abonnement Unibet Coolblue
pi_168559136
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 19:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

De vraag is dan wat normale teksten zijn?
Mijn inziens vallen uitdrukkingen daar zeker onder. En ik zie niet in waarom juist de uitdrukking in mijn voorbeeld geen normale tekst zou zijn. Niet minder normaal dan uitdrukkingen die in de bijbel te vinden zijn in ieder geval. En dit zijn er, zo goed als, ontelbaar veel. Spreuken bijvoorbeeld bestaat zowat enkel uit uitdrukkingen.

Wat je zegt over de JG's ben ik in zekere zin mee eens. Dat heb ik zelf in de pogingen tot gesprekken met Exrudis mogen ontdekken. Heel dat geloof is gebaseerd op narcistisch kwaadaardig geneuzel waarbij God en Gods woord te pas en te onpas misbruikt wordt voor eigen gewin.

Wat je zegt over dat verbond en hoe jij dat ervaart en over de genade die door Jezus in de wereld zou zijn gekomen is iets wat van wezenlijk belang is voor jouw geloof. Daar heb ik alleen maar bewondering voor.

Voor wat betreft je opmerking dat de fysieke stammen van Israel nog zouden bestaan.
Als je joods DNA hebt wil dat niet zeggen dat je joods bent. Je bent namelijk pas joods als je moeder joods was. Dit is gewoonweg niet meer na te gaan omdat de stambomen niet zijn bijgehouden van iedereen waarvan gezegd wordt dat ze joods DNA hebben.
Het feit dat je pas joods bent als je moeder ook joods is zal uiteindelijk voor de teloorgang zorgen van het jodendom.

Verder vindt iedereen zijn eigen waarheid in de bijbel. Maar er zullen zeker sporen van wat er werkelijk gebeurd is in te ontdekken zijn.
Verder blijft natuurlijk ook de vraag wie het nu beter kan weten, een grote groep personen die zelf aangeven een afstammeling te zijn van een bepaalde joodse stam. En ook gewoon aantoonbaar zijn door wat wij nu weten van die tijd. Dat heet nu geschiedenis.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_168559756
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 00:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De betreffende joodse stammen hebben die 2 tot 3 duizend jaar hun eigen gebruiken behouden, wat de rest van hun omgevingen niet hadden.
Maar dus wel typisch zijn voor de joden.
Bijvoorbeeld het joodse pascha feest en dus ook mondelinge overlevering van hun geschiedenis.
Of denk je dat hun voorouders continue leugens door vertelden?
Ja. Hier een beknopt overzicht :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Palestina_(regio)
Kan je ook hier nalezen:
http://www.boek.be/boek/de-bijbel-als-mythe
  dinsdag 31 januari 2017 @ 07:46:15 #278
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_168560024
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 01:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Verder blijft natuurlijk ook de vraag wie het nu beter kan weten, een grote groep personen die zelf aangeven een afstammeling te zijn van een bepaalde joodse stam. En ook gewoon aantoonbaar zijn door wat wij nu weten van die tijd. Dat heet nu geschiedenis.
Het wordt nogal graag geclaimd he. En ze zullen best DNA hebben dat overeenkomt. DNA maakt je echter geen joods. Daar moet je toch echt een joodse moeder voor hebben. Hoe vaak moet ik je dat nog vertellen?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 31 januari 2017 @ 08:52:46 #279
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_168560629
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 00:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De betreffende joodse stammen hebben die 2 tot 3 duizend jaar hun eigen gebruiken behouden, wat de rest van hun omgevingen niet hadden.
Maar dus wel typisch zijn voor de joden.
Bijvoorbeeld het joodse pascha feest en dus ook mondelinge overlevering van hun geschiedenis.
Ja klopt, hee ik ben het met je eens...
quote:
Of denk je dat hun voorouders continue leugens door vertelden?
Jazeker. Ik zou het geen leugens willen noemen maar de waarheid is weer iets anders. Zo blijkt dat de Israëlieten daar "altijd" gewoon hebben en er niet ineens met een paar miljoen naartoe zijn gemigreerd vanuit Egypte. Daar is gewoon geen enkele aanwijzing voor.
quote:
Zo is de bijbel ook voor een deel door mondelinge verhalen door verteld.

Ja dat verklaart een hoop. ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 31-01-2017 08:57:47 ]
  dinsdag 31 januari 2017 @ 09:57:08 #280
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_168561436
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 13:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik lees af en toe dat jullie het hebben over zogenaamde gehelleniseerde Joden.
Wat bedoelen jullie daar precies mee?
Ik ga er vanuit dat het iets met griekenland te maken heeft?
Ik vind het eigenlijk onvoorstelbaar dat een bijbelkenner dit vraagt. Je weet blijkbaar niets over de context en achtergrond over het ontstaan van het belangrijkste boek in jouw leven. Onbegrijpelijk.
pi_168561719
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 09:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk onvoorstelbaar dat een bijbelkenner dit vraagt. Je weet blijkbaar niets over de context en achtergrond over het ontstaan van het belangrijkste boek in jouw leven. Onbegrijpelijk.
Zeg dat wel ! :'(
  dinsdag 31 januari 2017 @ 10:27:31 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_168561825
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 10:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeg dat wel ! :'(
Wat hebben wij dan al die jaren tegen een muur gepraat?
pi_168562197
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 10:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat hebben wij dan al die jaren tegen een muur gepraat?
Ik doe het voor de stille meelezers en zeker niet voor de sjoemies en co.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 11:38:15 #284
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_168563025
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 10:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik doe het voor de stille meelezers en zeker niet voor de sjoemies en co.
Hij hoeft het niet te geloven maar je moet er (imho) wel kennis van hebben. Dit geldt tevens voor die mensen die al maandenlang foeteren op alles wat C. Vergeer heet, maar die het niet gelezen hebben, en het ook zeker niet van plan zijn.
pi_168563115
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 11:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij hoeft het niet te geloven maar je moet er (imho) wel kennis van hebben. Dit geldt tevens voor die mensen die al maandenlang foeteren op alles wat C. Vergeer heet, maar die het niet gelezen hebben, en het ook zeker niet van plan zijn.
Zielig.
pi_168565569
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 07:46 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het wordt nogal graag geclaimd he. En ze zullen best DNA hebben dat overeenkomt. DNA maakt je echter geen joods. Daar moet je toch echt een joodse moeder voor hebben. Hoe vaak moet ik je dat nog vertellen?
al de Israëlische stammen die verdeeld zijn geraakt over de aarde tijdens de diaspora, waren mannen, vrouwen en kinder ga ik van uit.
en die kinderen kregen kinderen en die ook weer kinderen.
Zo blijft dan toch een stam gewoon bestaan?
En ondertussen vertelden ze elkaar weer de verhalen en gaven ze de gebruiken aan elkaar over.
Ze zullen misschien ook wel her en der wat dingen van de omgeving hebben over genomen.
Kan dus best zijn dat een Joodse vrouw gemeenschap heeft gehad met bijvoorbeeld een chinese of wat voor man dan ook.
Dan krijg je toch ook joodse kinderen met een chinees uiterlijk of een donker uiterlijk als de stam ergens in afrika leeft?
en omdat de moeder joods blijft die stam toch behouden lijkt me?

Dus ik weet niet wat je er mee wilt bereiken?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 14:08:46 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_168566064
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

al de Israëlische stammen die verdeeld zijn geraakt over de aarde tijdens de diaspora, waren mannen, vrouwen en kinder ga ik van uit.
en die kinderen kregen kinderen en die ook weer kinderen.
Zo blijft dan toch een stam gewoon bestaan?
En ondertussen vertelden ze elkaar weer de verhalen en gaven ze de gebruiken aan elkaar over.
Ze zullen misschien ook wel her en der wat dingen van de omgeving hebben over genomen.
Kan dus best zijn dat een Joodse vrouw gemeenschap heeft gehad met bijvoorbeeld een chinese of wat voor man dan ook.
Dan krijg je toch ook joodse kinderen met een chinees uiterlijk of een donker uiterlijk als de stam ergens in afrika leeft?
en omdat de moeder joods blijft die stam toch behouden lijkt me?

Dus ik weet niet wat je er mee wilt bereiken?
Vreemd. Je bent Joods als je moeder joods is. Maar de stammen dragen mannennamen.

Verder krijg ik sterk de indruk dat je me vaak negeert. Waarom?
pi_168568760
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 14:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vreemd. Je bent Joods als je moeder joods is. Maar de stammen dragen mannennamen.

Verder krijg ik sterk de indruk dat je me vaak negeert. Waarom?
Dat klopt omdat God heeft aangegeven wie de eerste stamhoofden waren en die gaven de naam hier aan en dat waren altijd zonen, omdat in die tijd de man het hoofd was.
Maar volgens mij zijn er ook meerdere theorieën over wanneer men nu wel of geen Jood is.
maar daar gaat het ook verder niet om.
Het gaat gewoon om het feitelijk nog steeds bestaan van de stammen van Israël.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 16:29:48 #289
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_168568956
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat klopt omdat God heeft aangegeven wie de eerste stamhoofden waren en die gaven de naam hier aan en dat waren altijd zonen, omdat in die tijd de man het hoofd was.
Maar volgens mij zijn er ook meerdere theorieën over wanneer men nu wel of geen Jood is.
maar daar gaat het ook verder niet om.

Het gaat gewoon om het feitelijk nog steeds bestaan van de stammen van Israël.
Die bestaan alleen in Bijbelse verhalen. Er is geen hond die kan aantonen dat hij bijvoorbeeld van Benjamin afstamt. En de Benjamin van de Bijbel is hoogstwaarschijnlijk fictief. 12 is een belangrijk getal, daarom had A 12 zonen. En Jezus had, net als verschillende andere godenzonen/halfgoden ook 12 discipelen.

Ondanks dat mijn tweede naam Benjamin is. :P :P
pi_168569239
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die bestaan alleen in Bijbelse verhalen. Er is geen hond die kan aantonen dat hij bijvoorbeeld van Benjamin afstamt. En de Benjamin van de Bijbel is hoogstwaarschijnlijk fictief. 12 is een belangrijk getal, daarom had A 12 zonen. En Jezus had, net als verschillende andere godenzonen/halfgoden ook 12 discipelen.

Ondanks dat mijn tweede naam Benjamin is. :P :P
De bijbel heeft best veel met getallen die dan ook weer ergens voorstaan. :)
6 of een veelvoud zoals 666 is het getal van een/ de mens en staat ook vaak voor de onvolmaaktheid.

en 7 of veelvoud er van is het getal van de volheid.
en zo zijn er wel meer getallen die iets te betekenen hebben.

Maar blijkbaar kan men dus wel aantonen dat bepaalde stammen van iemand afstammen anders had men die stammen toch nu niet terug hebben kunnen vinden of wel?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_168570633
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:

Maar blijkbaar kan men dus wel aantonen dat bepaalde stammen van iemand afstammen anders had men die stammen toch nu niet terug hebben kunnen vinden of wel?
Puur fictie.
Aanrader: http://www.theosofie.net/(...)2003/erzijlicht.html
pi_168570673
Hoe voer je in deze tijd een normale dialoog met christenen? Het is een actuele vraag, het lukt maar niet om nader tot elkaar te komen. Vaak lopen de emoties hoog op en is het servies na afloop stuk. Daarom geef ik een aantal beginnerstips voor niet-christenen om een gezonde dialoog met christenen te kunnen voeren. Ook handig voor gevorderden, overigens. Komt ie:

1. Begin nooit een gesprek over jouw probleem met 'het christendom'. Je kunt het christendom niet bellen of er een afspraak mee maken. Hij zit niet buiten te wachten op jouw bezoek en heeft ook geen herkenbaar Hollywood-uiterlijk

2. Begin nooit een gesprek over jouw problemen met 'christenen'. Je kunt geen problemen hebben met 2,1 miljard christenen. Bovendien kunnen al die christenen onmogelijk weten wie jij bent en jouw probleem 'met hunnie' zal aldus nooit opgelost kunnen worden.

3. Begin nooit met het spreken over 'de canonieke wet', die zus of zo zou zeggen. Leer Griek , Latijns , Aramees en Hebreeuws lezen en schrijven, de exotische klanken reproduceren en citeer vervolgens heel specifiek uit een periode van 2.000 jaar literatuur. Anders kunnen wederom die 2,1 miljard christenen, zie vorig punt, jouw probleem niet oplossen.

4. Begin nooit met het napraten van de media. Weet je, christenen lezen ook diverse media en ze zullen vrij snel duidelijk laten merken dat ze liever met mensen praten en niet met papegaaien. Nederland is geen dierentuin, laten we wel wezen.

Als het je lukt om niet in een of meerdere van deze valkuilen te stappen is de weg al een stuk minder bezaaid met rotsen en stenen.

Succes!
  dinsdag 31 januari 2017 @ 19:20:47 #293
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_168572794
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

al de Israëlische stammen die verdeeld zijn geraakt over de aarde tijdens de diaspora, waren mannen, vrouwen en kinder ga ik van uit.
en die kinderen kregen kinderen en die ook weer kinderen.
Zo blijft dan toch een stam gewoon bestaan?
En ondertussen vertelden ze elkaar weer de verhalen en gaven ze de gebruiken aan elkaar over.
Ze zullen misschien ook wel her en der wat dingen van de omgeving hebben over genomen.
Kan dus best zijn dat een Joodse vrouw gemeenschap heeft gehad met bijvoorbeeld een chinese of wat voor man dan ook.
Dan krijg je toch ook joodse kinderen met een chinees uiterlijk of een donker uiterlijk als de stam ergens in afrika leeft?
en omdat de moeder joods blijft die stam toch behouden lijkt me?

Dus ik weet niet wat je er mee wilt bereiken?
Wat ik er mee wil bereiken is jou duidelijk proberen te krijgen hoe het zit. Het verbaast me overigens dat je het nog steeds niet inziet.

Je kunt me niet wijsmaken dat joodse mannen binnen deze stammen generatie na generatie enkel joodse vrouwen tot zich namen. Dat is larie.
De kinderen in je voorbeeld zijn inderdaad joods. Maar de kans dat daar jongens tussen zitten die weer met een niet-joodse kinderen krijgt is ook hier weer aanwezig. Misschien niet na 1 generatie, misschien niet na 2 generaties, maar ook hier is de kans groot dat de lijn uiteindelijk weer verbroken wordt. Daarom heeft men in het geval van het jodendom dus echt een stamboom nodig om aan te tonen of men joods is

Enne. je weigert echt antwoord te geven op mijn vraag he? Zeg dan niet meer dat het niet in de bijbel zou staan als je niet kunt aantonen dat het er niet staat. Dat vind ik een beetje zielig. Toegeven dat je het allemaal niet meer weet is dan eerlijker.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_168574339
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 07:46 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het wordt nogal graag geclaimd he. En ze zullen best DNA hebben dat overeenkomt. DNA maakt je echter geen joods. Daar moet je toch echt een joodse moeder voor hebben. Hoe vaak moet ik je dat nog vertellen?
Nee de bijbel zegt heel duidelijk dat een Jood ( of beter gezegd een Israeliet) via de vader gaat. Als je vader Joods is ben jij Joods.

https://en.wikipedia.org/wiki/Matrilineality_in_Judaism
pi_168574901
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:09 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Nee de bijbel zegt heel duidelijk dat een Jood ( of beter gezegd een Israeliet) via de vader gaat. Als je vader Joods is ben jij Joods.

https://en.wikipedia.org/wiki/Matrilineality_in_Judaism
En deze scriptie constateert dat dit later werd gewijzigd:
http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/294121
Moeders van Israël: de herkomst van het matrilineaire principe binnen het jodendom

Mutzri, H.
(2014) Faculty of Humanities Theses
(Bachelor thesis)
Abstract
Waarom is een kind alleen joods als zijn/haar moeder joods is? In deze scriptie is er onderzoek gedaan naar dit fenomeen vanuit een historisch oogpunt, met tevens aandacht voor een antropologische benadering. Ten eerste is er gekeken naar wat een matrilineair principe precies inhoudt, vervolgens of er in de Tenach en Torah aanwijzingen te vinden zijn dat de joodse status werd doorgegeven door de moeder. Extra aandacht wordt besteed aan het boek Ezra. Vervolgens worden traktaten uit de Misjna onder de loep genomen, en dan met name M. Qiddushin 3:12, waar het matrilineaire principe voor het eerst expliciet wordt genoemd. In het laatste hoofdstuk wordt er gekeken naar de redenen voor het invoeren van dit principe door de vroege rabbijnen. Een scala aan verklaringen komt voorbij: van invloed van Romeinse overheersing tot aan de intimiteit van het moederschap. De scriptie sluit af met een conclusie waarin de verschillende verklaringen worden afgewogen en er wordt gekeken welke meer plausibel zijn dan andere. Tevens is er een aanbeveling voor vervolgonderzoek gedaan

[ Bericht 22% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 31-01-2017 21:20:36 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 31 januari 2017 @ 22:20:24 #296
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_168578975
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:09 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Nee de bijbel zegt heel duidelijk dat een Jood ( of beter gezegd een Israeliet) via de vader gaat. Als je vader Joods is ben jij Joods.

https://en.wikipedia.org/wiki/Matrilineality_in_Judaism
De bijbel zegt wel meer. En dat is mooi. De Talmud zegt weer wat anders volgens dat linkje. En verder weet ik dat het een discutabel punt is ook omdat sommigen menen dat je je tot jood kunt bekeren.
Overigens ken ik geen 1 jood die iets anders beweert dan dat je pas jood bent als je moeder dat is. Zowel liberaal als orthodox. Ook mijn leraren jodendom beweerden dit met klem.


quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

En deze scriptie constateert dat dit later werd gewijzigd:
http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/294121
Moeders van Israël: de herkomst van het matrilineaire principe binnen het jodendom

Mutzri, H.
(2014) Faculty of Humanities Theses
(Bachelor thesis)
Abstract
Waarom is een kind alleen joods als zijn/haar moeder joods is? In deze scriptie is er onderzoek gedaan naar dit fenomeen vanuit een historisch oogpunt, met tevens aandacht voor een antropologische benadering. Ten eerste is er gekeken naar wat een matrilineair principe precies inhoudt, vervolgens of er in de Tenach en Torah aanwijzingen te vinden zijn dat de joodse status werd doorgegeven door de moeder. Extra aandacht wordt besteed aan het boek Ezra. Vervolgens worden traktaten uit de Misjna onder de loep genomen, en dan met name M. Qiddushin 3:12, waar het matrilineaire principe voor het eerst expliciet wordt genoemd. In het laatste hoofdstuk wordt er gekeken naar de redenen voor het invoeren van dit principe door de vroege rabbijnen. Een scala aan verklaringen komt voorbij: van invloed van Romeinse overheersing tot aan de intimiteit van het moederschap. De scriptie sluit af met een conclusie waarin de verschillende verklaringen worden afgewogen en er wordt gekeken welke meer plausibel zijn dan andere. Tevens is er een aanbeveling voor vervolgonderzoek gedaan

Mooi linkje. Dank.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_168579156
De schrijver van Het marcusevangelie was niet Johannes Marcus uit handelingen en de paulusbrieven.

To summarize, the canonical Gospel of Mark is an anonymous book written outside of Palestine in a Gentile language to a Gentile audience sometime during or after the Jewish-Roman War. The author is hostile to Jews and to the apostles. He does not know Jewish laws or customs. He does not know the geography of Palestine. He does not like Peter. He never makes any claim to have known Peter or to have ever been to Palestine. In 130 CE some guy said he heard from another guy that the author was a secretary of Peter's.
http://www.biblicalcathol(...)eddingTheGospels.htm

Deze links zijn ook wel interessant
http://www.answering-chri(...)in_the_gospels-3.htm
https://www.bismikaallahu(...)n-the-new-testament/
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_168580961
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 22:20 schreef Panterjong het volgende:

[..]

De bijbel zegt wel meer. En dat is mooi. De Talmud zegt weer wat anders volgens dat linkje. En verder weet ik dat het een discutabel punt is ook omdat sommigen menen dat je je tot jood kunt bekeren.
Overigens ken ik geen 1 jood die iets anders beweert dan dat je pas jood bent als je moeder dat is. Zowel liberaal als orthodox. Ook mijn leraren jodendom beweerden dit met klem.
Hu? Dus een mening van een rabbi is belangrijker dan de tora zelf?
Maar klopt het Rabbijns Jodendom heeft zo zijn eigen regeltjes en wetten maar de tora lijkt toch duidelijk te wijzen dat Joodse afkomst gaat via de vader. Heel simpel eigenlijk.
Wat rabbijnen later ervan gemaakt/verzonnen hebben maakt niet zoveel uit.

Verder kun je gewoon lid worden van het Joodse volk door te bekeren. De stichters van het Joodse volk ( Abraham en Sara) waren ook niet Joods.
Het bijbel Boek Ruth gaat over een niet Joodse vrouw die zich bekeerd
De gehele Bijbel verwelkomt bekeerlingen. Maar ook de Joodse religie verwelkomt al eeuwenlang bekeerlingen

-edit- https://nl.wikipedia.org/wiki/Onkelos

[ Bericht 4% gewijzigd door Szikha2 op 31-01-2017 23:41:44 (Link toegevoegd) ]
  woensdag 1 februari 2017 @ 00:22:33 #299
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_168582143
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 23:19 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Hu? Dus een mening van een rabbi is belangrijker dan de tora zelf?
Maar klopt het Rabbijns Jodendom heeft zo zijn eigen regeltjes en wetten maar de tora lijkt toch duidelijk te wijzen dat Joodse afkomst gaat via de vader. Heel simpel eigenlijk.
Wat rabbijnen later ervan gemaakt/verzonnen hebben maakt niet zoveel uit.

Verder kun je gewoon lid worden van het Joodse volk door te bekeren. De stichters van het Joodse volk ( Abraham en Sara) waren ook niet Joods.
Het bijbel Boek Ruth gaat over een niet Joodse vrouw die zich bekeerd
De gehele Bijbel verwelkomt bekeerlingen. Maar ook de Joodse religie verwelkomt al eeuwenlang bekeerlingen

-edit- https://nl.wikipedia.org/wiki/Onkelos
Die richtlijn is binnen het jodendom eeuwenlang gebruikt om te bepalen of iemand wel of niet joods is. Aan deze traditie verandert de inhoud van de bijbel niets. En zo expliciet staat het nu ook weer niet in de bijbel. Het blijft een verzameling met boeken en aan de hand van Ezra, dat ook een bijbelboek is, en de talmoed heeft men kennelijk voor iets anders gekozen. Zie de post van onze tevreden At.

Al zal enkel de man het bepalen dan nog wordt de lijn verbroken zodra er in een gezin alleen maar meisjes geboren worden. En dat zal binnen een tijdspanne van een 100-tal generaties heus wel een keer het geval zijn. Ook dan heeft men dus een kloppende stamboom nodig om te bepalen of iemand joods is.

Dat de gehele bijbel bekeerlingen verwelkomt zie ik niet zozeer in het OT op een enkele uitzondering na dan. Joden hebben verder niet zoveel met het NT en deze heeft dan ook totaal geen invloed gehad op wat vanuit het jodendom bepaald is. christenen kunnen daarover een andere mening hebben maar dat verandert ook niets.

En bekeren wordt binnen het jodendom afgeraden en komt zelden voor. Uiteindelijk wordt men verwelkomt maar dat iemand zich tot het jodendom bekeert is een zeldzaamheid. Dit is wel een interessant artikel daarover http://joodsactueel.be/20(...)ng-tot-het-jodendom/
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_168584108
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 00:22 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Die richtlijn is binnen het jodendom eeuwenlang gebruikt om te bepalen of iemand wel of niet joods is. Aan deze traditie verandert de inhoud van de bijbel niets. En zo expliciet staat het nu ook weer niet in de bijbel. Het blijft een verzameling met boeken en aan de hand van Ezra, dat ook een bijbelboek is, en de talmoed heeft men kennelijk voor iets anders gekozen. Zie de post van onze tevreden At.
Ja is de keuze van rabbijnen geweest

quote:
Dat de gehele bijbel bekeerlingen verwelkomt zie ik niet zozeer in het OT op een enkele uitzondering na dan. Joden hebben verder niet zoveel met het NT en deze heeft dan ook totaal geen invloed gehad op wat vanuit het jodendom bepaald is. christenen kunnen daarover een andere mening hebben maar dat verandert ook niets.
Wat heeft het christendom hier mee te maken ??

quote:
En bekeren wordt binnen het jodendom afgeraden en komt zelden voor. Uiteindelijk wordt men verwelkomt maar dat iemand zich tot het jodendom bekeert is een zeldzaamheid. Dit is wel een interessant artikel daarover http://joodsactueel.be/20(...)ng-tot-het-jodendom/
Ja weet dat het voor niet-Joden moeilijk is ( im Israel niet zo trouwens)
Ik ben zelf Joods maar ben later naar het Karaite Jodendom gegaan. Daar tijdje gestudeerd en afgehaakt.

Ik snap niet waarom iemand Joods wil worden eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')