abonnement Unibet Coolblue
pi_168177725
Hier nooit :{ die grijze voerbakken van ferplast, die bij de kooien zaten, gingen wel omver. Maar de bakken van de action niet. In het begin misschien. Maar toen had ik Otje de hooligan nog ;(
Tap tap tap
pi_168178016
Ik moet sowieso wat nieuwe voerbakjes en flesjes hebben, aankomend weekend wordt het jonge grut gespeend en heeft Orka even rust :P

Sinds ik Orka heb, gaat alles omver :{
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168178219
Wie noemt zn cavia dan ook killer whale :P
Tap tap tap
pi_168178293
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 22:33 schreef CherryLips het volgende:
Wie noemt zn cavia dan ook killer whale :P
_O-

Nou ja, ze is zwart met wit en vrij onstuimig (lees; lomp).
Achteraf gezien past haar naam heel goed bij haar :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168207780
Mn cavia's zijn zindelijk als ze loslopen -O- ze lopen nu weer ruim een uur los en hebben alleen in de hooiruif gepiest. Als ze dat nou eens in de kooi deden, maar nee, dat is gewoon een grote openbare plee.
Tap tap tap
pi_168219677


Samenvatting
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168244276
M'n ecobed is binnen, ben benieuwd :) Bedrijf gevonden waar het goedkoper was en dat gratis thuisbezorgde, heb nu (als het goed is) 50 kilo voor 30 euro: bij het vorige bedrijf was ik voor BedXcel (komt toch op hetzelfde neer?) 40 euro kwijt voor 40 kilo.
Tap tap tap
pi_168245748
Heb bijna nu alle cavia's binnen, ze hadden het zo koud, dat sommigen er niet meer tegen konden eten, de dikke langharige beren die twee aan twee zitten zitten nu in de schuur, dus bijna allemaal lekker naar binnen, het is wel heel druk in de kamer nu ( telt even snel ) 40 cavia's in de kamer.
De koelkast opentrekken is nu ook op eigen risico, het advies is niet met plastic te rammelen en als ik thuis kom met mijn boodschappen fluit iedereen. Op zolder zit de rest van de cavia gang, gelukkig vinden de kleintjes nu allemaal een huis, komend weekend gaat weer een naar een nieuw thuis en eergister zijn 4 beertjes verhuisd.
pi_168318732
Oreo zit mij heel creepy aan te staren vanuit het hok :')
Hou er eens mee op...

Ik ga vandaag maar weer eens een baal hooi en aubiose halen
Mijn bedexcel is bijna op, maar was niet zo enthousiast dat ik het opnieuw ga bestellen
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168327602
  zaterdag 21 januari 2017 @ 20:38:34 #111
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_168327686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 15:55 schreef LittleLady het volgende:
Heb bijna nu alle cavia's binnen, ze hadden het zo koud, dat sommigen er niet meer tegen konden eten, de dikke langharige beren die twee aan twee zitten zitten nu in de schuur, dus bijna allemaal lekker naar binnen, het is wel heel druk in de kamer nu ( telt even snel ) 40 cavia's in de kamer.
De koelkast opentrekken is nu ook op eigen risico, het advies is niet met plastic te rammelen en als ik thuis kom met mijn boodschappen fluit iedereen. Op zolder zit de rest van de cavia gang, gelukkig vinden de kleintjes nu allemaal een huis, komend weekend gaat weer een naar een nieuw thuis en eergister zijn 4 beertjes verhuisd.
Hoe merk je dat?

Mijne zitten ook buiten maar dat gaat goed, hang voor de nacht wel 2 dikke dekens voor de flat.
pi_168327716
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 20:38 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Hoe merk je dat?

Mijne zitten ook buiten maar dat gaat goed, hang voor de nacht wel 2 dikke dekens voor de flat.
Ze werden ielig en ze zitten dan echt de hele dag op een bult in een hoek om zelf en elkaar warm te houden, nu ze binnen zitten springen ze weer vrolijk in het rond, zijn ze veel vrolijker en zie je ook dat het gewicht weer omhoog gaat.
pi_168327783
  zaterdag 21 januari 2017 @ 23:39:13 #114
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_168332812
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 20:40 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Ze werden ielig en ze zitten dan echt de hele dag op een bult in een hoek om zelf en elkaar warm te houden, nu ze binnen zitten springen ze weer vrolijk in het rond, zijn ze veel vrolijker en zie je ook dat het gewicht weer omhoog gaat.
Kan het temperatuurverschil geen kwaad? Of is dat alleen andersom?
pi_168335952
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:39 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Kan het temperatuurverschil geen kwaad? Of is dat alleen andersom?
Nee ze kunnen nu dus niet meer naar buiten, dan krijgen ze er last van, nu genieten ze van de warmte, lekker met de poepert bij de kachel
pi_168404059
Dit is alweer de laatste week voor de kleintjes dat ze bij mama zitten.
Gaat snel.. ;(
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168438182


Mijn nieuwe projectje voor zondag, gaat een flat worden voor de wheeperds, mijn vriend had hem heel lief in de kamer gezet zodat ik warm kon klussen, heel lief natuurlijk, maar de kast was volgens mij van een actieve rokers familie, pffff mijn hele huis ruikt nu naar sigarettenrook
pi_168496938


Tadaa en weer klaar, cavia's helemaal blij
pi_168499302
Nice !

Hoeveel caviaflats heb je nu?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168508082
Ik heb 6 flats, maar dit is dan 1 hok, omdat de verdiepingen verbonden zijn met trappetje, ze vinden het wel erg leuk, heb nu 3 groepen zeugjes in de kamer, heel gezellig als je thuis komt met boodschappen. Buiten zitten nu alleen nog een par beren met een onwijs dikke vacht en staan twee flats helemaal leeg
pi_168508205
Hoi allen :) ik heb een vraagje, vooral voor LittleLady en Mubassie denk ik. Hoe houden jullie meerdere beren terwijl je ook zeugen hebt? Beren in een groep of allemaal apart? En zitten ze dan bij de zeugen in de buurt of kunnen.ze elkaar niet zien/horen/ruiken?

Ik heb zelf momenteel drie volwassen zeugjes, een jonge volwassen beer, een baby (ben er 99% zeker van dat dat ook een zeugje is) en een van de zeugen is nog drachtig. Naar verwachting is ze over een week of twee wel uitgeteld (wanneer precies weet ik niet, want ze heeft vrij lang bij de beer gezeten. Ze is nu wel duidelijk Heel Erg Drachtig, compleet met krioelende baby's in haar buik toen ik haar laatst optilde dus heel lang zal het niet meer duren hoop ik).

Ik ben me een beetje aan het oriënteren hoe ik de beer straks eventueel zou kunnen houden als ik hem intact zou willen laten. Een optie is om een zoontje er bij te houden, want helemaal alleen vind ik zo sneu. Hij heeft nu een knuffelbeest en zit naast de dames, hij kan ze dus wel zien en ruiken en er aan snuffelen. Ik ben er alleen nog niet helemaal zeker van of dat nou zijn welzijn bevordert (omdat hij wel enig contact kan hebben) of dat het hem frustratie bezorgt (omdat hij er natuurlijk niet bij kan). Vandaar dat ik me afvroeg hoe anderen met meerdere beren dat doen, en wat de ervaringen zijn (of ze bv geen ruzie gaan maken als ze met twee of meer binnen geurafstand van zeugjes zitten).

Voor de leuk, plaatje van baby vlak na de geboorte, ze woog toen ongeveer 130 gram:

En gisteravond (met hondenneus van een zeer geïnteresseerde jongste hond), toen was ze een week oud en woog 209 gram:


[ Bericht 21% gewijzigd door Miss_Isis op 29-01-2017 09:45:42 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168509953
Ik heb hier een berengroep van 6 beren lopen, ze ruiken wel de zeugjes, maar er is geen strijd, ze zitten wel in een groot hok dat ze elkaar de ruimte kunnen geven. Dekberen plaats ik meestal bij een zoon of ander jong beertje wat nog niet verkocht is, zo hebben ze gezeldschap en geen kans op dikke ruzie.

Moet wel zeggen heb 3 losse zeugjes die andere zeugen ook geen bal aan vinden en een tweeling die samen graag andere zeugjes terroriseren, dus ook zeugjes kunnen kleine terroristjes zijn.
pi_168510098
Omg dat zeugje O+


Weet je, best erg, maar het is deze week een jaar geleden dat Otje is doodgegaan en ik mis haar nog steeds verschrikkelijk ;( ;( het was zo'n leuk guitig beestje en het ging ineens zo snel. Ik was zo ontzettend verdrietig. Het was echt mijn maatje. En ik heb nog vier caafs maar daar heb ik toch niet zo'n band mee als met Otje. Soms zie ik nog ergens een caafje dat op haar lijkt en die wil ik dan nemen, maar ik weet dat het Otje niet is. En dat ik nu eindelijk rust in de tent heb.
Tap tap tap
pi_168510393
Dan merk je echt wel, dat iedere cavia zijn eigen persoonlijkheid heeft, hier is ook geen een hetzelfde, zo heb ik echt een groep wat heel rustig is, is net een hippie groepje vol peace en love, als ik daar een cavia bij zet ontvangen ze haar vol liefde, maar heb hier ook een groep, als je daar een aan wil koppelen is het als een winkel met uitverkoop, ze worden helemaal dol.
  zondag 29 januari 2017 @ 11:33:27 #125
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_168510412
Mooie vergelijking! _O-
pi_168510457
Schaap heeft asperger, Knofje is een oud besje, Ollie is een beetje een lul en Moos is contactgestoord O+
Tap tap tap
pi_168510615
Heb hier wel een paar autistische cavia's, ze komen bij een fokker weg die 300 dieren heeft, dan merk je wel dat ze zich heel anders gedragen, als ik Jules op de arm heb die gilt alleen maar is net een luchtalarm die af gaat, niet leuk keuvelen, maar echt dat doorgehaalde gegil. Heb Jules ook in het hippie groepje gezet in de hoop dat ze rustiger zou worden.

Heb hier ook een grapjas, als iedereen om de groente kont aan kont zit zit te eten, dan gaan we popcornen door de groente whoehoe en dan reageren de anderen wel wat gepikeerd.
pi_168510820
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 11:14 schreef LittleLady het volgende:
Ik heb hier een berengroep van 6 beren lopen, ze ruiken wel de zeugjes, maar er is geen strijd, ze zitten wel in een groot hok dat ze elkaar de ruimte kunnen geven. Dekberen plaats ik meestal bij een zoon of ander jong beertje wat nog niet verkocht is, zo hebben ze gezeldschap en geen kans op dikke ruzie.
Gebruik je de beren in de berengroep dan dus niet voor het dekken? En dekberen hou je apart met een jong beertje er bij? Want ik vroeg me inderdaad ook af als je een berengroep hebt, wat als je één beer tijdelijk uit de groep haalt om een zeugje te dekken en hem later weer terug wil zetten, maken ze dan geen ruzie door eventueel verstoorde verhoudingen?

Ik ben er sowieso nog niet 100% zeker van dat ik dit beertje wil houden, ik heb hem gekregen van een kennis puur om even te gebruiken voor een dekking. Maar ja, nu heb ik hem en dan moet ik er toch iets mee... Misschien dat ik kijk of ik hem ergens voor een goed huis kan plaatsen met een zoon er bij. Maar op zich als hij bij de zeugjes in de buurt kan blijven met een zoon zonder dat ze elkaar in de haren vliegen als een van beiden nog eens zou dekken dan is gewoon houden ook nog een optie.

Maar als ik eventuele jonge zeugjes aan wil houden kan ik deze beer natuurlijk nog maar heel beperkt gebruiken (uiteraard niet op zijn dochters, alleen op de moeder van het babyzeugje dat ik nu al heb, want de andere drachtige zeug is al wat ouder en lijkt het nu vrij zwaar te hebben dus die mag met pensioen). Dus dan zou het wellicht handiger zijn om een (ruwharige) beer ergens vandaan te halen om mee verder te fokken en deze als pensionado te houden. Of toch te plaatsen/ruilen/weg geven. Meh, nog maar even over nadenken.

quote:
Moet wel zeggen heb 3 losse zeugjes die andere zeugen ook geen bal aan vinden en een tweeling die samen graag andere zeugjes terroriseren, dus ook zeugjes kunnen kleine terroristjes zijn.
Met zeugjes onderling heb ik nog nooit problemen gehad. Heb al een jaar of 12 een groep caafs, bestaande uit een stuk of 3-4-5 verschillende zeugjes. Vaak met een ex-beer er bij uit de opvang, maar mijn laatste ex-beer is al een tijdje geleden overleden. Ik heb ook wel eens een hele 'lastige' zeug uit de opvang gehaald die -na even wennen- in de groep uiteindelijk prima mee deed. Ze hebben hier ook vrij veel ruimte, en in het voorjaar en de zomer zitten ze buiten in een grote ren of in hun eigen weilandje. Dat scheelt een hoop. Maar nu wou ik voor het eerst in 20 jaar of zo weer eens een paar caafjes fokken, vandaar nu een intacte beer. En een groep beren heb ik nog nooit gehad, dus of ik dat wil en zo ja hoe, daar ben ik me even op aan het oriënteren nu :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168510926
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 11:20 schreef CherryLips het volgende:
Omg dat zeugje O+

Ja schattig he :D en met een kruintje, dat was redelijk onverwacht want pa is gladharig en ma is een beetje ruw-achtig maar niet echt gekruind.

quote:
Weet je, best erg, maar het is deze week een jaar geleden dat Otje is doodgegaan en ik mis haar nog steeds verschrikkelijk ;( ;( het was zo'n leuk guitig beestje en het ging ineens zo snel. Ik was zo ontzettend verdrietig. Het was echt mijn maatje. En ik heb nog vier caafs maar daar heb ik toch niet zo'n band mee als met Otje. Soms zie ik nog ergens een caafje dat op haar lijkt en die wil ik dan nemen, maar ik weet dat het Otje niet is. En dat ik nu eindelijk rust in de tent heb.
Sneu, is altijd verdrietig als je afscheid moet nemen. Zeker als het een speciaal diertje is waar je extra aan gehecht was ;(
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168511010
Er zijn fokkers die wel weer twee fokberen bij elkaar zetten, dit gaat soms moeizaam, ik heb hier ook twee fokberen bij elkaar, maar die hebben beiden het doetjes karakter, maar de andere beren komen gewoon weer met een jong beertje tot deze weer verkocht is of totdat ik weer van hun diensten gebruik wil maken.
Maar heb ook hokken dat er deels gas tussen zit, dan zien ze elkaar wel, maar ze kunnen niet bij elkaar komen.
pi_168511253


Mijn mooie pluisje Creamie
pi_168512939
Ik heb alleen maar gehannes gehad met zeugjes. Ik had drie zeugjes en die liepen vanaf dag 1 alleen maar te kloten. Daarom heb ik nu ook twee kooien. Ik wilde eigenlijk 1 grote groep maar dat ging dus niet.
Tap tap tap
pi_168512968
Ik heb net de kooien schoongemaakt en ecobed gebruikt ipv aubiose. Is al een paar jaar geleden dat ik karton heb gebruikt dus ik ben benieuwd. Het scheelt een hoop stof en stofzuigen.
Tap tap tap
  zondag 29 januari 2017 @ 16:45:14 #134
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_168520295
Hoeveel ruimte geven jullie aan een cavia in de hokken?
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_168520362
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 16:45 schreef Sjechov het volgende:
Hoeveel ruimte geven jullie aan een cavia in de hokken?
Hoe groot onze hokken zijn, bedoel je?
Die van mij zijn 1.40x0.50 en 1.40x0.70
Tap tap tap
  zondag 29 januari 2017 @ 16:49:25 #136
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_168520428
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 16:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Hoe groot onze hokken zijn, bedoel je?
Die van mij zijn 1.40x0.50 en 1.40x0.70
Ja.
Wij hebben hier 2 dames zitten op 1,00 x 0,50 m
Ondanks het feit dat ze er veel uitgehaald worden en ze in hun hok lekker rondrennen of het niet te krap zou zijn?
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_168521497
Ik ben nu groter gewend, als ze gaan logeren zitten ze in een meterkooi en dan vind ik dat wel vrij krap ja :@
Tap tap tap
pi_168521952
Ik heb nu een beertje in een kooi van ongeveer 1x0.45 met een uitloop die ongeveer nog eens zo groot is, en 3 zeugjes en een baby (met straks hopelijk nog wat meer baby's) in een hok van ongeveer 1x45 met een verdieping, dat hok staat in een rennetje waardoor ze ook nog een extra uitloop er om heen hebben van ik gok ongeveer 1,5m2.

Twee caafs op 1x0,50 vind ik ook wel wat krapjes, maar als ze elke dag er uit gaan kunnen ze er best tevreden in zijn. Vorige winter hebben die van mij het ook twee aan twee in kooien van dat formaat moeten doen en dat overleefden ze wel ;) Maar mocht je het te weinig vinden, ben je niet in de gelegenheid er een rennetje omheen te zetten en de kooi open te laten (eventueel met op/afstapje zodat ze makkelijker in en uit kunnen)? Dan hebben ze wat extra ruimte. Zo heb ik het nu ook gedaan.

Edit, bij mij ziet het er nu zo uit, dit is in onze bijkeuken:

Van het voorjaar gaan ze weer naar buiten tot en met de herfst. Dan hebben ze nog wat meer ruimte dan dit.

[ Bericht 19% gewijzigd door Miss_Isis op 29-01-2017 18:13:49 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 29 januari 2017 @ 19:40:34 #139
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_168525683
De dames zijn hier heel blij.
Roepen de hele dag.
In de zomer zitten ze ook veel buiten, ben er ook niet bang voor dat ze ontevreden zijn.
We zijn gek met onze dames (kosten ons een boel aan groente ed. zo buiten het seizoen :') )
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  zondag 29 januari 2017 @ 20:24:04 #140
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_168527316
Al hebben die van mij een enorme ruimte tot hun beschikking als ze loslopen, ze zitten dan liever bij mij of tegen de verwarming aangeplakt.

Ben benieuwd of de sla/spinazie veel duurder wordt de komende weken. |:(

Overigens zijn bij Lexie weer haar boventandjes afgebroken. :?
Gelukkig wel recht en ze eet gewoon alles (zelfs maïs). En zag net dat ook bij Saartje een stukje tand is afgebroken. Wtf? Ik begrijp er helemaal niks van.
Iemand ideeën en/of tips?

[ Bericht 36% gewijzigd door NijntjesUk op 29-01-2017 20:32:20 ]
pi_168528698
Komt veelal door een vitamine d gebrek, in de winter zien de beestjes niet veel zon natuurlijk en het gebit kan dan wat zwakker worden. Vitamine d druppels kunnen dit verhelpen
  zondag 29 januari 2017 @ 21:01:55 #142
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_168528890
Dat krijgen ze al sinds september dagelijks. :s)
pi_168529244
Misschien dan calcium
  zondag 29 januari 2017 @ 21:12:43 #144
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_168529421
Waar zit dat voornamelijk in? (Binnen hun voedingspatroon dan)
pi_168529786
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 16:45 schreef Sjechov het volgende:
Hoeveel ruimte geven jullie aan een cavia in de hokken?
1.20 x 50 voor max 3 cavia's.

Er komen 2x 2 en 1x 3 cavia's, verdeeld over 3 etages.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_168533095
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 21:12 schreef NijntjesUk het volgende:
Waar zit dat voornamelijk in? (Binnen hun voedingspatroon dan)
Ik geloof dat wbt groente broccoli relatief veel calcium bevat.

Edit: en spinazie bevat oxaalzuur en dat hindert juist de opname van calcium, lees ik net.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168533578
O. Gooi er net een halve zak in.
Maar die van mij hebben nooit afgebroken tanden gehad. Even afkloppen :')
Tap tap tap
pi_168536134
Ik heb even voor je gekeken, broccoli wist ik zeker omdat destijds iemand vertelde dat in broccoli meer calcium zit dan in een glas melk, maar bloemkool en radijsjes zijn ook calciumrijk en groene bladgroente.
  maandag 30 januari 2017 @ 09:37:29 #149
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_168537159
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 07:30 schreef LittleLady het volgende:
Ik heb even voor je gekeken, broccoli wist ik zeker omdat destijds iemand vertelde dat in broccoli meer calcium zit dan in een glas melk, maar bloemkool en radijsjes zijn ook calciumrijk en groene bladgroente.
Thanks!
Naar mijn idee zit dat wel goed, ze krijgen bijna iedere dag een klein beetje spinazie, geregeld bietenblad e.d., sowieso elke dag andijvie en geregeld kruiden zoals munt en dille. Radijs vinden ze niks aan. Broccoli is ook maar zozo. Tzijn gewoon een stel kneusjes. |:(
pi_168539343
Buh, ergens afgelopen nacht is mijn drachtige zeugje bevallen, ik vond vanochtend drie dode jongen onder het hooi ;(

Baal er best van, en heb geen idee waar het door gekomen is. De jongen zagen er prima uit, eentje iets kleiner maar twee flinke. Geen verwondingen gezien ook, en allemaal op/naast elkaar op dezelfde plek. Ik denk dat ze al voor of tijdens de geboorte overleden zijn. Bah ;(

Moeders leek er niet onder te lijden gelukkig, ze kwam vol enthousiasme op de andijvie af vanochtend. Ik hoop dat ze snel herstelt, dan gaat ze met pensioen. Ze is gelukkig ook heel lief met het al geboren kleintje, misschien dat het helpt dat ze eventuele moederinsticten daar op af kan reageren.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')