abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169119603
registreer om deze reclame te verbergen
Van de abrahamitische geloven is de islam het jongst. Het jodendom was eerst, daarna kwam Jezus als zoon van een joodse vader zijn boodschap van God overbrengen aan de mensenpopulatie en een tijd later inderdaad kwam Mohammed als profeet het woord van God verkondigen.

Deze laatste zei dat alle andere geloven en profeten (in dat geval ook Jezus) het woord van God verkeerd interpreteerden en daardoor op een verkeerd pad waren gebracht.

Ik denk dat de woorden van Mohammed en de overtuigingskracht waarmee zijn visie op de woorden van God werden geïnterpreteerd, nog steeds erg leeft bij de hedendaagse moslims. Vooral omdat het zo'n jonge interpretatie is van het woord van God en de andere twee interpretaties ouderwets werden bevonden. Of gewoon niet spoorden met de geachte beleving van het woord van God volgens Mohammed.

Daarnaast kan het prima zijn dat de interpretatie van oorsprong beslag legt op de omgeving waar Mohammed verkeerde toen hij het woord van God aanhoorde en hierin de statuten van de islam vastlegde. In een droge omgeving met weinig water heb je a) je voorraden op orde te houden, b) huis en haard te beschermen, c) zorgen voor familie. Verder, indien veel concurrentie, ook je gezin aan bepaalde regels te laten houden.

De radicalisatie van moslims is mijns inziens te danken aan de herinterpretatie van imams in de interpretatie van Mohammed. Deze interpretaties zijn dan weer te danken aan de omgeving waar de imams zich bevinden, in cohesie met mogelijke manipulatie of beïnvloeding van geproefde macht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 24 februari 2017 @ 20:03:55 #177
224960 highender
Travellin' Light
pi_169123170
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 16:40 schreef Sigaartje het volgende:
Dat heb ik altijd al van dat drietal gevonden.
Pa, zoon en die geest bedoel je?
pi_169123587
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 20:03 schreef highender het volgende:

[..]

Pa, zoon en die geest bedoel je?
Ik heb het over Fok!ker Molurus. Daar lopen er drie van rond. Ze zeggen alle drie hetzelfde en ze vertonen alle drie hetzelfde gedrag. :{
Ik vind mijn buurman een toffe peer
pi_169128574
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 16:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Het punt is dat ex-moslims uit hun eigen land vluchten omdat hun geloofsgenoten hen dood willen. Dus als je moslim bent en gaat twijfelen over het voorgekauwde geloof, dan denk je wel drie keer na voor je er iets van laat merken. Voor je het weet sta je als afvallige te boek en ben je vogelvrij.
Zo'n clausule ken ik niet in een andere godsdienst. De excommunicatie van de katholieke kerk sluit iemand buiten de kerk, maar verklaart zo iemand niet vogelvrij.

Dit staat geheel los van moslims die voor oorlog vluchten of om welke andere reden dan ook.
Ex-moslims vluchten hun eigen land uit omdat ze niet voldoen aan de verwachtingen van de extremistische moslims, hetzelfde met andere groepen moslims die vervolgd worden door de extremistische moslims zoals IS omdat ze niet voldoen aan hun normen, in dat opzicht is er totaal geen verschil tussen de vluchtende afvallige en vluchtende praktiserende moslim, beiden worden ze vervolgd omdat hun levensstijl niet wordt gewaardeerd door de extremisten. Miljoenen moslims zijn gevlucht van IS naar de door Assad gecontroleerde gebieden, de grootste aanstichter van het geweld, dus ga alsjeblieft niet zeggen dat er een verschil is tussen de afvallige moslim die vlucht voor zijn leven en de praktiserende moslim die vlucht voor zijn leven wanneer het gaat om een voorbeeld als IS. De enige reden waarom een excommunicatie bij het Vaticaan niet betekent dat je vogelvrij bent verklaard is omdat de macht van de Kerk flink is afgenomen. Eeuwen terug was dat toch wel even anders, de Heksenjachten en Galileo zijn bekende voorbeelden van een excommunicatie alvorens ze afvallig werden verklaard en geëxecuteerd. Als je punt is dat het in de moderne tijdperk weinig tot niet meer voorkomt, prima, kan ik in meegaan, maar dat het geen vergelijkbare clausule heeft (gehad) is historisch en feitelijk onjuist.

quote:
Je haalt dingen door elkaar.
Het punt is dat men in de islam gelooft dat de Koran onveranderlijk is (zelfs dat er een in steen gehouwen versie in het paradijs is, het origineel waarvan de rest een kopie is). Het hele idee dat het niet veranderd of gewijzigd kan worden is de basis van het geloof, daarom zijn afvalligen en anders gelovigen voor hen zo gevaarlijk dat ze dood moeten.
Ik vermoed toch eerder dat jij dingen door elkaar aan het halen bent, hoewel het klopt dat de moslims geloven dat de Koran het onveranderlijke woord van Allah is, gaat dat niet op voor interpretaties en nieuwe uitdagingen. Een menig bekend voorbeeld is dat televisies door de Saudische geleerden werden weggezet als demonische instrumenten toen ze gingen inzien dat het juist een krachtig medium is om hun boodschap te verspreiden werd het massaal ingezet, waarmee ook de houding van de geleerden compleet veranderde tov internet, televisie en radio. De Koran en het woord van God daarin was niet veranderd, de houding en interpretatie van de geleerden was daarin compleet veranderd.

quote:
Het is extreem-conservatief, op alle fronten, dat ligt al aan de wortel ervan: Mohammed vond dat zijn volk veel te progressief was, met de islam, het onderwerpen probeerde hij dit al tegen te gaan.
Kan je een voorbeeld noemen waaruit blijkt dat Mohammed vond dat zijn volk veel te progressief was en dat juist probeerde tegen te gaan, integendeel. Ik ben geneigd om juist het tegenovergestelde te beweren. Zaken die we vandaag de dag juist bestempelen als fundamentele gelijke rechten voor de vrouw, zoals erf en kiesrecht bestond al onder de Arabieren en moslims duizenden jaren voordat het überhaupt mogelijk was in het Westen. Tot ongeveer een eeuw of twee geleden was dat niet mogelijk in het Westen voor een vrouw. Dat een problematische hoeveelheid van de tribale Arabieren en in bredere zin moslims zoals in Afghanistan en Pakistan zich er niet aan houden is een ding, maar Mohammed zelf heeft zich altijd fel uitgesproken tegen bijvoorbeeld uithuwelijking van de vrouw of het toepassen van geweld.

quote:
De grote bloeiperiode van de islam met zijn wetenschappers en filosofen is voor zover ik kan zien niet iets waar de huidige moslims trots op zijn. Mogelijk omdat zij de islam wilden veranderen.
Een beweging die alles wat verandering wil buiten de deur zet, zet alle vooruitgang buiten de deur. Verandering en islam kunnen vanuit de aard van de islam niet door één deur. Dat is duidelijk te zien bij verschillende stromingen binnen de islam die onderling oorlog voeren om "de ware islam".
Ook hierin ben ik geneigd je tegen te spreken, de stroming in de Islam om moslims en niet-moslims "de ware Islam" op te leggen is een relatief nieuwe stroming in de Islam en is vooral in haar huidige vorm twee eeuwen geleden geboren met het Wahabisme. Het zal je niet lukken om een conservatievere en radicalere vorm van de Islam te vinden onder de huidige Islamitische groeperingen dan de Wahabieten. Tussen de 4 traditionele soennitische stromingen is fysieke strijd tot aan oorlog ongehoord en respecteren elkaar en leven in vrede met elkaar. Zelfs de Wahabieten van Saud hadden relatief goede banden met Sjietisch Iran tot de Islamitische revolutie uitbrak en beiden religie met politiek hadden gemengd en lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan. Sinds het begin van het conflict tussen de Sjieten en Soennieten is het meer politiek dan theologisch van aard. Verder zijn Afghanen, Iraniërs, Turken en zelfs Arabieren vol lof over een Averroes, Avicenna, Ibn Khaldun etc. Buiten wederom de Wahabieten zal je weinig moslims tegenkomen die consistent op basis van theologische argumenten tegen de genoemde namen is, namen die een grote rol hebben gespeeld voor zowel vooruitgang in de Islamitische als Westerse wereld.

quote:
Daar tegenover staat de Joodse cultuur van lernen, van voortdurend zoeken en studeren. Dat is overgenomen door de Christenen, waarbij de protestanten erge twijfelaars blijken te zijn, die zich voortdurend belaagd zien door ongeloof, heidendom en ander kwaad. De twijfel is niet erg, want de ware gelovige die twijfelt zal op zoek gaan en steeds weer God vinden. "Onderzoek alles, behoud het goede".
Om heel eerlijk te zijn verbaast het mij dat je de christenen zo een inherente cultuur toeschrijft, maar het onthoudt van de moslims, een case kan gemaakt worden waarbij het de moslims zijn die of de christelijke cultuur mede hebben gevormd of hebben bijgedragen, zeker als je de invloeden en totstandkoming er op na slaat:

i56as4.png

Meer...

quote:
Het zijn twee verschillende culturen, maar als ik het verkeerd zie: waar roept de Koran op tot onderzoek, tot zelf nadenken, tot individualiteit?
Ook dit verbaast mij weer, er zijn talloze referenties in de Koran die hiertoe aansporen:

quote:
8:22. The worst of animals to God are the deaf and dumb—those who do not reason.
quote:
44. Or do you assume that most of them hear or understand? They are just like cattle, but even more errant in their way.
quote:
36. And do not occupy yourself with what you have no knowledge of. The hearing, and the sight, and the brains—all these will be questioned.
quote:
170. And when it is said to them, “Follow what God has revealed,” they say, “We will follow what we found our ancestors following.” Even if their ancestors understood nothing, and were not guided?
quote:
28. And when they commit an indecency, they say, “We found our parents doing this, and God has commanded us to do it.” Say, “God does not command indecencies. Are you attributing to God what you do not know?”
quote:
And He lays abomination upon those who do not reason. (10:100)
quote:
Are those who know equal to those who know not?’

[al-Zumar 39:9]
En natuurlijk de Hadiths, uitspraken van Mohammed die daarover gaan:

quote:
1381. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, “Allah makes the way to Jannah easy for him who treads the path in search of knowledge.”
[Muslim].
quote:
1384. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, “The world, with all that it contains, is accursed except for the remembrance of Allah that which pleases Allah; and the religious scholars and seekers of knowledge.”
[At-Tirmidhi].
quote:
1387. Abu Umamah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, “The superiority of the learned over the devout worshipper is like my superiority over the most inferior amongst you (in good deeds).” He went on to say, “Allah, His angels, the dwellers of the heaven and the earth, and even the ant in its hole and the fish (in water) supplicate in favour of those who teach people knowledge.”
[At-Tirmidhi].
quote:
The Prophet Muhammad (peace be upon him) said: "The seeking of knowledge is obligatory for every Muslim." - Al-Tirmidhi, Hadith 74
quote:
The Prophet Muhammad (peace be upon him) said: “One who treads a path in search of knowledge has his path to Paradise made easy by God…” - Riyadh us-Saleheen, 245
etc etc
  dinsdag 28 februari 2017 @ 06:54:18 #180
452293 Bwoek
Fietsen lopen als een trein
pi_169193485
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 00:12 schreef Triggershot het volgende:

Ook dit verbaast mij weer, er zijn talloze referenties in de Koran die hiertoe aansporen:

Aansporen tot kennis waarvan?
Dat stukje wat je net post uit Al-Furqan waarin ongelovigen vergeleken worden met domme stukken vee, dat zie jij serieus als het bewijs dat de islam individualiteit en onderzoek aanmoedigt?

Laten we niet doen alsof de Koran seculiere wijsheid zo hoog aanprijst, de "kennis" in die stukken gaat over kennis van de islam en anderen kunnen informeren over de islam. "Whoever acquires knowledge by which the pleasure of Allah is sought, but he only acquires it for the purpose of worldly gain, will not smell the fragrance of Paradise on the Day of Resurrection.” (Sunan Ibn e Majah, Book of Sunnah, Hadith no 253)
In the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.
  donderdag 2 maart 2017 @ 19:25:15 #181
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_169247231
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 16:32 schreef FoppeBoppe1986 het volgende:

[..]

Ook dit is weer een drogreden. Misschien dat die clubjes dat vinden, maar andere moslims vinden dit juist weer niet. Zij nemen de islam ook serieus, maar citeren liever andere teksten. Vrede en liefdevolle teksten.
In alle heilige boeken staan goed en kwade zaken, en de mens die van naturen kwaad wil zal kwade teksten citeren en mensen die van naturen goed willen doen citeren de liefdevolle teksten.
Liefdevolle teksten in de koran? Er zijn inderdaad enkele verzen die je met enige goede zin tolerant kunt noemen, dan is er echter de werkwijze van abrogatie (arabisch naskh) die de tolerante verzen laat vervallen.
Er zijn zoveel imams die oproepen tot verdelgen en/of onderwerpen van niet-moslims. Of zouden al die imams geen studie gevolgd hebben over islam?
http://www.torontosun.com(...)-under-investigation
http://www.gazetaexpress.(...)of-terrorism-172172/
enz enz
pi_169254007
quote:
Hoe zit het met de mihna eigenlijk? heb jij daar goede Nederlandse bronnen voor? Ik ga dat volgende week vragen aan de lokale Imam hier
  vrijdag 3 maart 2017 @ 20:28:32 #183
463668 MrRatio
pi_169270502
Uitspraak 1 van Triggershot
" Het zal je niet lukken om een conservatievere en radicalere vorm van de Islam te vinden onder de huidige Islamitische groeperingen dan de Wahabieten."

De Deobandi-afsplitsingen waaronder Al-Qaida doen aardig mee.
Boko Haram en Al Shabab zijn nog radicaler in gedrag dan de huidige Wahabieten.
Daarnaast nog allerlei enge Sjiietische clubjes zoals die nu in Iran te vinden zijn.

Gelukt!

Uitspraak 2 van Triggershot
"Dat een problematische hoeveelheid van de tribale Arabieren en in bredere zin moslims zoals in Afghanistan en Pakistan zich er niet aan houden is een ding, maar Mohammed zelf heeft zich altijd fel uitgesproken tegen bijvoorbeeld uithuwelijking van de vrouw of het toepassen van geweld. "
Waarom liet Mohammed dan vrouwen naar hem uithuwelijken?
Mohammed tegen het toepassen van geweld? Er zijn inderdaad een hoop Nederlanders die zich dat laten wijsmaken.
De slachting van de oase Khaybar is dat van een roversbende die onschuldigen overvalt, de mannen onthooft, de vrouwen en kinderen tot slaaf maakt.
pi_169434453
Hierom:
islam-religion-of-peace.png
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 11 maart 2017 @ 19:33:21 #185
463668 MrRatio
pi_169438819
Triggershot probeert de islam weg te zetten als iets nobels die aanzet tot kennisvermeerdering.
8:22 is het eerste citaat uit de koran.

8:20 O you who have believed, obey Allah and His Messenger and do not turn from him while you hear
8:21 And do not be like those who say, "We have heard," while they do not hear
en de al eerder genoemde 8:22 Indeed, the worst of living creatures in the sight of Allah are the deaf and dumb who do not use reason

Soera 8 gaat over oorlogsbuit. Kan iemand met verstand van de bijbel mij een soortgelijk gedeelte aanwijzen, waarin Christenen uitleg krijgen over hoe oorlogsbuit te verdelen?
8:22 is een haatvers. Ik ben zelf geen moslim, wel de slechtste der dieren omdat ik geen islam wil aanhangen.

25:44 44. Denkt gij dat de meesten hunner horen of begrijpen? Zij zijn slechts als vee - neen, zij zijn verder afgedwaald.
Weer een haatvers, ik ben afgedwaald vee.

10:100 100. Doch geen ziel kan geloven zonder verlof van Allah. En Hij werpt onreinheid over degenen die hun verstand niet gebruiken.
Dus ik ben onrein? Weer een haatvers.

Waarom is islam zo haatdragend en vol geweld? Door dit soort haatverzen EN de devote moslims die deze minachting tegenover ongelovigen praktisch invullen.
pi_169453282
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 19:33 schreef MrRatio het volgende:
Triggershot probeert de islam weg te zetten als iets nobels die aanzet tot kennisvermeerdering.
8:22 is het eerste citaat uit de koran.

8:20 O you who have believed, obey Allah and His Messenger and do not turn from him while you hear
8:21 And do not be like those who say, "We have heard," while they do not hear
en de al eerder genoemde 8:22 Indeed, the worst of living creatures in the sight of Allah are the deaf and dumb who do not use reason

Soera 8 gaat over oorlogsbuit. Kan iemand met verstand van de bijbel mij een soortgelijk gedeelte aanwijzen, waarin Christenen uitleg krijgen over hoe oorlogsbuit te verdelen?
8:22 is een haatvers. Ik ben zelf geen moslim, wel de slechtste der dieren omdat ik geen islam wil aanhangen.

25:44 44. Denkt gij dat de meesten hunner horen of begrijpen? Zij zijn slechts als vee - neen, zij zijn verder afgedwaald.
Weer een haatvers, ik ben afgedwaald vee.

10:100 100. Doch geen ziel kan geloven zonder verlof van Allah. En Hij werpt onreinheid over degenen die hun verstand niet gebruiken.
Dus ik ben onrein? Weer een haatvers.

Waarom is islam zo haatdragend en vol geweld? Door dit soort haatverzen EN de devote moslims die deze minachting tegenover ongelovigen praktisch invullen.
Waarom plaats je koranteksten neer zonder context? Wat een domheid.
He who has nothing to die for, has nothing to live for.
  zondag 12 maart 2017 @ 09:14:41 #187
463668 MrRatio
pi_169454521
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 02:46 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Waarom plaats je koranteksten neer zonder context? Wat een domheid.
De context blijkt al uit de verzen zelf. En daarbij komen we meteen bij een andere oorzaak van de gewelddadigheid van de islam-beoefenaars. Namelijk dat de bad guys kunnen vertrouwen op de steun van hun andere broeders en zusters die er alles aan zullen doen om de reputatie van islam te beschermen, inclusief jokken, verdraaien, negeren en een stukje geestelijke luiheid om zelf niet te durven onderzoeken naar de duistere kanten van islam.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 07:18:39 #188
466223 AnInconvenientTruth
Laten we het civiel houden
pi_169670494
MrRatio, ben zelf sinds kort begonnen met het lezen van de Koran.

Heb Al-Fatihah al gelezen en Al-Baqarah (nog maar 112 te gaan, yippie!)

Zitten al versen in waarvan mijn tenen gaan krommen.

Kleine selectie.

Deze betreft de Al-Fatihah (hoofdstuk 1 toch?)

96. And verily, you will find them (the Jews) the greediest of mankind for life and (even greedier) than those who - ascribe partners to Allah (and do not believe in Resurrection - Magians, pagans, and idolaters, etc.). Everyone of them wishes that he could be given a life of a thousand years. But the grant of such life will not save him even a little from (due) punishment. And Allah is All-Seer of what they do.

Dus alle Joden zijn gierig, en het maakt niet uit hoe lang je leeft als je dood gaat ben je de sjaak.

173. He has forbidden you only the Maytatah (dead animals), and blood, and the flesh of swine, and that which is slaughtered as a scrifice for others than Allah (or has been slaughtered for idols, etc., on which Allah's Name has not been mentioned while slaughtering). But if one is forced by necessity without wilful disobedience nor transgressing due limits, then there is no sin on him. Truly, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

Geen varkensvlees, oke. Joden hebben dit ook. Is dit het stukje over het ritueel slachten van dieren anders mag je ze niet eten?

174. Verily, those who conceal what Allah has sent down of the Book, and purchase a small gain therewith (of worldly things), they eat into their bellies nothing but fire. Allah will not speak to them on the Day of Resurrection, nor purify them, and theirs will be a painful torment.

Lees ik het correct dat als je niet alles gelooft wat Allah zegt dat je eeuwige verdoemenis te wachten staat?

178. O you who believe! Al-Qisas (the Law of Equality in punishment) is prescribed for you in case of murder: the free for the free, the slave for the slave, and the female for the female. But if the killer is forgiven by the brother (or the relatives, etc.) of the killed against blood money, then adhering to it with fairness and payment of the blood money, to the heir should be made in fairness. This is an alleviation and a mercy from your Lord. So after this whoever transgresses the limits (i.e. kills the killer after taking the blood money), he shall have a painful torment.

Oog om oog, tand om tand. Totdat je iemand afkoopt.

190. And fight in the Way of Allah those who fight you, but transgress not the limits. Truly, Allah likes not the transgressors. [This Verse is the first one that was revealed in connection with Jihad, but it was supplemented by another (V.9:36)].
191. And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah is worse than killing. And fight not with them at Al-Masjid-al-Haram (the sanctuary at Makkah), unless they (first) fight you there. But if they attack you, then kill them. Such is the recompense of the disbelievers.
192. But if they cease, then Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.
193. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and worshipping of others along with Allah) and (all and every kind of) worship is for Allah (Alone). But if they cease, let there be no transgression except against Az-Zalimun (the polytheists, and wrong-doers, etc.)
194. The sacred month is for the sacred month, and for the prohibited things, there is the Law of Equality (Qisas). Then whoever transgresses the prohibition against you, you transgress likewise against him. And fear Allah, and know that Allah is with Al-Muttaqun (the pious - see V.2:2) .

Beetje schizo om eerlijk te zijn. Vecht binnen de kaders, behalve als het niet binnen de kaders valt en dood ze waar ze ook vind (behalve in Mecca) maar daar mag ze ook doden als ze gaan vechten. Als ze stoppen, stop jij ook maar vecht wel zolang er nog ongelovige zijn.

Lees ik het zo goed?

216. Fighting* (holy fighting in Allah's Cause) is ordained for you (Muslims) though you dislike it, and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not kno
217. They ask you concerning fighting in the Sacred Months (i.e. 1st, 7th, 11th and 12th months of the Islamic calendar). Say, "Fighting therein is a great (transgression) but a greater (transgression) with Allah is to prevent mankind from following the Way of Allah, to disbelieve in Him, to prevent access to Al-Masjid-al-Haram (at Makkah), and to drive out its inhabitants, and Al-Fitnah is worse than killing. And they will never cease fighting you until they turn you back from your religion (Islamic Monotheism) if they can. And whosoever of you turns back from his religion and dies as a disbeliever, then his deeds will be lost in this life and in the Hereafter, and they will be the dwellers of the Fire. They will abide therein forever."

Dus ook al vind je het niet leuk om te vechten, ga toch maar vechten omdat Allah wilt dat je vecht? Vecht niet in de heilige maanden maar erger dan vechten in de heilige maanden is dat de mensheid niet Allah volgt.

278. O you who believe! Be afraid of Allah and give up what remains (due to you) from Riba (usury) (from now onward), if you are (really) believers.
279. And if you do not do it, then take a notice of war from Allah and His Messenger but if you repent, you shall have your capital sums. Deal not unjustly (by asking more than your capital sums), and you shall not be dealt with unjustly (by receiving less than your capital sums).

Moet ik dit lezen als een soort afkoping?

Kan zijn dat ik fouten heb gemaakt maar zoals je ziet leest het niet echt makkelijk. Maar zo interpreteer ik de verzen.
  woensdag 22 maart 2017 @ 20:30:17 #189
463668 MrRatio
pi_169707609
Goed bezig, de meeste mensen hebben een mening gevormd over de koran zonder deze te lezen.
De rode draad lijkt te zijn dat Mohammed eerst vriendjes met de Joden wilde worden en daardoor allerlei Joodse gewoontes overnam zoals het mijden van varkensvlees, en ritueel slachten. Daarna wilden de Joden niet bij de club van Mohammed, waarna Mohammed Joden ging haten en vervolgen.

Soera 1 is het gebed wat meerdere malen per dag uitgesproken wordt. Een veelvoorkomende uitleg is: lijdt mij op het goede pad, niet op het pad van de dwalenden ("Christenen") en ook niet op het pad van de vervloekten("Joden").

In modern Nederlands: niet integreren! Blijf op het goed pad, het pad voor moslims.
Ook iets wat terugkomt in andere verzen: geen vriendschappen met ongelovigen. Best wel een arrogante omschrijving, ongelovige. Het zegt eigenlijk dat een niet-moslim geen geloof kan hebben. Andersgelovig is toleranter.

Wat ook opvalt is dat veel van de verzen in de tegenwoordig toekomende tijd geschreven zijn:
zoals: 193. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and worshipping of others along with Allah) and (all and every kind of) worship is for Allah (Alone).

De Bijbel heeft ook gewelddadige passages, meestal zijn die in de verleden tijd geschreven en beperken zich tot een bepaald gebied, tot een bepaalde stam in een beperkte tijd. De formuleringen in de koran zijn met een open einde, makkelijk op te vatten als voor de hele wereld tegen alle niet-moslims.

Het rechtssystteem volgens islam is inderdaad bizar. De meest strenge straffen zijn gezet op onislamitisch gedrag, strenger dan moord, waarvoor een bloedgeld regeling met de familie mogelijk is. Belediging van allah kent alleen de doodstraf, zonder afkoopmogelijkheid.

Al-Baqara betekent 'de koe' in het Arabisch, maar wat dat op gebaseerd is?

En het zijn niet alleen woorden:
http://www.westmonster.co(...)ntil-after-election/
  woensdag 22 maart 2017 @ 21:37:16 #190
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169710191
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:30 schreef MrRatio het volgende:
Soera 1 is het gebed wat meerdere malen per dag uitgesproken wordt. Een veelvoorkomende uitleg is: lijdt mij op het goede pad, niet op het pad van de dwalenden ("Christenen") en ook niet op het pad van de vervloekten("Joden").
Het is leid, maar de spelfout heeft binnen de context ook wel wat.
pi_169710545
De ervaring vormt de mens en aan de andere kant speelt de intolerantie op de vrije interpretatie van de teksten in de heilige boeken van het geloof hierin een belangrijke rol.

Deze zelfde houding zien wij ook terug in verkiezingstijden. Ook in Nederland speelt dit een belangrijke rol. Ik zie bijvoorbeeld dat kiezers die hun mening openlijk geven over hun keuze op en bepaalde politieke partij soms geweerd, gediscrimineerd, uitgesloten of gepest worden.

Racisme en discriminatie is ook een vorm van haat gericht op anderen dat door de slachtoffers ervaren wordt als een vorm van psychisch geweld. Wat dus een gevoel van minderwaardigheid, disrespect, neerslachtigheid, machteloosheid, afwijzing en daarnaast destructief gedrag veroorzaakt. Wat dan uiteindelijk kan resulteren tot gewelddadig gedrag.

'Ik uzelf, zo kent u de mens.'

[ Bericht 2% gewijzigd door Begripvol op 22-03-2017 22:06:50 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  woensdag 22 maart 2017 @ 22:32:14 #192
463668 MrRatio
pi_169711980
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is leid, maar de spelfout heeft binnen de context ook wel wat.
Klopt, korte ei.
Ik hoop dat het niet afgeleid heeft van de inhoud.
pi_169735102
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 07:18 schreef AnInconvenientTruth het volgende:
MrRatio, ben zelf sinds kort begonnen met het lezen van de Koran.
...
Kan zijn dat ik fouten heb gemaakt maar zoals je ziet leest het niet echt makkelijk. Maar zo interpreteer ik de verzen.
Misschien gek maar waarom onderzoek je niet hoe moslims die verzen doorgaans interpreteren?
pi_169735321
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 23:15 schreef CaanBarzini het volgende:

[..]

Misschien gek maar waarom onderzoek je niet hoe moslims die verzen doorgaans interpreteren?
Cognitieve dissonantie
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 23 maart 2017 @ 23:23:24 #195
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169735501
quote:

[..]

Je zou de vertaling van G. Puin er ook eens naast moeten leggen.
pi_169735762
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 23:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie
Dat bestrijd je toch juist door het perspectief van de moslims tot je te nemen?
pi_169736091
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 23:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je zou de vertaling van G. Puin er ook eens naast moeten leggen.
Ik zou zeggen hoe meer bronnen hoe beter maar als ik wikipedia pak dan ben ik niet direct enthousiast over zijn werk als ik dit lees.

quote:
My idea is that the Koran is a kind of cocktail of texts that were not all understood even at the time of Muhammad. Many of them may even be a hundred years older than Islam itself. Even within the Islamic traditions there is a huge body of contradictory information, including a significant Christian substrate; one can derive a whole Islamic anti-history from them if one wants.

The Koran claims for itself that it is 'mubeen,' or 'clear,' but if you look at it, you will notice that every fifth sentence or so simply doesn't make sense. Many Muslims—and Orientalists—will tell you otherwise, of course, but the fact is that a fifth of the Koranic text is just incomprehensible. This is what has caused the traditional anxiety regarding translation. If the Koran is not comprehensible—if it can't even be understood in Arabic—then it's not translatable. People fear that. And since the Koran claims repeatedly to be clear but obviously is not—as even speakers of Arabic will tell you—there is a contradiction. Something else must be going on.
Klinkt een beetje als dat de achtergestelde moslims het natuurlijk nooit beter kunnen begrijpen dan de verlichte westerling. Puin kan het niet begrijpen dus is het niet begrijpbaar.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 06:45:19 #198
pi_169738742
quote:

[..]

Het gaat mij erom wat het boek zegt. Het laat weinig tot de verbeelding over. Het probleem is dat de koran het directe woord van God is. Je kan niet zeggen, dat verse niet, die wel. Het is een take it or leave it, geen middenweg. Het is niet geschreven door Mo zelf maar wel door de mensen in zijn directe omgeving terwijl hij nog leefde.

De perfect mens is in de koran Mo. Het ideale streven is dan ook om zoals Mo te zijn.
Chronologisch begon de koran best vredig, maar later werd deze steeds gewelddadiger. Maar men kan niet zeggen dat Mo misschien halverwege de draad is kwijt geraakt en dat er eens kritisch moet worden gekeken naar al het geweld wat erin staat.

De Bijbel is later geschreven en zijn zo ontiegelijk veel versies van dat je kan zeggen dat het oorspronkelijk woord van God is verwaterd. Er is dus ruimte om zelf keuzes te maken. Is er niet altijd geweest maar in de moderne tijd wel.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 06:47:09 #199
pi_169738745
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 23:37 schreef CaanBarzini het volgende:

[..]

Ik zou zeggen hoe meer bronnen hoe beter maar als ik wikipedia pak dan ben ik niet direct enthousiast over zijn werk als ik dit lees.

[..]

Klinkt een beetje als dat de achtergestelde moslims het natuurlijk nooit beter kunnen begrijpen dan de verlichte westerling. Puin kan het niet begrijpen dus is het niet begrijpbaar.
Of juist aangezien wij westerlingen zo ontzettend kritisch zooitje zijn dat wij wel de contradictie eruit kunnen halen zonder een kopje kleiner te worden gemaakt.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 07:08:53 #200
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169738821
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 06:45 schreef AnInconvenientTruth het volgende:

[..]

Het gaat mij erom wat het boek zegt. Het laat weinig tot de verbeelding over. Het probleem is dat de koran het directe woord van God is. Je kan niet zeggen, dat verse niet, die wel. Het is een take it or leave it, geen middenweg. Het is niet geschreven door Mo zelf maar wel door de mensen in zijn directe omgeving terwijl hij nog leefde.

De perfect mens is in de koran Mo. Het ideale streven is dan ook om zoals Mo te zijn.
Chronologisch begon de koran best vredig, maar later werd deze steeds gewelddadiger. Maar men kan niet zeggen dat Mo misschien halverwege de draad is kwijt geraakt en dat er eens kritisch moet worden gekeken naar al het geweld wat erin staat.

De Bijbel is later geschreven en zijn zo ontiegelijk veel versies van dat je kan zeggen dat het oorspronkelijk woord van God is verwaterd. Er is dus ruimte om zelf keuzes te maken. Is er niet altijd geweest maar in de moderne tijd wel.
Klopt niet. Mo kreeg (volgens de islam) de Koranteksten van een engel te horen, maar minstens één keer was het de duivel die hem daarbij misleidde. Die versen, de duivelsverzen, zijn later uit de Koran geschrapt.
Mo heeft zich laten beduvelen, de vraag is of dat vaker is voorgekomen zonder dat hij er weet van had en welke verzen nog meer van de duivel afkomstig zijn.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')