten _O- hier wisselt de favo knuffel ongeveer elke week. Wel zo eerlijk.

JM wat lief van Lucas *;

en wat fijn dat school bevalt Omen! Ik moet ook maar eens bellen voor rondleidingen. Wilde ik vandaag doen maar ben mijn stem kwijt en kan letterlijk alleen fluisteren :+

Franny lastig zeg met I. Snap dat ze verdrietig is maar kan me voorstellen dat dat meisje het echt niet leuk vindt. Het waait vast over en hopelijk snapt I. snel dat slaan niet leuk is.

Tietenhuis _O- echte man!

Exode toch wel fijn dat hij zo complimenteus is O+

Wij hebben vandaag de foto's van het kdv gekregen O+ Ben aangenaam verrast dat er een leuke familiefoto tussen zit want Lucas was enorm aan het jammeren en sloeg compleet dicht. Het lukte mijn man uiteindelijk nog wel hem aan het lachen te krijgen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gisteren voor het eerst oudercommissie gehad op het kdv. Een andere moeder heeft een zoontje die een jaar ouder is dan Lucas en die vertelde wat dingen over haar zoontje die ik in grote mate herken. Haar zoontje wordt momenteel getest op autisme. Onwillekeurig gaat dat dan toch in mijn hoofd zitten :{ Maar goed, over het algemeen gaat het allemaal goed dus zolang we niet ergens compleet vastlopen, wil ik niet allerlei labels gaan plakken. Het wordt me door Amelie wel steeds meer duidelijk dat Lucas een aardige gebruiksaanwijzing heeft :+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_168055194
Jongetjes zijn ook anders dan meisjes daarin Chanty... zij krijgen ook veel vaker (en soms niet terecht) een autisme spectrum plakkertje.

Vergeet niet dat het autistisch spectrum geen zwart wit categorieen zijn, maar een continue is. Iedereen kan aspecten hebben die binnen het spectrum vallen.

Verlegen kindjes of bv heel slimme kindjes kunnen ook anders reageren dan de typische reactie.

:@ misschien zit je hier helemaal niet op te wachten, maar ik vind het zo zonde als mensen een kind al zo jong in een hokje stoppen (en dan heb ik het niet over kinderen met klassiek autisme waar geen contact mee te maken valt).
Kwak
  woensdag 11 januari 2017 @ 18:07:27 #220
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_168056804
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:50 schreef kwakz0r het volgende:
Jongetjes zijn ook anders dan meisjes daarin Chanty... zij krijgen ook veel vaker (en soms niet terecht) een autisme spectrum plakkertje.

Vergeet niet dat het autistisch spectrum geen zwart wit categorieen zijn, maar een continue is. Iedereen kan aspecten hebben die binnen het spectrum vallen.

Verlegen kindjes of bv heel slimme kindjes kunnen ook anders reageren dan de typische reactie.

:@ misschien zit je hier helemaal niet op te wachten, maar ik vind het zo zonde als mensen een kind al zo jong in een hokje stoppen (en dan heb ik het niet over kinderen met klassiek autisme waar geen contact mee te maken valt).
Mwa ik snap Chanty wel. Ik heb het ook al wel eens eerder gezegd dat ik L zn gedrag best veel vindt lijken op dat van V en zelfs met twee jongens vind ik dat je heel goed kan merken dat de handleiding van 1 veel ingewikkelder is dan die van de ander.

Ben het wel met je eens dat er te snel hokjesgeduw kan ontstaan en dat dat niet nodig is. Maar volgensmij zegt ze juist aan het eind van haar post dat ze er niks mee gaat doen zolang er geen onmogelijke barrieres ontstaan :) .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  woensdag 11 januari 2017 @ 18:36:00 #221
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168057368
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:50 schreef kwakz0r het volgende:
Jongetjes zijn ook anders dan meisjes daarin Chanty... zij krijgen ook veel vaker (en soms niet terecht) een autisme spectrum plakkertje.

Vergeet niet dat het autistisch spectrum geen zwart wit categorieen zijn, maar een continue is. Iedereen kan aspecten hebben die binnen het spectrum vallen.

Verlegen kindjes of bv heel slimme kindjes kunnen ook anders reageren dan de typische reactie.

:@ misschien zit je hier helemaal niet op te wachten, maar ik vind het zo zonde als mensen een kind al zo jong in een hokje stoppen (en dan heb ik het niet over kinderen met klassiek autisme waar geen contact mee te maken valt).
Ben het helemaal met je eens hoor en hou mezelf dat ik voor. En zoals gezegd gaan de meeste dingen gewoon goed en als dat zo blijft dan is het gewoon een verlegen en gevoelig jochie met een hele grote eigen wil.

@away: zit me nu verder te verdiepen in dat HSP maar vind dat op deze leeftijd ook nog lastig te zeggen. Iig doe ik al veel dingen anders omdat ik merk dat het hem helpt ongeacht welk label erbij hoort of niet.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  woensdag 11 januari 2017 @ 19:18:25 #222
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_168058384
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:36 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens hoor en hou mezelf dat ik voor. En zoals gezegd gaan de meeste dingen gewoon goed en als dat zo blijft dan is het gewoon een verlegen en gevoelig jochie met een hele grote eigen wil.

@away: zit me nu verder te verdiepen in dat HSP maar vind dat op deze leeftijd ook nog lastig te zeggen. Iig doe ik al veel dingen anders omdat ik merk dat het hem helpt ongeacht welk label erbij hoort of niet.
Ja, bij V vond ik het eind 3 ook veel concreter. Bij 2,5 was het vooral veel frustratie, maar wat nou peuterbuien, onmacht, frustratie of gewoon een fase was :? .

Ik zou ook zeker niet nu al zeggen dat het HSP zou kunnen zijn. Dat doe ik bij V ook niet, maar ik merk wel dat de daar besproken aanpak hier voor veel rust heeft gezorgd en ik had graag gehad dat ik er eerder van ha geweten.

Volgensmij gaat dat bij jullie heel erg prima!

Even een ander onderwerp. Stoten jullie kinderen ook zovaak het hoofd? Hij heeft al 2 littekens op zn kin, maar gaat ook head first overal vanaf en rent volgensmij ook met zn hoofd naar voren. Bij struikels altijd met zn hoofd op de grond/tegen de verwarming e.d.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_168058934
Je hebt ook wel een punt hoor Away, ik bedoelde het niet zozeer tegenover Chanty, meer in t algemeen dat er zoveel gelet wordt op of kinderen wel 'normaal' zijn en als er iets een beetje afwijkt dat er dan vrij snel in diagnoses gedacht wordt.

(HSP is overigens ook niet bepaald onomstreden als begrip :@ en dat zeg ik als iemand die zelf aan vrijwel alle kenmerken voldeed en voldoet)
Kwak
pi_168058956
Oh en dat hoofd stoten is ook herkenbaar!

Hij bonkt ook weleens met zijn hoofd als hij een driftbui heeft :@
Kwak
  woensdag 11 januari 2017 @ 19:46:20 #225
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_168059153
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:38 schreef kwakz0r het volgende:
Je hebt ook wel een punt hoor Away, ik bedoelde het niet zozeer tegenover Chanty, meer in t algemeen dat er zoveel gelet wordt op of kinderen wel 'normaal' zijn en als er iets een beetje afwijkt dat er dan vrij snel in diagnoses gedacht wordt.

(HSP is overigens ook niet bepaald onomstreden als begrip :@ en dat zeg ik als iemand die zelf aan vrijwel alle kenmerken voldeed en voldoet)
Zie voor dat laatste de discussie in het topic wat ik daar van vindt ;) .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_168059290
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:46 schreef AwayTL het volgende:

[..]

Zie voor dat laatste de discussie in het topic wat ik daar van vindt ;) .
Ik zoek wel even, wilde er geen discussie van maken. Overigens is alles wat je handvatten biedt natuurlijk fijn :Y

If it works it works

(En ik besef dat mijn allergie voor de term bij mijn schoonzusje vandaan komt)
Kwak
pi_168059730
L heeft een tijdje bij drift met zijn hoofd tegen de grond/muur/kachel gebonkt. Zag er naar uit, maar hield vanzelf op..
Verder valt hij gelukkig niet vaak op zijn hoofd ( al had ie vandaag wel 2 x een bloedlip). op t kdv zit wel een jongetje die altijd headfirst gaat. Die heeft een flink litteken op zn voorhoofd en regelmatig blauwe plekken en schaven. Dat vallen gaat vast vanzelf over, maar hopelijk zonder blijvende schade...
L. wordt nu af en toe huilend wakker al Wil Niet! roepend.. Vind t wel lastig, want wil m graag geruststellen, maar hij kan niet vertellen waar ie over droomde. Knuffelen helpt gelukkig wel..
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:05:58 #228
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168061518
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:51 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik zoek wel even, wilde er geen discussie van maken. Overigens is alles wat je handvatten biedt natuurlijk fijn :Y

If it works it works

(En ik besef dat mijn allergie voor de term bij mijn schoonzusje vandaan komt)
Ik deel je allergie :D Het geeft mij een 'mijn kindje is zoooo speciaal gevoel'. Maar ik gebruik het meer om te zoeken naar verdere handvatten. Wat ik al deed op aanraden van CB of zelf had uitgevogeld komt aardig overeen met wat ik bij hsp ook lees. Zo heb ik tenminste iets om te googlen. En ja soms krijg ik er ook wel jeuk van, dan klik ik maar weer weg :+

Lucas is natuurlijk wel heul speciaal :P

En hier is het hoofd nog heel. Lucas valt zelden echt. Hij kan wel een hoop drama maken.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_168061592
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:39 schreef kwakz0r het volgende:

Hij bonkt ook weleens met zijn hoofd als hij een driftbui heeft :@
Waarom :@ ? Dat komt volgens mij best vaak voor bij kinderen. Ik heb een neefje die zich als kind altijd in slaap 'bonkte'. :D .

Chanty, het lijkt me fijn om te praten met ouders met een kind dat erg op L lijkt en op die manier wat tips uit te wisselen over hoe je met hem om kunt gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168061753
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:08 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Waarom :@ ? Dat komt volgens mij best vaak voor bij kinderen. Ik heb een neefje die zich als kind altijd in slaap 'bonkte'. :D .

Chanty, het lijkt me fijn om te praten met ouders met een kind dat erg op L lijkt en op die manier wat tips uit te wisselen over hoe je met hem om kunt gaan.
Oh goed om te weten. Ik vind t zo naar! Echt hard op de houten vloer ook... brrrr.
Kwak
pi_168061876
Ik heb dat bonken ook wel vaker gehoord ja.

Hoe was het vandaag op school Omen?

DaD :D Mooie verspreking. En een :* voor de reden van de afspraak.

Het middagslaapje ging niet lukken vandaag, na een uur proberen heb ik het opgegeven :( Bij het avondeten zat hij al in z'n ogen te wrijven dus ik zei hem dat we na het eten met in bad zouden gaan en naar bed. Zegt hij: 'Ik wil niet naar bed mama, ik heb dinsdag al geslapen' :') smarty-pants :+
pi_168062614
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Oh goed om te weten. Ik vind t zo naar! Echt hard op de houten vloer ook... brrrr.
Mijn buurmeisje/oppaskindje deed dat ook, als ze boos was ging ze op dr knietjes zitten en maar bonken... was haar manier van ongemak en frustratie uiten, want het benoemen kon ze toen niet.
S. 2014
J. 2016
pi_168062782
Fazz slapen is ook zo overrated. :{w Een nachtje over moet kunnen. :+

Hoofdbonken kennen we hier niet. Wel heel hard met je hand slaan tegen deuren tijdens driftbuien. Zo hard dat het gewoon wel pijn moet doen aan zijn hand, maar als ik niet ingrijp blijft hij doorgaan. Gelukkig gebeurt het niet heel vaak. En ook dit zal vast wel een keer overgaan naarmate hij wat ouder wordt.
pi_168062859
Dat is logisch dan toch Fazz :+ slaap.. overrated hoor. Eén keer per week is genoeg :D .

Hoofdbonken doet Annie om in slaap te vallen! Als een soort kikkertje en dan met haar hoofd tegen het hoofdeinde van haar ledikant. Ik vind het heel naar om te zien maar ik geloof niet dat ze er zelf last van heeft.

Wij liepen langs een huis met een rond 'Te Koop' bord in de tuin. Annie: "KIJK MAMA HELE GROTE LOLLY! HMMMM!" O+ .

Hier is een nieuwe fase in de broer-zus-relatie begonnen. Het begint namelijk een beetje lastig te worden om lief te blijven tegen babyTas nu hij zich optrekt aan de tafel en in één veeg alle Duplocreaties op de grond doet belanden. Ze was oprecht heel verdrietig dat haar boerderij stuk was. Gelukkig kwam ze nadat ze hem had omgeduwd wel netjes naar mij toe om dat te vertellen ("Tas boerderij stukmaakt! Tas NIET LIEF MAMA! Nu oppe gont. Zo." :') ) en zijn er geen Duploblokjes in fontanellen geduwd :X , maar ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2017 21:48:01 ]
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:56:07 #235
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168063153
Hehehe razz wat heb je toch een heerlijkr dochter :D maar ik kijk er ook al naar uit, dat ze zich gaat voortbewegen en alles pakt dat van Lucas is :')
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_168063237
Nu oppe gont. Zo. _O- wat schrijf je het weer heerlijk hilarisxh op!
Kwak
pi_168063482
Razz. Geweldig omschreven _O-

Kwak, Riley deed dat bonken ook. Echt heel naar om te zien was dat

Fazz, :D
pi_168065875
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 01:13 schreef _NIKKI_ het volgende:
Vinden de meiden het leuk op school Kyara? Wel heel bijzonder dat ze dat allemaal samen meemaken. Dat lijkt me echt één van de mooie dingen aan het tweeling zijn, er is tijdens spannende momenten altijd iemand bij je die je vertrouwt. O+
D ging vrolijk meteen aan de slag aan de zandtafel maar J had wel even moeite. Uiteindelijk ging ze wel een boekje lezen in de kleine kring maar ze zat er zo verloren dat ik D achter de zandtafel vandaan heb geplukt om te vragen of ze "toch niet liever ook een boekje ging lezen in de kleine kring". En ja, ik weet het, het mag niet en het hoort niet maar ik vind het wel fijn dat ze op elkaar terug kunnen vallen en er voor elkaar kunnen zijn. Uiteraard was het verder hartstikke leuk en ik kreeg in de 5 minuten na het ophalen al meer informatie als van M in een hele week :D Maar het is wel even een moeilijke periode voor ze, deze 2 weken. Nog wel naar het kdv waar ze zich niet echt meer thuis voelen, naar school maar niet elke dag en ze zijn nog geen 4 en dat weten ze dondersgoed. Ik voorzie nog wel wat drama deze 2 weken.

Chanty, ik herken je post. Wij hebben hetzelfde met M meegemaakt en zitten er eigenlijk ook nog steeds wel in. Weten dat er *iets* is wat anders gaat maar niks is echt overduidelijk. Ik heb ook een beetje aversie tegen labels. Ik denk dat het zeker zin kan hebben maar alleen als het iets toevoegt. Nog steeds probeer ik naar hem te kijken en mijn eigen handleiding te schrijven. Maar zeker nu hij op school zit, is het wel duidelijk dat zijn pad wat anders loopt dan gemiddeld zeg maar.

En ik zag nog een slapende mini. Wat lijken ze dan nog klein he O+
  donderdag 12 januari 2017 @ 07:04:33 #239
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168068946
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2017 23:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

D ging vrolijk meteen aan de slag aan de zandtafel maar J had wel even moeite. Uiteindelijk ging ze wel een boekje lezen in de kleine kring maar ze zat er zo verloren dat ik D achter de zandtafel vandaan heb geplukt om te vragen of ze "toch niet liever ook een boekje ging lezen in de kleine kring". En ja, ik weet het, het mag niet en het hoort niet maar ik vind het wel fijn dat ze op elkaar terug kunnen vallen en er voor elkaar kunnen zijn. Uiteraard was het verder hartstikke leuk en ik kreeg in de 5 minuten na het ophalen al meer informatie als van M in een hele week :D Maar het is wel even een moeilijke periode voor ze, deze 2 weken. Nog wel naar het kdv waar ze zich niet echt meer thuis voelen, naar school maar niet elke dag en ze zijn nog geen 4 en dat weten ze dondersgoed. Ik voorzie nog wel wat drama deze 2 weken.

Chanty, ik herken je post. Wij hebben hetzelfde met M meegemaakt en zitten er eigenlijk ook nog steeds wel in. Weten dat er *iets* is wat anders gaat maar niks is echt overduidelijk. Ik heb ook een beetje aversie tegen labels. Ik denk dat het zeker zin kan hebben maar alleen als het iets toevoegt. Nog steeds probeer ik naar hem te kijken en mijn eigen handleiding te schrijven. Maar zeker nu hij op school zit, is het wel duidelijk dat zijn pad wat anders loopt dan gemiddeld zeg maar.

En ik zag nog een slapende mini. Wat lijken ze dan nog klein he O+
Mag ik vragen wat voor schoolkeuze jullie gemaakt hebben voor M.?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_168069473
Middagslaapje boks Fazz, hier ook na een uur opgegeven met als gevolg een jochie die om 18:45 in slaap viel en vanochtend niet wakker wilde worden.

Mijn neefje heeft een tijdje met zijn hoofd gebonkt, dat was uit frustratie, meteen toen hij zich beter verbaal kon uiten was het over.

Hihi Razz _O-
pi_168070043
Fazz _O-
Razz _O-

Nou hier is de slaapfunctie helemaal stuk. Naast geen middagdutjes is Williliem ook al dagen om 5.30 wakker. Vannacht had ik dienst omdat mijn vriend ook wel eens mocht slapen, en uiteraard was er vannacht ook nog extra 'hoor je de wind?' Huilen. Goed, het waaide wel hard. Om 5.30 lag hij te jammeren om een schone luier want 'frote poepie, mama' en toen kon ik hem ook niet meer overtuigen dat het nog nacht was }:| dus voor hij alsnog papa wakker brult maar mee naar beneden genomen. Ik mag toch hopen dat deze fase snel voorbij is, volgende week ben ik weer een paar dagen alleen :{..

Inmiddels is hij weer op de psz! Hij was verheugd om er heen te gaan, maar ik mocht niet weg :'). Maargoed, toen ik T in de wagen had klaar om te gaan, hoorde ik hem al niet meer.. dus het zal wel goed gaan. En zo niet bellen ze maar.
pi_168080659
Mijn peuter heeft vandaag de halve keuken blank gezet. Kraan op de wc aan laten staan.
pi_168080766
Oi FR! :o

T. mag naar de basisschool die we als 1e keus hadden *O*! De loting is van de baan, ze maken een extra groep. Ik ben zo opgelucht, de andere basisscholen in de buurt vond ik maar zo-zo :X
pi_168082129
Volgende week moet Fee naar het consultatiebureau voor de 4 jaar prik. Weet iemand nog of ze daar ziek van worden? Ik weet het niet meer van de oudste :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 12 januari 2017 @ 18:21:12 #245
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168082295
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 17:15 schreef ferrari_rood het volgende:
Mijn peuter heeft vandaag de halve keuken blank gezet. Kraan op de wc aan laten staan.
Joy -O- Heb je schade of valt het mee?

@Crump, zou een slaaptrainer iets zijn voor W?
KuikenGuppy
pi_168083321
Oei Fr -O-

Gotc *O*

Tally, Riley heeft er geen last van gehad
  donderdag 12 januari 2017 @ 19:50:30 #247
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168085043
Ohhh oeps :X hopelijk niet teveel schade.

Gotc wat fijn :) ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een montessorischool. Ze hebben iig nog genoeg plek. Morgen nog twee andere scholen bellen voor een afspraak en dan maar zien of er iets tussen zit :)
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 12 januari 2017 @ 20:13:07 #248
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_168085594
ik heb besloten dat R ook naar dezelfde school zal gaan als de rest, ik ben tot nu toe heel tevreden. het is er veel leuker dan verwacht.
pi_168085892
@burd: misschien, maar dit is zo plotseling en gaat gepaard met veel plak-mama verlatingsgepiep in de week waarin hij voor het eerst naar de psz gaat, dat ik eigenlijk denk dat het gewoon een fase is waar we even door moeten. Ik ga even uit van continuiteit in een (voor hem) spannende tijd, en dan merken we het wel.

FR :o :'( damn. Sterkte!
pi_168085938
Tally, Ow was er wel ziek van... voor het eerst.
Maar na een dag ook wel weer beter :)

Oh niet leuk FR :')

Ow zou dus deze week voor het eerst de hele week naar school gaan. Maar hij is ziek sinds gisterenavond :'(
En verder hier nu een tripje door memorylane.... 4 jaar geleden zat ik nu (zoals later bleek doodziek) op de bank met rugpijn...
pi_168086494
Kyara ik vind het op zich wel logisch hoor dat je zus even vraagt om ook een boekje te lezen als je ziet dat andere zus het een beetje spannend vindt. Ik denk dat er veel verschil zit in de manier waarop je een dergelijk verzoek doet. Je laat haar uiteindelijk zelf kiezen en dat is volgens mij een prima aanpak. Dat geeft haar in ieder geval niet het idee dat ze daar ook heen moet omdat haar zus daar is en haar een beetje nodig heeft. :)

FR wat erg! :o Hopelijk valt de schade mee.

GotC fijn dat T gewoon naar de eerste keus school kan!

T en S gaan naar een Daltonschool. Daar zit hun zus ook en hun tweelingenbeleid staat me aan. Dat is dan weer iets wat voor mij vrij zwaar meeweegt. Het had voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen naar een andere school, maar dat is gelukkig niet nodig. L zit daar wel echt op haar plek in ieder geval. Ik hoop dat dat voor T en S ook zo gaat zijn.

Crump dat is wel heel vroeg. Als staan T en S doordeweeks ook zo vroeg op, maar dat komt omdat mijn man rond die tijd de douche aanzet. Dan zijn zij dus instant wakker. En ik nog liever even niet. :O ;)

T en S hebben vandaag hun plasdiploma gekregen. Als eerste van de groep van 17 peuters. Ze hebben de hele week allebei één ongelukje gehad en dat was voldoende voor een plasdiploma. Ik ben echt megatrots op hoe snel ze het hebben opgepakt. O+
pi_168088700
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 07:04 schreef Chanty het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor schoolkeuze jullie gemaakt hebben voor M.?
Jazeker. Wij zijn gegaan voor een kleine school. Regulier onderwijs. Op jenaplan/dalton/montessori etc zou hij echt verzuipen. Ik wilde echt een veilige plek voor hem. Deze school voelde goed. En bij ons was het tweelingbeleid natuurlijk ook nog een factor. Maar ook de instelling van de school daarin, namelijk geen beleid maar kijken naar de kinderen, kon ik ook wel doortrekken naar hun algehele visie. Een maand of 2 voordat hij echt naar school ging heb ik een gesprek aangevraagd met de IB-er om mijn zorgen op tafel te leggen. Dat heeft er voor gezorgd dat ze hem uiteindelijk bij een andere juf geplaatst hebben (goede keuze). Maar bij ons speelde ook een praktische kant mee, namelijk een niet zindelijk kind.
pi_168088881
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 20:44 schreef _NIKKI_ het volgende:
Kyara ik vind het op zich wel logisch hoor dat je zus even vraagt om ook een boekje te lezen als je ziet dat andere zus het een beetje spannend vindt. Ik denk dat er veel verschil zit in de manier waarop je een dergelijk verzoek doet. Je laat haar uiteindelijk zelf kiezen en dat is volgens mij een prima aanpak. Dat geeft haar in ieder geval niet het idee dat ze daar ook heen moet omdat haar zus daar is en haar een beetje nodig heeft. :)

FR wat erg! :o Hopelijk valt de schade mee.

GotC fijn dat T gewoon naar de eerste keus school kan!

T en S gaan naar een Daltonschool. Daar zit hun zus ook en hun tweelingenbeleid staat me aan. Dat is dan weer iets wat voor mij vrij zwaar meeweegt. Het had voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen naar een andere school, maar dat is gelukkig niet nodig. L zit daar wel echt op haar plek in ieder geval. Ik hoop dat dat voor T en S ook zo gaat zijn.

Crump dat is wel heel vroeg. Als staan T en S doordeweeks ook zo vroeg op, maar dat komt omdat mijn man rond die tijd de douche aanzet. Dan zijn zij dus instant wakker. En ik nog liever even niet. :O ;)

T en S hebben vandaag hun plasdiploma gekregen. Als eerste van de groep van 17 peuters. Ze hebben de hele week allebei één ongelukje gehad en dat was voldoende voor een plasdiploma. Ik ben echt megatrots op hoe snel ze het hebben opgepakt. O+
Wat goed van T en S! En wat fijn dat ze het ook allebei zo goed oppakken. Lijkt me best lastig als een van de twee er meer moeite mee heeft eigenlijk.

Daar heb je inderdaad ook gelijk in. Het scheelt ook wel dat het over en weer gaat. Ze hebben steeds meer voor elkaar over. Als zus 1 een knuffel heeft die zus 2 graag wil dan willen ze die uit zichzelf gaat wel afgeven (dan mag beer bij zus logeren :D ).
pi_168089248
Haha razz, hoer voor Tas zijn fontanel. En die glote lollie. Da's iig beter dan dat je peuter door een café roept dat ze een GLOTE POEPP heeft.

Ai fr, das zachtvgezegd erg jammer :X
pi_168089538
Van een meisje dat panisch reageerde voor de wc of een potje naar een zindelijke grote meid met 1 ongelukje de laatste 3 dagen O+
Alleen poepen houd ze nu al 3 dagen in :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_168090805
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 21:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Haha razz, hoer voor Tas zijn fontanel. En die glote lollie. Da's iig beter dan dat je peuter door een café roept dat ze een GLOTE POEPP heeft.

Ai fr, das zachtvgezegd erg jammer :X
:D Mijn baby wordt wel snel groot, maar om hem nu al naar de hoeren te sturen :+
pi_168090819
Ohja en glote poep O+
pi_168090923
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 22:31 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

:D Mijn baby wordt wel snel groot, maar om hem nu al naar de hoeren te sturen :+
:D
pi_168091237
Hier was het: Mama ik heb een slakkie gemaakt MAAR HIJ ZIT NOG TUSSEN MIJN BILLUUUH. :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_168092049
Goffer, ik heb wel eens eerder iemand naar de hoeren gestuurd hier. Maar was alleen voor zijn fontanel, hoor.

Whahaha een slak tussen je billen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Roomsnoes op 13-01-2017 08:52:11 ]
pi_168096997
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 22:40 schreef Tally het volgende:
Hier was het: Mama ik heb een slakkie gemaakt MAAR HIJ ZIT NOG TUSSEN MIJN BILLUUUH. :')
_O-
pi_168097451
Tally en Room dan lig je toch helemaal in een deuk. _O-

T en S waren vanmorgen weer om 5:30 uur wakker. :O Ik neig er sterk naar om ze een slaaptrainer te geven voor hun 3e verjaardag. Dan mogen ze van mij best op hun kamer boekjes lezen enzo tot het 7 uur is, maar geen broertjes en zusjes wakker maken en al helemaal niet met een hele colonne toet toet auto's onze slaapkamer binnenvallen. :')
pi_168097488
GotC, wat een geluk dat de school een oplossing heeft gevonden voor de vele aanmeldingen en dat hij daar toch terecht kan!

Razz, heerlijk. _O- .

Nikki, wij hebben ook een soort van slaaptrainer: een bedlampje waarvan wij de kleur van het licht kunnen bepalen en een tijd instellen. Als het bedlampje groen is, mag I uit bed. Dat werkt nu al een paar weken heel goed (alleen deze week even niet, maar dat is een ander verhaal, zie hieronder.)

En alle naar schoolgaan verhalen, ik ben ook zo benieuwd hoe dat zal zijn. Ik vind het momenteel best een uitdaging met I en het kdv en haar behoeften en haar gedrag. Ze ging altijd met heel veel plezier en dat was een grote luxe, maar nu heeft ze huilbuien, wil ze bij ons op schoot wegkruipen als we haar wegbrengen. Ze is aan de ene kant heel erg aanhankelijk, en aan de andere kant heeft ze momenten dat ze zich heel erg verzet tegen dingen die moeten, van ons of van de leidsters van het kdv en in de omgang met vriendjes, 'het geven-en-nemen-idee'.

Ik heb zelf het idee dat het vriendinnetjes gedoe begin deze week een soort besef bij haar heeft gebracht van voorwaardelijkheid in sociale contact tegenover de onvoorwaardelijkheid die ze tot nu toe altijd heeft ervaren en dat ze heel erg onderzoekt wanneer zij wel haar zin kan doordrijven en wanneer zij zich moeten voegen naar de ander. Ze geeft ons onverwachte knuffels, zegt hoe ze ons mist als ze op het kdv is, staat 's ochtends om 6.00 naast mijn bed omdat ze wil knuffelen en het volgende moment wordt ze weer hysterisch omdat ze iets 'moet' (aan tafel zitten tijdens het eten bijv) en zij dat ineens niet wil.

Gisteren wilde ze heel graag haar oma bellen en het eerste wat ze zei was: 'Oma, S is mijn beste vriendinnetje. Maar S wilde niet meer mijn vriendinnetje zijn en nu weer wel. Gelukkig.'
Sorry, moet het echt weer even kwijt, het raakt me meer dan ik had gedacht, deze dingen. Zo'n klein hummeltje en zo bezig met hoe het allemaal werkt in de sociale omgang.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168097503
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 09:19 schreef _NIKKI_ het volgende:
Tally en Room dan lig je toch helemaal in een deuk. _O-

T en S waren vanmorgen weer om 5:30 uur wakker. :O Ik neig er sterk naar om ze een slaaptrainer te geven voor hun 3e verjaardag. Dan mogen ze van mij best op hun kamer boekjes lezen enzo tot het 7 uur is, maar geen broertjes en zusjes wakker maken en al helemaal niet met een hele colonne toet toet auto's onze slaapkamer binnenvallen. :')
Koop dan niet de Nijntje variant, want daar staat in het klokje naast een slapend Nijntje ook een wakkere Nijn en op mijn 'Nijntje slaapt nog, hè Stip', wordt steevast gewezen naar het wakkere Nijntje in de klok met 'Nee hoor mama, Nijntje is wakker!' :')

Meneer dook vanochtend meteen zn Duplo bak in, op zoek naar zijn nieuwe trein. Na wat gegraaf en vragen om zijn nieuwe trein bleek dat hij gedroomd had dat hij van Sinterklaas een stoomtrein had gekregen. O+ :D
pi_168097685
Het is ook sneu Franny, maar ook een hele belangrijke ontwikkeling die ze doormaakt. Ik had als peuter vlgs mij geen vriendinnetjes, niet echt. Twee meisjes op de peuterzaal waar ik wel eens over praatte (grote marleen en kleine marleen :') ) maar ik ging maar een paar uur per week en vond het vreselijk daar.

Toen ik op school kwam snapte ik nog niks van speeldates en vriendjes zijn enzo. Die ontwikkeling komt nu gewoon wat sneller denk ik.

(Ik weet uberhaupt nog heel goed een paar eerste herinneringen van school - en daar was echt niemand bij die t me na kon vertellen, dus ik weet het echt van mezelf :D ik vond t allemaal vrij verwarrend in t begin...)

Wij waren Melba gisteren kwijt toen we zelf naar bed gingen, we gingen even kijken en hem instoppen maar toen was zijn bed leeg :o lag ie dus bovenop de dekens op ons bed te slapen. Boef. O+ t zag er zo lief uit, kleine kruimel spread eagle in de breedte op t bed... Het was de hele avond al gedonder geweest met uit bed komen enzo maar het was de laatste keer echt stil gebleven :D
Kwak
pi_168098379
Hier hebben we een slaapwekker in de vorm van een schaapje. Hij werkt heel fijn hier en ze is zo enorm blij ermee. Ze beschouwt hem als een knuffel O+

Franny, dat is ook echt sneu :*

Kwak O+

Mijn bijna kleuter loopt de laatste tijd weg. Ik maak vooraf afspraken dat ze in de buurt moet blijven. Maar bijna elk uitje lijkt ze het te vergeten en rent ze er vandoor.
Gisteren klom ze een heuvel op. Ik riep haar terug en ze luisterde niet. Dus ook de heuvel opgegaan. Was ik haar kwijt. Ze was aan de andere kant naar beneden gerend en rende nogmaals weg toen ze mij zag.
Ik blijf de afspraken herhalen. Geef ook aan wat het mij doet als ik haar kwijt ben. Maar het heeft op dit moment geen effect.
Ik ben bijna in staat volgende keer de buggy mee te nemen zodat ze daar in kan als ze weer wegrent
pi_168098483
Herkenbaar, Omen. Ik ben I nu een keer in de Hema kwijtgeraakt, omdat ze ervandoor ging toen ik iets stond af te rekenen. Vond ik haar terug terwijl een medewerker zich inmiddels over haar had ontfermd. En ook in het theater toen we naar Peppa Pig waren, was ze er ineens vandoor toen we naderhand nog even wat gingen drinken daar. Stond ze uiteindelijk in de wc's bij een medewerker die zich ook alweer heel lief over haar had ontfermd. :@ . :D . Meestal weet ze mij zelf weer prima terug te vinden, dus eigenlijk zou ik dan het beste kunnen blijven staan waar ik ben, maar dat is gevoelsmatig niet te doen als je gewoon echt niet weet waar ze heen is gerend. Gelukkig raak ik in zo'n situatie niet snel in paniek maar pfff, een kleine hartverzakking krijg je wel. Een bijna kleuter tegen haar zin in een buggy stoppen, lijkt me overigens wel een uitdaging. :D . Ik maak nu wel afspraken over wanneer ze echt naast me moet blijven en vervolgens, als ze best even wat verder van me weg kan, tot hoe ver ze dan mag. Maar tegen onverwachte uitbraakneigingen is dat ook niet bestand. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168098559
Tally _O-
Melba het bed van je ouder ligt natuurlijk ook het lekkerst.
Gotc fijn van jullie 1e keus school
Franny dat is ook lastig om te zien bij je kind. Ze worstelt duidelijk maar gaat er veel van leren.

Hier geen schade volgens mij van sac d'r actie. Een wasmachine met handdoeken en de vloerverwarming wat hoger en weg was het water.
pi_168098742
Wow Nikki, je zindelijke peuters! _O_
Ik kan me goed voorstellen dat tweelingbeleid belangrijk is voor jullie, wat doen ze precies wat anders is?

Gelukkig maar FR!

Vanmiddag neemt mijn vrouw contact op met de schoolleidster van een Openbare school. Na die rondleiding nemen we de beslissing, de Christelijke op rolafstand van ons nieuwe huis of de Openbare op fietsafstand (maar logistiek een uitdaging tussen de winkels).

Vanmiddag komt er weer een verhuismannetje om een offerte te maken. Vertelde we tegen B dat die man dus komt vanmiddag 'Ik wil niet in een ander huis, we wonen toch hier? B.enamin en de mama's? Gekke mama's, hier staat mijn bed'
pi_168098774
Franny. Nu is mijn bijna kleuter gelukkig klein. Maar ik denk inderdaad niet dat te doen is :D
Maar ik was haar dus kwijt in het Kinderboekenmuseum. Toen vond ik haar in een hoekje. Ze was mij kwijt dus wachtte daar. Maar toen ik nogmaals de afspraken wilde doornemen rende ze ervandoor :(
Toen ben ik haar gaan halen en heb ik uitgelegd dat als ze echt weg blijft lopen dat we naar huis gaan, omdat ik haar echt niet kwijt wil raken.
Ook in winkels rent ze ervandoor inderdaad.
Nou ja. Ik blijf in ieder geval de afspraken herhalen totdat deze fase voorbij is

Fr. Gelukkig dat er geen schade is zeg
pi_168098816
Lastige fase. Ik heb geen echte weglopers tnt. Maar ik zou van te voren heel duidelijk zijn bij een leuk uitje. Loop je weg gaan we naar huis en dat dan ook doen.
pi_168099088
Bij echt weg lopen is het bij mij klaar kindjes die niet luisteren kunnen dan niet dat leuke ding doen dus we gaan nu naar huis hoe hard ze dan ook gillen
pi_168099627
Hier ook herkenbaar. Ik probeer het om te denken: ik doe mijn best bij hem te blijven ipv hij bij mij ;) Laatste keer waren we in de H&M, ik snap heel goed waarom hij daar weg liep, winkelen met mijn peuter moet je trachten te vermijden. Ik was wel erg geschrokken, dat hebben we besproken, hij vond dat ook naar merkte ik. Sindsdien ook niet meer gebeurd (maar omdat fokwet zal het vast snel weer gebeuren :') )
pi_168099802
L-e. Soms wil ik je zoenen hoor O+
Terugkijkend op gisteren had ik dat zo makkelijk kunnen doen. Zij vond die heuvel machtig interessant. En ik moest uiteindelijk toch die heuvel op. Beter had ik het meteen kunnen doen.
Is niet bij alle plekken mogelijk (in het Kinderboekenmuseum kunnen kinderen heel makkelijk door de kleinere openingen en moet ik vaak omlopen).
Maar bedankt in ieder geval voor jouw inzicht O+
  vrijdag 13 januari 2017 @ 13:27:23 #275
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_168102038
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 11:26 schreef L-E het volgende:
Hier ook herkenbaar. Ik probeer het om te denken: ik doe mijn best bij hem te blijven ipv hij bij mij ;) Laatste keer waren we in de H&M, ik snap heel goed waarom hij daar weg liep, winkelen met mijn peuter moet je trachten te vermijden. Ik was wel erg geschrokken, dat hebben we besproken, hij vond dat ook naar merkte ik. Sindsdien ook niet meer gebeurd (maar omdat fokwet zal het vast snel weer gebeuren :') )
Mijn bijna-kleuters denken ook zo :Y

"Mama, je moet goed op mij passen hoor, anders loop ik weg!"

(ik heb hier dan wel weer even een gesprekje gevoerd over eigen verantwoordelijkheid en zo)

Mijn meiden hebben ook nog niet echt een vriendinnetje. Een van mijn hartsvriendinnen heb ik zelf op de peuterspeelzaal leren kennen. Toen waren we 3. Later kwamen we ook bij elkaar in de klas op school. Ik ben bij mijn meiden wel benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen op school en met speelafspraakjes en zo.
pi_168102365
Ik spreek met de peuter van tevoren af hoe we het gaan doen en dat werkt eigenlijk best goed. Bijv met boodschappen: wil je in de kar of lopen? Ze wil altijd lopen. "Okee, dat is prima, maar dat kan alleen als je goed bij mij blijft en niet wegloopt. Kunnen we dat afspreken?" En dat gesprekje dan echt even op ooghoogte en niet tijdens het wandelen ofzo. Soms moet ik haar dan even later weer herinneren aan de afspraak, maar dat is dan ook alles. We bespreken dat soort dingen ook thuis, gewoon tussendoor, bijvoorbeeld aan de hand van een boekje of een tv-programma. Wat er kan gebeuren als je wegloopt, waarom het niet zo handig is om weg te lopen; de eigen (intrinsieke) motivatie activeren. Peuters zijn heel impulsief, maar ook erg slim en als je die wijsheid al een beetje gepord hebt, kun je die impulsiviteit vaak goed bespreekbaar maken op het moment zelf.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 13:49:20 #277
149959 SQ
snelle trees
pi_168102448
Hahaha, als ik dat soort dingen lees Wup, dan heb ik altijd het gevoel dat ik een soort woeste primaat gebaard heb _O- Die is echt nog niet voor rede vatbaar, hoe vaak ik het ook probeer :') Dan krijg ik "Ja! Sgoed!" terug. En dan rent ze keihard weg. Lachend.
Ach, ooit leren ze het wel, toch?
disclaimer
pi_168102583
Dat bedoel ik met thuis bespreken. Niet pas op het moment zelf. Neem aan dat jouw woeste primaat ook wel eens een boekje wil lezen of dat jullie samen zitten te kleien? Dat soort momentjes vind ik ideaal om het over de 'grote dingen des levens' te hebben :7
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:00:55 #279
149959 SQ
snelle trees
pi_168102694
Dan luistert ze echt totaal niet naar wat ik zeg. :D
disclaimer
pi_168102786
Ja, die gesprekjes voer ik ook wel en I neemt dat ook serieus en luistert dan goed. Maar juist daardoor, ook bijvoorbeeld met het slaan, is het voor haar extra verdrietig/frustrerend als het toch 'mis' gaat omdat ze dan zelf ook door heeft dat ze zich niet aan een afspraak heeft gehouden. Daarom probeer ik het ook niet teveel te doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168103792
Ik bespreek het ook altijd vooraf met haar. En het werkte een hele tijd ook echt redelijk en soms zelfs heel goed. Maar de laatste tijd echt totaal niet meer.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:55:16 #282
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_168103998
Ik heb mijn kinderen echt gedrilld wat betreft luisteren, handjes vasthouden en hoe te gedragen bij het oversteken. Tot in den treure herhaald wat ik van ze verwachtte, vooraf, in de auto en op het moment zelf. Oversteken met 3 peuters en 2 handen is een uitdaging zeg maar. Maar het heeft wel tot gevolg dat ze nu heel goed snappen wanneer het menens is. Driftbuien worden even opgeschort. Netjes aan de hand oversteken om je dan weer aan de overkant op de grond te laten vallen en zo :D

En hier net zoals Wup inderdaad. Echt weglopen doen ze niet echt.
pi_168104070
Maar hoe ga je van kleien en boekjes lezen naar een gesprek over weglopen?

Ik denk niet dat Lou op deze leeftijd iets heeft aan thuis bespreken over iets wat op dat moment (nog) niet aan de orde is. Dan knikt ze heel braaf 'ja', maar reproduceren een dag later? Nope.
Als Lou heeft besloten weg te rennen zijn haar oren gewoon met vakantie :')
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:59:01 #284
171422 LadyBlack
paint it black
pi_168104083
Oef, weer een hoop herkenbaarheid. Mijn altijd zo brave peutermeisje is de laatste tijd echt hondsbrutaal, maakt het zichzelf (en ons) regelmatig heel erg moeilijk door ineens Heul Belangrijke Regels te bedenken terwijl je al bezig bent, en stort dan in elkaar van verdriet, of ontsteekt in heftige woede :o

Het gaat helaas ook nog gepaard met 's avonds minder moe zijn, dus ik ben echt afgedraaid als ze eindelijk in bed ligt :')!

Gelukkig is ze ook extra knuffelig en hebben we eindelijk de langgedroomde gesprekjes over "ik vind jou zooooooo lief" "en ik vins jou ZOOOOOOO lief!" O+ *;
pi_168104850
Echt elke keer als ik op stap ga herhaal ik ook de regels. Vertel ik dat ze bij de stoep moet wachten. Dat ze bij mij in de buurt moet blijven en dat ze moet stoppen als ik stop roept.
We herhalen het ook samen. En toch. Momenteel rent ze regelmatig weg. Ik weet echt niet hoe ik haar nog meer moet drillen. En ik heb overigens ook niet het idee dat ik iets fout doe.
Ik heb meer het idee dat het komt door alle spanningen momenteel van naar het school gaan. :@

LB, :*
En die gesprekjes zijn zo geweldig. Hier ook regelmatig zulke gesprekken O+
pi_168104909
Hier doe ik het ook zoals Wup, als we bij de winkel zijn vragen of ze in de winkelwagen wil, of zelf wil lopen. Als ze zelf wil lopen en vervolgens de hort op gaat, moet ze alsnog in de wagen, ongeacht het protest.
Maar ik heb (nu nog) een hele brave peuter die vrolijk meesjokt en af en toe iets in de kar probeert te gooien, dus ik weet niet in hoeverre het nu ligt aan mijn aanpak :')
Het thuis bespreken doe ik niet, dat lijkt me (nog) niet productief.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_168105219
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:58 schreef Skittles het volgende:
Maar hoe ga je van kleien en boekjes lezen naar een gesprek over weglopen?

Ik denk niet dat Lou op deze leeftijd iets heeft aan thuis bespreken over iets wat op dat moment (nog) niet aan de orde is. Dan knikt ze heel braaf 'ja', maar reproduceren een dag later? Nope.
Als Lou heeft besloten weg te rennen zijn haar oren gewoon met vakantie :')
Gewoon, je zit samen en dan ga je kletsen. Het gaat er niet om je regels op te leggen, maar om samen te exploreren wat je vindt van een situatie. Weglopen is een voorbeeld, het kan ook gaan over gooien met je speelgoed of bedtijd. Hoe zou het zijn als we níet gingen slapen, wat zou peuter dan allemaal doen? Waarom moeten we soms gaan slapen? Is je bed warm? Vind je je pyjama mooi? Gewoon simpele vragen op z'n peuters, maar wel een manier voor peuter om de logica achter regels te ontdekken. (Vooropgesteld dat er een logica is, niet een omdat-ik-het-zeg.) Betekent niet dat ze diezelfde avond direct staat te springen om naar bed te mogen, maar er is een zaadje geplant en je weet beter op welke dingen je kunt inspringen.
pi_168108873
Hm, mijn kind is dan nog niet zo ver. Als wij gaan zitten om bijvoorbeeld te tekenen wil ze het alleen hebben over alle kleurtjes en wat ze aan het inkleuren is. Wat ik te vragen heb over de logica van afspraken, slaap of wat dan ook kan haar aan d'r reet roesten :')
pi_168109255
Maar je weet toch niet precies wat er in haar hoofd omgaat dan? Ik sta er vaak versteld van hoeveel ze oppikt of onthoudt van momenten dat ik het idee heb dat het langs haar heen gaat of dat het niet echt aankomt. Dat merk ik dan veel later ineens.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168109406
Wat er in haar hoofd omgaat weet ik niet, nee.
Laat ik het anders zeggen.. ik kom er met mijn gesprek niet tussendoor. Het gaat dan ongeveer zo:

"Zeg lieverd, hoe is.."
Kijk mama!! ROOD!! en blaaaauw. Kijk kijk! Konijn!
"Ja dat is erg mooi, maar..."
Blauw kleuren! Mama meekleuren, asseblief jij moet geel. Mamaaaa kleureeeeee. Jaaaa goedzo mama! Moooooi. Nu ik!!
"Oké, en hoe vindt..."
Waar isse kip??? Kiiiiiip. Mama zoeken? Mama zoeken kip?! Kijk, Ikke maak ballon. Grote ballooooon, kleine balloooooon. Kijk, mama! Nu jij!

Met lezen idem dito alleen dan wordt alles verteld wat ze ziet en haar interpretatie wat er gebeurt en gezegd wordt.
pi_168109446
Zou dat rond de 3 jaar komen, die gesprekjes? Annie is nog geen 2,5 en als ik het waag om tijdens kleuren / plakken / scheuren over iets te beginnen dan negeert ze dat of ze roept MAMA, IK PLAKKE! Zo van 'Je snapt toch zeker wel dat ik voor dat alledaagse gebabbel van jou geen tijd heb tijdens mijn superbelangrijke bezigheden :{w ' .

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2017 19:16:01 ]
  vrijdag 13 januari 2017 @ 19:19:14 #292
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168109562
Dat denk ik wel Razz, er zit nog best een verschil tussen net 2 en bijna 3 (en alles daar tussen) ze leren zo enorm veel als peuter!
KuikenGuppy
pi_168109665
Tijdens het kleuren zou ik ook niet een gesprekje over een heel ander onderwerp beginnen omdat ik haar lekker daarmee haar gang wil laten. Ik doe het meer tijdens het eten of bij het boekjes lezen in bed en dan zeg ik er soms ook expliciet bij dat ik haar iets wil vertellen of dat ik even over iets wil praten. I kan lang stil luisteren, ook bij het voorlezen, dat is al heel lang zo. Misschien zit daar een verschil in. Maar inderdaad kunnen een paar maanden ook al verschil maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168110563
Annie zit sowieso eigenlijk niet te wachten op gesprekjes op mijn initiatief. Like, ever :') .

Ze kan wel heel goed doen alsof ze slaapt. Vooral als papa toegeeft aan het KANNIESLAPE en haar naar beneden haalt }:| . Zie dit dan maar weer eens boven in bed te krijgen ( O+ ) :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 20:23:19 #295
149959 SQ
snelle trees
pi_168111205
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 20:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Annie zit sowieso eigenlijk niet te wachten op gesprekjes op mijn initiatief. Like, ever :') .

Ze kan wel heel goed doen alsof ze slaapt. Vooral als papa toegeeft aan het KANNIESLAPE en haar naar beneden haalt }:| . Zie dit dan maar weer eens boven in bed te krijgen ( O+ ) :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+
disclaimer
  vrijdag 13 januari 2017 @ 20:24:20 #296
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168111241
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2017 21:40 schreef Kyara het volgende:

[..]

Jazeker. Wij zijn gegaan voor een kleine school. Regulier onderwijs. Op jenaplan/dalton/montessori etc zou hij echt verzuipen. Ik wilde echt een veilige plek voor hem. Deze school voelde goed. En bij ons was het tweelingbeleid natuurlijk ook nog een factor. Maar ook de instelling van de school daarin, namelijk geen beleid maar kijken naar de kinderen, kon ik ook wel doortrekken naar hun algehele visie. Een maand of 2 voordat hij echt naar school ging heb ik een gesprek aangevraagd met de IB-er om mijn zorgen op tafel te leggen. Dat heeft er voor gezorgd dat ze hem uiteindelijk bij een andere juf geplaatst hebben (goede keuze). Maar bij ons speelde ook een praktische kant mee, namelijk een niet zindelijk kind.
Wij gaan zowel bij een montessori kijken als bij een hele kleine school. En ook nog een of andere school die heel goed zegt te scoren qua prestaties en veel structuur biedt. Maar die spreekt me het minste aan. Ben bang dat de nadruk teveel ligt op presteren met dingen die ze zeggen zoals: "het maximale uit het kind halen". Qua montesorri denk ik soms ook dat het misschien te vrij is idd. Aan de andere kant doet Lucas de dingen op zijn tempo en zijn manier en heb ik het idee dat forceren averechts werkt. En volgens mij is de montessorischool hier ook niet zo groot. Nou ja, we gaan het zien.

Veilige plek is idd wel het belangrijkste maar dat is zo moeilijk in te schatten vind ik. Dat is ook weer afhankelijk van bv de andere kindjes en hoe je zelf in de groep ligt en hoe leraren omgaan met pesten ed.

Dat kijken naar de kinderen lees ik hier eigenlijk op elke site terug. Dus dat wordt gewoon goed doorvragen op welke wijze ze dat doen en hoe ze kinderen begeleiden die een wat ingewikkeldere gebruiksaanwijzing hebben.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_168111359
Razz O+
pi_168111450
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 20:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Annie zit sowieso eigenlijk niet te wachten op gesprekjes op mijn initiatief. Like, ever :') .

Ze kan wel heel goed doen alsof ze slaapt. Vooral als papa toegeeft aan het KANNIESLAPE en haar naar beneden haalt }:| . Zie dit dan maar weer eens boven in bed te krijgen ( O+ ) :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+ zo lief! Doet mijnes nu ook. Inclusief :Z

En weglopen is hier ook herkenbaar }:| stond zo laatst in de supermarkt bij de kassa met een peuter onder m'n ene arm, tas in de andere, pinpas in m'n mond en zo moeizaam alle producten bij elkaar te sprokkelen 8)7 gesprek helpt me hierbij ook niet. Krijg een keurige JA, maar zodra ze die verrekte kinderhoek in de gaten krijgt (of weegschaal voor het fruit. Of chips. Of koekjes. Of ranja. Of vul maar in) is ze d'r weer vandoor :')
  vrijdag 13 januari 2017 @ 20:38:58 #299
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_168111675
Hahaha razz O+
En slak tussen de billen _O-
Inclusief mental image van SQ haar primaat en de prachtige conversaties van skittles :+ Ik heb weer gelachen!

Weglopen doet hij hier gelukkig weinig maar echt al gesprekken aangaan over heel serieuze dingen kan hier ook nog niet. Hij is snel afgeleid en begint dan over iets anders. Ben al blij als ik een serieus gesprekje kan afronden als hij iets gedaan heeft dat niet mag. Meestal begint hij namelijk drie keer over zijn sokken die hij heeft uitgetrokken :')
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  vrijdag 13 januari 2017 @ 20:47:20 #300
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_168111977
_O- _O_ jullie peuters O+ .

Annie onder haar dekentje, wat gewiekst :D .

Gesprekjes, nee, dat kan Frans ook niet.
'Frans, wat ben je aan het doen?'
'Bijten 8-) *) '
'Frans, wat mag jij niet doen?'
'Bijten :o ;( , solly mama'
'Frans, wat ben je aan het doen?'
'Bijten :+ '

Hebben jullie ook sneeuw gezien vandaag? Hier wel een cm of 10, maar dat was hem net te veel. Hij kon niet handig lopen. De slee was wel gaaf 8-) .

Weglopen doet Frans ook wel, behalve de weg op. We wonen ook aan eem drukke doorgaande weg, dus dat zal er wel als gewoonte in zitten.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 20:48:11 #301
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_168112009
En dicht
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')